Audiohobby.pl
Audio => DIY => Wątek zaczęty przez: Corvus5 w 27-12-2009, 22:35
-
Witam,
Myślę nad wykonaniem jakiegoś projektu DIY pod CAL. W związku z tym szukam odpowiednich konstrukcji razem ze schematem. Nie projektowałem wcześniej wzmacniaczy słuchawkowych, ale w związku z pewnym doświadczeniem z projektowaniem, mam z tym pewne wymagania i założenia:
- niewielka cena do ok 100zł za części, brak obudowy, nawet możliwy brak potencjometru do głośności;
- możliwe, że i tak sam zaprojektuję płytę w celu minimalizacji zbędnych impedancji, pojemności, itp. ale wstępnie myślę o wykorzystaniu uniwersalnej płytki;
- skupiłbym się na doborze dobrych wzmacniaczy, a mniejszą kwestię przykładał do superdrogich kondensatorów;
- projektować z myślę, że lepsze dwa kondensatory niż jeden duży ze względu m.in. na mniejsze ESR, lepszą dynamikę;
- nie mam dobrego rozeznania w klasach wzmacniaczy, ciekawa wydaje się klasa A single ended;
- odpowiednie założenia dla słuchawek niskoomowych: podejrzewam, że prędkość narastania napięcia ma tu małe znaczenie, a większe szumy prądowe, wydajność prądowa;
- nastawienie na czystość i wyrazistość góry plus cała reszta pasma, duża dynamika, przejrzystość, zero kolorowania i słodzenia, ma po prostu w najlepszy sposób sterować słuchawkami;
- docelowo jako DAC + preamp ma iść Beresford 7520B stage I gfmod, obecnie brak wyraźnej góry, jest rozsypana i chcę sprawdzić czy może inny amp coś zmieni;
- myślałem o wykorzystanie zasilacza z Beresa, ale on będzie go zasilał, chyba nie mam nic pod ręką na 12V;
- chcę badać wpływ zmiany parametrów całego wzmacniacza, np. elementów w sprzężeniu;
- elementy dostępne w polskich sklepach, np. Seguro, ew. TME.;
- później projekt płytki, czy przydaje się tu wprowadzenie płytki 4 warstwowej z 2 warstwami zasilającymi?
-
>Myślę nad wykonaniem jakiegoś projektu DIY pod CAL.
40 ohm to nie jest mało.
>W związku z tym szukam odpowiednich konstrukcji razem ze schematem.
opamp + komplementarny wtórnik emiterowy
>- możliwe, że i tak sam zaprojektuję płytę w celu minimalizacji zbędnych impedancji, pojemności, itp. ale wstępnie myślę o wykorzystaniu uniwersalnej płytki;
to nie układ w.cz.
- projektować z myślę, że lepsze dwa kondensatory niż jeden duży ze względu m.in. na mniejsze ESR, lepszą dynamikę;
nie zaszkodzi, ale to raczej drugorzędna kwestia w stpsunku od całego układu
>- nie mam dobrego rozeznania w klasach wzmacniaczy, ciekawa wydaje się klasa A single ended;
słaba kontrola basu (AFAIK)
>- odpowiednie założenia dla słuchawek niskoomowych: podejrzewam, że prędkość narastania napięcia ma tu małe znaczenie, a większe szumy prądowe, wydajność prądowa;
wydajność tak, wzm. napięciowe jest niskie więc szumy będą niezauważalne, SR nie musi być aż tak wysoki,
>- myślałem o wykorzystanie zasilacza z Beresa, ale on będzie go zasilał, chyba nie mam nic pod ręką na 12V;
własny, symetryczny
- później projekt płytki, czy przydaje się tu wprowadzenie płytki 4 warstwowej z 2 warstwami zasilającymi?
wystarczy jednostronna.
-
ze sie podepne pod temat, macie jakies pomysly na wzmacniacz do sluchawek 8ohm\'owych?
-
W wątku o wzmaku forumowym podawałem przykład: projekt 113 ze strony Roda Elliotta. Prosty i skuteczny.
K
-
>> Molibden, 2009-12-27 22:48:16
>>Myślę nad wykonaniem jakiegoś projektu DIY pod CAL.
>40 ohm to nie jest mało.
Nie zależy mi, by konstrukcja bardzo dobrze radziła sobie z 600 czy nawet 2000 ohm. Czy w takim razie można 32 ohmy w CAL uznać na jako konstrukcję niskoomową?
>to nie układ w.cz.
Ok, nie chciałem ograniczać dynamiki prądu, ale widocznie nie muszę się tym martwić
>>- projektować z myślę, że lepsze dwa kondensatory niż jeden duży ze względu m.in. na mniejsze ESR, lepszą dynamikę;
>nie zaszkodzi, ale to raczej drugorzędna kwestia w stpsunku od całego układu
Co jest kwestią pierwszorzędną?
>>- nie mam dobrego rozeznania w klasach wzmacniaczy, ciekawa wydaje się klasa A single ended;
>słaba kontrola basu (AFAIK)
Znalazłem bardzo ciekawy opis, wniosek o drugiej harmonicznej wyciągnąłem w tym samym momencie co autor, bardzo ciekawe. http://www.firstwatt.com/downloads/seclassa.pdf
Słaba kontrola basu to pewien problem, ale nie da się mieć wszystkiego i może dla mnie być.
>wydajność tak, wzm. napięciowe jest niskie więc szumy będą niezauważalne, SR nie musi być aż tak wysoki,
Co jest pretendentem do takiego zastosowania?
-
Podłączę się pod ten temat, mam nadzieje że autor nie ma nic przeciw. No więc też poszukuję ampa do niskoomowych słuchawek. Nie chciał bym na części wydać więcej niż 200zł.
-
na tej stronie http://sound.westhost.com/project113.htm
jest całkiem ciekawy projekt, w najbliższym czasie będę coś takiego tworzył do swoich grado. Na początku chciałem coś na lampie ale niska impedancja grado nie pozwala użyć OTL.
-
Ciekawe ile kosztowałby części na ten projekt:
http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/headamp.htm
-
Okolice 100zł same podzespoły.
^
Sprzedam słuchawki: Sony MDR-EX700LP (douszne), Sennheiser HD 565 Ovation
-
>> rezasurmar, 2009-12-28 16:03:07
Na początku chciałem coś na lampie ale niska impedancja grado nie pozwala użyć OTL.
--
Zdania sa podzielone. Zana Deux to jeden z topowych wzmakow dla GS1000. A jest to nic innego jak OTLowiec tyle ze na bardzo wydajnych diabelkach. Podobnie diabelkowy WBA Sensauris nie mial zadnych problemow z napedzaniem GS1000.
Mozna tez przeciez zrobic cos a\'la Yamamoto HA-02 albo Little Dot I+. Koledzy wyprodukowywali juz klony Yammiego na tym albo innym forum i gralo to b.dobrze.
-
>> majkel, 2009-12-28 16:31:50
Okolice 100zł same podzespoły.
Potencjometr Alps Blue to kilkadziesiąt złotych, kolejne kilkanaście to gniazdo, kolejne kilkanaście to gniazda RCA, Kilkadziesiąt zasilacz... jak wyszła Ci Majkelu tu "setka" ?
-
Zapomniałem o potencjometrze, ale Alps blue to badziewie, poważnie. Kupisz potka za 3zł i będzie lepiej. BUF634 to jakieś 30zł, LM6171 okolice 10zł, ceny za sztukę.
^
Sprzedam słuchawki: Sony MDR-EX700LP (douszne), Sennheiser HD 565 Ovation
-
Nie potrafię ocenić niebieskiego Alpsa bo z nicvzym innym nie porównywałem ale np. zielony maluch spisywał sie całkiem OK i do tego był równy w obu kanałach nawet przy niskich poziomach głośności.
Kiedyś tam dawno temu na allegro mozna było dostac potki Noble. Do eksperymentów wystarczające.
Myślę ze amp do słuchawek w stylu opamp+trany jaki zaproponował ahaja lub nieco inny jaki zaproponował molibden wygląda całkiem OK. Uniwersalny i do tego mało skomplikowany co najcześciej tylko na dobre dźwiękowi wychodzi.
asmagus, kupujesz lutownicę ?:)
-
Testowaliście takie ? :
http://www.allegro.pl/item867515158_2x_10k_ohm_potencjometr_do_druku_alps_rk12l1210c.html
http://www.allegro.pl/item864178625_2x_50k_ohm_potencjometr_alps_dobra_cena.html
-
>> lancaster, 2009-12-28 18:27:01
asmagus, kupujesz lutownicę ?:)
Kupiłbym nawet jutro tylko, że nie mam pojęcia o elektronice, gdy patrzę na schemat zupełnie nic z tego nie rozumie. Może jak przejdę na emeryturę to się nauczę... chyba, że ktoś będzie sprzedawał komplet części DIY z instrukcją typu "weź lutownicę w prawą rękę, tylko ostrożnie bo jest gorąca itd".
-
32ohm to w sumie niewiele - jak dla opampa niedobrze, dla tranzystorów to już nie jest problem. Słuchawki i tak nie mogą być wysterowane za dużym prądem - chyba nie chcesz ogłuchnąć? 100mA to w zasadzie max. prąd szczytowy, w ten sposób można uzyskać ze 120dB SPL.
Główny problem to optymalny schemat i zasilanie (stabilizowane lub nie), a więc elementy(y) sterujące + wykonawcze.
Można połączyć nawet 3-4 opampy równolegle i spróbować co z tego wyjdzie, Darkul kiedyś taki układ proponował.
Wzmocnienie a więc dobór elementów w nfb decydują o graniu często, czasem okazuje się że wymagane jest minimalne wzmocnienie np 5-10x by układ na opampach zagrał dobrze.
-
Chcę skubnąć coś na lampach, niestety w swoich zasobach nie mam żadnych mocniejszych lamp, no może po za EL34.
Chwilowo tranzystor, najlepiej w klasie A ale układ push-pull.
Lampa to w późniejszym terminie, jest sporo ciekawych rozwiązań na necie.
Źródło robię chwilowo na 2 wolfsonach WM8740, a w szufladzie czekają 4szt PCM1794 z texasa,
-
Dobre rozwiązanie to opamp + diamond buffer z wysoko ustawionym prądem spoczynkowym tranzystorów końcowych (w klasie A) w konfiguracji Sziklai
-
Jakieś konkrety ? bo tych diamod to jest na necie sporo, a większość strasznie rozbudowana. Zależy mi na czymś prostym.
-
Czy praca z niskim wzmocnieniem, np. 1 daje określone korzyści? Czytałem, że stromość pracy wzmacniacza zależy m.in. od wartości napięcia na wejściu, więc praca z małym wzmocnieniem, gdzie na wejściu jest porównywalny sygnał daje największą stromość. Jak się przekłada praca z mniejszym wzmocnieniem na właściwości akustyczne?
-
Wklejany przez Majkela kiedyś:
http://www.headwize.com/ubb/showpage.php?fnum=3&fpage=9999&tid=6710
Tylko to servo bezpośrednio w tor sygnału fuj! - ale ogólnie ok
Dużo prościej się niestety nie da.
To co mam u siebie mam mogę narysować.
-
W tym układzie spod linka dopiero można próbować zaimplementować końcówkę Sziklai, w sumie nigdy nie próbowałem jak ona "gada". Miałem HDAMa z taką końcówką i grał najlepiej z trzech typów, ale to było pomieszanie bipolarów z JFETami.
Nie ma bezpośredniego powiązania między wzmocnieniem a brzmieniem. Jeśli wzmocnienie układu opiera się na sprzężeniu zwrotnym, to im ono głębsze, tym mniejsze wzmocnienie, w kierunku 1, a tym większe pasmo przenoszenia, ale to o niczym nie świadczy. Niektóre układy trzeba dodatkowo kompensować właśnie z racji zbyt szerokiego pasma w stosunku do topologii wzmiacniacza lub "kablologii" obciążenia, więc takie o wyższym wzmocnieniu uchodzą za bardziej stabilne. Z drugiej strony układy przekompensowane brzmią gównianie, bezbarwnie i szorstko, a w sumie dźwięk bez jaj.
^
Sprzedam słuchawki: Sony MDR-EX700LP (douszne), Sennheiser HD 565 Ovation
-
Istnieje duże niebezpieczeństwo, że przy szybkich (i wolnych też) opampach będzie się on wzbudzał na jakiejś wysokiej częstotliwości? Czytałem, że to możliwe i przed sprawdzeniem na słuchawkach należy sprawdzić wyjście na oscyloskopie, żeby nie spalić słuchawek, gdy coś takiego się dzieje.
-
Corvus5 jeżeli pytasz o Sziklai to ma on pewne predyspozycje do niestabilności z racji bardzo silnego lokalnego szybkiego sprzężenia zwrotnego i ogólnej zasady działania ale przy trzymaniu się pewnych zasad i poprawnym PCB nie taki diabeł straszny tj.
- tranzystory końcowe (mocy) nazwijmy je muszą być stale "włączone" czyli praca w klasie A
-tranzystory sterujące muszą pracować przy dużo wyższym Ft od tych końcowych
- rezystory w bazach tranzystorów sterujących
-layout płytki bardzo kompaktowy
-
Pytam ogólnie o wzmacniacze.
-
Tak myślę na ile ważne są zniekształcenia wprowadzane przy zmianie pracy z jednej połówki sygnału na drugą. Jeżeli tam są pewne zniekształcenia, to można przesunąć punkt pracy w inny punkt, a stałą i tak się filtruje. Idąc dalej, przecież można wtedy pracować na jednym układzie (ciężko mi to odnieść do różnych topologii, na tranzystorze?) i licząc się z różnymi nowymi zniekształceniami mieć inne z głowy? Przepływa niestety prąd spoczynkowy przy zerowym sygnale na wyjściu. Nie przechodzimy wtedy do pracy w klasie A mimo innej konstrukcji?
-
Bardzo podobne rozwiązanie stosuję u siebie, gdzie wykorzystuję kondensator na wyjściu do symetryzacji (filtr dolnozaporowy) i DSP w źródłe do desymetryzacji. W związku z tym częściej pracuję na skrajnych wartościach napięcia, a na wyjściu mam normalny sygnał.