Audiohobby.pl

Magnetofon

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
24-02-2010, 17:48
Rzucę też być może temat do przedyskutowania.
Wiemy już dość dużo na temat powierzchni wałków (ośki).
Są one jak wspominaliśmy gładkie bądź  matowane ale także o różnych średnicach.
To samo dotyczy rolek dociskowych są mniejsze i większe.
W danym magnetofonie są dwie jednakowe ale duże i innych lewa mała a prawa duża. Także występują jednocześnie dwie małe np. OPTONICA RT 9100. Gumy rolek też są miększe, raczej matowe w innych bardziej twarde i śliskie. Jedne przeżywają po 30 lat  i nadają się jeszcze do co najmniej kilkuletniej pracy a inne twardnieją już po kilkunastu latach.  
Z moich skromnych obserwacji wynika też, że nie ma zależności np. dla wysokiej  półki magnetofonów są  tylko dawane tylko i wyłącznie: lewa mała a praw duża bo właśnie RT 9100 ma dwie małe.
Zadam też pytanie czy spotkaliście się że lewa jest duża a prawa rolka mała  ?

Sadzę, że podzielicie się swoimi spostrzeżeniami .

P.S
Gdzieś zapodziała mi się suwmiarka więc czasowo nie podaję konkretnych wymiarów wspomnianych wyżej elementów z moich zbiorów. Niejako przy okazji sporządzimy ew. bazę części zamiennych.

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
24-02-2010, 18:04
>> Filwoj, 2010-02-24 17:13:21
"Czy to możliwe aby podczas nagrywania mechanizm przesuwu taśmy pracował inaczej niż podczas nagrywania ? "

Zdecydowanie od strony mechanicznej nie ma różnic. W elektronicznych sprawach mogą być niewielkie różnice bądź pomijalne między pracą funkcji play a record.  Nie sadzę aby prąd kasowania który występuje podczas zapisu pobierał tak znacząco energię z zasilacza aby miał wpływ na pracę układu napędowego a tym samym wpływał na drżenie dźwięku.
Więcej nic konkretnego nie przychodzi mi na myśl.
Bardziej wypowiedział bym się gdym go miał przed sobą.

Filwoj

  • 383 / 5759
  • Zaawansowany użytkownik
24-02-2010, 18:40
Nagrywam jeszcze raz te same płyty na magnetofonie Aiwa AD-F910 na tą samą kasetę. Po nagraniu odsłucham dokładnie na Aiwie i potem na Kenwoodzie... Mam nadzieję, że Kenwood odtworzy z błędami jakie opisałem wyżej, bo jeżeli dobrze, to nie mam pomysłu co dalej. Oczywiście Aiwa powinna odtwarzać bezbłędnie.
Wojtek

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
24-02-2010, 18:42
>> MAG, 2010-02-24 13:40:13

cles czego nie rozumiesz tego że jak nie ma regulacji eq ręcznej to jej nie ma w ogóle???? czy o co pytasz ja napisałem jasno że tam gdzie jest ustawiona Eq fabrycznie tam jest pewne założenie.

Nie zrozumiałem kontekstu Twojej wypowiedzi, wydawało mi się tak jakbyś stawał w opozycji do kolegów chwalących trójpunktową kalibrację. Stąd moje pytanie.

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
24-02-2010, 18:47
Gardenus
XK9000S zresztą podobnie jak 7000 w trakcie nagrywania może wyłączyć głowicę kasującą. W zamyśle przeznaczone do czystych taśm i obniżenia szumu modulacyjnego/zniekształceń.

Ja tego nie słyszę ale pomysł chwalebny na pewno nie szkodzi :-) Obie Exelie nagrywają niezwykle czysto na obydwa sposoby.

Cassiel

  • 180 / 5592
  • Aktywny użytkownik
24-02-2010, 18:58
Gardenus - Twoje spostrzeżenia są jak najbardziej słuszne. Powiedział bym....nic dodać, nic ująć.
Dlatego nie wiem, co można jeszcze napisać. Myślę, że grube osie + rolki dużej średnicy dają wrażenie, nawet pewność solidności. Nie rozumiem zachowania się pewnych firm, w różnych okresach czasu. I tak nie rozumiem dlaczego w moim Revoxie B 710 mkI zastosowano tak małej średnicy rolki. Jak wiadomo skorygowano to w modelu B710 mkII. Albo dlaczego w Optonice RT 7100 jest też mała roleczka, skoro cały magnetofon jest solidny i potężny. Następnie zastanawiam się, dlaczego Alpine AL 80 (trzeci model od góry) ma tylko jeden silnik. A Dual C 830 który jest właściwie najwyższym z tego okresu (nie liczę modelu C 839) też ma tylko jeden silnik. Bo nie ma się co dziwić, jeśli cały deck jest wykonany "oszczędnościowo". Ale takie modele, jak te w.w są bardzo solidne. Tak więc dlaczego mają takie "słabe punkty", które obniżają ogólną jakość całego magnetofonu. O czym myśleli konstruktorzy, decydując się na wdrożenie tych ewidentnych "słabych punktów". I jeszcze.....dlaczego nie zastosowano zewnętrznej regulacji prądu podkładu w takich wspaniałych deckach Vintage jak "Sony TC 229" albo "Sony TC 209SD" ??? W wielu innych również.....

MAG

  • 2398 / 6092
  • Ekspert
24-02-2010, 19:31
Casjel Gardenus

Słuszne uwagi dodam do tego co podaliście że taki czołg bodaj najbardziej rozbudowany jakiego wdziałem Luxman5k50M ma także dwie małe roleczki ale głowice istny bajerrr tak jak Tandberg jakby ze studyjnego szpulaka

Cassiel

  • 180 / 5592
  • Aktywny użytkownik
24-02-2010, 19:42
Mała roleczka w małym magnetofoniku z ciasną kieszenią to zrozumiałe. Ale taka roleczka w np. Optonice RT 7100 wygląda co najmniej komicznie ! Jak gdyby ktoś już ją wymieniał. Nie miał właściwej, to zamontował z walkmana :-))

MAG

  • 2398 / 6092
  • Ekspert
24-02-2010, 20:23
U mnie są w tym Luxsie całkiem oryginalne ten sprzęt pochodzi z kolekcji od gościa który ma magnetofony i ich nie używa być może mam małe kłopoty z nim jeśli chodzi o drżenie dżwięku w przedziale 1khz do 5khz to jest najbardziej słyszalne na Fortepianie i niestety moja wiedza jak to sobie z tym poradzić nie wystarcza bo to wygląda mi na kłopot z Direct Driwe chyba tak silnik bo co mogło być innego?

Cassiel

  • 180 / 5592
  • Aktywny użytkownik
24-02-2010, 20:30
To fakt. Słuchając nagrań fortepianowych lub nagrywając sygnał testowy 1kHz możemy określić nierównomierność przesuwu taśmy. Drżenia, kołysania, szarpnięcia......wszystko słychać ! Nie trzeba aparatury pomiarowej.

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
24-02-2010, 20:36
Najlepszą częstotliwością do sprawdzania równomierności przesuwu taśmy są okolice 3kHz. Wahania kilku Hz w tej okolicy są doskonale przez człowieka słyszalne. Takiej właśnie częstotliwości używa się do regulacji prędkości.

Dudeck

  • 5101 / 6073
  • Ekspert
25-02-2010, 00:07
>> Cassiel, 2010-02-24 18:58:31
"Gardenus - Twoje spostrzeżenia są jak najbardziej słuszne. Powiedział bym....nic dodać, nic ująć.
Dlatego nie wiem, co można jeszcze napisać. Myślę, że grube osie + rolki dużej średnicy dają wrażenie, nawet pewność solidności. Nie rozumiem zachowania się pewnych firm, w różnych okresach czasu. I tak nie rozumiem dlaczego w moim Revoxie B 710 mkI zastosowano tak małej średnicy rolki. Jak wiadomo skorygowano to w modelu B710 mkII. Albo dlaczego w Optonice RT 7100 jest też mała roleczka, skoro cały magnetofon jest solidny i potężny. Następnie zastanawiam się, dlaczego Alpine AL 80 (trzeci model od góry) ma tylko jeden silnik. A Dual C 830 który jest właściwie najwyższym z tego okresu (nie liczę modelu C 839) też ma tylko jeden silnik. Bo nie ma się co dziwić, jeśli cały deck jest wykonany "oszczędnościowo". Ale takie modele, jak te w.w są bardzo solidne. Tak więc dlaczego mają takie "słabe punkty", które obniżają ogólną jakość całego magnetofonu. O czym myśleli konstruktorzy, decydując się na wdrożenie tych ewidentnych "słabych punktów". I jeszcze.....dlaczego nie zastosowano zewnętrznej regulacji prądu podkładu w takich wspaniałych deckach Vintage jak "Sony TC 229" albo "Sony TC 209SD" ??? W wielu innych również....."


Być może osiągnięto zamierzony cel ( uzyskanie odpowiednich parametrów ) w ten sposób i nie było potrzeby robić tego inaczej .

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
25-02-2010, 00:40
>> Dudeck, 2010-02-25 00:07:27
>> Cassiel, 2010-02-24 18:58:31

"....O czym myśleli konstruktorzy, decydując się na wdrożenie tych ewidentnych "słabych punktów".


Być może osiągnięto zamierzony cel ( uzyskanie odpowiednich parametrów ) w ten sposób i nie było potrzeby robić tego inaczej ......."


Nie sadzę, że są to "słabe punkty" bo te ponad 30 letnie urządzenia pod tym względem a i w całości także dalej świetnie się spisują.
Więc matowana ośka czy gładka wnosiły aż tak istotne zmiany przy tak różnych ich średnicach i różnych rolkach ?
Postawione pytanie wydaje mi się wciąż do szczegółowej odpowiedzi.

rafal996

  • 1090 / 6104
  • Ekspert
25-02-2010, 09:58
Sprawdziłem na kilku deckach jak to wygląda z tymi wałkami, chociaż zadanie mam utrudnione bo w wielu mam już matowane osobiście ;)

Sony TC-K75 - oba błyszczące
Sony TC-K555ESII - oba błyszczące
Sony TC-K850ES - prawy mat
Onkyo TA-2900 - oba błyszczące
Denon DRM-22 - prawy mat
Akai GX-75 - pewnie był prawy mat ;)
Sony TC-K700ES - jw.

Jak widać różnie to bywa, nawet u jednego producenta.

T-Bolt

  • 63 / 6108
  • Użytkownik
25-02-2010, 11:23
dwie strony na temat powierzchni wałka ..noo nieźle ale czy to aż tak ważne