Audiohobby.pl

Audio => DIY => Wątek zaczęty przez: tetejro w 29-03-2016, 16:42

Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 29-03-2016, 16:42
Czyli popularnie zwanewgo pażdzieża.

Chodzi w tym przypadku o stare obudowy do głosników oraz plinty od gramofonów.

W wykonaniu Foniki nawet tej dla Thorensa plinty były najcześciej dosc marnej jakosci wykonywane z płyty wiórowej sklejanej z pilsniowa i frezowanej w skomplikowane wywijasy. Z tego powodu odsłaniały wewnętrzna strukturę narazając na dostawanie się wilgoci i szybsze rozsychanie w zwłaszcza w miejscach zbyt mocno podfrezowanych.

Jak sprawic by tak apłyta wiórowa z odsłonieta strukturą stała się wodoodpona i twarda?

Jeden z pomysłów to np. rozcieńczenie kleju wikol woda i zanurzenie w niej takiego elementu z wiórówki na dłużej. Wiórówka wchłonie wodę a po wyschnięciu powinien się zmienic w wodoodporny kamień.

Co o tym sądzicie> Ma to jakiś sens?
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: almagra w 29-03-2016, 16:54
A nie lepiej lakierem zaimpregnować?
Woda może spowodować spęcznienie paździerza.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: meloV8 w 29-03-2016, 17:29
Nitro lub poliuretan.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 29-03-2016, 20:37
...
Jeden z pomysłów to np. rozcieńczenie kleju wikol woda i zanurzenie w niej takiego elementu z wiórówki na dłużej. Wiórówka wchłonie wodę a po wyschnięciu powinien się zmienic w wodoodporny kamień.
...

A jak wiórówka reaguje na wodę? Pęcznieje i rozkleja się - więc pomysł chyba świetny inaczej,
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: Lutek w 29-03-2016, 21:50
Woda może spowodować spęcznienie paździerza.

Na pewno to spowoduje.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 29-03-2016, 23:03
Impregnacja lakierem nie spowoduje pęcznienia? Lakier powinien byc na tyle rzadki żeby wiórówka go piła przynajmniej w warstwie powierzchniowej.

A może lepiej jest połozyć jakąć rzadką szpachlę, moze sprayu żeby zatkała wszystkie nierówności i pory wpuszczajace wilgoć do środka?
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: meloV8 w 29-03-2016, 23:39
Najpierw dajesz podklad nitro. Schnie bardzo szybko, szybko oparowuje i plyta od tego nie pecznieje. Zamyka pory drewna, potem dajesz docelowy lakier nitro lub poliuretan. Szpachlowka nie jest potrzebna, chyba ze chcesz wyrownac powierzchnie plyty to wtedy poliestrowa. Takiej zwyklej, wykonczajacej to nawet nie ma sensu dawac, bo ona jest bardzo higroskopijna i niczego nie zablokuje.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 29-03-2016, 23:47
To czeka mnie sporoszlifowania bo połozyłem już na plintę szpachlówkę akrylową. Plinta od foniki GS473 była pęczniała po środku aż talerz obcierał. Zeszlifowałem ją jak sie bardzo dało a potem jeszcze na góre dałem szpachlę.
Drugi podobny motyw będe ćwiczył na innym gramofonie i obudowach od kolumn A17 Foniki. Zobacze jak to wyjdzie z podkładem nitro.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: meloV8 w 30-03-2016, 00:31
To moze prosciej bedzie zrobic nowa plinte ze sklejki.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 30-03-2016, 15:19
Można też zaimpregnować żywicą (Epidian), przeszlifować i zafornirować.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 31-03-2016, 10:42
Raczej się tak prosto nie da wykonac nowej plinty. W GS 473 i 464 sa one mocno wyfrezowane w rózne dziwne kształty.

Epidian musiałby być bardzo rzadki żeby spenetrował wiórówkę, a wtedy by długo wiązał.

Te plinty były od wewnątrz lakierowane być może własnie lakierami nitro. Z zewnątrz był obłog lakierowany lub  płyta pilsniowa HDF na to szpachla i półmatowy lakier.

Połozyłem na wierzch szpachlę akrylową, która w sobie sama jest nieco szorstka. Wymaga to jeszcze obróbki. Od spodu dam prawdopodobnie nitro albo jakiś uszczelniacz do drewna?
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 31-03-2016, 12:39
Raczej się tak prosto nie da wykonac nowej plinty. W GS 473 i 464 sa one mocno wyfrezowane w rózne dziwne kształty.

Epidian musiałby być bardzo rzadki żeby spenetrował wiórówkę, a wtedy by długo wiązał.

Te plinty były od wewnątrz lakierowane być może własnie lakierami nitro. Z zewnątrz był obłog lakierowany lub  płyta pilsniowa HDF na to szpachla i półmatowy lakier.

Połozyłem na wierzch szpachlę akrylową, która w sobie sama jest nieco szorstka. Wymaga to jeszcze obróbki. Od spodu dam prawdopodobnie nitro albo jakiś uszczelniacz do drewna?
Epidian płynny czy zagęszczony schnie tyle samo - 24h :) To reakcja chemoutwardzalna.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 31-03-2016, 12:48
A jaki jest najbardziej rzadki?
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 31-03-2016, 13:03
Epidian 53.
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 31-03-2016, 14:06
Sprawdziłem, faktycznie epidian 53 jest sprzedawany jako lakier i impregnat jachtowy.

Pozostaje tylko kwestia rozpływności. Żeby był na tyle płynny by po rozlaniu powierchnia płyty wiórowej mogła go w wchłonąć nim swiaże, bo inaczej będe miał po jego zastosowaniu wiekszy problem niz przed.
Jak zaleje nim drobne nierówności, a nie wsiąknie to nie będzie mozliwości doszlifowania bo plinta ma wiele trudnodostepnych zakamarków
Tytuł: Wzmacnianie i konserwacja obudów z płyty wiórowej
Wiadomość wysłana przez: Synthax w 01-04-2016, 13:34
Zakładałbym i tak szlifowanie...