Audiohobby.pl

OPEN BAFFLE

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
06-10-2008, 23:06
O! podoba mi się takie podejście - nie szukamy akceptacji dla swoich pomysłów tylko wymieniamy poglądy!

Pierwsza sprawa - 100 dB to będzie cieżko osiągnąć przy pomocy Dexonów 25/40, nawet jeśli ogólnie będą sie nadawać.  Jeśli przy 1W będziesz miał 80 dB (a to i tak jest conajmniej niezłe osiągnięcie) to do uzyskania 100 dB bedziesz potrzebował 100W (do zwiększenia ciśnienia akustycznego o 10 dB potrzeba 10-krotnego wzrostu mocy). Niby powino się dać zrobić z tych głosników trochę więcej, ale trzeba mieć na uwadze, że wzmacniacze tranzystorowe szybko i gwałtownie się przesterowują ich moc znamionowa jest czysto teoretyczną wartością, do normalnego grania można wykorzystać tylko część ich mocy znamionowej, reszta musi pozostać jako zapas na skoki dynamiczne, tak więc będzie potrzeba mocnego konkretnego pieca żeby uzyskać takie ciśnienie akustyczne.  Jeśli zakładasz, że będziesz potrzebował 100 dB to lepiej od razu przycelować w głosniki 12". Tak jak pisałem wcześniej - aktywna korekcja nie załatwi wszystkiego, podbicie o 3 dB wymaga dwukrotnego zwiększenia mocy, o 6 dB 4-krotnego a o 10 - 10x. W gruncie rzeczy aż tak wiele się tym nie da uratować, trzeba zacząć od sensownego projektu obudowy, na zwykłej desce to można sobie poprasować, no, chyba że będzie miała metr szerokosci.

Kolejna rzecz - nawet jak zrobisz zwykłą dechę to i tak będziesz musiał ją jakoś ustabilizować. To nieprawda, ze taka obudowa nie wibruje, wibruje jak jasna cholera (i jak ktoś twierdzi że dokonał cudu to niech to udowodni), jakieś boczki i tak są conajmniej pomocne, skoro i tak należy je zrobić to może lepiej je wykorzystać w celach akustycznych.




 





 



  • Gość
07-10-2008, 09:03
Mordensiur - do basu w OB raczej szukałbym głośników o efektywności 96-98 db i to raczej w parze na kolumnę, z bardzo dużym zapasem mocy – zwłaszcza jak ma zostać podbity skraj pasma jakimś korektorem elektrycznym. Głośnik powinien się też opierać dużym wychyleniom tak żeby go nie zniszczyły. 25 centymetrowe 40 watowe wydają się być za małe i zbyt słabe. Jeśli się wspomożesz większą odgrodą to stracisz walory kierunkowości dipolu, o których pisał Kisiel.
Zwróć uwagę na takie głośniki w OB jak Jamo, które też chyba wykorzystują aktywną korekcję dołu pasma. W takich konstrukcjach stosuje się miski jak młyńskie koła tylko po to żeby przetrwały wyduszenie kilku decybeli na basie ;)
Chyba że chcesz zrobić taki otwarty sub wg projektu D’Apolito, on tam stosował korekcję aktywną a głośniki nie wyglądały na duże?

Dexon Poland nie jest raczej spółką Tonsilu - prędzej spółką Dexon Czech S.R.O. powstałą do sprzedaży na rynek Polski i ma w ofercie wyroby firmowane swoją marką, produkty Tonsilu firmowane marką Dexon jak i marką Tonsil, produkty Beymy, Tesli, produkty Omnitronic itp. http://eshop.dexon.cz/  .







PS. Skoro już Bartek przeszedł do wyliczanek, to pozwolę sobie odpowiedzieć wyliczanką:

1. Szerokości opon nie zależą od średnicy felg tylko od potrzeb.

2. Głośniki GD30/150 i 30/100 Guitar miały sporo wspólnego z głośnikami z Altusów.

A „panem starszym” nazywano kiedyś kelnera – jeśli masz mnie na myśli, oszczymurze, to najpierw udaj się do laryngologa i będziemy mogli pogadać jak przestaniesz słyszeć dudnienie tam gdzie go nie było. Następnie się trochę poducz na temat budowy głośników i ich zastosowania zamiast chwalić się wetknięciem do skrzynki jakiegoś chińskiego Scan Speaka w cenie dla idiotów.

3. wychylenie w OB jest o tyle ważne, że głośnik pracujący w zwarciu akustycznym można bardzo łatwo przeciążyć bo membrana nie spręża powietrza dla bardzo niskiego basu - długości fali większej niż wymiar odgrody. Nawet bardzo sztywne zawieszenie może nie oprzeć się jeśli będzie limitowało skok cewki.
Tak się składa że głośniki w Gradient OB Revolution miały zawieszenia na gumie całkiem wysokie jak na głośniki o dużej efektywności. Ale oni oczywiście nie znają się tak dobrze na budowie głośników jak „konstruktorzy” doświadczeni wkładaniem Scan Speaków wg gotowych projektów.

4. na temat kompensacji spadków podałem już link do artykułu Andrzeja Kisiela.

5. Poczytaj karty katalogowe estradowców. Może wpadniesz na to skąd się bierze wysoka efektywność, bo raczej nie z „łatwości produkcji”. I dlaczego taki głośnik estradowy o wysokiej efektywności tez trzeba będzie ciąć nisko jak typowe basowce... Tak nisko, że w Gradient OB Revolution na średnicy musiał pracować pełnopasmowy głośnik koncentryczny o średnicy 17cm - a nie typowy średniotonowiec.

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
07-10-2008, 12:56
>>PS. Skoro już Bartek przeszedł do wyliczanek, to pozwolę sobie odpowiedzieć wyliczanką:
1. Szerokości opon nie zależą od średnicy felg tylko od potrzeb.

Przeczytaj sobie ten ustęp jeszcze raz, a potem jeszcze raz, a potem jeszcze kilka razy. Jak nie dostrzeżesz w tym sensu to napisz, wytłumaczę prościej o co mi chodziło


>>2. Głośniki GD30/150 i 30/100 Guitar miały sporo wspólnego z głośnikami z Altusów.

Na przykład co? Magnes, kosz? A wiesz co to jest tłokowa praca membrany?

>>A „panem starszym” nazywano kiedyś kelnera – jeśli masz mnie na myśli, oszczymurze,

Nie ciebie miałem na myśli prostaku, i nie pochlebiaj sobie, akurat nie posiadasz nawet 2% wiedzy i 0,1% kultury osoby do której piłem, jak bym chciał ci dopiec nazwałbym cię znacznie gorzej i nawet nie chcesz wiedzieć jak, ale nie robię tego w myśl zasady że lepiej nie kopać gówna bo będzie śmierdzieć.

>3. wychylenie w OB jest o tyle ważne, że głośnik pracujący w zwarciu akustycznym można bardzo łatwo przeciążyć bo membrana nie spręża powietrza dla bardzo niskiego basu - długości fali większej niż wymiar odgrody.

Powiedz, ile zrobileś w życiu kolumn OB? Bo jak na razie to bredzisz.

>>Nawet bardzo sztywne zawieszenie może nie oprzeć się jeśli będzie limitowało skok cewki.
Tak się składa że głośniki w Gradient OB Revolution miały zawieszenia na gumie całkiem wysokie jak na głośniki o dużej efektywności. Ale oni oczywiście nie znają się tak dobrze na budowie głośników jak „konstruktorzy” doświadczeni wkładaniem Scan Speaków wg gotowych projektów.

A skąd ktoś kto nawet nie ma pojęcia o "wkładaniu " Scan speaków może wiedzieć o co chodziło konstruktorom Gradientów

>>4. na temat kompensacji spadków podałem już link do artykułu Andrzeja Kisiela.

No właśnie, akurat Andrzeja Kisiela troszkę znam i sądzę, że to dla niego zniewaga ze się na niego powołujesz.

>>5. Poczytaj karty katalogowe estradowców. Może wpadniesz na to skąd się bierze wysoka efektywność, bo raczej nie z „łatwości produkcji”.

Poczytaj sobie w odniesieniu do jakich głośników napisałem o łatwości produkcji, bo znowu nic nie rozumiesz.

>>I dlaczego taki głośnik estradowy o wysokiej efektywności tez trzeba będzie ciąć nisko jak typowe basowce... Tak nisko, że w Gradient OB Revolution na średnicy musiał pracować pełnopasmowy głośnik koncentryczny o średnicy 17cm - a nie typowy średniotonowiec.

Co ty powiesz... no normalnie nowy układ planetarny odkryłeś i nic tylko dać ci Nobla, zaraz po Wolszczanie. Weź ty lepiej nie ucz ojca dzieci robić, w ogóle nie wiem skąd pomysł zeby o tym pisać, nikt z forumowiczów ani żadna z firm nigdy nie zaproponowała typowej średniotonówki do OB, więc nie wiem skąd w ogóle uroiło się tobie pod kopułą, że ktos może sobie z tak prozaicznych rzeczy nie zdawać sprawy.

mordensiur

  • 934 / 5819
  • Ekspert
07-10-2008, 13:39
bartek_z
 23:06 / 14 godz. temu
O! podoba mi się takie podejście - nie szukamy akceptacji dla swoich pomysłów tylko wymieniamy poglądy!

Może zostańmy przy tym... Daliście sobie wirtualnie po twarzy to miejcie tyle odwagi i siły, żeby nie ciągnąc tego dalej. Niech górę wezmą zimne "cojones" a nie gorące emocje jak u kobiet. I kto pierwszy wróci do tej pyskówki "jezd gupi..." :)

Dalej w kwetii wyjaśnienia:
- Dexona DRB 25/40 MOŻE użyję dla zabawy, ale nie zamierzam ostatecznie się na nim opierać
- Na środek mam L18 który powinien udźwignąć stosunkowo niski podział. Jak bardzo niski - to czas pokaże.
- Na dół skłaniam się ku 15\' Dexona BRB. Ma ona wysoki Qts, Xmax i SPL w krytycznym obszarze poniżej 100 Hz.

Kształtu obudowy ostatecznie nie ustaliłem, skłaniam się ku aktywnej korekcji i tyle póki co. I z takim podejściem współforumowiczów to na tym pozostanie... Reszta w kwestii prób i błędów...

 

Lenny

  • 70 / 5870
  • Użytkownik
07-10-2008, 15:00
Bartku spuść z tonu, bo chwaląc głośniki z małym Xmax w wątku o dipolach się ośmieszasz. Daj też już luz z porównaniami do samochodów bo to nie to forum.

miłego dnia,
L.
Lenny

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
07-10-2008, 16:24
>> Lenny, 2008-10-07 15:00:02
Bartku spuść z tonu, bo chwaląc głośniki z małym Xmax w wątku o dipolach się ośmieszasz. Daj też już luz z porównaniami do samochodów bo to nie to forum.
miłego dnia,
L.

Spuścić z tonu? Ależ proszę bardzo, tylko to nie ja pierwszy nazwałem Qubrica oszczymurem, jeśli przestanie do mnie pisać takim tonem to i ja przestanę. A jeśli wolisz żeby on ci doradzał to proszę bardzo, ja się mogę stąd zawinąć, bez większego żalu, będziesz wtedy mógł się rozpływać nad miłością swojego życia i nikt nie odważy się zakwestionować twoich mądrości, jeśli o to chodzi to spoko, ja już nie muszę nikomu nic udowadniać, wyrosłem z tego.

Pokaż mi oprócz Linkwitzów OB z wooferami które mają Xmax 12 mm a potem dopiero oceniaj kto się ośmiesza. O głośnikach pisałem ogólnie, o wiele trudniej jest zrobić dobry głośnik z dużym wychyleniem niż z małym, dlatego mając ograniczony budżet należy raczej szukać czegoś z mniejszym Xmax. Podałem nawet sensowną wartość tego parametru (ok 5 mm) ale po co na to zwradcać uwagę, lepiej uczepić się słówek i pokazać jakim się jest mądrym. No więc jeśli jesteś taki mądry to poradź koledze coś sensownego za powiedzmy 500 PLN, bo to że można kupić 4 XXLSy po 7 stów za sztukę to wie kazdy kto ma oczy i widział Linkwitze, tyle że nie każdy może kupić sobie woofery za 3 koła.

Kolejna sprawa - przeczytaj wszystko o czym było mówione, to zrozumiesz dlaczego w twoich Linkwitzach głosniki pracuja z dużym wychyleniem. Zwłaszcza o tym co pisałem w kontekście mocy i uzyskanych kosztem dwukrotnego zwiększenia wychylenia decybel, a także to co pisałem o korekcji w układach aktywnych. Potem jak uważasz że jestem głupi to poczytaj wszystko co napisał "pan starszy" czyli WaldemarK o OB, w pewnym momencie małymi wychyleniami membrany próbował skontrować moje twierdzenie, że odgroda łatwo wpada w wibracje, ja akurat swoimi zdjeciami się nie chwaliłem, ale "starszy" wkleił foty i to jest dowód że wie co mówi, zresztą jakkolwiek uważam ze w ostatnich czasach coś mu zaszkodziło (francuskie wina mają dużo siary więc może od tego) to w wielu aspektach ma gość taką wiedzę jakiej nie ma nikt na tym forum.  

A porównywać to będę do czego chcę, regulamin tego forum tego nie zabrania, a twoje widzimisię jest ostatnim na co mam ochotę zwracać uwagę.

>>Dalej w kwetii wyjaśnienia:
- Dexona DRB 25/40 MOŻE użyję dla zabawy, ale nie zamierzam ostatecznie się na nim opierać
- Na środek mam L18 który powinien udźwignąć stosunkowo niski podział. Jak bardzo niski - to czas pokaże.
- Na dół skłaniam się ku 15\' Dexona BRB. Ma ona wysoki Qts, Xmax i SPL w krytycznym obszarze poniżej 100 Hz.
Kształtu obudowy ostatecznie nie ustaliłem, skłaniam się ku aktywnej korekcji i tyle póki co. I z takim podejściem współforumowiczów to na tym pozostanie... Reszta w kwestii prób i błędów...

L18 udźwignie niski podział, cała moc która może zniszczyć głośnik to leci niajniższymi częstotliwościami, głośnik 18 cm odcięty pierwszym rzędem przy 250 Hz wychyla się o nie wiecej 2 mm podczas gdy w pomieszczeniu odsłuchowym wszystko "fruwa".

Z Dexonem 15" życzę powodzenia, nie potrafię niestety nic sensownego na temat tego głośnika powiedzieć, nie miałem nigdy z nim do czynienia, aczkolwiek "na oko" powinien być OK, . "Na oko" to jednak lecza w szpitalu. Ten głosnik na pewno ma szanse dobrze zaryczeć, niemniej jednak ja bym skorzystał ze sprawdzonych rozwizań. Mówiąc mniej na okrągło a bardziej wprost - podpatrzył co ludzie powrzucali u siebi i co na ten temat piszą. Ja akurat znam Waldka i wiem, że czasami zdarza mu się nagrzać na coś w sposób nieuzasadniony, ale akurat co do tego Monacora który on wrzucił to mam pewność, że ma rację. Wczesniej co prawda pisałem o tym, że na Monacora trzeba uważać, ale liczyłem że będziecie dobrze czytać między wierszami - w efekcie poszukacie w necie tego głosnika u źródeł nie płacać zajebistej kilkusetprocentowej niemieckiej marży, to nie było kwestionowanie wyboru głośnika jako takiego.

Lenny

  • 70 / 5870
  • Użytkownik
07-10-2008, 18:45
Spuść z tonu, bo Twoje "mocne" wypowiedzi aż prowokują do stanowczych "odpowiedzi". Zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę ich merytoryczną, "zawartość".


>>Pokaż mi oprócz Linkwitzów OB z wooferami które mają Xmax 12 mm a potem dopiero oceniaj kto się ośmiesza.

Proszę bardzo:
1. http://www.musicanddesign.com/naomain.html
2. Gradien revolutin (piszą że woofer jest long stroke, nie chce mi się szukać ile ma i jaki jest przeciętny "long stroke" dla panów z Gradienta)
3. http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=7644&page=1&highlight=dipole
4. http://home.wanadoo.nl/dezaire/dipoolbas/dipole_bass.htm#Drivers (Xmax = 8, ale to dla Ciebie pewnie i tak źle)

Ile jeszcze mam podać przykładów?
Kto się ośmieszył ?

Nie chodzi mi o to kto  tu robi za guru i co pisze. Pal licho, nawet o to jak - byle nie pisał tylko dla upustu swej grafomanii.

Dla przykładu:
>>Mały X-max trzeba wybierać nie dlatego, że taki jest wymóg OB, tylko taki głośnik jest łatwiej zrobić i można będzie kupić taki głosnik taniej.

Nawet jeśli to prawda (w co szczerze wątpię, myślę nawet że jest dokładnie odwrotnie) to co to ma do rzeczy?
W podobnym zakresie ceny (więc w podonym zakresie wielkości magnesu) moge kupić coś w czym dali krótką cewkę (mały Xmax i duża skuteczność) albo odwrotnie. Jak za Twoją radą kupię coś o dużej skuteczności to będę mógł ten głośnik rozbujać do tych marnych 2mm słabym wzmacniaczem. I co z tego ? Głośności na basie i tak nie będzie, bo ona bierze się w dipolu Z ILOŚCI PRZEPOMOPWANEGO powietrza. Jedyną możliwością uzyskania większej ilości niezniekształconego basu jest kupno czegoś co ma większe liniowe wychylenie! Że trzeba będzie silniejszy wzmacniacz (i czasem niżej ciąć) - cóż, chcemy przecież jakości prawda? Po to budujemy dipola.

Duża wymagana moc do nagłośnienia takiego SLSa czy XLSa to mit! W okolicach jego Fs (gdzie ma dużą impedancję elektryczną) śmiesznie mały prąd przez cewkę wychyla go do Xmax. A tam właśnie jest największa korekcja. Powyżej duże wychylenia nie są już tak potrzebne - patrz zasada działania dipola.


>>Kolejna sprawa - przeczytaj wszystko o czym było mówione, to zrozumiesz dlaczego w twoich Linkwitzach głosniki pracuja z dużym wychyleniem.
Pracują takie, bo jak celnie Qubric napisał w dipolu jest "zwarcie" akustyczne między stronami.


>>A jeśli wolisz żeby on ci doradzał to proszę bardzo, ja się mogę stąd zawinąć, bez większego żalu,
Tęsknił nie będę.

>>A porównywać to będę do czego chcę, regulamin tego forum tego nie zabrania, a twoje widzimisię jest ostatnim na co mam ochotę zwracać uwagę.
Można nazywać rzeczy po imieniu, zgodnie z elementarnymi zasadami działania głosnika, albo owijać w piękne porównania. Jak chcesz... Przy okazji - w F1 mają z przodu felgi 13 cali jeśli dobrze pamiętam :D  

pozdrawiam,
L.
Lenny

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
07-10-2008, 21:17
>> Lenny, 2008-10-07 18:45:47
Spuść z tonu, bo Twoje "mocne" wypowiedzi aż prowokują do stanowczych "odpowiedzi". Zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę ich merytoryczną, "zawartość".


Chyba ci się adresy pomyliły to po pierwsze. Nie tobie oceniać zawartosć merytoryczną moich wpisów bo sam nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz i to widać - to drugie. Po trzecie jeśli coś mnie wkurza to własnie taki ton. Jak uważasz że jesteś mądrzejszy to zbuduj sam jakieś kolumny a potem spróbuj to sprzedać, zobaczymy jak ci pójdzie i jak słuchacze ocenią twoją wiedzę i umiejętności, jeśli pozytywnie to wtedy może jakoś lepiej zniosę pouczenia z twojej strony.




>>Pokaż mi oprócz Linkwitzów OB z wooferami które mają Xmax 12 mm a potem dopiero oceniaj kto się ośmiesza.
Proszę bardzo:
1. http://www.musicanddesign.com/naomain.html
2. Gradien revolutin (piszą że woofer jest long stroke, nie chce mi się szukać ile ma i jaki jest przeciętny "long stroke" dla panów z Gradienta)
3. http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=7644&page=1&highlight=dipole
4. http://home.wanadoo.nl/dezaire/dipoolbas/dipole_bass.htm#Drivers (Xmax = 8, ale to dla Ciebie pewnie i tak źle)
Ile jeszcze mam podać przykładów?
Kto się ośmieszył ?


Oczywiście że ty się osmieszyłeś. Pokaż mi JEDEN przykład, ale czegoś co jest seryjnie produkowane i weryfikowalne.



>>>Nie chodzi mi o to kto tu robi za guru i co pisze. Pal licho, nawet o to jak - byle nie pisał tylko dla upustu swej grafomanii.
Dla przykładu:
>>Mały X-max trzeba wybierać nie dlatego, że taki jest wymóg OB, tylko taki głośnik jest łatwiej zrobić i można będzie kupić taki głosnik taniej.

>>Nawet jeśli to prawda (w co szczerze wątpię, myślę nawet że jest dokładnie odwrotnie) to co to ma do rzeczy?
W podobnym zakresie ceny (więc w podonym zakresie wielkości magnesu) moge kupić coś w czym dali krótką cewkę (mały Xmax i duża skuteczność) albo odwrotnie. Jak za Twoją radą kupię coś o dużej skuteczności to będę mógł ten głośnik rozbujać do tych marnych 2mm słabym wzmacniaczem. I co z tego ? Głośności na basie i tak nie będzie, bo ona bierze się w dipolu Z ILOŚCI PRZEPOMOPWANEGO powietrza. Jedyną możliwością uzyskania większej ilości niezniekształconego basu jest kupno czegoś co ma większe liniowe wychylenie! Że trzeba będzie silniejszy wzmacniacz (i czasem niżej ciąć) - cóż, chcemy przecież jakości prawda? Po to budujemy dipola.


Ilość przepompowanego powietrza zalezy od Xmax i Sd a nie tlyko od Xmax. To już jest pierwsza bzdura w jaką tutaj napisałeś i która swiadczy że znasz się na temacie jak wilk na gwiazdach. Spójrz sobie jaką powierzchnię ma głośnik 15" a potem popatrz jaki Sd mają twoje ukochane Peerlessy. Różnica jest 2,5 krotna, a to oznacza, ze wystarczy Xmax 5mm do osiągnięcia takiego samego Vd jak ma twój boski Peerless. Co ja pisałem, że jakich głośników szukać? Z WYCHYENIEM 5 MM!


>>Duża wymagana moc do nagłośnienia takiego SLSa czy XLSa to mit! W okolicach jego Fs (gdzie ma dużą impedancję elektryczną) śmiesznie mały prąd przez cewkę wychyla go do Xmax. A tam właśnie jest największa korekcja. Powyżej duże wychylenia nie są już tak potrzebne - patrz zasada działania dipola.


A wiesz w ogóle jaki ten głośnik ma Fs? Dokładnie nie pamiętam, ale coś w okolicach 20 Hz. Hello! Tu ziemia! Budujemy zestaw który ma grać powyżej 40 Hz ! Pioza tym ile jest nagrań które wykorzystują tak niskie tony?

>>A porównywać to będę do czego chcę, regulamin tego forum tego nie zabrania, a twoje widzimisię jest ostatnim na co mam ochotę zwracać uwagę.
Można nazywać rzeczy po imieniu, zgodnie z elementarnymi zasadami działania głosnika, albo owijać w piękne porównania. Jak chcesz... Przy okazji - w F1 mają z przodu felgi 13 cali jeśli dobrze pamiętam :D

Bo taki rozmiar jest narzucony przepisami i jest to jedno z wielu ograniczeń jakie wprowadziła FIA żeby bolidy nie byy za szybkie. Z tego samego powodu nie wolno stosować kanałów Venturiego, opony mają rowki, przednie skrzydło powieszone jest tak wysoko jak jest, nie ma ABSu ani kontroli trakcji, nie ma napędu na 4 koła. Nie dlatego że tak jest optymalnie tylko dlatego, że zabrania tego regulamin techniczny. No i tak właśnie wyglądają wszystkie twoje argumenty - wyciągasz coś z kontekstu i przytaczasz jako dowód, ze oponent nie ma racji - sorka, ale jeśli twje następne wpisy będą wygldać tak samo to nie oczekuj że się do tego ustosunkuję - patrz wtedy na to co napisałem wcześniej - zbuduj coś w oparciu o te swoją wiedzę i zobaczymy jak to zagra.

second_edition

  • 249 / 5850
  • Aktywny użytkownik
08-10-2008, 08:24
Panowie, PW będzie lepsze do osobistych wycieczek:)

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
08-10-2008, 10:02
Przecież tu chodziło publiczne pokazanie, że się ja nie znam i mam się zamknąć a nie o wyjaśnienie czegokolwiek...

magus

  • 20990 / 5904
  • Ekspert
08-10-2008, 11:28
Nie znam się na głośnikach, ale te z jakiegoś powodu mi się podobają :))

http://cgi.ebay.com/Replacement-Woofer-Klipsch-Khorn-Cornwall-Belle-Pair_W0QQitemZ370092794815QQcmdZViewItem?hash=item370092794815&_trkparms=72%3A1205|39%3A1|66%3A2|65%3A12|240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
Odszedł 13.10.2016r.

magus

  • 20990 / 5904
  • Ekspert
08-10-2008, 11:30
Odszedł 13.10.2016r.

konto_usuniete

  • 0 / 5420
  • Nowy użytkownik
08-10-2008, 16:58
Bartek


>>Pokaż mi JEDEN przykład, ale czegoś co jest seryjnie produkowane i weryfikowalne

Gradient jest( byl) produkowany seryjnie Oni caly czas "robia" w dipolach - to uznana marka

Kolejny przyklad - z naszego podworka - ESA Wiem ze skala produkcji wybitnie jednostkowa ale projektantowi ESY wiedzy nie sposob odmowic

Jamo R909- Peerleesy z OEM na bazie XLS
Legacy Audio - to ze USA ( wiem ze nie lubisz, ale...)


Cos tam jeszcze by sie znalazlo. Prawda jest po srodku Nie ma reguly czy glosnik ma byc subwooferowy czy estradowka z Xmax 2mm. Zalezy od projektanta i jego zalozen. Projektujac cos do malego pomieszczenie Xmax 3mm w zupelnosci wystarczy.   Legacy - do amerykanskich salonow  2*15 calowe suby na kanal lacznie 10 glosnikow /szt .  Nie kazde OB jest takie same i wychodzi na to ze obaj macie racje.



WaldeK

PS. TO nie francuskie winiacze mi zaszkodzily.... Ja ciagle czuje smak "szelaku"....

Lenny

  • 70 / 5870
  • Użytkownik
08-10-2008, 19:59
Bartku nie wierzyłeś chyba, że myślę że w F1 jeżdżą na 13 bo lubią :) Mimo to dziękuję za wykład. Za ten o Sd*Xmax też.

Wracając do sedna.
Zamiast 15cali z 5mm Xmax, który ma niecałe  570cm3 wychylenia obj., wolę 12" z 12mm (niecałe 875cm3 wychylenia obj.).  Pod tym względem do takiej piętnastki (5mm) porównywalne jest 12cali z Xmax=8mm (583cm3). Piszę niecałe, bo przecież membrana ma mniej niż średnica głośnika, ale obliczenia dobrze oddają prawidłowość. Gdybym robił osobiste wycieczki napisałbym że wzory są z podstawówki. Na szczęście nie robię. :)
Dodatkowa zaleta mniejszego głośnika: węższa kolumna !! (przy użyciu H-frame)
Przy "poważnym projekcie" i tak czekają nas trzy drogi, więc argument o niższym cięciu, niskiej skuteczności...  Już pisałem co o tym myślę.

Żeby wnieść coś poważniejszego do dyskusji - polecam 2 SLSy12 na stronę.  Kosztują niemało jeśli ktoś chce zaryzykować pierwszy projekt z dipolem. Zapewniam jednak, że dają radę, a w porównaniu do XLSa ich cena to prawdziwa okazja :).
Lenny

  • Gość
08-10-2008, 21:01
bartek_z, 2008-10-08 10:02:32
"Przecież tu chodziło publiczne pokazanie, że się ja nie znam i mam się zamknąć"




Zgadza się. Nie znasz się więc przestań się nadymać, bo ci nigdy nie zejdą pryszcze.

Głośniki estradowe nie mają dużego zakresu pracy tłokowej. A głośniki w OB należy ciąć nisko nie z powodu zakresu pracy tłokowej tylko w celu uzyskania dużej nadwyżki efektywności nad pasmem średniotonowym.

Ponieważ trzeba uzyskać nadwyżkę SPL dla basu, to głośnik musi być odporny na duże wychylenia. Większość głośników estradowych o wysokim SPL - nie ma bardzo dużego wychylenia bo nadrabiają je dużą powierzchnią (moc liniowo przenoszona dla basu zależy od kwadratu powierzchni membrany i od wychylenia). Natomiast jakoś tak się dziwnie składa że duże estradowce na twardym zawieszeniu są droższe niż duże głośniki do hi-fi - to pewnie z powodu „łatwości produkcji” tych estradowców?

W przypadku korekcji aktywnej na bas będzie podawana bardzo duża moc poruszająca membranę która pracując na granicy zwarcia akustycznego wytworzy minimalną moc akustyczną (niska sprawność). Dlatego głośnik musi być przygotowany do dużych wychyleń choć na pierwszy rzut oka wydaje się że nie potrzebuje niskiej fs bo w granica przenoszenia w dipolu nie zależy od niej.

Właśnie Jamo 909 jest tu dobrym przykładem – duże głośniki z dużym wychyleniem korygowane aktywnie. Trochę gorszym jest Gradient Revolution (w nim zdaje się postawiono na naturalną nadwyżkę efektywności dużych głośników bo w tej konstrukcji nie kompensowano basu podawaniem większej mocy z aktywnej korekcji).