Audiohobby.pl
Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: almagra w 07-05-2013, 19:04
-
Jakie głośniki polecalibyście w klasie budżetowej,a jakie w kategorii open dla konstrukcji szerokopasmowej z ćwierćfalową tubą Voigta,czy jak to tam się zowie?Mam na to niezmierną chuć!Fajnie byłoby gdyby głośnik miał do tego jeszcze ponadprzeciętną impedancję,ale to pewno marzenie ściętej głowy.
-
Z mojej strony jak zwykle Sonido. Jeśli budżetowo to SFR145 lub SWR145. Jeśli może być drożej to większe modele.
Istvan na zamówienie (w normalnej cenie !!!) robi różne impedancje. Widziałem już u ludzi wersje 12ohm i 16ohm. Być może da się zrobić jeszcze wyższą, np. pod OTL.
Trudno o coś lepszego w kategorii cena/jakość. Szczególnie warte uwagi w tym względzie są ceny wersji Alnico.
-
>> almagra, 2013-05-07 19:04:41
>> Jakie głośniki polecalibyście w klasie budżetowej,a jakie w kategorii open dla konstrukcji szerokopasmowej
>> z ćwierćfalową tubą Voigta
A jakimi cechami T-S powinien się taki głośnik charakteryzować?
-
Nie interesują mnie parametry,ale opinie na temat wrażeń odsłuchowych.
-
16 omów wystarczy.
-
W kategorii dobre i tanie, to jak wyżej: Sonido. Słyszałem na nich chyba już ze trzy całkiem różne konstrukcje.
-
>> almagra, 2013-05-07 21:50:47
>> Nie interesują mnie parametry,ale opinie na temat wrażeń odsłuchowych.
A powinny, bo nie każdy głośnik zagra dobrze w tubie, podobnie jak nie każdy dobrze zagra w obudowie zamkniętej czy BR. Przekonałem się o tym symulując w Hornrespie dwa różne głośniki w jednej obudowie tubowej (ARZ6604 i F180 - ten drugi ma większe problemy). Nadal jednak nie wiem jakie T-S powinien mieć by się dobrze czuć w takiej obudowie.
-
Zależy w jakim paśmie działa tuba. Jeśli w szerokim to potrzebne jest niskie QTS. Jeśli działa bardziej jak TL to Wyższe QTS.
W przypadku Sonido seria SFR jest do tuby/TQWT, a seria SWR do innych zastosowań.
-
>> fakamada, 2013-05-08 10:40:02
>> Zależy w jakim paśmie działa tuba. Jeśli w szerokim to potrzebne jest niskie QTS.
No to seria Sonido SFR z Qts na poziomie 0,2-0,3 świetnie się do tego nadaje. Z drugiej strony bardzo chwalą działanie Tesli ARZ6604 w obudowach tubowych, która to ma Qts na poziomie 0,9. Nie wiem co o tym sadzić.
O ile (może na jakimś przykładzie?) można obniżyć Qts doklejając magnes? Ktoś robił jakieś próby i pomiary? A może Lan robiłeś próby z F180?
-
Accuhorn na przykład w ogóle wymienia magnes na neodym. Przy okazji pozbywa się kosza :)
Z oryginalnej Tesli zostaje właściwie tylko membrana.
http://6moons.com/audioreviews/acuhorn2/4.html
-
Modyfikacje głośników, m.in przez dokładanie magnesu, wymianę zawieszenia robił Troels Gravesen w kilku projektach, w przypadku Seasa CA21REX opublikował wyniki.
http://www.troelsgravesen.dk/HES.htm mniej więcej w połowie strony (zamieszczam tabele z jego strony)
Ja robiłem eksperymenty z szerokopasmowymi Philipsami, i nie udzielę jednoznacznej odpowiedzi że są tego plusy w każdym przypadku.
Ponieważ mam dwa podobne głośniki Philipsa AD7062/M8 oraz AD7061/M4 próby robiłem na obu. Oba głośniki są wykonane na tym samym koszu, maja podobny, a może nawet taki sam materiał membran, różnią je szczegóły, o których poniżej. Oba maja magnesy śr 7.5cm i takie same dokładałem.
AD7062/M8
ma bardzo miękkie zawieszenie, FS w ok 50Hz, SPL na poziomie 89dB pasmo do ok 15kHz, duży whizzer.
Dołożenie magnesu w przeciw-fazie skutkuje wyrównaniem środka pasma, THD pozostają praktycznie w niezmienionym poziomie. SPL rośnie w zakresie 1dB do 3dB
Głośnik/muzyka brzmi wyraźnie lepiej, plastyczniej, równiej. Bardziej mi się podoba, jest większy "drive"
poniżej pomiar (amotorski) pokazujący ogólne pasmo od 500Hz i zniekształcenia THD
czerwony bez modyfikacji / niebieski + magnes
AD7061/M4
ma trochę bardziej sztywne zawieszenie w postaci fałdy/harmonijki (czy jak to inaczej się nazywa), FS w ok 65Hz, SPL ok 92dB pasmo do 18kHz, sporo mniejszy whizzer (taki bardziej standardowy) ale lekko wywinięty na końcach.
Dołożenie magnesu w przeciwfazie powoduje kilka mocniejszych zafalowań na charce w stosunku do oryginału. Zniekształcenia THD rosną mocno, muzyki nie daje się słuchać z przyjemnością, robi się taki "kipisz" w dźwiękach.
Co ciekawe, w tym głośniku dołożenie magnesu kręci fazę o 360 st w ok 1.6-2.0 kHz
i tak samo pomiar
zielony bez modyfikacji / niebieski + magnes
-
Tu jeszcze pomiar w "zbliżeniu" z wypłaszczeniem AD7062/M8 widać wyraźniej co zmieniło się po dołożeniu magnesu.
Niestety moje oprogramowanie jest w wersji Trial, i nie umożliwia uzyskania pomiaru T/S.
Muszę w końcu kiedyś sprawić sobie jakiego laptoka PC
-
Czas na Moje podsumowanie.
Jak widać z tabelki Troelsa, magnes nie obniży nie wiadomo jak QTS.
Dodatkowo dokładanie magnesu to wielka niewiadoma, jak widać na powyższym, mając dwa prawie podobne głośniki, różnice na korzyść/niekorzyść są spore.
Mając na stanie aż 4 szt dodatkowych magnesów, oczywiście przetestowałem i taka opcję, odsłuchowo niestety nic poza THD, które mocno się zwiększyło, nie uległo zmianie.
Kiedyś mam zamiar jeszcze sprawdzić dla AD7062/M8 taki "wianuszek" z kilku małych magnesów neodymowych.
-
Tabelka Troelsa nie dotyczy magnesów tylko górnych zawieszeń.
-
tytuł tabelki: TS data CA21REX-foam/magnets
pierwsze dwie kolumny dla foam (pianka) 1mgm i 2mgm - ilość magnesów
kolumna 3 i 4 rubber (guma) i te same oznaczenia dot magnesów
-
ooo. faktycznie. Zawsze wydawało mi się, że to grubość zawieszeń (1mm i 2mm) !
Długo szukałem pomiaru z dodatkowymi magnesami. Faktycznie BL ledwo rośnie. QTS trochę się obniża, ale spodziewałem się większych różnic.
-
Ja też czuję się "zawiedziony". ;)
-
Czy taki przerobiony głośnik bezkoszowy z neodymanym magnesem to ma w cewce jakichciś rdzeń,czy ino zbliżony magnes?
-
Zdziwiłbym się i pogratulował koncepcji, gdyby nie miał: )
Symulowałem wiele kztaltów nabieguników i pól magnetycznych i jak byk wychodzi mi że nawet dodatkowy milimetr w szczelinie zmniejsza strumień baaardzo znacząco, nie mówiąc już o kierunku lini pola. Bez nabiegunnika w środku może grać chyba tylko elektrostat : )
.............................
no box is best box
-
Ja wiedziałem,że tak będzie.
-
dobrze jak głośnik posiada jakieś przełożenie z prądu na ruch :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Po 2 godzinach sam niemal dałem się przekonać tym naukowcom, byli bardzo wiarygodni. Na szczęście mam inne poglądy". - prof. K. Kik
"To przekracza moją wyobraźnię". - S. Chandrasekhar, laureat Nobla, zwolennik teorii, wg. której cała materia Wszechświata miała swój początek w nieskończenie małym punkcie
-
Posuwisto zwrotno frykcyjny
-
Nie ma co "załamywać się" tylko brać za testy tego co mamy i chcemy zmienić.
Generalnie głośniki, które w fabryce zostały zrobione precyzyjnie, są mnie "podatne" na drugi magnes niż te "słabsze" pod tym względem.
Najłatwiej tą zależność wyłapać patrząc np wyższy BL w stosunku do podobnego głośnika od innego producenta.
-
Jest jeszcze jeden sposób na zmianę Qts, wynika on z budowy membran i nakładek przeciwpyłowych niektórych głośników.
Ale tu mowa o szerokopasmowcach, które najczęściej są z papieru i mają także papierową nakładkę, w większości przypadków nie mają tez wentylowanej cewki.
Pozbycie się nakładki przeciwpyłowej częściowo lub w całości także obniży Qts, ale chyba podwyższy się Fs
Stosując obie metody (magnes i dziura w nakładce) powinno się udać zejść o 0.1 a może i ciut więcej.
-
Z tego co pamiętam z czytania a nie słyszenia, to Voigt Pipe nie ma za bardzo basu. Dlatego też ludziska zaczeli je przeabiać na BIB (bigger is better). i ustawiać w narożnikach swych pokoi.
WEiesz jeżeli szerokpasmówka ni ma mieś specjalnego zysku w obudowie (bass) to na cholerę obudowa. Od razu zaplikować ją w dipol i zamiast basu mamy holografię. Ale basu zawsze można dodać za pomocą magii takiego np. 15 calowca : )
.............................
no box is best box
-
A każdego kto stwierdzi że nie ma miejsca na dipol usprawierdliwiają tylko takie warunki mieszkaniowe.
.............................
no box is best box
-
Cervantes,
myślisz, że to by było usprawiedliwienie dla prawdziwego miłosnika dipoli?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Po 2 godzinach sam niemal dałem się przekonać tym naukowcom, byli bardzo wiarygodni. Na szczęście mam inne poglądy". - prof. K. Kik
"To przekracza moją wyobraźnię". - S. Chandrasekhar, laureat Nobla, zwolennik teorii, wg. której cała materia Wszechświata miała swój początek w nieskończenie małym punkcie
-
Jeden musiałby być przenośny (ten przy wyjściu :) )
.............................
no box is best box
-
Powracając do tematu głównego
Szerokopasmowiec w klasie budżetowej - Monacor SP-200X + filtr RLC (8.2R/0.82mH/2.2uF)
+ (obrazek)
Podobno tez by pasowała ta od AudioNote AZ-1
-
Ape, co ty chcesz RLCować w tak pięknej charakterystyce?
Jak dla mnie nic tylko wstawiać do dechy/ budy : )
.............................
no box is best box
-
>> Cervantes, 2013-05-10 20:24:58
Ape, co ty chcesz RLCować w tak pięknej charakterystyce?
No Monacor SP-200X aż tak pieknej charki to nie ma, jest spora "górka" od 1 do 7kHz
Jeżeli patrzyłeś na powyższe moje pomiary, to one dotyczą Philipsów AD7xxx/Mx, i tam faktycznie w przypadku AD7062/M8 udało mi się "metodami mechanicznymi" uzyskać prawie płaską charkę. Z tego efektu jestem MEGA zadowolony, bo brzmi to rewelacyjnie, wspomagane na górze Fostexem FT17H odciętym tylko przez 1uF, ale się trochę z tym wszystkim nakombinowałem, bo jest tam jeszcze kilka "gadżetów" poza tylko magnesem,
Ten drugi AD7061/M4 wymaga już filtra i tak mam 0.33mH/8.2R/2.5uF i tez jest "miodzio" jednocześnie THD mocno spadło, i nie wymaga "dopalacza" na górze pasma.
Nie ma "złotych reguł" i każdy głośnik wymaga osobnego podejścia.
-
przy okazji podpytam, bo winnym wątki pisałeś o swoim modyfikowanym B200.
Jak masz dołożony ten magnes neodymowy? Jest to jedna sztuka, czy kilka? Czy testowałeś w jakiś sposób zależności: 1 magnes, kilka magnesów, różne średnice itp?
Chcę użyć w przyszłości taki wianuszek z małych neodymów, więc wszelkie info na ten temat wskazane/poszukiwane
-
Aktualnie mam po jednym neodymie. są to pierścienie, o średnicy zew 60mm wew 40mm i wysokości 25mm.
Dodaję energi i strzała. Co do magnesów, to każdy działa inaczej nie koniecznie lepiej. To kewestia experymentowania i naprawdę uwagii. Taki magnes jaki mam doczepiony do b200 może ze spokojem zmiażdzyć palce niczym maszynka do mięsa.
.............................
no box is best box
-
Nooo jak na neodym to dość potężne.
-
Kupiłem takie z rozpędu : )
Mniejsze płaskie pierścienie też miałem i trafiły na tyły podłogówek na F180 grających u moich rodziców : )
.............................
no box is best box
-
Cervantes
Pisałeś wcześniej że symulowałeś te dodatkowe magnesy, czym i jak?
Czy możesz symulować takie ułożenia magnesów, które by było bardziej optymalne w/g Ciebie?
Magnes ferryt: fi zewn-72mm (wewn. pewnie 32mm, ale pewności nie mam)
Magnesy neodymowe: fi-22mm gr-10mm Moc N-42
Ta żółta przerywana linia na rysunku wewnątrz to 25mm (prawdopodobnie średnica cewki)
-
Dodatkowych magnesów nie symulowałem. Symulowałem sobie nabieguniki sofcie na uczelni. Generalnie ciężko z softem i do domowych co najwyżej ilościowo szacunkowych wielkości pól polecam MagCad. Prościutki i 10 razy można uruchomić gratis : )
Spokojnie pozwala mieć wgląd w pola magnetyczne, bez wnikania w teorię i studiowania 2 podręczników : ) .
.............................
no box is best box
-
>> polecam MagCad. Prościutki...
:-) faktycznie, prosty jak pól km sznurka w kieszeni.
Nie mam potrzebnej wiedzy aby w ogóle zacząć cokolwiek w nim robić
-
>> Cervantes, 2013-05-10 23:07:35
>> Mniejsze płaskie pierścienie też miałem i trafiły na tyły podłogówek na F180
Mam takie głośniki w BR. W jakiej obudowie grają u Twoich rodziców? Magnesy zostały dołożone "w fazie"? Co się poprawiło po ich dodaniu?
-
obudowa to BR kilkanaście 17+18 litrów. Magnesy w przeciwfazie. Lopszy kontór i ogólne wrażenie.
Spoko. Mag cad tylko tak wygląda. Rysujesz kwadraciki i klikasz symujulesz. potem patrzysz co Ci wyszło i gotowe . Pół godziny i kumasz czaczę : )
.............................
no box is best box
-
Poproszę jeszcze raz o podanie typu głośnika fullrange w oparciu o który mozna zbudować hajendową kolumnę z TL.Czy są jakieś głośniki o wyższych impedancjach produkowane fabrycznie?To ma pracować z OTLem o małej mocy.Głośnik o średnicy rzędu 20 cm.Jeżeli macie jakieś doświadczenia w konstrukcjach i odsłuchiwaliście je to bardzo proszę o sugestie.Mało interesują mnie parametry,bardziej efekty słyszalne.Poproszę zatem o informację poparte doświadczeniem,a nie karty katalogowe głośników,które może będą działać,a może nie...
-
Z tego co pamiętam propozycją był Visaton BG 20.
-
Cóś jak on tylko 16 omowy byłby ok.
-
Istvan Varga z Sonido zrobi ci dowolna impedancje. Podobno nawet 32ohm. Do TL raczej seria SWR
Ale ja sugeruje jednak SFR w back hornie.
Ostatnio na Allegro byl SFR145 16ohm, ale on jest sporo mniejszy.
-
>> almagra, 2013-11-28 11:50:12
>> Cóś jak on tylko 16 omowy byłby ok.
Dwa BG20 w push-pull?
-
Tzn?Drugi do tyłu,czy jak?
-
>> almagra, 2013-11-28 14:59:32
>> Tzn?Drugi do tyłu,czy jak?
Sprzężone przez wspólną (jak najmniejszą) komorę). O tak:
-
A co to będzie dawało? Myślałem,że to subwooferowy wynalazek.
-
Robiłeś?Słuchałeś?
-
Komora izobaryczna jest w stosowana (oprócz subwooferów) w wysokich modelach Totem.
-
>> almagra, 2013-11-28 16:32:47
>> A co to będzie dawało?
Nie robiłem i nie słuchałem. Symulacje za to pokazują, że z tej samej objętości obudowy np. BR udaje się uzyskać niższe zejście (chyba dzięki zwiększeniu masy drgającej ale może nie tylko). Jak się to przełoży na konstrukcję TL nie wiem ale można by posymulować w Hornrespie.
-
>> jjurek, 2013-11-28 16:45:51
>Komora izobaryczna jest w stosowana (oprócz subwooferów) w wysokich modelach Totem.
o ile się znam, to Klipsch Forte też wykorzystują ten pomysł
przód i tył
-
Co do tandemu,jakby go nie skonfigurować,to jestem czarnowidzem.Co tam za brewerie wyprawiają się z wyższymi frekwencjami to tylko licho wie...Licho co między temi membranami siedzi.
-
Ale kiedyś na pewno spróbuję.Teraz robię doświadczenia z obwodami kompensującymi RLC do szerokopasmowca.Mam pytanko.Wg czego dobiera się proporcje pojemności i indukcyjności takiego obwodu?
-
wg. pasma
L od jakiej f w dol
C od jakiej f z powrotem w gore
R efektywnosc obwodu (im mniejsza wartosc R tym większa japa sie robi)
-
Oczywiste,że częstotliwość rezonansowa zależy od pierwiastka kwadratowego iloczynu L i C,a dobroć obwodu od bocznika R. Mnie chodzi o to jak przy danej częstotliwości LC dobiera się wartość L i wartość C.Moje pobieżne doświadczenia wskazują,że stosunek ten jest krytyczny.
-
Doświadczenia odsłuchowe dowodzą,że mój archaiczny eliptyczny gigant Tonsila najlepiej gada przy następujących wartościach obwodu korekcyjnego: 1,5mH,1mikroF,35omów,oraz szeregowym 1,7oma włączonym z kondensatorem.
-
Obwód Zobel szeregowo z głośnikiem pogarsza wysokie tony niezależnie od wartości RC.Natomiast ten symboliczny rezystorek 1,7oma zestraja wysokie i nie chodzi tu o ich zawartość,ale brzmieniową spójność i naturalność-zapewne poprawia zgranie fazowe z resztą pasma.
-
I ze zdziwieniem muszę stwierdzić,że nigdy dotychczas nie udało mi się zaobserwować własnousznie korzystnego wpływu obwodów Zobel\'a bocznikujących niskotonowe głośniki.Coś tam z tym basem pitoliły.Bez było lepiej.
-
Magus,
Nie do końca. W Forte to tylko membrana bierna.
-
A może ktoś robił próby z przesuwnikiem fazowym do szerokopasmowca?Mówią na to all pass filter.
-
almagra, dobor elementow rlc zalezy od konkretnego glosnika i tego co chcemy uzyskac a nie od stosunku/proporcji wartosci tychze elementow.
Ta relacja wychodzi sama optymalna, dobrocia tego filtru bym sie nie przejmowal bo to 1 rzad, jak zblizysz warttosci to najwyzej korekcja bedzie plytsza przez sam L-C.
Nie rob sobie jazdy magicznymi "jedynieslusznymi" wartosciami. Nie ma takich.
-
Po grzyba Ci manipulacje fazy przy fullrange ?
-
Znałem kiedyś człowieka który rzezkrzynki przekładał głosnik i słuchał bezlitosny dla wszystkich filtrów po prostu fizycznie ich nie trawił . ale jak się uparł to wychodził potem dobry dzwięk.
Niestety czasy sie zmieniają a kroku milowego w elektroakustyce ni ma..........
-
Miało być znałem człowieka który rzeźbił skrzynki.........
-
Czyli dobór korekcji jest wyłącznie empiryczny?Po co korekcja fazy?Okaże się!
-
almagra, sex jak wiadomo jest najlepszy wtedy kiedy sie za duzo przy nim nie myśli, a juz na pewno jest do dupy z ksiazka kamasutry w ręce.
Moze z korekcja fazy sie myle, ale dorzucanie elementow do fullrane psuje dxeiek pod pewnymi wzgledami. Z moich doswiadczen prosty rlc potrafi o dziwo pomoc. Potrafi co nie znaczy musi ;-)
Jest magia w tych glosnikach i nie tluczmy jej technika.
-
>> almagra, 2013-12-12 11:18:22
Czyli dobór korekcji jest wyłącznie empiryczny?Po co korekcja fazy?Okaże się!
Dawno temu jak nie wiedziałem nawet co to głośnik czy zestaw głośnikowy nieświadomie pochylałem moje ZG niepamiętam dokładnie nazwy z Radmorem to grało , a więc pochylałem je lekko do tyły bo było lepiej hmm....korekcja działała jak najbardziej.
Niektórzy wolą korygować mechanicznie inni elektrycznie ale taki szerokopasmowy w dobrze skrojonym garniturze zagra i to jak.
-
Wieczorem będę wiedział,czy to pomaga.
-
Taki allpass filter w najprostszym wydaniu stanowią dwie jednakowe cewki i dwa jednakowe kondensatory połączone w kwadrat na przemian.Wejście i wyjście są po przekątnych tego kwadratu.
-
Nawet nie wiem jak idiotycznym wydaje się być,ale cewka powietrzna drutowa ma kierunkowość.Mało tego,kierunkowość posiada również cewka bezindukcyjna.Oznacza to,że za kierunkowość odpowiada kierunek samego drutu,czyli za pewne kierunek wyciągania drutu w procesie technologicznym.
-
Doświadczenia z all pass filtrem są bardzo obiecujące.Należy dobrać doświadczalnie kierunek podłączenia wzmacniacza do filtru i filtru do głośnika oraz dobrać kierunki włączenia cewek i kondensatorów.Dużo roboty,ale słychać i warto.
-
Dotychczas doszedłem do wartości 750mikroH dla cewek i 2mikroF dla kondensatorów dla głośnika GDS 31/21/5.
-
Czy głośniki eliptyczne mają jakieś przewagi nad okrągłymi?Czy po prostu były bardziej ustawne przy stosunkowo dużej powierzchni membrany?
-
Jak wygląda charakterystyka kierunkowa?
-
Po grzyba Ci eliptyczny glosnik ? Znalazles radio w piwnicy ?
Moze to co pisze na temat elips nie jest "mundre" bo sie nie zaglebialem, ale wydaje mi sie ze :
powinny byc inne ch-ki w pionie i poziomie. Zeby bylo smiesznie inaczej niz w seos mysle ze rozpraszanie gory bedzie lepsze w osi srednicy węzszej.
Plusem takiego rozwiazania jest ze fala stojaca membrany jest bardziej rozproszona, aczkolwiek cirpi moim zdaniem sztywnosc membrany i liniowosc napedu (inna masa w osi x i inna w y).
Folozofuje po audiofilsku, nie traktuj powyzszego zbyt powaznie.
-
Ja dla odmiany myslę tak samo :)
A swoją drogą tak sobie myslałem, że fajnie by się sprawdził eliptyk umieszczony pod SEOSem.
-
Nie wiem czy to aktualne ale wiem, że Istvan Varga z Sonido pracował nad eliptykiem.
-
No tak jak wspomniałem są to cztery sztuki NOSowych Tonsilowskich GDS 31/21/5.Naprawdę kawał głośnika i to z alnicowym magnesem.Sam z siebie jedzie środkiem,ale po zastosowaniu dopracowanego przesuwnika jest bosko.Po włożeniu do obudowy poprawi się bas.Zastanawiam się jak z przesuwnikiem zagra ten Visaton BG 20.Jeżeli lepiej jeszcze no to się ...zeszczę!
-
No i mała poprawka.Ma być 1mikroF i 750miliH w przesuwniku.Zróbcie takie układy to doznacie szoku!
-
750mikroH.
-
A teraz prawdziwy cymes.Robiłem ostatnio doświadczenia z optymalizacją współpracy trafa głośnikowego z fullrangem no i gra jest warta świeczki.Okazuje się,że znaczne poszerzenie pasma i sfazowanie można osiągnąć w bardzo prosty sposób.Potrzebne jest trafo o zdublowanych uzwojeniach pierwotnym i głośnikowym.Do jednego z uzwojeń wtórnych dołączyć trzeba równolegle,ale w przeciwfazie drugie,ale przez szeregowy człon RC.To samo należy uczynić z uzwojeniem głośnikowym.Część górnych tonów ma być podana w przeciwfazie.Koniec końców efekt jest taki,że zanika rezonans własny trafa i pasmo leci dalej...
-
Ale najlepiej działa wówczas,kiedy ten układ dotyczy uzwojenia pierwotnego,czyli anodowego.Przeciwne uzwojenie należy włączyć równolegle przez kondensator zmienny powiedzmy rzędu 200pF i potencjometr 1kom.Pomiędzy wtórnym,a głośnikiem należy włączyć przesuwnik opisany wcześniej,czyli kwadrat zbudowany z cewek i kondensatorów.Przesuwnik taki działa tak,że im przebieg jest wolniejszy tym bardziej w fazie,a im szybszy tym bardziej w przeciwfazie.Efekt odsłuchowy jest taki,że zanikają niedobory skrajów pasma,wzrasta impakt i szczegółowość,barwa i artykulacja jest magiczna,dźwięk \'\'wychodzi\'\'przed kolumnę.Jak można przekonać was do podjęcia tych jakże prostych doświadczeń?
-
Może prostym schematem ! Będzie łatwiej tą koncepcję ugryźć.
-
Co jest nie do ugryzienia we filtrze wszechprzepustowym I rzędu?Potrzebne są dwie cewki i dwa kondensatory.Cewki w moim konkretnym przypadku po 750mikro i kondensatory po 1mikro.Budujemy kwadrat,którego równoległe boki są cewkami,a drugie kondensatorami.Wzmacniacz dołączamy do jednej przekątnej,a glośnik lub kolumnę do drugiej.Ot cała filozofia.
-
Poproszę o przeniesienie wpisów na temat przesuwników do tego wątku.
-
Fakamada,ciekawe rozwiązanie z elementem korekcyjnym włączonym szeregowo z głośnikiem w postaci transformatora o regulowanym obciążeniu.Wyobraź sobie,że stosuję podobne.Istotą jest możliwość panowania nad zakrzywieniem charakterystyki rdzenia stalowego.
-
Ale to jest inna zasada działania.Chodzi o świadome wprowadzenie korekcyjnej nieliniowości w celu kompensacji nieliniowości wrodzonej głównego elementu np.głośnika,albo układu odchylania w kineskopie-były dławiczki korekcyjne z rdzeniem nasycanym małym obracanym magnesikiem!
-
Almagra przestań czarować i robić ludziom zamieszanie w głowach ludziom, Transformator w zwrotnicy do korekcji częstotliwości to żadne czary , nie ważne czy dla szerokopasmowca . Jak chcesz zgłębić tą swoją czarodziejską wiedzę to spoglądnij na zwrotnicę WESTERN ELECTRIC TA-7257 rok 1933 rozrysuj ją i naucz się na pamięć to zroumiesz
-
Dodam że to takie same rozwiązanie jak pokazał Fakamada w linku o DECWARE dokładnie takie same stosowane do drivera 555A Western Electric
-
Mati, jak chcesz pogadac to wrzuc schemat o jakim piszesz i po sprawie.
Trafilem na schemat blokowy.
Apropos allpassa, pamietajcie ze trzeba go dobrze dobrac bo inaczej moze byc kaszanapass.
-
">> Mati 94, 2014-02-12 09:34:14
Dodam że to takie same rozwiązanie jak pokazał Fakamada w linku o DECWARE dokładnie takie same stosowane do drivera 555A Western Electric"
Mati, OK, ale jakktos tego wczesniej na oczy nie widzial i sam wydumał to chyba ma facet wyobraxnie ? Pionierem nie bedzie, ale tok myslenia podobny. Jesli to ta sama zasada co w Decware (kiedys juz linki wklejalem na forum) to mozesz schematu WE nie wklejac.
-
Niestety nie widzę o co chodzi,więc nie mogę się ustosunkować.Samo trafo w zwrotnicy nie musi jeszcze oznaczać,że jest tam dla kompensacji nieliniowości.To ma być element pracujący nieliniowo.Dlatego np.w niektórych zastosowaniach cewki rdzeniowe mogą pomóc o ile są właczone szeregowo z uzwojeniem głośnika,tak jak w tym szerokopasmowcu z długą dupą.
-
Można wpływać na nieliniowość takiej cewki np przez zbliżanie i zmaianę kierunku magnesu neodymowego.Robiłem to.
-
Ale w ultra rozdzielczych kolumnach i tak najczyściej grają grube cewki powietrzne.Niestety głośniki dla ultra rozdzielczości nie mogą grać głośno...
-
Nie ma co rysować, Trafo 7A połączone w ten sposób : wtórne szeregowo z głośnikiem a w pierwotnym kondensator 2uF . Cała filozofia . Ale żeby korygować poprawnie potrzebna jest odpowiednia przekładnia i indukcyjnośći uzwojeń
-
No,nie.Chodzi tu o obwód rezonansowy równoległy dopasowany transformatorowo do niskiej oporności obwodu.Tzw.pułapka.
-
A ja mówię o korekcji charakterystyki amplitudowej,czyli THD!
-
almagra to nie pułapka i żaden rezonans
-
Z Twojego opisu wynika,że głośnik włączony jest szeregowo przez uzwojenie wtórne do wzmacniacza,a uzwojenie pierwotne jest zrównoleglone kondensatorem 2 mikro.
-
Jeżeli nie możesz precyzyjnie opisać,a możesz pokazać,to zrób to.
-
dokładnie tak . jak pokopiesz to znajdziesz podaną przez western electric charakterystykę tego coś i zaznaczam że to żadna pułapka
-
>> lancaster, 2014-02-12 09:55:43; http://audiohobby.pl/topic/1/520
>> full sluchany bez nerwowych porownan wypada naprawde bdb. Wczoraj nie mialem weny przepinac.
>> Spojnosc i harmonia chyba krok do przodu nad wszelkimi wielodrożniakami.
>> Detale, barwy, dynamika, swoboda .... i niestety realizm/perspektywa (wrazenie live) dla horna.
>> Przynajmniej poki co ;-)
Pod tym się podpisuję. Z małą uwagą. Spójność wynika z tego, że w full-range wszystkie częstotliwości odtwarza ten sam mechanizm. W systemie wielodrożnym i dobrze dobranych głośnikach pod względem charakteru grania też jest to bardzo dobre a unika się wad full-range.
Już to kiedyś pisałem. Ale powtórzę. Ze względu na różnorodność muzyki której słucham zakończyłem przygodę z full-range grających solo. One się po prostu u mnie nie sprawdzają. Zestawy wielodrożne grają lepiej.
A co do tub. Na chwilę obecną mam happy-end. ;) Choć czeka mnie jeszcze małe "grzebnięcie" wykańczające w zestawie. Muszę troszkę bardziej przyciszyć tubę i będzie chyba już całkiem OK.
-
Mati,obwód rezonansowy równoległy włączony szeregowo z głośnikiem jest obwodem środkowozaporowym,czyli tzw.pułapką.Pułapką może być też obwód rezonansowy szeregowy włączony równolegle z głośnikiem.
-
Przede wszystkim to w symulacjach popełniacie zasadniczy błąd,ponieważ przesuwniki mają kompensować fazę akustyczną sygnału wypromieniowywanego przez głośnik,a to nie ma się nijak do fazy elektrycznej na układziku RL będącym uproszczonym układem zastępczym głośnika.Tu trzeba pomiarów,a nie symulacji.No i krzywe na pewno nie będą takie równe,he,he.
-
http://silbatoneacoustics.com/images/WENETWORKS1936.pdf
Almagra przyglądnij się tej twojej pułapce
-
Ale to są wykresy,a nie schemat.
-
W którym miejscu zaimplementować ten filtr w przypadku takiej zwrotki?
Posprawdzałbym sobie ...
-
To jest typowa pułapka.Tego ma nie być.
-
ahaja, wywalasz to co masz i wstawiasz :
http://en.wikipedia.org/wiki/All-pass_filter
almagra proponuje 750uH i 1uF, ale pewnie inny glosnik masz i w innym miejscu trzeba dzialac.
-
Ciekawe,czy te cewki można nawinąć na tym samym karkasie,albo regulować indukcyjność przez ich wzajemne zbliżanie?O ile gałęzie będą symetryczne tzn parametry RLC jednakowe to raczej tak.
-
Tylko,że wtedy mogą dać o sobie znać pojemności pasożytnicze.
-
Jakieś dziwne rzeczy wychodzą ... powalczę jeszcze ...
-
Ale co dziwnego?
-
Szukaj optymalnego efektu przy cewkach rzędu 0,9mikro i kondensatorach 4,4mikro.
-
Wówczas będzie taka częstotliwość środkowa tego allpassu jak tego filtru środkowozaporowego co był.
-
Kowalczyk ma złoto!!!
-
ahaja, wszystko dopina sie na tip top. Poxniej kazdy ruch w dowolna strone psuje. System pomiarowy pomaga, ale nie konieczny.
-
Lubię takie strojenia.Aż miło jak duch triumfuje nad materią!
-
No z tymi 0,9uH i 4u4 wygląda to tak jak na rysunku.
Kłopotem jest ten peak na 80kHz.
No i będę musiał zbić średnicę o kilka dB 1585Hz.
-
0,9 mili,czyli 900 mikro...Walnąłem się niechcący,ale też niechcący sprawdziłem,że Kolega niewiele kuma z elektroniki,gdyż indukcyjność tak niska to występuje w obwodach UKF...dajcież spokój z tymi symulacjami,skoro nie rozumiecie podstaw.
-
almagra - właśnie symulacje pomagają zrozumieć, ogarnąć zależności, zwizualizować działanie filtra. Dopiero jak się ma pełne wyobrażenie jak to działa można sobie robić na słuch.
-
fakamada, tylko 1 problem. Trzeba wiedziec co robisz w symulatorze. wiedziec jak co koreluje.
almagra dobrze napisal, jak nie ma podstaw to nie ma sensu sie bawic w symulacje.
Krzysiek symulowal wlasciwie nic. Elementy z kosmosu itd.
swojego allpassa zlozylem na ucho lookajac na pomiar w czasie rzeczywistym. Nie symulowałem, zmierzylem i sie pokrylo z wrazeniami sluchowymi. Pewnie mozna to jeszcze doszlifowac, ale sadze ze jesli to niewiele. Jest naprawde fajnie.
-
Przy zmienionych wartościach od 200Hz-22kHz wygląda tak.
Marek
to jak musiałbym to ustawić by jeszcze przycięło mi to trochę średnie około tych 1580Hz?
-
Teraz z jpg
-
Marek
Jak testowałeś to u siebie to też była taka gleba na wysokich i mimo to były jak napisałeś \'wyrafinowane\' ?
-
"to jak musiałbym to ustawić by jeszcze przycięło mi to trochę średnie około tych 1580Hz?"
symulujac pomiar rzeczywistego glosnika.
lub
na ucho :-)
-
"Odpowiadasz na wpis
>> ahaja, 2014-02-13 19:04:37
Marek
Jak testowałeś to u siebie to też była taka gleba na wysokich i mimo to były jak napisałeś \'wyrafinowane\' ? "
sie wzialem i zmierzylem....proponuje Ci to samo, bo bez sensu ta rozmowa....gleba na wysokich....taaaaa.....
-
To jest pomiar na osi, pod katem 15 stopni znika górka 15KHz, a pod wiekszym roluje sie bardziej oczywista. Moc wypromieniowywana 200Hz - 15KHz oceniam na poziomie pyszotka.
-
Poprzedni slajd to glosnik bez allpassa, ponizej efekt dzialania allpassa....jak widac góra zaliczyla glebe niemorzebną ;-)
-
Cieszę się,że dobrze Ci zagrało.Obawiam się,że nie ma już odwrotu,jak od socjalizmu,hłe,hłe...
-
Jesteś lancaster jednym z niewielu,którzy słyszą prawdziwe \'\'dzyń\'\' z blaszek dzięki temu przesuwniku...
-
Jak może być gleba na wysokich,skoro idą one wyłącznie przez te kondensatory bez żadnego oporu,ani indukcyjności,a cewki mają tak dużą indukcyjność,że nie przewodzą praktycznie wysokich!!!Ludzie do jasnej Anielki-dłużej tego nie wytrzymię!!!
-
Otóż dla wysokich i dla niskich działa jak filtr pierwszego rzędu.Tzn im niższy bas,tym bardziej przez cewki im wyższy sopran,tym bardziej przez kondensatory.Nie ma możliwości ograniczać po bokach.
-
Lan,jak już zoptymalizowałeś wartości L i C,to dorzuć symboliczne szeregowe R w postaci peerków przy kondensatorach.Wówczas precyzyjnie zestroisz górę.
-
Ale nie usłyszysz tego jako balans tonalny,ale jako wzrost realizmu i wszystkich aspektów brzmienia.Taki punkt G.
-
Spoko, spoko, wiem o co biega, na razie niech sobie pogra jak gra .... az tu nagle ktoregos dnia z nienacka ...
-
Nabrało życia?
-
Funfactor wzrósł?
-
spoko, ładnie daje rade. Z kumplem rozmawialem, mowil ze jeszcze nie slyszal zeby jakiekolwiek elementy nie spapraly dxwieku fullrange. sprobuje, mysle ze zdziwienie nieuniknione.
pr-kami sie jeszcze nie bawilem....moze w weekend, ale jak pisalem ładnie gra to nie chce mi sie ruszac.
-
A to się jeszcze zdziwisz,bo to o klasę do góry podnosi.
-
Dodajesz szeregową oporność,a tu Panie głośność ogólna wzrasta,nieznacznie,ale wzrasta...Bo zmniejsza przesunięcie i jeszcze lepiej ogniskuje.
-
>> almagra, 2014-02-12 14:59:56
>> Przede wszystkim to w symulacjach popełniacie zasadniczy błąd,
>> ponieważ przesuwniki mają kompensować fazę akustyczną sygnału wypromieniowywanego przez głośnik,
>> a to nie ma się nijak do fazy elektrycznej na układziku RL
Nikt nie napisał, że tak wygląda przebieg ciśnienia akustycznego. Jednakże symulacja przebiegu elektrycznego pokazuje _kierunek_ zmian przebiegów akustycznych. Szczególnie dla szerokopasmowców i _szczególnie_ dla SPL. Ów kierunek nie przekonuje mnie do czynienia jakichkolwiek eksperymentów dla efektów gwarantowanych przez eksperymentatorów, którzy do "pomiaru" używają wyłącznie własnego ucha. By przeprowadzić jakiś eksperyment muszą być ku temu jakieś przesłanki teoretyczne a nie tylko subiektywna ocena albo grafomania elektrotechniczna wynikająca z nadmiaru wolnego czasu.
Różnica fazy dla wartości elementów użytych przez Ciebie w all-passie to ok. 12 stopni dla ok. 10kHz, co daje różnicę w przesunięciu np. głośnika wysokotonowego przód/tył o.... 1,1mm! Dla 20kHz masz przesunięcie ok. 40 stopni co daje niecałe 2mm. Przepraszam, ale ja nie mam tak wybitnego ucha by usłyszeć różnicę o grubości polakierowanego forniru, tym bardziej, że naukowe eksperymenty dotyczące słyszenia fazy dają wyniki bardzo wątpliwe czy i czy w każdych warunkach człowiek fazę potrafi usłyszeć.
>> almagra, 2014-02-12 14:59:56
>> Tu trzeba pomiarów,a nie symulacji
Zgadzam się. Zatem mierz zamiast wyłącznie opowiadać jaki to ma zbawienny wpływ na przestrzeń stereo.
-
Cypis,
Już raz się mocno w życiu na teorii sparzyłeś, pamiętasz? :)
Teoria jest tylko teorią - stoi za nią omylny człowiek (nawet wielki Einstein popełniał poważne błędy)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Po 2 godzinach sam niemal dałem się przekonać tym naukowcom, byli bardzo wiarygodni. Na szczęście mam inne poglądy". - prof. K. Kik
"To przekracza moją wyobraźnię". - S. Chandrasekhar, laureat Nobla, zwolennik teorii, wg. której cała materia Wszechświata miała swój początek w nieskończenie małym punkcie
-
Teoria w stylu pomiar spl i thd do dxwieku ma sie nijak bez kontekstu, wzajemnych zaleznoscii....i jeszcze pewnie kilku rzezy o ktorych polki co sie filozofom nie śnilo ;-)
Jeszcze raz : 2 kolumny moga miec bardzo podobne spl, profil znieksztalceń i brzmiec inaczej.
O czym to świadczy ?
Dla mnie tylko o tym ze metodologia zgrubna i niekompletna, aczkolwiek nie jest tez nieuzyteczna.
PS. w tej chwili pomiar spl jest dla mnie jakotako (tez nie do konca - zalezy od zastosowanych glosnikow i ich podzialow) wiarygodny tylko dla odsluchow w polu bliskim np. Co daje przyslowiowa "linijka" w realnych warunkch, zwlaszcza biorac pod uwage kierunkowosc ?
Przypominam tylko ze stare produkty Tonsilu byly najczescie bardzo ladnie dopracowane pod wzgledem liniowosci.
W temacie spl na osi byly lepsze od wielu wspolczesnych konstrukcji + 100Kzl.
No i ?:-)
PPS. nie wnikajac w detale kolumna zestrojona liniowo (spl na osi) majaca klasyczna budowe ala szescian jest w istocie zestrojona NIELINIOWO.
-
Z ciekawości przesymulowałem sobie wariant Lancastera, czyli kondensatory po 3.3uF i cewki po 390uH. To działa jak filtr pasmowo-zaporowy o ograniczonej dobroci, a ograniczenie wynika z obciążenia głośnikiem. Tu podstawiłem 8 omów, bo nie wiem ile ma być dokładnie - nie śledziłem dokładnie wątków.
Ad rem - maksymalne tłumienie to 2.66dB przy 4.47kHz, faza opóźnia się monotonicznie do 180 stopni dla wysokich częstotliwości. Czyli to działa jak suwak w klasycznym equalizerze - częstotliwość 4.5kHz, przesunięty w dół o niecałe 3dB.
Aha, podobno mózg nie rozpatruje fazy sygnałów powyżej 700Hz. Lokalizacja źródła dźwięku powyżej tej częstotliwości odbywa się wyłącznie drogą analizy różnicy natężeń w każdym uchu.
Jak macie jakiś konkretny głośnik, to mogę dla rozrywki zabawić się w dobór L i C dla konkretnej impedancji. Muszę tylko wiedzieć jaką częstotliwość zbić i o ile. :)
-
majkel, na podstawie czego przesymulowałes ? Masz moj glosnik ? Nie sądzę bo to prototyp :-)))
Jak wychodzi w praktce widac na wklejonych porzeze mnie zrzutach i nie chce byc inaczej.
A tak ogólnie.... od razu widac ze realnego glosnika nie mierzyles, bo ja osobiscie sie nie spotkalem z niskosredniotonowym 8ohm ktory by mial powyzej 6,5-7 . Nie mowiac o kontekscie chocby spl
Podobne symulacje robia zapewne producenci gotowych zwrotnic do car audio (np. 12dB/3KHz/8ohm)
Pan potrzebujesz, Pan masz, nastepny prosze :-)
ahaja pisal ze potrzebuje zbic magiczne 1580Hz, gdyz zapewne jest to czestotkiwosc ktora zmierzyl i wie ze trzeba zaingerowac bo podbita.
Zakladam ze minimum 3dB, ale zapytaj Krzyska bo moze i wiecej (nie mam pojecia ile). Na pewno bedzie wdzieczny.
Podstaw w symulator nawet to co podaje w karcie katalogowej producent glosnika a nie sci-fi 8ohm, on wyda kase na elementy w Polinku, a jak zasadzka trafi obok, lub okaze sie ze nie mierzył, tylko tak mu sie wydaje to nie ma co beczec, wszak nawet amerykanskie mysliwce prowadzone satelita nie zawsze bombarduja to co trzeba.
Jakie to proste :-)
-
>> magus, 2014-02-14 09:52:24
>> Już raz się mocno w życiu na teorii sparzyłeś, pamiętasz? :)
Aż takiej kiepskiej pamięci nie mam ;)
By wykonać pierwszy krok w stronę jakichkolwiek zmian musi za tym stać motywacja by to zrobić. Oczywiście może to być np. wyłącznie ciekawość. W tym przypadku oczekuję czegoś więcej. Chciałbym mieć jakiekolwiek przesłanki w postaci faktów czy też teorii, że taki eksperyment zaskutkuje poprawą dowolnego aspektu brzmieniowego. Niestety w tym przypadku tego nie ma. Zarówno symulacje, jak i badania nad słucham ludzkim przeczą temu, że "wyrównywanie faz" all-pass filtrem cokolwiek poprawia, prócz tego, że zmienia charkę SPL i wirtualnie przesuwa wirtualne głośniki wysokotone o pojedyncze milimetry.
Przy poziomie jakościowym sprzętu który posiadam, IMO taka zabawa jest nieuzasadniona ekonomicznie (czyt. strata czasu). Dużo większy efekt osiągnę zmieniając umeblowanie pokoju czy też inaczej tłumiąc obudowę głośników niż nawijając cztery jednakowe cewki.
>> magus, 2014-02-14 09:52:24
>> Teoria jest tylko teorią - stoi za nią omylny człowiek
Teorie z założenia są weryfikowalne i są weryfikowane w przeciwieństwie do subiektywnych odczuć i światopoglądu eksperymentatora.
-
Lancaster, Twoje pierwsze pytanie jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe. Pokazałem mechanizm działania takiego filtra, a zamiast brać wartości z sufitu, wziąłem Twoje L i C i dopiąłem obciążenie 8 omów, żeby pokazać jak to działa W DOMENIE SYGNAŁÓW ELEKTRYCZNYCH. Oczywiście możemy założyć, że to co się z tym prądem dzieje po zamianie na drgania membrany to czysta relatywistyka i po co ja w ogóle cokolwiek liczę? :) Niemniej uważam, że punktem startowym powinny być wyliczenia i symulacje, a to konkretnie jest właśnie seria danych WYLICZONYCH przez program symulacyjny.
Powyższe zadaje kłam padającym tu ostatnio stwierdzeniom, że "patent almagry" manipuluje tylko fazą głośnika, bo manipuluje również amplitudą, a kierunek zmian potwierdza obserwacje odsłuchowe - zwiększenie czytelności skrajów pasma poprzez obniżenie pewnego zakresu średnich tonów - tutaj tego wyższego, ciut powyżej granicy maksymalnej czułości ucha, czyli nadal bardzo czułego.
Po prostu wyszła korekcja amplitudy i fazy, czyli jak zawsze przy zwrotnicach, a nie jakieś czary-mary z fazą, co to od razu wpływa na odbieraną głośność zakresów i całości. Głośność się zmieniła, bo... się zmieniła. Tyle ode mnie.
-
errata !!!! Dla 4,5KHz moze byc i 8 ohm, moze byc i wiecej, np. Seas 15cm ma ok 15ohm :
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=106&Itemid=128
i co teraz ?:-)
-
Michal, no jasne ze wyszla korekcja amplitudy i fazy. A co mialo wyjsc ?
Pisalem o tym od kiedy zrobilem ten eksperyment, wkleilm zrzuty z realnych pomiarów na ktorych doskonale to widac.
Natomiast symulacja jaka zrobilej jest o kant tylka dla precyzyjnego ustalenia wartosci elementów pod korekcje okreslonego pasma rzeczywistego glosnika. Zabawka.
-
To zależy, co się chce uzyskać. Jak to ma być full range, to trzeba pomierzyć bez filtra w docelowej budzie i zobaczyć czy jest co podbijać lub obniżać. Na surowych wykresach przetwornika nie widzę powodów do dopinania czegokolwiek, jeśli za cel się przyjmie granie możliwie wyrównaną charakterystyką. Jak ktoś chce ją sfalować, to tu można bardzo różne cyrki odstawiać za pomocą R, L i C. :)
-
Lancaster, ja zawsze jak coś projektuję, to zaczynam od teorii, a potem to (długo) koryguję empirią. Podałem jak zacząć. Są też wzory, ale rysowanie na ich podstawie wykresów jest cokolwiek żmudne. Reszta jak w poście wyżej.
-
"Na surowych wykresach przetwornika nie widzę powodów do dopinania czegokolwiek, jeśli za cel się przyjmie granie możliwie wyrównaną charakterystyką."
wex to rozwin na przykladzie fullrange, bo albo kompletnie nie wiesz o czym piszesz albo coś Ci sie pomylilo.
Dla ulatwienia dodam ze nie masz kompletu "surowych wykresow przetwornika".
-
>> Cypis, 2014-02-14 11:21:02
>> magus, 2014-02-14 09:52:24
>> Teoria jest tylko teorią - stoi za nią omylny człowiek
>Teorie z założenia są weryfikowalne i są weryfikowane
Eeeeee tam, propaganda :)
Einstein stwierdził 100 lat temu, że przy prędkościach bliskich prędkości światła długość się skraca a czas rozciąga, a jednocześnie korzystał z wzorów, z których wynika, że wielkości te są nie odwrotnie, a wprost proporcjonalne (x = c * t oraz x\' = c * t\') i do dziś nawet najsłynniejszym fizykom to nie przeszkadza. Wszystko jest na wierzchu, nie trzeba nawet robić żadnych eksperymentów ani wykorzystywać skomplikowanego rachunku tensorowego, żeby stwierdzić czarno na białym, że jest babol. I co? I nic - jakoś nikt nie weryfikuje ...
Podręcznik to jedno, a własny rozum (uszy) to drugie ... :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Po 2 godzinach sam niemal dałem się przekonać tym naukowcom, byli bardzo wiarygodni. Na szczęście mam inne poglądy". - prof. K. Kik
"To przekracza moją wyobraźnię". - S. Chandrasekhar, laureat Nobla, zwolennik teorii, wg. której cała materia Wszechświata miała swój początek w nieskończenie małym punkcie
-
Troche mnie nudzi to kopanie sie z koniem.
15 stopni z i bez filtru ponizej.
Nadal uwazasz ze korekta nie ma sensu dla wyrownania charakterystyki ?
Michal z całym szacunkiem, masz niemal zerowa wiedze na temat glosnikow, cos tam na symulatroku probujesz ale bez kontekstu specjalnie, a tu ludzie serio maja dobry temat. Nie zawracaj glowy glupotami prosze.
-
Po prawej z korekcja
-
Lancaster, a co ja więcej potrzebuje oprócz amplitudy pokazanej w w necie? Postaraj się zrozumieć co ja napisałem, albo służę tłumaczeniem:
Jeżeli otrzymana kolumna głośnikowa z przetwornika jak w linku będzie miała charakterystykę amplitudową jak w linku, to ja bym jej nie korygował filtrem pasywnym. Jeśli natomiast charakterystyka amplitudowa będzie sfalowana w sposób, który uznam za wymagający korekcji pasywnej, to drogą obliczeń i symulacji zaprojektuję filtr, który wepnę do kolumny i znów ją zmierzę. Jeśli będzie inaczej niż sugerowała fizyka, to skoryguję wartości filtra na podstawie nowych wyników, znów pomierzę, itd. Zazwyczaj taka metoda się sprawdza w projektowaniu bardzo wielu różnych rzeczy, nie tylko zestawów głośników szerokopasmowych. Po kilku krokach dochodzisz do optimum. Wiadomo, że symulacja nie daje od razu tip top tego o co chodzi, bo nie uwzględnia wszystkich danych i czynników, ale też bez sensu jest, gdy każdy projekt zaczyna się od wynalezienia koła i odkrycia ognia.
-
Glupoty Michal wypisujesz na podstawie danych szczatkowych, swojego nierozumienia mocy wypromieniowywanej przez glosnik oraz szkolnych symulatorow.
-
Lancaster, ja nie wiem co i w którym miejscu się poprawiło. Widzę dwie sfalowane charakterystyki. Zamienił stryjek siekierkę na kijek, tylko raz jest drożej o elementy pasywne. Możliwe, że niedowidzę niuansów, ale na pewno nie widzę skali ani jednostki na osi Y.
Poza tym przypomnę, że ja przyszedłem tylko napisać jak działa filtr, który almagra ostatnio promuje, że to nie są czary tylko mierzalne i wyliczalne rzeczy. Skoro już sam to potwierdziłeś, to nie rozumiem po co ta ironia i agresja? Nie zamierzałem się w ogóle wypowiadać o projektowaniu głośników.
-
Podzialka Y 5dB
Michal, Twoj komentarz mowi w zasadzie wszystko to o czym wczesniej pisalem na Temat wartosci merytorycznej Twoich wpisow w tym watku. Jak dziala filtr almagry doskonale wiadomo i nie bylo zaskoczenia odnosnie sposobu, natomiast spore odnosnie efektu dxwiekowego.
Almagra po moich komentarzach odnosnie zapadlosci srodka przy jego wartosciach nie mial zadnych uwag. Mamy inne glosniki, inne potrzeby ich korekcji, kazdy da sie ta metoda doprowadzic do porzadku.
Nie zamierzam tego ciagnac, nie trolluj prosze, to naprawde wartosciowy temat a to ze Ty czegos nie rozumiesz albo nie widzisz....cóż uszanuj ze widac to na pierwszy rzut oka, a jak masz problem to przylóz sobie linijke i sprawdx na ktorym rysunku ch-ka jest bardziej liniowa.
-
OK, w takim razie proponuję jeszcze zrobić eksperyment następujący - znając efekt użytego filtra na amplitudę i fazę sygnału, dokonać takiej samej korekcji equalizerem, np. w foobarze i podpiąć głośnik bez filtra, a następnie zebrać i opisać wrażenia. Porównawczo z filtrem, a bez equalizera. Do tego znowu trzeba wziąć poprawkę, iż szczególnie kondensatory to elementy nieliniowe, wprowadzają THD i mają swoje rezonanse. Cewka może być na rdzeniu otwartym lub powietrzna. To wszystko w temacie przesuwnika fazy, na który się wypowiadałem.
-
moze pozwole sobie przeanalizowac za Ciebie.
Z korekcja pod katem mamy +/- 2,5dB w pasmie 200Hz - 15KHz z lokalnym wybiciem 1KHz.
Bez korekcji mamy +/- 2,5dB w pasmie 200Hz - 10KHz z lokalnym podbiciem 1KHz
W zakresie korekcji a wiec z ok 1KHz wzwyz
Z korekcja mamy +/- 2,5dB 1-17KHz
Bez korekcji +/- 2,5dB 1-10KHz
Ogolnie pasmo z korekcja jest rowniejsze, nie ma "wygiecia w łuk" charakterystyki.
-
Równe dobrze można dać L||C (||R) w szeregu z głośnik i podnieść impedancję dla tego samego pasma i w efekcie ograniczyć przepływ prądu i napięcie na przetworniku w tym paśmie lub dać ew. L+C (+R) równolegle do przetwornika i zmniejszyć impedancję na skrajach pasma, zwiększając prąd ze źródła, przez bocznik, ale zmniejszając ten na przetworniku.
Pierwszy będzie wymagało większego napięcia źródła, drugie większego prądu źródła. Drugie rozwiązanie bardzo często stosowałem do tłumienia górek w CAL, mogę zarzucić zdjęcia, modele, pomiary przed i po.
Jeżeli zabrzmi tak samo, to faza nie ma tu znaczenia.
-
Michal, robiles kiedys equalizacje foobarem ?
Tam masz subiektywne krojenie impulsu i detalu, w przypadku rozwiazania almagry wrecz przeciwnie.
Nie teoretyzujmy, tym bardziej ze ta teoria jakby "obok".
Ja sie miotam i robie realne doswiadczenia dyskutujac po raz kolejny na tym forum z czyimis wyobrazeniami.
Nie da sie. Masz racje, tzn. zgadzam sie 100% ze masz takie wyobrazenia ... i na tym skonczmy ta dyskusje.
-
A co z techniką modyfikacji fazy wysokich częstotliwości w sygnale muzycznym np. na poziomie produkcji? Kiedyś się to stosowało na wokalu, był ponoć piękniejszy, zapomniałem nazwy efektu.
-
Głośnik na którym mam zamiar to sprawdzić to Monacor sph60x w budce z projektu CT193.
Nie mierzyłem go. Robił to projektant - w szeregu z głośnikiem jest filtr RLC (11R+1.8m+5.6u) skąd wynika f około 1585Hz.
Chcę to sprawdzić zanim ewentualnie zrobię to w większym głośniku - myślę docelowo o Gradient AX-8.
-
Panowie! Rzetelny pomiar w komorze bezechowej na profesjonalnym sprzęcie i dopiero potem jakieś wnioski.Póki co taki najprostszy na ucho zestrojony przesuwnik działa o niebo lepiej od zwykłej pułapki korekcyjnej.Przede wszystkim daje subiektywny wzrost głośności skrajów pasma i poszerzenie jego zakresu,czego nie dawała pułapka.Oraz stanowi układ symetryczny,a zauważyłem,że symetria zwrotnic jest warunkiem poprawy brzmienia.Ważny jest też kierunek włączenia cewek,czego wytłumaczyć nie umiem,ale wpływ jest znaczny na dynamikę basu.
-
Rzetelny pomiar kształtu impulsu!
-
ahaja, 11ohm w szeregu z głośnikiem 8ohm? Na co to?
-
Zmniejszenie dobroci pułapki.
-
Nie ma lepszych metod? RLC w szeregu da filtr środkowo-przepustowy, a samo R obniży napięcie o co najmniej 4dB, co przełoży się na akustyczne 8dB. Nie jest lepiej przestroić LC przez inną dobroci po to, żeby pozbyć się tego R?
-
Krzychu, tylko informacyjnie, pulapka o ktorej piszesz dziala znacznie szerzej. Zaczyna dzialanie od 1KHz na pewno a konczy pewnie gdzies tak ok 3-4KHz. Dzialanie jej jest plynne bez jakiegos konkretnego wykrawania
Konstruktor przyjał jakies tam zalozenie, mogl spokojnie przyjac inne i glosnik nie gralby pewnie gorzej tylko inaczej. Nie trzymalbym sie kurczowo "1585" bo biotwa pod Grunwaldem w 1410-tym była ;-)
Tyle jaj, a na powaznie to bez pomiaru i świadomosci tego co chcesz zrobic lepiej zostaw projekt takim jakim jest.
Pozdrowienia
-
To co jest na rysunku to równoległy obwód RLC połączony w szereg z głośnikiem.L i C definiują częstotliwość środkową,a R dobroć tego obwodu.Im niższe R tym niższa dobroć,co powoduje płytsze,ale szersze wycinanie.Dla R=O nie ma wycinania...
-
Zdaje się, że im mniejsze R tym łagodniejszy filtr i tym samym mniejsza dobroć.
1 - z R=2ohm
2 - z R=11ohm
-
Marek
Ja się trzy,mam tego, że badał jak ten sph zachowuje się w tej obudowie i do tego dobierał filtr.
Mam świadomość tego że to filtr \'analogowy\' zatem i zaczyna ciąć wcześniej i kończy później ... ;-)
-
Przy analizie działania przesuwnika nie zapominajmy o wpływie na to co \'\'widzi\'\'wzmacniacz,a co \'\'widzi\'\'głośnik.Czyli wpływ na impedancję wypadkową.
-
Tu jest inna sprawa: w szereg z głośnikiem jest R||L||C, a nie wszystko w szeregu, a to filtr środkowo zaporowy i już ma większy sens tutaj, żeby skraje wyciągnąć. Strojąc R stroisz głębokość dołka. Parametrami LC zmieniasz dobroć i częstotliwość rezonansową. Na dobre ucho to się bardzo dobrze koryguje. Na jednym spotkaniu niektórzy mieli okazję usłyszeć to na moich poprzednich słuchawkach ;-) też przecież fullrange ;-) Na średnicy były m.in. 2 korekty.
To samo mam w jednych komputerowych satelitkach, których nie używam: mogłem pozbyć się ogromnej szpilki na ok 11,5kHz, która kaleczyła dźwięk. Po pomiarach szpilka słabsza. Fajna sprawa wyrównywanie ch-ki każdego przetwornika.
-
Mój przesuwnik działa też w przypadku słuchawek.
-
Jeżeli oporność wyjściowa wzmacniacza dąży do zera,to głośnik widzi dwa jednakowe obwody równoległe złożone z pojedynczej cewki i kondensatora połączone szeregowo.Czyli nie jest tłumiony na częstotliwości tych obwodów.Nie wiem,czy to dobre,czy złe.
-
A czemu by nie? ;-)
-
Mamy tu kilku konstruktorów i nie wiadomo, o którym obwodzie w danej chwili dyskutujemy.
-
Natomiast wzmacniacz,oj,on to widzi dziwne rzeczy...ale nigdzie nie ma doła.Są górki 70 omów dla 47Hz,30 omów dla 120Hz i 80 omów dla 3kHz,a potem spada do 10 omów do ponadakustycznych równo jedzie.
-
Almagra opisał impedancję filtru almagry.
-
Rozwiazanie sprawdza sie przy pojedynczym fullu. Dzis poswiecilem troche czasu na sprawdzenie jak to sie ma do ukladu 1,5 way (full + woof).
Przetrzepalem chyba wszystkie mozliwe opcje ze zwrotnica szeregowa wlacznie. Wszystko kontrolowane mikrofonem, zeby nie bylo historii o odmiennych stanach swiadomosci spowodowanych odmiennymi spl.
Jedyne sensowne rozwiazanie allpassa to zastosowanie dla fulla, dolna droge wpinamy klasycznie. Spinanie całego zestawu kaszani. Klarownosc gory moze ciut na plus ale to takie ciut z serii audiofilskie pitolenie czyli klasa wyzej i w slepym tescie raczej nie do rozroznienia ;-) , natomiast z powerem calosci nie jest juz tak happy.
Mam malego fulla który gore bezproblemowa obok np. Focala ze statych dobrych czasow tej firmy (o czym wczoraj mogl sie przekonac kolega Gustaw) wiec moze dlatego uzysk na gorze nie jest piorunujacy, natomist klapniecie po spieciu allpassem calego zestawu tak.
Nie lubimy jak dxwiek nam klapie, dlatego nie spinamy zestawu tylko samego fulla jesli juz (czemu nie ?).
po poludniu wujek lancio sprawdzi dzialanie pr-ek w allpasie.
Z czego zdam relacje.
-
Krzychu, sprawdx u siebie wartosci elementow 0,9mH, 2,7uF.
Powinienes miec ch-ke bliska tej jaka masz z szeregowym rlc.
-
Almagra jaki to jest twój przesuwnik.Prawie wszystkie Dynaudio są w niego doposażone, a kumulacje znajdziesz w QUAD ESL 63do przesuwania poszczególnych sekcji elektrostatu 8sztuk
-
Zapomniałem dodać że degradacja dzwięku nie zła
-
Almagra> połącz 2 lub3 sekcje takiego filtru to zobaczysz jak pięknie będzie grało
-
Mam 1 sekcje i dla fullrange solo robi lepsza robote niz szeregowo wpiety rlc.
Oba filtry (allpass, rlc) daja wypadkowo taka sama ch-ke.
-
THX. Sprawdzę. Dzięki.
-
PS. drugiej sekcji nie przewiduje bo jedna wystarczajaco koryguje.
Rownie dobrze mozna powiedziec ze 2 sekcje filtrow rlc wpiete jeden po drugim kaszania bardziej niz 1 dobrana.
Tylko kto tak robi ?:-)
-
Robiłem próbę z dwoma takimi samymi przesuwnikami.Było gorzej.Dużo ciszej przede wszystkim.
-
Podobno szerokopasmowce mają niską indukcyjność, żeby wyrobić się na paśmie, ale próbował ktoś kompensacji? Idealnie jest w pętli sprzężenia zwrotnego, ale u mnie nie ma czegoś takiego.
-
No to co do tego szerokopasmowca od dupy strony dokleić???
-
i co to jest filtr BSC?
-
Jak oceniacie Monacor SP-205/8 do OB lub innych otwartych aplikacji ? Ktoś go może słyszał ?
Wydaje się ciekawy 94dB choć 8WRMS,do 17,5kHz, Fs=100Hz na forum niemieckim podobno zmierzono Qts=2,5, jest projekt Cheap Trick 269.
-
http://www.hifitest.de/test/selbstbauprojekt/monacor-kt_cheap_trick_269_8754.php#
-
Chodzi o to,aby nie było tak,że poniżej 100Hz zaczyna się Wielka Krokiew.
-
Pomożecie?
-
>> almagra, 2014-03-07 18:10:33
>>i co to jest filtr BSC?
Baffle Step Compensation
-
Grypsujecie?
-
Chodzi oczywiście o to,że żadna kompensacja elektryczna nie pomoże tam,gdzie kolumna po prostu nie przetwarza dołu.Nie ma takiej opcji wskrzeszenia nieboszczyka.Nie ma i koniec.
-
Kto ma pozytywne doświadczenia z TL,VP lub BH proszony jest o głos!Chodzi o praktykę,a nie co tam napitolono na wykresie.Bas ma być dobry subiektywnie.
-
Na pewno będzie to obudowa wysoka.Centrum głośnika ma być na wysokości głowy siedzącego słuchacza.Element-deska z głośnikiem raczej będzie wymienna dla różnych głośników.Dechy przegrodowe chcę dobrać doświadczalnie,tzn ich położenie i długość.Tudzież powierzchnię otworu wylotowego.Voight pipe złamana jawi się jako najprostrza do wykonania.Ciekawy jaki jest ten bas?Nigdy nie słyszałem.
-
W temacie TL moge pomoc. Z konstrukcji pudelkowych nic innego niz TL nie robie.
Aktualnie mam na stanie testowa obudowe TL, w ktorej montowalem smiesznie wygladajace szerokopasmowce i basu to jest z nich bardzo duzo.
-
Czy jest nadzieja,że z kilkuwatowego lampowego wzmacniaczyka kolumna na 20cm szerokopasmowcu wygeneruje satysfakcjonujący co do precyzji i zejścia bas?Nie chodzi mi bynajmniej o robienie disco,ale miłe wieczorne ukojenie.
-
To zalezy od parametrow glosnika. Moje maja 165mm i zawieszenie na piance, skok jest dosc duzy i niski Fs. Jak wezmiesz jakiegos tluczka na sztywnym zawieszeniu, to w zaden sposob nie uzyska sie solidnej podstawy basowej.
-
No i tego się obawiam.A jaki konkretny typ jest godzien polecenia do TL?
-
Do TL raczej cos z bardziej nowoczesnych glosnikow na miekkim zawieszeniu. Choc np Fostexa bym nie zaryzykowal, parametry typowo pod horna. Dzis, to chyba najpewniejsze jest Sonido i w sensownej cenie. Moze tez cos z topowych Tangbandow.
-
Mam od 3 tygodni Sonido SFR175, daję je do OB. Wspaniała membrana, mam zawieszenie na płótnie.
-
>> meloV8, 2014-03-11 12:27:45
Zależy która seria Fostex\'a. Seria FF lub FX nie potrzebują horna. Ja jednak i tak skłaniałbym sie ku Sonido. Prównywałem kiedyś SFR175 i Fostex\'y Fe166. Nokaut dla Sonido.
-
Jasne, to glosniki o innych parametrach, te w TL by polecialy.
-
Panowie,załóżmy,że zdobędę głośniki o parametrach stosownych do typu obudowy to która z nich ma szansę uzyskania najlepszego dźwięku?
-
Subiektywnie, moje uszy ruszają konstrukcje gabarytowe typu Hedlund Horn i on szczególnie akurat...
-
Trudno odpowiedziec na takiej pytanie. Bas z horna ma szanse zagrac najlepiej, ale jakie to musi byc wielkie, ile tym roboty, a niskiego basu i tak nie bedzie. Wiec w sumie wole TL.
-
Chodzi mi po głowie pomysł,aby linie transmisyjne były dwie.Jedna ta ćwierćfalowa i druga pomocnicza 0,75% tamtej.Obie z wydechem na przodzie.Ma to szanse powodzenia?
-
Strojenie takiej linii to katorga. Moim zdanim nie jest konieczne stosowanie dwoch tunelow. Co innego jak masz dwa glosniki i kazdy pracuje w inny. Takie rozwiazanie jest lepsze. Natomiast zbudowanie dla jednego glosnika, dwoch tunelow jest problematyczne, poniewaz glosnik bedzie inaczej "widzial" ten tunel, tak jakby mial duzy offset.
Lepiej zastosowac jeden tunel i precyzyjnie dopracowac offset glosnika. To daje wystarczajace parametry.
-
Tunele będą jednakowe z prawej i z lewej połowy kolumny.Oba niezależnie płynnie strojone jak puzon.W razie czego można je jednakowo nastawić.
-
To będzie eksperymentalna superkolumna double TL z wymiennym panelem głośnikowym.Niezły czad?
-
Jaki jest wymagany zakres zmiany długości tunelu,czyli od 3/4 ćwierćfali najwyższej częstotliwości rezonansowej typowych głośników do ćwierć fali najniższej możliwej?
-
Czadu nie bedzie, tylko kupa roboty, a efekt slaby :)
Zrob pojedynczy tunel z offsetem nie wiekszym niz 1/5.
-
Tu są fajne porjkty podwójnych hornow:
http://www.hm-moreart.de/1.htm
-
Szczególnie ten:
http://www.hm-moreart.de/118.htm
-
Chodzilo mi o podwójny tunel TL do pojedynczego głośnika.
-
Wiem.