Witam wszystkich ponownie, choć z pewnym zaplanowanym poślizgiem!
„Świat audio według Ludwiczka” #1
Gramofony: systematyka
Poziomy jakościowe:
1. Segment ekonomiczny (podstawowy)
2. Segment średni
3. Segment wysoki
4. Segment premium
W pierwszym segmencie znajdują się zarówno urządzenia za niewielkie pieniądze, ale zrobione „na serio” w ramach dość ograniczonego budżetu, oraz wyroby „gramofono-podobne”, których lepiej w ogóle nie brać pod uwagę.
W segmencie średnim są urządzenia dla osób słyszących już różnice w dźwięku.
W segmencie wysokim znajdują się w pełni dojrzałe konstrukcje dla osób wiedzących już czego chcą i skłonnych do zapłacenia zdecydowanie wyższej ceny
Segment premium stanowi elitarną grupę określaną jako High-End oraz High-Tech. Określenia te są często używane w stosunku do urządzeń z najwyższych poziomów jakościowych i cenowych.
High-End to urządzenia prezentujące dźwięk o możliwie najwyższej jakości, neutralności i naturalności. Na ogół sposób budowania tych urządzeń jest oparty na starych sprawdzonych i wielokrotnie wypraktykowanych sposobach. Klasyka High-Endu zazwyczaj jest bez szczególnych udziwnień czy silenia się na nadmierną nowoczesność.
Natomiast High-Tech wygląda jak element scenografii rodem z filmów science-fiction.
Czym jest segment premium i do kogo jest on skierowany? Najczęściej jest to przepiękna biżuteria przestrzeni, w której żyją bogaci ludzie. Do przestronnych salonów w dużych domach. Ma być on pokazywany, aby podnosić prestiż właściciela; niekoniecznie służyć do bardziej wnikliwego słuchania muzyki.
Dla kogo (grupa docelowa)
Dla laika i wygodnickiego
Dla początkującego
Dla audiofila
Dla estety
Dla „dłubacza technicznego” – upgrade’owacza
Koncepcje wzornicze
Proste
Klasyczne
Gadżeciarskie/ wydumane
Ozdobne/ dzieła sztuki
Pod względem sposobu obsługi
Manualne minimum
Półautomat (powrót ramienia i wyłącznik obrotów)
Pełny automat
Dodatkowe funkcjonalności
Wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy
Wbudowany przetwornik analogowo-cyfrowy
Wyjście słuchawkowe
Moduł komunikacji bezprzewodowej
Złącze sieci komputerowej LAN
Możliwość ulepszenia/ uszlachetnienia
Lepszy talerz
Mata przeciwpoślizgowa/ antystatyczna
Stopy antywibracyjne
Lepszy zasilacz
Zewnętrzny stabilizator obrotów
Pokrywa inna niż klapa
Podstawa/ dedykowana półka
Metoda wyboru:
Zakładam, że osoba szukająca jest nowicjuszem w świecie płyt gramofonowych, albo po krótszej lub dłuższej przerwie chce wrócić do tematu.
Pierwszy przypadek:
Na wstępie trzeba sobie uzmysłowić, że zabawa z winylem nie jest natychmiastowa. Pojawia się wróżka i mówi: „masz kupić to i to, nie tamto i będziesz miał już zakup docelowy”. To nie tak. To jest proces, który musi trwać. Użytkownik musi się oswoić z tematem, przemyśleć i...najczęściej dojrzeć do wymiany na kolejny lepszy model. W początkowej fazie swojego nowego hobby w grę wchodzi głównie segment ekonomiczny (podstawowy).
Drugi przypadek:
Najlepiej przemyśleć pewne sprawy, przypomnieć sobie nieco na temat analogu i uświadomić sobie swoje aktualne potrzeby i możliwości. Można zacząć od segmentu ekonomicznego (podstawowego) albo nieco wyżej, czyli od segmentu średniego.
W tym miejscu nie chcę niczego powtarzać, cytować ani specjalnie reklamować, ale na YT jest kanał Audio Video Summit, na którym jest parę naprawdę dobrych filmików o gramofonach i nie tylko.
Bardzo tanie gramofony z marketów to tylko z pozoru opcja dla spłukanych. Najczęściej zwykłe rozczarowanie, albo zaraz po pierwszym włączeniu albo po pierwszej usterce. Odradzam.
Urządzenia używane
Z bieżącej produkcji lub nieco starsze na ogół nie sprawiają problemów w serwisowaniu.
Natomiast tzw. „dziadkersi”, czyli urządzenia antyczne, częstokroć 40-, 50-letnie i starsze, wymagają niestety stałej opieki, bywają kapryśne i trzeba o tym pamiętać decydując się na zakup takiego precjoza.
EOF