Audiohobby.pl

Magnetofon

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
12-10-2008, 22:57
Gardenus
Ja mam bardzo dobrego CDka Meridiana G08. Przesłuchałem tego towarzystwa wiele zanim na nim stanęło. Co bardziej miałem na myśli to niedoskonałość większości płyt CD.

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
12-10-2008, 23:24
cles

>>......Co bardziej miałem na myśli to niedoskonałość większości płyt CD.

Rozumiem, taśmy też nie są idealnym nośnikiem
Czyli co kto lubi.

Rafaell

  • 5033 / 6102
  • Ekspert
12-10-2008, 23:50
>> Kasjel, 2008-10-12 17:34:13

>Przy dobrych warunkach pogodowych, odbiór pierwszego oraz trzeciego programu Polskiego Radia jest poprostu >idealny ! Niemal całkowicie pozbawiony zakłóceń.

Że czegoś nie słyszysz to nie znaczy ze czegoś nie ma .Ostatnio Piotr Kaczkowski osobiście przepraszał na antenie za dupianie preprowadzoną transmisję z koncertu w studiu Agnieszki Osieckiej. Niestety ale z jakością transmisji jest coraz gorzej i różnica pomiędzy dobrym CD a transmisją radiową jest coraz większa mimo że format CD się nie zmienia i ma już 25 lat a sposób nadawania przez radio znacznie więcej i pamiętam koncerty transmitowane:

1.bez słyszalnych zniekształceń (muszę włączać ostatnio filtr Hi-blend żeby pozbyć się na wysokich tonach natrętnych sybilantów)
2.bez słyszalnych zakłóceń (przydźwięki na koncertach na żywo są nagminnie, z studia Lutosławskiego dawno nie słuchałem ale kabel na łączach mieli na stałe z przydźwiękiem)
3. z dobrą barwą dźwięku (nawet mikrofon w spikerce wokal podaje ze zbyt dużą ilością basu, o innych instrumentach i głosach z koncertów na żywo nie wspomnę)
4.z dobrą wielkością obrazu (słynne dziury  pomiędzy kolumnami, lub zawężona scena też się zdarzają)
5. z dobrą perspektywą (to chyba najtrudniej nie tylko na żywo ale na płytach często się z tym spotykamy jest płasko jak na desce, tu radio nie jest wyjątkiem)
6.oddające atmosferę sali (ostatnio realizatorzy kochają dodawać tyle pogłosu do transmisji  ze studia A.Osieckiej że się zastanawiam czy koncert nie jest robiony na stadionie a przecież to najlepsze akustycznie studio koncertowe w kraju)
7. klarowność dźwięku (tu dużo nie zdziałamy,łącza do ciągłej konserwacji, oszczędnośc panów realizatorów w używaniu wszystkich guziczków w stole mikserskim wskazana, właściwy dobór i ustawienie mikrofonów-czyli kawał wiedzy i doświadczenia no i ucho!!!)
8.nieprzesuniętej panoramy dźwiękowej (bywało i tak ze wszystko mieliśmy po jednej stronie, ale bywało i tak że zamiast chóru słychać było publikę)

Podkreślam bardzo lubię radio ale jak nie będziemy się upominać o jego należyty poziom-kulturę techniczną, to będziemy sobie na takim skompresowanym RMF mogli tylko przeczytać "najlepsza muzyka" cokolwiek u nich to znaczy

Rafaell

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
12-10-2008, 23:50
Opis nieistotny, dla sprzedającego najważniejsze jego konto bankowe.

http://www.allegro.pl/item458488349_fin_arts_kaseciak_polecam.html

gotyk1

  • 1310 / 6092
  • Ekspert
13-10-2008, 00:32
Witam
Mam problem z kasetą - TDK MA
Kalibruję generatorem na "równo" czyli dźwięk powinien być identyczny jak źródło, a wysokie są przymulone i instrumenty lekko złażą z lewego na prawy kanał po przełączeniu na tape ze źródła.
Myślałem że to może coś z magnetofonem, ale zapodałem podstawowy Emtec FE I i dźwięk był jak żyletka nie do odróżnienia od źródła.
Co mogło się stać z tą kasetą? Szkoda mi jej bo to metal do tego 50tka, mam ją od nowości odfoliowywałem osobiście, i nigdy wcześniej nic na niej nie nagrywałem

rafal996

  • 1090 / 6104
  • Ekspert
13-10-2008, 00:38
Jeśli da się skalibrować na słuch, to wszystko z nią w porządku. Wskaźniki mogą się mylić, ja w ogóle z takiej kalibracji nie korzystam, bo nigdy nie jestem zadowolony z tego, co ustawię według wskaźników ;)

Sabor

  • 278 / 5909
  • Zaawansowany użytkownik
13-10-2008, 03:21
Na brytyjskim ebayu poszła XK-009 EXCELIA za 215zl...
aukcja 120314201882
ja pierdziu...

:)

Dudeck

  • 5101 / 6073
  • Ekspert
13-10-2008, 10:39
">> Gardenus, 2008-10-10 17:49:34
Chyba przerobię sobie wkładki słuchawkowe z telefonów na słuchawki stereo ..... po co mi SENNHEISER-y !!!!!!"

Nie no  , nie przesadzaj ( ja też słucham na Sennheiserach ) - chodzi o to , że pasmo przenoszenia do 15 000 Hz to bardzo dobre pasmo o ile to pasmo faktyczne  ( jasne - są i lepsze ) , ale większość treści muzycznej zawartej na CD wogóle tego nie przekracza ( a 20 000 Hz to tylko fizyczne możliwości formatu ) .
Dlatego na niektórych deckach nie ma różnicy po skopiowaniu płyty - nie dlatego , że deck przenosi nawet powyżej 20kHz - po prostu tyle było na samej CD .
Te powyżej 20 kHz to tak naprawdę widzimisie większości  producentów tak naciągających metody pomiarowe i tak ustalając niektóre ich kryteria , aby na papierze wyglądało super .
Taki deck to tak naprawdę "realnie" to może uzyskać góra 15-16 kHz. No i sama taśma nawet nie pozwoli na więcej ( przykład - ktoś tu napisał , że nie słyszy większej różnicy po zgraniu CD na zwykłą Emtec Fe ) .
Jest i druga strona medalu - ten deck z linku powyżej co przenosi 15 000 to może mieć tego "realnego" pasma 8-10 kHz.
Weźmy dla przykładu taki tuner FM ( dobry ) - ładnie cyka , nie trzeba nic w tej materii dodawać a jego pasmo wynikające ze specyfiki modulacji tego typu fal to też zaledwie 15000 Hz ( mimo , że też od jakiegoś czasu odczuwam "cyfrową komercję" w nadawaniu muzyki w stosunku do tego co było kiedyś - czyli zwyczajne pogorszenie ) .
Nie chciałem nikogo urazić , pozdrawiam Dudeck .

rafal996

  • 1090 / 6104
  • Ekspert
13-10-2008, 10:52
Proponuję zrobić proste doświadczenie, każdy bez problemu może tego dokonać w domu. Prosty generator sygnału, choćby z darmowego programu Audacity, kabelek do decka i nagrywamy sygnały. Doświadczenie bardzo ciekawe i pozwala naocznie przekonać się, jakie pasmo przenoszą nasze wspaniałe decki, w których producenci deklarują pasmo do 20KHz. Wyniki mogą być szokujące.

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
13-10-2008, 11:47
Nie ma nic szokującego jeśli zna się temat

Standardowe parametry pomiaru pasma dotyczą sygnału na poziomie -20dB. Wszystko napisane w instrukcji.

Im większe wysterowanie tym górna część pasma spada jak cholera. Taka żelazówka przy 0Vu nie ma pewnie więcej jak 11-12kHz i to jeśli jest bardzo dobra. Na chromie pociągniemy z 1kHz wyżej.

natomiast metalówki już znacznie lepiej. Sony970 ES mają do 15-16kHz przy 0VU z +/- 3dB

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
13-10-2008, 12:01
>> rafal996, 2008-10-13 10:52:05

Ja to już próbowałem. Mam parę magnetofonów które bez problemu zapisują sygnał pilota ( 19 kHz ) o wartości tylko nieznacznie mniejszej od  poziomu zapisywanego dźwięku ( 3 do 5 dB niżej).
Warunek też jest, musi być bardzo dobra taśma.
Dzisiaj producenci ze względu na cenę upraszczają układy elektroniczne a zatem wynikiem tego są niestety  gorsze parametry sprzętu.
Owszem jest też produkowany sprzęt o super parametrach lecz nie jest on na kieszeń przeciętnego konsumenta.

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
13-10-2008, 12:03
W tej materii przewaga szpulowcow jest szalona

AKAI GX 646 ma pasmo przy 19cm/sek

25-33kHz (-20dB) i
25-26kHz przy 0VU

Oczywiście jak koledzy zauważyli wcześniej sygnał muzyczny rzadko wymaga tak szerokiego pasma dlatego od biedy i na kasecie Fe coś tam gra.

Jeśli jednak zależy nam na bardzo wysokiej jakości i źródło jest pełnopasmowe to ja nie widzę inaczej jak taśma metalowa.

Gardenus

  • 1605 / 6092
  • Ekspert
13-10-2008, 12:14

>> cles, 2008-10-13 11:47:59

..."Im większe wysterowanie tym górna część pasma spada jak cholera."

Dlatego nie mogę zrozumieć niektórych, że zapisują dźwięk powyżej +2 czy +4 dB 0 VU.
Na próbę owszem można dla sprawdzenia taśmy ale nie do podstawowego zapisu.

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
13-10-2008, 12:17
>> gotyk1, 2008-10-13 00:32:06
Mam problem z kasetą - TDK MA
Kalibruję generatorem na "równo" czyli dźwięk powinien być identyczny jak źródło, a wysokie są przymulone i instrumenty lekko złażą z lewego na prawy kanał po przełączeniu na tape ze źródła.

gotyk1
Jeśli ta kaseta jest ok to możesz mieć niezbyt precyzyjnie zestrojony tor i naciągi. jak mi się wydaje twoja MA 50 pochodzi z ostatniego okresu, bo wcześniej albo robili 46 60 i 90, i jest cięta z cienkich taśm. Cienka taśma w dodatku metalowa jest nie lada wyzwaniem dla naciągów i toru. Może to także owocować przesunięciem równowagi na jeden z kanałów.
Można to wyregulować.

cles

  • 1604 / 6107
  • Ekspert
13-10-2008, 12:28
>> Gardenus, 2008-10-13 12:14:31
Dlatego nie mogę zrozumieć niektórych, że zapisują dźwięk powyżej +2 czy +4 dB 0 VU.
Na próbę owszem można dla sprawdzenia taśmy ale nie do podstawowego zapisu.

Ależ kolego drogi!
Wszystko wymaga równowagi. Ok możemy pójść w szerokie pasmo i nagrywać -20dB tyle ze zatracimy się w szumach i nic nam z szerokiego pasma!

Jak wcześniej powiedziano nie potrzeba więcej niż ok 15--16kHz żeby cieszyć się bardzo dobrą kopią. Ponadto sygnały nagrywane nie mają ciągłego spektrum wysokich częstotliwości tylko są to chwilowe piki. Głowna energia leży w tonach srednich i niskich i one są odpowiedzialne za maksymalne wychylenia wskaźników. Możesz grzać do +6dB a miec wysokie tony na poziomie -5dB albo i jeszcze niżej. To co pokazują wskaźniki jest wartością uśrednioną.

Jestem olbrzymim zwolennikiem nagrywania ile taśma wytrzyma bo zyskuję duży odstep od szumu.

Jakkolwiek mam magnetofony które idealnie nagrywają na dolby (teacki 6030 i 8030) to z reguły nagrywam bez dolby.
Mój sposób na szum to taśma metalowa dająca odstep 61dB i sygnal peak do +6dB. Tak nagrane taśmy brzmią fantastycznie a szumu nie ma.
Oczywiście wszystko zależy od muzyki którą nagrywamy i dlatego zawsze należy przed nagraniem zrobić próbę.