Audiohobby.pl

Muzykalne głośniki

4m

  • Gość
03-09-2016, 09:23
Ciekawie wypada analiza innych instrumentów basowych. Na przykład Puzon ma od 61 Hz, Tuba i Kotrabas mają od 41 Hz. Jedynie fortepian ma znacznie wieksze mozliwosci bo od 27,5 Hz ale chyba nie kazdy foretepian bo to jeszcze zależy od jego wielkości.

Jedynie fortepian? Kontrfagot schodzi tak jak fortepian, nie zapominając już o harfie, jakichś cymbałkach czy organkach przy których fortepian ucieka do kąta. Kontrabasy tez na pewno grają znacznie niżej od tuby, czyli 41 Hz jak podajesz. Tyle sprostowania mi do głowy wpadło, a to pewnie nie koniec instrumentów z niskimi tonami :)

lancaster

  • Gość
03-09-2016, 09:34
cadam efekt o jaki Tobie chodzi osiaga sie przez prawidlowa emisje energii w calym odtwarzanym przez glosnik pasmie jakie by ono nie bylo. No moze z wyjatkiem jakichs glosnikow konczacych bieg w okoicy 1-2KHz ale nie mowimy o takim przypadku u Ciebie.


glosniki PA nie schodzace nisko sztywno zawieszone na duzych napedach maja kickbas lepiej wyartykouwany od "miękkich domowych" ale kickbass nawet najlepszy jak nie wchodzi kiedy trzeba nie sprawi ze masz rzecz o jaka Tobie chodzi. Jesli jest "obok" to nie będzie rytmu jaki potrzebujesz. We wspomnianym wczesniej JBL everest bas pod tym wzgledem perfekt - mam na mysli szybkosc i uderzenie. efektu "tupania nozka" nie zdazylem zaobserwowac bo na  Take Five bas z everesta mnie zgwalcil wlasnie motoryka, pamietam do dzis :-)

lancaster

  • Gość
03-09-2016, 09:52
4m, pasmo rozciagniete do 40Hz wystarczy do realnego odtworzenia 90% instrumentow. Gatunki muzyczne dowolne z rockiem czy techno bezproblemowo. Fortepian czy organy schodzace ponizej 30....ile kolumn prawidlowo to odtwarza  iw  jakim pomieszczeniu ?

cadam ma 15cm midbas, nie zejdzie tak nisko na pewno i uwazam dobrze bo dedykowany jest taki glosnik do pracy w nieduzym pokoju gdzie fala i tak by sie nie rozwinela a bas bys mial na korytarzu :-) Czy nie da sie przez to sluchac na nim fortepianu ? Moim zdaniem bezproblemowo, na pewno lepiej niz gdyby bas sie wlokl subwooferowo na dole zamiast pokazywac potęgę instrumentu. A do tego to juz raczej nawet nie 10 tylko 12 cali minimum bym powiedzial i pomieszczenie z 35-40m2.

4m

  • Gość
03-09-2016, 10:22
4m, pasmo rozciagniete do 40Hz wystarczy do realnego odtworzenia 90% instrumentow. Gatunki muzyczne dowolne z rockiem czy techno bezproblemowo. Fortepian czy organy schodzace ponizej 30....ile kolumn prawidlowo to odtwarza  iw  jakim pomieszczeniu ?

Auto, które osiąga 90 km/h też wystarcza do poruszania się po 90% polskich dróg. Po autostradach czy drogach szybkiego ruchu też bezproblemowo nim pojedziesz. Auta jeżdżące powyżej 90 km/h... Ile aut przy prędkości powyżej 90 km/h zapewni przyczepność i po jakich drogach? ;)

Lan, czy wyglądam na kogoś, kto z audio ma kontakt od tygodnia? Sorry :)

ps. osobiście mam kłopot z słuchaniem fortepianu w małych pomieszczeniach (do 20m2).

lancaster

  • Gość
03-09-2016, 11:55
4m dorzyc jeszcze argument dziewczyny ktora slyszy roznice :-) Nie chodzi o to na co wygladasz tylko jak zjawiska sie faktycznie maja i czy czasami coś Ci sie nie wydaje ?
Obejrzyj sobie pomiary nawet duzych kolumn i ich pasmo od dolu.

papier czy net przyjmie wszystko jak wczesniej bylo napisane  to jest demokracja :-) za to mikrofon jest tyranem dyktatorem :-)  i dlatego nasza rozmowa  moze wygladac na wymiane argumentow dla kogos kto nie wie o co chodzi albo wrecz zyje jakas religia blizej nieokreslona jak maorysi wielbiący amerykanskie samoloty bo jakis guru napisal albo marketingowiec, albo zwyczajnie nie zrozumieli co guru albo marketingowiec napisali, fun ten sam, do momentu az nie zaczynaja latac wyzwiska.

Pomiary chłopaki, nie trzeba stron bazgrania, uwazasz ze mierzalne zjawisko zachodzi to je zmierz i pokaż.
W sfere ocen subiektywnych i porownan do zywych instrumentow wejdziemy jesli kogos to interesuje jak odczarujemy voodoo :-)

Tu masz liste samochodow nie mogacych sie rozbujac powyzej 90-ki czyli audiofilskie kolumny ktore nie schodza do tych Twoich 27Hz, zapinamy pasy :-)

Focal Sopra 60 000zł
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/2601-focal-sopra-2
blisko bylo -6dB 32Hz :-)

Audio Physic Cardeas 82 000zł
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/2374-audio-physic-cardeas-plus
-6dB 40Hz

tansze Audiophysic za jedyne 40 000zł a zobacz lepsze
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/495-audio-physic-virgo-25-plus
-6dB 35Hz

Sonusy za 400 000zł
http://audio.com.pl/testy/stereo/zespoly-glosnikowe/481-sonus-faber-aida
-6dB 30Hz niestety zabraklo 3 ;-)

4m mysle ze w przystepny sposob wyjasnilem ze to narawde nie o 5 czy 10Hz chodzi ?

wybralem duze konkretne cenowo wielodrozne konstrukcje 4m, oczywiscie sa tez takie ktore siegna ponizej 30Hz ale sa w mneijszosci


"ps. osobiście mam kłopot z słuchaniem fortepianu w małych pomieszczeniach (do 20m2)."

dom wariatów :-)

PS. z ciekawosci, na jkich kolumnach grasz ? zeby sie nie okazalo ze i one nie schodzą do 27Hz tylko np do "niekceptowalnych" 35 :-)))

4m

  • Gość
03-09-2016, 13:03
Nie wkręcaj mnie - mowa była o 40 Hz :)

tetejro

  • 2745 / 2997
  • Ekspert
03-09-2016, 13:36
Ciekawie wypada analiza innych instrumentów basowych. Na przykład Puzon ma od 61 Hz, Tuba i Kotrabas mają od 41 Hz. Jedynie fortepian ma znacznie wieksze mozliwosci bo od 27,5 Hz ale chyba nie kazdy foretepian bo to jeszcze zależy od jego wielkości.

Jedynie fortepian? Kontrfagot schodzi tak jak fortepian, nie zapominając już o harfie, jakichś cymbałkach czy organkach przy których fortepian ucieka do kąta. Kontrabasy tez na pewno grają znacznie niżej od tuby, czyli 41 Hz jak podajesz. Tyle sprostowania mi do głowy wpadło, a to pewnie nie koniec instrumentów z niskimi tonami :)

Aż sprawdziłem
Kontrfagot B2 czyli ok. 30Hz nadal wyżej od fortepianu.
Harfa - byc może, ale myslę że watpię. Znam jedna harfistkę, jednak nie wiem jakie wydaje z siebie dżwięki. Natomiast harfa raczej nie stroi do fortepianu bo jest mniejsza. Ciezko sobie wyobrazić rame fortepianu koncertowego postawioną pionowo i szarpaną palcami. Jak spotkam to zapytam z ciekawości.
Kontrabas - napisałem  E1 czyli ok. 41 Hz

W orghanki, to może cymbałek dmuchać, być może nawet w kącie.

Ksylofon czy wibrafon to g1 jakieś 380 Hz i skala do czterech oktaw nawet przyjmujac że skala może sie zaczynać o oktawę niżej bedzie G1, to mamy około 50 Hz
Jeżeli masz na myśli organy to są instrumentem solowym i każde mogą miec inny zakres częstotliwości

Trochę fantazja Cie poniosła, nie sprawdziłeś wzgłedem czego i o co chodzi, jak zwykle u audiofilów.

tetejro

  • 2745 / 2997
  • Ekspert
03-09-2016, 13:43
4m, pasmo rozciagniete do 40Hz wystarczy do realnego odtworzenia 90% instrumentow. Gatunki muzyczne dowolne z rockiem czy techno bezproblemowo. Fortepian czy organy schodzace ponizej 30....ile kolumn prawidlowo to odtwarza  iw  jakim pomieszczeniu ?

Auto, które osiąga 90 km/h też wystarcza do poruszania się po 90% polskich dróg. Po autostradach czy drogach szybkiego ruchu też bezproblemowo nim pojedziesz. Auta jeżdżące powyżej 90 km/h... Ile aut przy prędkości powyżej 90 km/h zapewni przyczepność i po jakich drogach? ;)

Lan, czy wyglądam na kogoś, kto z audio ma kontakt od tygodnia? Sorry :)

ps. osobiście mam kłopot z słuchaniem fortepianu w małych pomieszczeniach (do 20m2).

Typowe dla audiofilów jest porównywanie zagadnień muzycznych do zagadnień motoryzacyjnych. Dzieki temu udowadniają, że niewiele wiedzą o muzyce a o motoryzacji jeszcze mniej :-)

"le aut przy prędkości powyżej 90 km/h zapewni przyczepność i po jakich drogach?"

Zero. obejrzy j sobie na yutubie filmik jak Lamborghini wyfruwa z autostrady przy 300 km/h i  ile z niego zostaje po lądowaniu w rowie. Akurat taki sam parkował w zeszłym tygodniu pod obdrapanym blokiem na moim osiedlu. Zapewniam cie że jeżdzi tak samo jak dziesiecioletnią skodą, bo w przeciwnym razie daleko by nie zajechał. Jedyna z tego różnica że sie podczas jazdy w nim kiszki mocniej szarpią i obciera spojlerem na każdym spowalniaczu.

czy wyglądam na kogoś, kto z audio ma kontakt od tygodnia? Sorry :)
Raczej na takiego co z muzyką ma kontakt od tygodnia :-)
« Ostatnia zmiana: 03-09-2016, 15:26 wysłana przez tetejro »

4m

  • Gość
03-09-2016, 14:01
Słabo sprawdziłeś tejtero, bo kontrfagot (w zależności od producenta) może zagrać też A0, czyli dokładnie najniższy klawisz pianina 88. Kontrabas strojony od E1 owszem, ale przecież w zależności od wymagań kompozytorów bywa strojony do najniższego zakresu piano88, nie wspominając o takich jego odmianach jak oktobasy, które grają poniżej poniżej zakresu ludzkiej słyszalności. Cymbałki węgierskie również schodzą daleko poniżej 41 Hz, więc jak widzisz mam rację, a wszystko co napisałeś to błędne informacje :)

tetejro

  • 2745 / 2997
  • Ekspert
03-09-2016, 14:15
Melo wygląda na natchniętego komunałami z audiofilskiej prasy. Tam sprzedaja ludziom komunały żeby sprzedać urządzenia, melo sprzedaje nam tylko komunały :-)

idealnie wyrównane czasowo zestawy na zwrotnicach pierwszego rzedu??? Takie zwrotnice przede wszzystkim sa rzadko spotykane i w ogóle trudno jest osiągnąć spadki I rzedu na spl - bo I rzed elektrycznie to nie jest I rząd akustycznie. A gdy sie juz osiągnie te spadki 1 rzedu akustycznego to i tak gra to do dupy. Bo sam napisał ze wyrównanie jest w jakimś jednym punkcie - co to jest punkt to proponuję siegnąć do matematyki, łatwiej wtedy zrozumiec ze nie słucha się muzyki w punkcie.
To co sie dzieje takim zwrotnicom poza tym "punktem" to fale na spl jak do surfingu

Wyrównywanie pochylaniem ścianek - owszem ale nie po to żeby specjalnie zastosowac filtr II rzędu, w którym sie faza ma nie składać elektrycznie. Wyrównanie mozna tak samo przeprowadzic na zwrotnicach asymetrycznych i bez pochylania, a każdy przypadek dla pary konkretnych głosników to konkretne i indywidualne zagadnienie, a nie szablon wyczytany z literatury i podkładany pod rzeczywistość.

Rząd elektryczny filtru  dobiera się ze wzgłedu na wybrany głośnik, a nie ze względu na funkcję celu spl. To wychodzi samo jakiego filtru trzeba użyć żeby otrzymać odpowiednie połaczenie pasm przy założonych głośnikach i założonej geometrii w przestrzeni.  Czasem wytarczy jedna cewka, czasem cewka z układem rlc będzie już bardzo efektywnie filtrowała,  a czasem dwie cewki i dwa kondensatory mogą być niewystarczające.


tetejro

  • 2745 / 2997
  • Ekspert
03-09-2016, 14:16
Słabo sprawdziłeś tejtero, bo kontrfagot (w zależności od producenta) może zagrać też A0, czyli dokładnie najniższy klawisz pianina 88. Kontrabas strojony od E1 owszem, ale przecież w zależności od wymagań kompozytorów bywa strojony do najniższego zakresu piano88, nie wspominając o takich jego odmianach jak oktobasy, które grają poniżej poniżej zakresu ludzkiej słyszalności. Cymbałki węgierskie również schodzą daleko poniżej 41 Hz, więc jak widzisz mam rację, a wszystko co napisałeś to błędne informacje :)
Kodziarze nie maja racji a na Węgrzech to im mogą zrobić cymbałki :-)

Co do instrumentów strunowych mozna sobie łatwo wyobrazić jaką długosc musi miec struna dla długosci fali i to jest limitacja najnizszego dźwieku.
Cymbały wegierskie czy huculskie znalazłem dla przykładu strój basowy od c do c nie wiem w której oktawie, ale czyli na przykłd jesli od C  do c to byloby od 65 Hz do 130 Hz

ps. co masz na mysli piszac A0 ? A - czyli oktawa duża to jest 110 Hz?  Najniższy klawisz pianina koncertowego to A2 - subkontra 27,5 Hz.
Najpierw jest subkontra ozn. Wielka litera i 2 potem kontra - Wielka litera i 1, potem Duza  - Wielka litera, Potam mała - Mała litera, potem razkreślna Mała litera i 1 i tak dalej.
« Ostatnia zmiana: 03-09-2016, 15:24 wysłana przez tetejro »

lancaster

  • Gość
03-09-2016, 16:58
Nie wkręcaj mnie - mowa była o 40 Hz :)

40Hz to żadne wyzwanie 4m, taki fortepian i 27 to jest życie :-)
A jak 40Hz to wiekszosc kolumn przenosi, chyba ze jakies naprawde mikrusy.

lancaster

  • Gość
03-09-2016, 17:08
Panowie, bo Świeta Wojna sie robi. Ja nie uwazam ze full to jest jakis złoty graal audio i ze nie ma nic lepszego albo ze multiway nie moze .agrac lepiej a tym barddziej podobac sie bardziej.
Natomiast na pewno nei zgodze sie ze faza z multiway wypada lepiej od fulla. Temat czysto techniczny, reszta jest kwestia gustu.
Opisałem jak wyglada porownanie mozliwosci 8 cali fulla i midbasu wczesniej jak ktos zainteresowany moze przejrzec (w skrocie mniejszy wychyl we fullu, zejscie mozna osiagnac w okolice 35-40Hz -6dB, z midbasu nawet 30-35 ale przy niszej efektywnosci, full ma wiekszy napęd i lzejsza membrane wiec bas ma szanse byc co najmniej rownie motoryczny i na pewno by byl gdyby nie to ze ciensza membrana jest zarazem mniej sztywna :-)). Opisałem jak wyglada porownanie góry pasma równiez zachęcem do lektury (w skrócie kierunkowe wyszły nam lepsze niz z tweetera a subiektywna jakosc wysokich tonow na poziomie wysokotonowek znanych firm z przedzialu cenowego 500zł, lepiej wypadl mi Seas Millenium ale jeszcze wiele zalezec bedzie od aplikacji).

Lubie fulle jestem pewnie lekko zboczony ale nie mam zadnych alergii na multiway, niektore graja naprawde super (czy lepiej od dobrego fulla ? trzeba postawic obok i porownac ciezko odpowiedziec na takie pytanie bez testu, porownywalem fulle z drogimi kolumnami o czym tez juz w tym watku pisalem i wrazenia rożne - nie tylko moje ale posiadaczy tychze kolumn zwłaszcza) i nie raz o tym pisalem chocby w info z roznych odsluchow a troche tego bylo.

Ucha do góry ;-)

4m

  • Gość
03-09-2016, 17:38
A jak 40Hz to wiekszosc kolumn przenosi, chyba ze jakies naprawde mikrusy.

Deklarowany przez producenta dół pasma zawsze mnożę przez współczynnik k=1,5 :) Wtedy wiem kiedy otrzymam uczciwe 50 Hz :))) I to w zupełności mi wystarcza.

Deklarowane 40 Hz to 60 Hz po uwzględnieniu współczynnika k. A dla mnie kolumna uczciwie grająca od 60 Hz nie jest wynikiem rewelacyjnym, jeżeli patrzymy na zakres pasma, szczególnie gdy niżej jest niagara.
« Ostatnia zmiana: 03-09-2016, 17:40 wysłana przez 4m »

tetejro

  • 2745 / 2997
  • Ekspert
03-09-2016, 17:40
Jaka wojna, a z kim tu wojować? :-)

For-em chciał sie popisać, ze jest audiofilem umuzykalnionym. Wyszło mu jak w dyskusjach politycznych. Że nie zna podziału strojeń i nie sprawdził jakich instrumentów dotyczą.
W dodatku zdradził się ze słucha w małym pokoju z małych głośników, czyli tak jak przeważająca większosc ludzi.  A dyskutuje o basie fortepianiu i organów kościelnych, którego nie tylko odtworzyc prawidłowo nie może ale nawet nie wie jak wygłada na rysunku :-)

Wracajac do tematu. głosnik w obudowie umozliwiąjce strojenie br na te 41 Hz daje mozliwosc w zaleznosci od wielkości głosnika usłuszenia pasma z zakresu 35-45 Hz - max. ze spadkiem -6db. To wystarcza zeby obsłużyć prawidłowo skalę instrumentów na praktycznie wszystkich dostepnych nagraniach.
Z głosników 5" tak niskie strojenie będzie problematyczne-  w wiekszości zestawów MT prawie niedostepne. Z 6,5" czasem bedzie możliwe choć też nie powinno się na siłę wyciskać niskiego strojenia. Z 8" mozna to zrobic nawet w układach 2-pasmowych.
Oczwiście z wiekszego głosnika nawet przy takim samym strojeniu jak mniejszego głośnika, możemy otrzymać bas lepszej jakości.

W głośnikach pełnopasmowych zdrowo i racjonalnie producenci ograniczja zakres pasma. Wtedy ewentualnie tuba moze poratować niski bas. Moim zdaniem nie powinno być problemów z dociągnieciem do 40Hz -6db  z głosnika szerokopasmowego. W tym wzgledzie nie ma obecnie tematu do sporów, bo niemal wszystkie rozwiązania konstrukcyne sa w stanie zrealizować takie rozciagnięcie pasma w dół - z mniejszymi czy wiekszymi zniekształceniami (zwykle z wiekszymi)

Mało? Obecnie jest moda na wzmacniacze stereofoniczne z wyjściami niskopoziomowymi na aktywne subwoofery. Producenci wyczuli ten moment kiedy użytkownicy małych zestawów głosnikowych i "audiofilskich" wzmacniaczy  chcą poczuć bas na klacie. I dali możliwość rozwoju brzmienia o dudniący (albo nie dudniący - zależy ile kto ma pieniądzy i miejsca na lepsza jakość) subwoofer.
« Ostatnia zmiana: 03-09-2016, 17:57 wysłana przez tetejro »