Audiohobby.pl
Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: kondrax w 16-01-2010, 15:18
-
Witajcie, zapraszam do dyskusji o nowym projekcie seasa.
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=274&Itemid=248
-
Projekt fajny ze względu na wybór głośników. Nie fajne jest to, że zastosowali wysoki podział na 2,2k.
BTW jak dla mnie to bardziej udany jest projekt Marka K na ER18 + DXT:
http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/ER18DXT/ER18DXT.htm
Off axis projektu Marka jest piękny, dla porównania idunn
-
Rozmawiałem z Misomorem i mówił, że projekt Marka jest nie za ciekawy i mu się nie podoba od strony technicznej.
-
ER18DXT - gwizdek jest dość słabo filtrowany, tylko -16dB @ 500Hz. Do plumkania i akustyki może to i dobra konstrukcja, jednak w przypadku czegoś mocniejszego słuchanego głośniej może być jazgot a nawet uszkodzenie.
-
Misiomor,
to jest słabe w tym projekcie, wiadomo pierwszy rząd, za to zyskujemy:
-smooth power response
-brak lokalnych peaków na charakterystyce pod kątami
Zniekształcenia nieliniowe są ok, Mark na blogu je udostępnił i DXT dawał radę.
-
DXT dawał może radę, ale przy SPL ustalonym jednak arbitralnie, i chyba mniejszym niż szczytowe fragmenty nagrań o dużej dynamice, słuchane głośno.
-
misiomor a jak ci się widz ten nowy projekt seasa ?
-
Można by zapytać Bjorna z seasa czy ma pomiary z fazą do tego zestawu głosników, jeżeli tak to byłaby doskonała baza do przeprojektowania - obniżenia podziału.
-
>> eMiL, 2010-01-18 21:48
Pomiarów z fazą pewnie nie będzie - za dużo kramu z odtwarzaniem setup\'u pomiarowego żeby zgadzało się z pierwszą serią.
-
>> kondrax, 2010-01-18 21:39
Jest dobry z jednym zastrzeżeniem - miętkość membrany U18RNX/P. Drugie, mniejsze - impedancja przy 20k. Trochę jak w elektrostatach.
-
Może zarejestrowali i fazę tylko nie udostępnili...kiedyś tak przecież mierzyli.
-
Bez fazy by nie zaprojektowali Idunn. Problem polega na tym że trzeba by dobrać wszelkie opóźnienia, odległości, mikrofon itd. tak żeby fazy były zmierzone TAK SAMO jak w pierwszej serii, z L18RNX/P, 27TBFC/G, CA18RNX itd.
-
Tylko po co nam pierwsza seria pomiarów jeżeli zostalibyśmy przy duecie U18 + DXT?
DXT wytrzymałby 1,8k z trzecim rzędem bez większego problemu.
-
A mnie się podoba, to dobra droga. Wreszcie swoje 18 cm pier..iawki wsadzili do większej skrzynki. Zaprawdę powiadam wam, nic nie zastąpi dm3.
Ten sam głośnik w większej obudowie zabrzmi bardziej otwarcie, z większym rozmachem, bardziej swobodnie Powyższe mądrości powstały na podstawie ostatnich odsłuchów.
Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
-
Koledzy,
Przechodząc przez różne sklepowe konstrukcje postanowiłem posmakować dźwięku z markowych przetworników, z konkretnej obudowy i dobrych elementów zwrotnicy.
Marko3T wykonał zawodowe skrzynki w okleinie Bubinga, ja miałem przyjemność poskładać to wszystko do kupy.
Wszystkie przetworniki, elementy zwrotnicy, włóknina pochodzą z Polinka. Cewki powietrzne, Jantzen Cross Cap w wooferze, Standard w tweeterze. W kwestii jakości kondensatorów posłuchałem rad Marko3T i Havarda Solliena z Seas\'a, dlatego nie przesadzałem z Superiorami.
Minigaleria w poniższym linku:
http://beardini.com/seasidunn/index.html
Pozdr
Beardini
-
Fajnie ci to wyszło, a teraz napisz troszkę jak to gra... :)
-
Misiomor, a jak byś oceniał projekt Idunn w porównaniu z projektem Zapha SR-71;
http://www.zaphaudio.com/SR71.html
-
Idunn ma lepszy tweeter, za to gorszy midwoofer. Poza tym ma mniej kompensacji baffle step.
-
Nie przesadzajmy z tym "gorszy", wcale bym się nie zdziwił gdyby u18rnx odsłuchowo podobał się bardziej niż er18rnx.
-
http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/ER18DXT/ER18DXT.htm
to jest fajny projekt, jedynie 5,6uF w torze z tweeterem - można kupić dobry kondensator i nie będzie to rujnujące dla portfela;)
-
Beardini,
jak Ci gra idunn?
-
Przymierzam się do adaptacji 25 letnich obudów podłogowych pod projekt IDUNN.
Skrzynki solidne z 18mm sklejki plus 2 x 18 na ścianie przedniej. Układ głośników i otworu BR identyczny jak w zestawie IDUNN - tylko obudowa podłogowa wys. ok 90 cm i o trzy cm węższa. Obecna objętość to około 24 litry netto więc trochę więcej niż IDUNN - o jakieś 2 litry. Jest możliwość powiększenia nawet do 40 litrów (komora balastowa) albo w ogóle odcięcia części obudowy i spłycenia jej lub pochylenia tylnej ściany - zależy ile zapału będę miał do modyfikacji.
Przednia ściana wymaga przeróbek - pogłębienia podfryzowań, zmniejszenia otworu montażowego, ma też większy otwór BR ale to da się dostosować akustycznie większym portem BR.
Pierwotnie miała to być kopia akustyczna Ostinato 2, potem Shane - na Vifach. 20 lat temu grała w nim Vifa PL z jakimś Tonsilem GDN 16/50/6 grało ładnie ale słabym basem - potem z GDN 17/100 (objętość 24 litry była dla tego głośnika za duża bas był zbyt obszerny i trzeba było zmniejszać komorę do ok 17-18 litrów).
Obudowa zamówiona u stolarza miała surowy wygląd po bejcowaniu - jak to w latach 90. ubiegłego wieku - teraz to mógłbym dopieścić bo odpowiednie narzędzia mam w zasięgu budżetu. Długo kurzyła się w piwnicy, teraz służy za podstawkę. Żal jej po tylu latach wyrzucać, jest dobry materiał na dopieszczanie.
To tyle z motywacji instalacji zestawu IDUNN - niebyt nowego ale pasującego akustycznie najlepiej do tej skrzynki. I co ważniejsze po przeglądzie parametrów powinien ten zestaw odpowiadać mi akustycznie - na pewno odpowiada mi technicznie - dobrane głośniki o wznoszących się charakterystykach SPL ku częstotliwości podziału, która też nie jest na siłę obniżona zgodnie z jakimś rozpowszechnianym kiedyś przekonaniem o koniecznościach niskich podziałów pasma za wszelką cenę. Zestaw wygląda na "mocny" - w sensie wytrzymały - dość dużo mocy na głośnik w siodle pasma przed odciążeniem rezonansem portu BR. Dzięki temu można spróbować nawet niepowiększenia obudowy i zejścia strojeniem poniżej Fs. Widać potencjał, plus wyrównanie przebiegu SPL - mam nadzieję ze to jakiś bardziej zaawansowany kompozyt a nie "chiński" polipropylen.
Dwa pytania:
Nie znalazłem na schemacie zwrotnicy IDUNN wartości pasożytniczych cewek - jakie wartości omowne powinny mieć cewki zwrotnicy?
Zakładam, że cewka 2,2mH może mieć nawet 1om rezystancji i nie powinno to znacząco wpływać na dynamikę - ale nie widzę wartości, którą przewidział projektant.
Druga sprawa - mniej istotna
Czy znacie korektę schematu zwrotnicy IDUNN dla głośnika ER18RNX zamiast przewidzianego w projekcie U18NRX-P (widziałem, że Emil zamieścił projekt niejakiego Marka.K - ale link sprzed kilkunastu lat nie działa)?
Moim zdaniem ten pierwszy głośnik bardzo podobny konstrukcyjnie może zapewnić lepsze zejście basu w większej objętości, ale na pewno ta zwrotnica go nie poprowadzi, bo głośnik ma większą nierównomierność w wysokim zakresie pasma. A Projekt IDUNN jest jak widać zaplanowany jako bardzo liniowy - w nierównomierności SPL około 1,5db.
-
Wiec jak? Nikt nie potrafi wskazać wykonania zwrotnicy do SEAS IDUNN ???
Jaki powinien być poziom rezystancji pasożytniczej cewek ?
Wg moich ustaleń. Planuję że cewka 2,2mh może mieć do 1,1om rezystancji. Przy tej wartości zwieksza wypadkowa dobroć - mogę powiększyć objętość BR do 24 litrów (powyżej Vas głośnika i 2-3 litry powyżej objętości BR rekomendowanej w projekcie IDUNN).
Dodatkowo powiększę objętość portu BR by spowolnić przepływ powietrza poniżej 20m/s dla mocy 35W. Ta moc to granica przenoszenia liniowego mocy głośnika - siodła na wykresie mocy głośnika przy około 60Hz.
BR jest z przodu więc Seas zastosował mocno profilowany port BR by zapobiec turbulencjom. Ale faktyczna średnica BR to 5cm - powietrze będzie przepływało bardzo szybko dla mocy, przy których głośnik nadal pracuje liniowo. Może to dawać wrażenie kompresji - "duszenie" dźwięku przez BR w sytuacji kiedy powyżej jego częstotliwości pracy głośnik jest w stanie nadal pompować duże ilości powietrza z małymi zniekształceniami akustycznymi.
To taka teoria. Wg WinISD ten głośnik może pracować poprawnie nawet w objętościach kilkunastu litrów - oczywiście bez niskiego basu ale z dobrym impulsem - no i wtedy nie ma obawy o "rozlazły "niski bas z membrany polipropylenowej.
-
Zakładam, że cewka 2,2mH może mieć nawet 1om rezystancji i nie powinno to znacząco wpływać na dynamikę - ale nie widzę wartości, którą przewidział projektant.
Możliwe że za dużo oczekujesz od projektanta :) a on wcale tego nie przewidywał.
Kiedyś tam miałem mocną zajawkę na budowę zestawów i trzeba było nauczyć się brać sprawy > z przymrużeniem oka.
-
Mniej niż 0,5 ohma.
-
IDUNN to kiepski projekt. Problem dyfrakcji nie zalatwia tutaj DXT, ktory w tej kwesti akurat jest wymagajacy. Szkoda czasu i kasy.
-
Co masz na myśli z tymi dyfrakcjami?
Zauważ że SPL obu głośników łagodnie wznosi się w stronę częstotliwości podziału - to był chyba cel ich połączenia. Konstruktor wykorzystał to by na zwrotnicy 2-rzędu uzyskać jak najlepsze wyrównanie pasma w okolicach częstotliwości podziału. Wyszła nierównomierność 1,5db. Generalnie zawsze dążyłem do takiego "monitorowego" brzmienia i zwykle ono dobrze wychodziło na membranach polipropylenowych.
Oczywiście to o niczym nie świadczy - kiedyś niejaki Tonsil Excellence 1F osiągał podobną nierównomierność, a wg mnie grał zbyt natarczywie.
PS. dodam ze jakie takie wyrównanie pasma jestem w stanie uzyskać w symulacjach tak samo dla połączeń Tonsila GDN20/100 czy 17/100 na przykład z Vifa PL, Beyma 2030, Monacor DT254 czy GDWK 11/100 - tego ze współczesnej produkcji, który podaje jakieś dziwne spadki i niski spl.
To oczywiście nie znaczy że wszystko dobrze będzie grało - będzie tylko w miarę równo kosztem licznych kompromisów w tym głównie fazowych.
A brzmieniowo każdy z nich może zagrać - nieprzyjemnie, co będzie dyskwalifikujące
.
Szkoda, że nie ma recenzji- nawet odsłuchowych tego SEAS IDUNN.
-
Mniej niż 0,5 ohma.
Dlaczego taki wniosek?
-
IDUNN to kiepski projekt. Problem dyfrakcji nie zalatwia tutaj DXT, ktory w tej kwesti akurat jest wymagajacy. Szkoda czasu i kasy.
Może masz na myśli nieciekawy przebieg w reverse-null??? Albo wyskok harmonicznej powyżej 1k hz?
Nie wiem co masz masz na myśli.
Dyfrakcje są wszędzie zwłaszcza na różnych tubach i WG.
Natomiast wykresy kierunkowe w IDUNN są moim zdaniem wzorowe.
-
Zakładam, że cewka 2,2mH może mieć nawet 1om rezystancji i nie powinno to znacząco wpływać na dynamikę - ale nie widzę wartości, którą przewidział projektant.
Możliwe że za dużo oczekujesz od projektanta :) a on wcale tego nie przewidywał.
Kiedyś tam miałem mocną zajawkę na budowę zestawów i trzeba było nauczyć się brać sprawy > z przymrużeniem oka.
Raczej przewidywał. W innych projektach poczynili takie założenia. Nawet w tych, które powstały tylko na papierze.
Ps. znalazłem gotową zwrotnicę do IDUNN na Mundorfach.
Przytaczam spis elementów, bo podawanie linku do sklepu we Francji nie ma sensu:
---
Un kit filtre passif pour l'enceinte SEAS Idunn, le kit comprend le support carte imprimée (CI-IDUNN) et les composants passifs avec le bornier de raccordements entrée/sorties.
Les composants inclus dans ce kit sont les suivants :
1 x Carte imprimée La-PDB.fr CI-IDUNN
1 x Bornier AB Sound BCI-6PPN
1 x Condensateur SCR PA 2.7 µF (C1)
1 x Condensateur SCR PA 15 µF (C2)
1 x Condensateur SCR PA 10 µF (C3)
1 x Bobine Mundorf L71 0,39 mH (L1)
1 x Bobine Mundorf H100 2,2 mH (L2)
1 x Résistance Mundorf MR5 1 ohm (R1)
1 x Résistance Mundorf MR5 10 ohm (R2)
Le kit est livré en pièces détachées, avec un plan électrique de montage avec position de chaque composant indiqué sur le schéma.
---
Wynika z niego, że jest tam rdzeniowa cewka Mundorf 2,2mH H100 nawijana drutem 1mm z rezystancją 0,2ohm i tolerancją 3%...
Dupy nie urywa.
Ps2. Znalazłem też filmik jakiegoś Teutona o ksywie Marman, który robił IDUNN i zastosował w zwrotnicy cewki Intertechnik.de (produkowane w Czechach od kilkudziesięciu lat).
Powietrzna 2,2mH wygląda jak nawijana drutem 1mm więc będzie miała co najmniej 0,9om rezystancji - jej oznaczenie to LU55/2.2/100
Dla przykłady LU78/2.2/140 czyli drutem 1,4mm ma 0,48om rezystancji i kosztuje w Teutonii 40EUR.
Od kilkunastu lat używam do filtrowania skromnego GDN 17/100 cewki rdzeniowej Intertechnik 2,2mH drutem 1,6mm o rezystancji pasożytniczej 0,1om HQ58/2.2/160 tolerancja 5%.
Nie wynikało to z fanaberii tylko z konieczności dopasowania do głośnika, który lepiej pracuje w małej obudowie, a wtedy wymaga niepodwyższania dobroci rezystancjami pasożytniczymi, by mógł dynamiczniej odtwarzać niskie tony.
Dobieranie rezystancji cewek do założeń konstrukcyjnych wynikających z możliwości głośnika to podstawa prawidłowego projektowania. Chodzi o to żeby nie strzelać z armaty do komara, bo się nie trafi.
.
-
Od kilkunastu lat używam do filtrowania skromnego GDN 17/100 cewki rdzeniowej Intertechnik 2,2mH drutem 1,6mm o rezystancji pasożytniczej 0,1om HQ58/2.2/160 tolerancja 5%.
Nie wynikało to z fanaberii tylko z konieczności dopasowania do głośnika, który lepiej pracuje w małej obudowie, a wtedy wymaga niepodwyższania dobroci rezystancjami pasożytniczymi, by mógł dynamiczniej odtwarzać niskie tony.
Dobieranie rezystancji cewek do założeń konstrukcyjnych wynikających z możliwości głośnika to podstawa prawidłowego projektowania. Chodzi o to żeby nie strzelać z armaty do komara, bo się nie trafi.
.
tetejro
Dzięki wielkie za ten post :) Bo to widzisz- człowiek całe życie się uczy i dalej głupi- ja tak mam na 100%.
Jakoś tak wyszło że za chiny nie pomyslałem tak jak napisałeś. I w prawdzie udało się -hahahahahah- ale to nie z powodu bystrości umysłu tylko ze zwykłego wk......a
Lepiłem ostatnio kolumienke panie - głośnik inny wprawdzie ale buda mała i zależność podobna. Cewy full wypas - głośnik też itd a to gra jak g....
podłączone do wzmaka. Wypierniczyłem w końcu te wypasy i na cewce która wygląda jak elektromagnes od dzwonka z gwoździem w środku- takiego jak w PRL-u modne były- wszystko ruszyło jak trzeba
:)
-
Te zależności pracy głośników z przyłączonymi rożnymi rezystancjami pasożytniczymi cewek można obserwować w WinISD. Oczywiście trzeba wiedzieć co poddać analizie - czyli co tam się zmienia po zmianie wartości.
W moim wypadku cewka ma niską rezystancję pasożytnicza, ale jest to jednak cewka rdzeniowa full-wypas. To znaczy moc jaką przeniesie bez nasycenia rdzenia na moje oko grubo przekroczy 100W. W taką celowałem. Ale ona i tak jest tańsza niż cewka powietrzna o cztery razy wyższej rezystancji - kosztuje coś ok 33 EUR.
I teraz znalazłem potwierdzenie moich słów w projektach Seasa. Projekt BRAGI to zdwojony układ głośników basowych z IDUNN.
Zastosowano jednak mniejsze objętości - w BRAGI na głośnik przypada 15 litrów bo gdyby przypadało 21 litrów jak w IDUNN to bas byłby już tak mocno eksponowany ze wysoko-tonowy DTX mógłby w nim zginać dźwiękowo. I tak SPL jest lekko obniżony ku częstotliwościom wysokim.
Ale ponieważ głośniki basowe pracują w małych objętościach więc w tym projekcie już określono że cewka zwrotnicy ma mieć najwyżej 0,3om rezystancji pasożytniczej. W ten sposób nie podnosi dobroci - czyli nie uwypukla basu (dokładniej nie obniża wyższego basu względem niskiego) i głośnik uzyskuje łagodniejszy spadek SPL w małej obudowie, a więc także lepiej kontroluje impuls.
-
Oczywiście nie dowiemy się co Melo miał na myśli.
-
Natomiast wykresy kierunkowe w IDUNN są moim zdaniem wzorowe.
Nie, nie sa wzorowe, co widac na pomiarach. Seas DXT ma zbyt maly waveguide, aby kontrolowac dyfrakcje na tak kanciastym froncie, jaki jest w IDUNN. Nawet prosta symulacja dyfrakcji pokazuje jaki bedzie problem z dzwiekiem i to w wrazliwym dla ucha zakresie 2-3khz. DXT wymaga zdecydowanie bardziej zaawansownego frontu pod katem minimalizacji dyfrakcji.
-
Ale ja właśnie chce zrobić węższy front i z zacięciami. Mój miałby 206mm minus do 16mmm zacięcia z każdej strony. Taką mam stara obudowę z pancernej sklejki i chce ją dostosować. Moja obudowa ma być inna. Tylko rozstawienie głośników na wysokość podobne i bebechy wewnątrz z IDUNN
Poza tym w rejonie pasma, który pokazujesz niemal zawsze występuje ten problem. Sprawdzałem na dokładnych symulacjach w Boximie próbując coś wymodzić z Visatona ii nie dawało rady. Zawsze taki wzrost na podziale pasma występował i pod kątami ujawniał się znacznie bardziej niż na tej symulacji w IDUNN.
Dlatego napisałem, że jest on wzorowy. No na pewno lepszy od tego co dotychczas próbowałem.
Więc jednak mnie nie wystraszyłeś :)
-
Nie ma czegos takiego jak wzorowa odpowiedz czestotliwosci na kanciastym froncie. Chyba, ze niemal cala szerokosc frontu pokrywa duzy waveguide.
Skosy dla DXT musza miec minimum 30-35 stopni, a krawedz skosu musi sie zaczync tuz przy froncie glosnika.
-
Ty masz chyba jakieś wrodzone skłonności do przesady.
Nie ma w świecie geometrii przestrzennej figury idealnej.
Konstruowanie zestawu głośnikowego to sztuka kompromisów.
A co powiesz np na Tannoye, które miały specjalnie szerokie obudowy na których tworzyła się fala kulista od głośników???
Zauważyłem że masz skłonności do mocno przytłumianych głośników. Tak sadzę po tym co piszesz.
Maja być "suche" czyli odfiltrowane ze zniekształceń harmonicznych nawet kosztem podawanej mocy i kontroli membrany.
Nie wiem skąd się u Ciebie wzięło takie przekonanie, może to po prostu cecha indywidualna słuchu - nie znosisz szorstkości w brzmieniu?
Głośniki konstruuje się inaczej. Dąży do jak najmocniejszej siły napędu w celu kontroli membrany a zniekształcenia harmoniczne minimalizuje się przez stosowanie jak najsztywniejszych membran - stad się pojawiły membrany metalowe i laminatowe. Problem w tym ze są one trudne do wykonania, a potem do aplikacji.
Więc pojawili się tacy chińscy wytwórcy którzy oferują masowo tanie rozwiązania powtarzalne - na przykład membrany drobno-tkane laminatowe albo z poliwęglanu. Tanio prosto ale do dupy. żeby to stłumić trzeba osłabić napęd bo taki z prawdziwego zdarzenia mógłby nawet je zniszczyć.
Seas się mocno napracował w serii Prestige nad membranami tkanymi, które muszą zachować dostateczną sztywność przy jakim takim tłumieniu, a mistrzostwo w minimalizacji harmonicznych osiągnął w mwmbranach aluminiowych. Ale tez kosztami - wysoko położny roll-off i szybko spadająca spl na wysokich - coś za coś.
SB Acoustic w wysokotowych to jakiś wypadek przy pracy jest. Te kopułki uzyskują tłumienie metodami Tonsila sprzed 40 lat!
To jest wstecznictwo. Przy takim podejściu naprawdę warto bardziej użyć Tonsila i to takiego z czasów Edwarda Gierka.
PS Wydaje mi się Melo ze nie tylko poglądy na temat mamy inne ale także diametralnie rozbieżne upodobania akustyczne.
Mam już swoje lata. W młodości darzyłem do jak największej ilości wysokich tonów bo to była era gramofonu, który wysokie w zasadzie dawał tylko intuicyjne. Potem szukałem większego wygładzenia na wysokich dlatego gram na Vifie która zawsze miała bardzo dobrze tłumione kopułki tkane, bardzo przyjemnie brzmiące, choć postrzegam je już jako zbyt delikatne w brzmieniu - z brakiem szarpnięcia i zaznaczenia powietrza.
-
Rob arwas rób, tylko w koncu pokaz cos na forum, bo klawiatura przyjmie wszystko :)
-
Widzę, że jakaś szajba odbija?? Od tego są Lekarze MELO :-) Tylko uważaj żebyś nie przeoczył ostatniej szansy leczenia na nogi.
Uwielbiam szarpać szajbusów tematami o Tonsilu :-)
Postaraj się do nich nie zaliczać.
A powaznie żeby się już nie droczyć - sprawdziłem w czym rzecz.
SB Acoustic stosuje słabe napędy ale bardzo elastyczne zawieszenia.
Zawieszenie w głośniku kopułkowym tez "gra" nawet promieniuje niższe dźwięki niż sama kopułka.
Nie jest to nic nowego. Jeżeli przyjrzymy się Vifie PL czy wszystkim obecnie produkowanym Seas Prestige. to zobaczymy że maja one odkryte zawieszenia kopułek i odpowiednio profilowane korektory wokół nich. Zawieszenia sa odkryte, bo są stosunkowo wysokie i elastyczne - czasem nawet widać ze są wykonane z innego materiału niż kopułka albo specjalnie impregnowane.
Tonsil to kopułki o geometrii z lat 70. W tekstolitowych praktycznie nie było zawieszenia. A w nowszych kopułkach tkaninowych jest tylko takie płaskie przetłoczenie tkaniny, które kiepsko promieniuje dźwięk. Te fałdki są tak samo sztywne jak cała kopułka. Dlatego praktycznie we wszystkich GDWK to pseudo-zawieszenie jest zakryte korektorem. żeby nie promieniowało.
Stąd bierze się węższe pasmo, wyższe konieczne F podziału, wysokie harmoniczne - to słynne "piaszczenie" czy szorstkość brzmienia i generalnie dupne brzmienie.
W tym dziwadle GDWK11/100 całe zawieszenie jest odkryte i w dodatku nie ma wokół żadnego profilu. Co więcej sprawdziłem na WG Visatona ze kopułki z odkrytym zawieszeniem maja nieco większą średnicę - typowy rozmiar ujścia to 36-38 mm a średnica całego zawieszenia Tonsila to może 33-34 mm.
W Tonsilu kopułka nie ma się na czym bujać. Więc dokładanie mu siły napędu może tylko pogarszać brzmienie.
Nie wiem dlaczego do tej pory nie wpadli na to by po prostu kupić kopułki od dostawców i wykonać głośniki tak jak się to robi poprawnie od lat 90.
Ale tym zabawnym głośnikiem Tonsila i tak się pobawię - na złość takim zażółconym mądralom jak Ty :-).
-
IDUNN i tak zrobię, ponieważ jest to dobra konstrukcja, o mocnym brzmieniu, przyzwoita kierunkowo i pasuje mi do obudowy.
A ty po prostu masz manię wynalazczą. Szukasz jakiegoś urojenia z tubką śrubką i pierdem z dupy. Potem knocisz lipę na głośnikach, które nie trzymają parametrów.
-
IDUNN juz gra- u kolesia, który ma co prawda pierwszy stopień umuzykalnienia ale podoba mu się ofensywność tego zestawu.