>> przemo_sunny, 2010-07-24 15:01:55
Czy mechanizm z Onkyo TA-2070 był stosowany w jeszcze innych deckach?
Tak. To ten najpopularniejszy mechanizm Sankyo, stosowany w czterech zasadniczych wersjach i licznych odmianach w bardzo wielu magnetofonach w latach 80-tych.
Cztery podstawowe odmiany to:
- jeden wałek, napęd paskowy od zwykłego silnika (np. Nakamichi CR-1, i przypuszczam, że wiele tańszych magnetofonów Onkyo, Kenwood, Sansui, itp.)
- jeden wałek, napęd DD - np. Kenwood KX-880 wszystkich wersji
- dwa wałki, napęd paskowy od zwykłego silnika (np. Onkyo TA-2570 i zapewne wiele innych)
- dwa wałki, napęd DD - Onkyo TA-2070, TA-2090/2900, Kenwood KX-1100G i HX, Nakamichi CR-4
Oprócz tego widziałem go jeszcze w jakimś Sansui, itp. Nie mam żadnej starszej Yamahy, ale wydaje mi się, że one też miały różne wersje tego mechanizmu. Stosowano go też w Nakamichi z serii BX, a także w RX-ach z mechanizmem UDAR.
Starsze wersje mechanizmu miały cierną przekładnię centralną, która bardzo często zawodziła, idler zaczynał się ślizgać i nie przenosił napędu. W późniejszych wersjach zastąpiono to przekładnią zębatą. Nakamichi wykonywało nawet serwisowy "upgrade" ze starej przekładni ciernej na zębatą. Ja w ten sposób wymieniłem nie działającą przekładnię cierną w Kenwoodzie KX-880SR na zębatą pozyskaną z uszkodzonego nowszego KX-880D. Nie jest to trudne, a wszystko pasuje. Wyjmuje się całą płytkę na której zamocowane są obie osie szpulek i silnik ich napędu razem z przekładnią centralną. Problem tylko w tym, że trzeba najpierw zdjąć szpulki z osiek od przodu, ostrożnie ściągając z osi podkładki-zawleczki, blokujące szpulki od przodu na osiach. Przy mechanizmach wymontowanych z magnetofonów cała przekładka to pół godziny roboty.
Najlepiej zdobądź uszkodzony magnetofon z taką przekładnią - byle by to była przekładnia zębata, bo warto ją od razu wymienić z ciernej na zębatą. Wydaje mi się, że nie musi to być mechanizm dwuwałkowy DD - chyba we wszystkich ten podzespół był taki sam albo bardzo podobny, i zamienny. Te płytki w KX-880SR i 880D nie były dokładnie identyczne, a mimo to doskonale pasowały zamienione.