Audiohobby.pl

Kasety serwisowe.

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
20-04-2022, 00:37
Czy ktoś z kolegów posiada może kasetę Unitra KS-D Dolby B ? Pomagam koledze odtworzyć (cyfrowo) taki sam sygnał jak na tej kasecie, ale nie jestem pewien czy dobrze to zrobiłem. Sygnał ma być modulowany i mieć parametry:  częstotliwość 400Hz, dewiacja 2f=16Hz, modulacja 2Hz. W załączniku zamieszam wygenerowany plik mp3. Czy szczęśliwy posiadacz tej kasety mógłby porównać dla mnie czy jest on taki sam lub najlepiej zamieścić kawałek tego sygnału zsamplowanego do komputera ?
« Ostatnia zmiana: 20-04-2022, 00:39 wysłana przez RetroTape »

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
20-04-2022, 10:15
Sygnał ma być modulowany
Już piszę, sygnał nie modulowany także jest odpowiedni. Wystarczy by było 400Hz o strumieniu 200nWb/m norma ANSI.
I nie trzeba wydziwiać, wystarczy gen. z kompa nagrać na jakimś magnetofonie. Do zadań nie profesjonalnych w zupełności wystarczy.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
20-04-2022, 10:43
Cytat: AUDIOTONE
Już piszę, sygnał nie modulowany także jest odpowiedni. Wystarczy by było 400Hz o strumieniu 200nWb/m norma ANSI.
I nie trzeba wydziwiać, wystarczy gen. z kompa nagrać na jakimś magnetofonie. Do zadań nie profesjonalnych w zupełności wystarczy.
Dzięki za odpowiedź, wiem że modulacja służy tylko aby rozpoznać typ Dolby (B,C,S), w tym przypadku chodzi jednak o powtórzenie dokładnie takiego sygnału jak na tej kasecie Unitry.

Tego czego nie jestem pewien, to to czy ten sygnał jest nagrywany na kasetę pomiarową z włączonym systemem Dolby, a przy regulacji odtwarzany też z włączonym Dolby ? Czy nagrywa się i odtwarza przy regulacji bez włączenia systemu redukcji szumów.

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
20-04-2022, 10:51
Sygnał jest zwykły i jest oczywiście nagrywany bez Dolby.
A dokładne procedury kalibracji układu Dolby w danym magnetofonie są zawsze podawane w serwisówce.
Z resztą, nie jest to żadna skomplikowana procedura.
« Ostatnia zmiana: 20-04-2022, 11:34 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
20-04-2022, 20:42
Gdyby ktoś jednak mógł porównać mój sygnał z tym co jest na KS-D to byłbym bardzo wdzięczny. Jestem bardzo ciekaw czy prawidłowo zrobiłem tą modulację.

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
20-04-2022, 20:56
Gdyby ktoś jednak mógł porównać mój sygnał z tym co jest na KS-D to byłbym bardzo wdzięczny. Jestem bardzo ciekaw czy prawidłowo zrobiłem tą modulację.
Tak brzmi zmodulowany sygnał oryginalny kasety Dolby. Nie jest to Polska kaseta, ale nie oto chodzi.
Załącznik. Nagranie wykonane apką w telefonie w MONO. Ale nie jakość i poziom jest ważny tylko teraz do porównania.
« Ostatnia zmiana: 20-04-2022, 21:03 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
20-04-2022, 21:12
Bardzo dziękuję ! Czyli jednak wygląda to nieco inaczej, nie będę z tym dalej walczył.

Napiszę jeszcze, że pytałem o to czy przy używaniu kasety Dolby włącza się system redukcji szumów w magnetofonie, ponieważ niedawno widziałem starą kasetę testową na której było podane, że tak. Kasetę tą wykonano w Zakładach Badawczo-Rozwojowych "ELTEX" z Solca Kujawsiego i tam w opisie wkładki jest podane, że włączamy Dolby co mnie trochę zdezorientowało, zacząłem myśleć że u nas była jakaś inna metoda nagrywania podobnych kaset. Zamieszczam zdjęcie z opisem.

AUDIOTONE

  • 9397 / 5839
  • Ekspert
20-04-2022, 21:38
To chyba się nie zrozumieliśmy ;-)
A ja z kolei myślałem o tym, że pytasz: czy podczas nagrywania tej kasety z sygnałem Dolby trzeba mieć włączoną redukcję szumów. I dlatego napisałem, oczywiście że nie. Bo co do używania i kalibrowania danego magnetofonu za pomocą tej taśmy testowej to, jak pisałem we wcześniejszym wpisie każda serwisówka może mówić co innego. I dlatego należy stosować się do zaleceń producenta zawartych w serwisówkach.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
20-04-2022, 22:20
Zasadniczo pytałem o jedno i drugie, czyli o nagrywanie i odtwarzanie :)

Podsumowując rozważania, przy nagrywaniu sygnału na kasetę nie ma włączonego Dolby, a przy odtwarzaniu w celu regulacji w zależności od wytycznych z instrukcji, tak lub nie. Mam nadzieję, że to zapamiętam i mi się po pewnym czasie nie pomyli.

artekk

  • 1694 / 5886
  • Ekspert
24-05-2022, 00:26

Kaseta od Alexa na pewno posiada obudowę lepszej jakości. Są tam zdaje się cztery sygnały  nagrane w pewnej kolejności. Oznacza to, że np. jeżeli będziesz chciał po regulacji mechanizmu sprawdzić prędkość i W&F, do których sygnał 3kHz jest ostatni, musisz za każdym razem przewijać taśmę. Musisz też przewijac taśmę i "szukać" na niej potrzebnego w danej chwili sygnału. Pytanie retoryczne, co zużyje się szybciej ? Ta jedna kaseta, gdzie trzy pierwsze sygnały mają po 60s, czy set sześciu kaset od Hanspetera, gdzie na każdej masz dedykowany sygnał nagrany w długości min. 10min ?

Dodatkowo na korzyść Hanspetera przemawia cena. 6 kaset to ułamek jednej kasety ALEXa.
Są tam dodatkowo kasety do regulacji charakterystyki częstotliwościowej odczytu (ta jest ponoć świetnie wykonana), wysokości głowicy i poziomu odczytu 250nWb/m. Ja nie mam pytań.

Z praktyki dodam, że moim skromnym zdaniem, takie "combi" taśmy znacznie szybciej się zajeżdżają niż specjalizowane.

Taśmę do azymutu można łatwo "usprawnić" przez wymianę obudowy co uczynił Paweł, i wtedy tej taśmie nic nie brakuje. Więc to nie jest problem.

Co do kaset do regulacji azymutu, to im większa częstotliwość nagrana, tym większa precyzja ustawienia. Nakamichi stosowało kasety z sygnałem 15kHz. Zgadzam się z  Pawłem, że  10kHz to optymalna taśma.
« Ostatnia zmiana: 24-05-2022, 00:42 wysłana przez artekk »
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
24-05-2022, 01:29
Cytat: artekk
Co do kaset do regulacji azymutu, to im większa częstotliwość nagrana, tym większa precyzja ustawienia. Nakamichi stosowało kasety z sygnałem 15kHz. Zgadzam się z  Pawłem, że  10kHz to optymalna taśma.
Trzeba tylko pamiętać, że przy tak dużych częstotliwościach możliwości ich przenoszenia przez taśmy żelazowe (a na takich najczęściej są sygnały testowe) są mocno ograniczone. Im wyższa częstotliwość, tym ciszej należy nagrać sygnał testowy, a przy 15 kHz zwykła kaseta typu I już raczej sobie w ogóle nie poradzi z nagraniem.

Załączam grafikę z pomiarem pasma przenoszenia popularnej taśmy TDK D (punktem odniesienia jest poziom 0 DIN czyli 250 nWb/m). Jak widać nagrywając sygnał 6,3 kHz możemy to zrobić bez drastycznych zniekształceń przy poziomie około -7 dB. Dla sygnału 8 kHz jest to już około -9 dB, przy 10 kHz -14 dB, za to 15 kHz to aż -36 dB !

Jeśli przekroczymy wartości poziomów, uzyskamy ogromne zniekształcenia, które będą utrudniały poprawną regulację. Do tego im mamy ciszej nagrany sygnał tym trudniej dokonuje się regulacji, bo trzeba wszystko wzmocnić i powstają dodatkowe zakłócenia. Dlatego częstotliwości sygnału zwiększały się pewnie wraz z poprawą jakości produkowanych taśm. Nadal nie widzę jednak kandydata typu I na nagranie sygnału 15 kHz, ciekawe jakiej używali taśmy. Nawiasem mówiąc nie zauważyłem (a sprawdzałem kilka taśm testowych) aby ustawienia na sygnale 6,3 kHz jakoś drastycznie różniły się od tych na 8 kHz.

chorazy3

  • 1488 / 1603
  • Ekspert
24-05-2022, 09:18
Tak się składa, że mam w posiadaniu 3 szt. kasety testowej nagranej na Maxell UR, m. in. z sygnałem 15kHz do azymutu, nagranej przez Borisa Ribova z Lab2104 z Uniwersytetu w Plowdiw.

O dziwo nagrane przy -10dB, normalny ładny sinus jest.
« Ostatnia zmiana: 24-05-2022, 10:24 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

RetroTape

  • 454 / 810
  • Zaawansowany użytkownik
24-05-2022, 09:35
Przyznam, że to ciekawe, bo kaseta jest raczej jedną z najtańszych dostępnych. Nie widzę z jakim poziomem jest nagrany ten sygnał, ale domyślam się że przynajmniej -20 dB. Czy sprawdzałeś jak wygląda odtwarzana fala, czy wygląda jeszcze jak sinus czy już raczej jak trójkąt ?

artekk

  • 1694 / 5886
  • Ekspert
24-05-2022, 10:24
Nakamichi nie nagrywało sygnałów testowych w swoich kasetach jedynie na taśmach typu I. Niektóre z nich posiadają otwory detekcyjne dla typu IV oraz informacje o korekcji 70uS i niekoniecznie są to taśmy z sygnałami o wysokich częstotliwościach.

Dlatego też istniała np. kaseta DA09001B z sygnałem 20kHz -20dB :)

Ustawianie azymutu przy tak niskich poziomach jak -20dB i częstotliwości 15kHz jest oczywiście bardziej kłopotliwe niż dla 6.3 czy 8kHz i -10dB, ale jeśli tor przesuwu taśmy jest w dobrym stanie i dobrze wyregulowany, to nie ma większych problemów. W Nakach z generatorami do kalibracji przy każdym nagrywaniu kalibracja biasu odbywa się na 15kHz :)
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

Hammer

  • 4686 / 2300
  • Ekspert
24-05-2022, 10:59
Przyznam, że to ciekawe, bo kaseta jest raczej jedną z najtańszych dostępnych. Nie widzę z jakim poziomem jest nagrany ten sygnał, ale domyślam się że przynajmniej -20 dB. Czy sprawdzałeś jak wygląda odtwarzana fala, czy wygląda jeszcze jak sinus czy już raczej jak trójkąt ?

a przecie napisał że sinus jest.
Taki sygnał na dobrej klasie sprzęcie spokojnie jest do nagrania...gorzej jak ktoś odtworzy na kiepskim kaseciaku...