Audiohobby.pl

Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: Synthax w 26-11-2014, 00:11

Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 26-11-2014, 00:11
Witajcie,
ktoś coś w temacie? szukam gotowców najchętniej możliwie najbardziej analogowej/prostej w konstrukcji z dobrym zasilaniem.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 26-11-2014, 07:32
Na czym ma polegac audiofilskosc tej zwrotnicy ?
Zwrotnica aktywna ma takie samo zadanie jak pasywna, jak bedzie spieprzona na etapie projektu albo wexmiesz "gotowca" ktory sie nie wstrzeli(a raczej sie nie wstrzeli) to zadne zlote czy diamentowe czy nawet z mdf ;-) kondy za 1Kzł/szt nie pomoga.
Po prostu trzeba ja zaprojektowac pod konkretne glosniki, projekt jest uwazam wiekszym wyzwaniem niz pasywna bo trzeba zrobic preamp, czsami kilkustopniowy w kazdej galezi ktory mozliwie malo kaszani.

Jak nie musi byc analogowa to wex Behringera (ok 1Kzl), masz do dyspozycji 6 kanalow z opcjami plynnego ustawiania opoxnien, zboczy filtrowm f podzialu, ew pulapki na spl. Mozna na tym dograc system

http://www.djshop.pl/k15,naglosnienie/i1588,behringer,behringer-ultradrive-pro-dcx2496.html

jest jakas nowsza wersja widze z le na koncu nazwy, l to pewnie od luksus a e od exclusive :-)
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: marcinz w 26-11-2014, 09:06
Jest jeszcze minidsp (dac+dsp+zwrotnica). Siegfried Linkwitz poleca to do swoich projektów. http://www.linkwitzlab.com/LX521/DSP_challenge.htm
http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-4x10-hd
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: dvfsys w 26-11-2014, 09:15
http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496LE.aspx :

The new DCX2496 “LE” version offers the same impeccable audio performance as the original DCX2496, but with reduced functionality as many customers do not require the digital inputs and outputs of the standard version

....i po ekskluzywnym luksusie.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 26-11-2014, 09:46
Widzisz Lan, na każdym centymetrze swojego tory dbam o prostotę. Tam gdzie mogę chcę mieć lampy, zero bajerów. W zwrotnice cyfrowe oferują masę op-ampów, konwersję sygnału z A/D i potem znowu konwersja itd... A stosowanie sprzętu cyfrowego do którego się wpuszcza sygnał analogowy mija się z celem bo traci się bity danych przy regulacji poziomów...
Unikam studyjnego suchego dźwięku a la Mytek. A cyfrowa zwrotnica za 1000-2000 PLN na pewno będzie miała bardzo ubogą konwersję DAC.

Audiofilska w moim pojęciu to taka która będzie oparta przynajmniej na układach dyskretnych, z dobrą sekcją zasilania a nie jakimś impulsowym zasilaczem typu wall-mart jak to piszą amerykanie.

To nie jest tak, że nie jestem zadowolony z dźwięku który mam, wręcz przeciwnie, ale chciałem poeksperymentować zachowując podobną filozofię.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 26-11-2014, 10:54
synthax, kompletnie nie wiem o czym rozmawiasz do mnie. Jeden z lepszych dxwiekow jakie slyszalem ever pochodzil z systemu w ktorym byl rzeczony behringer, malo tego pedzil 3 koncowki mocy behringera (700zł/szt), calosc spieta kabelkiem od lampki. Wpinany w tor Sun Audio na 300B (monobloki na srednicy - circa 20Kzł) kaszanil dxwiek.  ta uboga konwersja dac w bereciku odbywa sie na jednej z audiofilskich perelek AKM-ie.
No nie chce mi sie, po prostu mi sie dalej nie chce tlumaczyc :-)))

Moja rada, poczytaj cokolwiek na temat systemow aktywnych. Zwrotnica to nie swieta krowa a 1 rzad potrafi spierniczyc dxwiek tak samo jak wyzsze. HArbeth leci na chyba 4order, zwrotnica wyglada jak radio i uchodzi za wzorzec analogowosci.
tutaj masz zwrotke do malego 2 way monitorka :
http://davidmichaelaudio.com/brands/harbeth/p3esr/

Co do zasilacza pelna zgoda. Dobry nie jest zly ;-)


Odrzucmy gusla i zabobony albo od razu idxmy glosowac na psl :-)
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 26-11-2014, 10:55
http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496LE.aspx :

The new DCX2496 “LE” version offers the same impeccable audio performance as the original DCX2496, but with reduced functionality as many customers do not require the digital inputs and outputs of the standard version

....i po ekskluzywnym luksusie.

zepsules ;-/
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 26-11-2014, 13:52
Lan, od pewnego czasu staram się odrzucać wszelkie voodoo. Wiem jak łatwo jest zabrnąć w ślepy zaułek. Tym bardziej że wszyscy wkoło, podgrzewają atmosferę wokół podstawek pod kable głośnikowe itp...

Każdy ma swoje racje.

Ja po prostu mam opór przed sprzętem studyjno/estradowym bo potrafi grać mało barwnie. A do tego słuchałem studyjnych daców i wolę te hi-fi. Zwrotnica Behringera miałaby racje bytu gdybym podpiął transport plików bezpośrednio do niej aby zminimalizować zbędną konwersję... Ale kto mi obieca że zagra to lepiej niż mój dac?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 26-11-2014, 15:35
Po prostu wex ksiazke i poczytaj, moja pierwsza lektura, absolutne podstawy :
http://www.lucki.com/forum/ksiazka.pdf

oczekujesz takiej porady ? :


och, oczywiscie drogi synthaxie. tylko filtry pierwszego rzedu gdyz sa one najszlachetniejsze, na kazdym forum audiofilskim mozna o tym poczytac, uzyj zatem kondensatorow i rezystorow duelunda w zasilaczu jako i filtrze , nastepnie nie szczedzac pieniedzy kup najdrozszy opamp, gdyz bedac najdrozszym jest zarazem najodpowiedniejszym, a jesli nie opamp bo ze slusznym obrzydzeniem spogladasz na kompromisy wybierz najdrozszy tranzystor jaki wpadnie w rece. Nelson Pass przykladowo uzywa m.in tranow z wozkow widlowych za 2 dolary ale to szalony czlek jest lub po prostu go nie stac.
Zatem majac juz te precjoza posluz sie jak radza koledzy na forach kalkulatorem z netu, gdyz gdyby nie byl tak dobry na jaki wyglada koledzy by go nie polecali. No i masz zarabista aktywna analogowa zwrotnice.
A ! no i srebrne kable do srodka, wtedy zwrotnica dogra faze jeszcze lepiej.

...a jakby po tym wszystkim zagralo przypadkiem srednio to wex sie zastanow raz jeszcze nad tym co napisalem na poczatku.
mikrofon i podstawowa wiedza tak czy inaczej niezbedne, reszta w twoich rekach/uchmantach.

Powodzenia




Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 26-11-2014, 15:37
:)

Ale lektura zapowiada się wybornie...

Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 26-11-2014, 15:41
i nie patrz na to czy berecik zagra lepiej niz Twoj DAC, tylko jak sie odezwie system z Twoim DAC i aktywny z berecikiem.
JAk chcesz zostawic swoj DAC to masz zadanie konkretniejsze niz zlozenie zwrotki pasywnej bo musisz machnac wysokiej klasy preamp korekcyjny. Efekt koncowy ma szanse byc bdb. rzeczony preamp mozna wykonac na lampach ale ta sama historia, strojenie aktywnej zwrotnicy + korekty, roboty w sumie sporo jesli mysli sie o bdb wynikach
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: cadam w 26-11-2014, 16:01
Polecam też tekturę
http://wydawnictwo.btc.pl/index.php?ukey=product&productID=234520
http://dl.btc.pl/btc_dl/dsa_spis_tresci.pdf
http://dl.btc.pl/btc_dl/dsa_wstep.pdf

Książka tania nie jest ale w porównaniu do cen audiofilskich kabelków, osiem dych to śmieszne pieniądze.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: a_men w 26-11-2014, 17:53
synthax, kompletnie nie wiem o czym rozmawiasz do mnie. Jeden z lepszych dxwiekow jakie slyszalem ever pochodzil z systemu w ktorym byl rzeczony behringer, malo tego pedzil 3 koncowki mocy behringera (700zł/szt), calosc spieta kabelkiem od lampki. Wpinany w tor Sun Audio na 300B (monobloki na srednicy - circa 20Kzł) kaszanil dxwiek.  ta uboga konwersja dac w bereciku odbywa sie na jednej z audiofilskich perelek AKM-ie.
No nie chce mi sie, po prostu mi sie dalej nie chce tlumaczyc :-)))

Jakie były kolumny w tym systemie?

Tu ktoś podłaczył pod taki zestaw B&W 801F:
http://www.audiosmile.com/forum/showthread.php?t=29838
(http://i1200.photobucket.com/albums/bb328/sergeauckland/Firsttunes-1.jpg)
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 26-11-2014, 18:57
kolumny Vectora, na basie 15 cali PA, na środku 2 cale PA, a na gorze vintage Electro Voice :-)

Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: bbobii w 06-05-2018, 07:49
Wiem że odgrzewam temat ale co tam.
http://www.classicaudio.com/value/lux/A2003.html (http://www.classicaudio.com/value/lux/A2003.html)
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 06-05-2018, 09:47
Wiem że odgrzewam temat ale co tam.
http://www.classicaudio.com/value/lux/A2003.html (http://www.classicaudio.com/value/lux/A2003.html)

I dobrze, że odgrzewasz. Ale po co te lampki?

synthax, kompletnie nie wiem o czym rozmawiasz do mnie. Jeden z lepszych dxwiekow jakie slyszalem ever pochodzil z systemu w ktorym byl rzeczony behringer, malo tego pedzil 3 koncowki mocy behringera (700zł/szt), calosc spieta kabelkiem od lampki. Wpinany w tor Sun Audio na 300B (monobloki na srednicy - circa 20Kzł) kaszanil dxwiek.  ta uboga konwersja dac w bereciku odbywa sie na jednej z audiofilskich perelek AKM-ie.
No nie chce mi sie, po prostu mi sie dalej nie chce tlumaczyc :-)))

Jakie były kolumny w tym systemie?

Tu ktoś podłaczył pod taki zestaw B&W 801F:
http://www.audiosmile.com/forum/showthread.php?t=29838

snilo mi sie ostatnio cos takiego.
Wadą DXC2496 jest pobieranie sygnału analogowego. Fajne gdy sie odtwarza z gramofonu czy radia, ale w przypadku żródła cyfrowego podobno nie mozna podać sygnału z DSP. Czyli sa dwie konwersje D/A i A/D.

"Nowa wersja "LE" DCX2496 oferuje taką samą nieskazitelną jakość dźwięku jak oryginalny DCX2496, ale ze zredukowaną funkcjonalnością, ponieważ wielu klientów nie wymaga cyfrowych wejść i wyjść wersji standardowej. " - No chyba jednak dobrze byłoby miec te wejścia cyfrowe.

"PRO" DCX2496 -"3 analogowe wejścia (jedno może pracować jako złącze cyfrowe stereo AES/EBU)." - Muszę dopytać co to jest za standard wejscia cyfrowego.


Koncówki Behringer A500 wymagaja dodatkowej regulacji prądu - to z kolei znalazłem na jakims blogu zagranicznym. Po ustawieniu ma mniejsze szumy.
http://ixbtlabs.com/articles2/proaudio/behringer-a500.html


Poza tym same plusy a i cena takiego systemu nie jest hi-endowa, choć nie jest to juz tanie rozwiazanie w porówananiu do  typowego wzmacniacza Hi-fi.

kolumny Vectora, na basie 15 cali PA, na środku 2 cale PA, a na gorze vintage Electro Voice :-)
Chwalił sie gdzieś nimi w necie?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: colcolcol w 25-05-2018, 09:11
Gram na zwrotnicy aktywnej.
Dziwi mniej jej brak z urządzeniach typu streamer. Można to zaimplementować w tor a chętnych do eksperymentów na pewno by nie zabrakło...
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 24-11-2018, 17:10
witam wszystkich, potrzebuję pomocy w aktywacji Klipschy.

zwrotncia moich Tangent t 4000 to dokładna kopia Heresy 2:

(https://community.klipsch.com/uploads/monthly_10_2013/post-18108-1381934876751.jpg)


aktualnie zrobiłem najprostszą "aktywację", tj. odpiąłem woofery i zasiliłem je tymi kostkami :
https://allegro.pl/tda7377-modul-wzmacniacza-audio-2-x-35w-nowy-b-i7153958142.html?snapshot=MjAxOC0xMC0xN1QxOToxNjowOS42MzdaO2J1eWVyO2ExZWI4ODM2NjBjODAzYTdkN2M1NjA2MWEzZDI2ZTIyYWUzYTYzMjBjMmU1NjExZjQ0ZjM1ODRiZTRiYWY2ZjI%3D

a kostki zasiliłem z tego stabilizatora:
https://allegro.pl/zasilacz-przetwornica-step-down-xl4016-9a-lm2596-i6695141073.html?snapshot=MjAxOC0xMC0yMVQxNjowNzo0NS4xNjBaO2J1eWVyO2JhYTdiODE4ZGZiODRjNWRlOTZmYjg3ZjgyM2JiNTVkM2Y2N2QxYTM2YzEwYTZhNmMwNzE3MzZkMGU1YzM3MGQ%3D.

pasmo średnio-wysokotonwe obsłguje 6L6 SE sterowane przez 6e6p-dr. Ze względu na duże różnice wzmocnienia między lampą a kostką, stabilizatory napięcia skręciłem z 24V aż do 10V a i tak sygnał n a kostki jest jeszcze tłumiony potencjometrem.

doszedł subwoofer (klipsch R12), więc zatkałem bas-reflex w Tangentach i na dniach wypcham obudowę wełną konopną i/lub jutową - mam nadzieję zepchnąć rezonans tak nisko jak się da, najlepiej poniżej 70 Hz.

oryginalne Heresy są cięte na około 850 i 5000 Hz.

Chcę zintegrować suba na około 80 Hz, na kostki wooferów puścić 80 do 660 Hz i sygnał od 660 Hz na lapmę.

korzystając z internetowych kalkulatorów dla zwrotnic aktywnych, 4-go rzędu Bessel, kierując się optymalizą kosztową i precyzją kondensatorów, wyszły mi następujące "schematy" poniżej.

Dla założonych puntków podziału i arbitralnie przyjętej wartości R1 na 5 kOhm, kondy mają przyjazne standardowe wartości 0,18 - 0,33 uF - 0,47. Przyjęte punkty podziału dają mi w miarę dokładne wartości "standardowe", bez konieczności składania i związanych z tym kosztów dodatkowych kondensatorów.

Zasilić to zamierzam akumulatorem LiFePO 36V. Kostki zamówiłem wstępnie 20 sztuk TL072 od Texas po 1zł / szt. Kondy planuję na razie typu MKP Miflexa po 5 zł / szt i rezystory 0,4W 0,1% po 50 gr /szt.

Moim celem ogólnym i punktem maksymalizacji jest faza. (dosłownie i w przenośni).
Na przesunięcia centrów akustycznych i kompensację baffle-stepa nie mam zielonego pojęcia.


Proszę o rzeczową krytykę, co się stanie, jak po zastosowaniu poniższych schematów, wyrzucę całą powyższa zwrotnicę pasywną. (zwłascza po co jest ten "transformator" na średniotonowcu). Z tego co zrozumiałem, to tuba średniotonowca obciążona zbyt niskimi częstotliwościami i amplitudami zacznie "buczeć", a cewka średniotonowa będzie się grzać. Uznałem jednak, że przy zwrotnicy 4-go rzędu ustawionej na 660 Hz zamiast 800 hz i rozsądnych poziomach głośności powinno to wytrzymać.

O czym zapomniałem ?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 24-11-2018, 22:46
czy nie było by mi "prościej" dołożyć czwarty wzmacniacz nam sam squawker i dać go w band-pasie 660-5000 Hz ?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 11:25
kaszlak, uzywasz mikrofonu pomiarowego ?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 11:26
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 11:28
z moich doswiadxzen wzmaki lepiej jak sa takie same na wszystkie kanaly.
Aktywna zwrotka pozwala na wyrownanie lub nawet podbicue basu wiec nie ma potrzeby stosowania suba chyba ze masz 100m2 do naglosnienia to wtedy 30cm midbas nie da rady fizycznie (zalezy jeszcze od potrzeb, ale dla mnie nie da :-))
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 12:12
niczego na razie nie używam, bo na razie niczego nie ma - poza rozszytymi Klipschami Tangent 4000 zasilanymi kostkami w klasie AB i hornami z lampy. Dopasowanie głośności potkiem na kostkach i na subie. Intekonekt z Chorda Mojo jest dolutowany bezpośrednio do nóżki soketa lampy, czyli nie ma selektora ani potka po drodze.

posłuchaliśmy tego z ojcem tuż po powrocie a AudioShow, kiedy tato jeszcze był pod wrażeniem twoich głosników i Auralica na Lavardinie , i stwierdziliśmy, po paru wiskaczach, że mój zestaw zjada inne :-).

temat zwrotki aktywnej zaczął się od chęci spasowania suba i wooferów, gdzie szczególnie zależało mi aby odseparować układ wooferów od niskiego basu, bo kupiłem niestety za małe stabilizatory i przy głośnym słuchaniu muzyki rozrywkowo-tanecznej układ się nie wyrabia, choć grany na umiarkowanej głośności gra bardzo dobrze.

Zamarzył mi się mega damping i kostki wiszące niemal dosłownie tuż za cewką woofera i chciałem pierwotnie dać aktywkę 2-go rzędu,w band-pasie od 80 Hz (max zalecany przez guru od subów) do oryginalnych 800 Hz Klipscha, i zostawić w spokoju pasywnego high-passa 2-go rzędu na tuby i dalej zasilać lampy sygnałem pełnopasmowym

zauważam jednak, że mimo braku woofera w torze, lampy i tak nie lubią sygnału pełnopasmowego.

ale im dłużej patrzę na oryginalny schemat zwrotki, tym bardziej dociera do mnie, że nie mam pojęcia co robi ten transformator na torze squawker`a (-10dB) i jaki ma on wpływ na relacje fazowe z tweeterem.

jak to optymalnie rozgryźć ??  Zostawić pasywkę średnio-wysokotonową w spokoju i łączyć woofera aktywnie z zastosowaniem aktywki 2-go rzędu na pierwotnie przewidzianych częstotliwościach,

a np. na sygnał lampy dać jakiegoś aktywnego high-pasa , ale duużo niżej niż przypada częstotliwość podziału zwrotki pasywnej ??

a co do mikrofonów pomiarowych i programów pomiarowych, ktoś może coś rozsądnego i nie drogiego polecić ?

czy nie było by w sumie łatwiej dołożyć kolejnej aktywnej zwrotnicy BandPass od np. 660-5000 dla squawkera i dać mu osobny wzmaczniacz ?

trollom typu colcol dziękujemy za nie trolowanie w wątkach merytorycznych bzdurami o częstotliwościach poniżej 30 Hz i podziałach na 350 Hz.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: colcolcol w 25-11-2018, 12:24
Dobry woofer (na stronę) załatwi sprawę dołu z podziałem w okolicach 350Hz, tak jest u mnie. BR strojony na 22Hz. Podział pasywny między średnim a wysokim w punkcie pierwotnym, którego bym nie obniżał.
Poważne audio zawsze zaczyna się od pytań o częstotliwości poniżej 30Hz, ale oddzielnymi subami tego nie załatwisz. Nie zgrasz tego.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 12:29
kaszlak, wex cieplą kąpiel i poczytaj strone Linkwitza na poczatek :-)

poxniej kup mikrofon jakikolwiek moze byc na usb byle mial jakis plik kalibracyjny albo przynajmniej snana liniowosc (najczesciej jej brak).

trafo attenujace robi to samo co l-pad tylko indukcyjnoscia, przy duzym sciszaniu a 10db takim jest trafo jest lepszym wyborem od rezysorow.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 12:33
i tak jak colcol pisze teoretycznie podzial suba nisko ze wzgledu na dlugosci fal niskich zakresow nie pwoinien byc problemem a praktycznie robi sie efekt jak w KD i to wcale nie takim "wysokich lotow".

woofer obslugujacy pasmo 30-250 z dobrym wynikiem impulsowym to bdb woofer. W Twoim wypadku jak ma byc aktywnie .... poczytaj srone Linkwitza, mozesz miec linijke na wykresie nawet od 25Hz jak bedziesz mial wene. Kwestia tylko jak ladnie woofer skompensujesz, jak obudowe dostroisz i jak mocne wzmaki bedziesz uzywal.

w tle leci u mnie temat zwrotnic aktywnych na lampach moze kiedys doleci ;-)
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 12:36
a jak masz w kostce za duze wzmocnienie to najprosciej je zdjac w petli nfb, tam sobie zamontuj potencjometr zamiast rezystora do masy i ustal wartosc a nastepnie podmien na rezystor o tej wartosci ktora zdejmiesz z potencjometru.

Zanim jednak spalisz swoj pierwszy wzmak poczytaj Linkwitza, klika razy :-)
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 13:37
na kolegów audiofilów zawsze można liczyć, a to ci umyć się zasugerują, a to cię na studia wyślą :-D, a to o jakiś innych rzeczach napiszą.

głośniki są dane , będą te i innych już nie będzie: Tangent T4000, nie wstawię tam innych wooferów niż są, ani obudowy od nowa budował nie będę:

(http://images.klipsch.com/0143e31310cbbcaca9c84ea4626743ff_635042172293710000_medium.jpg)

obudowa będzie zmodyfikowana do zamkniętej i możliwie najlepiej wytłumionej dobrą organiczną wełną, aby maksymalnie obniżyć rezonans układu głośnik-obudowa. Najlepiej poniżej 80 Hz, aby już nic dodatkowo nie kompensować, ten głośnik ma grać bez rezonansu jak tłok, w jak najwęższym paśmie sygnału. Integracja z subem wysoko bo aż na 80 Hz, odciąża stabilizację zasilania od przewalania tych 30-Hz prądów i próby przepchania ich przez śmiesznie mały w stosunku do długości  fali 30 Hz (10 metrów?) głośniczek o 30 cm średniczki.

Cięcie sygnału symetrycznymi zwrotnicami aktywnymi na subie i wooferach za zadbać głównie o zgodność fazową, jesli tylko centra akustyczne głośników pozostaną w tej samej odległości od słuchacza.   Ja wyobrażam sobie powierzchnie głośników jak kolejne "dziury" w kurtynie oddzielającej mnie od muzyki. Ustawić suba między kolumnami tak, aby w typowym miejscu odsłuchowym odległość głosików do ucha była jak najbardziej zbliżona można łatwo i tanio.

Zgodność SPL różnych torów można uzyskać wartością rezystora w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego niektórych ze wzmacniaczy. U mnie docelowo jeden tor bez NFB to lampą w tubę. Sygnał na nóżkę lampy dolatuje dolutowanym srebrnym drutem w teflonie.

Inną możliwą kompensacją SPS torów jest zmniejszanie napięcia zasilania wzmacniaczy, ale tutaj są granice stawiane przez producenta. Ja moje aktualne kostki zmniejszyłem trymerkami na stabilizatorach do 10 Volt, gdyż producent nie zaleca schodzić niżej niż 8V. Sama kostka wytrzymuje nawet do 36V w zależności od typu kondensatora, ale mi jest i tak za głośno z wooferów i na razie zmniejszyłem to wlutowanym już oryginalnie potkiem na sygnale aby chociaż już grało (i gra zajebiście).

ogólna regulację głośności systemu zapewnia Chord Mojo i/oraz program muzyczny na serwerze.

Impedancja wyjściowa Chorda spokojnie obsługuje nawet niskoomowe słuchawki, więc bez problemu obsłuży np. 10 kostek op-ampów równolegle, czyli 5 kanałów (sub do 80Hz, woofer 80-800Hz i 800hz - 20 kHz lampa w tuby średnio-wysokotonowe). Nawet jeśli luksusowo przyjmę niskie 5 kOhm R1 na kostkę i przełknę cenowo związane z tym zwiększone wartości kondensatorów, to wyjście Chorda obciążone będzie jakąś 1 kOhm impedancją (5kOhm / 5 torów = 1 kOhm równolegle) - a więc spokojnie "da radę" i jeszcze zapewni odpowiednią głośność.

Sub i woofery dostaną prawdopodobnie te układy:
https://allegro.pl/a-133-wzmacniacz-mocy-bipolarny-100w-i7687147319.html?reco_id=eefe9496-f0ad-11e8-85ce-b8ca3a6ab170



stawiam więc pytanie zamknięte:
jak zszyć teraz woofery z tubami ? jakieś propozycje optimum komplikacyjno-kosztowego.


Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 13:59
trafo attenujace robi to samo co l-pad tylko indukcyjnoscia, przy duzym sciszaniu a 10db takim jest trafo jest lepszym wyborem od rezysorow.

czyli że squawker de facto jest filtrowany elektrycznie filtrem HP 1-go rzędu (0,47 uF w szeregu) i TYLKO ściszony o 10dB ? Czy to trafo attenuujące ma jakiś indukcyjny wpływ na spasowanie fazowe z resztą głośników?

czyli , że ten katalogowy 2-gi rząd to suma akystycznego filtrowania HP tuby 1-go rzędu z filtrem elektrycznym 1-go ?

czy ostatecznie, przy zasosowaniu wyłącznie filtrów w domenie sygnałowej i dopasowaniach głośności w domenie wysokości napięcia zasilania i stopnia wzmocnienia w NFB, nie łatwiej mi będzie dołożyć czwartego wzmaczniacza na sam squawker, a squawker puścić też na sztywno krótkim, dolutowanym kawałkiem drutu, zamiast drogim Miflexem 0,47 uF i jakimś trafem attenuującym?

a jeśli 4-ty wzmacniacz, to ile mocy mi na tego squawkera potrzeba ?
jest to głośnik K-53-K - czy dało by sie zamówić taką membranę, ale o bardzo wysokoomowej cewce i zasilić to w OTL ? SET OTL ? z 1 stopniem wzmocnienia ? W końcu to tylko 660 do 5000 Hz sygnału, jakieś 20% łącznej energii sygnału pasma. Efektywność tego średniotonowego tubowca jest dramatycznie wyższa niż wooferów , a po co to rezystancjami na sygnale tłumić ?? Jak można lity drut dolutować ??
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 14:24
kaszlak piszac o kapieli mialem na mysli zebys wystopowal z chaosem i odrobil lekcje (linkwitz) :-)

inaczej bedziesz pierdylion razy zadawal te same pytania w roznych konfiguracjach.

Po pierwsze mikrofon, sprawdx jaki masz FAKTYCZNY rzad filtracji, poxniej dla zabawy i w ramach cwiczen uloz aktywnie to samo, poxniej skoryguj :-)))

bez pomiaru rozmawiasz z wlasnymi wyobrazeniami.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 14:31
"Inną możliwą kompensacją SPS torów jest zmniejszanie napięcia zasilania wzmacniaczy"

 w celu zmniejszenia wzmocnienia jak pewnie przed chwila czytales zmieniasz nfb kostki albo robisz to w sekcji filtru aktywnego
Nie wiem w czym Ci moc wzmacniacza przeszkadza.

z tym dopasowywaniem kombinujesz jak qń pod góre, zrob calosc aktywnie bo i tak pewnie sie to tak skonczy. Albo doloz po prostu suba do tego co jest jak basu potrzebujesz wiecej.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 14:47
czyli na squawkera lutuję sobie takie coś
https://www.st.com/resource/en/datasheet/tda7496.pdf

i 6L6 SE na tweetery , czy lepiej lampy na squawkera, a na tweety kostka 7496 ?

sub już jest i gra razem na zwykłej pasywnej zwrotce z zamkniętymi BR w stereo już całkiem ok. Spasowanie fazowe ma z przesunięcia o kilka centymetrów do przodu/tyłu, więc precyzyjna symetryczna zwrotka aktywna jest tutaj sprawą banalną.

martwiłem się tylko przesunięciami centrów akustycznych obu tub, ale chyba faktycznie "najprościej" będzie mi zrobić każdy głośnik aktywnie i dopasować głośności jakimiś metalizowanymi 0,1% na sztywno w pętli NFB.

moc mi w niczym nie przeszkadza, ale ja na razie NIE MAM żadnej aktywki, a chciałem to na szybko jakoś zintgegrować co już jest, i aby nie szumić na sygnale dużymi ustawieniami potka, wolałem zwiększyć odstęp stabilizacji napięcia. A że jeszcze w ten sam weekend musiałem przerobić głośniki, więc aby do niedzieli wieczora zagrało, zrobiłem jak zrobiłem i gra CAŁKIEM SPOKO..
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 16:28
tda jest jedna z popularniejsyzhc kostek, projektu Tobie nie uwali, glosnosc sekcji ustal sobie jak chcesz ja bym zrobil na poczatek potencjometrem na wejsciu. % tolerancji nie jest potrzebny wartosc nie bedzie pewnie z szeregu wiec albo rezystory na zamowienie albo odpowiednio laczone rownolegle.

Nie popelnilem do tej pory zadnej kostrukcji aktywnej, robilem filtr suba. Nie bierz mnie na powaznie ;-)

Pisz co masz juz zrobione i jakie ew. klopoty, bedziemy myslec.

Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 16:57
ok ;-)

na razie zamawiam te rzeczy:
zasilacz +- 15V
https://allegro.pl/a-103b-zasilacz-symetryczny-stabilizowany-15v-i7650849895.html?reco_id=72cdcc8d-f0ca-11e8-86f6-246e961043f8
20 kostek
https://allegro.pl/tl072-op-amp-texas-5szt-i6110099505.html
miflexy 0,15, 0,18, 0,33 i 0,47 uF
rezystory metalizowane

jak będę miał wszystko na biurku , obok lutownicy, to zacznę od pojedyńczego low-pasa na 80Hz i dam znać jak mi poszło.

jako drugie robię 2 x high pass na 80Hz przed kostki AB i zobaczę jakość pierwszego szycia. 2 Band pasy to temat na dużo później.

świetna strona na sprawdzanie modów pokoju. Podział suba i wooferów najlepiej zrobić z odstępem na najbardziej dokuczliwy mod długości pokoju.

https://amcoustics.com/tools/amroc?l=500&w=400&h=300&r60=0.6
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 25-11-2018, 17:52
A ja sie tylko tak przyp... gadam.
Jak juz masz tę lapę i głosniki, które wyglądaja jakby do lampy były robione, to chyba lubisz takie brzmienie? Po co chcesz na siłe to "uszlachetniać"?
Aktywizacja głosników kojarzy mi sie z zaletami monitorów bliskiego-średniego pola. Ale w nich sie raczej nie stosuje lamp - może dlatego że za drogo, a moze dlatego, że za dziwnie. W każdym razie jest to robione dla innych preferencji brzmieniowych niż brzmienie lampy przez głośnik tubowy.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 25-11-2018, 18:06
Jak z Tangentów chcesz zrobić obudowę zamkniętą to jest to całkiem bez sensu bez wymiany woofera.
Moim zdaniem jak się bawić w aktywkę to jednak inne głośniki i obudowa/obudowy.
Tangent 400 to fajne kolumny (i głośniki) ale bardziej to Hi-Fi niż High End.
Bardzo rzetelne granie ale bez magii.
Upgradowałeś kopułki na Boba Critesa? To daje zauważalną poprawę.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 25-11-2018, 18:21
Z tego co widze to są konstrukcje z 1997 roku???

Po nich była seria KG z membranami biernymi, która grała tak samo zle - znaczy tubowo... - znaczy jak kto lubi oczywiście, ale dodatkowo muliła na basie.
Moim zdaniem brzmienie specyficzne i do lampy może się nadawać, bo robi atmosferę.

Po co na siłę to aktywizowac zeby dodat czegos tam na dole  czy na górze. Jezeli ma byc aktywnie bo precyzyjniej to precyzja oznacza zmiane brzmienia. Czyli sensowniej przejsć już na całkowicie inny system w rodzaju Alesis M1 albo Elevate z subwoofererm.

W Klipsach uzyto technologii, która ma znaczenia dla zamierzonego efektu brzmieniowego.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 18:23
A ja sie tylko tak przyp... gadam.
Jak juz masz tę lapę i głosniki, które wyglądaja jakby do lampy były robione, to chyba lubisz takie brzmienie? Po co chcesz na siłe to "uszlachetniać"?
Aktywizacja głosników kojarzy mi sie z zaletami monitorów bliskiego-średniego pola. Ale w nich sie raczej nie stosuje lamp - może dlatego że za drogo, a moze dlatego, że za dziwnie. W każdym razie jest to robione dla innych preferencji brzmieniowych niż brzmienie lampy przez głośnik tubowy.

tangenty przy swoich 97dB/1W mają homeopatyczne ilości basu i co gorsza z zauważalną górką rezonansu BR. Po drugie, nawet 97dB / 1W nie daje mi z lampy 6F6 GT w Single Ended takich poziomów głośności i kontroli jaką chcę.

samo dodanie Suba dało zauważalną poprawę całości

aktualna, bardzo prymitywna "aktywacja,  poprzez zwykłe rozszycie wooferów i zasilenie ich kostką za 27 zł w klasie AB, dała już bardo dużo dla jednoczesnej bezproblemowej głośności, jak i przy okazji spokoju na lampie. Można już bez problemów robić sylwestrową imprezę, z dźwiękiem lampy w gratisie.

wooferów nie zmienię, bo równie dobrze mógłbym budować nowe kolumny od nowa. A co ci woofer Klipschy w dużej i mocno wytłumionej OZ przeszkadza, jak to i tak dopiero od 80 Hz w górę ma grać ??
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 25-11-2018, 18:31
Z tego co widze to są konstrukcje z 1997 roku???

Po nich była seria KG z membranami biernymi, która grała tak samo zle - znaczy tubowo... - znaczy jak kto lubi oczywiście, ale dodatkowo muliła na basie.
Moim zdaniem brzmienie specyficzne i do lampy może się nadawać, bo robi atmosferę.
...

Słuchałeś chociaż Klipschy czy tak sobie wyobrażasz?
Pitolenie o tubowym brzmieniu doprowadza mnie do szewskiej pasji - może występuje w jakich wujowych głośnikach tubowych - Tangenty 400 nie mają nalotu tubowego cokolwiek by to miało być...
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 25-11-2018, 18:33
...
wooferów nie zmienię, bo równie dobrze mógłbym budować nowe kolumny od nowa. A co ci woofer Klipschy w dużej i mocno wytłumionej OZ przeszkadza, jak to i tak dopiero od 80 Hz w górę ma grać ??

A nadąży sub za Tangentami?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 25-11-2018, 18:40
Z tego co widze to są konstrukcje z 1997 roku???

Po nich była seria KG z membranami biernymi, która grała tak samo zle - znaczy tubowo... - znaczy jak kto lubi oczywiście, ale dodatkowo muliła na basie.
Moim zdaniem brzmienie specyficzne i do lampy może się nadawać, bo robi atmosferę.
...

Słuchałeś chociaż Klipschy czy tak sobie wyobrażasz?
Pitolenie o tubowym brzmieniu doprowadza mnie do szewskiej pasji - może występuje w jakich wujowych głośnikach tubowych - Tangenty 400 nie mają nalotu tubowego cokolwiek by to miało być...

Gdybym ich nie słyszał to bym nie pisał o brzmieniu. Tubowe zabarwienie tych tanich Klipshy słychać byłoby nawet podawane przez PRLowską rozgłośnie zakładową. Efekt wokalisty spiewajacego z kubkiem kawy przy ustach i saksofony ze skarpetką w ustniku.
Żadne z nich - a słyszałem je dwadziescia lat temu, wiec na uszy raczej wtedy nie chorowałem - nie grały neutralnie. Taki właśnie jest ich urok.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 18:44
oczywiście, że nie "nadąży", trzeba go tylko trochę do przodu przesunąć, to "nadąży".. ;-)

ten sub jest z założenia konstrukcją nastawioną na generowanie buczenia z dziury bas reflexu i jak każdy reflex, z definicji będzie miał opóźnioną reakcję impulsową i wygaszanie. Tu już nic nie poradzisz.

natomiast woofer w stero, odciążony od subsoniki <80hz i w przetłumionej obudowie zamkniętej, może dopiero zagrać komfortowo, z daleka od wszystkich tych zniekształceń dopplerowskich, nieliniowych, grzania cewki i itp.

powinno to dać dźwięk "odprężony", naturalny i szczegółówy, również na mocno tanecznych poziomach głośności przy powierzchni salonu do 35m2.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 25-11-2018, 18:57
Z tego co widze to są konstrukcje z 1997 roku???

Po nich była seria KG z membranami biernymi, która grała tak samo zle - znaczy tubowo... - znaczy jak kto lubi oczywiście, ale dodatkowo muliła na basie.
Moim zdaniem brzmienie specyficzne i do lampy może się nadawać, bo robi atmosferę.
...

Słuchałeś chociaż Klipschy czy tak sobie wyobrażasz?
Pitolenie o tubowym brzmieniu doprowadza mnie do szewskiej pasji - może występuje w jakich wujowych głośnikach tubowych - Tangenty 400 nie mają nalotu tubowego cokolwiek by to miało być...

Gdybym ich nie słyszał to bym nie pisał o brzmieniu. Tubowe zabarwienie tych tanich Klipshy słychać byłoby nawet podawane przez PRLowską rozgłośnie zakładową. Efekt wokalisty spiewajacego z kubkiem kawy przy ustach i saksofony ze skarpetką w ustniku.
Żadne z nich - a słyszałem je dwadziescia lat temu, wiec na uszy raczej wtedy nie chorowałem - nie grały neutralnie. Taki właśnie jest ich urok.

To znaczy że albo miałeś zaburzoną percepcję albo mocno coś było nie tak z resztą toru.
Pewnie według Ciebie Heresy czy Cornwall albo Klipschorn tez grają "tubowo"
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 25-11-2018, 19:28
dokładnie! sam jezdeź gupi! i guchy!
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 25-11-2018, 19:45
Z tego co widze to są konstrukcje z 1997 roku???

Po nich była seria KG z membranami biernymi, która grała tak samo zle - znaczy tubowo... - znaczy jak kto lubi oczywiście, ale dodatkowo muliła na basie.
Moim zdaniem brzmienie specyficzne i do lampy może się nadawać, bo robi atmosferę.
...

Słuchałeś chociaż Klipschy czy tak sobie wyobrażasz?
Pitolenie o tubowym brzmieniu doprowadza mnie do szewskiej pasji - może występuje w jakich wujowych głośnikach tubowych - Tangenty 400 nie mają nalotu tubowego cokolwiek by to miało być...

Gdybym ich nie słyszał to bym nie pisał o brzmieniu. Tubowe zabarwienie tych tanich Klipshy słychać byłoby nawet podawane przez PRLowską rozgłośnie zakładową. Efekt wokalisty spiewajacego z kubkiem kawy przy ustach i saksofony ze skarpetką w ustniku.
Żadne z nich - a słyszałem je dwadziescia lat temu, wiec na uszy raczej wtedy nie chorowałem - nie grały neutralnie. Taki właśnie jest ich urok.

To znaczy że albo miałeś zaburzoną percepcję albo mocno coś było nie tak z resztą toru.
Pewnie według Ciebie Heresy czy Cornwall albo Klipschorn tez grają "tubowo"

Przestań bredzić jak zaburzony audiofil bo Ci poradze zebys wział kąpiel.

Mowa jest o T400 ewentualnie  T500 oraz poprzednikach KG 4.2 względnie KG 5.2 na przykład. Odsłuchy były w dobrych warunkach salonu audio z różnymi zródłami...
Zabarwienie tubowe z tych modeli usłyszałby nawert głuchy...
No chyba ze jestes audiofilem... a to przepraszam... audiofil tego nie usłyszy, bo generalnie odróznia kiedy grają i kiedy przestały, a resztę legendy sam sobie dopowie w zależnosci od towarzystwa, w którym chce zabłysnąć czerstwą gadką o tak zwanym osłuchaniu.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 25-11-2018, 19:46
dokładnie! sam jezdeź gupi! i guchy!

A nie, bo Ty!
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 25-11-2018, 20:06
Z tego co widze to są konstrukcje z 1997 roku???

Po nich była seria KG z membranami biernymi, która grała tak samo zle - znaczy tubowo... - znaczy jak kto lubi oczywiście, ale dodatkowo muliła na basie.
Moim zdaniem brzmienie specyficzne i do lampy może się nadawać, bo robi atmosferę.
...

Słuchałeś chociaż Klipschy czy tak sobie wyobrażasz?
Pitolenie o tubowym brzmieniu doprowadza mnie do szewskiej pasji - może występuje w jakich wujowych głośnikach tubowych - Tangenty 400 nie mają nalotu tubowego cokolwiek by to miało być...

Gdybym ich nie słyszał to bym nie pisał o brzmieniu. Tubowe zabarwienie tych tanich Klipshy słychać byłoby nawet podawane przez PRLowską rozgłośnie zakładową. Efekt wokalisty spiewajacego z kubkiem kawy przy ustach i saksofony ze skarpetką w ustniku.
Żadne z nich - a słyszałem je dwadziescia lat temu, wiec na uszy raczej wtedy nie chorowałem - nie grały neutralnie. Taki właśnie jest ich urok.

To znaczy że albo miałeś zaburzoną percepcję albo mocno coś było nie tak z resztą toru.
Pewnie według Ciebie Heresy czy Cornwall albo Klipschorn tez grają "tubowo"

Przestań bredzić jak zaburzony audiofil bo Ci poradze zebys wział kąpiel.

Mowa jest o T400 ewentualnie  T500 oraz poprzednikach KG 4.2 względnie KG 5.2 na przykład. Odsłuchy były w dobrych warunkach salonu audio z różnymi zródłami...
Zabarwienie tubowe z tych modeli usłyszałby nawert głuchy...
No chyba ze jestes audiofilem... a to przepraszam... audiofil tego nie usłyszy, bo generalnie odróznia kiedy grają i kiedy przestały, a resztę legendy sam sobie dopowie w zależnosci od towarzystwa, w którym chce zabłysnąć czerstwom gadką o tak zwanym osłuchaniu.

Sam bredzisz - mam te Tangenty i nie jestem audiofilem.
Żadnego kubka przy ustach wykonawców nie ma.
Heresy III i Cornwalle mają ten sam średniotonowy i taką samą tubę - tam nie ma "tubowego zabarwienia"? Jakim cudem?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 25-11-2018, 20:12
Srakim cudem. To się nazywa przyzwyczajenie.

Szumia tak, że nawet przez komputerowe pierdziawy z yutuba usłyszysz. Te głosniki Twoim zdaniem są cudownie dotknięte ręką dziadka Klipscha, bo jako jedyne na swiecie nie mają podbarwień tubowców. To jest dopiero cud... Une som takie cudowne!
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 21:34
tabgentow nie slyszalem ale w heresy mi miecha czasami brakuje, wokale mniej podbarwione i naturalniejsze (wrazenie ze ktos mowi/spiewa w pomieszczeniu) od wiekszosci kolumn na glosnikach grajacych direct. Graja w porowaniu o dziwo wlasnie MNIEJ "nosowo"
One NIE SA audiofilskie w sensie kląski i mląski a troche by mogly czasami.

Duzo sie czyta o tubowych podbarwieniach ... i czasami sa tylko co z tego skoro przy Heresy czy Tannoy srm kolumny bez tub graja najczesciej jak zza przyslowiowyh audiofilskich kocy kilku. Wiem bo stawialem :-)
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 25-11-2018, 22:00
Srakim cudem. To się nazywa przyzwyczajenie.

Szumia tak, że nawet przez komputerowe pierdziawy z yutuba usłyszysz. Te głosniki Twoim zdaniem są cudownie dotknięte ręką dziadka Klipscha, bo jako jedyne na swiecie nie mają podbarwień tubowców. To jest dopiero cud... Une som takie cudowne!

Sam szumisz.
To nie głośniki szumią a elektronika do której są podpięte - jak Tobie coś szumi to masz problem. Może według Ciebie szumią "tubowo".
Przyzwoite tubowce może i kiedyś słyszałeś ale nie usłyszałeś.
Dobrze że Twoje tonsile nic nie przebarwiają i grają tak że nic za 500PLN ich nie przebija... i Twoje tematy w DIY sa niestety tylko żeby popierdolić kocoboły a nie po to żeby coś zbudować.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 25-11-2018, 22:09
tetejro jest tak jak pisze yotomek, przy kolumnach o wyzszej skutecznosci mocniej wychodza wszelkie brumy szumy trzaski itd.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 26-11-2018, 20:07
Nie szumy i brumy bo T400 były aż tak efektywne jak Altusy, tylko zwyczajny szum gównianych tubek tam uzytych.

Nawet zajebiste Zingali z drewnianymi tubami też szumia To jesz szum tubowy czyli podbarwienie czestotliwościa własna tuby, plus poszatkowana faza - nie żadne trzaski i szumy.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 26-11-2018, 20:12
I żebysmy sie dobrze zrozumieli... To tubowe podbarwienie mi nie przeszkadza. Nie jest takze dokuczliwe zawsze, bo to zalezy od tuby i sposobu filtrowania... Na przykład GDWT 12-19/150 czyli APT:150 sa pod wzgledem barwowym bardzo dobre, ale to nie jest tuba średniotonowa tylko w technice estradowej tzw. supertweeter, działający na czestotliwościach, w których podbarwienia nie są tak dobrze rozróżnialne.

Niestety Klipsche T400 i T4000 miały dość typową tubę średniotonową, a KG4.2 i KG5.2 miały jedna duża średnio-wysokotonową i nawet słynne tractrix nic w tym względzie nie zmieniało.
Takie brzmienie trzeba po prostu polubić.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 26-11-2018, 20:31
no to trudno, że ci Klipsche nie grają i słyszysz szumy których inni nie zauważają.

moją referencją jest mały full-range w odgrodzie i zapewniam cię, że tak jak blisko do tego dźwięku jest Klipsch, to mało które inne kolumny tak grają. Szumieć może faktycznie elektronika, tj. źródło albo wzmacniacz i na wysokoefektywnych głośnikach słychać błedy toru, żadna w tym wina tub.

jeśli twierdzisz, że słyszsz w tubach Klpischa jakieś artefakty w brzmieniu, generowane przez tuby (przeciążenie zbyt niskimi częstotliwościami ??), to ja moge ci tylko zlotych uszu pogratulować i pozwolę sobie ci więcej d-py nie zawracać aktywacją moich Klipschy..
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 26-11-2018, 20:47
no to trudno, że ci Klipsche nie grają i słyszysz szumy których inni nie zauważają.

Nie zauważaja ich albo głusi albo uzytkownicy głosników tubowych, którzy przywykneli do takie brzmienia. Każdy normalny (nie audiofil) usłyszy ten szczególny nalot brzmieniowy tanich Klipschów.
Może się on podobac albo nie, ale nie można udawać że go nie ma.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 26-11-2018, 20:48
A może jako suba jakieś estrady w H frame? To by miało szansę zgrać się z Klipschami, które według mnie grają jak bardzo dobry perkusista na dopingu - nie męczą się nigdy i nie dostają zadyszki. Dynamikę mają zawsze mocną i grają szybko nie muląc. Takie granie cechuje wysoce efektywne kolumny głośnikowe. Mam też w domu jedną parę słuchawek które też grają szybciej niż pozostałe - po prostu zawsze jak świeży i wypoczęty perkusista z adhd :) Nie ma mowy o tym że powyżej pewnego poziomu głośności czuć niechęć do grania i pojawia się bałagan. Co było dla mnie zaskakujące Klipsche grają energicznie i z zaangażowaniem już przy niskich poziomach a nie jak moje poprzednie kolumny (kilka różnych konstrukcji) niemrawo (niestety grały dobrze tylko w wąskim zakresie poziomu głośności). To więcej niż dobre, bardzo rzetelne granie. Do wybitności brakuje im nieco detali w brzmieniu i odrobiny magii w kreowaniu sceny 3d (albo muszą mieć lepsze warunki). Bas też mógłby być mocniejszy - ale ja w niecałych 20 m2 za dużo nie narzekam.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 26-11-2018, 20:51
Bo głosnik tubowy szybko reaguje na skok napięcia. Taka cecha transformatora akustycznego. To wrażenie szybkości brzmienia (motoryki), to nie jest tylko skutek efektywności, ale własnie użycia głosników tubowych.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 26-11-2018, 21:50
zgadza sie, nie dosc ze szybko to jeszcze ma szerszy marker energii przez co dxwiek jest witalniejszy niz przy reproduktorach direct, choc naturalnie jeszcze nie tak jak witalny jest na zywo.

ten szum musial byc jakis konkreta odstep s/n tych kolumn dramatyczny jesli bylo go slychac podczas gry.
Podbarwienia tub uzytych w nieodpowiednim zakresie lub z nieodpowiednio filtrowanym lub xle wybranym driverem sa powszechnie znana sprawa.
Rozne rzeczy wyedy slyszalem ale zeby szum tuby na poziomie slyszalnym podczas grania wynikajacy jak piszesz z jej dzialania (cos jak turbulencje br jak mniemam ?) niestety nie. Nigdy tez nie uwazalem ze mam jakis specjalnie rozwiniety słuch. Slysze jakos tam, bardziej rozumiem to co slysze niz pasmo nietoperza.
moze po prostu slyszales przeciazony driver, wtedy jest efekt jakby cos huczalo.
Tangentow jak pisalem ie sluchalem wiec cholera wie moze kolumna stoi w sklepie w kartonie  i szumi jakby deszcz padal.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 26-11-2018, 22:13
A może jako suba jakieś estrady w H frame? To by miało szansę zgrać się z Klipschami, które według mnie grają jak bardzo dobry perkusista na dopingu - nie męczą się nigdy i nie dostają zadyszki. Dynamikę mają zawsze mocną i grają szybko nie muląc. Takie granie cechuje wysoce efektywne kolumny głośnikowe. Mam też w domu jedną parę słuchawek które też grają szybciej niż pozostałe - po prostu zawsze jak świeży i wypoczęty perkusista z adhd :) Nie ma mowy o tym że powyżej pewnego poziomu głośności czuć niechęć do grania i pojawia się bałagan. Co było dla mnie zaskakujące Klipsche grają energicznie i z zaangażowaniem już przy niskich poziomach a nie jak moje poprzednie kolumny (kilka różnych konstrukcji) niemrawo (niestety grały dobrze tylko w wąskim zakresie poziomu głośności). To więcej niż dobre, bardzo rzetelne granie. Do wybitności brakuje im nieco detali w brzmieniu i odrobiny magii w kreowaniu sceny 3d (albo muszą mieć lepsze warunki). Bas też mógłby być mocniejszy - ale ja w niecałych 20 m2 za dużo nie narzekam.

mam zwykły najzwyklejszy burczybas Klipsch R12SW, z 12 calowym głośnkiem jako generatorem i większość pasma użytecznego pochodzi z buczenia rury bas reflexu. Ustawiony między kolumnami i trochę przed nimi - gr bardzo fajnie, dochodzi potrzebne i niezbędne mięsko i psycho-akustycznie poprawia się wszystko.

pentody SE obciążone samymi tubami grają już bardzo ciekawie, zwłaszcza na nowo muszę się przyzwyczaić, że nawet przy dużej głośności i spiętrzeniach to nadal gra tak przejrzyście i kontrolowanie :-).

na zwykłej aktywacji "pasywnej" i dołożeniu 2 kostek w klasie AB za 27 zł na woofery,  jest już dużo lepiej niż pierwotnie 5W z lampy 6f6 grające full-range, szarpiące się z wooferami i dosyć przypadkową interakcją bas-refleksu z pomieszczeniem. Można już robić radosną taneczną imprezę, a dźwięk, ustawiony na razie przeze mnie na słuch, potkami na subie i kostkach i z zatkanymi prowizorycznie dziurami BR, nie ma się audiofilskio czego wstydzić.. ;-}

Efekty w szyciu suba z wooferami aktywnie zamelduję w przyszłym tygodniu, może z jakaś sesją zdjęciową.

Wartości które przyjąłem dla arbitralnie i "z palca" wybraneo punktu podziału mogą się jeszcze zmienić, jak zmierzę mody pomieszczenia odsłuchowego. Przy okazji zrobię częściową korekcję pomieszczenia zrobi jakimś dołkiem -6dB i szerszym odstępem zwrotnic od częstotliwości dudniącej. W wyżej wklejonym przeze mnie kalkulatorze, wyszło mi teoretycznie 74 Hz z podanych wymiarów pokoju, ale wolę to jeszcze na miejscu zmierzyć zanim coś polutuję na sztywno.

samo ograniczenie kostek wzmacniaczy na wooferach od zaledwie 80 Hz (max zalecane przez guru od subwooferów) odciąży znacznie stabilizatory zasilania. Już teraz basy w prowizorycznej OZ mają bardzo przyjemny tembr harmonicznych. Wygłuszenie obudowy wełną zepchnie mi (mam nadzieje) rezonans poniżej przetwarzanego pasma.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 26-11-2018, 23:10

Podbarwienia tub uzytych w nieodpowiednim zakresie lub z nieodpowiednio filtrowanym lub xle wybranym driverem sa powszechnie znana sprawa.


Wiekszosc tub średniotonowych jakie słyszałem - mówie o stosunkowo tanich Klipschach T400, KG4.2 ma takie tubowe podbarwienie. Ale tez Zingali to miało, przynajmniej kiedy ich słuchałem z bliska, a tam tubiszcze drewniane wielkie toczone...
Może szum to jest nieodpowiednie słowo, bardziej efekt dmuchania w kubek. Dobrze sie to zgrywa na przykład z jazzową trąbką, która nagrywana bliskim mikrofonem pokazuje efekt zadęcia - czyli najpierw słychać dmuchnięcie w ustnik i chwile potem wydobywa się dżwiek z taką charakterystyczną "matową" naleciałościa rezonansu... Trabka sama w sobie jest taką tubą.

Słuchałem też Visatonów Monitor 890 i tego efektu nie zauważyłem. Ale one maja charakterystyczna wąską tubę, może więc własności kierunkowe inne, nie siedziałem w linii głośnika średniotonowego? Ale nie przypominam sobie tego efektu... No i dobór muzyki oraz upodobania mają znaczenie.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 27-11-2018, 19:47
jak mam interpretowa MINUS rezystancji na R2 i R5 na ponizszym schemacie ??

Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 27-11-2018, 23:04
sory, nie ten schemat, tutaj mam jakieś dziwne MINUSY na rezystancji,

Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: cadam w 27-11-2018, 23:10
Do takich układów może przydać się wszystko mający soft do symulacji.

https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 27-11-2018, 23:12
Do takich układów może przydać się wszystko mający soft do symulacji.

https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html

dzieki! dobry link!!
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: cadam w 27-11-2018, 23:41
jak mam interpretowa MINUS rezystancji na R2 i R5 na ponizszym schemacie ??

źle są dobrane parametry zadane więc kalkulator oblicza nierealne wartości rezystancji

znalazłem trochę lepszy kalkulator https://www.analog.com/designtools/en/filterwizard/
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 28-11-2018, 00:02
jak mam interpretowa MINUS rezystancji na R2 i R5 na ponizszym schemacie ??

źle są dobrane parametry zadane więc kalkulator oblicza nierealne wartości rezystancji

znalazłem trochę lepszy kalkulator https://www.analog.com/designtools/en/filterwizard/

ten kalkulator jest bardzo fajny.. dziś jest już późno i chcę iść spać, ale na pewno spędzę z nim dużo najbliższego czasu.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 28-11-2018, 00:13
w każdym bądź razie, na początek muszę spróbwać uruchomić chociaż to:

Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: meloV8 w 28-11-2018, 00:30
Możesz użyć karty dzwiekowej z wieloma wyjściami audio i symulować działanie zwrotnicy aktywnej lub pasywnej.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 28-11-2018, 00:43
a możesz polecić jakąś kartę z przetwarzaniem DSD i 8 kanałami ?
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: meloV8 w 28-11-2018, 00:56
Na pci uzywam m audio delta 1010lt, dsd da sie odtworzyc przez foobara. Na usb dosc popularna jest esi gigaport hd+.
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: Cashlack w 28-11-2018, 02:37
wracając do końcówek mocy.

Moje aktualne kostki AB mają "internally fixed bias", czyli możliwości dopasowania SPL na pętli NFB w tym modelu nie ma. Kupione też były przypadkowo i w przekonaniu, że mogę z nich zrobić wzmacniacz równoległy, tj. o takiej samej mocy ale 2x większym prądzie max - niestety układ mi się zwiera i używam teraz tylko 1 kanału z 2 na kostce aby grało mono.

jeżeli uda mi się wyeliminować zwrotnicę pasywną na wooferze Klipsch Tangent, to zakładając wysoką efektywność tych konstrukcji, jak i mocno ograniczone pasmo grania od 80Hz do 800 Hz,

to czy lepiej mi kupić małą kostkę scalaka jak ta:

https://allegro.pl/a-145a-koncowka-mono-z-ukladem-lm1875-i7694078786.html

czy jednak kupić raczej takie kostki na bipolarach i patrzeć, jak zawieszone tuż za głośnikiem i 30 cm drutu 2,5mm2, robią z wooferami co chcą ?

https://allegro.pl/a-133-wzmacniacz-mocy-bipolarny-100w-i7687147319.html

mocy tak naprawdę nie musi być bardzo dużo, dotychczas było 5 Watt w full range i jakoś to grało.

Mi chodzi o ten mityczny Daming Factor na poziomie naprawdę milionów (krótkie połączenie lutowane w nóżkę tranzystora i pin na głośniku bez elementów biernych).

Czy w takim układzie nie lepiej mi kupić "słabszą" kostkę i częściej słuchać na stosunkowo wysokich poziomach maksymalnej mocy,  gdzie zniekształcenia THD są z kolei najniższe ?

taki stabilizator powinien już chyba wystarczyć:
https://allegro.pl/zasilacz-przetwornica-step-down-6-40v-20a-300w-i7457471419.html
Tytuł: Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY
Wiadomość wysłana przez: jjurek w 28-11-2018, 08:40
Do subwoofera to taki wzmacniaczyk z mieszanym prądowo- napięciowym  sprzężniem:

https://www.ebay.com/itm/Assembled-LM3886-Stereo-amplifier-board-Pure-dynamic-feedback-circuit-L1510-8/121800013149?hash=item1c5bd8b55d:g:hO8AAOSw14xWMPlf:rk:5:pf:0

Ciekawe rozwiązanie stosowane kiedyś przez firmę Quad.