Audiohobby.pl
Audio => DIY => Wątek zaczęty przez: piotrsz w 22-02-2009, 23:12
-
Mam pytanie. Przy zwykłym połączeniu np. CD ze wzmacniaczem standardem jest poziom 2 V rms (standard Philipsa). Niektórzy producenci mają mniej niektórzy więcej.
Mam 2 pytania:
- czy w połączeniach różnicowych na XLR też jest jakiś standard ?
- jak producenci dla wyjścia XLR podają np. napięcie 2 Vrms to jest to wartość skuteczna pomiędzy "+" i GND czy pomiędzy "+" i "-" ?
-
To jest wartość mierzona do masy. Różnicowo będzie 4V RMS czyli typowy studyjny pełen poziom +4dBU przyjmowany za standard złącz XLR.
_________________________________
Imperialistyczny wróg kusi cię Coca-Colą!
-
Dzięki
Ok. 2 Vrms pomiędzy "+" i GND jest standardem dla XLR. To rozumiem.
Ale dlaczego odpowiada to 4dBu ?
dBu odnosimy do 0.775 Vrms. => 20*log 2/0.775 = 8.2dBu ???
-
Tak jest przyjęte, że takie poziomy się typowo stosuje. 0,775Vrms to jest 0dBU. +4dBU to 1,23Vrms. Dlatego 2VRMS to ok. +8dB a na XLR 4Vrms to +14dB czyli nawet jeszcze więcej.
_________________________________
Było to na posiedzeniu Biura Politycznego. Tow. Gierek miał powiedzieć:
"Towarzyszu Szydlak przestańcie pitolić i nas oszukiwać! Chleba wczoraj po południu w Warszawie nie było. Chleb towarzysze to jest rzecz święta. Chleb musi być!"
-
Już się pogubiłem:
1) 1,23V rms -> +4dBU
2) 2V rms -> +8dBU
Który z 1) i 2) (pomiędzy + i GND) w końcu jest standardem dla XLR ?
-
W sprzęcie popularnym XLR to 4V RMS między pinami L i R. Natomisat 2V na L lub R do GND, tyle co na niesymetrycznym RCA i to bym przyjął za poprawną wartość.
Sprzęt profesjonalny przyjmuje umownie 1,23V RMS typowo na XLR przy poziomie odniesiania 0dB ustalonym na 0,775V RMS z tym, że teraz nie wiem czy to jest symetrycznie czy raczej asymetrycznie.
Sprzęt taki akceptuje oczywiście najczęściej dużo wyższe poziomy (nawet ponad +20dbU) i z takich też się korzysta (ale nie muszą być aż tak wysokie - chodzi o odpowiedni zapas).