Audiohobby.pl

Znieksztalcenia modulacyjne i ich wpływ na odbiór muzyki w warunkach domowych

Corvus5

  • 2596 / 5368
  • Ekspert
03-10-2016, 12:19
W przypadku efektu Dopplera przy głośnikach sprawa może nie być taka oczywista. Może efekt rzeczywiście istnieje na poziomie dla niektórych słyszalnym i mógłby tworzyć brzmienie rozsmarowane w paśmie częstotliwości dając szarość, mniejszą precyzję harmonicznych, gorszą "słyszalną" barwę. Jednak wtedy polaryzacja głośnika miałaby też znaczenie, a raczej nie ma kosmicznych zmian. Gdyby wychył membrany głośnika pokrywał się z wychyłem mikrofonu, to efekt byłby Dopplera by nie istniał. Takie coś ładnie można sprawdzić na DSP.

Zrobiłem na szybko kalkulacje przy jakich sygnałach efekt Dopplera byłby zauważalny i na ile by zniekształcał sygnał. Przy sygnale sinusoidalnym 10 kHz wychył między skrajnymi położeniami 1,7 cm przy przejściu przez środek położenia sygnał może się całkowicie znosić, gdyż membrana porusza się z prędkością dźwięku. Dałem uproszenie, że sinus przy zerze jest 2 razy szybszy od trójkąta. Do tego 1,7 cm i 10 kHz to sporo, ale 1,7mm i zniekształcenia 20 dB czy 0,17mm i zniekształcenia 40 dB to może coś.

10 kHz za dużo? 1 kHz i 1,7mm - zniekształcenia do 40 dB w przejściu. Wyższy bas na 100 Hz i 17mm (+/- 8,5mm) i też 40 dB śmieci.

Co więcej. Można wtedy łatwo przeliczyć jak bardzo zmienia się częstotliwość innego sygnału, bo przecież gramy muzykę. Mogę tu mieć błąd w obliczeniach, ale szkicując:

Dajmy na to gramy 100 Hz, wychył 17 mm. Do tego głośnik odtwarza nam 1 kHz. Proporcja prędkości membrany w przejściu do prędkości dźwięku to 1:100. I już zamiast 1000 Hz wychodzi nam 990 Hz lub 1010 Hz i faluje.

To jest nic? Osobiście po zabawach z timingiem wiem, że gubią się detale instrumentów. Wszelkie grane wibracje częstotliwości czy amplitudy zanikają, gra to płasko. Wokale brzmią "zwykło", byle jak, bez wyraźnego przekazu od profesjonalnego wokalisty.

Temat do dyskusji, obliczenia na szybko.

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 13:17
Corvus, wiadoma sprawa, wszytsko zalezy od skali  5mm potrafi byc duzo potrafi nic nie znaczyc, w naszym przypadku jak ktos slucha z 10cm :-) moze cos usłyszy dopplera.

Podałes +/-8,5mm, to jest wychylenie przy wygenerowaniu ktorego 100Hz jest podawane z 8 calowego woofera z cisnieniem 114dB w obudowie zamkniętej w basrefleksie nawet 120 dB :-)
Tyle kalkulator w linku powyzej

oczywiscie efekt pracy solo membrany na dxwiek jest w kierunku jak piszesz tylko biorac pod uwage kompromis jaki robi rozstrzelenie centr akustycznych i zmixowanie fazowe calosci zwrotnicą nie mam specjalnie problemu z jego akceptacja. Po prostu punktowe xrodlo dxwieku ma przewagi obiektywne, praktycznie kazdy multiway jesli konstruktor ma odrobine oleju w glowie zmierza do tego by maxymalnie sie do niego zblizyc. Najciezej dostac taka przestrzen i efekt oderwania od zestawow.
Pojedyncza membrana odtwarzajaca cale psamo ma tez swoje wady, najwieksza jest ze zrobienie glosnika powyzej 8 cali jest na stan mojej obecnej wiedzy niemozliwe w wersji nie obarczonej kompromisem pasma od gory, a jak mamy 8 cali to taki glosnik nie obsluzy dobrze pomieszczen powyzej powiedzmy 30m2 i do tego nie ma co liczyc na zejscie w okolice 25Hz jak ktos lubi, ale uczciwe 35Hz -6dB daje rade wiec dramatu nie ma.
Krótko i na temat uwazam ze glosnik nawet jesli ma mozliwosci nie powinien sie mocno wychylac bo rosna mu zniekształcenia nieliniowe, przez nagrzewanie sie cewek (mowimy o wychyleniach o jakich pisales, a osiagnac 100 stopni to ogolnie nie problem, kleje trzymaja do chyba 180 z tego co pamietam a zdarza sie ze puszczają podczas mocnego grania wiec i takie bywaja temperatury cewek :-)) zmienia sie rdc a co za tym idzie zaczyna plywać zwrotnica/punkt podzialu - w multiway, na szczescie sluch jest tak skonstruowany ze przy duzych cisnieniach efekt ten nie jest dokuczliwy a tylko przy duzych cisnieniach wystepuje, choc ogolnie jest to obiektywna kaszana.

Tak jak pisalem zrobilem fizyczny test polegajacy na pomiarze spl a następnie odfiltrowalem dolna czsc pasma kondensatorem. Na spl nie zaobserwowalem nic co by moglo swiadczyc o tym ze efekty modulacji spadły, czyli mozna zalozyc ze byly na poziomie thd.
Żeby sie przekonac o wplywie nawet pojedynczego kondensatora na dxwiek przykladowo fulla swego czasu robilismy test polegajacy na zapieciu konda 10 000 uF z tego co pamietam zbocznikowanego papierowo olejowymi i mundorfami silver oil ktore mialem w szufladzie. Dxwiek po zwarciu baterii kondensatorow wracał do żywych.
Efekty kondów dokladnie jak piszesz : zmułka i wrazenie wyplaszczenia prezentacji. Sprawdx najlepiej sam i oceń.


Kazdy zwraca uwage na co innego Corvus, prywatnie i od jakiegos czasu rowniez zawodowo robie rozne rzeczy, akurat tak sie sklada ze wiecej multiway, nie jest tak ze multiway xle mi sie slucha, dobrze mi sie slucha nawet na glosnikach z lapka wiec ogolnie dolce vita ;-) Słysze na co dzien przewagi jednych rozwiązań nad drugimi po prostu.
Co by tu jeszcze...multiway jest prostsze do zaprojektowania (jesli projektujemy wszystko od podstaw z glosnikami) to tez jest plus tego rozwiazania.

meloV8

  • 1552 / 5870
  • Ekspert
03-10-2016, 14:58
Lan, postawmy sprawe jasno. Zrobiles test modulacji na pliku jaki podalem? Tak czy nie?

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 17:17
Melo, zrobiłem dwa testy modulacji Twoich pomysłów. Podkladajac generator 30Hz na muzyce. Różnej. Zrobilem test modulacji na muzyce która zapropnnowales twierdzac ze tam modulacje slyszysz (Praisner).

Jesli chodzi Tobie o sprawdzenie modulacji 1K sygnałem 50Hz to zakladam ze sie moduluje, a Ty załóż ze takich warunkow nigdy na plycie nie znajdziesz.

A jesli masz jeszcze jakies zyczenie to napisz co konkretnie i co ma to pokazać ?
Do tej pory najblizszym rzeczywistym warunkom byl test leonpk w ktorym modulowal utwor muzyczny linia kontrabasu. Oczywiscie żadnych efektow modulacji o jakich pisales czyli plywajacych wokali nie slyszal.

Postawmy sprawe jasno. Co chcesz udowodnic ? Jesli to ze podczas odtwarzania organow 20Hz np zmoduluja one chor to nie ma problemu ja sie  z tym moge zgodzic bez testu, choc slucham i slucham i na probkach jakie trafiam nic sie nie dzieje. Az ciekaw bylem, zwykle nie slucham klimatow sakralnych.

mam nadzieje ze nie chodzi Tobie o to żeby po raz kolejny modulowac instrument muzyczny generatorem ?
Jesli tak, to dla swietego spokoju in blanco uznaje ze sie zmodulowal (choc muzyka wczesniej nie bardzo :-)) po prostu zamknijmy ta slepa uliczke testow stwierdzeniem ze po stworzeniu nienaturalnych warunkow w postaci stymulacji generatorem podczas sluchania muzyki efekt występuje. Wystarczy generator odlaczyc i znika.

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 17:44
"Przyklady? Nie trzeba daleko szukac http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/2648-monitor-audio-platinum-pl500-ii ja tu nie widze problemow z charakterystykami poza osia, ani pionowo ani poziomo."


Ty sobie Melo rzeczywiscie jaja robisz. pomiary 15 stopni w osiach bo przy 30-ce w poziomie juz robi sie niebezpiecznie :-)
W pionie nie spodziewaj sie ze bedzie lepiej a juz zupelnie nie że tak samo.
Przynajmnie wiem co masz na mysli piszac ze uklad symetryczny zalatwia temat jak coax :-)

ja mowie o 45 stopniach albo lepiej 60-ciu. dlaczego ? a niech to bedzie moja kolejna slodka tajemnica, w kazdym razie slyszysz te rzeczy bardzo dobrze badx pewien. chyba ze komora bezechowa łelkam, nie zycze nikomu takich warunkow.

Ponizej masz pomiar punktowego xrodla dxwieku na osi i pod katem ponad 30 stopni. Mozesz byc pewien ze pion poziom roznice kosmetyczne. Cos takiego mam na mysli mowiac o bdb kierunkowych

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 17:53
errata !!! pomiar w pionie +/- 7stopni, 15 i 30 tylko w  bok.

Tu masz punktowe źrodlo dxwieku ktore go nie udaje :
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/2616-tad-compact-evolution-one

cadam

  • 4401 / 5903
  • Ekspert
03-10-2016, 18:41
lancaster przy robieniu zrzutów ekranu możesz ułatwić sobie życie klikając w oknie Copy i zapisać obraz w pliku lub skopiować do schowka i wkleić do Painta.

meloV8

  • 1552 / 5870
  • Ekspert
03-10-2016, 19:09
Melo, zrobiłem dwa testy modulacji Twoich pomysłów. Podkladajac generator 30Hz na muzyce. Różnej. Zrobilem test modulacji na muzyce która zapropnnowales twierdzac ze tam modulacje slyszysz (Praisner).

Jesli chodzi Tobie o sprawdzenie modulacji 1K sygnałem 50Hz to zakladam ze sie moduluje, a Ty załóż ze takich warunkow nigdy na plycie nie znajdziesz.

A jesli masz jeszcze jakies zyczenie to napisz co konkretnie i co ma to pokazać ?
Do tej pory najblizszym rzeczywistym warunkom byl test leonpk w ktorym modulowal utwor muzyczny linia kontrabasu. Oczywiscie żadnych efektow modulacji o jakich pisales czyli plywajacych wokali nie slyszal.

Postawmy sprawe jasno. Co chcesz udowodnic ? Jesli to ze podczas odtwarzania organow 20Hz np zmoduluja one chor to nie ma problemu ja sie  z tym moge zgodzic bez testu, choc slucham i slucham i na probkach jakie trafiam nic sie nie dzieje. Az ciekaw bylem, zwykle nie slucham klimatow sakralnych.

mam nadzieje ze nie chodzi Tobie o to żeby po raz kolejny modulowac instrument muzyczny generatorem ?
Jesli tak, to dla swietego spokoju in blanco uznaje ze sie zmodulowal (choc muzyka wczesniej nie bardzo :-)) po prostu zamknijmy ta slepa uliczke testow stwierdzeniem ze po stworzeniu nienaturalnych warunkow w postaci stymulacji generatorem podczas sluchania muzyki efekt występuje. Wystarczy generator odlaczyc i znika.

Dalem linka, w ktorym jest nagranie muzyki, prawdziwego instrumentu, a nie sinusow. Wystarczy to nagranie zmodulowac sygnalem niskich tonow, zeby uslyszec jak latwo zmienia sie dzwiek oboju. To prawda, ze w muzyce nie ma jako tako generatorow, ale jest on w tej probie uzyty po to, zeby pobudzic glosnik do wychylania membrany. Test ma obrazowac fakt modulacji wychyleniem membrany i do modulacji dochodzi zawsze jesli dany glosnik bedzie sie znacznie wychylal. Nie ma znaczenia czy to bedzie midwoofer czy szerokopasmowka. Oba beda modulowac, tyle ze ten pierwszy tylko czesc pasma akustycznego, a szerokopasmowka cale pasmo akustyczne. Czy to jest az tak duzy problem? Kazdy musi sobie odpowiedziec sam na to pytanie.

Ty sobie Melo rzeczywiscie jaja robisz. pomiary 15 stopni w osiach bo przy 30-ce w poziomie juz robi sie niebezpiecznie :-)
W pionie nie spodziewaj sie ze bedzie lepiej a juz zupelnie nie że tak samo.
Przynajmnie wiem co masz na mysli piszac ze uklad symetryczny zalatwia temat jak coax :-)

Ja nie twiedze, ze uklad symetryczny moze miec takie charakterystyki jak Coax. Ja tylko napisalem, ze dla pewnych okolicznosci uklad MTM daje wg mnie ( i nie tylko mnie ) korzysci wzgledem Coaxa. Sa natomiast takie warunki, w ktorych  Coax i jego charakterystyki pionowe sa na wage zlota.

ja mowie o 45 stopniach albo lepiej 60-ciu. dlaczego ? a niech to bedzie moja kolejna slodka tajemnica, w kazdym razie slyszysz te rzeczy bardzo dobrze badx pewien. chyba ze komora bezechowa łelkam, nie zycze nikomu takich warunkow.
A ja mowie, ze takie charakterystyki nie sa nikomu w domowym audio potrzebne. Ty masz inne zdanie, wiec radze Ci opracowac glosnik omnipolarny, poniewaz przy omnipolarnym glosniku charakterystyki szerokopasmowki lub Coaxa sa bardzo slabiutkie, a przeciez instrumenty graja dookoła, a nie tylko na wprost, tak?

Ponizej masz pomiar punktowego xrodla dxwieku na osi i pod katem ponad 30 stopni. Mozesz byc pewien ze pion poziom roznice kosmetyczne. Cos takiego mam na mysli mowiac o bdb kierunkowych

Widzisz i znowu odwalasz amatorke, a jak Ci to wypominam, to piszesz, ze Cie hejtuje i obrazam. Wiec jak juz cos pokazujesz to pokazuj tak, zebym wiedzial jak pomiar jest wyskalowany i jak wygladzony. Wtedy mozna cos na ten temat powiedziec.

errata !!! pomiar w pionie +/- 7stopni, 15 i 30 tylko w  bok.

Tu masz punktowe źrodlo dxwieku ktore go nie udaje :
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/2616-tad-compact-evolution-one


Lubie Tad, fajnie graja, ale bardziej podobaly mi sie glosniki, ktore maja znacznie gorsze charakterystyki poza osia. No i co jest ze mna nie tak?

http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/2569-definitive-technology-mythos-supertower-st-l tutaj system MTM uzyskuje nawet lepsze charakterystyki katowe niz Coax

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 19:35
"Lubie Tad, fajnie graja, ale bardziej podobaly mi sie glosniki, ktore maja znacznie gorsze charakterystyki poza osia. No i co jest ze mna nie tak?"

tu akurat wszystko OK, kazdy lubi co innego, dla mnie TAD tez nie kosi 10/10, najlepsza prezentacja jaka slyszalem to wlasnie tych monitorow z testu w Monachium. Żaden MTM nie ma kierunkowych lepszych od coaxa Melo, sorry.
Pomiary z audio +/-7 stopni widze jako uklon w kierunku producentow bo w pionie + 30 albo 45 karamby by wychodzily.
coax po prostuw  kazda strone bezie mial to samo MTM nie da rady, choc jak spojrzalem na MA jakie wkleiles tow  pionie faktycznie ciut lepiej trzyma cisnienie na środku od przecietnego TW. Tylko zdaje sie mialo byc odwrotnie zeby odbic bylo mniej :-) W kazdym razie troche bardziej podobne do coaxa jest. Pzynajmniej to MA.

Czy mi sie wszystkie coaxy albo fulle podobaja bardziej od multiway ? Pewnie Cie zaskocze ale absolutnie nie :-)
Nawet w ramach jednej firmy dajmy na to Tannoy SRM 12 bardzo mi sie podoba, Gold 10 tak sobie, Glenair 10 bardzo, Kensington spoko, Kingdom tak sobie.
Fulle to samo Lowther w waskim repertuarze spoko, Voxativ field coil w obudowie Duo bdb, Voxativ Pi, bez suba nie da rady, ze subem daje rade, Zeth słabiej, Audionirvana nie bardzo, Fostex uniwersalniejszy od Lowthera ale nie potrafi tak czarowac w waskim repertuarze (klasyka, klimaty lat 50-60).  Tak wiec nie mam tak ze jak widze fulla albo coaxa to sie modle, bez jaj. Nie mam tak tez w przypadku multiway. Ogolnie rynek zdobywaja konstrukcje najuniwersalniejsze a niekoniecznie najbardziej dopasowane bo nie kazdy ma czas i wiedze zeby zrobic dobry uzytek z pełnej klatki i nawet znakomitego obiektywu ale ze stala ogniskową.
I zeby bylo jasne nie pomstuje na ten stan rzeczy, zdaje sobie z niego sprawe, robie rzeczy egzotyczne bo mnie kręcą i widzę gdzie ich przewaga a gdzie problemy. Sumarycznie dla siebie prywatnie na pewno te klimaty, przynajmniej na tym etapie na ktorym jestem. Moze kiedys wroce do multiway, nie zapieram sie. Na ta chwile do sluchania muzyki prwatnie full :-) To jest zarabiste uczucie jak w pewnym momencie orientujesz sie ze ksztaltujesz glosnik na poziomie mechaniki tak jakbys manipulowal zwrotnica i do tego dxwiek jaki z tego wychodzi trafia dokladnie tam gdzie ma trafiac i daje fun a o to w tym wszystkicm na koncu chodzi.


W dipole tez sie bawilem, kumpel z ktorym pracujemy jest wielkim fanem, on mi musi wybijac z glowy niekonczace sie pomysly bo fakt projekt kiedys trzeba domykac, najlepiej wtedy kiedy jest bdb ;-)
Wlasnie dzis o Tobie plotkowalismy, mowilem mu ze sie napierniczamy i daje mi to motywacje, inaczej juz jakis czas temu bym odpuscil moze....a moze nie ;-)
W kazdym razie zdalem sobie sprawe ze dziala to stymulujaco na mnie, moze troche na zasadzie sado-maso ale nie ma co grymasić :-)

Mam nadzieje ze z tego mojego pierniczenia tez czasami cos wyniesiesz, te kierunkowe serio robia robote, nie raktuje tego jak fetyszu ktoremu wszystko podporzadkowuje ale biore pod uwage, sa sytuacje kiedy trzeba cos wybrac i dobrze miec kryteria. Jednym z nich dla mnie jest wlasnie moc wypromieniowywana przez zestaw.

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 19:41
"Cytat: lancaster w Dzisiaj o 17:44
ja mowie o 45 stopniach albo lepiej 60-ciu. dlaczego ? a niech to bedzie moja kolejna slodka tajemnica, w kazdym razie slyszysz te rzeczy bardzo dobrze badx pewien. chyba ze komora bezechowa łelkam, nie zycze nikomu takich warunkow.
A ja mowie, ze takie charakterystyki nie sa nikomu w domowym audio potrzebne. Ty masz inne zdanie, wiec radze Ci opracowac glosnik omnipolarny, poniewaz przy omnipolarnym glosniku charakterystyki szerokopasmowki lub Coaxa sa bardzo slabiutkie, a przeciez instrumenty graja dookoła, a nie tylko na wprost, tak?"

To co teraz napisze NIE JEST ŻARTEM. Zadałes problem omnipolarnosci wiec odwróciłem kolumne z szerokopasmowcem tyłem, na zrzucie ekranowym masz pomiar wykonany mikrofonem wycelowanym w tylną scianke obudowy. To nie pomyłka, kolumna stała podczas pomiaru dupą do mnie i mikrofonu.
Musze to zbadac bo wydaje mi sie ze cos jest nie tak, zeby bylo śmieszniej w szerokim kacie charakterystyka sie nie zmienia.

chyba otworze kanał na YT i film z tego nagram :-)

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 19:43
obudowa basrefleks jakby kto pytal, nie dipol.

lancaster

  • Gość
03-10-2016, 19:47
Wlasnie sucham kolumny tylem hehehehe, slychac ze gra w "tamta stronę" mniej detali ale pasmo wydaje sie w porządku, miazga jakas :-)

meloV8

  • 1552 / 5870
  • Ekspert
03-10-2016, 21:08
Żaden MTM nie ma kierunkowych lepszych od coaxa Melo, sorry.
Nigdy nie napisalem, ze MTM bedzie mial lepsze charki poza osia od Coaxa( szczegolnie pionowa ), bo to po prostu niemozliwe. Natomias jak sie ktos uprze, to moga one byc bardzo dobre w porownaniu do ukladu niesymetrycznego, jesli nie jest to uklad tubowy CD.

Pomiary z audio +/-7 stopni widze jako uklon w kierunku producentow bo w pionie + 30 albo 45 karamby by wychodzily.
coax po prostuw  kazda strone bezie mial to samo MTM nie da rady, choc jak spojrzalem na MA jakie wkleiles tow  pionie faktycznie ciut lepiej trzyma cisnienie na środku od przecietnego TW. Tylko zdaje sie mialo byc odwrotnie zeby odbic bylo mniej :-) W kazdym razie troche bardziej podobne do coaxa jest. Pzynajmniej to MA.

Pisalem troche wczesniej, ze sam uklad MTM niczego nie gwarantuje. Punkty podzialu, filtry, odleglosci punktow zrodel dzwieku i tak dalej, to wszystko ma znaczenie. Konstruktor dostaje pewien wachlarz mozliwosci, z ktorych moze skorzystac w miare aktualnej potrzeby. Krotko o zwiezle opisuje to sam Joe :

"The results show that the even-order crossovers produce strong off-axis nulls, while the odd-order networks have no off-axis nulls and provide the broadest and smoothest vertical coverage. I suggested that if such coverage was desired, the odd-order crossovers were the ones to use. I think this suggestion was subsequently responsible for the widespread belief that the "D'Appolito Configuration" comprised two components, the MTM geometry and odd-order networks.
For home audio application, the last thing you want is broad uniform vertical polar response. This pattern will produce excessive floor and ceiling reflections. The in-phase even-order networks produce large off-axis nulls that largely eliminate these reflections. For this reason the MTM geometry with even-order in-phase crossovers has become very popular in home theater applications."

Fulle to samo Lowther w waskim repertuarze spoko, Voxativ field coil w obudowie Duo bdb, Voxativ Pi, bez suba nie da rady, ze subem daje rade, Zeth słabiej, Audionirvana nie bardzo, Fostex uniwersalniejszy od Lowthera ale nie potrafi tak czarowac w waskim repertuarze (klasyka, klimaty lat 50-60).  Tak wiec nie mam tak ze jak widze fulla albo coaxa to sie modle, bez jaj. Nie mam tak tez w przypadku multiway. Ogolnie rynek zdobywaja konstrukcje najuniwersalniejsze a niekoniecznie najbardziej dopasowane bo nie kazdy ma czas i wiedze zeby zrobic dobry uzytek z pełnej klatki i nawet znakomitego obiektywu ale ze stala ogniskową.
I zeby bylo jasne nie pomstuje na ten stan rzeczy, zdaje sobie z niego sprawe, robie rzeczy egzotyczne bo mnie kręcą i widzę gdzie ich przewaga a gdzie problemy. Sumarycznie dla siebie prywatnie na pewno te klimaty, przynajmniej na tym etapie na ktorym jestem. Moze kiedys wroce do multiway, nie zapieram sie. Na ta chwile do sluchania muzyki prwatnie full :-) To jest zarabiste uczucie jak w pewnym momencie orientujesz sie ze ksztaltujesz glosnik na poziomie mechaniki tak jakbys manipulowal zwrotnica i do tego dxwiek jaki z tego wychodzi trafia dokladnie tam gdzie ma trafiac i daje fun a o to w tym wszystkicm na koncu chodzi.

Rozumiem i w pelni akceptuje takie podejscie. Ja poszedlem duzo prostsza droga, w pewnym sensie na latwizne. Zrobilem prosta analize tego co do tej pory slyszalem, a z niej wyszlo, ze to co chcialbym miec w domu, to byly zestawy multiway. Byc moze to sie zmieni, bo caly czas jestem otwarty na nowe rzeczy i moze kiedys cos mnie bardzo zaskoczy, po czym bym sie nie spodziewal.

W dipole tez sie bawilem, kumpel z ktorym pracujemy jest wielkim fanem, on mi musi wybijac z glowy niekonczace sie pomysly bo fakt projekt kiedys trzeba domykac, najlepiej wtedy kiedy jest bdb ;-)
Wlasnie dzis o Tobie plotkowalismy, mowilem mu ze sie napierniczamy i daje mi to motywacje, inaczej juz jakis czas temu bym odpuscil moze....a moze nie ;-)
W kazdym razie zdalem sobie sprawe ze dziala to stymulujaco na mnie, moze troche na zasadzie sado-maso ale nie ma co grymasić :-)

Mam nadzieje ze z tego mojego pierniczenia tez czasami cos wyniesiesz, te kierunkowe serio robia robote, nie raktuje tego jak fetyszu ktoremu wszystko podporzadkowuje ale biore pod uwage, sa sytuacje kiedy trzeba cos wybrac i dobrze miec kryteria. Jednym z nich dla mnie jest wlasnie moc wypromieniowywana przez zestaw.

Byl czas kiedy bylem calkowicie pochloniety dipolami. Zbieralem dziesiatki glosnikow, szczegolnie Vintydze, nad ktorymi rozplywali sie ludzie na roznych forach. To bylo fajne i ciekawe doswiadczenie, po ktorym uwazam ze ze starych dziadkow mozna wycisnac wiele bardzo dobrego dzwieku. Co jakis czas mysle o jakis projektach odgrod, ale bardziej zachecaja mnie do tego mniejsze wymagania stolarki niz sama specyfika dzwieku z odgrod. Nawet w pewnym momencie padlem na pomysl polaczenia odgrody z TL i opisalem swoje prototypy, lacznie z pomiarami. Pare osob zrobilo cos wg tego i ku mojemu zaskoczeniu, opinie byly pozytwne. Uwazam nawet, ze tak naprawde zaprojektowanie dwudroznego dipola z duzym basem i z mala szerokopasmowka jest duzo prostszze od zbudowania klasycznych 3 way czy 2 way, a jesli dobrze wybierze sie glosniki, to efekt moze byc naprawde super do domowego grania bez szalenstw.

Czy z naszego scierania na forum cos wynosze? Nic nie pozostaje bez efektu, z reszta od kiedy pamietam, zawsze lubilem nieduze szerokopasmowce, ktore nie raz potrafily ladnie czarowac.  Na te chwile projektuje nieduzy monitorek z glosnikiem szerokopasmowym. Ciekawe nie? A przeciez taki ze mnie lanser technologi multiway.  Moze nawet uda sie je zabrac na AS...

To co teraz napisze NIE JEST ŻARTEM. Zadałes problem omnipolarnosci wiec odwróciłem kolumne z szerokopasmowcem tyłem, na zrzucie ekranowym masz pomiar wykonany mikrofonem wycelowanym w tylną scianke obudowy. To nie pomyłka, kolumna stała podczas pomiaru dupą do mnie i mikrofonu.
Musze to zbadac bo wydaje mi sie ze cos jest nie tak, zeby bylo śmieszniej w szerokim kacie charakterystyka sie nie zmienia.
Moze poloz na plecach, dodaj rozpraszacz kulowy i sluchaj. Moze akurat...

lancaster

  • Gość
04-10-2016, 09:10
nie podobaly mi sie dotad zadne promieniujace  ten sposob, najblizej byly Duvell cd na gorze i wooferem pompujacymw  w ta sama soczewke z dolu. Dla mnie średnio, bajerancko to wyglada. slabiej wypadly german physic, mbl z jednej strony dxwiekowo nie sa jak dla mnie mocno udziwnione ale cholernie mechaniczne granie - tak go odbieram. Przestrzen z tego typu kolumn jest zwykle ciekawa, unikaja "grania ze skrzynki".

Dawno temu na frum pisywal jeden facet - graaf, lubilem goscia bo czesto rzucal niekonwencjonalnymi pomyslami, jednym z nich byl stereolith (pojedynczy box odtwarzajacy stereo), czegos takiego nie skreslilem, tego i wzmacniacza OTL do kolumn. Ostatni pomysl wrocil jak bumerang ostatnio bo nie jest problemem zaprojektowac np. 16ohm glosniki.
Problem jak zwykle z uniwersalnoscia, ale dla mnie jak wiesz to raczej powod zeby temat sprawdzic niz zeby odpuscic :-)

meloV8

  • 1552 / 5870
  • Ekspert
04-10-2016, 13:20
Mam oryginalnego Stereolitha, gdzies lezy w piwnicy i zbiera kurz.