Audiohobby.pl

Magnetofon

vladoi

  • 136 / 5639
  • Aktywny użytkownik
02-03-2010, 21:32
sorry "sówak" mi się z rozpędu skreskował.
Vlado.

Cassiel

  • 180 / 5593
  • Aktywny użytkownik
02-03-2010, 21:38
Przełącznik "Editor" jest również w Optonice RT 3838. Niestety nie wiem do czego służy. Ale G Mark powinien wiedzieć....

Gardenus

  • 1605 / 6093
  • Ekspert
03-03-2010, 00:05
>> fotek, 2010-03-01 23:20:42
Tak ma to wygladać pod zdjęciu :)


Panel w TC-K96R jest zdejmowany. Do pełni szczęścia byłby potrzebny kabelek łączeniowy.
Dzisiaj rozpocząłem sukcesywne jego czyszczenie.
Potencjometr słuchawkowy i jednocześnie wyjście ( line out) do przeczyszczenia lub wymiany bo trzeszczy lewy kanał.
Czyszcząc "rozgryzam" go. To chyba najlepsza metoda poznawcza.
Wstępnie stwierdzam, że cały tor przesuwu i głowica nie wymagają na razie żadnej regulacji.

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
03-03-2010, 06:35
>> vladoi, 2010-03-02 21:16:40

Generatory wbudowane w magnetofony i tunery generują sygnały sinusoidalne. Tunery mają zwykle generator sygnału 315, 333 albo 400 Hz i służy on do kalibracji poziomu (czułości taśmy), natomiast generatory w magnetofonach generują zwykle dwa sygnały - niskiej częstotliwości ok. 400 Hz, służący do kalibracji poziomu (czułości), i wysokiej częstotliwości, przeważnie 10 kHz, ale czasem 8, 12,5, a nawet 15-16 kHz, zależnie od modelu magnetofonu, i ten sygnał, czasem w połączeniu z sygnałem 400 Hz, służy do regulacji prądu podkładu (bias), przy czym praktyczne rozwiązanie i procedura samej regulacji bywają różne w różnych markach.  Np. w Technicsach najpierw do obu kanałów podawany jest sygnał 400 Hz i w obu kanałach reguluje się poziom (czułość taśmy), a potem, po przełączeniu, do prawego kanału podaje się 400 Hz, a do lewego - 10kHz, i reguluje się Bias tak, by w obu kanałach był jednakowy poziom.
W Sony i Nakamichi (CR-4) podawany jest do lewego kanału 10 kHz, a do prawego - 400 Hz, i najpierw reguluje się Bias tak by uzyskać  jednakowy poziom w obu kanałach (bez względu na to, czy wskaźniki dochodzą do indeksów), a potem poziom tak, by go "doprowadzić" do indeksów - jednocześnie w obu kanałach.
W Akai jest podobnie jak w Sony, tylko na zmianę reguluje się Bias i Level tak, by doprowadzić wskaźniki do indeksów.

Przy braku generatora w magnetofonie, ale jeśli jest generator 400 Hz w tunerze, można najpierw skalibrować poziom, podając ten sygnał z tunera na magnetofon i nagrywając go (przy poziomie zapisu 0dB lub nieco mniejszym), i regulując regulator "Level cal" w magnetofonie tak, by sygnał odczytywany z taśmy (Monitor - Tape) miał taki sam poziom jak podawany z tunera (Monitor - Source). Ponieważ przy tej częstotliwości taśma jest bardzo mało czuła na zmiany prądu podkładu (Bias), ustawienie Bias nie ma tu znaczenia - najlepiej ustawić w pozycji środkowej.
Po tej regulacji ustawia się prąd podkładu, podając szum międzystacyjny z tunera, przy czym, co ważne, poziom zapisu powinien być ustawiony tak, by wskaźniki pokazywały ok. -20 dB, a koniecznie nie więcej niż -15.
Przy tak niskim poziomie zapisu wskaźniki będą niestety bezużyteczne do samej regulacji, bo działają mało dokładnie w tym zakresie (ok. +/- 5 dB), więc regulację trzeba będzie wykonywać na słuch, najlepiej przy użyciu słuchawek - trzeba przełączać przełącznik Monitor z Source na Tape i z powrotem, regulując jednocześnie Bias tak, by brzmienie nagrywanego szumu było podobne.

Wygodne może być nagranie na płytę CD kilku różnych sygnałów sinusoidalnych na komputerze, przy użyciu programu do generowania takich sygnałów, a potem wykorzystywanie tej płyty do kalibracji. Taka specjalna płyta z tonami kalibracyjnymi była np. fabrycznie dodawana do Grundiga CT-905, który nie miał wbudowanych generatorów.

G.Mark

  • 152 / 5706
  • Aktywny użytkownik
03-03-2010, 06:54
>> vladoi, 2010-03-02 21:27:57
>> Cassiel, 2010-03-02 21:08:52
Cassiel zatknąłeś się z deckiem Toshiba PC 5460? Może wiesz do czego służy sówak opisany jako EDITOR. Vlado.

Klawisz "Editor" służy do chwilowego wyciszenia sygnału nagrywanego podczas nagrywania. Robi "dziurę" w nagraniu.

GM

vladoi

  • 136 / 5639
  • Aktywny użytkownik
03-03-2010, 08:18
>> MaciejLK, 2010-03-03 06:35:16
   Dziękuję Maćku. Dokładnie jak napisałeś chciałem jako częstotliwość wyższą wykorzystać szum z tunera. Oczywiście z poziomem " 0 " czyli kicha. Jednak coś mi nie pasowało bo moc sygnału pełnopasmowego to nie to co sygnał o wybranej częstotliwości. Proszę Cię jeszcze o podpowiedż, którą z częstotliwości wysokich wybrać jako sygnał testowy? Biorę pod uwagę fakt, że zarówno magnetofon, jak i taśma przenoszą do określonej granicy częstotliwości wielkich. W pobliżu tej granicy moc sygnału maleje, a zniekształcenia rosną. Czy sygnał testowy powinien zbliżać się do tej granicy, czy wręcz przeciwnie?
   
Vlado.

vladoi

  • 136 / 5639
  • Aktywny użytkownik
03-03-2010, 08:27
 >> G.Mark, 2010-03-03 06:54:52

  Teraz rozumiem czemu nie można go zablokować w położeniu "włączony", tylko po zwolnieniu nacisku palca wraca pod działaniem własnej sprężyny. Myślałem że jest uszkodzony. Nigdy nie testowałem go podczas nagrywania. Dzięki.
 
Vlado.

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
03-03-2010, 13:10
>> vladoi, 2010-03-03 08:27:18
>> G.Mark, 2010-03-03 06:54:52

>Teraz rozumiem czemu nie można go zablokować w położeniu "włączony", tylko po zwolnieniu nacisku palca wraca pod działaniem własnej sprężyny. Myślałem że jest uszkodzony. Nigdy nie testowałem go podczas nagrywania. Dzięki.
Vlado.

Wygląda na to, że ten klawisz Editor to po prostu inna nazwa Rec Mute - w starym "ręcznym" wydaniu, zanim jeszcze stało się Auto Rec Mute

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
03-03-2010, 13:18
>> vladoi, 2010-03-03 08:18:48
Dziękuję Maćku. Dokładnie jak napisałeś chciałem jako częstotliwość wyższą wykorzystać szum z tunera. Oczywiście z poziomem " 0 " czyli kicha. Jednak coś mi nie pasowało bo moc sygnału pełnopasmowego to nie to co sygnał o wybranej częstotliwości. Proszę Cię jeszcze o podpowiedż, którą z częstotliwości wysokich wybrać jako sygnał testowy? Biorę pod uwagę fakt, że zarówno magnetofon, jak i taśma przenoszą do określonej granicy częstotliwości wielkich. W pobliżu tej granicy moc sygnału maleje, a zniekształcenia rosną. Czy sygnał testowy powinien zbliżać się do tej granicy, czy wręcz przeciwnie?
Vlado.

Nagrywać szumu z tunera (czy sygnału 10 kHz lub podobnego) przy poziomie 0 dB nie da się, bo nie pozwala na to taśma! Maksymalny poziom wysterowania MOL (lub poziom nasycenia SOL) taśmy przy 10 kHz sięga 0 dB tylko dla taśm metalowych; dla taśm typu II wynosi ok. -7 do -5 dB, a dla taśm typu I ok. -7,5 dB (lub nawet mniej) dla taśm klasy podstawowej do maksymalnie ok. -4 dB dla taśm najlepszych. Więc nawet jeśli nastawisz poziom 0 dB, to i tak nagra się ciszej. Ten sygnał trzeba nagrywać przy poziomie -20 dB.

Dobrą przeciętną częstotliwością jest 10 kHz, której zresztą używa większość generatorów w magnetofonach. Niektóre mają zaledwie 8 kHz, ale myślę, że to za mało, bo nie zapewni liniowości dla wyższych częstotliwości.

W paru magnetofonach jest 12,5 kHz - można spróbować. Możesz też spróbować z wyższymi i zobaczyć co z tego wyjdzie.
Nakamichi w modelu CR-4 stosuje 15 czy 16 kHz - ale ten magnetofon ma deklarowane pasmo 20-20k +/-3dB nawet na taśmach typu I...

vladoi

  • 136 / 5639
  • Aktywny użytkownik
03-03-2010, 13:54
>> MaciejLK, 2010-03-03 13:18:34
Wnioskuję z Twoich porad, że dobrym będzie sygnał zawarty między 10kHz, a 12,5kHz. Kalibracja winna być wykonana dla każdego rodzaju taśmy, ale i dla każdego producenta, bo napewno różnią się parametrami.
Dziękuję za pomoc i biorę się za wyprodukowanie płyty testowej.
Vlado.

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
03-03-2010, 18:33
>> vladoi, 2010-03-03 13:54:43
>Kalibracja winna być wykonana dla każdego rodzaju taśmy, ale i dla każdego producenta, bo napewno różnią się parametrami.

Naturalnie! W tym jest właśnie cały sens kalibracji, bo taśmy bardzo różnią się między sobą. Magnetofon bez kalibracji teoretycznie powinien najlepiej nagrywać tylko na takiej taśmie, która była użyta fabrycznie do jego regulacji.
I dotyczy to nie tylko taśm różnych producentów i różnych modeli, ale nawet taśm o tej samej nazwie ale z różnych okresów produkcji. Znane modele były wielokrotnie modyfikowane i mimo utrzymania tej samej nazwy przez wiele lat, nie jest to przecież ta sama taśma! TDK D znana jest od I połowy lat 70-tych, TDK SA - od 1975. Znana, rozpoznawana przez klientów nazwa nie zmieniła się, a taśmy i kasety - wielokrotnie.

cles

  • 1604 / 6108
  • Ekspert
03-03-2010, 19:51
Maciek
Nakamichi ma 15kHz w generatorze. Jako ciekawostkę podam, że w instrukcji ostrzega przed tym że w zależności od temperatury otoczenia test 15kHz może nie wskazywać równych 0db na wyświetlaczu :-)

Gardenus

  • 1605 / 6093
  • Ekspert
03-03-2010, 22:00
Istnieje już strona tematyczna , takową miał zamiar  kontynuować T-Bolt

http://www.audiofilek.pl/index.php?option=com_sobi2&catid=7&Itemid=1

Gardenus

  • 1605 / 6093
  • Ekspert
04-03-2010, 14:56
Ciekawe kiedy cena przekroczy 200 zeta.
Od dłuższego czasu tendencja zwyżkowa.

http://www.allegro.pl/item935679066_kaseta_demagnetyzujaca_glowice.html

T-Bolt

  • 63 / 6109
  • Użytkownik
04-03-2010, 18:09
poprawka moja strona miała być tylko o kasetowcach i to tych the best ;)