Audiohobby.pl

Kasety serwisowe.

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
08-06-2022, 20:56
Oj chyba nie uda sie pomoc.

Pozdrawiam

*dla Technics 0db to 160nWb/m jak podaja zrodla.Przepraszam ogolnie.
To wiemy, że Technics-y maja przeważnie 160mWb/m. Ale było to bardzo niezrozumiale napisane.... ;-)
A problem leży gdzie?
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

rivercola998

  • 11 / 695
  • Nowy użytkownik
08-06-2022, 21:27
Bede pisac jak inaczej.Otoz dla Technics RS-BX 626 referencyjny poziom dla "0" na skali ustawia sie tasma kalibracyjna zapisana strumieniem 160 nWb/m z czestotliwoscia 315Hz. Kaseta BASF zalaczona na zdjeciu do sprawdzenia kalibracji posiada strumien 250nWb/m 315Hz (Full Track) wedlug IEC standardu Praga 1981.Druga ze zdjecia, czyli SoundCheck (zapis na Revox B-215) 400Hz 200nWb/m.

Problem polega na tym, ze przy odczycie obie schodza ponizej referencyjnego poziomu dla tego decka.Ktos juz wspomnial poprzednio w dyskusji, ze polska referencyjna tasma z 1kHz 250nWb/m na sprzecie tej samej marki wskazuje 160nWb/m.Czy to jakies anomalia, czy byla roznica pomiedzy norma DIN, a EIAJ etc.Z moich sprawdzen i domyslow, BASF 315Hz posiada w srodku tasme chromowa, a odczyt tylko dla zelazowek 120uS (otwory na obudowie).

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
08-06-2022, 22:02
Problem polega na tym, ze przy odczycie obie schodza ponizej referencyjnego poziomu dla tego decka.Ktos juz wspomnial poprzednio w dyskusji, ze polska referencyjna tasma z 1kHz 250nWb/m na sprzecie tej samej marki wskazuje 160nWb/m.Czy to jakies anomalia, czy byla roznica pomiedzy norma DIN, a EIAJ etc.Z moich sprawdzen i domyslow, BASF 315Hz posiada w srodku tasme chromowa, a odczyt tylko dla zelazowek 120uS (otwory na obudowie).

Jeśli na Technics-ie taśma 250nWb/m i 200 także pokazuje poniżej 160, to albo taśma która technics był kalibrowany jest nieprawidłowa (nie posiada 160) albo te dwie kasety są wyeksploatowane...
Taśma 200 powinna wskazać poziom Dolby na Technics-ie, a 250 powinna wskazać +4dB.
Co do norm to nie spotkałem się z żadnymi różnicami czy to Japońska czy Europejska czy Amerykańska czy inna norma. Standardy (strumienie magnetyczne) do kaseciaków są trzy od 1981 roku. 160, 200 i 250.
Jeśli to coś wyjaśni to odsyłam... : http://audiohobby.pl/index.php?topic=14022.msg472302
Chyba że już tam kolega był... ;-)

Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 4686 / 2300
  • Ekspert
08-06-2022, 22:16
Czyli najbezpieczniej ustawiać jedną kasetą poziomy na scalakach Dolby, co upraszcza sprawę

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
08-06-2022, 22:34
Otoz dla Technics RS-BX 626 referencyjny poziom dla "0" na skali ustawia sie tasma kalibracyjna zapisana strumieniem 160 nWb/m z czestotliwoscia 315Hz.
Przychodzi mi jeszcze jedno, otóż trzeba spróbować odtworzyć kasetę 400Hz 200nWb/m (Dolby ref.) i sprawdzić napięcia referencyjne na scalaku Dolby. Wtedy wyeliminujemy błąd kasety tej 400Hz i kalibrację Technics-a gdyby się zgadzało to napięcia będą dobre. Oczywiście wskazania na wyświetlaczu mogą odbiegać od normy wtedy problem wskazań ale by tylko napięcia się zgadzały. Zresztą nigdy nie sugerujemy się wskazaniami wskaźników wysterowania podczas kalibracji poziomu odczytu, ponieważ kalibracja wskaźników to osobna czynność . Chyba że są na sztywno ustawione.
Nie wiem czy dość poprawnie i prosto wyjaśniłem o co mi chodzi.... ;-)
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

rivercola998

  • 11 / 695
  • Nowy użytkownik
08-06-2022, 22:51


 albo te dwie kasety są wyeksploatowane...

miedzy tasmami jest z kilka dobrych lat roznicy.Nie dam wiary, ze tak elegancko wyeksploatowaly sie z zachowaniem roznicy poziomu 2dB. :) Gdzies ktos na YT, chyba "Comeback Cassette" wspomnial, ze istnieje roznica 4dB pomiedzy kalibracja japonczykow do europejskich.Chodzi tu o: pseudochrom i pure chrome tape.

Ustawianie na pinie w Dolby nic nie da.

 

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
09-06-2022, 08:44
A można te kasety zweryfikować na innym magnetofonie?
Może to by coś wyjaśniło. Ja nie znam magnetofonu typowo europejskiego który by miał tak dużą różnicę w kalibracji. Ta teoria jest mocno naciągana do zaistniałej sytuacji  :-)
Choć może czegoś nie wiem. Nie jesteśmy wszechwiedzący.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

rivercola998

  • 11 / 695
  • Nowy użytkownik
09-06-2022, 09:13
Sprawdzane na innych sprzetach i wynik ten sam.

Co do naciagania teorii.Szampan temu, ktory uzyska MOL 3% przy tym samym poziomie, co podaje producent dla BASF Maxima II lub AGFA chromowki, jak i AGFA Fe IS.Ewentualnie rowny z TDK SA.

RetroTape

  • 454 / 811
  • Zaawansowany użytkownik
09-06-2022, 14:34
Witam.
Jak przeprowadziles kalibracje decka i jaka kaseta.Jak ustawiony zostal bias dla tej Maxell UR.. ?
Kalibracje Level i Bias na magnetofonie (Technics RS-B765 nie ma wbudowanych generatorów) zrobiłem przez komputer. Uruchamiam magnetofon na nagrywanie. Level - puszczam z komputera sygnał 315 Hz, ustawiam na źródle poziom 0 dB na wyświetlaczu, reguluję kanały aby poziomy odtwarzania i nagrywania były równe. Bias - puszczam sygnał 10 kHz z poziomem -10dB i porównuję aby źródło i zapis były możliwie podobne regulując gałką bias. Poprawność biasu sprawdzam jeszcze na szumie białym (też przez komputer), aby różnice były możliwie najmniejsze. Wiem, że metoda nie jest idealna, ale daje dobre rezultaty.

Po zrobieniu tego co wyżej nagrywam - Kaseta Maxell UR 90, sygnał 15kHz z komputera, przy poziomie -10dB na wyświetlaczu. Efekt zapisu sampluje do komputera przez wyjście słuchawkowe (nie chce mi się odłączać z tyłu kabli). To w zasadzie wszystko.

rivercola998

  • 11 / 695
  • Nowy użytkownik
09-06-2022, 14:53
A doczytales, ze w serwisowce dodac nalezy szeregowo rezystor 600Ohm :).

Ja tak nie robie.Trzymam sie zalecen producenta.Sprawdzalem na tej samej kasecie, to jest roznica na pomiedzy stronami.Ale efekt byl cos tam lepszy od Twojego, a rolke dociskowa mam z odzysku po jakims Boomboxie Panasonic.
Najlepsze wedlug mnie na stabilnosc sa chromowki BASF z lat 80 tych.

Jak ogarne temat, to nagram te 15Khz na tym samym modelu Maxell i podesle Tobie.Jezeli dysponujesz Cool Edit, to porownasz w analizatorze.Jak znajdziesz roznice, to napisz.

RetroTape

  • 454 / 811
  • Zaawansowany użytkownik
09-06-2022, 15:05
Chyba nie do końca zrozumiałeś o czym napisałem, ja nie kalibruję magnetofonu tylko taśmę do nagrywania ;)

rivercola998

  • 11 / 695
  • Nowy użytkownik
09-06-2022, 15:14
Zacznijmy od tego, ze robiles jakis tam test i cos tam Tobie nie poszlo.

Moze ustalmy jedno pirmo secundo.Najpierw skalibrowac tor zapisu, a pozniej przeprowadzac test.

Wplywa harmonicznych na jakosc dzwieku, to zapewne nie jest Tobie obce.A jak nie, to zapewne AUDIOTONE wyjasni.

RetroTape

  • 454 / 811
  • Zaawansowany użytkownik
09-06-2022, 15:32
Nie musimy nic ustalać, jeśli ktoś pisze, że mam podłączać opornik przy kalibracji kasety, to raczej nic nowego nie wniesie do zabawy którą zaproponowałem.

zepter

  • 254 / 859
  • Zaawansowany użytkownik
04-07-2022, 09:02
Czy mógłby ktoś sprawdzić na oscyloskopie jak zachowuje się kaseta  od regulacji azymutu głowicy nagrana pełnym śladem. Puszczona w drugą stronę czyli jeżeli jest nagrana na stronie A to jak będzie wyglądał przebieg na stronie B.
Wczoraj robiłem test i nie ma zgodności faz. Z uwagi że mam jedna stronę taśmy mocno zdegradowaną myślałem nad puszczeniem sygnału od tyłu. Ale chyba nie bardzo. Jak by ktoś w wolnej chwili mógł to sprawdzić.

chorazy3

  • 1488 / 1603
  • Ekspert
04-07-2022, 09:07
No będzie sinus na stronie B tak samo bo pełny ślad. Ale niekoniecznie będzie w fazie, może być mała odchyłka. Stąd na taśmach do azymutu jest określona strona, której należy używać  a drugiej strony nie. Używanie tej drugiej strony będzie obarczone pewnym błędem.

A u Ciebie to sygnały są sporo przesunięte (są w przeciwfazie),  nie nadaje się to do ustawiania.
« Ostatnia zmiana: 04-07-2022, 09:11 wysłana przez chorazy3 »
Paweł