>> vladoi, 2010-03-02 21:16:40
Generatory wbudowane w magnetofony i tunery generują sygnały sinusoidalne. Tunery mają zwykle generator sygnału 315, 333 albo 400 Hz i służy on do kalibracji poziomu (czułości taśmy), natomiast generatory w magnetofonach generują zwykle dwa sygnały - niskiej częstotliwości ok. 400 Hz, służący do kalibracji poziomu (czułości), i wysokiej częstotliwości, przeważnie 10 kHz, ale czasem 8, 12,5, a nawet 15-16 kHz, zależnie od modelu magnetofonu, i ten sygnał, czasem w połączeniu z sygnałem 400 Hz, służy do regulacji prądu podkładu (bias), przy czym praktyczne rozwiązanie i procedura samej regulacji bywają różne w różnych markach. Np. w Technicsach najpierw do obu kanałów podawany jest sygnał 400 Hz i w obu kanałach reguluje się poziom (czułość taśmy), a potem, po przełączeniu, do prawego kanału podaje się 400 Hz, a do lewego - 10kHz, i reguluje się Bias tak, by w obu kanałach był jednakowy poziom.
W Sony i Nakamichi (CR-4) podawany jest do lewego kanału 10 kHz, a do prawego - 400 Hz, i najpierw reguluje się Bias tak by uzyskać jednakowy poziom w obu kanałach (bez względu na to, czy wskaźniki dochodzą do indeksów), a potem poziom tak, by go "doprowadzić" do indeksów - jednocześnie w obu kanałach.
W Akai jest podobnie jak w Sony, tylko na zmianę reguluje się Bias i Level tak, by doprowadzić wskaźniki do indeksów.
Przy braku generatora w magnetofonie, ale jeśli jest generator 400 Hz w tunerze, można najpierw skalibrować poziom, podając ten sygnał z tunera na magnetofon i nagrywając go (przy poziomie zapisu 0dB lub nieco mniejszym), i regulując regulator "Level cal" w magnetofonie tak, by sygnał odczytywany z taśmy (Monitor - Tape) miał taki sam poziom jak podawany z tunera (Monitor - Source). Ponieważ przy tej częstotliwości taśma jest bardzo mało czuła na zmiany prądu podkładu (Bias), ustawienie Bias nie ma tu znaczenia - najlepiej ustawić w pozycji środkowej.
Po tej regulacji ustawia się prąd podkładu, podając szum międzystacyjny z tunera, przy czym, co ważne, poziom zapisu powinien być ustawiony tak, by wskaźniki pokazywały ok. -20 dB, a koniecznie nie więcej niż -15.
Przy tak niskim poziomie zapisu wskaźniki będą niestety bezużyteczne do samej regulacji, bo działają mało dokładnie w tym zakresie (ok. +/- 5 dB), więc regulację trzeba będzie wykonywać na słuch, najlepiej przy użyciu słuchawek - trzeba przełączać przełącznik Monitor z Source na Tape i z powrotem, regulując jednocześnie Bias tak, by brzmienie nagrywanego szumu było podobne.
Wygodne może być nagranie na płytę CD kilku różnych sygnałów sinusoidalnych na komputerze, przy użyciu programu do generowania takich sygnałów, a potem wykorzystywanie tej płyty do kalibracji. Taka specjalna płyta z tonami kalibracyjnymi była np. fabrycznie dodawana do Grundiga CT-905, który nie miał wbudowanych generatorów.