Audiohobby.pl

SM czyli Special ( lub Security ) Mechanizm

Hammer

  • 4868 / 2506
  • Ekspert
26-02-2023, 12:46
O tym mechanizmie kasety coś gdzieś było pisane, ale warto by było uporządkować w jeden temat.
Co to jest?
Ano jest to patent Basfa na mechaniczne udoskonalenie prowadzenia taśmy, może naciągu - stwarzanie oporu, a może i jej układanie się na szpulkach.
Ktoś wklejał artykuł z gazety na ten temat.
Wracając do aspektu sprawy, mnie są znane dwa rodzaje tego typu mechanizmu, podstawowy najczęściej spotykany to dwie dodatkowe prowadnice, a drugi typ doszedł do mnie wczoraj, do prowadnic dołączono dodatkowy docisk
Tutaj znaczek został okraszony podpisem Special Mechanizm.
W Basfach cr-mo jest już napis Security Mechanizm i są tylko 2 prowadnice.
W Agfie zastosowano na licencji ten mechanizm i napis Security Mechanizm.
W paru Basfach wymieniłem taśme bo już się zestarzała i nie odczułem jakiś różnic w stabilności prowadzenia, może wartało by przeprowadzić dokładniejsze testy.
« Ostatnia zmiana: 26-02-2023, 12:49 wysłana przez Hammer »

Hammer

  • 4868 / 2506
  • Ekspert
26-02-2023, 12:48
Agfa

RetroTape

  • 638 / 1016
  • Ekspert
26-02-2023, 22:07
Security Mechanism fajna rzecz. Zamieszczam funkcje jakie pełnił z broszury BASF.

Tłumaczenie z automatu:
Cytuj
Każda kaseta BASF opatrzona jest tym symbolem: SM Security Mechanism - o co w tym chodzi? Jest to proste, ale skuteczne urządzenie, które zapewnia płynne nawijanie i odwijanie oraz prowadzenie taśmy kasetowej nawet w niekorzystnych warunkach pracy. Jest to o tyle ważne, że z nierównych szpul taśmy poszczególne skręty mogą łatwo wystawać na tyle daleko, że mogłyby zostać wygięte, a nawet uszkodzone - głośność w lewym kanale stereo uległaby wahaniom lub ta ścieżka mogłaby ewentualnie wypaść. Jeśli nierówności posuną się za daleko, szpula taśmy może w końcu utknąć na powłokach obudowy: kaseta jest zablokowana.

Tu właśnie wkracza SM: dwie ruchome dźwignie, płaskie w kształcie litery U na końcu, prowadzą taśmę do momentu tuż przed jej najechaniem i po odwijaniu ze szpuli. Nie ma ona możliwości przesuwania się w górę lub w dół: warstwa po warstwie odwija się i nawija czysto. Szpula taśmy pozostaje gładka i pozbawiona łączeń.

Mechanizm bezpieczeństwa eliminuje problemy związane z nawijaniem i prowadzeniem taśmy, dzięki czemu kasety BASF Compact są wyjątkowo niezawodne. Zwłaszcza gdy kasety są eksploatowane w stosunkowo niekorzystnych warunkach, SM zapewnia bezproblemową pracę taśmy bez wahań poziomu dźwięku lub zacięć. Dwa przykłady: w samochodzie lub w "walkmanie" na pasku od spodni podczas jazdy na rolkach, czyli wtedy, gdy wibracje utrudniają transport taśmy. To właśnie oznacza dla BASF "bezpieczeństwo plus na granicy".
 
BASF posiada obecnie patenty na mechanizm bezpieczeństwa SM w 30 krajach.
« Ostatnia zmiana: 26-02-2023, 22:10 wysłana przez RetroTape »

RetroTape

  • 638 / 1016
  • Ekspert
26-02-2023, 22:18
I jeszcze czemu przestano go stosować (skopiowałem swój post z innego miejsca forum).

Mechanizm SM zaprzestano stosować, gdyż na sprzęcie szybko przewijającym, po dojściu do końca taśmy, następowało jej odbicie do tyłu i powstawała pętla mogąca zakleszczyć ją w obudowie, właśnie w okolicach góry "łapki" SM.

Tutaj można o tym przeczytać:
http://www.ant-audio.co.uk/Tape_Recording/Library/Cassette_Housing.pdf

Inne firmy nie stosowały tego systemu (nie licząc jak sądzę innych firm niemieckich np.: AGFA), ponieważ BASF miał patent i zapewne nie chciał się nim z nikim podzielić ;)

Tłumaczenie z automatu:
Cytuj
Przez długi czas wszystkie kasety BASF posiadały opatentowaną prowadnicę taśmy zwaną SM lub Security Mechanism. Prowadnica ta, wykonana z tworzywa sztucznego Deirin®, posiada krawędzie z kołnierzami, które działają podobnie jak ramiona pakujące, wyrównując taśmę z lub na piasty, zamiast polegać wyłącznie na arkuszach ślizgowych, które stykają się z krawędziami taśmy.

Wszystkie kasety ulegają w pewnym stopniu uszkodzeniu krawędzi taśmy po wielokrotnych przejściach, zwłaszcza przy dużych prędkościach nawijania, z powodu kontaktu krawędzi z powłoką. Prowadnica SM została zaprojektowana tak, aby kontrolować i prowadzić taśmę nawet w przypadku poważnych uszkodzeń, tak aby taśma nie przejechała po pakiecie taśm i nie zaczepiła się o obszar wrzeciona piasty.

Najbardziej wytrzymałym zastosowaniem, jakiemu może być poddana kaseta, jest zastosowanie w samochodowych systemach stereo. Test wytrzymałościowy przeprowadzony przez znanego producenta samochodowego sprzętu stereo wykazał mniejszą liczbę awarii w kasetach z prowadnicami SM (kasety BASF i inne) niż w kasetach bez takich prowadnic. Testy przeprowadzone przez Studer/Revox potwierdziły te ustalenia.

Prowadnica SM nie była jednak pozbawiona problemów. Te kasety, które nawijały lub przewijały taśmę z dużymi prędkościami bez zwalniania, mogły wysyłać nagłe szarpnięcie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara do paczki z taśmą, gdy ta osiągnęła swój koniec, a to odwrócenie mogło spowodować powstanie pętli w taśmie lub przyponie pozostawionym na piaście odbiorczej. Pętla ta mogłaby się zaczepić na szczycie kłów SM i spowodować zakleszczenie taśmy w urządzeniu, którego zadaniem jest zapobieganie zakleszczeniom. Z tego powodu BASF wyeliminował mechanizm zabezpieczający i oparł się na innych metodach zapobiegania zacięciom.

Hammer

  • 4868 / 2506
  • Ekspert
27-02-2023, 20:11
Ja dodam filmik znaleziony na YT dopełnienie tematu



No niestety trzeba kliknąć na YT .