Audiohobby.pl

Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: w 22-05-2008, 10:26

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 10:26
Tonsil umieścił w swoim sklepie przez jakiś czas nieobecne głosniki GDN13/40/8 i GDN16/50/6.
http://www.protonsil.pl/?s=1&page=1&k=2&cid=37&p=2

Zwłaszcza GDN16/50/6 charakteryzuje sie bardzo wyrównanym pasmem przenoszenia co umozliwia zrealizowanie wysokiego cięcia dość prosta zwrotnicą.

Znalazłem w sieci taki oto schemat zwrotnicy. Prawdopodobnie oznaczenie głosników nie jest prawidłowe. Schemat dotyczy GDN16/50/6 lub papierowej wersji tego głosnika i prawdopodobnie GDWK10/80/T (sądząc po układzie RLC mającym obnizać górny rezonans membrany).

Czy macie jeszcze jakieś schematy zwrotnic 2 drożnych i 2,5 drożnych na tych głośnikach?

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 10:29
czy te przetworniki nie były czasami montowane w MISSION w jakims modelu

-----------------------------------------------------------------
"Nie o to chodzi, by złapać króliczka, ale by gonić go"
------------------------------------------------------------------
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 10:57
Raczej nie te.
Te były prawdopodobnie w Denonach i jakims modelu Heco - sprzedawanych w Polsce jako Sonata i Finezja lub Fantazja (jakoś tak). Miały charakterystyczny układ głosników - z jednym niskotonowym bliżej podłogi.
Ich schematów nie znalazłem. Może ktoś ma do nich dostęp?
Denaony grały kulturalnie i możnaby zbudować przyzwoite kolumny na tych przetwornikach.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: cadam w 22-05-2008, 11:10
GDN 16/50/6 są w TLC Classic 1
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 11:36
jako średniotonowe, ale w TLC Classik 1 jest chyba wersja 15 omowa?
A Tonsil wznowił 8 i 4 omową.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 11:58
Klon Classik 1 robił nasz dobry znajomy z dawnego forum Lukara. A publikował go jeszcze na Akkusie

http://www.akkus.com.pl/index.php?grupa=diy/projekty/tlc_classic1_tm/tlc_classic1_tm&strona=diy&lang=pl&dh=dt

głosniki tam zastosowane to:
2x GDN 20/80/3 -8 ohm
GDN 16/50/6 -15ohm
GDWK 10/80/19 -8ohm

i schemat zwrotnicy:

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 12:23
Z tym że były wersje znamionowo 8 i 4 omowe tych TLC. Trudno powiedziec której dotyczy schemat ponieważ nie podane są impedancje głosników.
Obecnie są dostępne w sklepie TONSILa GDN 20/100/3-4om, GDN16/50/6-8om i GDWK10/80/19
Ale w seci za mało jest danych do klonowania.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 13:31
Znalazłem też zwrotnice z Tango 200. Głosniki podobne, natomiast wartości omowe głosników są inne.
http://www.kolumny.prv.pl/tango200.php

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: cadam w 22-05-2008, 14:11
Klony tango 200

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic664273.html
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 16:03
E tam, takie klony... Kupa sprzętu i zero talentu. Jesli konować to cos jak TLC Classik ale w sensowniej rozwiazanej obudowie o kształcie np. Jamo 707. tymniemniej i tak nie lubie brzmienia obudów band-pass.

Może zacznijmy od klona Fantazja 70/100 - http://unitra.eu.org/node/2636 wersje z róznym głosnikami wysokotonowymi i zapewne zwrotnicami sprzedawane jako Denon i Heco. Głosnik niskotonowy to prawdopodobnie GDN16/50/6-4om

Były też większe Fantazje/Heco podłogowe 2.5-drożne.

Sonata 80 i 160 natomiast to Denony w wiekszych obudowach, budowane na wersjach głośników GDN13/40/8

Tego typu konstrukcje opłaca się naśladować. Są łatwiejsze w wykonaniu. Nie mają manier basowych rodem z dresiarskich fur, a grają już naprawde przyzwoicie.

To znacznie lepsze konstrukcje niż cudaki budowane przez początkujących na jakichś Teslach i alpierdach.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 19:29
Ponieważ nie znam parametrów głosników i zwrotnicy do Sonat 160 zasymulowałem sobie coś takiego jak poniżej, na GDN13/40/8 lub /2 oraz GDWK10/80/19. Zestaw 2.5 drożny. Podział pasma około 3,8-3,9kHZ.
Odudowa wspólna dla obu głośników, objetość 21-22 litry strojana na 50-48HZ. Wszystkie cewki niskorezystancyjne. BR o średnicy 7-8cm. Widze to jako wąskie kolumienki podłogowe.

Co myślicie o takiej zwrotnicy?
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: cadam w 22-05-2008, 20:34
Qubric sorki, że pytam ale dlaczego chcesz klonować tonsile?
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 22-05-2008, 21:08
Gdybym je chciał klonować, odpowiedziałbym że dlatego bo dobre są, a już nieprodukowane... Ale nic o klonowaniu nie pisałem. Liczyłem na inwencję uczestników Forum w wyszukaniu w necie czegoś co może zainspirować... konstrukcji na tych głosnikach w ogóle a nie wyłącznie fabrycznych Tonsili

Schemat powyżej powstał w drodze symulacji w jakieś 30 minut. Zakładam że jest dość poprawny, bo wartości elementów są jednak zbliżone do stosowanych w analogicznych konstrukcjach TONSILA.

Te 16cm GDNy w różnych wersjach mam dość dobrze osłuchane. Mają dobry poziom brzmienia, lepszy niż plastikowe Vify TC na których ESA czy AudioAcademy budują konstrukcje po 2500 PLN. A moim zdaniem za połowę tej ceny można zrobić na nich jeszcze lepsze...

Zresztą Lancaster pokazał już że można zrobić za drobne coś naprawdę dobrego, organizując klonowanie Totem Mite.




PS. Dziwię się trochę, że nikt za bardzo nie pytał po co klonować np. gówniane Radmory LS-10, kiedy na AS pojawiały się takie tematy.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-05-2008, 11:29
A to coś innego. Jakieś 10-12 lat temu brzęczałem na czymś podobnym połączonym z seasem.
Lepiej jednak zastosować wersję 4 omową GDN16/50/6 w obudowie 18 litrowej strojonej na 45HZ. Podział powyżej 3kHZ pozwala stosować standardowe kopułki TONSIL. Wytłumienie watą lateksową bezpośrednio za głośnikiem, duże ilości dość lużno rozłożnej. Wokół wlotu BR pozostawiona wolna przestrzeń.



Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-05-2008, 12:14
A dokładnie chodzi o zastosowania tych głośników
GDN13/40/8 za 75PLN (wersja GDN13/40/2 za 50PLN) i
GDN16/50/6 za 85PLN
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 23-05-2008, 19:45
Qubric, kiedyś miałem konstrukcję na 16cm pp tonsilu....do tego maa kopulka tez tonsilowska. Cieta kondem 3,9uF, na basie zwrotnicy nie uprawialem :)
Gralo to tak ze bylao konstrukcja chetniej sluchaną niz komplet ss .... to byla jedna z moich pierwszych pobudek audio :))))

Głośniki Tonsila są rewelka(trzeba wiedzieć ktore - kopułki tez są niczego sobie wbrew pozorom - zalezy od aplikacji....jak syszałem ze GDWK10/8 w mietasach gra leiej od alu seasa w AP virgo to straciłem wszelkie wątpliwości)
Ten 16 cm tonsil + ich tweeter(teraz nie pamietam jak to sie nazywało :)), zwrotka j.w i leża wszystkie paczki do 3Kzł.
Jak sie wpienię to to złoże jeszcze raz i wylansuję :) Średnica była organiczna-czesc przyrody ożywionej, jedno do czego mialem uwagi to kontrola basu....nie walczylem z tym tematem zresztą bo sluchało sie świetnie...czasami tylko solo na perce powinno być szybsze...
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 23-05-2008, 19:57
To bylo cos takiego:
http://www.allegro.pl/item369269568__tonsil_gtc_16_40_1_fabrycznie_nowe_gwar_12m_.html
+
http://www.allegro.pl/item367060237__tonsil_gdwk_8_50_1_gtc_8_100_fabrycznie_nowe_.html

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: cadam w 23-05-2008, 21:20
Czy wie ktoś w których GDNach Tonsil stosuje pierścienie Faradaya?
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-05-2008, 21:43
No to miałeś EPOS z TONSILA :)

Ten GTC16/40/1 to właśnie GDN16/50/6 jest już na stronie Tonsila. Wznowili produkcję. Kiedyś sprzedawali go dużo jako GTC dla Conrad Elektronik.

Miałem kolumienkę na wersji 8 omowej i moje spostrzeżenia są zgodne z Twoimi. Basu się z tego nie da wydobyć wiele – chyba że w układzie 2.5 drożnym. Próba forsowania go w dużej obudowie skutkowała znacznym poluzowaniem i utratą kontroli.

Widziałem kiedyś konstrukcję DIY w której autor zrobił na tym głośniku satelity do zestawu SUB+SAT, wzorowanym kształtem na starszej konstrukcji Visatona. Subwoofer miał kształt i wielkość małego stolika do kawy.

Wersja 4 omowa GDN16/50/6 ma niższe QTS i da się włożyć w dość małą obudowę B-R.. Należy stosować raczej wyższe cięcia żeby schować pasmo niskie i wydobyć organicznie brzmiąca średnicę. Wtedy powinien zagrać z dużą prezencją bez nosowości i nadmiernej krzykliwości.
Ja się z tym trochę namęczyłem usiłując zrobić jak najniższe cięcie z kopułką seasa. Ale doszedłem do wniosku że nie warto zabierać najciekawszego zakresu. Ciecie powyżej 3kHZ pozwala już bez obawy łączyć z kopułkami Tonsila w paśmie w którym większość kopułek już nieźle brzmi.



PS. Legendarne TLC APS 1 miały kopułkę GDWK10/80/19 łączoną z 20cm głośnikiem przy 3,8kHZ. I choć teoria mówi że tak się nie powinno robić, to w zderzeniu z praktyką dało się na tym zrobić najlepszy jak dotąd monitor studyjny w cenie poniżej 4tys.PLN.
Co prawda  Tonsilowska 20 to nie był zwykły głośnik, tylko zupełnie nowa konstrukcja o membranie z celulozy drzewnej. Dwóch ludzi na Elektrodzie (z linku, który podał Cadam w tym wątku) bawi się właśnie takim GDN20/120.



PPS. Cadam – moim zdaniem w żadnych. A co? Kup sobie STXy – oni stosują pierścienie, aluminium, odlewane kosze... Tylko że grają ... ;) No ale pierścienie mają w bardzo atrakcyjnych cenach :)))

Chociaż nie ... był jeden subwoofer samochodowy któremu takie wynalazki mogły być potrzebne z powodu ekstremalnie dużych wychyleń membrany. Nazywało się to chyba GDN20/120 Explosiv. Jest wymieniony tutaj http://unitra.eu.org/download?page=8
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 25-05-2008, 22:28
jeszcze jeden schemat  mogacy być inspiracją...
Maestro 130. Pierwsza wersja Maestro 130 była kolumną wiekszą i bardziej skomplikowaną od wersji Maestro II.
Był to zespół 2,5 drożny czym TONSIL się nie chwalił - zewnętrznie wyglądał na kolumnę 2 drożna w układzie d\'apolito.

Wykorzystywał głośniki GDN13/40/10 w wersji 12 czy 15 omowej rózniące się od GDN13/40/8 kształtem nakładki przeciwkurzowej (była płaska a nie wypukła). W tamtych czasach kolumny te przypominały mi nieco odchudzone (osłabione) brzmienie Elac EL121 (kolumn o podobnej konfiguracji lecz z innych materiałów i znacznie droższych).

Podobną zwrotnicę można zastosować dla 2 x GDN13/40/8 w 24 litrowej obudowie strojonej nieco poniżej 50Hz.

A to dla przykładu schemat zwrotnicy Maestro 130:

Oraz schemat zwrotnicy Maestro II 130:


Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Savage w 29-05-2008, 23:09
Tak Was czytam i nabieram coraz większej chęci na konstrukcję opartą na tych tonsilach. Mam tylko jedną obawę czy łącząc 2 takie tonsile równolegle będę już mógł nieźle dać czadu, jak to jest z ich wytrzymałością mocową?
Nigdy nie używałem tych głośników.
Pozdrawiam
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 30-05-2008, 16:09
Mam ogromny sentyment do Tonsila, jeszcze jako dzieciak przeprowadzałem swoje pierwsze "eksperymenty" na kolumnach i przetwornikach tej marki. Z drugiej strony moje obecne podejście do audio jest mocno "techniczne" a od tej strony Tonsil niestety przeważnie wypada słabo...
Mimo wszystko jako humanista i czlowiek z natury ciekawy mam ochotę na eksperyment ;D Mam na stanie dość rzadkie głośniczki Tonsil GDN 20/60/29 z polipropylenową membraną :
http://www.unifirm.sk/pages/repro/nizton/206029.html
Kiedyś jeździły u mnie w aucie a teraz stoją w bardzo solidnych i brzydkich skrzyniach z 30mm płyty wiórowej na strychu (z czasów eksperymentów z podwójnym subem/podstawką pod moje poprzednie monitory). Może dorzucić jakąś kopółkę i zrobić z tego 2drogi w ramach eksperymenu "jak nie powinno się robić kolumn"? ;)
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 30-05-2008, 22:20
Krs47 - nawet przyjmując, że jesteś humanistą, to na forum miłośników audio. Twoja niewiedza jest niewybaczalna :)
Co rozumiesz pod pojęciem że głośniki TONSILa od strony technicznej wypadają słabo??? Tylko nie pisz farmazonów o przestarzałej technologii produkcji nabigunnika bo się ześmieję ze śmiechu ;)
Przestarzałymi to mozna nazwać ScanSpeaki produkowane w Chinach po 750 zeta za sztukę, które za taką cenę powinny oferować kosmiczną technologię, a nie są nawet odrobinę innowacyjne.

10 razy tańsze TONSILe są w swojej cenie bardzo nowoczesne, a co ważniejsze dla nas łatwe w zastosowaniu, a więc praktyczne w konstruowaniu DIY.

Są to głosniki przewyższające klasą Vify TC. Mają poziom VIF PJ (taka wersja Vif na odlewanych koszach z membranami z polipropylenu, które były stosowane np. w kolumnach Shan Aztec).

Te głośniki (przypominam, że mówię tu o GDN16/50/5-GTC16/40/1 i GDN13/40/8-GTC13/40/1 oraz ich wersje GDN13/40/2) mają membrany z polipropylenu utwardzanego (chodzi o te z szorstką powierzchnią membrany), gumowe zawieszenia i całkiem spory jak na tę wielkość, układ magnetyczny zapewniający indukcję w szczelinie ponad 0,85 Tesli.
Blaszany kosz nie wymagający podfryzowania (przydatne w DIY) ma jeszcze taką zaletę, że nie pęknie podczas dokręcania, jak to się może stać z koszami z ABSu.

Głośniki, o których mówię były wykorzystywane w wielu kolumnach np. Heco, Denon, Totem i Opera. W tym Heco i Denon były produkowane w całości przez Tonsil.





Natomiast co do możliwości dawania czadu - Savage - bardzo wątpię. Te głosniki polecam do konstrukcji dobrze brzmiących zestawów domowych z czytelną średnicą i punktowanym basem, w połączeniu z niedrogimi kopułkami.

Do "dawania czadu" trzeba głośników estradowych o znacznie bardziej wyśrubowanych parametrach. Chyba że masz coś innego na mysli?
Wytrzymałość mocowa głośnika w paśmie mierzonym to 40-50W mocy ciągłej. A to ile  rzeczywiście zniesie zależy od rodzaju obudowy i rodzaju zwrotnicy. Oraz od tego czy masz dobry wzmacniacz, który nie będzie przesterowany.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Savage w 30-05-2008, 22:51
Dzięki za odpowiedź Qubric.
Żadne tam estradowe. :] Bez przesady, nie o to mi chodzi. Tzn czy jak podłącze takie 2 głośniki równolegle, to wytrzymaja te 100W? Będę mógł wycisnąć z nich te 100W w sinusie? Wzmacniacz muszę mieć naturalnie sporo większy żeby mieć ten ładny sinus na wyjściu, a nie jakiś przester i przewalające się wątki.
Chodzi mi o zwykłe warunki domowe, jak mi się jakiś utwór spodoba i będę chciał sobie głośniej posłuchać, żeby nie było tak, że mi cewki wyplują, albo nawet spalą:/. Jakbym wyciągnął te 80W na czysto to by było już bardzo dużo. Specem nie jestem dlatego pytam CIebie i innych, pozatym nigdy nie słyszałem tych głośników.
Z tą mocą to jakieś porównanie by się przydało :), nie wiem co tu przytoczyć, uda mi się wycisnąć tyle co z altusów 200, łącząc 2 takie głośniki(chodzi mi o jakiś przykład). I tak jak mówiłem chodzi mi tylko o słuchanie w domu.
I ostatnie jakbym zastosował 2 takie głośniki na kolumnę to jaką efektywność mógłbym uzyskać przy 1W?
Z góry dzięki:)
Pozdrawiam
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 31-05-2008, 00:09
Qubric owszem w swojej cenie Tonsile to bardzo dobre głośniki, jednak nie zgadzam się z tym co mówisz o ich zaawansowaniu technologicznym. W porownaniu do chociażby Seasa ER18RNX, na którym obecnie słucham Tonsile SĄ przestarzałymi głośnikami. Wyżej wymieniony Seas za około 260zł oferuje większość obecnie dostępnych technologii. Odlewany, aluminiowy kosz z aeordynamicznym użebrowaniem ułatwiający przepływ powietrza za głośnikiem, wentylacja cewki pod dolnym zawieszeniem, pierścień faradya w napędzie, 6mm Xmax, niskostratne zawieszenie górne - tego w wymienionych przez Ciebie Tonsilach nie uświadczymy. Możesz mówić, że to marketingowe bzdury i że to wszystko już było ale trzeba jeszcze umieć poskładać to do kupy. Rezultatem zastosowania nowoczesnych technologii i znakomitej jakości wykonania Seasów (nadal robione w Norwegii) są ich znakomite wyniki w testach zniksztalceń liniowych i nieliniowych, testach Klippela oraz niemal doskonała powtarzalność parametrów (z tym Tonsil ma spore problemy).
Wszystkie wyżej wymienione rozwiązania stosuje również Scan Speak (oraz kilka własnych patentów) i jego przetworniki również wypadają znakomicie w testach (właściwie to zwykle najlepiej). Cena Scan Speaków to już inna historia ale naprawdę poza kilkoma wyjątkami płaci się za naprawdę bardzo dobre głośniki. Spójrz np. na Zapha, który bardzo lubi tanie konstrukcje i nie znosi przepłacać. Jak chciał zrobić bezkompromisową konstrukcję  też wybrał Scany... Z resztą to co na papierze moim zdaniem jednak wychodzi w odsłuchach, Scany i Seasy mogą grać znacznie głośniej bez słyszalnych znieksztalceń od tańszych głośników podobnych rozmiarów, nie wspominając już o dynamice.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 31-05-2008, 00:25
Swoją drogą Tonsile interesują mnie nie ze względu na wierność reprodukcji. Neutralnie grające kolumny już zbudowałem i w przyszłości zamierzam nadal podążać tą drogą a Tonsili chciałem posłuchać ze wzgledu na ich ciekawe i subiektywnie odbierane jako przyjemne brzmienie. Miałem kiedyś małe monitorki Wharfedale na polipropylenowej trzynastce Tonsila i grało to właśnie tak przez Was zwanym "organicznym" środkiem. Moim głównym celem nadal pozostaje dążenie do uzyskania jak najwierniejszej reprodukcji a Tonsil to sentyment i "coś innego" :)
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 31-05-2008, 07:42
Savage - 80W bez problemu z pary GDN13/40/8 lub 16/50/6 równolegle ale przy 4 omach (chyba że kupisz gdzieś wersje 15 omowe). Sądze że z obudową i filtrem nawet 100 W i ze 200 w impulsie.
Z tym że w głośniku te 100 W to nie jest sinus mocy ciągłej - to nie wzmacniacz. Jest to moc podana chyba na szumie różowym, którą głośnik wytrzymuje przez określoną ilość godzin i przez określoną ilość włączeń i wyłączeń. Na stronie internetowej Pro-Tonsil jest gdzieś podana norma mocowa (przy którymś głośniku nie pamiętam GDN17/100 czy 20/100). Ogólnie jest bardzo podobna do normy VIFy albo nawet trochę ostrzejsza.


Wymienione TONSILe nie dadzą tektonicznego basu. Za małe jest w nich wychylenie membrany i moc układu napędowego. Oczywiście gdyby było większe wychylenie i większy układ magnetyczny, to głośnik nie mógłby być tak prosty jak jest i nie posiadałby prawdopodobnie możliwości liniowego przenoszenia w tak wysokim zakresie - a w każdym razie byłoby to trudne do wykonania, bo silny napęd łatwiej pokonałby sztywność membrany i uwidoczniłyby się silniejsze rezonanse w wysokim zakresie częstotliwości. No i nie kosztowałyby wtedy 75-85 złotych.

W układzie 2,5 drożnym na tych głośnikach da się uzyskać dobrze punktowany i obecny bas. Ale nie będzie tąpnięć i spektakularnych podmuchów z basreflexu. Odpowiednio wysoko strojona obudowa BR oczywiście podniesie wytrzymałość mocową. Dodatkowo zwiększa na basie moc przenoszoną bez zniekształceń (da się uzyskać kilkanaście – kilkadziesiąt Watów co w głośnikach tej wielkości jest już bardzo zadowalającym osiągnięciem). Ale trzeba ja bardziej wyłożyć za głośnikiem materiałem stratnym, żeby zachować przyjemnie brzmiący impuls. W każdym razie nie polecam forsowania tych głośników basem i wydobywania go na siłę – zresztą do tych zawodów nie polecam żadnego głośnika tego rozmiaru bo zdolności odtwarzania basu zalezą znacznie bardziej od wielkości membrany niż od jej wychylenia. Poprawny i niski bas to tylko z dużego głośnika można wycisnąć.

Dlatego te 100 W to nie będzie tyle co z Altusów :))) Bo Altus je przetwarza je przy 93db efektywności a te głośniki przy 88db (za filtrem dwa takie dadzą efektywność w zalezności od rodzaju zwrotnicy pewnie około 89db - sądzę że nie więcej :))) Za to zejście na basie będzie podobne.
Z tym że przy takiej samej mocy podanej na głośnik większa membrana powinna przetworzyć ją z mniejszymi zniekształceniami. I właśnie z powodu takich różnic, moc głośnika nie niesie ze sobą żadnych informacji o jego brzmieniu, głośności czy  nawet rzeczywistej wytrzymałości w warunkach eksploatacji.

W miarę możliwości postaram się zamieścić wykresy z symulacji układów 2.5 drożnych na tych TONSILach






Krs47 – Wiec kup scany czy seasy i załóż o nich wątek. Będziesz tam pisał o tym, że słuchasz odlewanych koszy, pierścieni faradaya i niskostratynych zawieszeń (nawiasem mówiąc TONSIL tez ma w ofercie głośniki z odlewanym koszem, niskostratnym zawieszeniem i wentylowanym układem magnetycznym w dodatku o indukcji w szczelinie większej niż wspomniane seasy za mniej niż połowę ich ceny i to bez potrzeby wypychania szczeliny pierścieniami faradaya).

A ten wątek jest o konstrukcjach na Tonsilach - na których za cenę jednego seasa można zbudować połogową kolumnę przenoszącą od 40Hz z efektywnością 87-88db. W dodatku głośnikach, które dadzą się ciąć przy 3-4khz bez potrzeby stosowania skomplikowanej filtracji.

Ów organiczny środek polega na tym, że większość głośników tej wielkości powyżej częstotliwości 2khz produkuje już sporo rezonansów od łamania się membrany. A polipropylenowe TONSILe mają ten zakres wygładzony na tyle, że można go wyciągnąć do 3-4khz z równym przenoszeniem (czyli właśnie wiernym), bo rezonanse są dobrze stłumione. Te membrany mają dobrze dobrane proporcje stratności do sztywności. Nierównomierność widać na charakterystyce wodospadowej (było gdzie o tym w watku na AS o klonowaniu TOTEM MITE).






PS. I nie polecam patentu jaki zrobił Lancaster. Czyli łączenia 16cm głośnika bez filtru górno zaporowego. Choćby dlatego że głośnik może zostać przeciążony i zniszczony mocą podawana ciągle na wyższych częstotliwościach. A poza tym każdy głośnik tej wielkości gra lepiej kiedy zostanie niżej odcięty. Te same GDNy potrafią zagrać jeszcze lepiej jeśli połączymy je z kopułkami przycięciu 2-2,5khz. Tyle że wtedy trudno będzie znaleźć kopułkę wysokotonową zdolną wyplenić ten zakres bez przeciążeń i produkowania dużych zniekształceń harmonicznych. Ale oczywiście potencjał w tych głośnikach jest również i taki o czym pisałem już wcześniej – dawno temu łączyłem GDN16/40/6 z KT28 tyle że wielu zainteresowanym stosowaniem tanich głośników takie zestawienie nie spodoba się ze względu na ogólny koszt.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Savage w 31-05-2008, 09:39
No to wszystko wiem! Naprawdę dzięki:). Mam już teraz jakieś konstrukcyjne.
I mam ostatnie krótkie pytanie czy taki stx  http://www.stx.pl/index.php?vMenu=2&vMenuItem=0&vSubPage=489&vItemDB=itemdb
albo taki  http://www.stx.pl/index.php?vMenu=2&vMenuItem=0&vSubPage=488&vItemDB=itemdb
 może konkurować z tymi tonsilami?(oczywiście biorąc tonsile o podobnych rozmiarach)
Bardziej interesuje mnie zdanie o tym pierwszym, alle o 2 też bym chętnie się coś dowiedział.
Pozdrawiam
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 31-05-2008, 12:47
Qubric na Seasach już zbudowałem i założyłem o tym wątek ;) Jestem bardzo zadowolony z tych kolumn, jednak nie przyszedłem do tego wątku żeby je chwalić i jechać po Tonsilu. Tak jak napisałem wyżej chciałbym spróbować zrobić coś z posiadanych Tonsili GDN 20/60/29. Mam do nich bardzo solidną obudowę o objetości 46 litrów (może pracować jako zamknięta o QTC 0.71lub z BR strojonym na około 30Hz). Membrany tych Tonsili wyglądają tak samo jak we wspomnianych przez Ciebie trzynastkach. Nie wiem tylko jak to ciąć, 20cm głośnik ma bardzo słabe charakterystyki kierunkowe w zakresie wyższej średnicy a Tonsilowskie kopółki poniżej 3kHz raczej nie schodzą. Może rzeczywiście przyciąć go wysoko, ludzie słuchają klonów Proaca 2.5 z 18-tką ciętą na 3kHz i są zachwyceni a akurat ten głośnik Scana kiepsko radzi sobie w tym zakresie.
W każdym razie jestem tu bo CHCĘ budować na Tonsilach i chetnie posłucham Twojej opini na temat takiej 2drożnej konstrukcji z 20-tką na dole i środku :)
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 31-05-2008, 12:54
Btw. jako ciekawostkę dodam, że w mojej konstrukcji na Seasach 27TBFC/G jest cięty na 1550 Hz i naprawdę nie ma z tym żadnego problemu. Ten gwizdek jest niesamowity ale nie chcę go łączyć z Tonsilami, bo chciałem zrobić w 100% polską konstrukcję, w dodatku Seas znacznie podniósłby koszt całości.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 01-06-2008, 08:49
Ten seas 27TBFC/G faktycznie niektóre parametry ma niesamowicie wyśrubowane. Choćby indukcja w szczelinie 1,8T daje pogląd na klasę głośnika. Trochę źle wygląda charakterystyka powyżej 15khz – ten spadek przenoszenia. Co prawda wątpię by głośnik tego rozmiaru potrafił wypełnić pasmo od 1500hz (mierzyłeś ten podział czy taki wyszedł z symulacji czy tylko obliczeń filtra na obciążeniu rezystancyjnym?). A każdym razie jest to jakaś alternatywa dla nadmiernie drogich ScanSpeaków, która za przyzwoite pieniądze (Polink ostatnio obniżył ceny Seasów choć wątpię w to ze one są z Europy – może tutaj pakowane ;) oferuje bardzo dobre możliwości i przyzwoite brzmienie.

Co do tego GDN20/60/29 to Ci nie pomogę. Pamiętam że był taki głośnik ale chyba miał gładką membranę i wklęsłą nakładkę przeciwpyłową. Stosowany w jakimś zestawie przed serią Maestro – bardzo krótko. W każdym razie takie podróby widziałem później oznaczone tak samo, robione przez jakąś chińszczyznę (brakowało tylko napisu TONSIL). Jeśli to ten głośnik o którym myślę to pracował chyba w układzie 3 drożnej podłogówki. Obok niego był jeszcze GDN20/60/15 lub 11 wymieniany w katalogu jako polipropylenowy z wypukła nakładką. Głośnik o takim samym oznaczeniu stosowano w Perfect150 ale membrana była papierowa. Tam głośnik pracował z kopułką średniotonową GDMK11/60/3 podobno przy podziale 2,5khz.

W każdym razie w tym wątku poruszyć chciałem tylko konstrukcje na dwóch pokazanych na zdjęciach Tonsilach i możliwości ich wykorzystania w DIY.






Savage – w STXach ci nie pomogę. Te które spotkałem wyglądały znacznie lepiej niż grały. Natomiast ich nowe głośniki wyglądają  jeszcze lepiej ale na razie tylko na rysunkach w Internecie. Przy takich parametrach jak podane dla głośników z linku to basu one mieć nie będą wcale. Ale przypuszczam że te parametry są pobożnymi życzeniami firmy, bardziej niż rzeczywistością. Przy takiej cenie możesz je śmiało kupić ;) Jak nie zagrają, zrobisz z nich przycisk do papieru na biurko :)))

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 01-06-2008, 10:32
krs, w zeszłym roku na audioszołku wystawiala sie jakas polska firma i prezentowali zestaw na 20cm tonsilu - wygladało to trochę jak paczki AN.....grało bardzo fajnie.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 01-06-2008, 10:39
Qubric nie chcę Ci zaśmiecać wątku o Tonsilach Seasami, więc napiszę jeszcze kilka zdań i śmigam ;)
27TBFC/G gra u mnie od 1500 Hz i naprawdę nie ma problemu z wypełnieniem pasma ani z wytrzymałością mocową. Tutaj jest zwrotka, na której budowałem:

http://www.geocities.com/woove99/Spkrbldg/ER18RNX_2Way.htm

Mniej więcej w środku tekstu jest wersja z 27TBFC/G, z której korzystam, a tutaj są symulacje wytrzymałości mocowej gwizdka przy takim podziale:

http://www.geocities.com/woove99/Spkrbldg/jays_blog.htm

Jak ociekawostkę dodam, że Mark K. używał gwizdka Dayton RS28 z wooferem RS225 od 1200 Hz :) Oczywiście w tym wypadku występowały już ograniczenia w głośności odsłuchu ale Mark twierdzi, że dawał radę.

http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/RS225_RS28A_updates/dayton_reference_rs225.htm

Ludzie boją się niskich podziałów, jednak dają one sporo korzyści. Charakterystyki kierunkowe się poprawiają, midwoofer zdecydowanie mniej śmieci a wyższa średnica z dobrej kopółki to zupełnie inna bajka niż z 18cm midwoofera. Wiadomo, że 2drożny monitor na pojedyńczej 18-tce ma swoje ograniczenia ale osobiście jestem bardzo pozytywnie zaskoczony możliwościami ER18RNX/27TBFCG. To kombo potrafi zrobić więcej hałasu niż niejedene 2,5drożne kolumny zachowując przy tym neutralne brzmienie bez wyostrzania wraz ze wzrostem głośności i bez śladów kompresji (właśnie tutaj wychodzą te wszystkie techniczne "bajery":)). Co do klapniętej najwyższej oktawy szczerze mówiąc jeszcze tego nie zauważyłem w odsłuchu, nie wiem czy w ogóle coś słyszę powyżej 16kHz :)

Co do Tonsili GDN20/60/29 to rzeczywiście mają wklęsłe nakładki przeciwpyłowe. Jestem raczej przekonany, że mam oryginał, gdyż głośniki kupowałem jeszcze w latach 90-tych w sklepie Tonsila ;) Głośniki raczej wyglądają na basowce i w dodatku mają niewygodne paramtery do strojenia, więc chyba sobie odpuszczę dalsze eksperymenty. Może jeszcze coś zbuduję na omawianych w tym wątku 18-tkach. W każdym razie nie będę już tu śmiecił, dopiero jak będę miał coś do dodania w kwestii głównych bohaterów wątku będę się włączał do dyskusji.

Btw. na głośnikach Seasa mam napisane "made in Norway", jeśli Seas wstawia kit to bardzo nieładnie z ich strony ;)
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: piotrsz w 02-06-2008, 13:04
Alu Seasa mają na końcu opadającą charakterystykę, bo do samego końca (20kHz) ich charakter pracy jest tłokowy.

Skorygować to można bez problemu elektrycznie. Z tym, że ja po takiej korekcie w projekcie 2-drożnym (L18RNX/P+29TAF/W) i 2,5-drożnym (2*L18RNX/P + najnowszy Seas DXT) nie byłem w stanie usłyszeć znaczącej różnicy (no minimalna była ale naprawdę mała). Powyżej 16kHz naprawdę jest już niewiele w klasyce, jazzie.

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 02-06-2008, 13:13
piotrsz, powyzej 16K to jest niewiele gdziekolwiek w muzyce :)
Pisk montora ma zdaje sie 15K - jak ktos potrzbuje zwetyfikowac. Pekusja konczy prace przy 12,5KHz z tego co pamietam, wyzej gra juz chyba tylko trójkąt....tam to chyba ok tych 16K i koniec muzy a wkrótce potem koniec granicy slyszalności :)
Jedno co to ch-ka opadajac potrafi zakręcić faza - a to śmiem twierdzić slychac - alu seasy pod tym względem sa dla mnie bardziej niż OK,a  ew. korekte wprowadzam strojac całosc zestawu tak by góra miala prawidłowy balans z resztą pasma a nie "sama z siebie" słuchajac tweetera solo.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: szwagiero w 02-06-2008, 14:07
>> lancaster, 2008-06-02 13:13:53
>piotrsz, powyzej 16K to jest niewiele gdziekolwiek w muzyce :)
>Pisk montora ma zdaje sie 15K - jak ktos potrzbuje zwetyfikowac. Pekusja konczy prace przy 12,5KHz z tego co >pamietam, wyzej gra juz chyba tylko trójkąt....tam to chyba ok tych 16K i koniec muzy a wkrótce potem koniec granicy >slyszalności :)

Trójkąt trochę dalej ale to raczej jego tony harmoniczne, podobnie jak np. talerzy... co ciekawe, jeszcze dalej lecą skrzypce i klawesyn.

Pzdr,
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 05-06-2008, 22:32
Nie no, chyba harmoniczne instrumentów sięgają powyżej 15kHz. Ale mniejsza o to, można połączyć Tonsile z Seasami Kt27 – są dwa razy droższe od kopułki Tonsila ale mają nieco niżej rezonans Fs, co może mieć pozytywny wpływ na brzmienie i pozwolić na odrobinę niższe cięcie pasma głośnika wysokotonowego.
Ja się jednak skupiam na konstrukcji w całości na Tonsilu, ze względu na niską cenę tonsilowskich kopułek.



Oto koncepcja dużej 2,5 drożnej kolumny głośnikowej na 2x GDN16/50/6 oraz GDWK10/80/19. Podział przy 3kHz. Głośniki w ustawieniu klasycznym – od góry: wysokotonowy-niskośredniotonowy-niskotonowy.
Wspólna komora dla obu głośników - niskotonowego i niskośredniotonowego. Objętość 45 litrów otwór BR średnicy 80mm rura długości 14-15cm. Co odpowiada strojeniu na około 42Hz.

Wg symulacji efektywność średnia na poziomie 89-90db (4om). Poniżej 400Hz następuje wzrost ciśnienia – ale to jest prawdopodobnie efekt uwzględniania baffle-step. Można założyć ze kolumny nadawać się będą do pracy w oddaleniu od ścian. W takim razie otwór BR można wyprowadzić na tylnej ścianie.
W paśmie przenoszenia nie będzie tektonicznego basu. –3 db wypadnie w okolicach 40Hz. Całe pasmo mieści się w przybliżeniu w przedziale +/-2db.
Impedancja w okolicach pasma podziału rośnie do około 25om i przebiega dość łagodnie.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 14-06-2008, 05:43
Zdjęcie Denon SC 600 S. Czyli dwa razy GDN13/40/8 oraz GDWK11/100 (foto chyba z jakiegos rosyjskiego sklepu internetowego z używanym sprzętem).
Te głosniki dobrze się scalają także z droższymi kopułkami np. z Seasami.
 
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 14-06-2008, 06:12
szwagiero, leca lecą ale standard CD i tak je tnie przy 20K :) ...a wczesniej to chyba nawet ucho cos tam pominie ?;) Przynajmniej u mnie do 20K nie jest tiptop....kiedyś(moze trzeba powtorzyc:)) badalem sluch i wypadlo to dosć dziwnie np słabiej słysze 15K, a potem 18 znów lepiej. Moze za duzo monitora :)  
Domyslam sie ze problemem moze byc jakieś "krecenie fazy" przy wcześniejszym opadaniu ch-ki, bo co do samego pasma to nie mam złudzeń.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: cadam w 15-06-2008, 13:26
Posiadam własnoręcznie zbudowane kolumienki zamknięte na polipropylenowych GDN 13/40/10 8om.
Głośniki świetne, szczególnie bas mi się podoba choć nie schodzi nisko.

Zmierzyłem Fs wymienionego głośnika i wyniosło 63Hz. W katalogu podają 56Hz. - kiepsko
Jeśli wznowią produkcję większych od 13-tek głośników z Maestro to z chęcią coś na nich zbuduję.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 16-08-2008, 20:29
W „wygrzanym” i bez obudowy??

W starej Vifie TC14 też podawano fs = 53Hz. Mimo że nawet z dobrze podmalowanego wykresu impedancji widać że rezonans leży bliżej 60hz.

Poza tym GDN 13/40/10, poza materiałem membrany, ma niewiele wspólnego z głośnikami o których tutaj piszę. Więc nie mąć.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Savage w 23-08-2008, 12:45
WItam
NIe chce zakładać nowego wątku, a mam dość pilne pytanie.
Mam 2 głośniki 16cm ale mają one rózne parametry T-S w tym fs także, i moje pytanie mogę to wsadzić w jedną komorę? Czy robić dwie oddzielne? Teoretycznie to chyba będę miał problemy jak upakuję 2 różne głośniki w jednej komorze. Czekam na waszą odpowiedź wystarczy tak lub nie:)
Pozdrawiam
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 20-10-2008, 16:18
Wersja Sonaty/Denon 160 dla zwolenników lepszych wysokotonowców
Dwa GDN 13/40/8 pracują we wspólnej komorze o objętości 25 litrów. Tunel B-R o powierzchni 37,4cm2 i długości 16cm -strojenie ok. 48hz.
Wysokotonowy Seas 27tffc podział około 2,5khz. Głośnik niskotonowy powinien także wpływać na kompensację baffle-step przez podniesienie charakterystyki wypadkowej poniżej 400hz.

Zwrotnica do 2 X GDN 13/40/2 + SEAS 27TFFC

+/----3,9mH--,----------,
                     |            |
                 12uF    GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/----1,2mH--,----------,
                     |            |
              16,4uF    GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/-2,2om--6,8uF--,--22uF--1,8om--,
                            |                         |
                      0,22mH               27TFFC
                            |                         |
-/--------------------\'---------------------\'

W Denonach 600 głośnik niskotonowy miał dodatkowy magnes przyklejony w odwrotnej polaryzacji do nabiegunnika. Prawdopodobhnie w celu zmniejszenia dobroci Qts i wyrównania jej po obciążeniu cewką o wyższej rezystancji, z głośnikiem nisko-średniotonowym.

GDN13/40/8 jest wersją GDN13/40/2 z okrągłym koszem niewymagającym podfrezowania.

Obudowa wymaga starannego wytłumienia watą lateksową głównie za głośnikami z pozostawieniem wolnej przestrzeni wokół wlotu portu B-R. Można także zastosować większy port o pow. 70cm2 gięty - np. Visatona i oczywiście odpowiednio dłuższy.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 20-10-2008, 16:27
schemat się rozjechał - może jeszcze raz:

Zwrotnica do 2 X GDN 13/40/2 + SEAS 27TFFC

+/----3,9mH--,----------,
                     |            |
                 12uF     GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/----1,2mH--,----------,
                     |            |
                16,4uF   GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/-2,2om--6,8uF--,--22uF--1,8om--,
                            |                         |
                        0,22mH             27TFFC
                            |                         |
-/--------------------\'---------------------\'
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 20-10-2008, 16:37
w takim razie opisowo:
Gałąź niskotoowa:
szeregowo z głosnikiem cewka 3,9mH; równolegle z głosnikiem kondensator 12uF
Gałąź nisko-średniotonowa
szeregowo z głosnikiem cewka 1,2mH; równolegle z głosnikiem kondensator 16,4uF
Gałąź wysokotonowa:
szeregowo z głosnikiem rezystor 2,2om następnie kondensator 6,8uF; za nim równolegle  z głosnikiem cewka 0,22mH; dalej szeregowo z głosnikiem kondensator 22uF i rezystor 1,8om.

Rezystory powinny miec zapas mocy 20W a wszystkie cewki powinny byc niskorezystancyjne.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 20-10-2008, 16:48
qubric cholera, trochę wymięklem :)
Nie no fajnie, wsyztsko super i sie ciesze. Seas byl mierzony w tej konfiguracji ?

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 20-10-2008, 17:40
Tylko symulowany. A co się tak cieszysz fanie pojedynczego głośnika w desce od prasowania? :)

Dokładnie to był SEAS KT27 bez puszki rezonansowej. Nie jest potrzebna bo jego rezonans w okolicy 1200hz leży o –30 db poniżej SPL
Ale bardzo dobrze się skleja z tymi Tonsilami. Także jakby ktoś miał ochotę to może sobie zrobić z nim także Super Totem Mite o bardzo liniowej charakterystyce. Wtedy obudowa nieco mniejsza około 9-10 litrów do jednego GDN 13/40/8 lub GDN 13/40/2 w wersji 8om.

W układzie 2,5 drożnym można też dać większą cewkę (w Sonatach była 4,7mH) i obniżyć jeszcze całe pasmo wtedy basu jest subiektywnie więcej. Minus konstrukcji 2,5 drożnej polega na pewnych problemach z fazą.

Ale jakby ktoś chciał skopiować Staffy, to też radzę łączyć z Seasem. Wtedy unikamy już pasma większej nierównomierności charakterystyki GDN 13/40/2 zwłaszcza pod kątami. Cewka dla pojedynczego głośnika pomiędzy 1,5 a 1,8 mH.




PS. Właśnie – Lancaster, Mite był bardzo szczegółowo omówiony przed klonowaniem. A o Staff prawie zupełna cisza...
Masz może jakieś informacje na jego temat? Zwrotnica objętość (o ile kojarzę to 20 litrów strojone na 38hz)?
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 20-10-2008, 17:52
:))))) hehehehe, a bo wiesz...taka konstrukcja nie zagra może jak jakiś Lowther, Supravox czy inny PHY ale majątku nie kosztuje, bardzo lubię Tonsile pp no i do tego miło widziec jak ladnie to opisujesz :)
Kilka latek sluchalem na glosniku tonsilowskim, mając jednoczesnie weglowego skana w nielasce :)

O Staff nie mam żadnego info niestety. Ludzie często pytaja, na razie jednak nikt się nie porwał na ten projekt.
Wiem tylko(a w zasadzie nie wiem, tylko czytalem na stronie Totema swego czasu) ze są tam filtry 2 rzad elektryczny w obu galęziach.

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-10-2008, 11:55
Skoro się podobało Lancasterowi, to teraz inny projekt oparty na zestawie Tonsil Fanta 70 z lepszym głośnikiem wysokotonowym

Głośniki to niskotonowy Tonsil GDN 16/50/6 –8om i wysokotonowy Seas 27TFF
Obudowa objętość netto 24 litry strojona do ok. 45hz – port B-R o średnicy 70 mm i długości 18cm. Obudowa słabo wytłumiona za głośnikiem. Przestrzeń przy wlocie B-R niewytłumiona.

Gałąź niskotonowa zwrotnicy:
Szeregowo z głośnikiem niskotonowym – cewka 1,8mH
Równolegle z głosnikiem niskotonowym układ RC – kondensator 13,4uF+ rezystor 3,9om
Cewka niskorezystancyjna

Gałąź wysokotonowa zwrotnicy
Szeregowo z głośnikiem wysokotonowym – rezystor 2,7om dalej kondensator 6,8uF
Za nim równolegle z głośnikiem wysokotonowym cewka 0,22mH
Dalej szeregowo z głośnikiem wysokotonowym – kondensator 18uF dalej rezystor 3,3om.
Rezystory z zapasem mocy - 20W

Podział pasma wystąpi w okolicy 2,5kH. Spadek charakterystyki przenoszenia o –6db wystąpi przy 45Hz.

Można zaprojektować mniejszą obudowę podstawkową o objętości 18 litrów strojona na ok. 47hz rurą B-R o średnicy 52mm i długości 15,5cm. Wtedy spadek charakterystyki przenoszenia o –6db wystąpi nieco powyżej 50hz.
Ilość wytłumienia za głośnikiem należy dobrać doświadczalnie.

W obu przypadkach bas z takiej kolumny nie będzie potężny. Odpowiedź impulsowa będzie dobra ale z mocą na basie nie ma szaleństw (stosunkowo małe jest wychylenie liniowe tego GDN). Ustawienie w pobliżu ściany powinno zwiększyć jego ilość dlatego przy takim założeniu wyloty B-R powinny się znaleźć z przodu obudowy.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 23-10-2008, 12:10
Qubric, zastanawia mnie dlaczego Tonsil daje dwa rezystory szeregowo w filtrze tweetera(jak rozumiem ten 3,3om tez jest szeregowo ?)
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: p.f.pawlikowski w 23-10-2008, 12:15
Witam

Nie chciałem tworzyć nowego tematu, więc odezwę się tutaj licząc na pomoc ;)

Znajomy ostatnio kupił kolumny, niby produkcji Tonsila (model Maestro I) końca lat 90 tych, ale na rynek zachodni. Brak jakich kolwiek danych, do tego dziwne przetworniki basowe. Sprzedający twierdził, że bezpośrednio od Tonsila je dostał, choć niskotonowe wyglądają jak nie tonsilowe, do tego jakby po tuningu... nawet membrana jest czymś powleczona...

Ktoś kojarzy te niskotonowce?
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: p.f.pawlikowski w 23-10-2008, 12:15
.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-10-2008, 12:35
Lancaster – chyba się nie zrozumieliśmy. To nie Tonsil tak daje, to jest moja zwrotnica. Obliczona z symulacji. Przecież nie wstawiłbym nowego głośnika do zwrotnicy Tonsila.

Rezystor szeregowo przed głośnikiem zmienia parametry impednacyjne głośnika „widziane” przez zwrotnicę, a wiec zmienia wypadkową charakterystykę zwrotnicy połączonej z głośnikiem.
Rezystor przed zwrotnicą natomiast obniża całe pasmo wysokotonowe w miarę równomiernie. Takie rozłożenie rezystorów jest po to by zachować jak najbardziej symetryczny przebieg fazy impedancji w obu gałęziach zwrotnicy. Oczywiście takie same efekty można zapewne uzyskać dzielnikiem rezystorowym L oraz zmianą wartości cewek i kondensatorów, ale ja stosuję w projektach wyłącznie cewki z szeregu znamionowego i nie zakładam także w gałęzi wysokotonowej składania kilku kondensatorów. Wiec dostosowuje „widziane” przez zwrotnicę paramerty głośnika drugim kondensatorem. Po prosty tak wychodziło najbardziej liniowo, ale można cała rezystancję dać przed zwrotnicą i też się nie zmieni dramatycznie przebiegu.




Przykładowo załączam schemat zwrotnicy Tonsila ZGC-60 – konstrukcji starszej i na innych głośnikach niż Fanta i Sonata.
Oraz schemat Tonsil Maestro II 130 – konstrukcji 3 głośnikowej ale 2 drożnej (pierwsza Maestro wersji I 130 były konstrukcją 2,5-drożną).
W obu jest tylko rezystor przed zwrotnicą i w zasadzie do takiej konfiguracji należy zmierzać (oczywiście po drodze w filtrze zawsze znajdzie się jakaś rezystancja pasożytnicza).









PS. Pawlikowski – te głosniki wyglądają na papierowe – dlatego są powlekane. Też nie widziałem takich Tonsili. W Maestro I 130 były dwa GDN 13/40/10 z membraną polipropylenową.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: Gabriel w 23-10-2008, 12:50
Odpowiadasz na wpis
>> p.f.pawlikowski, 2008-10-23 12:15:36Taki wygląd to wpływ czytania forum o tematyce audio :)))A tak na poważnie jeżeli na głośniku pod doklejonym magnesem jest nadruk - model to nie ma problemu w odszukaniu  dokładnych danych jeżeli jest to głośnik Tonsilu.
Wyszukiwarka grafiki Google znalazła model Maestro 2 nie wiem jak wygląda 1 ale tutaj masz zdjęcie 2-ki :
http://tnij.org/b0fl~~~~~~~~~~
Lancaster
12:10   "...zastanawia mnie dlaczego Tonsil daje dwa rezystory szeregowo w filtrze tweetera(jak rozumiem ten 3,3om tez jest szeregowo ?"Dodawanie do cewki głośnika (filtru) szeregowo wpiętego rezystora o dużej mocy i małej raczej wartości rezystancji najczęściej dąży do "przyciszenia" tego głośnika :)Dodawanie do cewki (transformatorka audio) równolegle wpiętego rezystora - głównie wpływa na wyrównanie charakterystyki częstotliwościowej tego transformatorka (cewki). Ma również wpływ na impedancję (rezystancję), jednak trzeba tutaj wspomnieć, iż rezystor ten jest skutecznie bocznikowany uzwojeniem transformatorka, często do masy.
*************************************************
Któryś z aniołów trącił mnie skrzydłem, chyba nawet za mocno..
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-10-2008, 12:51
Lancaster - zamiast 2,7 przed zwrotnicą Seasa i 3,3 za zwrotnicą, mozna dac jeden rezystor 4,7 przed zwrotnicą. Faza  impednacji bedzie nawet lepsza jedynie minimalnie podniesie sie charakterystyka przy 10Khz. Trzeba pamiętac że by rezystor byl wysokiej klasy - o niskiej indukcyjności oraz z duzym zapasem mocy - przynajmniej na 20W.
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 23-10-2008, 13:01
Qubric, moce rezystorów zwrotkach są rzeczywiście az takie potrzebne ??? Z tego co widziałem najczesciej ludzie dają 5W, a zdaraa sie i 1-2W ....kiedyś sprawdzałem przy okazji SS9900i podziału 2,5K 1 rzedem....rezystor metalizowany 2W nie grzal sie wogóle.
....moze jak ktoś ostro zestaw karuje....jaką on ma skutecznośc(zestaw) ?
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-10-2008, 13:16
Nie chodzi o grzanie się rezystora tylko o to ze powinien być większy niż moc szotowa, którą może przyjąć głośnik. W kopułkach wysokotonowych moc ciągła przed filtrem to 5-6W. Moc szczytowa to 7-15W. Warto więc dać rezystor większej mocy. Prawdopodobnie różnicy nie usłyszysz między rezystorem np. 8W a 15W.
Pewna firma - chyba włoska- o której konstrukcjach czytałem kiedyś i która wytłumiała obudowy gumą z ołowiem stosowała właśnie takie rezystory dużej mocy..

Rezystory można składać uzyskując większa moc i niższą rezystancję wypadkową. Ale tu sa podzielone opinie – jedni twierdzą, że dwa rezystory uśredniają swoją tolerancje parametrów a inni ze z powodu nierównomiernej zmiany parametrów ze wzrostem temperatury rezystancja wypadkowa też się będzie zmieniać bardziej niż w pojedynczym rezystorze.

Z moich doświadczeń wynika ze nie ma tu zauważalnego wpływu na jakość brzmienia – można więc łączyć dla większej mocy albo nie łączyć kondensatorów. Dla mnie wystarczający jest rezystor o mocy 10W i takie stosuje lub składam metalizowane po 4W. Różnice jeśli są to w zmianach dynamicznych których raczej trudno będzie zidentyfikować.

Ale w końcu jak ma być Hi-Endowo to musi być nadmiarowo :)))
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-10-2008, 13:18
średnia efektywność tej "Fanty 70" to około 86db. moc około 40-50W w impulsie do 80-100W
Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: w 23-10-2008, 14:16
No tak, mały błąd w nazwie - właściwa nazwa pierwowzorów tych kolumn to FANTAZJA.
Wersja 2-drożna podstawkowa o nazwie Fantazja 70 i mocy 50W widoczna jest tutaj:
http://unitra.eu.org/node/2636 i jest oparta na 4 omowym głośniku.

Ja opisałem podobny projekt na 8 omowym. 8 omowa wersja GDN 16/50/6 ma wyższe Qts niż wersja 4 omowa. Ale powinno się dać zrobić również wystarczająco zrównoważony zestaw w małej obudowie.

Jest także wersja 2,5 drożna Fantazja 100. Jest to dokładnie krajowa wersja kolumny budowanej przez Tonsila dla Heco. Ich efektywności są znacznie niższe niż podane parametry GDN 16/50/6.

Trzeba także wziąć pod uwagę że głośniki w tych zestawach mogły się różnić od obecnie oferowanych na stronie internetowej Tonsila GDN 16/50/6 – GTC 16/40/1. Symulacje do obliczeń zwrotnic oparłem o obecne wersje i podane parametry oraz zamieszczone wykresy charakterystyk.

Tytuł: Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach
Wiadomość wysłana przez: p.f.pawlikowski w 23-10-2008, 16:26
dziękuje za informacje ;) mam wrażenie, że to nie tonsilowy przetwornik, tylko ciekawe czyj....

ps. brak oznaczeń na nim...

pozdrawiam! ;)