Audiohobby.pl

Magnetofon

majkel

  • 7477 / 6103
  • Ekspert
14-03-2011, 18:08
Święta prawda. Chrome Maxima II to były najlepsze chromówki, z jakimi miałem do czynienia, no może poza Fuji ZII, ale tej to miałem jedną lub dwie sztuki. XLII-S grały chudo z podrasowanym sopranem. XLII były bardziej naturalne, ale ani Maxell ani TDK nie miał żadnej rasowej chromówki w ofercie. Wolałem dobre żelazowe nawet kosztem szumów, np. CDing I albo Sony CDit I, bo dźwięk przynajmniej miał wigor i był postawny. O metalówkach nie wspominam, bo te wiadomo, że były najlepsze z racji większej koercji i dopuszczalnych poziomów nagrania. XLII-S to generalnie było takie dziwactwo bez jaj.

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
14-03-2011, 18:17
OK
Każdy rodzaj taśmy wymaga odpowiedniej equalizacji. Standardowo są 70us dla Chromów i Metali oraz 120us dla Żelazówek
Oczywiście taśmy nie są jednakowe i podobnie jak Bias tak i EQ najlepiej dobrać do konkretnej taśmy. Sony KA6ES ma płynną regulację EQ natomiast inne decki najczęściej ustawienie 3 pozycyjne jak wspomniane Soniaki.

Używa sie tego w sytuacji gdy nie można BIASem uzyskać płaskiej charakterystyki lub pod rodzaj muzyki.

Ustawienie EQ High zalecane jest dla nagrywania materiału z silnym basem i środkiem a EQ LOW dla muzyki z dużą ilością wysokich tonów. Oczywiście w każdej sytuacji w trakcie kalibracji BIASem korygujemy podbite lub osłabione wysokie tony - aby charakterystyka była płaska.

Inaczej mówiąc ustawiając EQ na LOW zwiększamy MOL taśmy dla wysokich częstotliwości (lepiej nagrają sie wysokie tony) o ok 2 dB.

Przy używaniu taśm mtalowych

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
14-03-2011, 18:20
wcięło
Przy kalibrowaniu taśm metalowych może być konieczne użycie EQ LOW lub HIGH aby w ogóle ustawić bias na zero (bo przy EQ NORMAL się nie da)

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
14-03-2011, 18:24
majkel
Skrajne opinie wygłaszasz. XLIIs podobnie jak inne taśmy ze zwiekszoną czułością dla wysokich częstotliwości powinno stosować się w magnetofonach z kalibracją. Zapewniają wtedy mniejsze zniekształcenia.

Chwalona przez ciebie ZII tez do takich należy.

rafaell.s.cable

  • 1166 / 5562
  • Ekspert
14-03-2011, 20:08
Ja  bardziej od XLIIs lubiłem XLI grała bardziej liniowo mimo pewnych przypadłości.

wiktor

  • 2503 / 6103
  • Moderator Działu Słuchawki
14-03-2011, 20:14
>> cles, 2011-03-14 12:31:20


Pewnie masz rację, jednak każde jego przełączenie wpływa na kalibrowanie jako takie. W zależności od położenia REC EQ inaczej muszę ustawić pozostałe dwa pokrętła. OK, sprawa chromowej kasety jest dla mnie marginalna z powodu używania kaset typu IV.

Jeszcze w temacie ustawienia tego zaznaczonego przełącznika dla taśmy Metal:

1. czy mogę uznać, że jest OK, jeśli przy normal mogę "na oko" ustawić kalibrację?
2. czy ustawienia będą również poprawne jeśli przełączę na LOW lub HIGH i ustawię kalibrację według instrukcji?
3. czy te trzy ustawienie (low, normal i high) na tej samej kasecie i odpowiednio (za każdym razem inaczej ustawione pozostałem dwa potencjometry) skalibrowane wskaźniki będę tożsame?

Sorry, ale jakoś nie bardzo wiem jak z tą charakterystyką dać sobie radę. Taki majster, to ja nie jestem.
;)

Raz jeszcze dzięki!

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
14-03-2011, 20:25
he he, coś zły ze mnie wykładowca, no to jeszcze inaczej...

Przez prawidłową kalibrację rozumiemy ustawienie obu pasków wyświetlacza równo i na "zero", tak jest? No to dalej...

Przełączanie REC EQ na HIGH będzie skutkowało zwiększeniem wskazań paska górnego. Krecąc BIASem należy ponownie wyrównać paski górny i dolny.

Identycznie jeśli REC EQ ustawimy na LOW, kręcimy BIAS tym razem w drugą stronę ale znów po to by paski wyrównać.

Wtedy uznajemy taśmę za skalibrowaną.

Wybór ustawienia EQ - LOW, HIGH czy Normal zgodnie z tym co wcześniej napisałem.

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
14-03-2011, 20:34
A odpowiadając na Twoje pytania

1. czy mogę uznać, że jest OK, jeśli przy normal mogę "na oko" ustawić kalibrację?

oczywiscie, że tak


2. czy ustawienia będą również poprawne jeśli przełączę na LOW lub HIGH i ustawię kalibrację według instrukcji?

no jasne


3. czy te trzy ustawienie (low, normal i high) na tej samej kasecie i odpowiednio (za każdym razem inaczej ustawione pozostałem dwa potencjometry) skalibrowane wskaźniki będę tożsame?

Będą tożsame w tym sensie, że uzyskana charakterystyka będzie płaska, ale taśma będzie inaczej się zachowywać w stosunku do sygnału muzycznego. W ustawieniu LOW będziesz głośniej mógł nagrać wysokie tony - taśma zwiększy headroom dla wysokich tonów. W ustawieniu HIGH będziesz miał analogicznie dla częstotliwości niskich - będziesz mógł głośniej nagrać muzykę z duża ilością basu bez przesterowania.

Mam nadzieje ze zrozumiale w końcu napisałem?

wiktor

  • 2503 / 6103
  • Moderator Działu Słuchawki
14-03-2011, 20:50
>> cles, 2011-03-14 20:25:25


... dobry, dobry wykładowca z Ciebie!

Nagrałem na TDK MA z 1982  to samo trzy razy na różnych ustawienia REC EQ. Oczywiście za każdym razem wskaźniki były ustawione jak należy, czyli na "zero". Rzeczywiście jest nieco inaczej, ale skoków nie ma. Moim zdaniem optymalne ustawienie dla tej taśmy, to jednak NORMAL.

:)

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
14-03-2011, 21:19
NO bo to są subtelności :-)

Ale swoją drogą jak na świetna skąd inąd CD/MH That\'s nagrałem z low EQ na Exelii to jakość jest wprost porażająca. He he nie wiem czy nie lepiej wyszło niż z winylu bezpośrednio, tak daje.

majkel

  • 7477 / 6103
  • Ekspert
14-03-2011, 23:51
@cles, ja miałem płynną regulację biasu i rec level, deck trzygłowicowy. Oczywiście, że wszystko kalibrowałem, nawet miałem zakodowaną w głowie poprawkę pasków świecących, bo jak kreski 400Hz i 7kHz były równo, to deck przesadzał z biasem, dźwięk był już po ciepłej stronie, co szło nawet stwierdzić słuchając po taśmie podczas nagrywania, że balans tonalny pokrywa się idealnie nie tam, gdzie kalibracja pokazywała. Swoje wrażenie oparłem o to, co słyszałem z nagranej taśmy na późniejszych odsłuchach. Tak w ogóle to TDK CDing 2 to była całkiem spoko kaseta, wcale nie gorsza od SA według mnie, jak nie lepsza nawet.

Chaos

  • 858 / 5195
  • Ekspert
15-03-2011, 00:55
>> rafaell.s.cable, 2011-03-14 16:19:55
>> Chaos, 2011-03-14 16:05:23
Jestem zdziwiony że narzekasz w Maxell XLII-S na brak wysokich tonów, moim zdaniem one tam miały właśnie górkę i dla tego wolałem bardziej neutralne liniowe BASF Chromdioxid Maxima II. mimo ze były trochę mniej słodkie-takie matowe w przekazie. Maxellki fajnie prezentowały się na tańszych magnetofonach które miały zawsze problemy z wysokimi tonami.

problemy mam tylko z XLII-S z lat 85-86. ich odmiany z lat 90-tych naleza juz do moich ulubionych kaset. podobnie jest z BASF-em.

jmaciek

  • 389 / 5045
  • Zaawansowany użytkownik
15-03-2011, 01:41
>> rico1973, 2011-03-14 08:45:45
Z tych kaset zdecydowanie najlepsze są XL II.

Jaka jest różnica między Maxell XL-II a Maxell XLII ?

I jeszcze jedno - mógłby ktoś opisać mi co można wyczytać z wykresu \'MOL & Dynamic Range\'.

Kiedyś każda dobra kaseta miała taki wykres albo na wkładce albo na folii - a teraz mają głównie gwiazdki przy ikonkach \'car\', \'cd\', \'walkman\', etc.

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
15-03-2011, 07:42
jmaciek
MOL to maximum output level czyli najwyzszy poziom z jakim mozna sygnal zarejestrowac podawany dla konkretnych czestotliwosci. Podawano czasem takze SOL czyli poziom wysycenia tasmy powyzej ktorego mie przyjmowala ona sygnalu przssterowujac sie. Generalnie im wyzsze te wartosci tym lepiej

cles

  • 1604 / 6105
  • Ekspert
15-03-2011, 07:48
majkel
Maxele xl2 na przestrzeni lat zmienialy sie i graja inaczej. Nie uwazam ich za najlepsze tasmy ale daleki jestem od takeij krytyki.
Najprawdopodobniej wynikalo to takze z niedopasoqania magnetofonu do tej konkrernej tasmy.