Audiohobby.pl

OPEN BAFFLE

lancaster

  • Gość
02-10-2008, 18:53
Zdzislav, dzieki za fote. Zaraz pokaże zonie, zeby nic ją nie ominęło :)))


\'Wiadomo, ze taki a taki pomysl jest nie
    do zrealizowania. Ale zyje sobie jakis
    nieuk, ktory o tym nie wie. I on wlasnie
    dokonuje tego wynalazku.\'

second_edition

  • 249 / 5850
  • Aktywny użytkownik
02-10-2008, 19:03
Zdzisław, to zdjecie zrobi dobrą robotę. Dzięki niemu w domu wszystko przepchnę:)

Zdzislav

  • 256 / 5900
  • Zaawansowany użytkownik
02-10-2008, 19:09
jeszcze krótko o dźwięku: życzę każdemu, kto słuchając muzyki chce aby cały zespól stanął przed nim  w pokoju, takie odgrody to maszynki do materializacji instrumentów i wokalistów w pokoju, sama saba na średnicy nie daje do końca rady, dodatkowy "midbas" według mnie jest konieczny.

second_edition

  • 249 / 5850
  • Aktywny użytkownik
02-10-2008, 19:20
My sobie tego też życzymy - dlatego jesteśmy w tym wątku:) niestety ja nie mam tyle miejsca w salonie - dlatego kombinuje z czymś mniejszym i raczej trójdrożnego. Być może niebawem waldemar pochwali się swoimi odgrodami - - celuję właśnie w ten rozmiar - czyli raczej kompaktowy jak na odgrodę:) Nie mogę już przy rurach i pudłach wytrzymać - czuję to podskórnie:)

marko3T

  • 421 / 5904
  • Zaawansowany użytkownik
02-10-2008, 22:00
bartek_z

O taki wpis mi właśnie chodziło o to małe sprecyzowanie. Dzięki.  Ja gustuje w BR(n.strojonych) , ale wcale nie wzbraniam się przed OZ ( pisaliśmy na PW).  Uważam, że hasło "burczybas" jest krzywdzące dla dobrych i mądrze zestrojonych BR.
Niestety kilku ludzią nie zagrały BR i teraz na żywca przyklejają łatke "burczybasa" do wszystkiego co tylko ma port BR.  Pewnie uważają , że tylko oni znają właściwą drogę  ,  bardzo sie mylą....

Pzdr.

__________________
Klub szmacianego resora?
__________________
Tylko V2!

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
02-10-2008, 22:40
>> mordensiur, 2008-10-02 14:04:05
Mam pytanie odnośnie wooferów do OB: często stosuje się pozycje z pogranicza lub wprost z estrady. Patrząc na "standardowe" konstrukcje, to dużą rolę przywiązuje się do pomiarów zniekształceń. Jak takie cuda jak na przykład taniutki Monacor SPA-30PA ma się do XLSów użytych przez Linwitza lub choćby SLSów, które w tej dziedzinie są całkiem dobre. Stoję przed małym dylematem a ta kwestą chyba przeway ostateczną decyzję.


XLSy w Linkwitzach są aktywne, i to szczerze mówiąc pozwala zastosować dowolny głośnik - mozna wymodelować odpowiednio ch-kę wzmacniacza który to popędzi, a więc głośnik może być teoretycznie dowolny. Parametrów XXLSów nie analizowałem, te głosniki były zawsze poza moimi zainteresowaniami, trudno mi powiedzieć jak one się nadają do pasywnego OB.

SLS - wersja 8" teoretycznie się nadaje, ma jednak trochę małą efektywnosć i trzeba zakombinować z większą ilością przetworników. 10" i 12" to się nie dotykałem nawet 10 metrowym kijem, bo te wynalazki ma ten sam magnes co 8" i podobnie zrobione zawieszenia. Już SLS8 ma spore problemy z wyższym basem/niższym środkiem, w moich kolumnach odciąłem go bardzo nisko, bo co tu dużo gadać, nie wymiata w tym zakresie, 10tka to już najprawdopodobniej zupełnie nie wymiata. O ile jeszcze SLS8 można na upartego zaprząc w roli woofera w 3 drożnych kolumnach (aczkolwiek średniotonówka musi być duża i zrobić trzeba niski podział) to 10tka i 12stka to są już typowe subwoorerowce. Poza tym 8" ma ze wszystkich SLsów najwyższy Qts, więc pomijając kwestię efektywności i tak najlepiej się nadaje.

Co jest fajnego w SLSach to że mają lekko opadającą w miarę wzrostu częstotliwości charakterystykę, to na pewno pomoże w jego aplikacji.

Monacor - to jest własnie przykład tego na co zwracałem uwagę, niby efektywnosć jest wysoka, ale spójrz na ch-kę SPL, przy 50 Hz zostaje  90 dB, dlatego właśnie nie nalezy się sugerować średnią efektywnością, bo odgroda będzie przy 50 hz "odejmować" nie od 98 ale od 90 dB, co jest normalne dla tej wielkości głośnika. w dodatku z całą tą nadwyżką będziesz miał problem, trzeba będzie zastosować filtr wyższego rzędu a przy tych wszystkich impedancyjnych hockach -  klockach to nie jest najlepszy pomysł, znacznie mądrzej będzie poszukać głośnika z mniejszą średnią efektywnością, ale z możliwie jak najbardziej płaską ch-ką SPL.

Prawda jest taka, że efektywnosc głosnika w zakresie niskich tonów, poniżej 100 Hz zależy w największym stopniu od powierzchni drgającej, a o czy później efektywnosć wzrasta czy zostaje na tym samym poziomie zależy od realcji siły w szczelinie do masy drgającej i podatnosci zawieszeń. Im większa siła i im mniejsze opory ruchu (stawiane przez zawieszenia jak i przez masę)  tym większa efektywność w wyższym zakresie - w gruncie rzeczy to nie jest porządane w głosnikach do OB. Tę zależnosć opisuje własnie parametr zwany Qts, dlatego właśnie trzeba szukać głośnika z jak największym Qts.

Oczywiście jeśli tak jak w przypadku tego Monacora Qts jest jeszcze znośny można troszkę dociążyć membranę, bardzo łatwo mozna obliczyć jak to wpłynie na Fs, Qms i Qes.  Poszukaj wzorów w sieci, a jak byś nie znalazl to wbij się do mnie na PW, nie będziemy zaśmiecać forum matematyką...

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
02-10-2008, 22:45
>> marko3T, 2008-10-02 22:00:42
bartek_z

O taki wpis mi właśnie chodziło o to małe sprecyzowanie. Dzięki. Ja gustuje w BR(n.strojonych) , ale wcale nie wzbraniam się przed OZ ( pisaliśmy na PW). Uważam, że hasło "burczybas" jest krzywdzące dla dobrych i mądrze zestrojonych BR.
Niestety kilku ludzią nie zagrały BR i teraz na żywca przyklejają łatke "burczybasa" do wszystkiego co tylko ma port BR. Pewnie uważają , że tylko oni znają właściwą drogę , bardzo sie mylą....

Pzdr.



Ja określenie "burczybas" rozszyfrowuję dosłownie - jak bas dudni to jest burczybas, a jak się nie ciągnie (choc nie musi mieć wcale kosmicznej dynamiki) to nie, może sobie mieć dziurę, kiedyś miałem na to alergię ale juz mi przeszło. Nie zmienia to jednak faktu, że gros kolumn do 10 koła to własnie burczybasy i to jest fajne w głosnikach Altusa, że umożliwiają zrobienie czegoś zupełnie innego, szybkiego, dynamicznego i bez żadnego ciągniecia się na dole.

Zdzislav

  • 256 / 5900
  • Zaawansowany użytkownik
03-10-2008, 00:09
co do altusów to bardzo ciekawe głośniki są na allegro:

http://www.allegro.pl/item446605079_tonsil_gnd_30_40_vintage.html

szkoda ze nie mam akurat luźnej kasy to bym je wciągnął i zrobił super altusy :)

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
03-10-2008, 02:24
Dziwny ten głośnik i nie wiem czy taki do końca super. Dziwne te parametry, bo z symulacji to wynika, że rozciągnięcie basu jest zajebiste za to odpowiedź impulsowa taka sobie. Zawieszenie jest miękkie (duzy VAS) czyli nie do końca jest to estradówka, również moc trochę mała jak na estradówkę, za to membrana wyglada na "szerokopasmową", pasmo do 4500 Hz zresztą to potwierdza. Jak by ktoś chciał robić kolumny zgodnie z filozofią Rehdeko to ten głosnik byłby dobry na dół, do tego jakaś 20stka na środek i mamy wulkan dynamiki, trudno tylko powiedzieć jak będą wyglądały zniekształcenia. W każdym razie jeśli chodzi o Altusy to jest zupełnie inna koncepcja całego glosnika, w Altusach membrana jest nastawiona na tłokową pracę a cały głośnik jest odcięty jak typowy woofer. Fakt, stosunkowo wysoko, niemniej jednak mieści się to w definicji klasycznego 3- drożniaka.

Zdzislav

  • 256 / 5900
  • Zaawansowany użytkownik
03-10-2008, 04:49
Damn! Ty to masz wiedzę:) Moze jakieś korepetycje udzielasz ?

crossover64

  • 6 / 5885
  • Nowy użytkownik
04-10-2008, 01:39
>bartek_z
Parametry skopiowane z  GDN 30/60/1
http://www.protonsil.pl/?s=1&page=1&k=2&cid=12&p=2
nie sądzę żeby to były podobne głośniki,rózne zawieszenia,napędy..

Zdzislav

  • 256 / 5900
  • Zaawansowany użytkownik
04-10-2008, 03:14
zaiste, skoro głośnik nazywa sie gdn30/40 to juz sama nazwa wyklucza te parametry, następnym wyznacznikiem są wymiary magnesu, on napewno nie ma tych 18mm grubości, a znacznie więcej. wydaje mi sie, ze jest to głośniki na export, ale chyba nie używany w kolumnach tonsila, a mozliwe ze w kolumnach jakiegoś innego producenta??

Bartek napisałeś:

Dziwny ten głośnik i nie wiem czy taki do końca super. Dziwne te parametry, bo z symulacji to wynika, że rozciągnięcie basu jest zajebiste za to odpowiedź impulsowa taka sobie. Zawieszenie jest miękkie (duzy VAS) czyli nie do końca jest to estradówka, również moc trochę mała jak na estradówkę, za to membrana wyglada na "szerokopasmową", pasmo do 4500 Hz zresztą to potwierdza. Jak by ktoś chciał robić kolumny zgodnie z filozofią Rehdeko to ten głosnik byłby dobry na dół, do tego jakaś 20stka na środek i mamy wulkan dynamiki, trudno tylko powiedzieć jak będą wyglądały zniekształcenia. W każdym razie jeśli chodzi o Altusy to jest zupełnie inna koncepcja całego glosnika, w Altusach membrana jest nastawiona na tłokową pracę a cały głośnik jest odcięty jak typowy woofer. Fakt, stosunkowo wysoko, niemniej jednak mieści się to w definicji klasycznego 3- drożniaka.


A jest to krytyka parametrów podanych na allegro jako parametry tego gdn30/40. Ale jak juz wiemy są to parametry zastosowanego głosnika w altusach 140! Czyżby Twoja interpretacja tych parametrów okazała sie jakąś sprzecznością?

bartek_z

  • 404 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
04-10-2008, 11:15
Interpretacja - nie, tylko same parametry. Na samym początku napisałęm że to jest dziwne. Zupełnie to-to   nie pasuje do całokształtu, szczególnie mała moc i to miękkie zawieszenie - miałem w różnch piecach gitarowych 3-centymetrowe szerokopasmowe Tonsile, zawsze były twardo zawieszone i wytrzymywały baaardzo dużo.

Teraz się wyjaśniło skąd te rozbieżnosci. Jedyne do czego się muszę przyznać to słaba spostrzegawczość, na pewno jednak nie wycofuję, ze ten głosnik od Altusowego różni się w sposób znaczący i nawet nie tyle chodzi o suche parametry (które definiują jedynie przebieg ch-ki SPL i impulsowe poniżej 200 Hz a nie całość brzmienia głosnika, dlatego też mim pewnych podejrzeń przyjąłem, że są one wiarygodne) co o membranę i jej zawieszenie górne typowe dla głosników szerokopasmowych i po tym względem to jest kompletnie różna od Altusowej konstrukcja


Jeśli chodzi o pozostałe rozbieżności:

1. Pasmo do 4500 Hz - wystarczy spojrzeć na ch-kę SPL, oni po prostu bez żadnej dodatkowej interpretacji podali zakres który wynika tylko z tego jednego pomiaru, tymcasem nierówności charakterystyki mogą być wynikiem sporych zniekształceń i być może tak naprawdę ten głośnik "uczciwie" aż tak wysoko nie dociąga. Nie miałem tego konkretnego głośnika w ręku więc trudno mi jest wyrokować, przy typowo "niskotonowej" konstrukcji głośnika to użyteczne pasmo jest węższe.

2.  Co siedziało akurat w 140stkach to nie wiedziałem, akurat ze 140stkami nie miałem większej styczności, a te z którymi miałem styczność miały bardziej "bassreflexowe" głosniki z niższym Qts (przez co po zatkaniu obudowy traciły sporo basu), dlatego też takie parametry nie spowodowały u mnie podejrzeń, że ten głośnik może pochodzć z Altusa. Poza tym do Altusa ZUPEŁNIE SIĘ NIE NADAJE. Dlaczego? zróbcie sobie panowie symulację w 80-100 litrowej obudowie b-r to będziecie wiedzieli dlaczego.

W przypadku GDN 30/60/1 obudowa b-r to zbrodnia, do tego głośnika to OZ i to najlepiej 150-litrowa (ze względu na ch-kę impulsową), od biedy może być 70-80 litrów. Oczywiście żadne Altusy nie błyszczały jeśli chodzi o zrównoważenie i szybkośc basu, ale tutaj z symulacji wynika, że jest kompletny holocaust... W zyciu bym nie pomyślał, że głośnik z takimi parametrami można dać do takiej obudowy, widocznie w owym czasie fala miłośników łomotu osiągnęła swoje apogeum skoro ktoś wpadł w Tonsilu na taki pomysł. No, chyba że w czasie kiedy 140stki były produkowane ten głośnik miał inną specyfikację.

digi58

  • 70 / 5852
  • Użytkownik
04-10-2008, 18:28
Witam nie jest to żaden dziwny głośnik kopułka w środku nie jest orginalna magnesy takie stosowano w 30cm głośnikach tonsila i nie były to głośniki robione na export .Jak ktoś dobrze popatrzy na parametry podane na aukcji to widać że są wzięte z kapelusza .Najlepsza informacja na tej aukcji to ta .Ten typ głośników był robiony grubo przed altusami.Swoja przygodę z sprzętem zaczołem od zestwu ZG-10C nie wiem czy ktoś pamieta te monitory obudowa zamknięta papierowy gwizdek i produkowany na licencji pioniera
głosnik niskośredniotonowy kosz odlewany z aluminium zawieszenie gumowe .Te monitory naprawdę grały .Potem praktycznie do ery altusów
miałe wszystkie kolumny tonsila i tylko 2 pary mile wspominam komplet od fonomastera i model z membraną bierną .reszta po prostu nie grała natomiast altusy to już jak dla mnie nie grały.

Pozdrawiam

digi58

  • 70 / 5852
  • Użytkownik
04-10-2008, 18:45
>Głośniki w idealnym stanie wersja exportow . 60 watt 8 ohm , magnesy prawdopodobnie alnico<

to jest ta najlepsza informacja