Audiohobby.pl
Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: wally w 03-09-2016, 23:17
-
Witam,
W dniu dzisiejszym po blisko 3 miesiącach grania na Tonsilu GDS 30/30, w obudowie DIY zadebiutował EMS LB12 ....
Driver prosto z pudełka. Pomimo całkowitego nierozegrania efekty są ... obiecujące. BARDZO obiecujące.
Póki co, 7 godzina grania ... Płyta za płytą ... i wszystkie jakieś takie nowe
-
http://www.emspeaker.com/fiche_LB12MKII.pdf
Jakis pomiar wrzucisz ? Przydalby sie np 0 i 45 stopni, masz czyms to podparte od dolu ?
PS. zerkmnalem na strone producenta, to jakas kampania reklamowa firmy z Sosnowca ?:-) Jesli tak to spokojnie mozesz pisac ile chcesz w Audiosalonie, jesli nie to przeprosiny jesli uznasz dociekanie za pomowenie. Jakie ceny głośników ?
-
Nie prowadzę żadnej kampanii reklamowej ... Rozumiem że forum pęka od reklamowych naganiaczy, ale nie wszyscy chcą chyba tu coś sprzedawać ... Ja w każdym razie NIE
-
wlasnie ze forum nie pęka od naganiaczy i chcemy zeby tak zostało :-)
Pisac wolno nawet jakbyc pisal jako dystrybutor luz zupelny jest do tego celu inna zakladka po prostu, a jak hobbystycznie to wszystkie inne.
950 za szt czy za parke ? malo/nie malo zalezy jak na to patrzec i czy akurat wystaje z portfela ;-)
-
Za parę ... Brutto
Ja nie myślę o sprzedaży w chwili zakupu, więc jest to inwestycja na lata ... Ten głośnik ma u mnie pełnić rolę podstaqowegi drivera w systemie.
Dlatego też myślę o " ostatecznej" wersji obudowy dla tego głośnika
-
48 godzin pracy z sygnałem ... postęp to mało powiedziane. Przybyło wszystkiego ... a pasmo wyrównało. LAWINA szczegółów i mikroinformacji. To dziwne, ale efekt polega na tym jakby ktoś podpiął znakomitą kopułkę i BARDZO szybki driver na bas. Tyle że zwrotnicy nie słychać
-
Basu na dole nisko schodzacego nistety nie bedzie jesli pdf na stronie producenta jest rzetelny. N
awet w basrefleksie, qts na poziomie 0,2 o to "zadba". Szybki powinien byc z takim zestawem parametrow ale tylko powyzej 100Hz. Producent na pomiarze podaje ze glosnik konczy bieg jak sie domyslam na osi przy 10K, tyle widać tam.
Wrzuć prosze pomiar glosnika na osi i pdo kątem 30s topnie jesli mozesz, chętnie rzuce okiem co tam dobrego sie dzieje.
-
sorki na stronie producenta podaja ze do 12K glosnik idzie, bardzo ładnie jak na 12 cali, z tym ze to jest na osi, jestem cholernie ciekaw jak to wyglada poza nia. Masz mozliwosc pomierzyc jak to wyglada u Ciebie na osi i pod kątem ?
-
Hmm ... nie robiłem żadnych pomiarów. Jestem po prostu ZADOWOLONY z tego co słyszę. Nie bardzo rozumiem co miałbym sobie udowodnić takim czy innym wynikiem pomiarów. Jeśli byłyby one "jakieś" - to powinienem zacząć słyszeć go inaczej? Nagle miałby dla mnie zacząć gorzej grać z powodu niskiego Qts?
Nie postrzegam tego w ten sposób .... po prostu słucham informacji płynących z przetwornika, cieszę się harmonią dźwięków, obrazowaniem przestrzeni i mnóstwem małych drobnych szczegółów niedostrzeżonych wcześniej, odkrywaniem nowych wartw rytmicznych itp.
Czy to mało?
-
Niestety ...NIE MAM niczego so pomiarów
-
Nie bardzo rozumiem co miałbym sobie udowodnić takim czy innym wynikiem pomiarów. Jeśli byłyby one "jakieś" - to powinienem zacząć słyszeć go inaczej? Nagle miałby dla mnie zacząć gorzej grać z powodu niskiego Qts?
Mnie by korciło z czystej konstruktorskiej ciekawości.
-
A co to ze mnie za konstruktor
-
Wlly, nie chodzi o udowadnianie czegokolwiek, pomiar swoje a wrażenia swoje. Jestem po prostu ciekaw jak pod tym wzgledem wypada bdb jak piszesz 30cm fullrange - czysto technicznie.
Z Twoim ostatnim wpisem 100% sie zgadzam, nikt nie slucha cudzymi uszami :-)
Szczere, przyjemnosci i wiele radości przy sluchaniu.
-
Ale wiesz co?
-
apropos niskiego qts to glosnik nie bedzie gral gorzej, spokojnie :-) Bas ktory bedzie odtwarzał ma szanse byc wrecz wybitny, na najnizsza oktawe jak Cie zmora najdzie dostwisz sobie suba a jak nie to nawet o tym nie myśl. Bas na żywo na pewno nei jest jak ze suba (chyba ze akurat ze suba jest odtwarzany ;-)) Patrzac na Bl 20 impunujace dla masy ponizej 40g.
Ogólnie dzieki za info na temat firmy, wczesniej nie spotkałem sie.
-
Ale wiesz co?
-
Nie widzę suba co by zdążył za tym EMS ... abstrahując nawet od tematu zwrotnicy
-
w dipolu z korekcja lustrzana cos postawisz i da rade
-
w dipolu z korekcja lustrzana cos postawisz i da rade
Wytłumacz mi to jaśniej
-
robisz np. h-frame z wooferm typu lab12 eminence, mierzysz pasmo coś tam Ci wychodzi liczysz krzywą korekcji ktora po uwzglednieniu ch-ki glosnika daje pasmo liniowe od np. 35Hz i masz temat rozciągniecia pasma od dolu odfajkowany, a od gory sprawdzasz gdzie i w jakiej fazie suba dostawic do Twojej 30ki
-
Nie lepiej dołożyć filtr BSC (cewka+rezystor) do tej szerokopasmówki?
Troels w swoich odgrodach używał 8.2mH
-
Ale mam H-Frame (zupełnie odmienna od odgrody dyspersja dźwięku) i zwrotnicę ... sądzę że dość rozbudowaną. Strata na szybkości, efektywności i spójności ...
Układ się komplikuje.
A ja cenię sobie prostotę ... Dlatego raczej myślę o nowej odgrodzie (sklejka i piasek) niż rozbudowie układu przetwornikowego
-
A w sumie to jak i czym to mierzycie? Nigdy tego nie robiłem i przyznam się że nic nie wiem na ten temat. Gdyby ktoś mógł coś ... Mierzycie to normalnie w pomieszczeniu?
-
w takim wypadku mierzysz nomalnie w pomiaeszczeniu w koncu robisz to dla siebie w swoim pokoju.
sorzytaj z arty do tego karta z fantomem jakis mic typu behringer 8000 Jak sie bawisz DIY warto uwazam, przy okazji sprawy zwiazane z pomieszczeniem (nie mowie ze masz) wychodza, a to sie rpzyda kazdemu.
i tak najwazniejsze czy sie Tobie pdooba a nie co mikrofon mierzy
-
Tzn pomiar normalnie na laptopie?
-
normalnie na laptopie :-) To nie wymaga komputera jak do produkcji 3 czesci Avatara :-)
-
A ten Behringer to co? Mikrofon? Urzadzenie?
-
mikrofon. karte kup do tego z wejsciami i wyjsciami rca. wystarczy 1 babelek z rezystorem do pomiaru impedancji dorobic, no i drugi do mikrofonu ale to juz sa gotowce
-
Darmowy REW + niedarmowy mikrofon USB.
-
Nic z tego nie rozumiem jak na razie ... Jak i co z czym podłączyć? I co mam z tym zrobić, jak już wszystko zdobędę?
Powtarzam , nigdy czegoś takiego nie robiłem - więc wytłumaczcie mi jak i co z tymi pomiarami ...
-
wystarczy Ci darmowa arta(soft) i mikrofon np. taki:
http://www.ceneo.pl/9555121
znajomy korzysta, pomiar impedancji jest Ci w sumie niepotrzebny, zwrotnic nie symulujesz, wiec karta zewnetrzna tez
wpisasz mikrofon do kompa, nie pamietam teraz czy sie instaluje czy go widzi od razu czy trzeba przelaczyc urzadzenia w managerze
w arcie sprawdzasz czy urzadzenia widac w audio device i mierzysz.
Dokladnosc jest spoko, do domowych warunkow ustawiasz sobie 1/3 max 1/6 oct wygladzenie.
Jak zupelnie nigdy nie robiles pomiarow to moze rozejrzyj sie za kims w okolicy ktor obił ? Jak mieszkasz w wielkopolsce mozemy sie umowic.
-
Nie jestem z Wielkopolski ... ale przemyślę generalnie temat pomiarów. Potrzebuję więcej konkretów jak to robicie, bo na razie więcej mam ogólników niż konkretów ....
Ale to nic - ważne, że drivery pracują cały czas i że ten fakt znajduje swoje odbicie w ich brzmieniu
-
masz dokladnie napisane tylko po prostu tego nie robiles. jak nie zaczniesz wiecznie bedziesz mial za malo konkretow bo po prostu żadnych konkretów nie wykonałeś :-)
-
http://www.artalabs.hr/
z ww strony pobierasz, masz tam toturiale, zamisat karty dxwiekowej i mikrofonu do niej kupujesz mikrofon jaki Ci zalinkowalem i wpinasz w port usb komputera. Reszta to juz konfiguracja Twojego komputera, jesli instalowales kiedys jakiekolwiek urzadzenie usb powinienes sobie poradzic, jesli nie popros o pomoc jaiegos informatyka z okolicy albo nawet sąsiada gimnazjaliste.
w toturialach na stronie arty masz cala reszte. Tam naprawde nie ma nic poza tym co w plikach na stronie artalabs.
-
PS. zeby nie bylo, tez jestem noga jak chodzi o komputery, nie znam nawet dzialania silnika forum ktorego jestem adminem ale poradzilem sobie. Na rzykladzie takiej kompołamagi jak ja widać ze można ;-)
-
Hmm ... Możw tak ... w kwestii konkretów:
1. Kalibracja
2. Odległość - położenie względem głośnika
3. Jaki sygnał
4. Czas/czasy pomiaru
5. Uśrednienie wyników
Na razie tyle mi się nasuwa ....
-
Hmm ... Możw tak ... w kwestii konkretów:
1. Kalibracja
2. Odległość - położenie względem głośnika
3. Jaki sygnał
4. Czas/czasy pomiaru
5. Uśrednienie wyników
Na razie tyle mi się nasuwa ....
1. cala kalibracje masz w pliku toturial, bez sensu zeby robic copy-paste
2. jak koniecznie chesz standarysowac to metr, ale uwazam ze to bez sensu, dla Ciebie duzo lepiej bedzie zmierzyc w miejscu odsluchu, ja poproszę z metra - półtora i pod kątem 45stopni z tej samej odleglosci:-)
3. masz ustawiony różowy szum zdaje sie, wszystko znajdziesz w toturialu arty
4. programem mozna mierzyc w czasie rzeczywistym spacerując po pomieszczeniu, sam sobie ustal, jak zaczniesz mierzyc to bedziesz widzial co sie dzieje.
5 prawy mysz - smoothing, wybierasz 1/3 albo 1/6 oktawy
-
1. kup mikrofon
2 zainstaluja arte i mikrofon
3 skonfiguruj calosc zgodnie z toturialem (bez pliku kalibracyjnego mikrofonu zeby na poczatek nie mieszac a poxniej i tak przydaje sie tyle o ile)
4 odpal i pomierz :-)
-
Super wątek!
Nie dość że zaintrygował mnie ten głośnik, to jeszcze się dowiedziałem że pomiary to nie takie trudne jak by się wydawało. Jak zrozumiałem do pomiaru w pełni "pro" potrzebny jest inny mikrofon (np. wspomniany wcześniej Behringer 8000) i jakiś fantom.
Znalazłem Behringera 8000 ,ale w ramach tej nazwy jest mnóstwo różnych typów. Czy taki np. ECM 8000 wystarczy?
No i co to ten "fantom"?
-
"fantom" - mialem na mysli zasilanie +48V w karcie dxwiekowej , ecm8000 dokladnie ten minkrofon, sam z niego korzystam w domowych warunkach.
-
Behringer 8000 jest do kitu, bo ma za duzy rozrzut pasma czestotliwosci. Trzeba taki mikrofon skalibrowac do pomiarow.
Najprosciej jest kupic mikrofon skalibrowany, dzialajacy przez port USB, w Polinku sprzedaja takie mikrofonu. Inne wyjscie to kupno mikrofonu Behringer B5 i zastosowanie pliku kalibracji z forum Diyaudio. Te mikrofony maja juz bardzo dobra powtarzalnosc i generalnie wiekszosc pilikow kalibracji pasuje. Poza tym ten mikrofon jest po prostu lepszy od ecm8000.
-
mozliwe ze tak, ja akurat trafilem egzemplarz berecika 8000 ktory niewiele odstaje od bruel kjaera. od dołu do 5K identiko wiec wszystkie podzialy obejrzy sie bezproblemowo jak w drozszym micu. Powyzej 5K to i tak juz kwestia attenuacji tweetera , sprawa dosc subiektywna z tego co zauwazylem.
-
Melo, zerknalem na strone Polinku sa 2 mikrofony umm i emm jedne na usb a drugi xlr zasilany 12-48V
liniowosc obu podobna ?
-
Obróciłem odgrody "do góry nogami". Ewidentnie takie ustawienie pasuje do słuchania w warunkach bliskiego pola - do 3-3,5m. Brak wyraźnych zmian basu ... trochę się tego obawiałem ... jak się okazało niepotrzebnie. W tej chwili drivery pracują "na twarz"
-
Właśnie chodzi oto, ze 8000 nie jest równa na górze i dole pasma. Na środku jest ok i porownywalna z referencja.
Każdy mic daytona ma swój numer seryjny i po zakupie ściąga się ze strony indywidualny plik kalibracyjny.
Ja używam skalibrowanego b5.
-
To się wątek zmikrofonował
-
A tymczasem na krawędziach OB pojawiła się nakładka... skutki znacznie większe od spodziewanych
-
pisales jakim sprzetem napedzasz te odgrody ?
-
Serwer >laptop(Foobar2000>Audiotrak Prodigy Black Cube i wzmacniacz firmy Wega 2×36 W
-
Mija około 200 godzin pracy głośników. Były "męczone" bądź muzyką ( na różnych poziomach głośności) bądź (w czasie mojej nieobecności) sygnałem z płyty XLO Reference Recordings - scieżka 9 Burn-In Cd ...
Myślę że okres zasadniczego docierania został zakończony.
Zauważyłem "wypełnienie" obrazu dźwiękowego, chyba największe(ilościowo) w obszarze średnicy ... choć najłatwiej zauważalne na skrajach pasma. Całkowicie zniknęła odczuwalna początkowo krzykliwość przełomu średnicy i najwyższego zakresu pasma. Co ciekawe, nic nie "zmiękło". Atak transjentów jest równie "natychmiastowy", natomiast mam ogólne wrażenie całościowego wygładzenia i uspokojenia brzmienia.
Jedno jest dla mnie pewne - nie widzę potrzeby dodania jakiegokolwiek " wsparcia" skrajów zakresu - mam wrażenie że mógłbym tylko przedobrzyć
-
ludzie bywaja zachwyceni OB nie od dzis, sam mialem rozne doswiadczenia :-)
Jak sie bedziesz nudził lektura :
http://audiohobby.pl/index.php?topic=36.0
-
Czytałem cały wątek ... ale tam jesteksploatowany nieco inny kierunek/założenie ... tzn. wąska i wysoka deska z rozbudowanym układem głośników , często bardzo różnych ... łączonych wieloma zwrotnicami ... czy wręcz rozbufowane układy zwrotnic aktywnych.
U mnie to jest o wiele prostsze ... w konstrukcji i skutkach
-
eeee, baz przesady, duzo jest tam o popularnych Sbach ale tez jest z teggo co kojarze pomysl na visatona b200 solo bez zwrotnicy w konstrukcji dosc podobnej do Twojej, poza tym wiele fulli mozna puscic siolo jesli nie ma zapotrzebowania na bas typu "mięcho" pisze o B200 bo akurat wiem ze w desce solo przy dobrym ustawieniu daje rade, aczkolwiek pod potrzeby wiekszosci ludzi bedzie tego basu pewnie za malo mimo wszystko a przynajmniej na reperuarze typu rock, elektronika, wspolczesna muzyka rozrywkowa.
Zwrotnica to oczywiscie zło ;-) wszystko zalezy od tego ile czego czlowiekw pasmie potrzebuje w konkretnym przypadku, jaka odpowiedx ma pomieszczenie, co pokaże reszta elektroniki (2A3 w najlepszyh wykonaniach jakie znam gra mocnym neutralnym dxwiękiem ktorego lampowosc sprowadza sie do miecha i holografii, nie koloruje jak np. el34 czy wiekszosc 300B - dodam ze b. ładne to kolorowanie, nie jeste antyfanem, po prostu opisuje zjawisko).
Kolega opisywal we watku swooj projekt solo drivera w malym pomieszczeniu. Glosnik 10cm :-) visaton frs8, włożone to bylo w karton nie deske co powodowalo drgania calosci, dziwne to troche bylo ale wrazenie calkiem spoko, przestrzen jedna z lepszych jakie slyszalem, gora napraawde spoko, maly budzetowy glosniczek potrafil zagrac wysoko i bardzo ladną, nawet osoba przyzwyczajona do kopulel nie powinna miec uwag (zreszta b200 wczesniej wspomniany dobrze zaaplikowany to samo). frs 8 w malych omieszczeniach b.fajnie i zadziwiajaco sporym basem jak na wymiary glosnika gra w tqwt, akurat nie ten watek ale uwazam warto wsomniec.
A te wielodrozniaki to sie wziely zz pomyslow lampizatora glownie, kiedys uwazalem ze to bdb pomysl, teraz jak mi uklad na szerokopasmowcu wystaje poza 15 ew 2 drogi to wiem ze kicha nie projekt nie w sensie ze "nie gra" tylko po co wtedy szerokopasmowiec.
Tak czy inaczej jesli przetworniki pozwalaja nie rozbudowujemy zesawu bo najczesciej mamy tylko coś za cos, a nie lepiej
-
A te wielodrozniaki to sie wziely zz pomyslow lampizatora glownie, kiedys uwazalem ze to bdb pomysl, teraz jak mi uklad na szerokopasmowcu wystaje poza 15 ew 2 drogi to wiem ze kicha nie projekt nie w sensie ze "nie gra" tylko po co wtedy szerokopasmowiec.
Tak czy inaczej jesli przetworniki pozwalaja nie rozbudowujemy zesawu bo najczesciej mamy tylko coś za cos, a nie lepiej
Nie wiem czy zawsze "mniej znaczy lepiej", ale zauważyłem że nader często "więcej znaczy gorzej"
-
tu sie zgodze, bdb full bedzie droższy od nawet znakomitego midbasu.
W tych konkretnie 12 calach martwi mnie troche gorny skaraj pasma, basu z parametrow liczac tez niskiego nie bedzie wiec repertuar moze nie kazdy ale za to jak sie trafi a o to przeciez chodzi zeby dobrac pod sluchana przez siebie muzyke moze byc super.
Podobnie jest np. z kolumnami Rehdeko, tez niby technicznie nie do konca daja rade przy wspolczesnych konstrukcjach, też nie do kazdej muzyki ale jesli ktos slucha np. jazzu czy bluesa z lat 50-60 super klimat daja, z czym wspolczesne przetworniki maja problem. Rehdeko mialow ofercie model RK115 na pojedynczym glosniku, wyzszy model RK125 mial eliptyczny tweeter celulozowy z soczewką (ta grucha u Ciebie robi pdoobna robote) podpiety pojedynczym kondensatorem, ponoc lepiej grały od 115-ek z solo driverem ale nie sluchalem. Rehdeko korzystał z 10 calowego modyfikowanego fullrange Audaxa.
Jak mawiał Albert wszystko powinno byc tak proste jak powinno ;-)
-
co do skutecznosci to we wspomnianych Rehdeko bez zmian, a anwet sumarcznie wieksza po dolozeniu tweetera. Mam na mysli kompensacje jej mniejszej energii na gorze
-
Jak już pisałem- nie mam zupełnie problemu ( jak dla mnie) ze skrajami pasma ... mimo 12 cali ... driver jest specyficznie zbudowany w kwestii układu (wzajemnego położenia wewnętrznej "trąbki" a "gruszki" ... wysokich NAPRAWDĘ nie brakuje
-
Szczerze zadroszcze zadowolenia z dzwieku tych glosnikow. Szkoda, ze zycie dla mnie nie jest takie laskawe ;]
-
Dziękuję. Ale czuję że jeszcze długa droga przed nimi. Myślę, że nowa odgroda wiele jeszcze zmieni.
Ale ... potencjał niewątpliwie jest i przyznaję żejestem bardzo zadowolony
-
Obiecane zdjęcia
-
Drugie
-
Przy okazji wykonywania zdjęć skorzystałem z okazji i posłuchałem z wykręconymi "grzybami" ...
Powiem tak ... to nie był dobry pomysł
-
w Lowtherach przy okazji wymian zawieszeń, musze powiedziec ze mialem mieszane uczucia, byly aspekty dxwieku ktore podobaly sie bardziej bez firmowego dyfuzora, sa firmy ktore tak wlasnie praktykuja np. ARG, Atelier Rullit
kazdy glosnik to inne podejscie do tematu a Twoj ma 12 cali nie 8 i inna budowe
-
Lowther na w zasadzie dwa typy dyfuzorów ... myślę tu o "fabrycznych"
-
Neistety nie sluchalem, Dominik z naszego forum sluchal rullita i nawet zamowil pare field coil ale nie wiem czy deal doszedl do skutku. Pisal mi ze dla niego najlepszy dxwiek jaki slyszal kiedykolwiek a troche roznych rzeczy w domu mial i na kilku wystawach mial okazje posluchac topowych konstrukcjiw roznych technologiach.
Chyba jednak nie dostal tych Rullitow aero 8 bo gdyby bylo inaczej obiecal ze wpadnie do Poznania i posluchamy
-
Rullit? Nigdy się nie zetknąłem ... w sieci też nie za dużo ... Ciekawe ...
Nawet trochę znalazłem ... ale dosyć to enigmatyczne ... no i powtarzalność poszczególnych egzemplarzy dosyć .. hmm ... teoretyczna
-
Powodowany koniecznością nadrobienia w domu zaległości z roboty, wstałem o 4.00 ...
-
wally w temcie bas z tego glosnika w OB wszystko zalezy od definicji slowa "znakomite". Dla mnie przydaloby sie pasmo od 50Hz co jest raczej niewykonalne w takim ukladzie niestety. Do akustyki moze byc wystarczająco, ciezkiego łomotu tez pewnie da sie posluchac ale tam po prostu bedzie szybkie 100Hz i niewiele niżej.
Oczywiscie jesli producent nie bajeruje z parametrami T-S
-
Jeszcze moze tylko Rullit w chyba najladniejszym dipolu jaki w zyciu widzialem. Ostatnio byl szeroko dyskutowany temat gustów ale dla mnie serio nr 1
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=92515.0
-
Horn + baffle = Hoffle czy Bafforn
-
po
Dla mnie definicja słowa "znakomite" - coś co odpowiada mnie jako odbiorcy efektu ... działające w sposób zgodny z moimi założeniami czy wyobrażeniami ... czy wreszcie odpowiednio efektywne w stosunku do stopnia skomplikowania czy nakładu środków ...
I poranny
-
Horn + baffle = Hoffle czy Bafforn
-
Czyli co? Zamknięty tył to front loaded ... a otwarty OB? Tym samym backloaded horn to odgroda
-
A może ten Rullit to U- frame z "odwrotnie" zamontowanym driverem?
-
Horn + baffle = Hoffle czy Bafforn
-
Czyli co? Zamknięty tył to front loaded ... a otwarty OB? Tym samym backloaded horn to odgroda
-
Nie sądzisz że ta konstrukcja będzie miała "dominujące" cechy front loaded horna? I znaczną różnicę skuteczności radiacji przodu w stosunku do tyłu?
-
Ta konstrukcja nie wskazuje iż przód i tył głośnika będą miały identyczne warunki pracy ... Przód wzmacnia tuba ... a tył? On nawet nie jest w plaszczyźnie ... on jest wręcz .. hmm ... "no baffle" ...
Co myślicie
-
lancaster ... mam pomysła
-
Nie sądzisz że ta konstrukcja będzie miała "dominujące" cechy front loaded horna? I znaczną różnicę skuteczności radiacji przodu w stosunku do tyłu?
sadze ze moc wypromieniowywana w obie strony pozostaje bez zmian, w przod bardziej kierunkowo co jest ogolnie korzystna rzecza o ile glosnik ""dxwiga" mase powietrza przed nim. Zakladam ze dxwiga bo WG nie jest jakis specjalnie gleboki biorac pod uwage wielkosc samego glosnika.
-
lancaster ... mam pomysła
-
lancaster ... mam pomysła
-
.
-
Wally, a powiedz mi po co tak kombinujesz ?
Akurat glosnik Rullita jest ciekawie zrobiony, najczesciej uzywa elektromagnesów, membrany ma klejone z 2 warstw papieru przesaczane prawdopodobnie zywica i cisnieniowo odsaczene, widzialem jakis czas temu pomiar glosnika na rosyjskim forum i wyglada OK przynajmniej na osi kierunkowych nie znalazlem, Rullita podalem jako przylad glosnika nie posiadajacego zadnego stozka fazowego itd. Nie sluchalem go, ale te Twoje kombinacje po podaniu tego przykladu wokol koniecznie chinskich i koniecznie zbajerowanych glosnikow sa dla mnie srednio zrozumiałe dlatego pytam bo moze czegoś nie zalapalem.
Mam tez wrazenie ze przynajmniej na ta chwile glosniki Rullita sa bardziej znane od EMS, przynajmniej ja sie spotyklaem z Rullitem od kilku lat przy okazji roznych dyskusji an roznych forach, a z EMS dopiero dzieki Tobie tutaj.
o co chodzi z tymi chinczykami tuningowanymi mysim futrem ?;-)
-
Spoko ....
-
dla mnie glosnik jak glosnik,moglby byc tanszy ale co by nie mogło, no może nasza praca ;-) Nie jest to kolejny glosnik jakich wiele w kazdym razie. Pzynajmniej ja tak to widze, moze kiedys poslucham.
apropos audiofilskich opisow o jakich psizesz, jak cos nie cyka znajomo jak tweeter to nastepuje szok poznawczy i jest problem, a o myszach można bez końca :-)
-
Audiofilskie normy postrzegania są niestety przykrojone do rozpowszechnionych osądów ... tyleż powszechnych .. co NIEZWERYFIKOWANYCH.
Przykład? Horn = podbarwienia. Szerokopasmówka = brak dołu i góry. OB = brak basu ....
Przykłady można mnożyć ...
Pamiętam jak wiele, wiele lat temu tak intensywnie promowano określone produkty, że przypisywano określone cechy różnym konstrukcjom w oparciu o fakt zastosowania określonych głośników ....
-
Moge tylko dopisac ze nie bralbym na siebie takiej odpowiedzialnosci, ale ludzie chyba zbytnio nie marudza bo byloby o tym tu i ówdzie ;-)
-
Racze nie. Ludzie WOLĄ przyjąć gotowe CZYJEŚ rozwiązanie ... bo nie są pewni własnych wrażeń. Bezpieczniejsze jest uznanie że ktoś WIE i im powie, a oni mają alibi w postaci autorytetu ( no bo przecież Redaktor
-
Moze ludzie oczekuja czegos wiecej od dzwieku, niz to co daje jakis glosnik szerokopasmowy w desce? Fajnie znalesc swoja audio nirvane, a jeszcze jak ona konczy sie na desce i tanim glosniku szerokopasmowym, to tylko sie cieszyc, ze to nas zadowala. Niestety inni maja gorzej, znacznie gorzej, w zasadzie trudniej.
-
Moze ludzie oczekuja czegos wiecej od dzwieku, niz to co daje jakis glosnik szerokopasmowy w desce? Fajnie znalesc swoja audio nirvane, a jeszcze jak ona konczy sie na desce i tanim glosniku szerokopasmowym, to tylko sie cieszyc, ze to nas zadowala. Niestety inni maja gorzej, znacznie gorzej, w zasadzie trudniej. Oba pojęcia w cudzysłowach to ocean znaczeniowy
-
Melo, jestes moze bratem blixniakiem tetejro ? to by wyjasnialo wiele, a przynajmneij natręctwa :-)
Twoja narracja :
Moze ludzie oczekuja czegos wiecej od dxwieku niz tanie glosniki dynamiczne w ukladach wielodroznych (EMS kosztuje 950euro jak pisał Wally) w jakichs liniach transmisyjnych ?
Moze ludzi interesuje bas przypominajacy ten na żywo a nie taki słyszany 30 lat temu z zestawów sat-sub Tonsilu ?
...choć niewykluczone ze wielu wlasnie taki i to jest ich nirvana.
Nie wiem co Ci to daje, nawet sie tym nie interesujesz, to tak jakby jakis nawidzony biegal po wątkach o liniach transmisyjnych czy wielodrożniakach ogólnie z komentarzami typu "uśmiech mony lisy" + badziew.
Wally, ja Tobie rozwinę myśl Melo, najlepszym lub co najmniej znakomitym pomysłem w audio jest linia transmisyjna, ale nie taka firmowa, nawet za 100Kzł bo one nie sa zrobione jak trzeba, tylko taka DIY,
Melo spedził mnostwo czasu na opracowanie takiej i taką ma. Ja tam sie ciesze ze osiągnął sukces i nirvane, albo blisko niej - nawet nie wiem trzeba by zapytac, pisze o nirvanie wiec chyba wie o czym. Tu akurat serio.
Druga sprawa glośnik nie moze byc szerokopasmowy bo po co by wtedy byly tłitery ? a wiadomo ze najlepsza gore maja tłitery tak jak najlepsze kasztany są na Placu Pigalle;-)
A skoro mamy dwie drogi to mamy etos linii transmisyjnej z co najmniej 2 drogami. Oczywiscie jak będą 3 drogi to może być tylko lepiej, dla bardziej wymagających zawsze można zrobić 4 drogi itd :-)))
Melo, prośba, sprawdź czy cie nie ma we wątku o liniach transmisyjnych, obiecuje ze mnie tam nie znajdziesz bo w przeciwienstwie do Ciebie nie mam misji.
-
Ooo ... miałem kiedyś Tonsil Sub Sat 1.1
-
Wally dla niektorych musi sie po prostu kumplom podobać, podobnie wybieraja sibie dziewczyny, auta itd :-)
Nie zakladam ze kolega Melo poszedl w taki hardcor ale znane sa przypadki :-)
ogolnie ciekawy gosc jestes widze, milo ze zajrzales na forum.
-
Moze ludzie oczekuja czegos wiecej od dzwieku, niz to co daje jakis glosnik szerokopasmowy w desce? Fajnie znalesc swoja audio nirvane, a jeszcze jak ona konczy sie na desce i tanim glosniku szerokopasmowym, to tylko sie cieszyc, ze to nas zadowala. Niestety inni maja gorzej, znacznie gorzej, w zasadzie trudniej. Oba pojęcia w cudzysłowach to ocean znaczeniowy
-
raczej tetejro nic lepszego nie widziales.
a sluchales ? Bo ja akurat tak i nie był to żadne topowy dxwiek w sensie ze ląpał sie do pierszej pwoiedzmy 20-ki najlepszych jakie mialem przyjemnosc.
Bas pneumatyczny, średnica zmatowiona, przestrzeń bdb, dynamika średnia krajowa z tego typu głośników.
Ciekawe technicznie konstrukcja ktora brzmieniowo po prostu nie kosi ani nawet niespecjalnie mnie prywatnie zaabsorbowała.
Najpierw posluchaj zanim postawisz kapliczkę :-)
-
Poza tym tetejro jak juz mowimy o gustach ;-) wszystko wskazuje na to że nie masz żadnych poza dowalaniem sie do wszystkich o wszystko, no moze do Linkwitza sie nie dowaliłes jakimś cudem, pewnie sa rzeczy ktore wyjatkowo dobrze dzalaja na twoja wyobraźnie, utorytety, nazwiska, tytuły naukowe.
Taki gust :-)
-
No własnie swój gust w dowalaniu sie do linkwica wykazałeś. Ja mam ten komfort że mogę dowalic sie do każdego gustu. Bo MAM SWÓJ. A ty musisz miec wzorzec. Wypowiadam sie o konstrukcji a nie o guście Linkwitza w stylizowaniu swojej konstrukcji.
Słyszałem, ale nie ten model. Dźwięk wyjątkowo neutralny, z cechami typowymi dla membran metalowych - to sie akurat nie każdemu musi podobać. Sa ludzie którzy musza czuć szumek tła, lekkie rozmycie brzmienia, a jeszcze lepiej z dźwiecznością (bo jak nie plumka i nie dżwięczy i nie ma "miękkiego bassu" to nie gra).
Bas pneumatyczny??? Niski bas, bo niski bas w pomieszczeniu jest "pneumatyczny" (w open baffle trzeba go mocno podbić żeby się nie kasował i pompki subwooferowe muszą miec duży zapas skoku membrany).
Chyba, że się bas wystawia na stadion, to wtedy nie musi być "pneumatyczny".
-
A jezli koniecznie chcesz żebym się wypowiedział na temat gustu Linkwitza, to orion w Black Ash może być, Choc sama forma sprżertu z tymi falującymi krzywiznami mi niespecjalnie odpowiada. Wolałbym kształty stylizowane na płaskie deski w jednolitej maskownicy bez eksponowanych głosników (coś jak model Monolit Magnepanów) z ukrytym modułem basowym z tyłu. Ewentualnie ten elementn mógłby mieć łagodną krzywiznę ale w jednym kierunku coś z okregu o dużym promieniu
Kolor Black Ash pasuje do wszystkiego bo nie przypomina meblówki
W maple... jak cie mogę, czyli ujdzie w tłoku.
W sapele i bubinga toleruje meble i to głównie stoły, krzesła, elementy foteli, detale kominków, stolarki otworowej. Takie duże przedmioty stojące w tej okleinie za bardzo kojarza się z "meblosciankami" z lat 60-70.
Pisałem już o tym tylko w ferworze napierdalani amni eoczywiście nie zauwazyłeś. Napisałem że moim zdaniem sprzęt grajacy ma grac bardziej niż wygladać.
Więc nie powinien się za bradzo jaskrawo odcinac od tła ale tez nie powinien na siłę upodabniać się do sprzętów otoczenia.
Tak wiem nudny jestem....
Albo po prostu mam dobry gust :-D
-
rozwijane
-
Moze ludzie oczekuja czegos wiecej od dzwieku, niz to co daje jakis glosnik szerokopasmowy w desce? Fajnie znalesc swoja audio nirvane, a jeszcze jak ona konczy sie na desce i tanim glosniku szerokopasmowym, to tylko sie cieszyc, ze to nas zadowala. Niestety inni maja gorzej, znacznie gorzej, w zasadzie trudniej. Oba pojęcia w cudzysłowach to ocean znaczeniowy
-
I to zanim umiesciles 50 wpisów. Widzisz jak dobrze ze zajrzałeś na forum :-D
ps. z ikonek robią się kwadraty w twoich wpisach.
-
Tylko jedno ... dla mnie PEŁNOPASMOWY OB to nie taki w którym jest PEŁNO głośników ;-)
-
ps. z ikonek robią się kwadraty w twoich wpisach.
U mnie są emotikonki :) Kup sobie nowszy komputer, a nie taki z muzeum :)))
-
Nie dam chinolom zarobić. Nie będę wspierał komuchów. Chyba że ty chcesz to kupuj :-)
-
To kabli i zwrotnic nie kupuj
-
Melo, jestes moze bratem blixniakiem tetejro ? to by wyjasnialo wiele, a przynajmneij natręctwa :-)
Twoja narracja :
Moze ludzie oczekuja czegos wiecej od dxwieku niz tanie glosniki dynamiczne w ukladach wielodroznych (EMS kosztuje 950euro jak pisał Wally) w jakichs liniach transmisyjnych ?
Moze ludzi interesuje bas przypominajacy ten na żywo a nie taki słyszany 30 lat temu z zestawów sat-sub Tonsilu ?
...choć niewykluczone ze wielu wlasnie taki i to jest ich nirvana.
Nie wiem co Ci to daje, nawet sie tym nie interesujesz, to tak jakby jakis nawidzony biegal po wątkach o liniach transmisyjnych czy wielodrożniakach ogólnie z komentarzami typu "uśmiech mony lisy" + badziew.
Wally, ja Tobie rozwinę myśl Melo, najlepszym lub co najmniej znakomitym pomysłem w audio jest linia transmisyjna, ale nie taka firmowa, nawet za 100Kzł bo one nie sa zrobione jak trzeba, tylko taka DIY,
Melo spedził mnostwo czasu na opracowanie takiej i taką ma. Ja tam sie ciesze ze osiągnął sukces i nirvane, albo blisko niej - nawet nie wiem trzeba by zapytac, pisze o nirvanie wiec chyba wie o czym. Tu akurat serio.
Druga sprawa glośnik nie moze byc szerokopasmowy bo po co by wtedy byly tłitery ? a wiadomo ze najlepsza gore maja tłitery tak jak najlepsze kasztany są na Placu Pigalle;-)
A skoro mamy dwie drogi to mamy etos linii transmisyjnej z co najmniej 2 drogami. Oczywiscie jak będą 3 drogi to może być tylko lepiej, dla bardziej wymagających zawsze można zrobić 4 drogi itd :-)))
Melo, prośba, sprawdź czy cie nie ma we wątku o liniach transmisyjnych, obiecuje ze mnie tam nie znajdziesz bo w przeciwienstwie do Ciebie nie mam misji.
Powiedz mi Marku, dlaczego znowu ziejesz ogniem w moja strone? Tylko dlatego, ze nie podzielam fascynacji jednym glosnikiem w desce? Ja kolegom po prostu zazdroszcze, bo sam chcialbym miec taki gust. Nie musialbym sobie zawracac glowy skomplikowanymi i drogimi rozwiazaniami. Wrzucilbym papierzaka w deske czy tubke i koniec poszukiwan, audio nirvana. Niestety dla mnie i wielu innych, TO niebardzo dziala i niebardzo rozumiem, dlaczego niektorzy nie potrafia tego pojac?
-
To kabli i zwrotnic nie kupuj
-
To kabli i zwrotnic nie kupuj
-
To kabli i zwrotnic nie kupuj
-
tetejro, skoro nie slyszales to sie nie wypowiadaj, powiem tylko ze Pawelxyz ktory jest wlascicielem Orionow po moich komentarzach na spotkaniu przestroil nieco kolumny i potwierdzil ze jest lepiej, poprawionej wersji juz nie slyszalem.
Moge sie natomiast wypowiedziec o tym co slyszalem w przeciwienstwie do ciebie.
Po prostu duze linkwitze nie maja twardego wibrujacego basu w obszarze mid-up, jest sub i mięcho, nie tylko jak na dipol bas jest o odpowiedniej masie ale jednobarwny. Tak przynajmniej to brzmialo podczas odsluchu.
Oczywiscie ze mam swoj wzorzec, jest nim muzyka na żywo bo niby co ? I do niej odnosze to co slysze z zestwow.
Oriony fakt gdybym mial powiedziec czy byly neutralne w sensie płaskie pasmo to tak, żaden zakres sie nie wybijal,
Niemniej calosciowo gdybym mial jednym zdaniem je opisac graly jak to kiedys ktoś napisał "jak baba co nigdy orgazmu nie miała".
"Ja mam ten komfort że mogę dowalic sie do każdego gustu. Bo MAM SWÓJ. A ty musisz miec wzorzec. "
w kazdym razie jesli chciales zapytac czy lubie jak odtwarzaniu muzyki w domu towarzyszy chociaz częsc wrazen jak podczas odtwarzania jej na żywo to tak. Im więcej tym uważam lepiej. Taki wzorzec, taki gust :-)
Twój też jest fajny, taki "swój" ;-)
-
Melo, jesli piszesz serio to OK, na kazdego dziala co innego.
tez wrzucasz papierzaki albo jakies polietyleny w skrzynki, tylko nie pociągna calego pasma wieć do tego dokladasz jakas szmatkę albo blaszke kilka elementow w zwrotnicy i dopiero wtedy nirvana :-)
-
Dlaczego mialbym pisac nieprawde? Co bym mial na tym ugrac?
Kolega Wally zapakowal w deske glosnik szerokopasmowy, ktorego parametry nie pozwalaja na optymalne wykorzystanie glosnika w zakresie basu. Prosciej mowiac basu bedzie tyle co kot naplakal, co z reszta sam wspomniales. Wysokie pasmo tez sie dosc szybko konczy, a ocena jakosci wysokich tonow z 30cm jest mocno dyskusyjna. O jakosci srednich tonow z 12 cali, tez mozna by polemizowac. Suma sumarum daje to z technicznego punktu widzenia bardzo ograniczony system audio. Jesli teraz komus to sie bardzo podoba, to tylko sie cieszyc, ze tak malym nakladem pracy i pieniedzy mamy dzwiek, trafiajacy w nasz gust. Ja niestety tego nie kupuje...
-
Tetejro>
Przywołane przez Ciebie - w tonie dość stanowczym - OB wg założen Linkwitza są przykładem kierunku idei konstrukcyjnej OB wg której OB winien w kwestii rozmiarów być "zamiennikiem" normalnego wolnostojącego głośnika i tym samym umożliwiać jego stosowanie w normalnych, typowych wnętrzach ...
Czyli OB wysoki, ale wąski - w największym uproszczeniu. Implikuje to znacznie słabsze działanie odgrody jako takiej i powoduje iż dla uzyskania wymaganych poziomów ciśnienia konieczne jest stosowanie systemu wielodrożnego ...
Konieczność dzielenia pasma zwrotnicami wpływa w istotny sposób na skuteczność całego układu i wymusza stosowanie silniejszych wmacniaczy które kompensują niską efektywność. To nie współgra ze wzmacniaczami SET których moce są zbyt niskie dla wysterowania tak złożonego układu
A jeśli lubię brzmienie pojedyńczego głośnika fullrange? Wtedy wkładam wysokoefektywny głośnik do odgrody i wzmacniacz o mocy kilku watów jest zupełnie wystarczający ...
Nie ma jednej drogi i jednego rozwiązania
-
Konieczność dzielenia pasma zwrotnicami wpływa w istotny sposób na skuteczność całego układu i wymusza stosowanie silniejszych wmacniaczy które kompensują niską efektywność. To nie współgra ze wzmacniaczami SET których moce są zbyt niskie dla wysterowania tak złożonego układu
Bajki. Na poprzednim Audioshow graly kolumny Destination Audio, z dwoma basami ( na strone )15 cali, hornem sredniotonowym i wysokotonowa tubka, pedzone SETem 1.5W i calosc urywala dupsko. Ja co prawda ponarzekalem na jakosc wyzszego basu, ale poza tym gralo miodnie.
-
Piszesz jakbyś znał mój driver ... słyszałeś go?
Szczerze mowie, ze nie slyszalem i raczej sluchac bym nie chcial. Lowthery i ich dzwiek to nie moja bajka. Bardziej podchodza mi male Sonido.
-
Piszesz jakbyś znał mój driver ... słyszałeś go?
Szczerze mowie, ze nie slyszalem i raczej sluchac bym nie chcial. Lowthery i ich dzwiek to nie moja bajka. Bardziej podchodza mi male Sonido.
Konstrukcyjnie będące antytezą Lowthera, nie?
-
Dzwiek Sonido jest dla mnie bardziej neutralny, a dla mnie kolumna glosnikowa powinna byc jak najbardziej neutralna brzmieniowo ( na tyle, na ile jest to mozliwe ).
-
Konieczność dzielenia pasma zwrotnicami wpływa w istotny sposób na skuteczność całego układu i wymusza stosowanie silniejszych wmacniaczy które kompensują niską efektywność. To nie współgra ze wzmacniaczami SET których moce są zbyt niskie dla wysterowania tak złożonego układu
Bajki. Na poprzednim Audioshow graly kolumny Destination Audio, z dwoma basami ( na strone )15 cali, hornem sredniotonowym i wysokotonowa tubka, pedzone SETem 1.5W i calosc urywala dupsko. Ja co prawda ponarzekalem na jakosc wyzszego basu, ale poza tym gralo miodnie.
Z tego co ustałem to głośnik tubowy
-
melo, ja tez mam watpliwosci co do szerokosci repertuaru ale ja na wlasne uszy bylem swiadkiem gdzie facet porownywal 10 labo 12 cali szerokopasmowce gitarowe Alpharda z B&W 802 albo 803 nie pamietamw tej chwili i jak polecial jakis jazz to bowery graly jak zza kołder wielu i nic sie nie darlo spokojnie :-)
Żey ylo jeszcze bardziej hardcorowo to fulle nie byly nawet w eskach tylko "przyklejone" magnesami do stalowych standów. Jak wrzucilismy Petera Gabriela to sie we fullu sporo poskladało, braki były wyraxne jak chodzi o wypelnienie ale jak sie pojedyncze instrumenty odzywaly w pasmie ktore full odtwarzał to capki z głów.
Mowie o bezposrednim porownaniu fula za pewnie 100zł. Czy byl lepszy od bowersa pod kazdym wzgledem ? Nie powiedziałbym ale pod niektorymi wzgledami nawet w takiej "konfiguracji" niestety albo stety tak.
Podobnie bylem swiadkiem porownania Thiela c 1.6 z fullem tesli za 30zł, fakt ze glosnik modyfikowany, kiedy poszedl na pomiarownie w tonsilu jeszcze starym to facet ktory go bral na warsztat najpierw zlewal temat ale kiedy go oddawal przywiozl katalogi roznych glosnikow zeby rzucic okiem pasmo z teli 60Hz-10KHz ale thd na poziomie ze gosc 2 razy mierzyl bo myslal ze cos sie zepsulo. Po prostu czytso technicznie nawet bdb.
Wracjac do Thiela to na nowoczesnej muzyce na pewno szedl lepiej ale na muzyce zwlaszcza starszej z lat 50-60 sporo lepiej od Thieli i co sie rzucalo w uszy to przestrzen byla lepsza z fulla sporo a mowimy o kolumnie 2 way ktora na slaba pod tym wzgledem nikt nie marudził. Podobnie rzecz sie miala z energia w srednim pasmie instrumentow akustycznych i ich skala. Podobne wrazenia w porownaniach B&W.
Tak wiec full Wallyego 30cm kosztujacy bylo nie bylo 950 ojro zakladam ze lepszy, nie zakladam ze nie ma wad (doskonałe jest tylko ciastko z musztardą jak by powiedzial tetejro ;-)).
Doskonale wiem co masz na mysli Melo piszac o uniweralnosci kolumn, jest to pewien nazwalbym go bezpiecznym typem grania preferowany przez wiele osob. Popełniłem takich projektow pewnie kilkadziesiąt. Milo sie slucha, jak dobrej cioci na imieninkach, i zgadzam sie też ze niektore fulle są jak tetejro , potrafią wkurzyc czasami bys zabił, ale przynajmniej wiesz ze szczere ;-)
-
Konieczność dzielenia pasma zwrotnicami wpływa w istotny sposób na skuteczność całego układu i wymusza stosowanie silniejszych wmacniaczy które kompensują niską efektywność. To nie współgra ze wzmacniaczami SET których moce są zbyt niskie dla wysterowania tak złożonego układu
Bajki. Na poprzednim Audioshow graly kolumny Destination Audio, z dwoma basami ( na strone )15 cali, hornem sredniotonowym i wysokotonowa tubka, pedzone SETem 1.5W i calosc urywala dupsko. Ja co prawda ponarzekalem na jakosc wyzszego basu, ale poza tym gralo miodnie.
o widzisz to juz jakies pole do dyskusji. Jak dla mnie Destination audio najlepiej zagraly 3 lata temu w malym pomieszczeniu w sobieskim, akurat zawsze trafialem na spokojny repertuar w stylu wokal + 2 instrumenty ale szło to jak dla mnie bardzo łądnie, dwa lata temu z lampizatorem jak w słabo naglośnionym kinie a rok temu na narodowym moze nie porywajaco ale spoko bez uniesien z pierwszej prezentacji ale tez bez problemow z drugiej.
Na narodowym dxwiek faktycznie najbardziej przypominal to co mozna uslyszec z klasycznych kolumn.
-
tetejro, skoro nie slyszales to sie nie wypowiadaj,
Mówiłem ze słyszałem, ale nie czwórki bo to coś innego jest już. Linkwitz trochę tych KITów naprodukował już.
-
Tetejro>
Przywołane przez Ciebie - w tonie dość stanowczym - OB wg założen Linkwitza są przykładem kierunku idei konstrukcyjnej OB wg której OB winien w kwestii rozmiarów być "zamiennikiem" normalnego wolnostojącego głośnika i tym samym umożliwiać jego stosowanie w normalnych, typowych wnętrzach ...
Czyli OB wysoki, ale wąski - w największym uproszczeniu. Implikuje to znacznie słabsze działanie odgrody jako takiej i powoduje iż dla uzyskania wymaganych poziomów ciśnienia konieczne jest stosowanie systemu wielodrożnego ...
Konieczność dzielenia pasma zwrotnicami wpływa w istotny sposób na skuteczność całego układu i wymusza stosowanie silniejszych wmacniaczy które kompensują niską efektywność. To nie współgra ze wzmacniaczami SET których moce są zbyt niskie dla wysterowania tak złożonego układu
A jeśli lubię brzmienie pojedyńczego głośnika fullrange? Wtedy wkładam wysokoefektywny głośnik do odgrody i wzmacniacz o mocy kilku watów jest zupełnie wystarczający ...
Nie ma jednej drogi i jednego rozwiązania
-
tetejro, bierzesz po prostu fulla obslugujacego cale slyszane przez Ciebie pasmo czyli do 8KHz ;-) a tak serio z dobra kierunkowoscia 15KHz od dolu bas 200Hz podzial z rozsunieciem centr akustycznych mozliwie niewielkim, albo model W-F-W bas wtedy mozna zrealizowac nawet bez dipola pasywnie 10 -12 cali a jak aktywnie to bym widzial 10-ke.
Beda testowane takie rzeczy na razie moge Ci pwoiedziec ze sie kopie jak obejsc efekt psucia dxwieku kondensatorem dla fulla, nie brzmi to xle ale w porownaniu do glosnika solo odstaje. Niestety elementy bierne zwrotnic uśredniaja i nie jest to kwestia pasma, Cervantes chyba wczesniej pisal mozesz dac konda szeregowego na poziomie 10 000uf zeby nic z dolu nie urwalo i zbocznikowac go silver oilem mundorfa (real test) a dxwiek i tak siada po calosci.
-
m.in dlatego podoba mi sie pomysl avantgarde dajacy sredniotonowca w tubie bez zwrotnicy, kiedys mialem problem ze zdobyciem takiego, obecnie nie mam problemu z zaprojektowaniem ale nie mam tez przekonania do uzycia go w zestawach 3 way domowych, ogolnie na chwile obecna jestem zdania ze drogi nie sa po to zeby je mnozyc tylko mnozy sie je kiedy glosniki inaczej nie pozwalaja.
Przykladowo w wiekszym pomieszczeniu gdzie jest potrzeba uzycia glosnika 15 cali mozna rozwazyc 3way.
Do 12 cali spokojnie jeszcze 2 drogi na dzien dzisejszy widze, ktos powie ze sporo ze jak zoptymalizuje sie glosnik do odtwarzania srednicy to bas nie zejdzie do 20Hz itd. Z życia wziete :-) wszystko sie zgadza, basem trzeba sie zadowolic od 35-40Hz efektywnosc tez nie 100dB tylko dla 12 calowki powiedzmy 92-92dB/8ohm obudowy dla 12-ek 80-100l z dobrym opoxnieniem grupowym idac w gore nie tniemy glosnika 3KHz :-) bo wtedy faktycznie średnio, ale taka 12-ke przy odpowiedniej geometrii membrany dac do 1500Hz nie jest problem, lekki trik z pasmem ze wzgledu na kierunkowe i jest ciekawie, przyznam ze sie zdziwilem kiedy porownalem srednice do 2KHz z tak zaprojektowanych 12 cali i 7 calowki niskosredniotonowej ciagnacej sporo wyzej ale do celu testu odpowiednio ulozonej zwrotnica tak by pasma byly zbiezne. Przy porownaniu glosnosc tez wyrownywana.
Dlatego uwazam ze z tego EMS-a przynajmniej teoretycznie moze sie odezwac niekiepsko, aczkolwiek nie wiem na ile uniwersalnie, akustyka powinna dać koncert..
-
Wally, miales Lorthera, masz EMS, pokusilbys sie o porownania ? Subiektywny odbior podzakresów + to co sie podoba najbardziej a co mniej w obu miedzy sobą.
Z Lowtherem jest o tyle problem ze gra dobrze na wszelkich prezentacjach "szołowych" rownie czesto jak widywany jest Yeti. Kiedy zagra OK robi robote, niedawno Gustawa z naszego forum sponiewierało a facet jest fanem lekkiego misia na basie tak ogolnie, po tym odsluchu kupil Klipscha Heresy i piękne Focale z 10 calowka na basie na razie czekaja na lepsze czasy (system kina domowego).
-
Lowther EMS? Hmm ... to skomplikowane ...
Myślę że można je rozpatrywać w kategoriach szybkości, objętości i wypełnienia przestrzeni
SZYBKOŚĆ. Tu Lowther jest bezkonkurencyjny. Nic go nie dogoni ... reakcja jest absolutnie natychmiastowa. EMS nie jest jednak aż tak obłędnie szybki, ale z kolei równiej prowadzi ( choć nie z aż tak nieprawdopodobnie dużą szybkością) znacznie większą masę ...
Porównanie do aut
-
Ostatnio miałem możliwość posłuchania głośnika Altec Lansing 604 ... EMS jest gdzieś pomiędzy Lowtherem a nim ... i to nie jest zła konkluzja ...
-
Konieczność dzielenia pasma zwrotnicami wpływa w istotny sposób na skuteczność całego układu i wymusza stosowanie silniejszych wmacniaczy które kompensują niską efektywność. To nie współgra ze wzmacniaczami SET których moce są zbyt niskie dla wysterowania tak złożonego układu
Bajki. Na poprzednim Audioshow graly kolumny Destination Audio, z dwoma basami ( na strone )15 cali, hornem sredniotonowym i wysokotonowa tubka, pedzone SETem 1.5W i calosc urywala dupsko. Ja co prawda ponarzekalem na jakosc wyzszego basu, ale poza tym gralo miodnie.
o widzisz to juz jakies pole do dyskusji. Jak dla mnie Destination audio najlepiej zagraly 3 lata temu w malym pomieszczeniu w sobieskim, akurat zawsze trafialem na spokojny repertuar w stylu wokal + 2 instrumenty ale szło to jak dla mnie bardzo łądnie, dwa lata temu z lampizatorem jak w słabo naglośnionym kinie a rok temu na narodowym moze nie porywajaco ale spoko bez uniesien z pierwszej prezentacji ale tez bez problemow z drugiej.
Na narodowym dxwiek faktycznie najbardziej przypominal to co mozna uslyszec z klasycznych kolumn.
Mam dokładnie takie samo zdanie. Pierwszy pokaz sobieskim był super. Wtedy te kolumny mnie oczarowały i dla mnie w tamtym roku to był jeden z najlepszych dzwiekow wystawy. Później było już tylko gorzej, ale na poziomie.
-
Niestety ... nie słuchałem tego ....
-
Cóż taka cisza? ;- )
Mam nadzieję że moje dywagacje nikogo nie obraziły ;-)
-
czuje sie dotknięty do żywego ;-) czyli posluchalbym tych glosnikow :-)
-
Niby których
-
tytułowych oczywista
-
Konkrety jakieś?
-
Na razie zero konkretow, bedzie okazja to sie poslucha.
Orientujesz sie moze czy polski dystrybutor bedzie je pokazywal na tegorocznym AS ?
-
Nie mam zielonego pojęcia ...
-
Jakieś refleksje po porównaniu Lowthera i EMS?
-
Raczej sie spodziewalem ze gra gęsciej, nie lubie wrozyc z fusów, refelksje bym mial jakby sam posluchal.
Ogolnie jako calosc rozumiem dla Ciebie EMS ?
-
W obecnej aplikacji (OB) EMS jest bez wątpienia bardziej uniwersalny. Znakomicie pracuje w OB jako fullrange. Lowther wymagałby w takim układzie wspomagania, a ja nie chciałbym układu z wooferem i zwrotnicą - bo z uwagi na szybkość Lowthera dobór odpowiedniego woofera jest wyjątkowo problematyczny.
EMS gra tak spójnie w rozumieniu korelacji podzakresów (chodzi o równowagę ciśnienia poszczególnych podzakresów pasma) że nie widzę dla niego alternatywy
-
Czy ktoś miał do czynienia z tzw. sklejką elastyczną?
-
No miałem do czynienia. W różnych grubościach. A co byś chciał wiedzieć?
-
Jak wygląda obróbka? Czy jest jakaś zasadnicza różnica w obróbce? Jak przeprowadzić gięcie? Na zimno? Jak kwestia pamięci kształtu po wygięciu? Jaka jest różnica w miżliwościach wykończenia?
-
te sklejke się jakoś utwardza po wygięciu?
-
OK. Z Twoich pytań wnioskuję że nie miałeś z tym nigdy do czynienia. Skoro pytasz o różnicę w obróbce to rozumiem że zwykłą sklejkę obrabiałeś. Zatem kolejno:
Jak wygląda obróbka? Czy jest jakaś zasadnicza różnica w obróbce?
Obróbka wygląda tak samo jak przy zwykłej sklejce. To jest też drewno, tyle że egzotyczne i trochę inaczej skrawane jak w sklejce tradycyjnej. Jeśli masz piłę słabej jakości to spodziewaj się niemiłych przygód w przy cięciu w poprzek włókien. Będzie mocno powyrywana krawędź. Jeśli nie chcesz kupować lepszej piły (np. takiej z wklęsłą płaszczyzną natarcia na zębie) to poradzisz sobie też zwykłą, ale wtedy radzę ciąć wolno, dobrze dociskać i nie sztramować przy cięciu.
Przy cięciu wzdłuż włókien nie ma żadnych problemów.
Szlifowanie jest OK. Szybko się szlifuje. Drewno jest dość miękkie w szlifowaniu i nie ma tendencji do zawiłości i podnoszenia włókien (jak np. w drewnie kauczukowca). Zatem przy szlifowaniu między warstwami lakieru nie będziesz miał przykrych niespodzianek.
Tyle o obróbce, bo zakładam że nie będziesz frezował tej sklejki.
-
Jak przeprowadzić gięcie? Na zimno?
Trochę nie mogę załapać pytania, więc może napiszę tak:
Ta sklejka została stworzona po to aby można z niej łatwo wygiąć dowolny kształt bez kosmicznych technologii.
Pisząc prosto: wygniesz ją na zimno bez najmniejszego problemu trzymając w dwóch palcach.
Tak naprawdę to ona wygina się w falę nawet pod własnym ciężarem :)
-
Jak kwestia pamięci kształtu po wygięciu?
No to jest zupełnie inna inszość. Gdybyś opisał to, co chcesz uzyskać poprzez gięcie sklejki, to byłoby mi łatwiej podejść do tematu i wyjaśnić sprawę technicznie.
-
Jaka jest różnica w miżliwościach wykończenia?
Ale różnica w czym? Bo nie bardzo rozumiem pytanie. Pomiędzy tą sklejką a zwykłą?
Jeśli o to pytasz, to żadna. Możesz ją okleić okleiną naturalną, okleiną PCV, pomalować dowolną farbą lub lakierem. To jest po prostu drewno i tyle.
Powinienem mieć gdzieś u siebie kawałki tej sklejki. Jutro postaram się znaleźć , zrobić zdjęcia i tu wrzucić, no chyba ze bywasz w okolicach Poznania i wlecisz sam obejrzeć :)
-
Może jeszcze tylko napiszę, bo właśnie mi się przypomniało, że jak kiedyś giąłem tę sklejkę, to zrobiłem z niej rurę :)
-
Jakieś zdjęcia czegoś z tej sklejki ktoś ma?
-
Znalazłem!
Wiedziałem że ma zostawioną gdzieś resztkę tej sklejki po ostatniej robocie z giecięm :) i jak obiecałem - wrzucam zdjącia.
Tak wygląda płaszczyzna. Nie wiem dokładnie jaki to gatunek drewna, ale to egzotyk na 100%. Naturalny kolor i stuktura przypomina kauczukowiec, ale o niebo lepiej się maluje i szlifuje. Pomalowany bezbarwnie ma różowy odcień.
-
A tak możesz ją wygiąć bez wysiłku. Ten kawałek co jest na zdjęciu, ma około 150x50 cm i grubość 5mm.
Można ja zwyczajnie bez wysiłku zwinąć w taki rulon, który sobie swobodnie będzie stał :)
-
Generalnie jakbyś chciał coś giąć z tego materiału, to zasada jest taka że im cieńsza sklejka tym jest możliwy mniejszy promień gięcia. Jak dobrze pamietam to standardowe grubości są od 3 do 10 mm.
Ja wyginałem promienie od 5 cm do 250 cm :)
-
Hmm ... dzięki za informacje. Sporo mi wyjaśniły. Wygląda na to że zastosowanie tego typu sklejki do budowy OB nie jest aż tak wszechstronne jak myślałem ...
-
Może nie jest wszechstronne jak piszesz, ale ja o tym nie wiem i dlatego dla mnie jest wszechstronne :)
Jedna z rzeczy, którą planowałem na zbliżające się długie jesienne wieczory to oprócz rekonstrukcji starych kolumn (z którymi się cały czas męczę) było zrobienie OB na budżetowym szerokopasmowcu.
Teraz już wiem że zrobię to na tej sklejce.
Może nawet WYŁĄCZNIE na tej sklejce :)
>>>challenge accepted<<<
-
Rzecz w tym że giętkość ( a co się z tym wiąże także brak sztywności) sklejki jest znakomita dla wykonania elementów zagiętych, jednak nawet sandwich z kilku płatów takiej giętkiej sklejki nie będzie tak sztywny jak z normalnej sklejki. A ta część OB w której montuję głośnik powinna być maksymalnie sztywna ...
Konstrukcja o której myślę wymagałaby więc użycia obydwu typów sklejek - a to podwyższa koszty takiego OB
-
Sztywność wzdłuż włókien jest taka jak w normalnej sklejce.
Sztywność w poprzek włókien zleży od Ciebie i techniki jakiej użyjesz.
Ja z tej sklejki zrobiłem np. takie stoliki jak na tym zdjęciu i jakoś były sztywne, blaty i boki się nie uginały :)
-
Jaka grubość sklejki? To jedna czy sandwich? Bo kąt imponujący ....
-
Tak - to było klejone warstwowo.
Dokładnych wymiarów Ci nie podam, bo to było chyba z 8 lat temu. Jak pamiętam to wszystko miało grubość - na gotowo razem z fornirem i lakierami - około 24-26 mm.
Promień zewnętrzny gięcia miał około 5-6 cm. Wewnętrzny dużo mniejszy :)
-
Przed chwila sprawdziłem. Robiłem te stoliki ze zdjęć dokładnie sierpień-wrzesień 2007 roku, czyli ponad 8 lat temu.
Jak ten czas leci...
Znalazłem jeszcze zdjęcia tych samych stolików ale w innej okleinie. Robione w tym samym czasie co tamte z poprzednich zdjęć. Musiałem je tylko przeskalować, bo w oryginale ma 5 mega :)
-
http://www.supravox.fr/kits/bafflescompenses.pdf
Czy ktoś miał do czynienia z taką obudową? Większość na ten temat jest na francuskojęzyxznych stronach - niestety ni znam języka ....
-
Z serii żartyniestosowne : francuski to oj drugi jezyk ;-)
apropos obudowy dokladnie taka robilem kilka lat temu sluzyla jako pudło go 15 cali Eminence, na góze grał wtedy Tang Band W8 1772 w dipolu, projekt wyszedl na 3+ wic nie bede sie rozpisywal, z prspektywy czasu wybralismy zbyt woowaty glosnik basowy, mial duze mozliwosci jesli chodzi o subtony ale naturalnosci za wiele tam nie bylo, niemniej co 15 cali to nie 15 czy nawet 20 cm ;-)
Obudowa dziala jak polaczenie basrefleksu z dipolem. Cisnienie rozpreza sie nawet szybciej ale jednoczesnie skrzynia przejmuje role jaka ma w obudowch wentylowanych. Nic odkrywczego nie napisalem, ale nie wiem czego sie spodziewasz i jak to widzisz wiec wolalem skrobnąc. Strojenie odbywa sie przez zmiane szczeliny, trzeba sie troche nakopac zeby znalexc punkt G :-) Jak masz juz pomiarowke to polecam na poczatek zestroic calosc tak by piki na impedancji w zakresie basu mozliwie wyrownac, mam nadzieje ze bedzie tak to sie stroic cholera, sam kiedy to robilem po prostu podkladalem dystanse i "na ucho" ;-)
Do tego glosnika to raczej duzy monitor bym strugal, klasycznie wentylowany, ze sklejki raczej bo nadmaru gory chyba nie ma sie co bac. Tak jakos mi wychodzi.
-
Supravox to sa takie głośniki o których juz chyba wspominałem, robione wg receptur "przedwojennych". Może nie dosłownie ale tak to dokładnie wygląda i takie też są ich założenia konstrukcyjne. Uznawane są juz za hi-end co też ma odzwierciedlenie w cenach.
-
glosnik dynamiczny to glosnik dynamiczny, zalozenia przedwojenne ? No OK mozna dzis lepiej zoptymalizowac napęd, przynajmniej teoretycznie, nie bylo modeli T-S wiec nie rpzejmowali sie impulsem w basrefleksie, pasmo takie glosniki maja spoko, nie wiem co masz na mysli ?
W sklepie Gembara w Poznaniu wisi chyba z 18 cali glosnik produkcji niemieckiej ;-) Sluzyl on w poznanskiej hali ludowej czyli operze do anglasniania przemowien oficjeli 3 Rzeszy. Glosnik ma zawieszenie gorne wykonane ze skory specjalnie hodowanych zdaje sie jabniat ale pewien nie jestem, w kazdym razie hodowano jakąś zwierzynę pod produkcje nazistowskiego głośnika.
To coś jak Supravox ?;-)
-
chyba widze o co Ci chodzi Tetejro, duzy strumien w szczelinie, niska dobroc mala masa ruchoma, wysoki jak na sd rezonans
-
Dokładnie. i jeszcze do tego wyjątkowo szerokie pasma przenoszenia z papierowych zazwyczaj membran.
Supravox to taki lider, oni te głośniki naprawde robią wg technologi przedwojennych - a prznajmniej sie tym chwalą. I to robia głosniki duże.
Ale inni tez pochwycili temat. Na przykład Davis - tez zreszta francuski ma przynajmniej jednego 8" zbudowanego wg tych założeń. Ostatnio widziałem tez głosnik podobny w założeniach od Seasa.
Cos w tym musi być takiego chwytliwego, że producenci wracają do starych założeń czesto w nowoczesnych wykonaniach materiałowych.
-
duzy strumien/mala masa =z nudow nie umrzesz :-)
predzej sie wkurzysz niz zostaniesz obojetnym :-)
w cessaro chopin chyba supravox ? u znajomego sluchalem, nawet mierzylem, w kazdym razie podobny
-
Bo tak myślę o obudowie ... tej podlinkowanej ... pod EMS-a ... na zasadzie analogii ... czy też zamiennika Supravox 285 GMF
-
Wedłu ostatnich wieści
-
Jak zapowiadałem - tak też się stało ....
Próby z obudową "Baffle Compense RJ" zostały rozpoczęte ...
-
Tak to wyglądało ...
-
Trochę szczegółów ...
Wrażenia są ... ale wymagają uporządkowania ... bo gonitwa myśli jest bardzo silna ....
A sama konstrukcja jako taka jest oceanem możliwości konfiguracyjnych w przedmiocie wprowadzania zmian - i to w bardzo wielu kierunkach ...
-
Alternatywa ... Supravox 285 GMF
-
Obudowa będzie być może także służyć do aplikacji Lowthera ... a także Tonsila GDS 30/30 ...
-
Jest
-
"Baffle compenses" grają już drugi dzień ... ale z pewnością wnioski wymagają znacznie większej ilości czasu. Bardzo nietypowa konstrukcja. Przedziwna mieszanka OB, superprecyzyjnego monitora , i .... czegoś jeszcze
-
Dźwięk ma ogrom OB i precyzję monitora ... na razie tak go odbieram. Ale póki słucham ...
-
+ prawdopodobnie efekt bass reflex? Głosnik wytwarza jakiś rezonans z obudową zatykany masą powietrza w tej szczelinie wokół ekranu na którym jest mocowany. Być moze nawet da sie to w poręczny sposób regulować.
-
Da się regulować ... ale uważam że nie ma to cech brzmieniowych basrefleksu ... przynakmnie tych najpowszechniej spotykanych
-
Bass refleks spręża powietrze w obudowie. Obudowa jest więc niejako "pośrednikiem" w przejmowaniu ciśnienia pomiędzy głośnikiem a ujściem basrefleksu ... a tutaj jedynie tył głośnika " zanurza się w obudowę ... To nie jest więc "szczelny" układ w takim rozumieniu.
-
No i powierzchnia tej "szpary jest znacznie większa od BR ...
-
Nie tyle chodzi o powierzchnię bardziej że głosnik dmucha i w obudowe i bezpośrednio w te szparę. mamy wiec cos takiego niejednoznacznego bo obudowa i przestrzeń miedzy głosnikiem działaja trochę jak dodatkowy rezonator nastrojony na jakaś czestotliwość. Prawdopodobnie wydobywa sie z tego układu jakieś szersze pasmo rezonansowe z lokalnymi przytłumieniami , zeby całoeś zagrała jak najniżej ale bez zbytniego uwypuklania jednego podzakresu na basie.
-
"Coś takiego niejednoznacznego" ... w sumie coś w tym zdaniu jest
-
Koniec eksperymentów
-
Materiały na na ostateczną wersję open baffla zamówione. "Zmieściłem się" w dwóch arkuszach sklejki. Zapowiada się sporo roboty ... Szczegóły wkrótce ;)
-
Elementy baffla już na miejscu. Przycięte bez zastrzeżeń ... pierwszaprzymiarka "na sucho" - przed frezowaniem i klejeniem ... Powinno być OK☺
-
Otwory wyfrezowane .... całość nabiera kształtów ☺
Już złożona "na sucho" odgroda ma dość dużą masę ... a sztywność konstrukcji jest po prostu NIEPORÓWNYWALNA w odniesieniu do płyty wiórowej ....
Postaram się wkleić jakieś zdjęcia dające pogląd na szczegóły konstrukcyjne ...
To zdjęcie wnętrza - bez płyty frontowej
To płyta frontowa z podłożonym pod nią driverem.
Teraz czeka mnie sklejenie do płyty czołowej listew tworzących komorę wewnętrzną ... zacznę od listew dolnej i bocznych - górna będzie zamontowana na samym końcu, po zasypaniu komory
-
Work in progress .... ☺
-
Pierwsza zamknięta
-
Widok z góry
-
Zasadnicza konstrukcja gotowa. Stoi i gra ....
Jeszcze design ... wykończenie ... i napełnienie
Ale JUŹ wiem że było warto .... ☺
I to bardzo☺
-
Jestem zdumiony ogromnym zainteresowaniem tym tematem ☺☺☺
Ale może faktycznie nikogo już takie rzeczy nie interesują .... a tylko ja tego faktu nie zauważam ...?
-
Przegladam, spokojnie. Wally pierwszy weekend marca w Wawie mamy spotkanie forumowe, nie wpadlbys z glosnikami do posluchania ?
-
Jestem zdumiony ogromnym zainteresowaniem tym tematem ☺☺☺
Ale może faktycznie nikogo już takie rzeczy nie interesują .... a tylko ja tego faktu nie zauważam ...?
Bo to jest forum ludzi zadowolych ze swojego zestawu :-)
-
Ja tam jeszcze jestem zadowolony jak moge poznac cos nowego, slucha mi sie bdb praktycznie od poczatku mojej audiofilskiej przygody, mialem jakis rok-dwa zagubienia gazetkowego gdzie czlowiek nie interesowal sie tym co dla niego dobre tylko czyimis opiniami bardziej, skonczylo sie nieszczegolnie, przemyslalem temat, w kazdym razie fun oporocz sluchania muzyki daje mi w tej chwili w naszym hobby poznanie takich wlasnie rzeczy z jakimi dziala Wally... ile mozna mielic te same przetworniki 3 na krzyz światowych firm, przeciez to wszystko gra w sumie ladnie ale z podobna manierą.
Rzadko slucha sie muzyki, najczesciej dxwieku, dla mnie to nie jest H-E bez wzgledu ile by to nie kosztowalo i jak nie bylo wykonane.
-
A masz Wally możliwość pomierzyć (mikrofonem) te
kolumny odgrody?
-
Wiem, że już było to pytanie, ale może coś się zmieniło?
-
Nie mierzyłem starej wersji i z nową chyba będzie tak samo. Na razie trwają prace konstrukcyjno - wykończeniowe i jeszcze chwilę to zabierze ...
-
Wally, dlabys rade ? pierwszy weekend marca :
http://audiohobby.pl/index.php?topic=12197.msg397887#new
postaram sie w obudowie chocby DIY przywiexc fulle 8 cali
-
Bardzo dziękuję za zaproszenie, obawiam się jednak że nie dam rady. Niezaleźnie od kolizji terminów, sam transport odgród które do tego czasu będą wypełnione piaskiem (waga sztuki ok 50 kg) jest dla mnie dużym wyzwaniem .... To naprawdę kawał dechy☺
Ale to miło że padła taka propozycja
-
Gotowe ... tylko kleić
-
Czekam na KONSTRUKTYWNĄ☺ krytykę☺
-
pochylenie odgrody OK, ale wysokosc na jakiej znajduje sie gloznik wydaje sie ....niska. W prawdzie bas przez takie polozenie wzmocnisz ale pierwsze odbicie bedzie upierdliwe. Podczas testow odsluchowych sprobuj podniesc konsytukcje wyzej...jakis audiofilski taboret antyrezonansowy i te sprawy ;-)
-
oprocz tego jak szalec to szalec. glosnik moglbys chwycic/mocowac za magnes a sam glosnik bez kontaktu z scianka frontowa, jedynie poprzez jakas uszczelke by nie zrobil sie dipol wielkosci glosnika
-
pochylenie odgrody OK, ale wysokosc na jakiej znajduje sie gloznik wydaje sie ....niska. W prawdzie bas przez takie polozenie wzmocnisz ale pierwsze odbicie bedzie upierdliwe. Podczas testow odsluchowych sprobuj podniesc konsytukcje wyzej...jakis audiofilski taboret antyrezonansowy i te sprawy ;-)
To (wysokość) nie stanowi problemu .... chyba że miejsce odsłuchu byłoby usytuowane mniej niż 2,5 metra od głośnika .. a u mnie ok. 4 m ☺
-
nie bardzo wiem co masz na mysli. odbice z mniejszej odleglosci ma wieksza energie wiec stanowi obojetnie z jakiej odleglosci sluchasz. po prostu procentowy wplyw bedzie wiekszy lub mniejszy w zaleznosci od odleglosci xdodła dxwieku od powierzchni odbijajacej a nie odleglosci odsluchu
-
oprocz tego jak szalec to szalec. glosnik moglbys chwycic/mocowac za magnes a sam glosnik bez kontaktu z scianka frontowa, jedynie poprzez jakas uszczelke by nie zrobil sie dipol wielkosci glosnika
O! To jest ciekawy pomysł ... sam też o tym myślałem ... Na szczęście konstrukcja nie wyklucza tego typu eksperymentów ☺ ... w dowol ym terminie ... zobaczymy ... Jak u Stirlitza☺ ... "materiał do przemyślenia" ☺
-
nie bardzo wiem co masz na mysli. odbice z mniejszej odleglosci ma wieksza energie wiec stanowi obojetnie z jakiej odleglosci sluchasz. po prostu procentowy wplyw bedzie wiekszy lub mniejszy w zaleznosci od odleglosci xdodła dxwieku od powierzchni odbijajacej a nie odleglosci odsluchu
Hmm ... myślałem raczej o wpływie wysokości montażu drivera na scenę☺ ... A odbicie jako takie ma miejsce raczej ZA obudową. Dotychczas nie był to problem. Zakładam że jeśli nie zaistniał w trakcie pracy odgrody leżącej jedną krawędzią na podłożu to tym bardziej nie wystąpi w przypadku jej " odsprzężenia na "nóżkach"☺
Notabene, taką samą odgrodę z wyżej zamontowanym głośnikiem już przerobiłem. I taki punkt montażu jaki mam znalazł swoje PRAKTYCZNE uzasadnienie☺
-
fala dxwiekowa kulista odbija sie jak swiatlo, piszesz rzeczy w trybie orzekajacym, pewnie w Twojej okolicy jest inna fizyka :-)
Problem jest zawsze tylko moze byc bardziej lub mniej "problematyczny". W przypadku osadzenia glosnika nisko bardziej.
Nic na to nie poradze, w voodoo i cudowne znikanie odbic oraz pojawianie sie ich tylko z tylu slabo wierze.
Nic nie zakladaj, raczej poloz lustro na podlodze usiadx we fotelu i sprawdx w jakiej odleglosci od glosnika masz pierwsze odbicie, mozesz tam polozyc jakies wytlumienie ale to sa sposoby na pudrowanie problemu. Pochylenie scianki daje mniejszy klopot dla wyzszych czestotlkiwosci zwlaszcza dla 12 cali glosnika ktory ch-ki kierunkowe ma jakie ma, czyli słabsze od dajmy na to 10 cali. Nie bede tego rozwijal, sprawdx i wrocmy do rozmowy.
-
Wszuysko jest kompromisem i kazdy ma inne oczekiwania. w dipolu polozenie glosnika nisko oprocz ewidentnych wad rozwiazania ma plus w postacilepszego dociazenia brzmienia. Kwestia co komu bardziej odpowiada i jaki jest punkt wyjsciowy.
W temacie gusta i jakie kto ma wrazenia jakis czas temu przestalem dyskutowac, Kazdemu ma sie prawo podobac co tylko chce. Pytales o konstruktywne uwagi, dostales. Naco ja dostalem info o Twoich upodobaniac a te jak pisalem sa poza wszelka dyskusją....tyle ze konstruktywnie nie porozmawiamy.
-
Sprawdzę z całą pewnością, aczkolwiek dotychczas nie odnotowałem w tej kwestii efektu rodzącego problem .... Centrum głośnika jest na wysokości 38 cm nad podłogą ... a widziałem już wiele konstrukcji o znacznie niższym punkcie montażu woofera .... Niemniej jednak zwrócę baczną uwagę na wskazane kwestie.
Natomiast uważam że montaż głośnika w wyższym punkcie nie jest także żadnym cudownym panaceum, a jedynie źródłem innych problemów wielorakiej natury☺
-
Absuolutnie nie zaprzeczam że wspomniany przez Ciebie problem może tu wystąpić ...
Tyle że dotychczas nie odnotowałem jego działania w tym konkretnym przypadku. Niemniej jednak z pewnością zwrócę uwagę na poruszone kwestie ...
Natommiast zwracam uwagę że centrum głośnika będzie na wysokości 38 cm ... a widziałem już wiele konstrukcji o znacznie niżazym punkcie montażu woofera ... co więcej ich twórcy wręcz zalecali taką jego aplikację - zwłaszcza w przypadku wąskich odgród
Osobiście uważam iż ewentualny montaż głośnika w wyższym punkcie nie byłby tu żadnym uniwersal ym panaceum, a jedynie źródłem innych problemów wielorakiej natury ☺
-
Wally, ja nie pisze ze musi byc dokuczliwy albo wrecz sie podobac tylko o plusach i minusach rozwiazania.
to s apo prostu zjawiska ktore wystepuja, mialo byc konstruktywnie.
to tak jakbys zapytal czy dajmy na to papryka chilli jest ostra , ja Tobie ze tak, a Ty mi na to ze są tacy co sie psikaja gazem pieprzowym i nic im nie jest. Nie wiem co powiedziec...masz racje.
montaz glosnika wyzej i przesuwasz lustro blizej siebie czyli dalej glosnika dalej od glosnika oznacza nizszy spl odbicia. Jest wiec takie rozwiazanie dobrym pomyslem na tonizowanie problemu, jesli oczywiscie komus przeszkadza.
Jakby mi sie prywatnie bardziej pdoobalo z glosnikiem nisko to bym nie kombinowal tylko tak zostawil, ale nie dorabalbym do tego ideologii ze skoro tak mi sie bardziej pdoba to technicznie jest lepiej. Pod wzgledem wspomagania dolu jest, pod wzgledem odbicia gorzej. Postaw sobie dipol w analogicznej odleglosci od bocznej sciany a poxniej odstaw to bedziesz wiedzial co robi podloga.
-
Ależ nie dorabiam żadnej ideologii ... po prostu przez pewien czas GRAŁEM na takiej samej odgrodzie jakta tyle że obróconej "do góry nogami" Wtedy centrum głośnika było nie na wysokości 33 cm (odgroda krawędzią na ziemi) a na wysokości 47 cm - kąt pochyle ia identyczny.
I zauważyłem że główną WADĄ ( jak dla mnie oczywiście) była utrata pewnego zakresu przekazywanych informacji o pomieszczeniu bądź jak kto woli przestrzeni w której dokonano NAGRANIA. Pewnie jakaś część tych informacji zawierała się właśnie w tym zakresie ... A całość zabrzmiała w jakimś sensie ...chudo☺
Po prostu zauważyłem SUBIEKTYWNĄ wadę takiego rozwiązania ...
I w tym znaczeniu masz rację ... ☺
Gdyby jednak doprowadzić to ad absurdum i zamontować głośnik na maksymalnie wysokim punkcie odgrody?
Wtedy chyba lekarstwo byłoby gorsze od choroby ....
I tu masz całkowitą zresztą rację ... to zawsze sztuka kompromisu
-
Po zakończonym o 3 nad ranem słuchaniu mogę tylko powiedzieć że dokładnie o to chodziło ☺
-
Oto cały komentarz
☺☺☺
-
szacun za klapki, mam podobne :-)
wyglada to b. ładnie
-
No, wyszło nieźle ☺
Nie przypuszczałem że będzie aż tak dobrze ....
Płyta za płytą i ciągle mało ☺
-
Czy posiada ktoś sprawdzony patent na "zwibrowanie" obudowy wypełnionej piaskiem? Odgroda jest zasypana całkowicie, ale przed zamknięciem otworów chciałbym mieć pewność że proces osiadania piachu jest zakończony, albo chociaż " w ostatniej fazie"☺ . Hm☺?
-
przyłóż deseczke z blaszką albo dwie do odgrody a nastepnie na deseczki wiertarką SDS ustawioną na samo kucie jak przyłożysz to zawibruje wystarczająco jak beton w szalunkach.
-
albo lepiej bez blaszki oprzeć dłuto o jakieś drewno,aby dłuto nie zjechało na sklejke.
-
Wielkie dzięki za patent z wiertarką☺
Poszło sprawnie ... odgroda napełniona całkowicie.
Po zwibrowaniu musiałem dosypać jednie 1/4 szklanki, sądzę więc że napełnianie należy uznać za zakończone.
Pozostało jedynie doklejenie deflektora zakrywającego otwór wsypowy
Teraz podczyszczenie całóści papierem ściernym i olejowosk ☺
-
Olejowoskowanie☺
Obok surowa sklejka dla porównania. To na razie pierwsza warstwa w chwilę po położeniu
-
3 warstwy olejowosku ... szlifowanie ... polerowanie ...
Głośniki osadzone na 4 mm korku ... ostateczny montaż kosza na wszystkich 8 śrubach ..☺
KONIEC☺
Teraz tylko słuchać i czekać na wzmacniacz na 2A3
-
Jaki olej?
-
Osmowosk
-
Smierdziuch ale spoko. Blanchon i Fiddes troche lepszy.
-
Hmmm ... nie znam .. A czemu lepszy?
-
Blanchon i Fiddes tworza bardziej odporna warstwe filmu.
-
Blanchon i Fiddes tworza bardziej odporna warstwe filmu.
Czyli większa twardość? Być może, ale to chyba nie ma zasadniczego znaczenia☺
-
Znaczenie jakies tam jest. Fiddes jest tanszy od Osmo, a przy tym daje twardszy film, bardziej odporny na zarysowania i plamy. Teoretycznie po kolumnach sie nie chodzi, jak po podlodze, ale...
-
W ramach dążenia do dzwiękowej nirwany baffle zostały podpięte do wzmacniacza kablem głośnikowym Klotz 2x1,5 mm2 ....
Zaoferował on "otwartość i przestrzenność przenoszące audiofilskie doznania w nowy wymiar"
-
cholera, moze same kable by wystarczyly ;-) Śledze twoj watek bo masz fajne podejscie do tego sportu, a konstrukcja glosnika conajmniej ciekawa, szkoda ze firma nie pokazala sie w warszawie na szolku
-
Ach ... dziękuję Ci. Twoje słowa brzmią dla mnie go najmniej jak berylowa kopułka z Magico
-
Wzywam wszystkich namiętnie wypowiadających się w w wątkach "ołpenbaflowych" do podzielenia się doświadczeniami w zakresie wytłumienia ściany za odgrodą☺ ... Ktoś? ... Coś ...? A w kwestii materiałów /konstrukcji rozpraszających?
Czekam z niecierpliwością
-
Efekt uzyskany za pomocą kilku kawałków tkanin dywanowych przeszedł oczekiwania ....
-
Po modyfikacji wytłumienia i korekcie ustawienia
-
Wzywam wszystkich namiętnie wypowiadających się w w wątkach "ołpenbaflowych" do podzielenia się doświadczeniami w zakresie wytłumienia ściany za odgrodą☺ ... Ktoś? ... Coś ...? A w kwestii materiałów /konstrukcji rozpraszających?
Czekam z niecierpliwością
Najlepszym zabiegiem jest jak najdalsze odsunięcie tej ściany w tył... U Ciebie jest dość blisko, sporo tracisz. Nie piszę tego jako uszczypliwość bo sam jestem użytkownikiem ob i sam tkwię w tej bliskościennej patologi, przez mały metraż.
-
150cm od tylnej ściany zaczyna być ok.
-
Wszystko się zgadza ... Tyle że odsunięcie o dodatkowy metr przybliżyłoby równocześnie same odgrody do miejsca odsłuchu
-
Wzywam wszystkich namiętnie wypowiadających się w w wątkach "ołpenbaflowych" do podzielenia się doświadczeniami w zakresie wytłumienia ściany za odgrodą☺ ... Ktoś? ... Coś ...? A w kwestii materiałów /konstrukcji rozpraszających?
Czekam z niecierpliwością
Najlepszym zabiegiem jest jak najdalsze odsunięcie tej ściany w tył... U Ciebie jest dość blisko, sporo tracisz. Nie piszę tego jako uszczypliwość bo sam jestem użytkownikiem ob i sam tkwię w tej bliskościennej patologi, przez mały metraż.
Mały metraż to tak z ciekawości ile?
-
https://youtu.be/h5Zs0k_3tuU
https://youtu.be/f3ehL8LD2ww
-
Phase plug wykonany za pomocą promiennika grzejnego typu "kwoka" ☺
Odsłuchy w toku☺
https://youtu.be/L1oNxzSi0Ko
-
:-))) serio, ladne to jak mozesz wklej kilka fotek oprocz linku do yt
wydaje sie ze gra to calkiem calkiem, swoja droga
-
OK, ale fotek czego?
-
Co kwoki wnoszą? Inne wysokie tony czy inna scena?
-
Kwoki likwidują efekt dźwięku płynącego z centrum głośnika przy cichym słuchaniu - to przede wszystkim. Według mnie "rozpraszają" spektrum dając "równiejszy" rozkład ciśnienia przed mebraną, a co a tym idzie niwelują efekt pewnego "zwężenia" czy też " "punktowości" dźwięku obserwowalnej podczas cichego słuchania. Mają także pewien wpływ na bazę jako taką , lepiej ją "wypełniając" . Mam wrażenie że także "podnoszą" scenę.☺
I co istotne: wysokich tonów - wbrew obawom - nie jest wcale mniej. Są one natomiast lepiej "wymieszane" ze średnicą - w pewien sposób stanowiąc jej kontynuację.
Ciężko to opisać ... trzeba spróbować☺
-
Kilka fotek
-
Jeszcze kilka
-
Reszta
-
Mały offtopic☺️
Folded Open Baffle oparte na głośniku Beyma 10AG/N
https://youtu.be/r5LdMoD03pM
Jakość dźwięku marna ☹️ koncertowy bootleg ... Ale chodzi przecież o konstrukcję☺️
Generalnie efekt naprawdę niezły - przyszły właściciel powinien być zadowolony
-
Wiem, wiem że off topic☺️, ale ...
Wejście Smoka to chyba dobre określenie
-
Kolejna próba przesłania załącznika☺️
-
Z prawdziwą dumą i przyjemnością przedstawiam wzmacniacz będący godnym partnerem dla JE Labs Open Baffle .... ☺
Ladies and Gentleman:
Crimson 2A3 Single Ended Tube Amplifier
-
Po okresie rozgrywania wzmacniacza, i gruntownym przemyśleniu wniosków dotyczących dalszego kierunku rozwojowego systemu przyszedł czas na modyfikację głośnika EMS LB12 ...
Oto nowy stożek fazowy jaki mu zaaplikowałem
-
Zmiana lokalizacji
https://youtu.be/EXuQeTP6tIk
P.S ... I koncepcji
-
wrzuc wiecej info, jaka konfiguracja ? jak wyglada z tylu ?
fajny psiak :-)
-
2 way, EMS LB12 pracujący fullrange (bez zwrotnicy) napędzany DHT SE na 2A3, (ok. 2W) Eminence Alpha 15A odcięty powyżej 200 Hz, napędzany póki co czymś w rodzaju Gainclone
P.S. Bardzo fajny
-
tu sie zgodze, bdb full bedzie droższy od nawet znakomitego midbasu.
W tych konkretnie 12 calach martwi mnie troche gorny skaraj pasma, basu z parametrow liczac tez niskiego nie bedzie wiec repertuar moze nie kazdy ale za to jak sie trafi a o to przeciez chodzi zeby dobrac pod sluchana przez siebie muzyke moze byc super.
Możesz mi coś napisać o konstrukcji i wymiarach Rehdeko 115?
Podobnie jest np. z kolumnami Rehdeko, tez niby technicznie nie do konca daja rade przy wspolczesnych konstrukcjach, też nie do kazdej muzyki ale jesli ktos slucha np. jazzu czy bluesa z lat 50-60 super klimat daja, z czym wspolczesne przetworniki maja problem. Rehdeko mialow ofercie model RK115 na pojedynczym glosniku, wyzszy model RK125 mial eliptyczny tweeter celulozowy z soczewką (ta grucha u Ciebie robi pdoobna robote) podpiety pojedynczym kondensatorem, ponoc lepiej grały od 115-ek z solo driverem ale nie sluchalem. Rehdeko korzystał z 10 calowego modyfikowanego fullrange Audaxa.
Jak mawiał Albert wszystko powinno byc tak proste jak powinno ;-)