Audiohobby.pl

Magnetofon

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
05-10-2009, 23:28
Technics RS-M88

Jak narazie powiem, że pancerna maszynka (piekielnie ciężka, chyba ani grama plastiku!), pasek chyba do wymiany w napędzie, bo się ślizgał na samym początku przy przewijaniu, choć teraz już jest ok. Piękny stary DESIGN! Jest śliczny, bardziej podoba mi się od decków Sony (!). Wszystko jest zgrane jak trzeba. Wyczyściłem narazie same głowice, zdemagnetyzowałem i narazie nagrywa równo i szczerze to nagrywa to samo co się słyszy (to są narazie pierwsze wrażenia).

No ale dosyć tego! Teraz zdjątka!

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
05-10-2009, 23:28
.

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
05-10-2009, 23:29
Zdjęcia narazie takie, pojutrze reszta i środek!

Gardenus

  • 1605 / 6093
  • Ekspert
05-10-2009, 23:46
No ładny.
Jak widać dwugłowicowe też są godne zainteresowania.
Jest do 2-head luxus tak jak OPTONICA RT 7100

Dudeck

  • 5101 / 6074
  • Ekspert
06-10-2009, 01:08
Podświetlany licznik ?

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
06-10-2009, 07:43
Tak :)

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
06-10-2009, 09:44
Odpowiadasz na wpis
>> neomammut, 2009-10-05 23:28:29
Technics RS-M88

> pasek chyba do wymiany w napędzie, bo się ślizgał na samym początku przy przewijaniu, choć teraz już jest ok.

Wydaje mi się, że on ma mechanizm bezpaskowy - napęd wałka bezpośredni (Quartz DD), a napęd szpulek przy dowijaniu i przewijaniu jest z centralnie umieszczonego silnika (chyba bezkomutatorowego) poprzez wahliwie zamocowane koło pośrednie z gumową "oponką" - jest to więc przekładnia cierna i to pewnie ona się ślizga. Może wystarczy przetrzeć oponkę drobnym papierem ściernym.

Jedyny pasek - zresztą bardzo ważny - to pasek napędu licznika. Ważny dlatego, że związana z nim jest funkcja auto-stop - licznik musi się kręcić żeby auto-stop nie zadziałał. Licznik staje - uruchamia się auto-stop. Dlatego jak ten pasek się ślizga bądź jest zerwany, są kłopoty.

Napisz, jak ustawia się w nim prąd podkładu dla taśm metalowych - to kolejne dziwaczne rozwiązanie z lat, gdy właśnie pojawiły się taśmy metalowe.

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
06-10-2009, 09:57
Jeśi chodzi o ustawianie BIAS`u to jeszcze nei doszedłem, muszę dorwać instrukcję w sieci, ale będe próbował, wieczorem dam znać :)

Co do mechanizmu, to racja nie ma żadnych pasków! :D A pasek od licznika jest w dobrym stanie, jeszcze wstawię fotki :)

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
06-10-2009, 10:57
Mnie bardzo bawią rozmaite rozwiązania przełączników typu taśmy w magnetofonach z przełomu lat 70-tych i 80-tych, gdy wśród typów i parametrów taśm panował największy bałagan, zanim w 1981 uporządkowała to praska konferencja IEC, wprowadzając podział na cztery typy i ustalając dla nich taśmy odniesienia o wzorcowych parametrach.
Do tego czasu funkcjonowały różne taśmy "normalne" - europejskie, o niższej czułości i wymagające niższego prądu podkładu, i japońskie, o wyższej czułości i wymagające wyższego prądu podkładu. Czasem pokrywało się to z podziałem na LN i LH - te ostatnie wymagały wyższego prądu podkładu od LN. Europejskie taśmy chromowe walczyły na rynku z japońskimi kobaltowymi, też mającymi nieco inne parametry. Były taśmy ferrochromowe, mające być połączeniem najlepszych cech obu nośników, no i nowe metalowe, do których obsługi producenci szybko dostosowywali magnetofony, czasem pospiesznie i "gwałtem", co widać po rozwiązaniach przełączników. Jak się popatrzy po różnych magnetofonach, każdy miał inaczej rozwiązane przełączniki typu taśmy, czasem bardzo rozbudowane. Na przykład korekcja przy zapisie (EQ) nie była ujednolicona (tak jak teraz - 120 albo 70 mikrosekund), i często przełącznik EQ, oddzielny od Biasu, miał wiele położeń dla różnych taśm. Niektórzy producenci próbowali zadowolić wszystkich, i np. Dual C844 miał aż sześciopozycyjny przełącznik typu taśmy - były dwa typy normalne i dwa "chromowe", plus ferrochrom i metal.
Dlatego zawsze z ciekawością oglądam choćby zdjęcia magnetofonów z tego okresu - bo zróżnicowanie rozwiązań jest ogromne.

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
06-10-2009, 11:47
Znalazłem instrukcję od RS-M95, ale chyba to nie to :) Wieczorem poczytam i potestuję.

Instrukcja: http://www.hifiengine.com/manuals/technics/rs-m95.shtml
Login: neomammut
Hasło: chicken1

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
06-10-2009, 12:49
Tu znajdziesz do M85, ale to niezupełnie to samo:

http://www.panasonic.co.uk/html/en_GB/Support/Downloads/220239/index.html#anker_220239

W ogóle warto przejrzeć zapas instrukcji na brytyjskich stronach Panasonic - jest ich dużo, także do starszych modeli, ale niestety nie wszystkie.

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
06-10-2009, 13:05
Macieju, dobre i to, mniejwiecej to samo co M95. Wieczorkiem potestuję :) Dziękuję!

Gardenus: miło, że się podoba!

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
06-10-2009, 13:31
M88 wygląda na modyfikację M85, z grubsza różniącą się tym, że dodano obsługę taśm metalowych. Chyba więc instrukcja do M85 będzie najodpowiedniejsza, z wyjątkiem tego dziwnego włączania prądu podkładu dla metali (podejrzewam, że po przełączeniu na CrO2 trzeba wyciągnąć pokrętło Bias - pewnie nie wymyślili innego sposobu bez przerabiania całej płyty czołowej, itd.).

M95 to jednak mocno inny magnetofon!

neomammut

  • 660 / 5783
  • Ekspert
06-10-2009, 15:05
O modyfikacjach to wiem. Model RS-M88 był też pod nazwą RS-M85MKII. Szukałempod drugą i też nic nie znalazłem. M95 jest podobny jeśli chodzi o ustawianie biasu i poziomu nagrania. To samo tyczy się modelu M85. Spoko już powinienem dać sobie radę.....

Dziękuję!!!

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
06-10-2009, 15:18
Nie wiem, czy M85MKII to dokładnie to samo co M88, ale na pewno są bardzo podobne. M85MKII od MKI różnił się właśnie dodaną obsługą taśm metalowych.
A lektura instrukcji M95 powoduje tylko żal, że się go nie ma! ;-)