Audiohobby.pl
Audio => Ogólnie o audio => Wątek zaczęty przez: ciasteczkowypotwor w 21-04-2008, 19:39
-
abc masteringu znane od kuchni warto poznać co pomogło w wielu nagraniach że płyty rzucają nas na kolana no i miały by dzięki temu szansę powstać nowe piękne płyty.
Specjalnie dla Pana Rafaell.
Pyatjcie, a ja postaram sie odpowiedzieć :)
-
To ja chcę łopatologiczne wytłumaczenie, jak rozmieszczać konkretny sygnał w przestrzeni stereo. Wychodzi mi płasko, wszystko w jednej linii i najwyżej balans mogę regulować. A chcę jakąś głębię nadać. Pomożesz? :)
-
Przede wszystkim witam Forumowiczów ;)
Polecam artykuł
http://top80.pl/felietony/smierc-dynamiki.php
Niby nic odkrywczego, ale warto przeczytać ;)
-
Eno, larum na temat kompresji dynamiki co rusz to gdzieś jest podnoszone, generalnie temat znany i nie lubiany. Ja bym chętnie przeczytał odpowiedź na pytanie rafal996.
-
Ale warto o tym wspomnieć skoro wątek tyczy masteringu.
-
Dodaj pogłos - trzeba go stosownie wyregulować (czas, zanikanie), dodać do wybranej ścieżki i zmiksować jak dodatkową ścieżkę w panoramie.
Pogłosu nie powinno być za dużo i nie powinien być za długi.
Stosuje go osobno na wybraną scieżkę (ścieżki); z tego co mi wiadomo - nigdy na calości.
Czyli różne rodzaje pogłosów do instrumentów i głosów, efektów.
-
Mysle ze nie bylo by glupim pomyslem napisanie czegos w rodzaju wprowadzajacego artykulu dla kompletnych laikow w temacie, gdzie zasygnalizowane byly by kolejne kroki i uzadzenia/procesy stosowane podczas masteringu z krotkim wyjasnieniem, to dalo by punkt wyjscia dla ciekawskich do dalszych poszukiwan.... bardzo zachecam autora watku do napisania czegos w tym stylu....
-
Na początek, z racji że jet to forum audiofilskie, przedstawiam kompresor masteringowy, najdroższy, najbardziej wypasiony i najważniejsze to co wy lubicie - kondensatory - ten kompresor nie posiada kondensatorów w torze audio.
Link: http://www.elysia.com/produkte/alpha-compressor/uebersicht.html
Do czego to słóży:
Kompresor masteringowy, jest głównym urządzeniem nadającym płycie dynamikę i brzmienie. Dlaczego pisze najperw dynamikę potem brzmienie, dlatego że dzięki niemu poszerza się dynamike brzmienia (A Nod an A Wink z płyty Camel - A nod and a wink) oraz nadaje nutkę brzmienia, charakterystycznego dla danego układu, szybkości kompresji.
Jednak najbardziej spektakularnym kompresorem jest SSL
Link: http://www.solid-state-logic.com/music/Xlogic%20G%20Series%20Compressor/index.asp
Jak on brzmi, proszę posłuchać płyty Michael Muble - It\'s Time. Jak dla mnie najlepiej brzmiący kompresor masteringowy. Jest on wyciągnięty z konsoli mixerskiej SSL G+ z sumy. Co prawda płyta była nagrywana na tejże konsolecie i na niej masterowana, przez co uzyskała krystaliczność i przestrzeń brzmienia SSL.
Kolejnym charakterystycznym kompresorem jest kompresor Neve. Jest tak jak SSL wyciągnięty z sumy mxera Neve. Jego brzmienie można usłyszeć na płycie Pink Floyd - Division Bell, o ile dobrze pamiętam.
Link: http://www.ams-neve.com/Products/Outboard/Classic/33609/33609.aspx
Nowością wśród kompresorów masteringowych jest Chandler Limited TG1, jest to kompresor/ogranicznik wyciągnięty z mixerów EMI z lat 50 i 60, jak to brzmi - posłuchajcie płyty The Iguanas z tych lat, lub Wczesnych Pink Floyd. Kompresor wykonanay na elementach dyskretnych, tranzystorach germanowych bardzo drogi jak na swą prostotę, jednakże bardzo charakterystyczny, twardy i lekko przesterowany.
Link: http://www.chandlerlimited.com/products/tg1.php
Jeśli uda mi się zdobyć próbki brzmień wyślę zainteresowanym na maila. (test TG1 był w któryms z jesiennych EiS z 2008 roku)
Co do przestrzeni w nagraniu stereo.
Pyań można zadać wile jak i odpowiedzi.
Zapytam więc:
Jak nagrywasz?
Gdzie?
Jakim mikrofonem i co?
Jaki preamp?
Jaka karta dźwiękowa?
Jaki mixer?
Jaki rejstrator?
Wyślij próbkę na maila cisteczkowypotwornie@gmail.com
Postarm sie pomóc lub zasugerować coś.
-
>> rafal996, 2008-04-21 22:12:27
To ja chcę łopatologiczne wytłumaczenie, jak rozmieszczać konkretny sygnał w przestrzeni stereo. Wychodzi mi płasko, wszystko w jednej linii i najwyżej balans mogę regulować. A chcę jakąś głębię nadać. Pomożesz? :)
wyślij mi na maila próbke i napsz jak to nagrywasz.
-
>> jozefkania, 2008-04-21 23:09:53
Przede wszystkim witam Forumowiczów ;)
Polecam artykuł
http://top80.pl/felietony/smierc-dynamiki.php
Niby nic odkrywczego, ale warto przeczytać ;)
Ten problem też postaram się wyjaśnić :)
-
Perkusja nagrana bez żadnych bajerów, jak brzmi?
Oceńcie sami.
Link: http://s008.wyslijto.pl/?file_id=039178319428923449334644127
-
przydalo by sie jeszcze wyjasnienie co kompresor robi z sygnalem.....
-
i ewentualnie co mozna w nim ustawiac...
-
Kompresor - co on robi.
jest to sewgo rodzaju limter, ustawia sie na nim próg zadzaiłania TRESHOLD czyli poziom sygnału na wejściu przy którym zadzaiła kompresja, RATIO stopień kompresji czyli jeśli ustawimy treshold na -10dB a ratio na 1:2 to przy sygnale na poziomie -10dB nic sie nie będzie dzaiło sygnał na poziomie -9dB zostanie zredukowany o 2 dB sygnał na poziomie -5dB zostanie zredukowany o 10dB (zciszony). Następne ustawienia to ATTACK odpowiada za szybkość zadzaiłania kopresora, czyli np. przy stopie, usłyszymy sam kick, opóźniamy zadziałanie o 20ms co powoduje redukcje sygnału stopy po 20ms trwania, jest to przytrzymane za pomocą pokrętła RELEASE które odpowiada za długośc czasu trwania kompresji, np przez 0,5s. Dzięki czemu w ogólnym mixe usłyszymy mocny kick przez 20ms, potem przyciszone wybrzmienie stopy przez 0,5s, następnie z pełną mocą. W zastosowaniach live stosuje się go dla wyrównania dynamiki poszczególnych instrumentów. W masteringu, na całym mixe uzyskuje się wzmocnienie cichych partio, przy lekkim podcięciu głośniejszych, np. mamy spokoją balladkę, chcemy ją mieć troche głośniejszą, ale mamy jeden refrem z kopem i jak podniesiemy mix o 5dB to sie przesterowuje, wtedy możemy zastosować kompresor, odpowiednio ustawiając próg zadziałania treshold aby nie wpływał na caly utwó tylko na jego najgłośniejszą część.
-
Arek
Cookie Monster a znasz plyty wytworni CIMP ?
-
dzieki za wyjasnienia, bede sledzil ten watek...
Pozdrawiam!
-
Odpowiadasz na wpis
>> Arek_50, 2008-04-22 14:26:52
Arek
Cookie Monster a znasz plyty wytworni CIMP ?
Byćmoże znam, musiałbym poczytać okładki ;)
-
Arek
http://www.cadencebuilding.com/cadence/cimp.html
http://www.cimprecords.com/
Widze ze jednak nie....
-
Mam rozumieć że to wytwórnia z nagraniami LIVE tego ci idzie na przody?
Wybacz - mój angielski
-
Arek
to jest najwazniejsze...CIMP records are digitally recorded live to two tracks. Digital recording allows for a vanishingly low noise floor and tremendous dynamic range. There is no compression, homogenization, eq-ing, post-recording splicing, mixing, or electronic fiddling with CIMP performances. Compressing the dynamic range is what limits the "air" and life of many recordings. Our recordings capture the full dynamic range one would experience in a live concert; many of them have a dynamic swing of over 85dB.
We set our levels so that the maximum signal will not overload the recorder. This means that the average level will be much lower than you are used to. If you set your levels during the loudest passages to be reasonably loud, the rest will fall into place. You may find passages where the signal is almost inaudible. Resist the temptation to turn the volume up; this is the way it sounded when it was recorded and was the dynamic intention of the musicians. In this regard these recordings are demanding. The quieter your system and the lower the noise floor of the listening area the more impressive they will be.
This method is demanding not only for listeners, but for the performers as well,. Musicians must be able to play together in real time. They must understand the dynamics of their instrument and how it relates to the others around them. There is no fix-it-in-the-mix safety; either it works or it doesn\'t. What you hear is exactly what was played. Real musicians in a real space, interacting musically in real time, recorded for your enjoyment. Though they\'ll sound great on any system these recordings have not been produced to cater to the limitations of radio airplay and rack systems, but to reward those who have taken the time and energy to assemble a quality playback system.
Cover Art......>>posluchajcie tych plyt polecam....
-
Hmm. Według moich domniemań, chodzi o to że muzycy siedzą wszyscy na raz w studiu, grają razem cały kawałek, wchodzą na mixer i z sumy mixera idzie na AD i potem z tego płytki robią. Jeśli dobrz zrozumiałem, to to nic specjalnego nie jest, od dawna sie tak robi. Bodaj GBM records zrobiło taka płytę dvd z największymi gwiazdami jazzu w 1993r.
-
Chyba to, ale nie ładuje mi sie coś : http://www.gbmrecords.com/frmAllStarSuperBiscuit.shtml
-
Źle sa ustawione mikrofony przy tej perkusji, lub za mało. Nie chodzi żeby na każdy talerz czy bęben był osobny, ale np. do HH i stopy + 2 na całość.
-
mikrofony są na 1,2,3 tom snare gora/dół stopa przód/tył hihat z góry, OH lewy prawy, ambient tył lewy prawy, podłoga przód lewy prawy.
Co jest nie tak w brzmieniu, czy rozłożeniue w stereo?
-
Przy takiej liczbie mikrofonów nieuniknione wydają się być problemy z fazą której rozjeżdzanie się kładzie efekt stereofoniczny. Bo lokalizacja jest poprawna (chociaż nierówna) ale brak jej głębi.
-
Wszyskie mikrofony na instrumentach są bramkowane, tak że przesłuchów nie ma. Zawsze tak sie nagrywa perkusje. a mikrofony od ambientu nadaja wybrzmienia i pogłosu.
-
A muszą być bramkowane?
To może te od ambientu i pogłosu wywalić bo psuję efekt? W końcu pomieszczenie powinno być bezechowe i martwe akustycznie, tak żeby ścieżki były czyste a pogłos można dodać później.
-
Arek ,mnie osobiscie lepiej odpowiada sposob nagrywanie perkusji jak Tony Williams na "Sorcerer" M.Davisa.....
-
Odpowiadasz na wpis
>> Molibden, 2008-04-22 21:03:45
A muszą być bramkowane?
To może te od ambientu i pogłosu wywalić bo psuję efekt? W końcu pomieszczenie powinno być bezechowe i martwe akustycznie, tak żeby ścieżki były czyste a pogłos można dodać później.
W każdym profesjonalnym nagraniu nagrywasz ambienty. Bramki muszą być bo były by przesłuch pomiędzy mikrofonami, a co za tym idzie przesunięcia w fazie i straszna lipa.
Ten sposób nagrania jest najbardziej rozbudowanym i najlepiej oddającym brzmienie prekusji. Nagrywając, werbel stope hihat + 2x OH uzyskasz efekt discopolowo-techniarski. Oraz zdecydowanie gorsze rozpanoramowanie instrumentów.
-
a pogłos można dodać później. <-
To jest najgorsze co możesz zrobic perkusji w studiu. Pogłos daje sie czasem na wedbel, ale zazwyczaj tylko wtedy ja uderzasz pałeczką o ran, aby nabrałoo wybrzmienia. W takich przypadkach stosuje sie 3ci mikrofon tzw na godzinie 2, ktory zbiera tylko uderzenia pałeczka o rant.
-
No tak ale na koncertach nie zbiera się ambientu.
-
Czasem sie zbiera. Ale nie daje sie pogłosu na perkusję, czasem daje się ciut na werbel.
-
Nowe "zabawki" Nagry; Nagra LB i Nagra VI, będzie je można obejrzeć 17-20 maja na targach w Amsterdamie
http://www.nagraaudio.com/pro/pages/products_nagra_lb.php
http://www.nagraaudio.com/pro/pages/products_nagra_vi.php
Rafaell
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
audiostereo.pl-ukradzione mi forum;jedyny legalny właściciel swoich postów i czytanej bezprawnie prywatnej korespondencji
IQ Partners S.A.nie dziękuję zostałem oszukany a ich aukcje lecą na pysk
Site S.A.nie dziękuję zostałem oszukany