Audiohobby.pl
Audio => DIY => Wątek zaczęty przez: demiro w 01-08-2009, 15:05
-
Witam,
Chce wykonac zasilacz do X-dac na toroidalnym transformatorze, taki jak tu: http://www.rock-grotto.co.uk/x-psu.htm
Poniewaz z wykształcenia nie jestem elektronikiem, wiec chcialem was poprosic o zdanie na temat tego zailacza w powyzszym linku.
Jak dla mnie wygląda on na prosta tanią konstrukcje, ale czy warta do wykonania.
Pozdrawiam
-
Co to jest X-DAC i jakiego zasilania potrzebuje? Po co mu taki przewatowany toroid?
Czy ten XDAC ma powielacz napięcia?
Sam toroid i filtr w gnieździe IEC to nie zasilacz. Taki transformator m tendencję do przenoszenia zakłóceń z sieci. Lepiej modyfikować tego X-DACa.
-
Dzieki za odp. Molibden.
Jest to DAC zasilany jest AC12V. Nie wiem czy ma powielacz napiecia.
Mysl jest taka, zeby zbuowac zaislacz ktory zastąpi standardowa gniazdkowa ladowarke.
Jak juz wsponialem ze nie jestem elektronikem, wiec prosze o proste wyjasnienia.
-
Czy on ma lampy?
Chodzi tylko o zapewnienie większej mocy? Transformator w obudowie zintegrowanej nie ejst wystarczający mocowo?
Wg mnie to nie jest najlepsza droga do tuningu, należałoby przyjrzeć się elektronice.
W każdym razie, jeżeli to daje dużą poprawę to możnaby taki zasilacza AC zbudować chociaż nie jestem przekonany do takich działań w pierwszym rzędzie.
-
DAC jest Burr Brown PCM69, 18-bitowy - Cyfrowy filtr PMD100 z HDCD. na odboirniku Yamaha YM36238.
Z standardowa ladowarka podaje 12V AC moze do 6VA,
Dedykowany zasilacz X-psu podaje 12V AC 20VA.
Zgadzam sie Molibden ze trzeba bedzie przejrzec elektronike najpierw. Postaram sie niedlugo zalaczyc zdjecia ze srodka DAC-a.
Pozdrawiam
-
I jak x-dac wyglada w srodku:
-
i jescze pare fotek
-
i
-
Coś za dużo tych opampów, po cztery na kanał (NE5532 są podwójne). Możnaby pominąć wyjściowy fltr dolnoprzepustowy lub podnieść mu górną częstotliwość granicznąprzez wymianę jednego z kondensatorów (C104, C204) i (C103, C203) - jaką mają teraz pojemność?
Stopień wyjsciowy ma prawdopodobnie taką budowę jak na rys. 14 w datasheet do PCM69. Chodzi o kondensatory przy wzm op. A1 w NFB i ten za rezystorem 510 ohm na tym schemacie.
-
Tzn tak z tego co odczytalem to kondensator:
- C203 i C103 maja oznacznie 100J/100V (białe)
- C104 i C204 maja oznaczenie 222J (czerwone)
- te zołte bobki to 10uF 20V
Dzieki za odp
-
100J to 100pF 5% a 222J 2.2nF też 5% tolerancji.
100pF możesz z korzyścią dla dźwięku zastąpić przez 5pF (do 22pF max gdyby coś się wzbudzało i szumiało).
2.2nF możesz zastąpić przez 1-1.5nF foliowy, najlepiej styforleks, polipropylen, ostatecznie MKT i też zobaczyć jak to wpłynie na dźwięk, scenę lub dolutować szeregowo z nim taki sam lub nieco mniejszy (1.5-2.2nF).
-
Dzieki Molibden.
jeszcze zalaczam fotki X-dac po modzie znalezione na chorwackim audioforum.
-
I krótki opis co zrobil:
- kondensator kolo zegara na Panasonic FM 1000uf, 16V
- diody są obecnie Vishay-SF4007 Telefunken.
- kondensatory polypropilene Wima i Vishay (czerwony i niebieski na zdjęciu).
- wszystkie elektrolity otrzymano by-pass w postaci Evox Rifa-100 nF, 63V
- wejscie coaxu cyfrowego poprowadzone przez Lundahl LL1572 transformator
Tekst byl tlumaczony prosto z chorwackiego.
-
Jaka jest roznica miedzy kondesatorami 100pf 100V a 100pf 1000V?
-
Wytrzymałość na napięcie i przebicie. Ale najwieksza różnica będzie w materiale dielektryka i wykonaniu (zwijany, bezindukcyjny, osiowy). Do audio dałbym foliowy a do filtrowania zakłóceń w zasilaniu ceramiczny, mikowy.
-
Dzieki Molibden za podpowiedzi.
Jeszcze jedno pytanko. W jakim celu robimy by-pass elektrolitow przez polypropylenowe kondy 100nf,63V?
-
Żeby polepszyć ich charakterystykę częstotliwościową dla wysokich częstotliwości. Elektrolity mają w tym zakresie większą impedancję i stratność a foliowe małą i lepiej przenoszą wysokie częstotliwości. Po prostu procesy elektrochemiczne w takim kondensatorze nie są dość szybkie z powodu ograniczenia prędkości przemieszczania się jonów, jak przemieszczenie ładunku w dielektryku stałym. Elektrolity na ogół nie powinny być stosowane pow. 100kHz (wyjątek: oscon, tantal), ale w audio lepiej dać foliowe bo nie wprowadzają zniekształceń, a tamte (jak ceramiki) stosuje się w cyfrówce gdzie zniekształcenia sygnału nie mają znaczenia. Np. ceramiki mają silnie zależną i nieliniową pojemność od napięcia i temperatury.
-
Dlatego po zbypassowaniu niskie cz. do kilku kHz przeniosi bez strat głównie relatywnie duży elektrolit a powyżej kilku kHz przewodnictwo przejmuje bypass foliowy.
-
Czyli foliowy jest wpiety w jedno miejsce z electrolitem?
-
Są równolegle, inaczej ich nie można połączyć.
-
Za pomoca kolegi Molibdena i projketów z innych forum w dac-u zostaly wymienine nastepujace elementy:
1) kondensator zasilacza na Vishay 1000uF 16V
2) wszystkie elektrolity dostaly by-pass foliowy Vishay 100nf, 63V
3) op-ampy to opa2604AP
4) diody zastapione zostaly przez VISHAY SF4007
5) czerwone kondesatory przy wysjciu to Vishay polipropylowe 2.2nF 100v za wyjatkiem C104/204 to 1.5nF i C103/203 to 33pF tez Vishay.
6) połaczenie coax-u na miedz 6N
Po modifikacjach, dac gra o klase lepiej, poprawiło sie praktycznie wszystko. Najwieksze zmainy w dzwieku wprowdzilo wymiana op-ampów i nalozenie polipropylowych kondensatorow przy wyjsciu. Wymiana diod na ultrafast zwiekszyła dynamike i precyzyjnosc.
-
Znakomicie, gratuluję!