Audiohobby.pl
Audio => Ogólnie o audio => Wątek zaczęty przez: AWS 303 w 09-11-2010, 22:44
-
Załóżmy, że mamy źródło z regulowanym poziomem wyjściowym i wzmacniacz z potencjometrem. Przyjmijmy, że źródło nie wprowadza do sygnału żadnych szumów, zakłóceń, itp.
Jak wiadomo, potencjometr to dzielnik rezystorowy (w uproszczeniu dwa rezystory połączone szeregowo) z możliwością zmiany rezystancji, przy czym jeżeli R1 rośnie, to R2 maleje (suma R1+R2 jest zawsze taka sama). A więc potencjometr we wzmacniaczu tłumi dostarczony sygnał (chyba, że go damy na full). Natomiast w źródle sygnał jest wzmacniany, zazwyczaj do takiej wartości że jest potrzebne jego stłumienie potencjometrem wzmacniacza (mówię tu o normalnym nie za głośnym słuchaniu).
I tu pojawia się swego rodzaju paradoks. Po co wzmacniać sygnał, jeżeli go potem trzeba stłumić? Nie lepiej zmniejszyć wzmocnienie sygnału na źródle i przekręcić bardziej w prawo potencjometr wzmacniacza? Można w ten sposób zniwelować częstą dolegliwość tanich podwójnych potencjometrów - nierównomierna głośność na początku skali. A może nawet poprawiłoby to brzmienie...?
-
Niektórzy wykorzystują właśnie takie rozwiązanie . W swoim zestawie posiadają CD z regulowanym wyjściem plus końcówka mocy . To jak głośno gra "zależy" od CD . W ten sposób dąży się do maksymalnej prostoty w torze odsłuchowym co ma skutkować lepszym , pozbawionym degradacji w dodatkowych układach przedwzmacniacza , dźwiękiem .
-
W większości przypadków wymagana kombinacja wzmocnienia i tłumienia jest znacznie mniejsza niż 1.
Oznacza to, że układ wzmacniacza musiałby pracować ze wzm <1, co na ogół nie jest możliwe. Poza tym, regulacja wzmocnienia poprzez zmianę wzmocnienia samego układu jest niepraktyczna i ze względu np. na stabilność wzmacniacza i idącą za tym zmianę parametrów układu - nie wskazana.
-
Podepnę się pod temat:
Czy da się podłączyć do wyjścia RCA variable CD ... końcówkę mocy, przykładowo taką:
http://allegro.pl/marantz-mm500-legendarna-koncowka-mocy-bcm-i1312624214.html
?? ?? ??
-
A ja w ogóle jestem zdania że czułość wejściowa (napięcie wejściowe dające max moc na wyjściu) wzmacniacza na poziomie 200mV to jakaś beznadziejna zaszłość z czasów kaseciaków i patefonów. Dziś w czasach źródeł cyfrowych dających uczciwe 2V RMS takie coś można rozpatrywać tylko w kategoriach ułatwiania przenikania brumu sieciowego - i konieczności korzystania z najgorszego pod względem zbieżności kanałów zakresu potencjometru.
-
Powtórzę swoje "głupie" pytanie nim zniknie:
Czy da się podłączyć do wyjścia RCA variable CD ... końcówkę mocy, do niej głosniki i będzie to dobrze działać? Regulacja głośności poprzez regulację napięcia na wyjściu Variable w CD?
-
Odpowiadając na "głupie" pytanie - oczywiście, że się da!
Swoją drogą robisz kino domowe że podajesz takie przykłady jak z tym Marantzem?
-
Dzieki!
Nie kino, wziąłem pierwszy z brzegu link jaki trafiłem - chodziło mi tylko o zasadę.
Ktoś pisał, ze końcówka mocy do poprawnego działania potrzebuje przedwzmacniacza z 6v na wyjściu, a wyjścia normalnych CD daja tylko 2-2,2 V stąd mój niepokój.
Pytam bo kombinuję sobie do biura jakiś "sprzęt" do słuchania muzyki w trakcie pracy.
-
Działać będzie działało, wiem bo sprawdzałem. Czy będzie prawidłowo lub tak, żeby wykorzystać maksymalnie potencjał - tego nie wiem, więc może ktoś jeszcze się wypowie?
Zrezygnowałeś z pomysłu z amplitunerem?
-
Wacham się między dwoma rozwiązaniami i ich wariacjami
1. Amplituner i małe kolumny podstawkowe na biurku (ew większa na półce)
2. PC jako źródło (radio online) z wyjscie variable (jak w CD właśnie) i jakaś stara końcówka mocy plus małe kolumny podstawkowe na biurku (ew większa na półce)
Myślałem o aktywnych monitorach bliskiego pola ale tu prawie nie ma rynku używanych i sa zbyt drobie bym pakował je do biura.
Musi to być vintage bowiem wpasuje się w klimat - szef w pracy postanowił przyznać mi gabinet ok 20 m2 i w stylu będzie to idealanie pasowało. Nie chodzi to o jakieś wielkie odsłuchy głównie o radio w dobrej jakości.
-
>> misiomor, 2010-11-15 22:10:28
i konieczności korzystania z najgorszego pod względem zbieżności kanałów zakresu potencjometru.
Mógłbyś rozwinąć tą myśl? Np. jaki jest najlepszy zakres potencjometru pod względem zbieżności kanałów? Plus zbieżność kanałów oznacza w tym przypadku różnicę głośności między kanałami? Z niecierpliwością czekam na odpowiedź. :)