Audiohobby.pl

Kompensacja reaktancji słuchawek

Corvus5

  • 2596 / 5372
  • Ekspert
16-10-2012, 10:39
Korekta: zmniejszałem wzmocnienie. Do tego zmniejszałem rezystancję szeregową, by uzyskać podobną barwę, efektywna mocna oddawana do słuchawek dzięki temu w przybliżeniu nie uległa zmianie. Próbowałem ściągnąć filtry ze słuchawek, ale po kilkunastu minutach przekonałem się, że nie warto, nie jest na to pora.

Szukam i nie mogę znaleźć informacji o dobrze rezystancji szeregowej wyjścia wzmacniacza do impedancji słuchawek oraz o praktycznych, a nie teoretycznych zasadach doboru wzmocnienia opampa do dźwięku, w tym m.in. jak budować dla sprzężenia rezystancyjnego, a kiedy równolegle R + RC.

Corvus5

  • 2596 / 5372
  • Ekspert
17-10-2012, 18:53
Pominąłem bufor, zmniejszyłem wzmocnienie. Dźwięk po podgłośnieniu na max, by był słyszalny zaczął pompować. Czy winne jest jednoznacznie za słabe zasilanie, czy może któraś sekcja może dawać ograniczenie? Wydaje mi się to dziwne, żeby nie można było ustawić DAC na 100% głośność i potem przy mniejszym wzmocnieniu niż normalnie nie mieć dźwięku dla tej samej, a nawet mniejszej głośności na wyjściu. Jest wyraźna kompresja dynamiki i pompowanie.

Corvus5

  • 2596 / 5372
  • Ekspert
17-10-2012, 21:55
Almagra, eksperymentuję z różnymi typami kondensatorów i ich wpływ na filtrowanie zasilania jest przeróżny, mógłbym to rozbić na opis ESL i ESR, ale nie będę ryzykował. Efekty są lepsze lub gorsze. Talerze zawsze są normalne i obecne niezależnie od tego, co się strasznego dzieje na scenie. W dodatku średnica jest względnie gładka. Od ułożonej średnicy i wysokich bas robi się wyraźniejszy. Ściągnąłem większość kondensatorów w jednym torze odsprzęgania zasilania i przywróciłem stan pierwotny: wszystko się popsuło. Przetestowałbym jeszcze oscony, ale nie mam ich pod ręką. Foliowe podarowałem sobie do takich zastosować. Ceramiczne może też, co jest ciekawe ;-)

Cypis

  • 2479 / 5044
  • Ekspert
18-10-2012, 17:36
Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Corvus5

  • 2596 / 5372
  • Ekspert
10-11-2012, 23:33
Odniosę się ostatecznie do tematu: kompensacja reaktancji odbywała się też pod kątem okablowania słuchawek: Sommer Peacock MK II Studio. Ostatecznie doszedłem do faktu, że kabel tłumił górę od ok 15kHz w górę i utrudniał sterowanie, które siało małymi zniekształceniami w czasie, to wchodziło na średnicę. Zmiana kabla na inny odkryło najwyższe tony i popsuło ok. 8k-10kHz, ale nie siało na średnicę. Teraz można było z tym walczyć i poprawiać. Podejrzewam, że walka z kondensatorami miała za zadanie wyrównać obciążenie, dodawanie dużych rezystancji w szeregu, ok 1000 ohm pomagało. Wywaliłem ten kabel stosowany w beyerach T1. Moze wtyczka RCA przeszkadzała, ale mam obecnie podobną, choć większą i wszystko gra lepiej, tzn. pokazuje prawdę i można całościowo system naprawić.

domzz

  • 1113 / 5822
  • Ekspert
10-11-2012, 23:46
@Corvus5, czy to co napisałeś o Sommerze MK2 może się nie sprawdzić przy innym modelu słuchawek?
Czy pisałeś to w odniesieniu do Twoich modowanych CAL?

Corvus5

  • 2596 / 5372
  • Ekspert
11-11-2012, 00:07
Domzz, zależy. Prędzej nie odniósłbym tego do słuchawek, a to wzmacniacza. U mnie jest zależność, że to nie wzmacniacz wpływa do końca na słuchawki, ale słuchawki i ich kabel też na wzmacniacz. W końcu jest m.in. sprzężenie zwrotne, zmiana impedancji obciążenia i inne efekty specjalne.

Ten Sommer ma pewne parametry, który są względnie bardzo dobre, ale to tylko część danych. Odnosząc się do twojego pytania mógłbym go przylutować do innych słuchawek, które mam, a wg mnie cierpią na reaktancję, które jest albo z cewki przetwornika albo z ich kabla. Badając wpływ tego kabla brałem też pod uwagę bi-wiring jednym typem kabla oraz dwoma różnymi. Próbowałem też jednego kabla nie wpinać po stronie wzmacniacza, a zostawić w słuchawkach. Same wtyki RCA, żadnych Jacków.

Wnioski:
1. Obecność kabla wpływała na dźwięk i zostawiała złą sygnaturę.
2. Kablem nie dało się poprawić dźwięku, można było tylko psuć jego wybrane aspekty.
3. Nie był wymagany przepływ prądu napędzającego słuchawki do psucia dźwięku.

Sądzę, że wpływ kabli może być inny przy innych typach słuchawek i przy innym wzmacniaczu. Co więcej, może zacznę się śmiać przy dyskusjach czy sprzężenie zwrotne we wzmacniaczu jest ze słyszalnym opóźnieniem, czy nie. Zdania są podzielone. Twierdziłem, że tak, bo słyszałem. Teraz może uznam, że to kabel wprowadza opóźnienia. Może też uznam, że szybkość jest jedna, ale nie mam pewności, brakuje mi kabli do porównań. W dodatku różnice słychać wg mnie, gdy źródło jest gorsze od słuchawek i elementem, który ma to zgrać, jest kabel. Obecnie siedzę w strefie 10-15kHz i wyciągam naturalnie brzmiące pogłosy o wiele dB, a nie szumy, trzaski i totalny random noise. Holografia i nowe pogłosy, które budują się w przeciwnych kanałach, w swoim jest spokojnie. Może naturalnie to przesada, ale poprawa jest znaczna i wyznacza dobry kierunek. Tylko strasznie ciężko to korygować, 90% elementów to śmieci, gdy zestawi się z elektrolitem, który po wygrzaniu pokazuje ostateczną sygnaturę.

Jak ostatecznie ten Sommer brzmi? Musiałbym to usłyszeć. Jak dla mnie każdy system, który słyszałem, ma wady. A czy przeszkadza to komuś w słuchaniu to inna sprawa, bo wcale nie musi.

Corvus5

  • 2596 / 5372
  • Ekspert
11-11-2012, 00:25
Jest zastosowanie, że ten Sommer może być lepszy. Jeżeli słuchawki wymagają przeostrzenia średnicy i słumienia góry, to będzie ok. Stłumienie zależy u mnie od opampa, w dodatku nie które nie zawsze tłumią, a wiarują. Wiadomo, że każdy inaczej reaguje na rodzaj obciążenia w dodatku zależnie od aplikacji.

W dodatku ciekawe wniosku. Na ostatnim meecie moje słuchawki nie miały góry, a średnica trochę była zbyt wyraźna. A był tam ten Sommer. Zmieniałem im potem equalizacje, ale o jakość było trudno. Zmiana kabla dała nowe spojrzenie i udało się poprawić.

Corvus5

  • 2596 / 5372
  • Ekspert
11-11-2012, 02:45
Domzz, a miałbyś coś do polecenia z kabli? Szukałem niedawno najostrzejszego kabla i po czasie się okazało, że właśnie jeden mam. Tylko +400g do wagi słuchawek to sporo, a jestem ciekaw co jeszcze może dać kabel. 6 godzin słucham muzyki i ucho nie czuje ani trochę zmęczenia, a cicho nie leci.