Audiohobby.pl
Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: mordensiur w 18-08-2014, 22:57
-
Witam,
Mam w planach aktywny system oparty o kilka elementów z "kolekcji" ;)
Elektronika: Behringer cx3400 (w planach 2496) + 2 końcówki mocy
Głośniki: Beyma 15b100r/gh x2 + monitorki na Seas (ASW Cantius starszej generacji)
Opcja 1: dokupić jeszcze parkę Beym, Seasy ze zwrotką wybebeszyć i postawić OB z aktywnym podziałem ok 200-300Hz (front na górze w wymiarach przedniej ścianki monitorów, żeby nie stroić zwrotnicy od nowa)
Opcja 2: góra w OB, a na doł pojedyncza Beyma na stronę w obudowie stratnej na wzór http://kimmosaunisto.net/KS-1804/KS-1804mk2.html
W obu przypadkach przewiduję konieczność aktywnej korekcji basu.
Myślałem jeszcze o prostej OB + duży sub na 15" (dayton?), żeby koncerty i elektronika brzmiały jak powinny. Amerykańce tak robią w topowych konfiguracjach z hornami bez obaw o cokolwiek.
Ostatnio trochę nuda na forum, więc będę wdzięczny za luźne rekomendacje w którym kierunku rozwijać system.
Pozdrawiam
-
Podbiję, i jak prace?
Aktywny podział jest odpowiednim kierunkiem - polecam, mam, używam i nie zamierzam zmieniać, tylko dlaczego chcesz go tak wysoko prowadzić? Ogromna Beyma prosi się chyba o okolice 100Hz (albo niżej) a posiadane monitory i bez tego podziału grają. Odciążone wooferki pokażą się z nieznanej, dobrej strony.
-
Tydzien temu wróciłem do Behringera cx2310 i 15" w OB. 120hz to jest w sam raz podział albo wedle gustu i jakości sygnału wejsciowego,akustyki, minimalnie czasami obniżam,podwyższam podział o dwa trzy skoki pokrętła.
-
200-300Hz nie jest opcją konieczną - będę chciał ciąć jak najniżej, ale średnie pasmo będzie w OB obsługiwał 18cm Seas Excel (stara seria z czarnymi membranami).Testy pokażą ile pociągnie w dół w OB.
Juz teraz gram w podobnej konfiguracji, ale monitoriki sa w oryginalne obudowie z zatkanymi portami a na basie 12 cali w OZ - jakas chińszczyzna, ale podzial mam ok 60-70-Hz i jestem calkiem zadowolony.
Na chwilę obecną chyba zostanę przy opcji 1, muszę tylko kupić głośniki i przygotować obudowę.
BTW na napęd mam 2 sztuki Duala CR1780. Być moze korekcja basu z preampa wystarczy i nie będzie potrzebna zamiana Behringera na wersję 2496.
-
Jednym z problemów jakie napotkałem przy ustalaniu punktu podziału, była zgodność fazowa. Okazało się, że teoretycznych możliwości średniotonowego wcale nie trzeba wykorzystywać na maksimum. Można a nawet trzeba uwzględnić zarówno wpływ BS jak i zgodności faz w punkcie podziału.
Ze względu na kłopotliwe pomiary w okolicach 100Hz zdecydowałem się na odsłuchy. Nie miałem ciśnienia na szybkie zakończenie i wolałem przesłuchać wiele utworów z różnymi ustawieniami. U mnie najlepiej jest z podziałem w okolicach 300-350Hz. Są wtedy najbardziej namacalne źródła pozorne i zadowalająco równe pasmo.
-
Ja bym zostawił osiemnastkę Seasa niefiltrowanego od dołu (2,5 drogi) i dołożył 26cm Seasa na basie (jednolity charakter przetworników).
-
Druga para Beym kupiona ;)
Teraz pozostaje pytanie o obudowę - jeśli bedzie potrzeby wyższy podział, wówczas muszę wszystko wrzucić na jedną dechę. Mam też ograniczenie dla sekcji mid-high, ponieważ chcąc zostawić oryginalną zwrotkę z ASW muszę zachować szerokość ścianki.
Ostatnio spodobał mi się taki design.
-
Tu jest sprytne rozwiazanie. Zwiększa całkowitą "szerokość" odgrody bez tworzenia rezonansów:
http://www.stereotimes.com/images/zzzzzRMAF09-127.gif
-
Tu jest sprytne rozwiazanie. Zwiększa całkowitą "szerokość" odgrody bez tworzenia rezonansów:
http://www.stereotimes.com/images/zzzzzRMAF09-127.gif
Fajne, do tego pochylenie wyrównuje czasowo. Jeśli dobrze widzę, to zastosowali dwie wysokotonówki. Ta do przodu, jest pewnie przesunięta z osi. Jest więcej zdjęć, bo nie mogę znaleźć?
-
Szukaj pod hasłem "Lotus Granada"
-
Dzięki. Przy okazji znalazłem Lotus Group, te wyglądają jeszcze ciekawiej, może się autorowi tematu przyda taka "inspiracja" :)
-
Właśnie przyjechały dodatkowe Beymy.
Nic tak nie poprawia humoru w jesienny szary dzień jak widok 4 x15" :D
-
Na Twoim miejscu dokupiłbym parę Beym i postawił na OB,na pewno uzyskasz co najmniej zadowalający efekt o podanej częstotliwości. daj tylko znać czy całość połączenia się udał i czy wszystko w porządku.
-
Postanowiłem budować obudowę kardoidalną/stratną. Kolumny będą stały dość blisko tylnej ściany a dodatkowo obawiam się braku najniższego basu. Nie chciałbym postawić takich kloców i mieć wrażenia niedosytu :/
Wrzucę fotki jak bedzie już co pokazywać ;)
A tak przy okazji, co dać na górę?
Interesowałem się trochę coaxialami Beymy jest kilka interesujących tropów.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/146742-new-beyma-6-5-coaxial.html
Póki co grają monitorki na metalowych Seasach i jest bardzo dobrze, ale trzeba mieć jakieś plany ;)
-
Budowę moich kolumn OB wspominam jako jedno z najciekawszych przedsięwzięć w zabawie w audio. Efekty są więcej niż zadowalające...
Z górą to musisz sobie postawić pytanie - jaką lubisz tę górę. I najlepiej słuchać wielu utworów i testować i testować do skutku.
-
Coax to bardzo dobry pomysł.
Faital ma fajny coax:
http://www.faitalpro.com/en/products/Coaxial_Loudspeakers/product_details/index.php?id=351030100
No i nowy, dość efektywny Seas:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=480:h1699-0806-mr18rexxf&catid=52&Itemid=464
-
Też chciałbym kiedyś zbudować kardioidalne kolumny ale żeby zrobić je z głową to trzeba ogarnąć program http://www.randteam.de/ABEC3/Index.html (http://www.randteam.de/ABEC3/Index.html)
-
Jeśli korzystasz z obudowy stratnej, to zostaje metoda prób i błędów.
-
Eksperymenty wspierane symulacjami na pewno zmniejszą wydatek czasu i pieniędzy. Później narysuję co mam w planach.
-
U mnie najlepiej jest z podziałem w okolicach 300-350Hz. Są wtedy najbardziej namacalne źródła pozorne i zadowalająco równe pasmo.
Kolego Colcolcol,
Chciałem się Ciebie poradzić w sprawie podziału aktywnego w okolicach 300-350Hz.
Otóż mam OB napędzane SE na EL84 i do tego 14" Tesle w otwartej skrzyneczce wg. Fikusa, do których składam wzmacniaczyk tranzystorowy. Podział będzie aktywny przez filtr dolnoprzepustowy ale problem jest w tym, że wszystkie filtry jakie udało mi się znaleźć nie sięgają wyżej jak do 250Hz (np. filtr do subwoofera NE125).
Powiedz proszę jak to jest zrealizowane u Ciebie. Piszesz, że dzielisz przy ok. 300Hz.
Pozdrawiam,
Jan
-
Przede wszystkim zrob sobie przysluge i nie rob glebokosci skrzyni wiekszej niz 20cm. Szczegolnie, ze idziesz w aktywny bas.
-
Jestem w tych tematach amatorem, ale...
punkt podziału trzeba ustalić indywidualnie, priorytetem jest zgodność fazowa w miejscu podziału, wyrównanie spl i tak zrobisz zwrotnicą, aby to miało sens, zwrotnica musi odcinać górę i dół czyli np IMG STAGE LINE MCX 321 za niecałe 300pln.
-
Aktywna zwrotnica z regulowanym (od około 100 Hz do 1 kHz oraz 1 kHz…10 kHz) punktem podziału:
http://arlisklep.pl/files/AVT/AVT5404.pdf
Ten kit to porządna robota kolegi traxmana.
-
Jak się ma taka zwrotnica dźwiękowo do analogowej wykonanej na przyzwoitych elementach.
-
Koledzy,
Dziękuję za szybką i rzeczową odpowiedź.
Głośniki basowe mam w płytkich i otwartych skrzyniach jak proponował p. Fikus.
Co do ogólnej koncepcji systemu aktywnego to chciałem zmodyfikować swój sprzęt wg. propozycji zamieszczonej na stronie: http://www.nutshellhifi.com/ME2txt.html#swactive
Dla pewności załączam jeszcze obrazek z tej strony. Otóż jest to dla mnie o tyle proste, że wystarczyło by abym zrobił sobie filtr dolnoprzepustowy bo resztę już mam. Ale dostępne filtry do subów mają bardzo często sumator, w którym oba kanały są sumowane. Poza tym mają dość niski podział co trochę ogranicza eksperymenty z moimi niskotonowymi.
Zgadzam się natomiast z Kolegą Colcolcol, że lepiej mieć odcięcie góry i dołu. A jeszcze lepiej 3-way crossover i wyrzucić wszystkie elementy bierne z kolumny - może kiedyś.
Ze względu jednak na gabaryty na razie muszę zmajstrować jakąś mała zwrotkę i chyba propozycja Kolegi Jjurka będzie najlepszy dla mnie rozwiązaniem.
Wtedy niskotonowy mógłbym odciąć powiedzmy przy ok. 300Hz. Wyższe częstotliwości puścić na średniotonowy ograniczając go pasywnie od góry a wysokotonowy pasywnie od dołu.
Chyba dobrze kombinuję? Jeżeli nie, to proszę o Wasze uwagi.
Pozdrawiam,
Jan
-
Obejrzyj ich ofertę:
http://www.reckhorn.net/pages/active-x-over/s-1-electronic-subwoofersatellite-crossover.php
Dość kompetentnie odpisują też na maile.
-
http://arlisklep.pl/files/AVT/AVT5404.pdf
Ten kit to porządna robota kolegi traxmana.
Witam,
Wydrukowałem sobie cały opis do tego kitu i przeczytałem na spokojnie. Okazał się, że nie ma on regulacji wzmocnienia dla nisko i wysokotonowych osobno. Więc odpada kwestia zniwelowania różnicy między efektywnością obu głośników. Owszem piszą tam, że można w tym celu podmienić dany rezystor na drugi o innej oporności ale komu by się chciało grzebać z lutownicą aby sprawdzić, czy już jest OK.
Mimo, że jest to dość tani układzik, to chyba go sobie odpuszczę.
Natomiast super zabawką jest S-1 podany przez Kolegę Syntax'a - dzięki. Bardzo duże możliwości regulacyjne, małe wymiary i przystępna cena jak na takie możliwości.
-
Panowie,
Nie zdecydowałem się jeszcze na żadne rozwiązanie jeżeli chodzi o aktywny podział do OB - za dużo dylematów :(
Na dzień dzisiejszy widzę trzy możliwości:
1. Filtr dolno-przepustowy zaaplikowany wg. schematu podanego 2 wpisy wyżej. Problem w tym, że nie mogę namierzyć gotowych kitów, które by obsługiwały częstotliwości do 400Hz. A do takiej częstotliwości ustawiali niektórzy swoje 14" Tesle, których jestem także posiadaczem. Dodatkowo na podanym schemacie jest pokazany kondensator i opornik przed wejściem do wzmacniacza lampowego. Nie mam pojęcia do czego one mogą służyć i jakie powinny być ich wartości.
2. Mała aktywna zwrotka S-1 z oferty Reckhorna podana przez Kolegę Syntaxa. Dużą zaletą jest to, że ma wejścia i wyjścia na RCA. Urządzenie do ściągnięcia z Niemiec.
3. Duża zwrotnica (pełnogabarytowa) np. IMG STAGE LINE MCX 321 zaproponowana przez Kolegę Colcolcol lub używany przez Kolegę Simon19 Behringer cx2310. Oba w podobnej cenie. Problem z nimi jednak jest taki, że mają gniazda typu XLR i nie wiem jak je można by pożenić z moimi RCA. Zaletą jest kupno od ręki w Trójmieście lub przez aukcję.
Jak myślicie Panowie, które rozwiązanie wydaje się być najpewniejsze i przy którym można by pozostać na dłuższy czas.
-
Jak chcesz prosto, to góra pasywnie, dół aktywnie.
Na dół dajesz Behringera INuke NU1000DSP (lub NU3000DSP). Nic więcej nie potrzebujesz.
-
Tak, górę będę robił pasywnie. Na aktywny dół natomiast mam już prawie skończoną niedużą końcówkę mocy 2X20W i to na razie powinno wystaczyć. Średnie i wysokie są napędzne tak jak pisałem lampą EL84.
Słucham przy mocy wyjściowej mnej więcej 2W (mam wysokoefektywne Isophony Alnico) więc podany przez Kolegę Behringer z mocą 2x300W / 4Ohm będzie zbyt potężną maszyną. Poza tym chciałbym wydać na aktywną zwrotkę do 300zł (używana lub kit do samodzielnego montażu). No powiedzmy te 90EUR za S-1 też było by do przełknięcia.
-
Moc RMS to 2x100/8ohm. Rozumiem jednak, że chcesz taniej.
-
Tak, myślę o czymś z podanego wcześniej przedziału cenowego.
Mam aktualnie rozgrzebanych i nie skończoncyh kilka klocków audio więc nie chciał bym za bardzo szaleć z nowym tematem.
-
Wiem jak to jest. Jestem zwolennikiem takich niespomplikowanych rozwiązań, bo one nie kończą jako "rozgrzebane i niedokończone" :)
-
Ciekawy ten Behringer NU1000. Jak dobrze rozumiem ma wbudowaną zwrotnicę i można w nim ustawić odcięcie na powiedzmy 1000Hz i bezpośrednio podłączyć do głośnika pomijając zwrotnicę analogową. Chyba się skuszę na jeden taki wzmak. Na bas wydaje się jak znalazł 2 x300 wat przy 4 omach powinno pięknie prowadzić 15 calowe głośniki.
-
... zwrotnica musi odcinać górę i dół [/u] czyli np IMG STAGE LINE MCX 321 za niecałe 300pln.
Kolego Colcolcol, kupiłem właśnie tą zwrotnicę. Nikt jej nie chciał więc poszła tak jak stała za niecałe 300zł.
Dzięki za poradę. Teraz będę musiał jedynie zmajstrować sobie kilka przejściówek z XLR na RCA ja jakimś dobrym przewodzie sygnałowym np. Proel HPC305, z którego już kiedyś robiłem interkonekt.
-
Gwarantuje pouczającą zabawę. Możliwość sprawdzenia jak radzi sobie nasz sprzęt w różnych punktach podziału, warta jest każdej złotówki z tych 300. Przygotuj sobie kilka plików albo płytę testową z fazą, szumami i sinusoidą od 20Hz.
-
W zeszłym roku korzystałem z darmowego programu ARTA. Miałem tam do dyspozycji m.in. szumy i generator sygnałów w całym zakresie pasma akustycznego. Teraz zastanawiam się nad kupnem wersji dokładniejszej - z tego co pamiętam to trzeba zapłacic jakieś 50$.
Z tymi fazami, to jeszcze nie wiem o co biega tak do końca ale być może potrzebna będzie płytka testowa, o której Kolega pisze.
P.S. Wczoraj wieczorem uruchomiłem końcówkę mocy na TDA2030 zrobioną z "kitu". Będzie to zasilało sekcję basową. Trochę jeszcze brumi (pewnie trzeba będzie przereorganozować położenie kabli zasilających) ale bas podłączony na szybkiego przez zwrotkę pasywna zaczął w końcu ładnie kopać.
-
Nie ma zadnej lepszej i dokladniejszej wersji ARTA. Zarowno demo jak i pelna wersja dziala dokladnie tak samo. Licencja na jedna osobe 79 euro.
-
W TrueRTA są dokładności za cenę i tam jest jeszcze drożej.
Za 50 można dostać Multi-instrument ale to jest zrobione bardziej pod kątem pomiarów elektrycznych chociaż większość tego co w oba xRTA'ch też się da zrobić. ARTA darmowa chyba po prostu nic nie zapisuje.
-
Nie ma zadnej lepszej i dokladniejszej wersji ARTA...
Przepraszam, chodziło mi o TrueRTA. Level 2-40$; level 3-70$; level 4-100$.
-
Przy amatorskim ustalaniu punktu podziału sekcji bas kontra reszta świata, nie są konieczne żadne pomiary. Co więcej, stosowanie ich uważam za błędne :P
Właśnie po to potrzebne są sygnały testowe, aby w miejscu ustawienia kolumn (!) na własne uszy przekonać się jak to gra.
Mamy wtedy wpływ podłogi, ścian, sufitu, mebli i w docelowym miejscu zaczynamy odsłuchy. Zmieniamy proporcje sygnałów dostarczanych do obu stopni oraz częstotliwość podziału i sprawdzamy lokalizację źródeł pozornych a wcześniej szumy w fazie zgodnej i niezgodnej. Ot, cała zabawa.
U mnie trwało to około 3 miesięcy, aż doszedłem do wniosku, że najlepsze efekty dają dwie identyczne końcówki zasilające kolumny.
-
W TrueRTA są dokładności za cenę i tam jest jeszcze drożej.
Za 50 można dostać Multi-instrument ale to jest zrobione bardziej pod kątem pomiarów elektrycznych chociaż większość tego co w oba xRTA'ch też się da zrobić. ARTA darmowa chyba po prostu nic nie zapisuje.
Tak, ARTA darmowa nie zapisuje plikow PIR, ale exportuje IMP, FRD, TXT.
-
Testowaliście zwrotnicę STX Sc202 albo 203, jak się ma do konkurencji. Cen wydaje się przyjazna
-
... nie są konieczne żadne pomiary. Co więcej, stosowanie ich uważam za błędne :P ...
Wiesz, ja to traktuję trochę jako zabawę. W zeszłym roku jak robiłem wstępne pomiary na topornej wersji darmowej TrueTRA, to mój mały synek był bardzo podekscytowany, że na ekranie laptopa pokazują się jakieś krzywe. Te 40$ za level 2 to nie jest majątek a można będzie w moment ustawić sobie wstępnie zwrotnicę.
Ustawiając sobie mikrofon w miejscu odsłuchu mamy w miarę dokładną wizualizację tego co słyszymy. Takie podejście prezentuje pan Fikus, od którego wzięła się moja przygoda z odgrodami. Czas pokaże, czy po takim strojeniu trzeba będzie jeszcze coś poprawiać na słuch czy też nie - na razie czekam na przesyłkę ze zwrotnicą.
-
... aż doszedłem do wniosku, że najlepsze efekty dają dwie identyczne końcówki zasilające kolumny.
Kolego Colcolcol,
U mnie akurat jest tak, że wzmak lampowy będzie obsługiwał średnice i górę a wzmak tranzystorowy dół. W związku z tym mam pewien pomysł, który jednak chciałem wcześniej z Kolegą przedyskutować. Chodzi o to, że do tej pory cała kolumna głośnikowa była zasilana z jednego wzmacniacza więc musiałem zbić impedancję mojego basowca z 32 Ohm na 8 Ohm przez transformator 1:2.
Czy teraz kiedy sekcja basowa będzie pracowała zupełnie niezależnie od reszty mogę to trafo dopasowujące wyrzucić? Wzmacniacz będzie wtedy widział 32 Ohm'y i chyba nie powinno się jemu nic stać. Nie jestem jednak tego pewien na 100% więc pytam.
-
... zwrotnica musi odcinać górę i dół [/u] czyli np IMG STAGE LINE MCX 321 za niecałe 300pln.
Kolego Colcolcol, kupiłem właśnie tą zwrotnicę.
Panowie proszę o poradę.
Po kilku tygodniach od czasu zakupu wspomnianej wyżej zwrotki zrobiłem w końcu wszystkie kable połączeniowe między moim sprzętem a zwrotnicą. Skończyłem także końcówkę mocy do napędu niskotonowca, połączyłem razem i dopaliłem według instrukcji - masakraaaaa.
Po ustaleniu podziału ( w trybie 2 way) na 150Hz dla niskotonowego i dopasowaniu jego głośności do średniotonowego i wysokotonowego zacząłem wyłączać to raz dół to raz górę i słuchać ich osobno. Jeżeli chodzi o dół, to samo dudnienie i jakieś jeszcze tam nieprzyjemne dla ucha dźwięki. Poza tym przechodzą wyższe częstotliwości więc bez problemu słychać np. wokale.
Kiedy tylko góra jest aktywna, czyli teoretycznie wszystko powyżej 150Hz, to jest ona bardzo złej jakości. Taka anorektyczna, chuda, tak jakby było cięte znacznie wyżej. Po wyłączeniu "Mute" z obu zakresów powiedzmy, że jakoś to brzmi ale daleko temu dźwiękowi do zwykłej pasywki, którą miałem.
Dla próby podłączyłem sam tylko niskotonowy pod końcówkę mocy sterowaną z wyjścia "Variable" CD. ustawiłem na mały poziom i puściłem muzykę. Dało się usłyszeć poprawny, sprężysty bas no i oczywiście całą resztę bo puściłem bezpośrednio bez żadnej zwrotki. W każdym bądź razie w tej konfiguracji tego basu dało się słuchać.
Proszę podzielcie się Waszymi spostrzeżeniami odnośnie zabawy z aktywną zwrotką a szczególnie jak brzmią u Was poszczególne zakresy pasma jeżeli część wyłączy się poprzez przycisk "Mute".
Pozdrawiam,
Jan
-
Drogie Forum,
Popełniłem taki projekt modułów basowych jak na zdjęciu. Przyjechała też już miniDSP + mam na zapleczu 2 końcówki mocy.
Teraz pora na coś na górę. Na chwilę obecną skłaniam się w kierunku adaptacji forumowego projektu kolegi Krs47 z Seas 22RNY+DXT tylko, że w odgrodzie z zachowaniem wymiarów frontu.
Zbieram luźne propozycje, bo ze względu na aktywny podział mogę być bardzo elastyczny, ale szukam czegoś w OB lub obudowie zamkniętej/sratnej.
Jakieś pomysły przy niedzieli? ;)
-
Basów zazdroszczę - jak to gra w tak stratnych obudowach?
Patrząc na fotkę wydaje mi się, że nie masz dobrych warunków lokalowych pod OB. Za blisko tylnej ściany.
-
Jestem jeszcze przed porządnymi pomiarami, ale po regulacji "na ucho" póki co jestem zadowolony. Potencjał jest ogromny i nie mam potrzeby zmian w tym względzie, więc można to traktować jako referencję ;)
Też myślałem o tym, czy OB sprawdzi się w takich warunkach - pytanie czy walka z obudową zamkniętą czy bliskość tylnej ściany w OB będzie lepszym kompromisem.
-
Długo walczyłem z OB, teraz mam normalną obudowę.
Mimo, że mogłem odsunąć OB nawet na 120cm to do OB nie wracam.
-
Jakiś czas temu popełniłem OB i słuchałem tego w dość małym pomieszczeniu (11m2). Metr od ściany tylnej i z metr niecały od bocznej (licząc od środka głośnika). Muszę powiedzieć, że byłem z tego bardzo zadowolony jeżeli chodzi o stereofonię. Inne aspekty dźwięku potrzebowały poprawy ale stereo przy słuchaniu małych składów było OK.
Nie przeczę jednak, że OB nie potrzebuje sporo przestrzeni dookoła - potrzebuje. Ale wykonanie prowizorycznych dech, na których moglibyśmy przetestować nasze głośniki jest tak proste i szybkie, że warto chociaż spróbować i posłuchać w swoich warunkach.
-
Dla mnie głębia z OB kończy się w takim ustawieniu na ścianie za kolumnami.
Słuchałem moich OB w domu rodziców w pomieszczeniu z drewnianymi ścianami i sufitem ustawione 2m od ściany. Coś genialnego. Po tym doświadczeniu odpuściłem sobie odgrody u siebie. Do tego potrzeba przestrzeni. Tak jak do omni.
-
Jeśli mam pokój 18m2 to lepiej od razu odpuścić sobie OB?
-
Zależy od ustawienia i wytłumienia.
-
Może w jakiś sposób dałoby się kasować promieniowanie do tyłu
http://kiiaudio.com/en/tech-acou.html
(http://kiiaudio.com/images/anim.gif)
-
Może w jakiś sposób dałoby się kasować promieniowanie do tyłu
Albo ustawiać kolumny jak najbliżej wytłumionej ściany (minimalizacja efektu) albo przednią ściankę kolumny zlicować ze ścianą pokoju, czyli zabudować kolumnę do ściany. Najlepiej jakby to była ściana zewnętrzna. ;)
-
Taka odgroda byłaby dobra?
-
Coscie sie tej odgrody tak uczepili? :)
-
bo odgroda w niewielkim stopni gra na boki, a gdyby jeszcze pozbyć się dźwięku z tyłu obudowy to byłby ideał
-
Taka odgroda byłaby dobra?
Nie będzie lepszej odgrody niż ściana dzieląca pokoje lub pokój od pola/dworu. Mówiąc inaczej proponuję by usiąść wewnątrz kolumny. :)
-
W jakim programie mogę zrobić symulację obudowy którą narysowałem?
-
Może w jakiś sposób dałoby się kasować promieniowanie do tyłu
http://kiiaudio.com/en/tech-acou.html
(http://kiiaudio.com/images/anim.gif)
Jest zdecydowanie prostszy sposób na redukcję tego efektu praktycznie do zera. Niestety prosty tylko dla częstotliwości od średnich do wysokich ale w sumie przy tych to najbardziej boli. Nazywa się tuba.
-
Tak więc dziękuję za trafne podpowiedzi ;)
-
Jeśli mam pokój 18m2 to lepiej od razu odpuścić sobie OB?
Umnie w takim pokoju, barwa,wybrzmienia rewelacja, ale scena jest popaprana. Podkreślam mocno że to tylko moje prywatne warunki i cechy.
-
To jest świetna alternatywa dla OB. . Świetne charakterystyki kierunkowe - lepsze niż zamkniętej budy. Mocno ograniczone promieniowanie do tyłu i na boki. Śmiesznie prosta konstrukcja. Kusi mnie żeby to wypróbować.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/195870-el-cuerno.html
-
Od dawna mam zamiar zrobić OB z tubą ale w konfiguracji MTM żeby jeszcze zawęzić promieniowanie w pionie.
-
To jest świetna alternatywa dla OB. . Świetne charakterystyki kierunkowe - lepsze niż zamkniętej budy. Mocno ograniczone promieniowanie do tyłu i na boki. Śmiesznie prosta konstrukcja. Kusi mnie żeby to wypróbować.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/195870-el-cuerno.html
A nie prosciej zrobic obudowe stratna? Byloby chociaz ladniejsze.
-
Więcej zabawy z obudową. Jak komuś prościej to można. Efekt podobny.
-
Co powiecie na taką obudowę?
-
Gdzieś widziałem pomiary, które pokazywały że lepsze charki kierunkowe wychodzą jak dziury są z boków obudowy.
Jeszcze lepiej jak więcej dziur jest blisko przedniej ścianki. Jak tu:
http://www.amphion.fi/en/products/krypton3/
Zwyczajwo optymalna łączna powierzchnia otworów to od 0.5sd do 1sd powierzchni głośników.
-
Najlepiej byłoby zrobić symulację takiej obudowy i nawet jest darmowy soft który by to potrafił.
http://www.randteam.de/ABEC3/Index.html
-
http://www.amphion.fi/en/products/krypton3/
Coś podobnego dwudrożnego bym zrobił na 8 calowych Discovery
Są fotki wnętrza http://highfidelity.pl/@main-1477&lang=
Widać zwężający się kształt komory
Jaka objętość jest optymalna dla danego głośnika w takiej konstrukcji?
-
Co do pojemności, to nie mam pojęcia.
Tu sa takie projekty: http://kimmosaunisto.net/
MeloV8 ma doświadczenie w temacie. Może coś podpowie.
-
Wydaje mi się żeby taką obudowę traktować podobnie jak z varioventem. Ja bym nie zasłaniał bocznych otworów tylko wnętrze wypełnił aramidem żeby pracowała bardziej liniowo.
-
Mnie generalnie nie przekonuje takie dipolowe rozwiaznie, ale jesli juz to bym zrobil w bocznych sciankach obudowy elementy stratne ( dla symulacji dipolowego zrodla ), a za glosnikiem dlugi tor stratny o zwezajacym sie profilu, dla wygaszenia rezonansow. Jesli nie ma miejsca na tor, to zrobilbym zamkniety kanal schodzacych sie do stozka. Byc moze tak to wyglada wlasnie w Kryptonach?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/2e/fc/f3/2efcf3d66d0454fc54d06c22efadaf85.jpg
Tutaj co prawda scianka jest szeroka w stosunku do glosnika sredniotonowego, ale wiadomo o co chodzi. Chodzi o to zeby glosnik byl mniej wiecej wielkoscia szerokosci scianki przedniej, a na bocznych mozna wtedy dac elementy stratne.
Jak zwykle wszystko jest kwestia kompromisu, nie zawsze mozna poszalec.
-
http://kimmosaunisto.net/WTC7ex/WTC7ex.html
Oo, widze ze juz ktos cos podobnego zrobil, o czym wyzej napisalem, czyli pomysl nie jest bez sensu ;)
-
Mnie generalnie nie przekonuje takie dipolowe rozwiaznie, ale jesli juz to bym zrobil w bocznych sciankach obudowy elementy stratne ( dla symulacji dipolowego zrodla ), a za glosnikiem dlugi tor stratny o zwezajacym sie profilu, dla wygaszenia rezonansow. Jesli nie ma miejsca na tor, to zrobilbym zamkniety kanal schodzacych sie do stozka. Byc moze tak to wyglada wlasnie w Kryptonach?
http://highfidelity.pl/foto_testy/1211/amphion/18.jpg
http://highfidelity.pl/foto_testy/1211/amphion/19.jpg
http://highfidelity.pl/foto_testy/1211/amphion/17.jpg
-
No niezle!
Fajny patent. Nie lepiej zrobic bardziej typowe kolumny i powalczyc z akustyka pokoju? Odbicia nie sa takie zle, jesli sie je kontroluje i odpowiednio wykorzysta.
-
Tak więc dziękuję za trafne podpowiedzi ;)
Można jeść zupę widelcem. Przy odrobinie zacięcia pewnie się uda. Można zrobić nawet mu mały tuning i pewnie będzie trochę łatwiej. Ale są efektywniejsze i prostsze metody.
Jak by co to przepraszam za mój defetyzm ale to nie do końca trolowanie bo tytuł wątku nie mówi o dipolach chociaż pierwszy wpis tak.
-
W tym roku na AS wystawiamy sie z podobna koncencją, obudowa jest polaczeniem stratnej i B-R.
Do szerokopasmowca w miare kompaktowej obudowie jest to uwazam bdb rozwiązanie.
Cala zabawa dobrac odpowiednio strojenie/tłumienie tak by ustroj "zaskoczył".
W kazdym razie temat ciekawy, nie powiem :-)
-
Wybaczcie sakrazm, ale zajrzałem po dłuższej nieobecności na forum z konkretnym pytaniem w wątku, który jest kontynuowany od pewnego czasu w jasnym celu - ewolucja mojego zestawu i przemyślenia/pytania z tym związane. Odpowiedzi mocno odpływają z offtopowych wątkach, co trochę odstręcza ludzi, ale to taka moja luźna obserwacja.
Co do konstrukcji:
http://kimmosaunisto.net/KS-2125/KS-2125.html Budowa jest prawie identyczna, tylko, że ja filc położyłem od środka. Reszta wytłumienia, to 2 rodzaje włókniny tapicerskiej.
Mini DSP - kupiłem dedykowany mikrofon an USB i uczę się pomiarów. Do tego zabawa z korekcją i póki co uważam to bardziej za proces niż rozwiązanie samo w sobie. Elastyczność jest świetna i polecam każdemu takie eksperymenty - fajnie jest "usłyszeć" swoje pomysły i szybko je poprawić, porównać etc. Docelowo narzędzie ma zarządzać podziałem aktywnym i korekcją basu dla obudowy stratnej (kardoidalnej)
Na razie zainspirowałem się do tego jak połączyć masywny front z mniejszymi monitorami http://kimmosaunisto.net/KS-1807/KS-1807.html
Co do technikaliów - szukam dalej, ale podzielę się jeśli zapadnie decyzja