>> Filwoj, 2009-12-09 09:29:19
>Nie do końca mogę sobie wyobrazić jak działa sprzęgiełko filcowe na osi silnika dociskające zębatkę napędową do właściwego talerzyka...
Bardzo prosto. Dźwignia na której zamocowane jest - na osi silnika - koło pośrednie, przenoszące napęd na prawy bądź lewy talerzyk, jest z tą właśnie osią silnika połączona poprzez maleńkie sprzęgło cierne, złożone z małej podkładki filcowej i sprężyny dociskającej ją. Dzięki temu sprzęgłu, gdy silnik obraca się w jedną stronę, to pod wpływem tarcia w tym sprzęgle koło pośrednie dociskane jest do jednego z talerzyków. Gdy silnik obraca się w drugą stronę, sprzęgło to powoduje, że oś z kołem pośrednim przesuwa się w przeciwnym kierunku i koło dociskane jest do drugiego talerzyka. Sprzęgnięcie koła pośredniego z prawym bądź lewym talerzykiem następuje wyłącznie dzięki obrotom osi silnika we właściwą stronę.
Gdybyśmy zdemontowali talerzyki i włączyli silnik, całe koło pośrednie, które jest zawieszone tylko na osi silnika, wirowałoby razem ze swoim mocowaniem w prawo bądź w lewo.