Audiohobby.pl
Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: tetejro w 29-04-2018, 12:53
-
Miałem problem z tytułem tego wątku, bo przy pomyśle zestawu z głośników Tonsil - GDN 30/60/1 (powstałego kilkadziesiąt lat temu jako rozwinięcie gitarowego GD 30/30) oraz tuby GDWT 12-19/150FP (APT 150 Eminence) - trudno jest zachować powagę.
Ale jako się rzekło : Guitar & Horn by „Lancaster” AH –w skrócie GH Audiohobby
Zaczeło się od tego:
http://audiohobby.pl/index.php?topic=12054.810
w temacie Tonsila jakbym miał się za coś brać do takiej roboty to 30/60/1 z ew. dodatkowym magnesem w budzie zamkniętej.... Variovent do sprawdzenia, jak się dobrze popieści to w 60-70l do 40Hz -6dB do zrobienia
kupiłem 30/60/1, kupiłem też tubę z „Zeusa” do moich „perszingow”, tyle na tę chwilę.
krotki odsłuch GDN 30/60/1, głośnik jak na 30cm ma środek b.ładny uważam,:
Doszło do ustalenia ogólnych założeń konstrukcji:
co do wymiarów to poszedłbym w golden ratio :-)
https://www.omnicalculator.com/math/golden-ratio
duży monitor i dużo „vintydżu”,
"taką skrzynkę tez można machnąć będzie wyglądała" ...400x625x265 :-)
(nadal twierdzę że męskie kolumny są duże - bo fizyki się nie oszuka) :p
przyjechały Varioventy od Melo, będą testowane + kombinowane zamienniki DIY jeśli się sprawdza.
Następnie były wstępne pomiary, włożenie w jakiekolwiek obudowy z jakaś pierwszą zwrotnicą i odsłuchy porównawcze silnej grupy z Tannoyami smr:
z koncertowym Milesem Davisem z YT można jechać na wystawę, nie będzie Złotej Maliny :-) pisze to zupełnie serio.
dziś porównaliśmy z Tannoy (obecnie głośniki tam zainstalowane można kupić jako nowe w kolumnach za 60Kzł) i zapewniam ze jest OK :-)
Kolumna w bezpośrednim porównaniu jest... zacznę od negatywów Tonsili :
- słabsza przestrzeń niż w Tannoy. Nie jest zła ale w koncentryku Tannoya dźwięk rozchodzi się swobodniej
- w Tannoy niższy bas (obudowa 45 l w Tonsilach vs ok 100-150 w Tannoy)
- najczęściej (nie zawsze) lepsze wokale damskie
- na niektórych płytach nieco mniejsza skala dźwięku
- niższa efektywność Tonsila
neutrale :
- podobna dynamika
i pozytywy Tonsili :
- pełniejsze, gęstsze brzmienie i jednocześnie co najmniej taka jak w Tannoy artykulacja
- najczęściej (nie zawsze) lepsze wokale męskie
- lepiej wyartykułowany kickbass
Pasmo w Tannoy jest tak ułożone ze ma nieco więcej górnego środka przez co dźwięk mamy nieco bardziej z przodu w wyższych rejestrach ale tez jest on lżejszy niż w Tonsilach.
wygląda na to, że zwrotnica docelowa jest. Kolejny ruch to para stereo w 66l i testy Varioventow.
W dwóch zdaniach
Tannoy - lepsza separacja, więcej szczegółów oraz ich zróżnicowana, lepiej kontrolowany, konturowany bas, więcej subtelnych smaczków.
Formowe DIY - większe kopnięcie, nie mniej namacalne niektóre wokale niż w Tannoy, Więcej "mięsa".
Wrażenie dynamiki - zbliżone
Przyjemność słuchania Tannoy - 5, forumowe DIY 4 (co przy cenie samych głośników do DIY jest wynikiem bardzo dobrym)
Jako, że u mnie odbywało się to trochę nieszczęsne porównanie - nieszczęsne, bo kto to widział porównywać ze sobą dwie pojedyncze kolumny, gdzie jedna podpięta pod lewy, a druga pod prawy kanał, które to kanały - jak wiadomo - charakteryzują się "innymi składowymi dźwięku" :-) No ale co do charakteru dźwięku można było się zorientować. W większości zgadzam się z Kolegami..., może - wg mnie - wokale były jednak lepsze z Tannoy-i, choć w jednym przypadku wokal męski również podobał mi się bardziej z forumowych. Wokale - szczególnie żeńskie oceniam jako bardziej bezpośrednie, obecne, namacalne, jaśniejsze z Tannoy-i. Ogólnie z Tannoy-i jaśniej, natomiast bas barwowo również bardziej odpowiadał mi z Tannoy-i.
Podsumowując..., trzeba powiedzieć, że szykują się nieźle brzmiące formowe kolumny. Już wstępnie umówiliśmy się na "uczciwsze" porównanie jak już będzie parka tych kolumn, gdzie będzie można łatwiej dostrzec różnice w rożnych aspektach brzmienia.
Poniżej w tym wątku – mam nadzieję, jeżeli projekt wypali i okaże się zadowalający brzmieniowo - znajdą się pomiary, schematy zwrotnic i opisy Lancastera dotyczące kwestii technicznych. Oraz rysunki przydatne ewentualnym naśladowcom, którzy chcieliby zbudować ten zestaw jako pierwsze swoje DIY, by nie katować uszu jakimiś Altusami 140 z czasów junty generała Jaruzelskiego, kupionymi na OLX-ie czy innym bazarze „sprzedajemy.pl” za kilka stówek.
-
Prosba o wklejenie ryzunku obudow
-
Rysunek techniczny proponowanej obudowy.
Wersja prosta. O wymiarach zewnętrznych:
Wysokość=660 mm x
Szerokość=436 mm x
Głębokość=325 mm.
Rysunek uwzględnia budowę z płyt grubości 18mm ciętych pod kątem prostym - najtaniej z płyty wiórowej.
Wewnątrz obudowy wzmocnienia w postaci desek spinających przeciwległe ściany oraz listew o przekroju 20x20 mm, wzmacniających krawędzie obudowy od wewnątrz (najlepiej z twardego drewna lub odcinanych ze sklejki).
Obudowa powinna być sklejana w całości. Montaż odbywa się przez otwory w obudowie. Należy zwrócić uwagę na zachowanie szczelności. oraz na takie ustawianie wzmocnień by były one ciasno spasowane międzu ścianami ale nie powodowały ich odkształcania.
Zwrotnicę można zmontować na terminalach głośnikowych lub lepiej na desce, którą przykręcimy do tylnej ściany na wysokości terminala zacisków. Takie rozwiązanie przy okazji pozwala łatwo uzyskać szczelność i sztywność. Można tę deskę przykręcić nawet długimi śrubami lub wkrętami od zewnątrz – tymi samymi, którymi przykręcamy terminal do tylnej ściany.
Mozna tez zastosować gniazdo centryczne Speakon, które ułatwia zachowanie szczelności jak i samo wykonanie otworu montażowego.
Można pomyśleć także nad wykonaniem podpory dla obwodu magnesu głośnika tubowego ponieważ wisi on na długim ramieniu plastikowej tuby. Kawałek płyty z wyciętym półokręgiem na krawędzi i wsunięty pomiędzy magnes a płytę górnego wzmocnienia obudowy, powinien wystarczyć, ale musi być to wykonane precyzyjnie by nie tworzyło naprężeń - mozna tez prosciej - z czterech listew trzymających magnes - to kwestia do rozstrzygnięcia na etapie budowy.
Przednia ściana jest zagłębiona pomiędzy ściany boczne na 5mm poniżej ich krawędzi. W ten sposób można zrezygnować z wykonywania podfrezowań do zagłębienia głośników w przedniej ścianie obudowy.
Powierzchnię przedniej ściany można okleić miękkim materiałem grubości 5mm - filcem technicznym, korkiem nielakierowanym, gumą neoprenową itp. A następnie wyciąć w tym materiale nożem tapicerskim obrysy głośników - tworząc w taki sposób cos w rodzaju podfrezowania, w które będą wpuszczone głosniki (przed cięciem korka należy go zalać lakierem nitro - najtaniej Capon do parkietów lub szpachla Capon, żeby się nie strzępił podczas cięcia).
-
Na oklejenie ściany przedniej Można tez użyć twardych materiałów albo nawet wykonać ich łączenie – na przykład krawędzie przy bokach uzupełnić paskami płyty pilśniowej lub sklejki grubości 5mm i szerokości 30mm i następnie zaszpachlować i fornirować lub pomalować na taki sam kolor jak ściany obudowy, zwęzić w ten sposób pas miękkiego materiału na przedniej ścianie ( w poście poniżej szkic wyglądu zewnętrznego takiego wykonania ).
Krawędzie płyt i łączenia można szlifować lub planować frezarką a następnie zalać szpachla nitro Capon z pyłem drzewnym. Capon szybko schnie bardzo dobrze się szlifuje i jest szansa na uzyskanie w ten sposób podkładu pod dowolny lakier, a być może nawet nie wyjdzie nam efekt klawiszowania jeżeli zastosujemy lakiery matowe lub strukturalne.
Dobrze byłoby także pomalować wnętrze obudowy ponieważ materiały stratne do jej wypełniania są zazwyczaj higroskopijne i w pewnych warunkach mogą chłonąc wodę z otoczenia.
Przy wykończeniu obudowy można stosować kolory kontrastowe np. obudowa czarna to okładzina ściany przedniej jasnoszary filc lub naturalny korek. Do Caponu można stosować pył drzewny barwiony – taka szpachla zalana na porowaty korek może dać ciekawy efekt podkreślenia struktury.
-
Szkic wyglądu zewnętrznego.
Obudowa z podstawką pochylającą ją o 7 st. od pionu. Taka podstawka jest tania w wykonaniu i lekka można ja złożyć z czterech desek., można w nią wkręcać kolce.
Dawno temu w Radioelektroniku był opisany taki „patent” na podobną podstawkę, w której były przegrody na cztery piłki tenisowe pełniące rolę amortyzujących podkładek.
Można również wykonać podstawkę w postaci ramy z czterech płyt o wysokości wewnętrznej 33 cm. Dzięki temu znajdzie się w niej miejsce na przykład na płyty długogrające LP’s .
A do szybkiego odsłuchu da się postawić kolumnę na każdym krześle bowiem pasuje wysokością do typowej pozycji siedzącej słuchacza na kanapie ;-)
-
Podoba mi sie patent z pilkami tenisowymi, zamowilem deski na docelowe obudowy 2 szt.
Podstawki zostawiam na poxniej, na razie jako podstawka sluzyla mi rolka audiofilskiej pakowej taśmy klejącej :-)
-
a, i wzialem 22mm mdf bez wzmocnien na razie, mdf bo latwiej bedzie ludziom obrobic, a wzmocnien nie dawalem, posluchamy co z basem.
-
MDF jest już drogi. Wykorzystuje się jeżeli chcemy robić jakieś dziwniejsze kształty obudowy, albo w charakterze elementów pogrubiających ściany.
Przyzwoite obudowy zawsze robiono ze sklejki - zwłaszcza duże, taką można zamawiać razem z usługą CNC np. w Elmuzie. No i jest odporniejsza na zmianę wilgotności powietrza niż MDF.
Wiórówka z kolei najtańsza ale ciężko znaleźć usługę cięcia. Wiórówka przycinana w Castoramie jest tak precyzyjna jak gościu który akurat pilę obsługuje. Czasem wyjdzie idealnie a czasem należałoby po nim jeszcze sformatować frezarką. Wykańczanie jest upierdliwe. Można okleić 5mm sklejka lub 3mm HDF jednak wtedy koszt robi się nieco wyższy a przede wszystkim znacznie większa jest pracochłonność.
Mimo wszystko obstaję przy wirówce. Na drugim miejscu sklejka -jeżeli ma być na bogato i precyzyjnie na CNC.
-
Myślę że zwiekszenie objetości z 66 do ok.77 litrów nie powinno bardzo wpłynąc na wytrzymałość, a może troche wygładzic bas. Mam więc także pomysł na obudowę stojaca - tym razem wąską - troche trudniejsza do wykonania bo tuba ma byc montowana przy samej krawędzi obudowy więc płytę 18mm trzeba będzie w tym miejscu ściać pod odpowiednim kątem. W wolnej chwili zrobie rysunki techniczne takiej obudowy.
Uwazam tez ze element stratny jest jakimś półsrodkiem z powodu nieliniowości tłumienia. Pik impedancji mozna zlikwidowac obwodem zobla (rlc) dostrojonym na czestotliwość Fc (głosnika w obudowie zamkniętej). Może nawet bez wpływu na przebieg charakterystyki spl w zakresie basu.
-
tego sienie podejmuje, przy zmianie objetosci byc moze przyda sie kosmetyka przy zwrotnicy, wzialem na testy mdf, bez przeady drogi nie jest za 2 szt pewnie nawet 200zł nie wyjdzie z pocięciem, kazdy material ma swoje plusy dodatnie i ujemne. Akurat w tym projekcie sklejki bym nie bral, im wieksza zmulerka tym bardziej warto pomyslec, mysle ze jak ktos zrobi z wiora 66l w tych samych gabarytach roznic wikszych nie stwierdzi. gorzej przy zmianie litrazu.
-
Lekka zamiana objetości nie powinna niczego zmienić w okolicach podziału pasma. Ale dlaczego napisałes "zmulerka"?
-
po prostu tonsilacze oceniam jako nie-zmulone a sklejka vs mdf to zaleznosci idace w takich kierunkach.
jeszcze nie odebralem mdf docelowego, wczoraj dzwonilem z przeprosinami ze nie dam rady do firmy ktora wykonuje usluge. Cena 130zl z pocieciem za pare obudow z mdf 22mm bez przegrod. Mysle ze cena typowo budzetowa, z wiora mialbys moze 50zł taniej a słabiej sie obrabia.
-
Ale to cena bez frezowania oczywiście?
I jak tam postępy, czy coś się ruszyło?
-
cena bez frezowania tylko formatki z docieciem na wymiar
na razie nic sie w temacie nie rusza, obudowy wg Twoich rysunkow stoja i czekaja
-
info dla tych ktorzy stracili juz wszelka nadzieje :-)
Prawdopodobnie tak jak ponizej albo z niewielka korekta bedzie wygladal final. woofer filtrowany 3 rzad elektryczny, tweeter pojedynczy kondensator + rlc na gorny srodek. Probowalem wyzszych rzedow dla tweetera, poczatkowo byl nawet 3-ci ale tak ajkw tej chwili akurat w tej konfiguracji podoba mi sie najbardziej. 3 rzad dla woofera wymuszony koniecznoscia ksztaltowania charakterystyki 800-2KHz
Pomiar na osi, pod katem ok 45stopni w bok i takim samym w gore
-
a i sorki za brak ładnych wykresow, mierzone w chalupie, Jeszcze 1-2 przymiarki.
Na razie wzgledem wersji poprzedniej mamy gładziej, wiecej powietrza blizsze damskie wokale i lekko spilowane pazurki, ale na elegancko a nie na tępo ;-)
-
-
jeszcze varioventy do sprawdzenia, to machne dzis
-
Będzie jakuś pdf manual jak to poskładac?:)
-
bedzie tylko robia sie schody bo spodobal mi sie w tej konstrukcji variovent i trzeba bedzie kombinowac jak zastapic varioventy (dalem 2 szt na kolumne) ktore mam pozyczone od melo
-
sprobuje jeszcze powypychac kolumne bo variovent nieco nam komplikuje
-
neutralniej, chyba tak wole. Dla tetejro i innych chetnych zrobi sie opcje regulacji pulapki na gornym srodku dla tweetera i oczywiscie calej galezi wysokotonowej szeregowym rezystorem
-
Mowisz, ze lepiej bylo z varioventami?
-
inaczej w sumie, moze kwestia przyzwyczajenia do wentylowanych :-)
Ten glosnik w OZ ma spore kopyto na midbasie
-
Wysoka dobroc obudowy tak wlasnie robi. Wrazenie wykopu.
-
Moim zdaniem głosnik da się wstawić jeszcze nieco wieksza obudowę. Wypełnić ją w całej objetości mat. stratnym i powinno sie obyć bez varioventów, a podbicie na 100Hz nie powinno mocno dominować. Ludzie pisza o tych głosnikach ze w OZ mozna osiągnąć "okragły bas" w sensie ze opadanie krzywej spl nie jest bardzo strome mimo wysokiej dobroci głosnika.
Ale jezeli ma być element stratny zamienny z Varioventem to musi być opracowany bardzo szczególowo co do wymiarów i konkretnego materiału.
Na zwrotnicę robiłem tylko symulacje z danych fabrycznych. Filtry były 24/24db i pułapki rezonansowe w obu gałęziach, dlatego dałem sobie spokój z dalszymi rozważaniami, bo przy takim skomplikowaniu bez fizycznego pomiaru i odsłuchu efekty są nieprzewidywalne.
-
akurat wykop jest spoko, do takiej konstrukcji (dosc motorycznej ogolnie) uwazam lepszy wykop na + niz na minus.
Jast tego wystarczajaco zeby bawic sie w tlumienie odrobine. variovent wlasnie w ta strone idzie.
tetejro, do tego glosnika mozna zapakowac duza obudowe i dostac niskie f tylko wtedy mamy szafe. Mysle ze wymiary ktore zaproponowales sa calkiem OK. Wyciaganie konstrukcji w podloge pozbawi ja lekkosci na standzie.
W kazdym razie ja to dokoncze na tym materiale ktory mam. Slucha sie calosciowo dobrze, dxiwek jest motoryczny "wychodzi" kiedy trzeba ale nie meczy. Środek dobrze "skondensowany" o dobrej (normalnej) sklali.
-
final setup
pomiary w pomieszczeniu wiec troche kaszany wjechalo ale nie bramkowalem, nie laczylem raw mikrofon 0 i 45stopni
tetejro poskladasz pdf ?
opis wytlumienia:
wszystkie boczne scianki, gora i dol "owiniete" pianka tapierska 3cm podobnie jak Harbeth :
-
wymiary obudowy takie jak narysowales (duzy monitor)
Mysle ze nie bedzie problemu powiekszyc objetosc, zwlaszcza ze zrobimy na final opcje regulacji w pewnym zakresie
Na ta chwile bez regulacji wyglada to nastepujaco :
woofer szeregowo 4,3mH rdzeniowa dr 1,2mm, rownlegle C 4,7uF szeregowo 2,4mH dr 1,2mm.
elektrycznie 3 order, akustycznie nawet bardziej ;-)
tweeter szeregowo 8,2om - C 1,1uF (mam rownolegle 2x2,2uf ale mysle ze 1,2 nie zabije + lekko wiekszy rezystor poprzedajacy np. 10ohm - bede to sprawdzal). Dalej rownolegle rlc 0,75mH+2,7om+2,2uF
wszystkie kondensatory to polinkowskie crosscapy, glosniki wiadomo, cewki tez polink, rezystory superes. wszystko do kupienia w polinku
oba glosniki podpiete w zgodnej fazie, jeszcze apropos wytlumienia pod wooferem dorzycone luxno rozlozone runo owcze, zwazone 125g czyli 120-140 przyjmijmy.
kupowalem tu :
http://institorium.pl/page/index.php/pl/koszyk/product/view/8/8
i jeszcze odnosnie basowca, doklejony dodatkowy magnes wielkosci tego ktory jest na glosniku, kupiony w Tonsilu.
Okablowanie u mnie solid core 0,5mm, mysle ze linka 1mm2 tez sie nada, max 1,5mm nie pchalbym sie tu w węze ogrodowe
-
w obwodzie wysokotonowym 8,2 - 12 - 15om da to tlumienie kroku o troche ponad 1dB
-
moze nawet 8,2-15-22, ponizej roznica 8,2-22
-
dla obnizenia poziomu srednicy najwygodniej wykorzystac dodatkowy rezystor szeregowy z kondensatorem 4,7uF o wartosci 5,6om. Mysle ze taka wersja moze przypasc do gustu tetejro.
-
na screenie powyzej wszystkie opcje regulacji. Jak sa jeszcze jakies pomysly dajecie.
Skladam pare i jade na podboj wszechswiata ;-)
-
Skladam pare i jade na podboj wszechswiata ;-)
Ale wczesniej - przed podbojem - jeszcze do mnie :-)
-
Lutek,i bardzo chetnie , ale to juz dopiero na jesien bedzie.
-
To dopiero na jesien chcesz ten projekt definitywnie zakonczyc ? Sadzilem, ze to juz prawie koniec i niebawem bedzie drugie - juz wlasciwe porownanie (bo dwoch, a nie jednej kolumny) u mnie - podobnie jak poprzednio.
-
projekt jest skonczony Lutek, po prostu nie planuje latem wycieczki do Krzyza.
-
za to pewnie podjade do Gustawa, moze do Krystiana i jeszcze 2 osob w Poznaniu. weekendy mam najczesciej pozajmowane a w tygodniu roznie z czasem, cala tajemnca nie robienia teraz dluzszych wycieczek.
-
projekt jest skonczony Lutek, po prostu nie planuje latem wycieczki do Krzyza.
Ok., rozumiem..., tyle, ze jesli porownywalismy miedzy soba pojedyncze kolumny (a feee... !), to wypada tez porownac: parka vs parka. Zapewne wszyscy jestesmy ciekawi roznic (jesli w ogole wystapia) w pewnych aspektach, ktorych nie jest mozliwe wylapanie, porownujac pojedyncze kolumny miedzy soba i to gdzie jedna wpieta do lewego, a druga do prawego kanalu :-( A te aspekty, slyszane z dwoch wpietych kolumn, to stereofonia, gradacja planow w glab, rozdzielczosc (seperacja), lokalizacja pozornych zrodel dzwieku, przestrzen.
Mam nadzieje, ze jesienia bedziesz posiadal fizycznie te prototypowa parke, lub inna identyczna. W kazdym razie, jesli jednak uda Ci sie znalezc wczesniej troche czasu aby wpasc - mysle, ze pewnie z Gustawem, jak poprzednio - to oczywiscie zapraszam.
-
Lutek, spoko rozumiem. Mi takie porownanie w pewnych aspektach mowi tyle ile potrzebuje, dla samego fanu podjedzie sie z para stereo, ktora mam na ta chwile i o ile mnie nikt nie zmolestuje miec bede , obiecuje przed ew. odstapieniem zawitac do Ciebie tak ze spoko wypijemy razem kawe zjemy ciacho i posluchamy :-)
-
Ok. No.., bez kawy i ciacha, to co to za sluchanie i porownywanie by bylo :-)
-
wymiary obudowy takie jak narysowales (duzy monitor)
Mysle ze nie bedzie problemu powiekszyc objetosc, zwlaszcza ze zrobimy na final opcje regulacji w pewnym zakresie
Na ta chwile bez regulacji wyglada to nastepujaco :
woofer szeregowo 4,3mH rdzeniowa dr 1,2mm, rownlegle C 4,7uF szeregowo 2,4mH dr 1,2mm.
elektrycznie 3 order, akustycznie nawet bardziej ;-)
tweeter szeregowo 8,2om - C 1,1uF (mam rownolegle 2x2,2uf ale mysle ze 1,2 nie zabije + lekko wiekszy rezystor poprzedajacy np. 10ohm - bede to sprawdzal). Dalej rownolegle rlc 0,75mH+2,7om+2,2uF
wszystkie kondensatory to polinkowskie crosscapy, glosniki wiadomo, cewki tez polink, rezystory superes. wszystko do kupienia w polinku
oba glosniki podpiete w zgodnej fazie, jeszcze apropos wytlumienia pod wooferem dorzycone luxno rozlozone runo owcze, zwazone 125g czyli 120-140 przyjmijmy.
kupowalem tu :
http://institorium.pl/page/index.php/pl/koszyk/product/view/8/8
i jeszcze odnosnie basowca, doklejony dodatkowy magnes wielkosci tego ktory jest na glosniku, kupiony w Tonsilu.
Okablowanie u mnie solid core 0,5mm, mysle ze linka 1mm2 tez sie nada, max 1,5mm nie pchalbym sie tu w węze ogrodowe
Rozrysuję zwrotnice jak już bedziesz po wszystkich odsłuchach i próbach z varioventami.
trzeba tez podawać rezystancje cewek, bo sama grubosc drutu nie pozwala na wyciagnięcie wniosków o jaką cewkę chodzi, zwłaszcza rdzeniową.
Łączenie kondensatorów i rezystorów równolegle - lepiej tego unikać.
Wytłumienie - rodzaj materiału i gramatura oraz sposób rozłozenia. Ja jestem za stosowaniem wypełniania w całej objętości obudowy OZ. Wtedy trzeba opisac jak "zasypujemy" - lub klinujemy w przypadku gąbkli - takie wypełnienie żeby sie trzymało na miejscu, a nie przemieszczało się swobodnie po całej obudowie.
magnes dodatkowy - warto podac też rodzaj magnesu i na wszelki wypadek wszystkie jego wymiary.
Co do wiekszej obudowy to mam taka koncepcję obudowy podłogowej - dla odmiany - wąskiej. Ale będzie trudniejsza w wykonaniu i także trudniejsza do czytelnego narysowania.
-
variovebty ze wzgldow praktycznych (dostepnosc) odpadly, zostajemy przy OZ
pianka ulozona w rulon na styk po scianach bocznych i gornych nic sie nie przemiesci, mozna ja przykleic punktwo.
reszte pomierze z natury i podam wg zapytan
-
maly update, wczoraj pierwsze odsluchy z ostateczna tym razem wersja zwrotnicy.
Gralismy w 2 pomieszczeniach 37 i ponad 20m2 w obu uwazam ładnie szczegolnie zadowolony jestem ze w trudniejszym (mniejsze - skos) tez. Kolumna uniwersalna, neutralna z odrobina magii, ładna przestrzenią i dynamiką, dxwiek ma normalna skale i co najwazniejsze "odzywa sie".
Dobrze roznicuje nagrania pod wzgledem barwy sa ciemne lekko rozmyte i soczyste z kopem w zaleznosci od plyty.
zwrotka na rysunku, wytlumienie bez zmian wzgledem opisu wczesniejszego, wymiary jakie zaproponowal tetejro (ok 66l netto)
milego sluchania :-)
-
.
-
.
No i to jest wzorowa koleżeńska postawa. Aż mnie kusi je zbudować bo szukam czegoś audiofilskiego ale z sosem i kopniakiem :) Nie potrzebuje referencji a wrażeń..
-
Jeszcze rezystancje cewek by sie przydały. Oraz opis rodzaju kondensatorów - głównie tego 0,82uF bo przy tak małych pojemnosciach wbór jest wiekszy.
-
zamawiajac w Polinku wystarczy zrobic kopiuj wklej :
000-1908 Cewka ind. 0,390mH +/-3% 0,600Ω dr.0,70mm śr.22 dł.25mm - 2szt
000-2066 Cewka ind. 0,900mH +/-3% 0,400Ω dr.0,70mm Fe 0,033kg. śr.22 dł.30mm - 2szt
000-5224 Cewka ind. 2,200mH +/-3% 0,260Ω dr.1,00mm Fe 0,139kg. śr.35 dł.45mm - 2szt
000-5122 Cewka ind. 3,000mH +/-3% 0,313Ω dr.1,00mm Fe 0,139kg. śr.35 dł.45mm - 2szt
001-0228 Kon. 0,82µF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-12 / 25mm. poziomy - 2szt
001-0264 Kon. 10,00µF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 36mm. poziomy - 2szt
001-6014 Kon. 2,70µF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr- 8 / 18mm. poziomy - 2szt
001-6023 Kon. 4,70µF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-10 / 19mm. poziomy - 2szt
002-0082 SUPERES 4,70Ω 5W 1% L<1µH Ty-Ohm wym.6,0/19 samogasnące - 2szt
002-0088 SUPERES 5,60Ω 5W 1% L<1µH Ty-Ohm wym.6,0/19 samogasnące - 2szt
czy mozna zastosowac inne elementy o tej samej wartosci ?
Mozna, tylko pilnujcie zeby rdc cewek za bardzo nie plywalo wzgledem ww. same glosniki tez jakis tam swoj rozrzut maja. na poziomie mniejszym od przecietnej niesymetrii pomieszczenia odsluchowego. Czasami dobry efekt daje zamiana miejscami kolumn, niby tych samych a jednak nie do konca ;-)
-
Rozrysuję to ładne w PDFie ale najwczesniej jutro, bo dzisiaj wypoczywam przed rozrywkom :-)
-
sznapi sznapi sznapi tetejro :-)
nie spieszy sie, czekalo chyba z rok moze poczekac jeszcze troche.
Jak ktos potrzebuje na szybko wszystko ma w tym wątku tylko troche porozrzucane.
-
Mam te kolumny u siebie. Świetne granie. Jeszcze za krótko je słuchałem żeby dokładnie opisać ich granie.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Te pierwowzory od lancastera, czy juz zdazyles zbudowac ? A tak w ogole, to miales w czasie wakacji wpasc...
-
Zwrotnica Guitar & Horn Lancaster.
Spis elementów wg katalogu Polink Wilkowo https://loudspeakershop.eu/
000-1908 Cewka ind. 0,390mH +/-3% 0,600Ω dr.0,70mm śr.22 dł.25mm - 2szt
000-2066 Cewka ind. 0,900mH +/-3% 0,400Ω dr.0,70mm Fe 0,033kg. śr.22 dł.30mm - 2szt
000-5224 Cewka ind. 2,200mH +/-3% 0,260Ω dr.1,00mm Fe 0,139kg. śr.35 dł.45mm - 2szt
000-5122 Cewka ind. 3,000mH +/-3% 0,313Ω dr.1,00mm Fe 0,139kg. śr.35 dł.45mm - 2szt
001-0228 Kon. 0,82µF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-12 / 25mm. poziomy - 2szt
001-0264 Kon. 10,00µF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 36mm. poziomy - 2szt
001-6014 Kon. 2,70µF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr- 8 / 18mm. poziomy - 2szt
001-6023 Kon. 4,70µF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-10 / 19mm. poziomy - 2szt
002-0082 SUPERES 4,70Ω 5W 1% L<1µH Ty-Ohm wym.6,0/19 samogasnące - 2szt
002-0088 SUPERES 5,60Ω 5W 1% L<1µH Ty-Ohm wym.6,0/19 samogasnące - 2szt
-
Te pierwowzory od lancastera, czy juz zdazyles zbudowac ? A tak w ogole, to miales w czasie wakacji wpasc...
Lutek mam kolumny Marka.
Wizytę u Ciebie ciagle mam na uwadze. Czekam tylko na jakiś wolny dzień.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Ok., to czekam na info.
-
Kto poza Lanem słuchał tych monitorów i mógłby się podzielić wrażeniami ?:)
-
Jak na razie, to chyba ja i Gustawz w czasie porownan - niestety - jednej kolumny u mnie z Tannoy-ami, o czym pisal tez tutaj
tetejro 29-04-2018, 12:53, no i aktualnie ma je u siebie "lok" i pewnie cos napisze.
Cytat: Gustaw w 23-04-2018, 09:41
W dwóch zdaniach
Tannoy - lepsza separacja, więcej szczegółów oraz ich zróżnicowana, lepiej kontrolowany, konturowany bas, więcej subtelnych smaczków.
Formowe DIY - większe kopnięcie, nie mniej namacalne niektóre wokale niż w Tannoy, Więcej "mięsa".
Wrażenie dynamiki - zbliżone
Przyjemność słuchania Tannoy - 5, forumowe DIY 4 (co przy cenie samych głośników do DIY jest wynikiem bardzo dobrym)
Cytat: Lutek w 23-04-2018, 12:05
Jako, że u mnie odbywało się to trochę nieszczęsne porównanie - nieszczęsne, bo kto to widział porównywać ze sobą dwie pojedyncze kolumny, gdzie jedna podpięta pod lewy, a druga pod prawy kanał, które to kanały - jak wiadomo - charakteryzują się "innymi składowymi dźwięku" :-) No ale co do charakteru dźwięku można było się zorientować. W większości zgadzam się z Kolegami..., może - wg mnie - wokale były jednak lepsze z Tannoy-i, choć w jednym przypadku wokal męski również podobał mi się bardziej z forumowych. Wokale - szczególnie żeńskie oceniam jako bardziej bezpośrednie, obecne, namacalne, jaśniejsze z Tannoy-i. Ogólnie z Tannoy-i jaśniej, natomiast bas barwowo również bardziej odpowiadał mi z Tannoy-i.
Podsumowując..., trzeba powiedzieć, że szykują się nieźle brzmiące formowe kolumny. Już wstępnie umówiliśmy się na "uczciwsze" porównanie jak już będzie parka tych kolumn, gdzie będzie można łatwiej dostrzec różnice w rożnych aspektach brzmienia.
-
@Lan, a nie masz ochoty na prawdziwego rokenrolla?
Pakujesz paczki i wysyłasz w tournee? Każdy płaci za wysyłkę kurierem ubezpieczoną i potem obowiązkowa relacja na forum.
Co Ty na to i co Wy na to??
-
Przez lata mialem zle doswiadczenia z kurierami (przed laty bardzo duzo kupowanych kolumn i glosnikow) i jesli kolumny bylyby standardowo zapakowane w kartony tekturowe, to niemal pewne, ze do kogos dotarlyby poobijane, uszkodzone, a do ostatniej chetnej na posluchanie osoby pewnie juz zupelnie rozbite. Dlatego uwazam, ze jesli juz, to obowiazkowo w solidnych skrzynkach drewnianych i to odpowiednio wewnatrz wyscielonych jakims odpowiednim materialem amortyzujacym, wykonanych na tyle solidnie aby nie baly sie zrzucania z samochodu - metalowe narozniki na rogach skrzyn tez mile widziane.
To jednak wiaze sie z dodatkowymi kosztami zwiazanymi z wykonaniem takich skrzyn, wiec czy beda chetni na ich pokrycie - oprocz kosztow przesylek do poszczegolnych osob ? No i czy znajdzie sie ktos chetny aby zajac sie ta cala operacja, tzn. zamowieniem skrzyn i wyslaniem kolumn do pierwszej chetnej osoby ?
-
Synthax nie chce mi sie tego organizowac, kolumny stoja u loka jak sie dogadacie mozna je wyslac do Ciebie
-
jak je kurier rozwali koszty pokrywa odbiorca paczki
-
Witam - bardzo ciekawy projekt, może wkleicie jakieś foto. Pozdrawiam
-
No dobra, czyli akcję odpuszczamy ze względu na zbyt wysoki risk factor.
-
Kurierzy wożą przesyłki do 30kg. Tu by był spory nadgabaryt, wiec cena przesyłki raczej nieakceptowalna.
PS. poza tym przydałyby się bardziej szczegółowe pomiary samych głośników, bo zapewne sa inne niż te które podawał dawniej Tonsil.
Wg ich dawnych wykresów dla głosnika niemodyfikowanego z ta zwrotnica wychodzi mi 10db pik na 2k Hz oraz podniesienie też o 10db przebiegu tuby powyżej 10k Hz.
Pomiar Lancastera całego zestawu na współczesnych głosnikach aż takich zmienności nie wykazuje.
-
synthax, a gdzie rockn roll ?:-))) tez jestem duzo bardziej rockowy jak nie mam odpowiedzialnosci wiec rozumiem :-))
tetejro normalnie w tych glosnikach na srodku jest dziura i sluchac sie tego nie chce ze zwrotnica zlozona "po bożemu", zwrotka zostala ustalona w taki sposob zeby zlapac balans subiektywny, poza osia sytuacja wyglada inaczej (wyrownuje sie).
Jak Ci bedzie za duzo srodka proponuje zapiac szeregowo z kondensatorem 4,7uF w galezi GDN-a
potencjometr i sobie srodek rpzygasic do smaku.
Zrobienie w pelni neutralnej zwrotki (na osi) dla tego ukladu jest bezproblemowe ale subiektywnie daje brzmienie po prostu nudne. W tym konkretnie przypadku neutralne na osi dla mikrofonu jst nieneutralne subiektywnie. Gdyby gdwt mogl pracowac od 1,2KHz rozmowy by nie bylo, ale babcia wąsów nie ma akurat.
-
tak przypuszczałem bo też mi wychodziło ze po dodaniu rezystora do kondensatora ten pik się zmniejszy. mówię to na podstawie symulacji głosnika bez dodatkowego magnesu.
Wyżej w pasmie jest silny wzrost poziomu SPL na GDWT, ale to akurat nie musi przeszkadzać i tez można zniwelować l-padem.
Jaka jest zmiennosć impedancji?
-
nie pamietam teraz a nie chce strzelac z symulacji, jak bede u loka to zmierze i wkleje przebieg
-
Jezeli ktos chcialby posluchac tych kolum to jest taka opcja zeby w srode wieczorem u mnie posluchac.
Wysylka z mojej strony raczej nie wchodzi w gre. Musialbym robic skrzynie i raczej na palecie wysylac.
Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
-
Słucham właśnie Rogera Watersa ATD. Świetnie te kolumny oddają smaczki przestrzenne na tej płycie.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Lan, a jak wypadło kosztowo zrobienie obu skrzynek z bebechami? Pomijając takie zabawy jak malowanie - licząc surowy materiał/formatki.
-
malowac nie malowalem, za kpl desek mdf 22mm jakies 120-130 z pocięciem, glosniki 270 za pare wooferow i 160 za pare tweeterow, zwrotka wyszla kolo 150/para mozna mysle tutaj cos uciąc.
-
Wysylka z mojej strony raczej nie wchodzi w gre.
A czy ewentualnie zmiescilbys je do samochodu jak bedziesz wybieral sie - zgodnie z planem - do mnie ?
Chetnie bym posluchal tych smaczkow z Rogera Watersa ATD i bezposrednio porownal z Tannoy-ami - zreszta nie tylko tego.
-
ja bym chetnie posluchal rozrywki jakiego jazziku czy bluesa z youtuba nawet byle nie ATD nawet z sacd :-)))
tylko nie wiem kiedy moglbym sie wybrac
-
Waters to dobrze brzmi nawet na pierdziawkach do komputera :)
Ktoś wrzuci foteczkę tych kolumn?
-
ja bym chetnie posluchal rozrywki jakiego jazziku czy bluesa z youtuba nawet byle nie ATD nawet z sacd :-)))
tylko nie wiem kiedy moglbym sie wybrac
Odpisalem lok-owi, ze chetnie posluchalbym i porownal na Waters-ie ale oczywiscie nie tylko na tym - i na wielu innych gatunkach. A co nam zalezy posluchac tez czy pies szczeka o 90 stopni na prawo, czy moze tylko o 85 ? :-)))
Jak to kiedy moglbys sie wybrac ? Przeciez juz dawno - po porownaniach u mnie jednej kolumny forumowej - uzgodnilismy rowniez porownanie parka vs parka i ja o tym Ci przypominalem i pytalem kiedy, a Ty odpowiedziales, ze w lecie nie dasz rady i wpadniesz dopiero jesienia. Tak, ze wybieraj sie kiedy Ci tylko bedzie pasowac.
P.s. A z tymi na Twoich - Waszych - szerokopasmowcach, to juz nie pamietam nawet jak dawno temu obiecales ze wpadniesz aby zorientowac sie co do ewentualnych roznic w ich brzmieniu w stosunku do Tannoy-i.
-
duzo sie tego robi do wozenia ;-) Lutek jak chodzi o fulle wpadne z czyms co jest adekwatne wielkoscia na basie, Tannoy to w koncu 12cali, 8 cali full jet fajna sprawa ale jak porownasz z czyms o 2 kalibry wiekszym to nie masz tej skali. Teraz mamy 10 calowke wiec sprawa wyglada lepiej, ale Grzesiek juz marudzi o fullu 12 cali czyli w sam raz na takie porownanko :-)
A jak chodzi o moja wycieczke do Ciebie to jesien aktualna jak najbardziej, przed AS w Warszawie powinno sie udac.
Na ta chwile sam jestem ciekaw jak zagra stereo forumowe obok Tanoi, a psa juz nie raz w zyciu slyszalem jak szczeka, lepiej niz z jakiegokolwiek sprzetu audio i z różnych stron :-))
-
Ok. , niech bedzie jesien. Moze dozyje - samopoczucie nieciekawe... :-(
-
dozyjesz dozyjesz i zmienisz kolumny hehehehe :-))))
-
Po tylu latach sluchania na tych samych wypadaloby wreszcie zmienic, a kto wie czy nie zafascynuje mnie na tyle brzmienie kolumn forumowych aby to zrobic, bo po porownaniach z jedna kolumna juz zapowiadalo sie bardzo ciekawie, zwazywszy ile to jeszcze bym na tej zmianie zarobil ? No bo gdybym sprzedal swoje i zbudowal forumowe ? Wystarczy policzyc i wychodzi niezly interes... :-)
-
zwazywszy ile to jeszcze bym na tej zmianie zarobil ? No bo gdybym sprzedal swoje i zbudowal forumowe ? Wystarczy policzyc i wychodzi niezly interes... :-)
Ech Ci Poznaniacy...
Pietrzak kiedyś żartował, że Poznaniak z Krakowiakiem wynaleźli drut, jak sobie próbowali monetę z palców wyrwać ;D
-
Pudło! Lutek nie jest Poznaniakiem. To "Krzyżak" !!!
P.S. Lutek, podczas naszych wizyt, zwykle przyjmuje nas w tego typu stroju. Ciągle też narzeka, że dźwięk z jego Tannoyów jest trochę "metaliczny" :-)
-
Pietrzak kiedyś żartował, że Poznaniak z Krakowiakiem wynaleźli drut, jak sobie próbowali monetę z palców wyrwać ;D
A ja słyszałem, że Szkoci to są krakowiacy albo poznaniacy wygnani z kraju za rozrzutność.
-
Tak sobie czytam ten interesujący wątek..a dlaczego nie użyłeś głośnika TONSIL GDN30/60/3 tzw.kobalta-pasmo od góry ? cena ? podobno jest znacznie lepszy ? Słuchałem kiedyś TONSIL ZG80C115(jest tam użyty jako niskotonowy) piękne to było granie(a może czar wspomnień ?)..Swoją drogą gdyby Tonsil pomyślał to mógłby wypuścić taką linię vintage w pięknej naturalnej okleinie..a tak wypuszcza..wizualne potworki(Altus 280,380).Wystarczy popatrzeć na Harberth..
-
I jak czy już ktoś złożył kolumny. Ja słucham i z każdym dniem grają przyjemniej. Bardzo muzykalne. Muzyka płynie. W porównaniu do mojego systemu brakuje może trochę rozdzielczości i powietrza wokół instrumentów. Trochę energii na górze. Nie potrafię tego opisać. Może to tez być wina wzmacniacza. Tych kolumn słucham na tanim tranzystorze. Moje kolumny grają z SET na lampie 300b.
Porównanie nie jest miarodajne ponieważ jest to system 10 krotnie droższy. Bas fajny sprężysty mięsisty dobrze kontrolowany.
Dla tych kolumn nie mam odniesienia do firmowych konstrukcji.
Jeżeli one faktycznie kosztują 1kzl to jest to petarda.
Polecam budować budować.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Waters to dobrze brzmi nawet na pierdziawkach do komputera :)
Nie ma zestawów głośnikowych uniwersalnych i do wszystkiego. To znaczy, może takie są ale raczej drogie, raczej do studia i dla wiekszości słuchaczy brzmiałyby "nudno".
Ten sam ból. dotyczy znacznie droższych konstrukcji, które najlepiej wypadają z jakimiś "wolnymi kawałkami" albo dobrze odtwarzają "plumkanie" albo "gitarę solo" itp.
-
Waters to dobrze brzmi nawet na pierdziawkach do komputera :)
Nie ma zestawów głośnikowych uniwersalnych i do wszystkiego. To znaczy, może takie są ale raczej drogie, raczej do studia i dla wiekszości słuchaczy brzmiałyby "nudno".
Ten sam ból. dotyczy znacznie droższych konstrukcji, które najlepiej wypadają z jakimiś "wolnymi kawałkami" albo dobrze odtwarzają "plumkanie" albo "gitarę solo" itp.
Ta wypowiedź jest bardzo trafna na tle całego szumu forumowego. W pełni się pod nią podpisuję. Ociera się nawet o iluminację :)
-
Takie iluminacje to miałem po wejściu do kazdego salonu audio sprzetu za pierdylion złotych. A ten watek jest o wykonaniu sobie w domu prostego zestawu niemal z "byle czego", a - wg relacji słuchaczy - potrafiącego zachwysić nie mniej niż kultowe zestawy dla koneserów z jakimś równie kultowymi wzmacniaczami. Coś w tym musi być na pewno i prawie na pewno nie będzie to coś dla każdego, bo takie nie istnieje.
-
To nie obelga w stronę projektu, taki jest fakt. Waters brzmi dobrze na każdym sprzęcie, bo jest świetnie zrealizowany. Natomiast w druga stronę jest już zupełnie trudniej. Malo jest kolumn, nawet za duże pieniądze, które są wstanie zagrać dobrze szeroki zakres muzyki.
Ponoć tak uniwersalne, a przy tym oferujące dźwięk najwyższej jakości są kolumny Revel Ultima Salon2, ale nie miałem okazji ich słuchać.
-
Ale sie uczepiliscie Watersa. Ja bardzo lubie ta plyte i jego muzyke.
Najnowsza Kari Bremnes tez brzmi swietnie. Fajne energetyczne granie i wciagajacy wokal.
Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
-
uwazam ze zestawy G&H są uniwersalne repertuarowo, na etapie strojenia wzieta zostala pod uwage sugestia tetejro by pojsc w lekkie BBC co tez uczyniono.
Bez problemu majac ten komplet glosnikow mozna osiagnąc wiecej iskry z tym ze wtedy balans tonalny zmieni sie a czy sluchac sie bedzie lepiej to zalezy od elektronicki towatzyszacej. W tym przedziale cenowym jak zauwazono urzadzenia mega wyrafinowane nie beda a mimo to uwazam ma szanse sie to bronic skutecznie.
Sam mam kilka urzadzen w tym budzetowe do testow, bdb efekty z GC na lm3875, nieco zapomniany uwazam neislusznie projekt. Do tego ciekawa propozycja dla kazdej chinskiej lampki ktore maja moce powyzej 15W/kanal.
Przemyslalem projekt i grupe docelowa ;-)
Tak wiec mozna sobie zbudowac system do sluchania muzyki lepszy pod wieloma wzgledami od dowolnego na 15-17cm midbasach za symboliczne pieniadze. Idzie na tym rozrywka, jazz, blues, klasyka.
Do pelni szczescia potrzebny jest tetejro ze swoja plyta ktora dostał od samego Lu ;-)
-
piszac o przedziale cenowym mam na mysli 1-2Keuro i nie robie sobie jaj.
-
Witam - pokażcie jakieś foto, jak to wielkościowo się przedstawia - pozdrawiam
-
Fajnie się czyta te ochy i achy ale powtórzę się dlaczego nie GDN30/60/3 ?? A na górę np.BMS 4524 ? Nie znam się na projektowaniu zestawów głośnikowych tylko tak się pytam...
-
Fajnie się czyta te ochy i achy ale powtórzę się dlaczego nie GDN30/60/3 ?? A na górę np.BMS 4524 ? Nie znam się na projektowaniu zestawów głośnikowych tylko tak się pytam...
Żeby było tanio i tez dobrze. Takie jest założenie projektu.
-
Acha..czyli żeby było tanio jest priorytetem..BMS4524 (149zł allegro)dużo droższy nie jest a gra bardzo fajnie.
Dla siebie jeśli coś warto zrobić to chyba lepiej żeby było lepiej ? niż najtaniej ? Tak sobie gdybam..
-
Zawsze można zrobić coś taniej lub drożej. Kolumny głośnikowe to zawsze jest pasmo kompromisów.
-
isophon, priorytetem bylo zeby dobrze sie sluchalo.
ciekaw bylem czy z rzeczy na ktore bym nie postawil da sie to dostac.
4524 nie jestem ciekaw bo mam w domu :-) sa OK
lepiej to zrob i porownaj wtedy bedziesz wiedzial czy faktycznie jest lepiej.
-
Acha..czyli żeby było tanio jest priorytetem..BMS4524 (149zł allegro)dużo droższy nie jest a gra bardzo fajnie.
Dla siebie jeśli coś warto zrobić to chyba lepiej żeby było lepiej ? niż najtaniej ? Tak sobie gdybam..
Ale nie byłoby to już polskie brzmienie :)
Poza tym do BMS trza dokupić tube a Tonsil ma ją w zestawie za 99PLN
Ciekawe czy Guitar & Horn rozłożyłby moje Klipsche - serio dumam?
Zapewne mają dość energii żeby nóżka latała przy tym:
-
Jak tylko będę miał trochę wolnego czasu, to wrzucę podobny projekt, ale właśnie na BMS 4524 + 18sound xt120 i Beyma 12br70. Głośniki leza, tylko zebrać to w całość...
-
Trzymam kciuki - to raczej pewniak będzie brzmieniowo, ale półka cenowa nie ta. Pewnie kolomny wyjdą ok.2500PLN a Guitar & Horn <1000PLN
-
powoli zaczynam czaic specyfike polskiego diy :
stale jest niewystarczajaco az w pewnym momencie robi sie za drogo :-)))
-
powoli zaczynam czaic specyfike polskiego diy :
stale jest niewystarczajaco az w pewnym momencie robi sie za drogo :-)))
+
-
Myślę że przesadzasz..zapytałem o tego BMS-a bo go słuchałem i gra naprawdę baardzo przyjemnie..a do GDWT TONSIL-u jakoś mam uczulenie z lat 80 a uczulenie to zwie się ALTUS 140..może niesłusznie.
-
isophon, nie wiem co napisac...zloz kolumne na czym chcesz i porownaj z G&H a nie z Altusem :-)))
jak Ci napisze ze gwizdek z Altusa byl w chwalonych WLM Diva za 15Kzł to Ci sie humor poprawi ?
raz jeszcze napisze ze mam bms w chacie, robilem na nich kolumny (z np 8calami stx) sa spoko ale jakos nie mam cisnienia zeby ich uzyc ani nie ejstem rpzekonany ze beda lepsze w takiej konstrukcji.
Beda wygodniejsze w uzyciu, reszta zalezy od wielu spraw.
-
Witam - pokażcie jakieś foto, jak to wielkościowo się przedstawia - pozdrawiam
Wielkie jak kredens. Duzy głosnik w OZ to wiec kolumna nie może być mała. Zreszta to było jedno z załozeń.
Inne założenie to zestaw w tej samej objętosci ale wąski i wysoki słupek.
-
one narawde wygldaja spoko, mam na mysli koncept, lok jak bedziesz mial wene strzel forke na standach
mam taka swoja teorie odnosnie tego skad sie wziela popularnosc waskich kolumn ale nie nadaje sie ona do powtarzania w towarzystwie ;-)
-
mam taka swoja teorie odnosnie tego skad sie wziela popularnosc waskich kolumn
Czyz smuklejsza pani nie jest bardziej teges... ? :-)
-
chodzilo mi raczej o średnią europejską u Panów :-)
-
chodzilo mi raczej o średnią europejską u Panów :-)
Ja w takim razie muszę mieć na stronę 2 razy Altec A7 i to jeszcze trochę będzie brakować...:)
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
trzeba uczciwie powiedziec ze wąska kolumna z 6,5 calowcami to jednak nie taka obdarzona 12 cali jak w G&H i żadną techniką sie tego nie nadrobi ;-)
-
Dochodzimy tu do starego jak Świat odkrycia - rozmiar MA znaczenie :)
Bez 30+ cm na basie to zawsze jakoś tak... a te szczupłe popierdółki to nawet jakieś takie wywrotne są.
-
Dochodzimy tu do starego jak Świat odkrycia - rozmiar MA znaczenie :)
Bez 30+ cm na basie to zawsze jakoś tak... a te szczupłe popierdółki to nawet jakieś takie wywrotne są.
Tak jest, minimum 30cm nabasie musi być :-)
-
Czy coś nowego w temacie głośników się pojawiło, jak grają po wygrzaniu?
-
o tak sa nowosci, zamiast perszinga tonsilu uzylismy berylowego TADa za 3KEuro/szt ;-)
Teraz jest absolutli amejzing :-))
a tak zupelnie serio one byly wygrzane, robiac zestawy chcac nie chcac sie ich slucha. Z mojego doswiadczenia dobrze dac kolumnom chwile po przewozeniu w aucie + druga chwile na ulozenie w systemie + trzecia chwile na poprawki ustawienia.
I juz po 3 chwilach ktore minely 20 chwil temu jest wszystko wygrzane.
-
Mam remont w domu więc teraz się studzą.
-
jakby ktos chcial kupic bms4524 o ktorych wspominano to mam na sprzedaz w cenie 100zl/para w tym przesylka. Leza u mnie od lat, przed chwila sprawdzalem i nawet pomierzylem, oba sprawne 100%, jeden driver bez siatki ochronnej stan obu co tu dozo pisac nie jest mint ;-) ale nie sa w zaden sposob trafione technicznie.
W przyszlym tygodniu wystawie bcm na allewiadomoco bcm gdyby nie bylo chetnego.
-
Możecie wkleić jakieś fotki tego zestawu?
-
bms nieaktualne
-
Obiecane zdjęcia. Przepraszam ze tak późno. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181026/0f4a30130cc85ab771c57bdcdd8434e0.jpg)
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181026/ea4703dd694bfabe4a6dc900768c44f3.jpg)
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Nie wygladaja nawet tak tragicznie jak na prototyp :-)
Proporcje też nie przytłaczają.
-
Szerokości są takie jak Klipsch Heresy. Na wysokość nie pamietam może trochę wyższe.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Może chce ktoś wypożyczyć i przesłuchać sobie te kolumny przez święta.
-
Sorry, bez złośliwości, ale tam nie powinny być jakieś grubsze kable? Takie sznurówki chyba słabo się sprawdzają?
-
kolumny maja ok 90dB i sa realnie 8omowe. przekroj zyly z tego co pamietam 1mm2, jaki przekroj uwazasz za "dobrze spraqwdzajacy sie" dla takiej kolumny ?
czym sie Twoim zdaniem objawia "slabe sprawdzanie sie" takiego czy innego przewodu ?
-
Kto jest właścicielem tych kolumn i w jakiej części kraju obecnie stoją?
-
kolumny maja ok 90dB i sa realnie 8omowe. przekroj zyly z tego co pamietam 1mm2, jaki przekroj uwazasz za "dobrze spraqwdzajacy sie" dla takiej kolumny ?
czym sie Twoim zdaniem objawia "slabe sprawdzanie sie" takiego czy innego przewodu ?
1mm kw. może przyjąć na basie, od bidy jakieś 10A, to jest max dla 100W/8R. 90dB wymaga raczej mocniejszego wzmacniacza, i to zasilanego 2x90V. Ogólnie czym wyższe napięcie zasilania tym mniejszy prąd mocy constans.
Generalnie w instalacjach mi znanych 1mm kw. stosuje się do driverów 50W/8R/106dB.
Wspominając te drivery od Ciebie, są okablowane 1,5mm OFC i grają prześwietnie, narazie wszystko w rozsypce, ale zaraz po NR biere sie za składanie tego do kupy.
Tu cała kolumna zasilana jest 1mm, dlatego mi to nawet na piśmie nie gra. Uważam 4mm kw. OFC przy tej sprawności za absolutne minimum.
-
artur, one graja nawet z 10W w klasie D :-)
-
Nie będę się wdawał w dziwne, na literę a, dyskusje. Tylko napiszę, że te kolumny zagrają z mocną końcówką i poprawnie wykonanym okablowaniem zarówno na zewnątrz jak i w środku.
Powtórzę tylko stwierdzenie z innego tematu "grubość ma znaczenie".
A Wy sobie "rópta co hceta". Nawet sznurówki stosujcie.
-
Nie będę się wdawał w dziwne, na literę a, dyskusje. Tylko napiszę, że te kolumny zagrają z mocną końcówką i poprawnie wykonanym okablowaniem zarówno na zewnątrz jak i w środku.
Powtórzę tylko stwierdzenie z innego tematu "grubość ma znaczenie".
A Wy sobie "rópta co hceta". Nawet sznurówki stosujcie.
Wszystko ok - ale nie popadajmy w skrajności. Przeciętny odsłuch na tych 90dB kolumnach będzie wymagał kilku-kilkunastu watów. Bardziej liczy się kontrola głośnika niż sama moc. 100W przy tej skuteczności daje 110dB dźwięku - poziom prawie koncertowy. 2,5mm w kwadracie to dla mnie takie optimum dla domowych kolumn (chyba że to wynalazki o efektywności w okolicach 80dB). Popierdółki na biurko mogą mieć 1mm2.
-
artur czterykwadrat to bym sie zastanawial dla kolumn 85db 4 ommmmm majacych grac w 50m2
do tych kolumn podepne bez probmlemu dnm reson i nic sie nie "przytka".
PS przy takich grubasach nie myslales o efekcie naskorkowym ktory jest gorszy od jittera ? ;-)
-
No ok a co z takimi kablami jak DNM Reason. Jaki one maja przekrój.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
PS przy takich grubasach nie myslales o efekcie naskorkowym ktory jest gorszy od jittera ? ;-)
Jitter nie dotyczy mojego systemu, bo cyfrowe są w nim tylko oznaczenia (24-4-2, 3400), naskórkowość też mało mnie interesuje, bo system jest aktywny 3-way i stosuję gradację przewodów (po 4m fi 4mm, 2,5mm, 1,5mm). Okablowanie tylko miedź OFC, a od doświadczania innych jak kolumny aktywne (2-, 3-, 4-way) odszedłem jakieś 20 lat temu.
W tym projekcie przydałby się bi-amping z odpowiednim kablem. Rozdziel napędy drivera i szerokopasmowca (po to tetejro wsadził z tyłu podwójny zestaw styków), podłącz odpowiednie kable i naskórkowość odejdzie w zaświaty.
-
artur, jak by sie Tobie cos w takim czy innym projekcie przydalo smialo dzialaj.
mozemy zrobic kiedys porownania w slepym tescie kabli jakich tam chcesz vs dla ulatwienia Tobie roboty nie 2x1mm tylko 2x0,75 :-)
warunek, kolumny 8ohm (realne min powiedzmy 6) i min 86dB
jak odroznisz swoj 4mm2 masz u mnie flache ;-)
-
kolumny aktywne to super sprawa, niestety nieszczesliwym zbiegiem okolicznosci konstrukcje tego typu jakich sluchalem nie zostaly przeze mnie zapamietane jako topowe.
Nie mowie ze Twoje takie nie sa czy ogolnie niektore nie bywaja, czy ze sie nia da, po prostu nie mialem okazji.
tak z ciekawosci, jaki glosnik pedzisz tymi 4mm2 ?
-
Tu cała kolumna zasilana jest 1mm, dlatego mi to nawet na piśmie nie gra. Uważam 4mm kw.
No co Wy - niektorzy koledzy - z tymi przekrojami przewodow (to sa przewody, a nie zadne kable - te sa przeznaczone do ukladania w ziemi) glosnikowymi wymyslacie, nie rozumiem... Zapraszam Arturze na posluchanie do mnie, gdzie moje kolumny zasilane sa przewodami o przekroju 0,2 mm kw - czyli srednicy 0,5 mm i uwazam, iz ten przekroj jest jeszcze i tak z zapasem. Pomierzcie sobie jaka wartosc skuteczna pradu i przy jakim napieciu pobiera w rzeczywistosci kolumna nawet przy dosyc glosnym sluchania i zobaczcie jakiej mocy pobieranej to odpowiada - u mnie ok. 0,3 W, a 0,5 W, to juz naprawde glosno. Wiec czemu maja sluzyc te wszystkie 2,5, a nawet 4 mm kw ? Zobaczcie sobie tabele z przekrojami przewodow i pradami jakie przez te przekroje moga plynac przy ich ciaglym obciazeniu. Przy okazji dodam, ze oryginalny
przewod glosnikowy DNM Reson - jesli sie nie myle - ma srednice 0,6 mm, co odpowiada przekrojowi zyly zaledwie 0,28 mm kw !!! A jesli przekroj zyly w przewodach zasilajacych te kolumny - jak podaje lancaster - ma 1 mm kw, to jest i tak z bardzo duzym zapasem na obciazenie pradowe.
Fakt, ze moje kolumny maja skutecznesc 92 dB i impedancja minimalna nie spada ponizej ok. 6-ciu omow, ale sadze, ze ten 1 mm kw to i tak max do kolumn klosnikowych. Chyba, ze ktos zastosuje sobie 1,5 mm kw, biorac tez pod uwage wieksza wytrzymalasc mechaniczna takiego przewodu.
(cos z cytowaniem nie tak...To cytat Artura, a nie lancastera jak sie wkleilo)
-
Lutek glosnikowy 1mm2 dxwiga pod 10A, wzmacniacz ktory mam teraz w domu nie ma nawet takich mozliwosci, z tego co pamietam 4A :-)
przekroje typu 2,5 czy 4mm2 sa popularne w PAudio bo ciagna tam dziesiatki metrow i rezystancja mb zaczyna stanowic.
rowniez do kolumn typu wilson audio gdzie impedancja kreci sie w okolicach 2 ohm a naglosniane sa nimi pomieszczenia spore wiekszy przekroj moze sie przydac. w 90% przypadkow 1mm2 jest uwazam zaryzykuje nawet optymalny. Jak ktos naprawde musi to 1,5mm. poza tym moge uzasadnic grubosc geometria przewodu itd. ale na pewno nie koniecznoscia wysterowania glosnikow domowych.
a w domowych warunkach coz, w tym roku na narodwym podczas szolku na wlasne oczeta widzialem jak jeden z wystawcow do zasilenia systemu uzyl zlacza trojfazowego a biegnacy do niego przewod zasilajacy byl cienszy od ...glosnikwoego a byc moze nawet sygnalowego :-)
-
>lancaster
No i mi zgadza sie to co piszesz. Poza tym w PA czesto przewody takie leza bezposrednio na posadzkach - miedzy estrada a operatorem siedzacym gdzie widownia i ludzie nawet po nich chodza, a wiec sa szczegolnie narazone na uszkodzenia mechaniczne, wiec musza miec tez spora wytrzymalosc mechaniczna, a za tym idzie tez spory przekroj. Ale my tu przeciez mowimy o domowym audio !
>ArturP
Jak bys mial ochote do mnie wpasc i przywiezc kabelki (niech bedzie: kabelki, bo o takim przekroju i odpowiedniej izolacji moze by i w ziemie sie nadaly) o przekroju te 4 mm kw... Zapewniam, ze nie uslyszysz zadnej roznicy w dzwieku jak beda wpiete te, czy moje o tych 0,2 mm kw przekroju.
-
Cała odpowiedź jest w tym poście:
08-12-2018, 13:41
Wracając do kabli głośnikowych, to parę dni temu koledzy zrobili testy kabli głośnikowych, u mnie w studio na uaktywnionych klonach JBL4429 z oryginalnymi głośnikami .
Mieli rzeczony Oyiade, Bitner i Klotz. Wszystkie fi 4mm2, żaden nie był najlepszy.
Testy przeprowadzone w jednakowych warunkach. Wzmacniacze basowe 200W/4R mosfet toshiba, średnie 50W/8R bi-mos sanken i wysokie 20W/8R bi-pol toshiba. Przełącznik na mocnych 50Amp. przekaźnikach. Wtyczki speakon neutric. Jest to ważne.
Żaden z kabli nie wprowadzał zauważalnych zmian, nawet na poziomie mentalnym. Za to po zmianie na cieńszy kabel 1mm2 do basu, kontrola nad nim kończyła się na poziomie 50W.
Wniosek jest jeden, grubość ma znaczenie.
-
tez uwazam ze to istotne biorac pod uwage ze od lat nie uzywam wzmacniacza powyzej 50W (zdarza sie 2,5W o zgrozo) gdyz nie naglasniam nim sali gimnastycznej ani pubu ani nie mam kolumn potrzebujacych pompowac amperaz.
-
Dobra OK, sorry już nie będę mieszał w temacie kabli. Koniec, kropka.
-
Czy temat kolumn zmarł? Są gdzieś dostępne jeszcze jakieś opinie nt tych głośników?
-
No jezeli nikt wiecej ich nie zrobi to raczej nie spodziewaj sie licznych opinii. A są to zestawy specyficzne uzytkowo, wiec juz z tego względu nie bedie to rozwiązanie "dla każdego", tak jak były klony Totemów Mite.
PS. chodziły mi po głowie takie MTM na GDN 13/40/9 i Vifie DX ale Tonsil nie wykazał sie za bardzo polityką marketingową, amnie sie juz troche znudziło wieczne dłubanie w zestawach, zmieniłem kompa, musiałbym odtwarzać na nowo symulacje zwrotnic w nowym programie, mierzyć od nowa itp. ... Z pomysłu na krosownice cyfrową tez chyba zrezygnuję z powodu kosztów. Jestem na etapie rozgladania się za monitorami aktywnymi - Pewnie Behringer, po odsłuchach z KRK i Yamachą wydaja mi się najbardziej uniwersalne, tanie - to sie zobaczy...
Zmierzam do tego ze mało kto poszukuje obecnie dużych zestawów pasywnych - w ogóle.
-
sam ostatnio zauroczony jestem JBL -ami 305P MKII, ale...
ja jakiś czas temu porzuciłem zupełnie tzw "stacjonarne audio" mam tylko komputer i słuchawki.
Niestety w domu pojawił sie GC na LM3875 i korci mnie znowu coś, :-) więc cos łatwego do grania by się przydało.
-
ma ktoś wiedzę gdzie drogą zakupu nabyć taki oto materiał maskujący?
-
Jak projekt g&h ma się brzmieniowo do Totem Mite?
-
Nie miałem(G&H) ale na pewno nijak..30cm(w G&H) robi swoje.
-
ma ktoś wiedzę gdzie drogą zakupu nabyć taki oto materiał maskujący?
Tutaj dostaniesz taki materiał.
https://critesspeakers.com
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
Nie miałem(G&H) ale na pewno nijak..30cm(w G&H) robi swoje.
Dzięki za zaangażowanie ale 30cm w zamkniętej obudowie wcale nie musi we wszystkim bić na głowę półkowców z br. Interesuje mnie szersza opinia. Bo ijedno i drugie rozwiązanie ma kompromisy
-
kazde rozwiazanie ma komromisy.
na dole pasma w ogole nie ma czego porownywac na korzysc 30cm, konstrukcja jest 8ohm vs 4ohm w mitte, wyzej skuteczna pomimo wyzszej impredancji - do lampy na pewno lepsza. mialem klony mitte ale nie pamietam zbyt dokladnie jak ma sie jedno przy drugim, moge tylko powiedziec ze wole gore pasma z gdwt niz z piankowego kopulkowca, srodek w obu ukwazam OK, technicznie lepiej podzial przebiega w gh, mitte pomimo "rozjazdow" brzmia ladnie. skala bez porownania na korzysc gh, oczywista sprawa patrzac na kaliber glosnika.
-
Pomyślałem, że zbuduje te kolumny, ale mam kilka pytań
1. Czy głośniki GDN 30/60/1 są użyte nowe, czy używane po regeneracji?
Pytam bo na allegro poszukując nowych, jest w opisie, że: "Tonsil GDN GDN 30/60/1 6 Ohm to wysokiej klasy zamienny głośnik niskotonowy, przeznaczony do serii kolumn marki Tonsil oraz systemu kina domowego.
Głośnik zamienny GDN 30/60/1 6 Ohm charakteryzuje wysoka skuteczność oraz wykonanie z najlepszej jakości materiałów."
i link: https://allegro.pl/oferta/glosnik-niskotonowy-tonsil-gdn-30-60-1-altus-140-7173496665
Zdjęcia pokazują nowy Tonsil -owski, a opis co innego, chyba że jest sprawdzone źródło zakupu.
2. Jaki ma być ten dodatkowy magnes i jak spolaryzwany? (maja się odpychać, tak by obniżyć Qts, czy raczej przyciągać)
Magnes w GDN , ma śr 110 mm, i taki można kupić, ale jest tez 90 -tka, która chyba jeszcze lepiej zwiększy prąd w szczelinie
https://allegro.pl/oferta/tonsil-magnes-ferrytowy-mp-110-x-60-x-18-f30-7521271161
https://allegro.pl/oferta/tonsil-magnes-ferrytowy-mp-90-x-45-x-13-f30-7521350805
3. dotyczy wymiarów obudowy, W/g rysunków, wychodzi że objętość wewnętrzna ma 71 L
66,0/43,6/32,5 cm (W/S/G) - AH - Guitar&Horn (62,4x40,0x28,4=71L netto)
podczas, gdy wcześniej wpominaliście o 60L i wymiarach blizniaczych do Klipsch Heresy
60,5/39,4/33,7 cm (W/S/G) - Klipsh Heresy III (56.9x35.8x30.1=61L netto),
która to faktycznie ma 61L.
4. Jak ma się do tego użyty gdzieś w opisach Variovent? Czy w mniejszej obudowie był on uzyty, aby to grało w OZ obudowa ma być większa?
Gdzieś na elektrodzie znalazłem jeszcze taką wypowiedź:
"GDN30/60 wcale nie jest złym głośnikiem tylko nie powinien grać w obudowie BR.
W 76 litrach też zagra ale będzie zmulony, w 55 litrach spisuje sie najlepiej ma piękny impuls, wiem bo to przerabiałem. A i mocowo b. dobrze sie spisze."
Więc może nie warto "walczyć o te +10L i pozostać w tych 61L co po odjęciu magnesu, jakiegoś wzmocnienia da faktycznie 55-58L
5. Czy odbyły się jeszcze jakieś testy, odsłuchy już wersji finalnej obudowy, zwrotnicy i w stereo?
-
1. nowe
2. taki sam jak w gdn spolaryzowany odwrotnie
3. jest OK
4 nie dogrywalem varioventu
5 w 2 miejscach, kolumny sa w tej chwili u loka(chyba :-))
-
3. jest OK
Ale testy u Lutka były w mniejszej obudowie? tak wynika z opisów, Pytam, bo w temacie jest ogólnie lekki bałagan
Jeżeli w mniejszej, to jaka to była pojemność netto L?
5 w 2 miejscach, kolumny sa w tej chwili u loka(chyba :-))
Czy jest szansa na jakis opis wrażeń, porównań, gdzie z czym?
-
/
-
przeciez jak zrobisz to porownasz z czym bedziesz chcial.
nie pamuetam jaka byla obudowa u lutka, pamietam tylko ze mniejsza
finalnie kolumny byly dogrywane w objetosci jaka zaproponowal tetejro.
jak ci powiem jaka byla pojemnosc u lutka to nastepne pytanie pewnie bedzie : jak skompensowac zwrotnice :-)
bez sensu. masz rysunek obudowy, typy glosnikow, schemat zwrotnicy wraz z konkretnymi modelami elementow, jest opis wytlumienia.
obaj tracimy energie na rzeczy nieistotne. zrob, jak bedziesz mial pytania chetnie odpowiem.
-
Ja mam te kolumny. Mogę podać wymiary jeżeli potrzebne.
-
Ale testy u Lutka były...
U mnie byla testowana tylko jedna kolumna. Na dwie sie nie doczekalem, choc mialo to byc jesienia 2018 r.
-
Trochę gadacie jak kulawy ze ślepym. Różna rozmiarówka skrzynek, odsłuchy jednego kanału... Ale lubię Was bardzo, poważnie.
-
synthax, jest para gotowa do posluchania
a mozesz mi rpzypomniec kto pytal o porownanie z zupelnie rozna skrzynka i konceptem czyli mitte ?;-)
-
synthax, jest para gotowa do posluchania
a mozesz mi rpzypomniec kto pytal o porownanie z zupelnie rozna skrzynka i konceptem czyli mitte ?;-)
No jasne że ja pytałem ale o klon mitte z ostateczną wersją g&h :-)
-
no to nie wiem o co Tobie chodzi, napisalem co wiedzialem.
a porownywal ktos mitte z altec A5 ?:-)
-
no to nie wiem o co Tobie chodzi, napisalem co wiedzialem.
a porownywal ktos mitte z altec A5 ?:-)
Tak mitte maja większy bas.
-
Trochę gadacie jak kulawy ze ślepym. Różna rozmiarówka skrzynek, odsłuchy jednego kanału... Ale lubię Was bardzo, poważnie.
"Trochę gadacie jak kulawy ze ślepym. Różna rozmiarówka skrzynek, odsłuchy jednego kanału... Ale lubię Was bardzo, poważnie."
Powyższa moja wypowiedź dotyczyła tylko g&h i rozbieżności pomiędzy rozmiarami projekt/realizowane warianty oraz oceny kolumn na podstawie odsłuchów 1 sztuki. Chyba nie ma co tego ciągnąć dalej. Osoby które rozważają zbudowanie takiej kolumny (np ja w pewnym momencie) wchodząc do takiego wątku liczą na pomocne konkrety. Zostawiam Was więc z tą refleksją i nie wtrącam się więcej w ten temat.
-
Synthax ale przecież istnieje normalna para
Odsluchowa. Ja mam je u Siebie. Jak pisałem można wypożyczyć. Można posłuchać.
Wszystko jest.
-
> Synthax
Nie tak dawno rozmawialem z lok-iem i mial wpasc do mnie posluchac, ale pewne sprawy uniemozliwily mu na razie przyjazd. Jak mu sie juz sprawy uloza to - mam nadzieje - wpadnie i zabierze ze soba te kolumny, gdyz rowniez jestem ciekawy ich brzmienia, jak i rowniez dwoch kolegow z mojej miejscowosci. Gdybys byl na tyle zainteresowany ich brzmieniem ( i ewentualnie moich klasycznych glosnikow Tannoy-a) aby rowniez wowczas wpasc, to nie ma problemu - zapraszam. Moze i lancaster dolaczy, bo to On wlasnie mial byc u mnie z g&h jesienia 2018.
-
Dziękuję Wam za oferty. Rozważam też zagranie vabank żeby je po prostu zbudować, ale to wymaga większego poziomu desperacji. Moje bardzo udane odgrody musiały wyjechać do piwnicy, gram na mite ale szukam większego wykopu, wiekszej rozdzielczości przy cichych poziomach no i lepszej średnicy. Wszystko oczywiście przy cenie z biedronki.
-
Ale się rozpłtało, a tylko o kilka wskazówek i opinii poprosiłem :-)
Ale tak, jak ktoś napisał:
nietypowy wątek
nietypowy projekt
bo nietypowy dobór głośników
Lok, czy możesz podzielić się jakąś opinią, porównaniem itp?
A w ogóle skąd jesteś, miejscowość?
Lutek, no szkoda że ten kolejny odsłuch się nie odbył, byłby bardziej wiarygodny
-
Ale powyżej opisywałem moje wrażenia z odsłuchu. Jestem z Poznania.
-
Ape, nietypowe jest tylko myslenie o nim.
piszac "nietypowe" wchodze na wyzyny swojej wrazliwosci :-)))
-
duza kolumna do lampy i nie tylko, prosta do wysterowania, prosta do ustawienia, dosc uniwersalna ...
glosniki na projekt kosztuja 400zł, za te pieniadze mozna kupic apartament w londynie wiec rozumiem ze pytan wiele bo ryzyko biznesowe spore
ale zeby zaraz "nietypowy" ? nietypowe to sa smiesznie niskie koszty za tego typu konstrukcje.
-
czy jest szansa aby otrzymać od projektanta pliki .frd z pomiarów głośników z tego projektu?
-
Aloha, projektant plików frd już nie posiada i
uprzedzając pytanie posiadaćć nie bedzie, bo zajmuje się już innymi rzeczami.
-
No i były jakieś realizacje?
Wrażenia z odsłuchów porównawczych czy dłuższego użytkowania?
Czy jednak się nie przyjeła taka egzotyka?
-
Panowie, zastanawiam się nad zbudowaniem tych kolumn. Salon 30 mkw, odsłuch z odległości około 2,5-3m. Muzyka różna. Głownie rock 80, (Dire Straits, Scorpions, Pink Floyd. Metallica itp.), Muzyka klasyczna (głównie małe składy), Muzyka akustyczna, Muzyka elektroniczna. Sprawdzą się w takich gatunkach? Zależy mi na wiernej reprodukcji dźwięku instrumentów oraz dobrej lokalizacji instrumentów na scenie. Jaki jest Bas w tych kolumnach? Nada się do oglądania filmów czy potrzeba uzupełnić subwooferem? Pytam ponieważ nie wiem czy gra jest warta świeczki. Podoba mi się idea duży woofer + horn w obudowie zamkniętej.
Pozdrawiam.
-
Nikt Ci nie odpowie na tak postawione pytanie. Też spodziewałem się dowiedziec czegos konkretnego po turne odbytym przez prototypy Lancastera, ale jak widzisz nie ma więcej opinii na ten temat. Sam doszedłem do wniosku że być moze jakis GD 30/80 Guitar albo 30/100E byłby lepszy do takiego układu - a przynajmniej tworzyłby konkretny spodziewany profil brzmienia. Ale to sa takie same przypuszczenia.
-
Postanowiłem zaryzykować i zbudować te kolumny. Graty już są, formatki niedługo przyjdą. Padło tu pytanie o dodatkowy magnes. Lancaster odpisał że ma on być odwrotnie spolaryzowany. Czyli rozumiem dobrze że ma się odpychać od magnesu w głośniku czy ma jednak się przyciągać? Proszę o odpowiedź jak krowie na rowie, bo nigdy nie bawiłem się w dostawianie magnesów ani na odpychanie ani na przyciąganie. Jak zakończę budowę i pogram trochę, pochwalę się tu zdjęciami 🙂
-
Możesz sam spróbować przykładając drugi magnes spinając go takimi plastikowymi spinkami w kształcie litery "C".
Osłuchać z jednej i drugiej strony po kilka godzin.
Dawno temu miałem okazję tak odsłuchiwać różnych głośników i pamiętam, że duże głośniki (10" i więcej) reagowały dość mocno na ten zabieg, małe tak nie do końca. Może nie wiedziałem czego szukać?
-
Postanowiłem zaryzykować i zbudować te kolumny. Graty już są, formatki niedługo przyjdą. Padło tu pytanie o dodatkowy magnes. Lancaster odpisał że ma on być odwrotnie spolaryzowany. Czyli rozumiem dobrze że ma się odpychać od magnesu w głośniku czy ma jednak się przyciągać? Proszę o odpowiedź jak krowie na rowie, bo nigdy nie bawiłem się w dostawianie magnesów ani na odpychanie ani na przyciąganie. Jak zakończę budowę i pogram trochę, pochwalę się tu zdjęciami 🙂
Magnes ma się odpychać od nabiegunnika. Przy tym zasadniczo magnes powinien mieć mniejszą wysokość niż magnes główny. Czyli jezli główny jest 110-60 h18 to ekranujący powinien mieć np. 110-60 h 15 lub h 13
Dodatkowy magnes powinien zmniejszyć współczynnik dobroci wypadkowej Qts. Ale jego dzianie nie jest jednoznaczne - to znaczy zależy od geometrii obwodu magnetycznego.
Kiedyś próbowałem szacować średni efekt na głośnikach Tonsil i oceniłem że wzrost Bl po dodaniu magnesu to około 11%-12%
Magnes przystawiony odwrotnie - odpychający się - po przytknięciu do nabiegunnika raczej nie odpadnie. Ale żeby się nie "ześliznął" w bok, należy go przykleić.
-
Nawet po dodaniu magnesy EBP nie przekroczy 40. W obudowie OZ 80 litrów będzie podbicie na średnim basie -6 db od tego 0podbicia wystąpi przy 40hz ale mocy akustycznej przetworzy jakieś 7W.
Przy tak dużej dobroci głośnik nadaje się do odgrody - obudowy otwartej - ale ma za małe wychylenie więc i tak będzie przenosił symboliczne moce co oznacz że będzie pracował przesterowany na basie. I zasadniczo ten głośnik do tego właśnie jest stworzony bo to po prostu wersja szerokopasmowego głośnika gitarowego o symbolu GD30/30 lub podobnym. Wycieli mu rozpraszacz, dali kopułkę i hop - jest nowy głośnik. Tak właśnie działał Tonsil.
-
Kiedy Lancaster robił zwrotnicę wykonałem analizę do wyrównania SPL i wyszło mi że ten zestaw przy zwrotnicach 24db/okt może dopiero jakoś tam równo zagrać ;)
Jeżeli ktoś lubi takie klimaty to proponowałbym GDN 30/80/2 lub 30/120/1 w obudowie ok. 80 litrów BR i do tego tuba GDWT 12-19/150 albo próbować przejściówki i podłączenia z tubą Dayton H6512 6-1/2" - albo od razu z driverem kompresyjnym Dayton.
Oczywiście z normalna zwrotnicą i jakim takim wyglądem ;)
-
Wszystkie klamoty już są na miejscu, zakupione wg projektu Lancastera więc już nie będę cudować. Magnes jest dokładne taki sam jak do GDN30/60/1 i taki już zostanie. Jak mi się spodoba to zostaną a jak nie to cyk na OLX i dobranoc. Jak je skończę to tu wrzucę, niech będzie dla potomności 😃 Przy okazji dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie o co cho.
-
Być może zajmę się wersją na GDN30/120 cameleon i APT z tubą Daytona. Ale to najwcześniej byłoby za miesiąc. Oczywiście jeżeli do tego podejdę, to będzie zupełnie inny projekt z inna filozofią brzmienia. W 80 litrowej obudowie potrafiący wytworzyć ponad 110dB w pomieszczeniu. bo zasadniczo jestem zwolennikiem prostych monitorów max do 8'.
-
W przeciwieństwie do GDN30/60, GDN30/120 chyba nie dociąga do pasma APTA także zrobi się tam japka jakaś pewnie.
Budżet rośnie ale do 30/120 i takiej tubki wziął bym raczej Faital HF111. Jego na tubce Daytona można ciąć koło 2kHz, dodatkowo można wziąć wersję 16 Ohm, zakopie to trochę rozdźwięk w efektywności do woofera oraz kondy bedą rozmiarem mniej więcej podobne do wersji 8 Ohm z cięciem na 4kHz.
-
No niestety GDN30/120 ma spadek powyżej 1.5kHz o kilka dB. Podobny do GDN30/80/2. Ale w tym jest nadzieja ze duża tuba zrobi swoje. Ostatecznie jest on w Zeusach z mniejszą tubą Tonsila. Powstrzymuje mnie tylko niechęć do budowy dużych zestawów - nie mam gdzie tego pomierzyć, a i użytkowanie czegoś takiego jest dla mnie problematyczne.
Ładnie to wygląda przy planowaniu, rysowaniu i symulowaniu. A w naturze - mam piwnicę obstawioną obudowami z porzuconych projektów tego typu.
-
Ostatecznie jest on w Zeusach z mniejszą tubą Tonsila
Tuba tubą ale ten driver sam z siebie pewnie dużo pod 3kHz nie zejdzie. Zawsze można go zmierzyć w większej tubce i sprawdzić ale to takiej pracy ten jego stożek nie był projektowany.
Na Zeusa bym się nie patrzył bo on niczym nie błyszczy.
-
Zajdzie do 2,5kHz spokojnie - tym niżej im większa będzie tuba. Pytanie jest przy jakich zniekształceniach harmonicznych i jak ostro filtrowana. Do tego drivera w zasadzie stosuje się filtr II rzędu albo pasmowo-przepustowy - II rząd od dołu z cewką filtrująca od góry - żeby wyrównać pasmo.
Oczywiście trzeba od razu założyć, że brzmienie takiej konstrukcji nie będzie neutralne.
-
Od jakiegoś czasu grają, choć dziś dopiero przykręciłem pierścienie. Granie inne ale przyjemne. Zapewne zostaną, ale trzeba będzie jeszcze taborety wystrugać 🙂
-
Noo..i to jest COŚ a nie wieczne bajania.
Bardzo ładny projekt.Gdybyś mógł coś więcej napisać o tzw.graniu..
-
Dzięki! Nie jestem dobry w nazywaniu tego jak odbieram charakter brzmienia kolumn, ale jak zrobię do nich taborety to postaram się coś napisać. Chodzi o to aby nie było zarzutu że oceniam je mimo że stoją w nieoptymalne pozycji względem słuchacza.
-
..czekam cierpliwie.. opisz tak jak potrafisz :-))
-
Od jakiegoś czasu grają, choć dziś dopiero przykręciłem pierścienie. Granie inne ale przyjemne. Zapewne zostaną, ale trzeba będzie jeszcze taborety wystrugać 🙂
Ładne toto wyszło.
Mam pytanie - jaki jest koszt zwrotnicy do tych kolumn (z elementów o przyzwoitej jakosci)?
Koszt głośników to ciut ponad 300pln/kolumnę - zatem bardzo ok.
Czy zwrotnica jest zaprojektowana pod wymiary obudowy z rozrysowanego projektu? Czy możliwe są drobne korekty przy zachowaniu litrażu?
-
Głośniki, dodatkowe magnesy i pierścienie ozdobne kosztowały mnie 830PLN za komplet, zwrotki musiałbym policzyć. Jednak jeśli masz w miarę blisko do Warszawy to zapraszam na odsłuch bo chodzi mi po głowie aby oddać je po kosztach ponieważ zachorowałem na nowe trzy drogi podłogowe (Zephyr LE od Yoshiego), a tu trzeba będzie sporo piniondzów na ten projekt, a i żona trochę już warczy że zagracam salon, w którym stoją jeszcze FX200 DIY. Szczerze mówiąc to co jakiś czas przepinam te kolumny z FX200 i mam ciągle wrażenie że bardziej pasują mi Guitar and Horn...
-
Hmm... A może na podstawie tego projektu zrobić wielki, podstawkowy monitor d'apollito? 🤔
GDWT ma zapas efektywności, a impedancja ze zwrotką i kablem będzie mieć ponad 3R. Pytanie czy wtedy lepiej zrobić GDNom oddzielne komory, czy jedną dużą i z Helmholtzem wewnątrz obudowy, który pochłonie główną falę stojącą.
Co Wy na to?
-
Swoją drogą to mam pytanie.
Czy ktoś z Was mierzył najtańsze 30cm STXy?
Ciekawe jak wypadają w porównaniu z GDN30/60/1? Ze względu na wysokie QTS (Według producenta), nadają się do zamkniętej budy lub linii transmisyjnej. Zastanawiam się czy realnie góra pasma wygląda i brzmi tak fajnie jak to jest w danych technicznych, czy też można się pokusić o 2 way z nisko ciętym tweeterem, czy tylko F.A.S.T. (Fullrange And Subwoofer Technology) z 4" szerokopasmowcem i podziałem w okolicy 450-600Hz by cały bas był promieniowany przez dużą membranę.
-
No, sam jestem ciekaw jak ten głośnik by się w tym projekcie sprawdził. Tam chyba zawieszenie jest nie piankowe jak w Tonsilu tylko jakaś taka mikroguma czy coś. W każdym razie bardziej odporne na UV i czas niż pianka w Tonsilach. Niestety możliwości dokonania pomiaru nie mam, ale jeśli ktoś by się podjął korekty zwrotnicy to chętnie bym je potestował.
-
Jako nowy na forum wypadałoby się przedstawić: cześć.
Przeczytałem cały wątek o Guitar & Horn i ziarno do budowy zostało zasiane ;), pomyślałem sobie tak dużych gabarytowo kolumn jeszcze nie zbudowałem w swojej przygodzie z DIY w dodatku z obudowie zamkniętej. Kilka razy przeczytałem że nie da się tanio i dobrze, że nie ma sensu budować kolumny na tanich głośnikach a takie właśnie były założenia projektu... i tak o to ziarno do budowy zostało zduszone. Ostatecznie skuszony relatywnie niewielkiem kosztem zakupu komponentów, oraz pozytywnymi opiniami zapadła decyzja o budowie.
Głośniki i magnesy kupione w sklepie Tonsil na promocji, małej ale zawsze, paczka przyszła z taśmą na której widnieje napis "Dźwięk, którego się nie zapomina" ;) . Komponenty do zwrotnicy kupione w sklepie loudspeakershop.eu, tu muszę pochwalić sklep za pancerną paczkę, każda cewka była owinięta grubą pianką, brawo dla sklepu.
Budowa ze sklejki 18 mm, front podwójny 36 mm, wymiary jak na rysunku z przeliczeniem na podwójny front.
Łącznie pod kątem prostym przy pomocy lamelek. Obudowy zostały polakierowane.
Kosz głośnika GDN 30/60/1 wygląda tandetnie, pełno rys (od prasy ?) fort głośnika to surowa blacha, już rozumiem dlaczego ludzie kupują "pierścienie mocy tonsila", trzeba jakoś ukryć to "paskudztwo", podfrezowanie otworu na głośnik nie pomogło, dalej widać blachę, może później to pomaluję ? finalnie ma być okrągła magnetyczna maskownica na gdn'a.
-
Super !!!
-
Napiszesz coś o brzmieniu?
-
Napiszesz coś o brzmieniu?
Kolumny znajdują się w domu na wsi, tak w ogóle założenia były takie żeby z mieszkaniowych monitorów DIY na weekend posłuchać na czymś większym, innym ;). Od poskładania słuchałem G&H dwie niedziele, łącznie około 12h, także kolumny są jeszcze niewygrzane. Po okresie zbliżających się świąt bożonarodzeniowych myślę że wyrobię sobie zdanie ostateczne.
Pokój odsłuchowy około 42m2 max 45m2, nie wiem jaka jest wysokość pokoju, ale napewno pokój jest wyższy niż mój standard mieszkaniiowy 2,6m, podłoga deska, jedna mała komoda, dwa fotele, łóżko i biurko, wspominam o tym celowo bo w pokoju jest charakterystycznie "głucho"
Muzyka grana narazie z ayima D03, podłączona przez USB jako DAC do MacBook, źródełko to Deezer jakość FLAC.
Odsłuch z około 3,5 metra.
Zacznę od tonów wysokich bo nie ukrywam że tubki GDWT obawiałem się najbardziej, i muszę przyznać że aplikacja w G&H odczarowała mi tubę Tonsila, krew z uszu się nie leje ;) włączyłem trąbkę Chris'a Botti i na jednym utworze się nie skończyło, ;) wysokie tony są szybie, energiczne, bezpośrednie i nie męczą ku mojemu zaskoczeniu, owszem może brak im dociążenia i subtelności/delikatności do jakiej jestem przyzwyczajony z kopułki ceramicznej sb acoustics ale nie jest źle .Ktoś nawet wspominał że woli tubkę Tonsila od kopułki Tonsila i przyznaję mu rację.
Średnica zdecydowanie najmocniejsza strona G&H, wokale kobiece i męskie brzmią fenomenalnie, są napowietrzone z pazurem, szybka i bezpośrednia "masa powietrza z wokalem" jest szerokości całego pokoju i dosłownie wpada w słuchacza angażując go. Słuchałem odpowiednio (http://)Tina Turner, Jennifer Werner, Sara Katherine Wooldridge, Amy Winehouse, Rod Stewart, Mark Knopfler, Alan Taylor, Lionel Richie.....
Mid-Bass (średnicy), faktycznie ma wygar i kopa, mid-bas jest w punkt, świetnie kontrolowany, zero niepotrzebnego rozciągnięcia jak ma to miejsce w obudowie BR, składu instrumentów This One's for Basie Buddy Rich and His Orchestra itp słuchało się świetlnie, kontrabas 2cellos brzmi świetnie, to pewnie zasługa obudowy zamkniętej ?
Bass, ehh basu nie ma :(. Tu moje mieszkaniowe monitory na SB Acoustics SB15NBAC30-8 schodzą niżej, lepiej itd. Myślałem że basu będzie więcej, "mityczne" 30cm na basie w końcu.... dla miłośników niskiego zejścia ostrzegam, bass kończy się wyczuwalnie przy 56 Hz poniżej jest cicho... za cicho, dziś zrobiłem test do jednej kolumny dołożyłem około 600g wełny owczej (objętościowo sporo ) bas tylko się "zaokrąglił" i przycichł, powróciłem do ilości pierwotnej.
Za mało materiału przesłucham jeszcze, ale przy płycie Touch Yello od razu marzą mi się dwa subwoofery do uzupełnienia niskiego pasma, suby połowy wielkości kolumny, kolumna posadowiona na subwooferach ... narazie tylko głośno myślę :D
Od siebie : ktoś już wspominał nietypowy projekt, nietypowe granie. Generalnie chce się słuchać muzyki, braki niskiego basu rekompensuje średnica z energią i wykopem (choć nie w każdym rodzaju muzyki).
Tak do 35Hz z kopem i kontrolą jak na mid-basie i byłoby ideolo.
W okresie świątecznym podepnę inną elektronikę, posłucham przy czerwonym barszczu z uszkami.... wtedy napiszę coś więcej.
-
Cóż, ze zdjęć wynika, że poległa akustyka i by dalej nie rymować, trzeba by się naharować.
Popraw akustykę, dodaj jakieś ustroje, może pułapki, pojeździj z samymi skrzynkami przy tylnej ścianie. Możesz też zmodyfikować miejsce odsłuchu, często 10, 20cm przesunięcia głowy w jedną czy drugą stronę daje słyszalne efekty.
Wyrysuj sobie siatkę basu i ustaw skrzynki w/g niej.
Tu podobny temat https://www.audiostereo.pl/topic/129165-pro%C5%9Bba-o-porady-dotycz%C4%85ce-optymalizacji-akustyki-w-pokoju/
-
Cóż, ze zdjęć wynika, że poległa akustyka i by dalej nie rymować, trzeba by się naharować.
Popraw akustykę, dodaj jakieś ustroje, może pułapki, pojeździj z samymi skrzynkami przy tylnej ścianie. Możesz też zmodyfikować miejsce odsłuchu, często 10, 20cm przesunięcia głowy w jedną czy drugą stronę daje słyszalne efekty.
Wyrysuj sobie siatkę basu i ustaw skrzynki w/g niej.
Tu podobny temat https://www.audiostereo.pl/topic/129165-pro%C5%9Bba-o-porady-dotycz%C4%85ce-optymalizacji-akustyki-w-pokoju/
Generalnie z napisaniem tego posta musiałem się przespać, wyjaśnienie poniżej.
Problem basu rozwiązany, pomogło przysunięcie kolumn do ściany... ale najbardziej pomogło ehhh jakby to napisać ... najwyraźniej mój 2,5 leni syn, główny operator pilotów i wszystkiego co ma przyciski zmienił ustawienia basu we wzmacniaczu.
Teraz bass mruczy !!! mój powyższy post dotyczący basu proszę zignorować w całości !!!
Za wprowadzenie w błąd odnośnie basu, zainteresowanych projektem przepraszam.
-
Gratulacje dla syna ;).
Cieszy mnie, że pomogła prosta czynność. I od razu więcej miejsca się zrobiło na zabawę noworoczną ;).
Życzę wszystkiego co Najlepsze. ArturP.
-
Małe podsumowanie projektu, na weekendowe słuchanie muzyki jako odskocznia od mieszkaniowego zestawu, G&H wpasowały się bardzo dobrze.
Koszty budowy, ceny z IV kwartału 2023 roku:
660 zł głośniki, dodatkowe magnesy
344,42 elementy zwrotnicy, gniazda głośnikowe, uszczelki pod głośniki
59,99 gąbka/ pianka akustyczna wygłuszająca, starczy jeszcze do wygłuszenia kolejnych monitorów
126,48 wełna owcza 1kg, śruby M5, gniazdo wkręcane M5, wkręty do wysokotonowego, nóżki gumowe
480 dwa arkusze sklejki 18 mm, nie pamiętam wymiarów, starczy jeszcze do zbudowania monitorów
0 stolarka
0 lakierowanie
Po podliczeniu 1670,89 zł ..hmm a miało być tanio … no cóż tanio to już było.
Brzmienie:
Nie jestem najlepszy w opisywaniu brzmienia, ale coś tam postaram się napisać.
Jeżeli ktoś szuka: ciemnego/analitycznego/dynamicznego/efekciarskiego/kulturalnego/poukładanego brzmienia to nie ten kierunek.
To nie są najlepiej brzmiące „technicznie” kolumny jakie słyszałem/ zbudowałem, ale na obronę G&H to stwierdzenie ma się nijak do ich muzykalności i tego jak angażują słuchacza. Ostatnio włączyłem płytę Going places Joe Morello później Cool Jazz Instrumental od Lite Jazz Instrumentals i to była chwila … chce się słuchać.
Kolumny grają bezpośrednio, żywo z szeroką sceną, nie wiem czy to zasługa średnicy głośnika GDN czy litrażu obudowy, ale bezpośredniość i otwartość średnicy jest najmocniejszą stroną G&H. Jakbym miał to opisać/zobrazować nie słyszę pojedynczych „linii dźwięku” wydobywających się z kolumn, dzięki którym w każdej linii „zobaczę” każdy pojedynczy instrument tzn. rozłożę instrumenty orkiestry na czynniki pierwsze, to raczej jedna „grubsza linia” szerokości pokoju złożona z pojedynczych linii.
Na ogół kolumny grają zadziwiająco spójnie (w zależności od repertuaru), ale odnoszę nieczęste wrażenie, że GDN 30/60/1 nie nadąża, gubi się w ilości przekazywanych informacji np. w utworach z dużą ilością wokalu i instrumentów basowych naraz, niestety nie udało mi się jeszcze podpiąć lepszej elektroniki, może to by rozwiązało problem?
Plusy: muzykalność kolumn, przyjemność słuchania, łatwość budowy.
Minusy: wielkość, chociaż żona stwierdziła, że chętnie zobaczy je w naszym salonie pod warunkiem, że będzie to większy salon w nowym mieszkaniu :D
Plusy/Minusy – za 1700 zł, myślę że na chwilę obecną można zbudować kolumny podstawkowe może nawet i nieduże podłogówki słupki i będzie to dźwięk po prostu "lepszy techniczne", ale w tej cenie tak „DUŻEGO” grania nie otrzymamy, przynajmniej ja nie kojarzę.
Takie małe porównanie co do tego nietypowego projektu i nietypowego grania mi przychodzi na myśl, że to jest jak z wyjazdem samochodem w nowe nieznane miejsce np. konkretny adres w centrum dużego miasta. Używamy nawigacji samochodowej i jest: szybko, bezpiecznie, wygodnie, pewnie. Ale można pojechać na klasycznej mapie, może nie jest to najszybsza opcja i czasami można zboczyć z drogi odkrywając ciekawe lub nie, miejsca… ale koniec końców ta satysfakcja z dotarcia i że zrobiliśmy to zupełnie inaczej od pozostałych.