Audiohobby.pl

HORN

atlon11

  • Gość
24-09-2013, 20:21
Tak głęboko zagrzebali tubowy wątek, żem ledwo go odgrzebał – tutaj już prawie nie ma tubiarzy, czyżby wyginęli na rzecz słuchawkowiczów ;-)  ...schodząc na złą drogę.

Aby tu tyle pisano nt. tubowych konstrukcji, co o słuchawkach, lub drugie tyle, to by dobrze było :-)

Chyba nawet administracja powoli zapomina o hornach ;-) – zamiast toczyć sparingi : Tractrix VS. Azurahorn

atlon11

  • Gość
24-09-2013, 20:24
Tak głęboko zagrzebali tubowy wątek, żem ledwo go odgrzebał. Tutaj już prawie nie ma tubiarzy, czyżby wyginęli na rzecz słuchawkowiczów ;-)  ...schodząc na złą drogę.

Aby tu tyle pisano nt. tubowych konstrukcji, co o słuchawkach, lub drugie tyle, to by dobrze było :-)

Chyba nawet administracja powoli zapomina o hornach ;-) zamiast toczyć sparingi : Tractrix VS. Azurahorn

lancaster

  • Gość
24-09-2013, 22:51
Atlon sparring i mecz glowny jmlc vs tractrix administracja ma juz za sobą. Od kilku lat. Mozna oczywiscie do niego wrócic przy okazji jakiejs nadarzajacej sie okazji, z tym ze nie spodziewam sie niepsodzianek.

Sprawa jest prosta. Biała tuba wyglada jak duża tabletka Ibupromu a czarna jak horn.
Twoje ?

atlon11

  • Gość
25-09-2013, 22:13
Lancaster, to był Azurahorn AH-340:  http://www.azurahorn.com/

Jak tam pod względem budowy (zastosowanego tworzywa i jego ew. pokrycia) wypada Tractrix horn, w porównaniu do Azurahorn i wspomnianych przez Ciebie JMLC.

Wiesz ja plastików nie słucham, nawet drewniaków. Stare JBL-owskie aluminiowe horniska+lensy to jest to!, a najlepsze nowe horny z tworzywa SonoGlass.

Tractrix jest bardzo podobny pod wieloma względami do exponential horn. Tractrix horn masz odlany z polimerobetonu, a dalej kwestia wykończenia powierzchni ma duży wpływ - i tu w zależności od rodzaju tuby, jej cech brzmienia, można stosować różne wykończenia, bo od tego także zależy ton wybrzmienia. Zobacz sobie jakże odmienne horny: H5039, H5038P, 537-500, 2346.
A jakie jest optymalne w Tractrix Horn? -  polerka hee, czy chropowata powierzchnia, jaka od środka a jaka od zewnątrz? I tu zależy czy wolisz przyśpieszyć, czy wydłużyć wybrzmienia :-)

Dla Ciebie pozostawiam opis budowy Azurahorn i JMLC :-) ...w odniesieniu do Tractrix horn.

Tamto ze zdjęcia nie moje, ja wolę starych wyjadaczy typu :

HL88 Cast Aluminum Exponential Horn & \'\'Patato Masher\'\' Acoustical Lens Assembly. Tylko tego najdroższego zestawu jeszcze nie słuchałem, a ponoć zajebi**y, łączący w jednym wszystko co najlepsze z klasycznych i tubowych konstrukcji.
http://audio-heritage.jp/JBL/unit/hl88.html

HL89 - horn z aluminiowym lensem o kształcie serpentyny = klasa, głęboko szeroko wyciąga dźwięki, scenę buduje znakomitą, kapitalne wokale tonalność, naturalnie i harmonicznie.
http://audio-heritage.jp/JBL/unit/hl89.html

HL90 - horn eliptyczny z ogromnym lensiskiem z płaskich arkuszy aluminiowych = hektary przestrzeni, dynamit, życie, wszystko jak pod mikroskopem :-). Potrzebują bardzo dużo przestrzeni i zabójczej sekcji niskotonowej, która nie da się zdominować dla HL90.
http://audio-heritage.jp/JBL/unit/hl90.html

...wszystkie pod driver z 2\'\' gardłem, pod driver z 1\'\' ujściem leci HL92 lub HL91, i na zakończenie najlepiej UHF compression driver z 0.35" wylotem.

lancaster

  • Gość
25-09-2013, 22:41
Atlon, wszystko jest w tym wątku.
W telegraficznym skrócie Tractrix jest precyzyjniejszy, JMLC bardziej "puszysty".
Przekłąda sie to tez na róznicowanie barw i ogólną klarownosc.
W podobnym stopniu jak dobór odpowiedniej tuby do pasma jakie ma odtwarzac


Znajomy slucha na tubach pokrytych struktura (grube ziarno), robilismy porównania z gładka tuba i nie powiem ciekawie to brzmi. Komercyjnie odpada bo nie bardzo jest to jak elegancko wykonczyc, pewnie stad zerowa popularnosc taiego rozwiazania w  gotowych konstrukcjach.

Gustaw

  • Gość
12-10-2013, 00:07
Trzeba trochę ożywić ten wątek :)

lancaster

  • Gość
12-10-2013, 08:41
To ja moze życiorys Marka Levinsona instant :-0

Mark Levinson, tworca Legendy Hi-End firmy Mark Levinson sprzedal ją po jakimś czasie firmie Madrigal.
Obecnie marka Mark Levinson wchodzi w sklad koncernu Harman Kardon :

http://www.marklevinson.com/

Marka Levinsona z tego co mi wiadomo z firma Mark Levinson od lat nic nie lączy. Jeśli macie inne onfo prosze o uzupelnienie.
W kazdym razie firma w nowych projektach realizuje koncepcje urzadzen opartych o technologie krzemowa.

lancaster

  • Gość
12-10-2013, 08:44
Po sprzedazy brandu Mark Levinson poszedł podobną dreogą jak poprzednio otwierajac firmę Cello. Rowniez nie ma pojecia co sie  wtej chwili z brandem dzieje :-) Gdyby ktos mial info tradycyjnie prosze o uzupelnienie.

lancaster

  • Gość
12-10-2013, 08:52
No i dochodzimy do czasów wspolczesnych...
http://www.redrosemusic.com/
...w której ofercie mozna zobaczyc taką dziwną rzecz :

lancaster

  • Gość
12-10-2013, 08:59
ostatnie znane mi wcielenie :

http://www.danielhertz.com/

+ system zadowolonego klienta :-)

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
12-10-2013, 11:10
Premiera tego zestawu narobiła ostatnio trochę szumu. W dużej mierze ceną :)

Nisko-średniotonowiec to prawdopodobnie OEM od Beymy bazujący na Beyma 12P80Nd. Sporo się pisało o tym głośniku ostatnimi czasy. Znam 2 przypadki, odejścia od tub średniotonowych na rzecz  Beymy 12P80Nd oraz Liberty 12 (podobny, ale jeszcze szybszy głośnik - klon JBL E120).

Podobno dorównują szybkością tubom  i mają bardzo przyjemną barwę.
Sam kombinuję bardziej w kierunku Daniel Hertz M2, M3. Mam już większość przetworników.

lancaster

  • Gość
12-10-2013, 12:00
fakamada, problemem wielu sredniotownowych driverow jest ich metalowa genetyka. Niezaleznie czy to "szlachetny" beryl czy zwykle alu brakuje tam celulozowej "duszy". Jest rozdzielczosc, czesto udaje sie uniknac ofensywnosci, ale brakuje akustycznosci, jest za to zaakcentowana technika. Nie kazdy sie przy tym rozplynie.
Pewnie dlatego ludziska wolą 12 cm woofer.  
Są tez wyjatki np. uwazany chyba do dzis za naj RCA1428 ma membrane wlasnie celulozowa.

Co do szybkosci 12 calowki, w nizszym zakresie moze i tak, powyzej 2KHz nie ma czego szukac....ciezko to nazwac glosnikiem sredniotonowym, raczej midbas.
Levinson rozsądnie uzyl glosnika z tuba umozliwiajaca podzial ok 2KHz a jednoczesnie niezbyt duzą zeby gora pasma byla możliwie ladnie odtworzona.

Na temat ceny sie nie wypowiadam, moje podejscie znasz. Zestawy kierowane do szwajcarskich bankierow nie mogą miec plebejskich cen !;-)

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
12-10-2013, 13:59
A to ciekawe, nie znałem celulozowych driverów kompresyjnych. Avantegarde też stosuje celulozę, tylko w wydaniu niekompresyjnym.  

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
12-10-2013, 15:13
Korekta: teraz chyba stosują jakąś plecionkę

lancaster

  • Gość
12-10-2013, 15:15
B&C DCM50, na wzor RCA. membrana mu sie troche lamie przy 2KHz, mialem, sprzedalem. Brzmial ladnie w 3 way u vectora. Plastyka wokali jak to z celulozy, holografia i namacalność nie do zrobienia przez stozek raczej (nie slyszalem).

W wydaniu niekompresyjnym to jest piwo bezalkoholowe ;-)