Audiohobby.pl
Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: asmagus w 05-08-2016, 11:28
-
Koledzy, rozważam jako projekt na długie zimowe noce ;) zrobienie sobie kolumn jednodrożnych (jak najmniej elementów w ścieżce, bez zwrotnicy). Nie jakiś high-end ale coś bardzo przyzwoitego, z dobrym zejściem - macie jakieś projekty przerobione z tego zakresu?
-
Podesle Tobie głośnik na testy, wex do porównań jakiegos Voxativa, najlepiej w cenie ok 3-5KEuro/para :-)
Pisze zupelnie serio.
uwaga : jesli priorytetem jest zejscie basu to nie szukaj wsrod szerokopasmowcow byc moze charakter i takie "duperele" jak lokalizacja basu wynagrodza braki w ostatniej oktawie ale po prostu fizyczna niemozliwoscia jest by głosnik szerokopasmowy przetwarzał najnizsza oktawe (wiekszosc kolumn zreszta tego nei robi). Przy skutecznosci realnej na poziomie 91-92dB bedziesz mial zejscie w okolice 40Hz.
Tu masz przyklad naprawde sporawej i uwazam udanej konstrukcji Voxativa (model Duo) ktora na dolnym srodku ma 86-88dB a spadek na basie -10dB wzgledem 1KHz 45Hz (-6dB dla ok 50Hz).
Z monitora na naszym glosniku udalo nam sie wycisnac -6dB 45Hz i równiejsze pasmo całosciowo.
http://www.voxativ.com/fileadmin/templates/docs/AUDIO_Magazin032014_Voxativ.pdf
sluchalem Duo i nie ma wrazenia skromnego basu, ale w znanych utworach slyszalo sie czasami nizsze pomruki.
Za to w akustyce tam gdzie slyszalo sie nizsze pomruki najczesciej pojawial sie efekt subwoofera zamiast normalnego akustycznego basu. Coś za coś, osobiscie uwazam ze jesli ktos ma pomieszczenie do 25m2 to nic oprocz sensownie zgranej szerokopasmowki do szczescia nie potrzebuje. W wiekszych pomeiszczeniach szerokopasmowce solo sie po prostu "kończą". Wtedy horny, ale tez najchętniej 2 way ;-)
im wiecej drog tym dxwiek bardziej zrobiony niestety, wtedy cala sztuka zeby byl zrobiony ładnie
-
jak chcesz taniej i w miare OK ale raczej w charakterze do plumkania 17-20cm Tang Bandy, a jak żwawiej na górze ale w 1 way nie ma opcji z jkaimkolwiek poza "komputerowym" basem to wex cos ala Boenicke czyli 4-5cali Tang Band i dołóz do tego dół.
Jak nie masz doswiadczenia w konstruowaniu tego typu rzeczy to albo nabierzesz albo sie zniechęcisz :-)
1way bez zwrotnicy zalatwia temat ale albo kompromis albo koszt.
-
jak najmniej elementów w ścieżce, bez zwrotnicy
Nawet szerokopasmowiec potrzebuje kilku elementów, bo inaczej środek pasma będzie mocno podbity.
-
:-)
ta era minęła.
-
Zjawiska dyfrakcji i interferencji nigdy nie zniknęły.
-
podobnie jak w mikrofonach studyjnych zapisujących dźwięk ktory odtwarzamy w domu
-
Podesle Tobie głośnik na testy, (...)
Z ochotą ale dopiero gdy będę się za to brał.
Na tę chwilę chcę kuknąć na kilka projektów by ocenić czy podołam :-)
Ta kolumna z twojego pdf wygląda imponująco.
-
http://www.tb-speaker.com/products/list/26
http://seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/H1597-08_FA22RCZ_Datasheet.pdf
http://seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/fa22rcz_appnote.pdf
-
Jakbys mial kupowac Seasa FA to zdecydowanie lepiej moim zdaniem zainteresowac sie Visatonem B200 - po modyfikacjach (wyciecie naladki przeciwpylowej i montaz stozka fazowego) lepszy i solo bez problemu.
Ładna srednice i slabsze skraje (nie od FA) ma Seas Exotic
Dopisałbym jeszcze do listy Sonido 175 i 200 o ktorych zapomnailem, tez przyjemne glosniki.
Pamietaj asmagus ze glosnik glosnikiem ale w przypadku fulla solo bardzo wazna jest obudowa. W pryzpadku normalnego midbasu liczysz pod T-S, tutaj dodatkowo cholernie slychc wszelkie odbicia wewnatrz ogolnie domulające.
Pamietam jak kiedys bylismy w Polinku i sluchalismy TB1772 zdaje sie (ktore zreszta kupilismy) solo na stole gral obiecujaco, po wlozeniu do obudowy jaka byla we firmie trup absolutny, po prostu nieciekawy siezrobil, skompresowany. Klasyczny midbas w 2 way duzo lepiej znosi takie aplikacje.
-
Rób Hedlund Horna, zarombiste granie.
-
Synthax, w jakiej konfiguracji grasz na Hedlundzie ?
PS. asmagus, na poczatek polecam Voight Pipe, sprawdzony i dosc uniwersalny, łatwy do zabawy, mozna bez problemu wkleic przegrode ograniczajaca objetosc/dlugosc tunelu i zmianiac wielkosc wylotu.
-
Voight pipe jest git, tylko z tlumieniem trzeba sie troche napalowac ( trudno je zamocowac ).
-
dokladnie, ale jak maja byc eksperymenty to uwazam najprostszy temat i najtanszy, szczegolnie na początek "imprezy"
z Hedlundem wrazenia mam mieszane, kilka bdb opinii ktorych nie mialem okazji potwierdzic odsluchem (w sensie nie ze jakas kaprawizna tylko nie bardzo jakakolwiek przewaga nad chocby VP),
sporo pracy, nie bardzo jest jak jest poxniej "uciąć", klimatowe to jest i owszem ale dxwiekowo przynajmniej jak dla mnie mocno intuicyjny projekt.
-
Rób Hedlund Horna, zarombiste granie.
To to?
(http://i631.photobucket.com/albums/uu32/Stationred/P10100342.jpg)Voight pipe
Voight Pipe, po zgooglaniu, wygląda dość przyjaźnie. Ale w necie widzę masę projektów i ... znacznie się różnią, jedne mają w środku odgrody, inne nie itd.
(http://goodwinspeakers.com/wordpress/wp-content/uploads/2015/04/Voigt-David-Clara-fin3-600x1251.jpg)
http://www.parow.no/Lowther/voigtpip.html
-
zrob proste dechy bez przegrod, wysokosc na cwiercfali czyli najpierw i tak glosnik wybierasz :-)
Przykladowo dla 50Hz masz 344/4/50 - 1,7m. Z doswiadczenia wole wyzej ustawic VP a wiec krotszy tunel a nizej stroic dolny otwor wylotowy, jest tam kilka bajerow do zrobienia, jak bedziesz mial konkretny glosnik to sie pomysli.
-
I koniecznie ta zwrotnica typu ALL-PASS FILTER i będzie czadowo.
-
almagra, sprawdzalem allpassa, dla fulla majacego braki jest zbawienny (lepiej ulozysz pasmo, calosc klaruje sie i dostaje iskry bożej), jak wszystko jest OK to allpass tylko kaszani (destyluje - kroi barwe, siada spontanicznosc, nic w zamian nie oferując) i nie ma wybacz. Tez sprawdzone.
Fakt ze allpass dla fulla jest lepszym rozwiazaniem niz rlc jesli juz cos trzeba dac, nie jest niestety tak ze sam wyskoczy z kapelusza, tez trzeba przy nim przysiąsc.
-
almagra, sprawdzalem allpassa, dla fulla majacego braki jest zbawienny (lepiej ulozysz pasmo, calosc klaruje sie i dostaje iskry bożej), jak wszystko jest OK to allpass tylko kaszani (destyluje - kroi barwe, siada spontanicznosc, nic w zamian nie oferując) i nie ma wybacz. Tez sprawdzone.
Fakt ze allpass dla fulla jest lepszym rozwiazaniem niz rlc jesli juz cos trzeba dac, nie jest niestety tak ze sam wyskoczy z kapelusza, tez trzeba przy nim przysiąsc.
Jakie to audio skomplikowane. Jak chce się coś samemu działać to od razu pod górkę!
:-)
-
I koniecznie ta zwrotnica typu ALL-PASS FILTER i będzie czadowo.
Co to jest ALLPASS FILTER?
-
np.
-
łojezu. Co to robi? Działa trochę jak RLC?
Są jakies kalkulatory, gdzie to można przesymulować? W Passive Crossover Designer chyba się nie da.
-
np.
Dobra, tu mnie definitywnie zgubiłeś ;-)
-
łojezu. Co to robi? Działa trochę jak RLC?
Są jakies kalkulatory, gdzie to można przesymulować? W Passive Crossover Designer chyba się nie da.
Nie rusza amplitudy sygnału natomiast przesuwa fazę jak filtr drugiego rzędu.
-
rusza amplitude sprawdzone doswiadczalnie, dziala podobnie do rlc tylko dxwiekowo mniej muli po identycznym ulozeniu spl, filtr ukladalem "pod mikrofonem" na zadane potrzeby (wyrownanie nierownomiernosci malej szerokopasmowki konkretnie).
-
rusza amplitude sprawdzone doswiadczalnie,
Jeśli obciążenie jest czystą rezystancją i elementy są dobrze dobrane amplituda nie powinna się wogóle zmienić oczywiście gdy założy się że elementy filtra są idealne. Stąd pochodzi nazwa układu.
-
a pewnie ze mozna tak dobrac elementy zeby nie zmienic spl, działaj działaj to sam sie przekonasz kiedy ma to sens . Strzelic filtr ktory nie zmienia nic albo kaszani to średni deal.
Filtr stosuje sie wtedy kiedy jest problem i jego uzycie daje lepszy kompromis niz jego brak.
Jaki problem fazowy widzisz w szerokopasmowcu gdzie zminnosc fazy jest niewielka ?
Na bas w basrefleksie ?
-
Nie jestem zwolennikiem allpasów i niepotrzebnego kręcenia fazą. Jestem zdania że lepiej prostować fazę niż ją skręcać. Niektórzy stosują filtry wszechprzepustowe dla lepszego zgrania fazowego w okolicach podziału zwrotnicy ale podobny efekt tylko lepszy mozna uzyskać wyrównując czasowo głośniki przez cofnięcie jednego z nich.
-
dlatego we fullu uzywalem allpasa nie do fazy tylko spl :-) w tej funkcji wyadl mi lepiej od rlc. Tylko tyle.
nigdy nie uzywalem allpasow do fazy i nie plnuje
-
Zrobiłem symulację i rzeczywiście allpass daje duże pole manowru w kształtowanu charakterystyki jak na 4 elementy plus ewentualnie dodatkowe rezystancje.
Chyba spróbuję allpassem wygładzić break-up aluminiowej kopułki, bo zwykłym RLC nie udało mi się porządnie go wyciąć.
-
Rezonas Aluminiowej kopułki Seasa? Moim zdaniem nie potrzeba go wycinać. On leży gdzieś w okolicach 30kHz albo wyżej. A nawet gdyby to RLC powinien wyciąć taki skupiony rezonans.
W kopułkach nie próbowałem, ale próbowałem takich wycinanek w midbasach. RLC dobrze sobie dawał radę. Często zamiast filtru II czy III rzędu wystarczała cewka i RLC żeby uzyskać gładkie opadanie spl i to całkiem skuteczna.
-
moim zdaniem tez. tzn.nie wycinalbym go, dodatkowy filtr pasmowy dziala dobrze punktowo a kaszani jak kazdy filtr po calosci. Z tym ze to punktowo jak tetejro napisal lezy poza granica slyszalnosci.