Audiohobby.pl

Technics RS BX626

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
18-05-2022, 20:56
Witam. Mam problem z mechanizmem kasety  Mechanizm został rozebrany na części pierwsze. Sprzęgła rozebrane filcowe przekładki wymyte w IPA i wysuszone . Przesmarowane punkty według service manual smarem CX 80 silikonowym. Dodatkowo punkty obrotowe talerzyków napędzających kasetę posmarowane smarem CX 80 silikon spray jest on rzadki
Ale po złożeniu miałem wrażenie że ciężko mu się przewija. Obroty przy odtwarzaniu były prawidłowe. Ale po paru minutach zastopował odtwarzanie i przewijanie też ciężko muszlo aż w końcu zadziałał auto stop.
Rozebrałem mechanizm jeszcze raz i przesmarowałem punkty obrotowe talerzyków i mechanizm ruszył ale tak jak by mu ciężko było i znowu nie ma siły kręcić . Wygląda tak jak by się przycierał lub za gęsty jest ten smar silikonowy w spreju.
Oczywiście smarowałem to małym pędzelkiem a smar napuściłem do pojemniczka.

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
18-05-2022, 20:57
Tym to posmarowałem.
Czym to wy smarujecie .
Może zamiast tego CX silikon spray posmarować ty Valvoline  jest dużo  rzadszy od tego CX w spreyu.
Rozbieram to ponownie przemyje i czekam na wasze propozycje co z tym zrobić.
Filcu oczywiście nie smarowałem.
« Ostatnia zmiana: 18-05-2022, 21:03 wysłana przez zepter »

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
18-05-2022, 23:49
Problem chyba rozwiązany ale muszę jeszcze potestować. I napiszę co i jak.

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
19-05-2022, 15:44
Jednak problem dalej występuje. Zapewne spowodowane jest to tym że założyłem chassis mechanizmu kasety z RS B555
do RS BX626 ale według service manual jest to ta sama część . A jednak nie. Na czerwono zaznaczyłem czy się różnią.
Przynajmniej to dostrzegłem. Brak tej fazy w RS B555 powoduje że ząbki od talerzyków sprzęgła zahaczają o ten plastik i sprzęgło cały czas jest włączone. Oczywiście zrobiłem fazę w chassis od RS B555 tak aby nie zahaczały ząbki od sprzęgła. Bo zaczęło działać normalnie ale po parunastu minutach problem powrócił. Idę walczyć dalej. Zamieszczam zdjęcia czym się różni. Jestem dobrej myśli. Ale jak nie to muszę szukać chassis od RS BX a nie od RS B. W RS B555 talerzyki sprzęgła są troszkę inaczej zbudowane nie mają tych filcowych sprzęgiełek przynajmniej w tym co mam ja.

Jeżeli ktoś ma takie chassis od RS BX to proszę o kontakt.

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
19-05-2022, 16:11
Mam chassis od RS BX 707 a le jest ułamana plastikowa cześć. Co myślicie o złożeniu tego z ułamaną częścią czy ona jest niezbędna do prawidłowego pozycjonowania kasety. Myślę czy sztukować to czy złożyć z ty ułamanym przynajmniej zanim nie kupie takiego chassis drugiego.
Obejrzałem sobie do czego ta ułamana część to służy. Ma ona za zadanie pozycjonowanie kasety aby się nie przesuwała lewo prawo.
« Ostatnia zmiana: 19-05-2022, 16:23 wysłana przez zepter »

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
19-05-2022, 18:23
Po obserwowałem zachowanie się magnetofonu. I zauważyłem zależność czasową co do usterki.
Czyli było tak:
- złożyłem magnetofon i zadziałał od pierwszego uruchomienia ale po parunastu minutach zaczął mieć problemy z szybkością przewijania i zatrzymywał odtwarzanie.
- rozebrałem przesmarowałem i znowu zaczął działać normalnie ale parunastu minutach takie same objawy brak siły podczas przewijania i zatrzymywanie autostop.
- powtórna rozbiórka i smarowanie i znowu wszystko działa ale po parunastu minutach znowu problem powraca. Było już po północy i dałem sobie spokój ale rano wszystko działa jak należy. Krótki test i wyjście do pracy.
- po pracy kolejny test i wszystko działa do czasu i problem powraca.
Może to wina zasilania silników.
Może ma ktoś wiedzę czy to może być zasilanie . Może te nieszczęsne kondensatory dają taki efekt.
Może ktoś ma taką wiedzę co posprawdzać w elektronice magnetofonu.

Hammer

  • 4686 / 2299
  • Ekspert
19-05-2022, 19:55
A moźe wina jednak zębatki którą sìę ślizga.....nic na o ośkach się nie rusza? Na pewno?
« Ostatnia zmiana: 19-05-2022, 21:03 wysłana przez Hammer »

AUDIOTONE

  • 9396 / 5838
  • Ekspert
19-05-2022, 19:59
Właśnie... czy zębatka jest ok, nic nie popękane ?
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
19-05-2022, 21:13
Nic nie jest  popękane. Zresztą jak by było to przynajmniej odtwarzał by kasety ( tak mi się przynajmniej wydaje ) a tak to idzie w parze słabnięcie przewijania i zatrzymywanie się odtwarzania.
Zębatka była przez kogoś wcześniej wymieniana bo jest nie oryginalna tylko zamiennik. Na razie obstawiam elektronikę tylko może ktoś z większą wiedzą przynajmniej mnie ukierunkuje gdzie szukać. Tak jak pisałem stawiam na zasilanie dochodzące do złącza 4 pin na płytce s tyłu mechanizmu kasety.
Złącze jest widoczne  z lewej strony silnika od przewijania . Jedno zasilanie idzie bezpośrednio do niego a druga para na elektronikę silnika od odtwarzania.

Hammer

  • 4686 / 2299
  • Ekspert
19-05-2022, 22:06
Dla spokoju sprawdź tą czerwoną zebatke czy się nie rusza,nie mam zaufania do czerwonych.

Ojoj i tutaj też kondziorki alu wymień je zanim rozgrzebiesz reszte i sprawdż prędkość po tym.
« Ostatnia zmiana: 19-05-2022, 22:08 wysłana przez Hammer »

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
20-05-2022, 23:55
Również stawiam na problem z czerwoną zębatką. Kłopoty z przewijaniem i zatrzymywaniem się mechanizmu to najpewniej objaw ślizgania się osi silnika w otworze tejże zębatki. Niestety czerwone zamienniki mają zbyt duże otwory i wchodzą na oś z dużo mniejszą siłą niż oryginalne. Do tego jeszcze z czasem ośka jakby go wyrabiała, wygląda to tak, że na początku magnetofon działa, ale po kilku dniach już nie. Jeśli nie masz oryginalnej zębatki, którą zazwyczaj da się naprawić za pomocą naciągnięcia na nią ciasno sprężynki to pozostaje wkleić tą czerwoną bardzo drobną ilością kleju typu kropelka. Klej najlepiej skapnąć sobie na jakąś kartkę, zamoczyć w nim szpilkę albo wykałaczkę i tak minimalnie posmarować wnętrze otworu przed założeniem na oś.

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
22-05-2022, 19:54
Witam ponownie. Pracę z problemem przewijania i odtwarzania zakończyłem z piątku na sobotę późną nocą. I nie czytałem już co mi tam pisaliście. Ale chyle czoła co do waszej wiedzy i trafności diagnozy.
Nie wiedząc co mam z tym począć rozebrałem jeszcze raz RX BX 707 w celu podmiany części i zdiagnozowania problemu.
Z uwagi że mechanizm wraz z głowicami w RS BX 707 został zamontowany z RS BX 626 a RS BX 626 dostał mechanizm z RS B 555 to płytki z  elektroniką pozostały w deckach fabryczne z uwagi na inne złącza. Tak jak pisałem BX 626 dostał chassis od RS B 555 a zespół głowic od RS BX 707 .
Po rozebraniu mechanizmu wyjętego z RS BX 707 który działa bez zarzutu stwierdziłem że chassis od RS B 555 różni się mechanizmem sprzęgłowym lub hamulcami ( część ze zdjęcia )bo w RS B 555 nie ma sprzęgieł z filcami a są takie małe gumowe roleczki zastępujące sprzęgła w BX 626 i 707 oraz wypustkami przy tych roleczkach. A ja zamontowałem mechanizm od RS B 555 do RS BX 626.
Różnica zaznaczona na czerwono.
Szczęśliwy że znalazłem problem poskładałem mechanizm z pozmienianymi częściami teraz właściwymi. I co i dalej pupa.
Była już sobota a zacząłem w piątek. Obserwuje ten mechanizm i i cuda się dzieją słabnie nie zwija taśmy a rozwija.
Ponowny demontaż i co została czerwona zębatka zdjąłem ją oglądam wszystko cacy. Ale mam silnik od B 555 więc wymiana ponowny montaż i co i wszystko cacy .Nie pisałem w sobotę bo musiałem potestować. Aby nie zapeszyć.
Ale wszystko działa. Przewijanie działa odtwarzanie również.

Wchodzę na forum a tu co diagnoza czerwona zębatka.

Moja wygląda bardzo dobrze i w miarę ciasno siedziała a jednak się ślizgała.

Z ciekawości to w tej części ruchomej co zaznaczyłem na czerwono to w mechanizmach RS BX 626 i 707 jest miejsce na te gumowe roleczki ale ich niema myślałem że u mnie w BX 707 ich ktoś nie założył jak coś grzebał. Ale w BX 626 tez ich nie ma . Więc fabrycznie ich nie było. Ich zadanie spełniają te wypustki których nie ma w B 555.
Ogólnie Technics wrócił do żywych.




zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
22-05-2022, 20:11
A prezentuje się tak.
Ale w porównaniu do RS BX 707 odtwarza słabo . Pewnie z uwagi na to że głowica która pochodzi z RS BX 707 była regulowana bo śruba nie miała fabrycznej plomby a dodatkowo mocniej jest zużyta. A ta zamontowana w BX 707 pochodzi z BX 626 i ma fabryczne plomby.
I teraz pytanie amatora . Czy zanim kupię kasetę do kalibracji głowicy. Chciał bym kasetę nagraną na BX 707 włożyć do BX 626 i spróbować na słuch doprowadzić BX 626 do podobnego odtwarzania jak w BX 707.

Jeszcze raz chyle czoła przed wasza wiedzą i postawioną diagnozą która była w 100% trafna.
« Ostatnia zmiana: 22-05-2022, 20:15 wysłana przez zepter »

Hammer

  • 4686 / 2299
  • Ekspert
22-05-2022, 21:03
Ciekawostką nie jest to że trafiony i zatopiony, tylko że w mechanizmach kaseciaków wady czy tez uszkodzenia są przewidywalne, bo takie same w danym modelu.
Większość uszkodzeń jest taka sama co pozwala na szybką lokalizacje i bez zbędnej straty czasu na wymianę.

Te czerwone zębatki wykonane są podobnie jak i do Sony z miększego materiału.
Czasem wystarczy na kleju osadzić i jak trzyma to trzyma.
Większość takich oryginalnych zębatek w Technicsie jak i w Sony pęka po tym czasie już i warto to bezwarunkowo od razu po zakupie wymienić na nowe.... ponoć białe wersje są twardsze.
Tak samo jak kondziorki przy silnikach DD te do montażu pow. też ......... pisali chłopaki już wiele razy o tym.

Naprawde... te niemieckie kasety dużo nie kosztują ustaw skosy do nich i będziesz Pan zadowolony.....

zepter

  • 254 / 858
  • Zaawansowany użytkownik
22-05-2022, 21:30
Ale od tego pana kaseta  U04103-70A kosztuje £70 plus wysyłka.
A le od Hanspeter: są dużo tańsze. Popatrzę w service  manual jakich częstotliwości i napiszę do was co mi polecicie.
Nie zajrzałem na forum czy ktoś coś mi odpisał. A w ferworze walki to już nawet nie patrzyłem. mając jeden cel zdiagnozować  przyczynę źle działającego mechanizmu. A że doświadczenie i wiedza zerowa to rozbieranie po wielokroć mechanizmu i składanie miałem zafundowane . Ale teraz to po ciemku mogę go rozłożyć i złożyć. I dowiedziałem się o różnicy w konstrukcji poszczególnych mechanizmów. A to też się liczy.
Czyli tak poszukam co mi za kaseta jest potrzebna  a może którąś konkretną mi zaproponujecie. Od Hanspeter.
Znalazłem co mi potrzeba.
« Ostatnia zmiana: 22-05-2022, 21:39 wysłana przez zepter »