Co myślicie panowie o projekcie "Cornscala" w wariancie dwudrożnym? http://www.critesspeakers.com/cornscala-style-d.html Faital HF140 i horny można dostać w PL, problem jest z wooferami CW1526CF (kopia klipsch k33?)
No więc zrobiłem pierwsze próby La Scali 2-way (Jaboscali :-) w takim systemie:
1) bass: bass-bin La Scali 2 z K-33-E
2) driver Faital Pro HF200 16 Ohm
3) tuba Jabo KH-53
4) zwrotnica 1: 1st order na 500 hz + driver ściszony autotransformatorem 3636 od Critesa
5) zwrotnica 2: 2nd order + driver ściszony autotransformatorem 3636
Porównania z La Scalą 2 czyli K-33 + K-55 + K-77 (zwrotnica ALK Universal)
"Testy" tylko przez jeden wieczór bo mijał mi termin na zwrot tuby.
Wrażenia pozytywne z jednym "ale".
a) Przede wszystkim super wygląda dół pasma. Faital gra super płasko od 500 do 2000 hz. K-55 z orginalnej La Scali wygląda praktycznie tak samo.
b) Od 2 kHz do 5k Hz zaczynają się pierwsze różnice pomiędzy La Scala i Jaboscalą. Grają na takim samym średnim poziomie SPL ale inaczej pofalowany jest przebieg. W sumie Faital jest równiejszy.
c) od 5 kHz do 10Hz Faital powoli schodzi sobie o 6dB. La Scala w tym paśmie lekko idzie do góry nawet o około 3 dB. I tu jest właśnie "ale", bo tą różnicę po prostu słychać.
d) powyżej 10 hz Faital lepiej niż LaScala.
Przy takiej konfiguracji bezpośrednie zestawienie 3-way i 2-way wypada na korzyść 3-way jeżeli chodzi o charakterystykę.
Natomiast bardzo dobrze wypadł Faital z Jabo w roli K-55 (tylko trzeba go mocniej ściszać). Chyba nawet lepiej niż oryginalna LaScala.
Podsumowanie:
Nie twierdzę, że 2-way typu Cornscala nie zagra. Miałem tylko jeden wieczór, pomiary robiłem w pokoju, a nie na dworze a zwrotnice to układy według kalkulatora z impedancją odczytaną z wykresów producenta.
Dalsze plany to wypróbowanie tub Faitala LTH142 (niedługo), czyli takich jak w Cornscali D a potem dużych tub Jabo KH-72 (za kilka tygodni). No i może uda mi się wyciągnąć od Boba Critesa jak robi zwrotnicę do Cornscali D w wersji High Frequency Boost.
Pozdrawiam
Mariusz