Audiohobby.pl
Audio => DIY => Wątek zaczęty przez: lancaster w 02-05-2008, 08:51
-
Ze specjalnym zapytaniem do jzagaji :)
Buduę od podstaw system pomiarowy, najchętniej o ARTA.
Mam w tej chwili mikrofon(WM61 Panasonic), no i pewnie dzis lub jutro wyonam do niego peamp :)
http://www.audiohobby.pl/topic/1/560#koniec
idąc dalej potrzebny jest Jigg.....zabudowac standardowy jak do Speaker Workshop, czy może polecacie inne rozwiązanie ?
-
Lan
Masz zamiar kupic Arte? Czy bedziesz bazowac na demo?
WaldeK
-
Waldemar, myślaem zeby zorganizować chętnych do zakupu.
-
JAcek, niemadre pytanie - co to jest LSPcad ?
-
Lan ;-))
Czytasz w moich myślach zakładając ten wątek ..
Od wczoraj się męczę z ARTA a w zasadzie z modułem LIMP do pomiaru impedancji..
W manulu jest przepis jak wykonać kabelek do pomiaru i wszytsko jest ok do czasu samego pomiaru.
KArta testuje się prawidłowo nierównomierności pomiędzy kanałami ponieżej 0.03 dB, sprawdzałem pomiar sinusoidą oraz szumem za każdym razem jest to samo...
Najdziwniejsze jest to że jak odepnę głośnik wogóle to również pomiar jest przeprowadzany i tworzy się wykres.
Ani w jednym ani w dugim przypadku nie przypomina on standardowego wykresu przebiegu impedancji..
Do pomiarów używam niestety swojego lamptopa z wbudowaną kartą dzwiękową
Conexant AMC Audio, wyjścia słuchawkowego, rezystora referencyjnego złożonego z 2 x0,5 W rezystorów o łącznej wartości 101,5 ohm i wejścia mikrofonowego (dwóch kanałów)
Poniżej załączam wyniki pomiarów być moż ktoś bedzie mi wstanie wskazać gdzie popełniłem bład..
-
A znacie jakiś sposób żeby mikrofon podłaczyć pod kompa i mierzyć w tym, no SW czy jak on tam się nazywa? Bez wzmacniaczy jigów itp. Tylko mikrofon i heja???
Jest taka mozliwość?
-
jzagaja, wiec moze faktycznie dac sobie spokój z jiggami, preampami ? System jest mi potrzebny tylko do pomiaru spl poszczególnych driverów i ich sumy....
-
Podczas powmiarów należy odłączyć w miskerze nagrywania i odtwarzania mikrofon wbudowany w laptopa, który może być aktywny w tym czasie.
-
Ale jaki mikrofon do tego?
Wszystko co znalazłem o SW opisuje jakieś jigi, wzmacniacze, pliki kalibracyjne, specjalne mikrofony... Ale nigdzie nie opisano jak to pomierzyć prościej bez dodatkowego hardwearu.
-
A nie pojemnociowa pastylka WM61 czy cos tam Panasonica do którego sa jakies pliki kalibracyjne?
Panowie - to mi brzmi jak herezja! Tyle się o tym naczytałem że to takie trudne. A Wy tu coś innego wręcz piszecie!
Ale oco kaman? Czy gdzies jast jakiś manuał do SW opisujący pomiar takim mikrofonem? Mogę o tym gdzies dokładniej poczytać?
-
Panowie jakieś wskazówki gdzie powienienem szukac żródła problemów ?
-
z tych trzech spraw tylko poziom głśności może być za niski..
POdczas testów z głośnika zdesycowanie wydobywa się dzwięk, jaką miara się posłużyć aby określić czy nie jest za cicho ?
-
jzagaja na poczatek uzyję zwykłego wm61(bo taki mam na stanie)
Moglbyś z molibdenem opisac procedure połaczeń/kalibracji ?
Dla mnei super sprawa. Wjiggu zawsze mnei wpieniało to ż ejakis tam styk byl taki a siaki, preamp mikrofonowy - to samo. Wole zainwestowac w ten mikrofon elektrytowy i lepsza karte szczerze mówiąc niz bawic sie w kolejne dwa zewnętrzne urzadzenia.
-
acek spróbuję powalczyc za moment.
Cała ta zabawa poki co est mi otrzebna do pomiaru spl poszczegolnych driverów i podejrzeniu jak się te pojedyncze ch-ki składaja w całość.
Dostawalem cholery z jiggiem :)
-
A ten mikrofon ektrytetowy, to jaki konkretnie model polecacie? Gdzie mozna kupić? Jakie powinien mieć parametry (np. wymiary, bo z tego co zrozumiałem wymiar tez się liczy?)
I gdzie można zobaczyć jak go podłączać?
-
Jacek czy mógłbyś zapodac screena z prawidłowymi parametrami "Measurement Setup" z Limp-a ??
Za diabła nie mogę dojść co jest nie tak z pomiarem, nawet skombinowąłm drugi komputer z inną karta dzwiękową i też jest kicha. Testowałem również kilka rezystotów o róznych wartościach i za każdym razem wychodzi szczota oraz absrakcyjne wartości impedancji..
-
>> jzagaja, 2008-05-03 22:29:12
Czyli podlaczyles na wejscie mikrofonowe mono?
No właśnie ;-/ Prawdopodobnie tu tkwi problem, założyłem błędnie że wejście mikrofonowe jest stereo (zaglądając do "dźurki" można zobaczyć trzy styki..) A prawdopodobnie jest mono ten sam trop podpowiedzieli mi ludzie na diyaudio.com. Niestety w systemie operacyjnym nie ma (ja nie znam metody) aby to sprawdzić..
Będę musił zakupić zewnętrzną karte dzwiękową..
I tu pytanie co warto kupić na PCMCIA lub USB do tego rodzaju pomiarów co nie kosztuje fortuny ???
-
Czy ktoś mógłby napisać tutorial do ARTA tak jak to zrobiono do Speakerworkshop?
-
ARTA jest dużo prostszym programem w obsłudze niż SW, i dużo lepszym. Działa od kopa, bardzo mi się podoba. Szukałem od dłuższego czasu dobrego programu do pomiarów, najlepsze w nim jest to, że ograniczenia wersji demo aż tak bardzo nie przeszkadzają a i wersja pełna nie jest aż tak super droga.
-
Co do wkładek WM61A znalazłem źródło tańsze niż allegro
http://www.audio-sklep.com.pl/
-
>> lancaster, 2008-05-02 08:57:38
Waldemar, myślaem zeby zorganizować chętnych do zakupu.
To co z tym organizowaniem?
-
>> jzagaja, 2008-06-26 09:26:46
W stajni AD pojawily sie nowe akcelerometry http://www.analog.com/en/prod/0,2877,ADXL001,00.html
Do czego w audio przydają się akcelerometry?
-
Wykonałem pomiar impedancji Artą z przystawką do SW. Konieczne była zmiana L R miejscami na wejściu.
Jak widać na obrazku pomiary wychodzą poprawnie ale przy pomiarze rezystora okazało się, ze zawyża wartość oporu poniżej 100Hz. Może dlatego, że wzmacniacz ma na wyjściu kondensator.
-
Pomiary rezystora 6,8 om
-
>> lancaster, 2008-05-02 08:57:38
Waldemar, myślaem zeby zorganizować chętnych do zakupu.
To co z tą organizacją? Kupujemy licencję do ARTA?
-
cadam, masz ochote to zorganizuj zamowienie.
Żaden problem
Obecnie mam dostęp do pomiarowek z których jestem zadowolony w 100%
-
>> lancaster, 2009-05-02 22:37:32
>cadam, masz ochote to zorganizuj zamowienie.
Ja nie dam rady.
-
Daj spokój, w czym problem ?
-
Udało mi się zmusić ARTĘ do współpracy z mikrofonem elektretowym od Skype podłączonym do wejścia mikrofonowego. Niestety nie udało mi się to samo z programem STEPS. Jak to zrobić?
-
Podłączyłem mikrofon bezpośrednio, bez przedwzmacniacza, do wejścia mikrofonowego nie liniowego i nic więcej nie kombinowałem. W mikserze systemowym zaznaczyłem wejście mikrofonowe przy nagrywaniu.
-
Z kabelkami pomiarowymi pobawię się trochę później.
Jacku dlaczego w twoich pomiarach charakterystyki głośnika faza wychodzi bardzo równa a u mnie faza jest mocna pokręcona?
-
Jak to włączyć?
-
Dzięki!
-
Chyba znalazłem lukę w Arcie. Normalnie po zrobieniu pomiaru nie można wyeksportować pliku tekstowego z częstotliwością, amplitudą i fazą z głównego okna poprzez File -> Export ale gdy się otworzy okno Smoothed frequency response to z tego okna można to zrobić poprzez File ->Export.
Tylko proszę nie informować o tym autora programu.
-
W takim razie mogę obejść się bez licencji do ARTA.
-
Jak to jest z wpływem ustawienia bramki na przebieg fazy? Mierząc dwa głośniki chciałbym żeby ich fazy były względem siebie prawidłowo zmierzone.
Załóżmy, że mamy dwudrożną kolumnę z włożonymi głośnikami bez zwrotnicy. Mierzymy najpierw jeden głośnik potem drugi i otrzymujemy impulsy pomiarowe które powinny znaleźć się w bramkach ale pojawia się problem bo dwa różne głośniki mają centra akustyczna w innych odległościach więc puls, który złapie mikrofon pojawi się w innym czasie.
Jak się ustawia bramkę ze względu na fazę?
-
Mam pytanko "upewniajace sie" do kolegow praktykow.
Sklecilem sobie systemik pomiarowy oparty na ARTA. Pomiary impedancji dzialaja git. Teraz zabralem sie za pomiary mikrofonem. Moj system pomiarowy opiera sie na bardzo prostym jigu z manuala ARTA, karty dzwiekowej SB 128 ( bardzo ciekawa poniewaz posiadana pokladzie wzmiacniacz TDA dosc "sporej" mocy) oraz tymczasowo do testow uzywam mikrofonu "do skajpa" creativa. Mikrofon podpinam pod wejscie na karcie, tak jak to koledzy pisali i wszystko dziala git. Pomiary wychodza dobre jednak mam wrazenie, ze charakterystyka tej kapsulki konczy sie na 10khz i kazdy pomiar po okolo 10khz konczy sie wielkim spadkiem.
Mam kapsulke panasonika, rurke i reszte pierdolow do zrobienia mikrofonu pomiarowego takiego jakiego "wszyscy" uzywaja.
Moje pytanie brzmi: Czy ten mikrofon moge bez obawy podlaczyc pod to same wejscie mic na karcie? We wczesniejszych postach piszecie o kondensatorze na wyjsciu mic karty i roznych sposobach jego podlaczenia. Pytanie moze troche lamerskie ale elektronik ze mnie lichy. Wole sie upewnic niz stracic mikrofon :)
-
Ja mam mikrofon na kapsułce Panasonica podłączony do wejścia mikrofonowego karty bez żadnych kondensatorów. Moja karta to Audigy 1
Za ten spadek powyżej 10kHz nie koniecznie musi być odpowiedzialny mikrofon, może wejście mikrofonowe mieć ograniczone pasmo przenoszenia. Dowiesz się czy to wina mikrofonu jak podłączysz Panasonica. WM61A bez problemu sięga 20kHz.
-
Dziekuje za odpowiedz. Probowalem tez robic pomiar za pomoca karty dzwiekowej zintegrowanej c-media i wychodzi dokladnie to samo. Mam rowniez karte ESI Julia ale tam podlaczenie mikrofonu jest juz problematyczne. Musi byc preamp.
-
Ok zmajstrowalem mikrofon na panasonicu i pomiary wychodza poprawnie. Jednak ten nagly spadek powyzej 10khz byl spowodowany marna jakosc mikrofonu do skajpa.
-
Próbuję robić pomiary w Limp głośnika wysokotonowego i pomiary wychodzą jak na obrazku. Impedancja powinna rosnąć z częstotliwością a ta opada. Co jest nie tak?
-
Jak zmieniłem Reference chnnel to wygląda podobnie a impedancja ze 2 razy wyższa.
-
Mam Audigy1. Wejście liniowe jest wspólne z wejściem mikrofonowym, z mikrofonem elektretowym pracuje bezproblemowo.
-
Jeszcze spróbuję ze zintegrowaną.
-
Zintegrowana coś nie daje sygnału.
-
W mikserze już próbowałem różnych ustawień.
-
A robiłeś próby na rezytorze zamiast głośnika?
Wg mnie to wygląda na jakąś filtrację na wejściu / wyjściu karty.
-
Mierząc na rezystorze też jest spadek dla wysokich częstotliwości.
-
Zrobiłem kalibrację karty w LIMPie i pomogło.
-
Można ściągnąć strony tego dokumentu?
-
pozostałe
-
Ten o ARTA
-
Czy ktorys z szanownych kolegow moglby napisac jak polaczyc na wykresie charakterystyke przenoszenia w bliskim polu i w dalekim polu?
-
Jest nowa wersja programu
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
-
meloV8 trzeba zrównoważyć poziomy SPL, a dla tonów niskich zastosować większe czasy uśredniania i większe wygładzenie charakterystyki częstotliwościowej (1/3 oktawy).
Nie wiem jak w Arcie bo nie używam..
-
Wlasciwie to mam tylko problem z tym zrownowazeniem poziomow SPL. Nie wiem jak to zrobic w Arcie zeby to ladnie skleic do kupy na jednym wykresie.
Dzieki Janko. Moze Jacek bedzie mial chwilke zeby napisac jak to zrobic w Arcie.
-
>> meloV8
Może w którymś z dokumentów na stronie znajdziesz odpowiedź
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/support.htm
-
Dziekuje Jacku :)
-
Wybaczcie początkującemu niemądre pytania.
Postanowiłem zbudować na własny użytek boxa opisanego w manualu
mam kilka pytań dotyczących R ref
Czy musi być koniecznie równo 27R? mam np 15R
Jaka w końcu moc ma być 3W, 10W, 17W
powinien być raczej bezindukcyjny? na obrazkach widać zwykły ceramiczny druciak
w SW raczej polecano jakieś wyśrubowane rezystorki a efekty kalibracji ustrojstwa były mizerne
-
Myślałem żeby jakieś cadoki ściągąć....
wstwie na początek takie coś bo i tak u jaworeczka muszę zakupy robić..
-
Ja mam rezystor Dale 9 ohm 0,5%
Pomiary wychodzą dobrze ale nie wiem dlaczego poniżej 100Hz wartość mierzonej impedancji rośnie z maleniem częstotliwości.
-
Tak, wzmacniacz pomiarowy ma kondensator na wyjściu, bo jest zasilany pojedynczym napięciem.
-
jest nowa wersja
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
-
panowie ciąg dalszy mojej walki o posiadanie
własnego systemu pomiarowego
jakich używacie mikrofonów?
ja będę miał Behingera ECM8000
jak tylko dystrybutor łaskawie raczy go zamówić
na stronie aktualny stan "dostępny od ręki"
jak co do czego to 2 tygodnie trzeba czekać
mam więc czas na konstrukcję preampa
potrzebny wogóle do tego mikrofonu
wybrałem taki na INA217 na płytkach z AVT
co sądzicie o takiej konfiguracji
-
>> jzagaja, 2010-01-13 18:55:10
ECM8000 absolutnie wystarczajacy. Za miesiac lub dwa bede mogl uzytkownikom forum pomoc w kalibracji.
Kalibracji mikrofonu? (tzn plik kalibracyjny)
-
>Za miesiac lub dwa bede mogl uzytkownikom forum pomoc w kalibracji.
No to będę się do Ciebie szeroko uśmiechał. :-)))
------------------------------------------------------------------------------------------------
Prawdziwa głupota za każdym razem pokona sztuczną inteligencję.
-
Czy Ivo ma w planach wyposażyć ATRA w symulator zwrotnic?
-
Witam
Jestem nowy na tym forum. Właśnie rozpocząłem zabawę z ARTA. Chyba Speaker Workshop będzie się kurzył:) Narazie bawiłem się limpem i nawet na zintegrowanym realteku ACL260 w Sony Vaio wychodzą dość wiarygodne pomiary. Do testów stosowałem różne rezystory 15-100Ohm 1%-5% zwykłe cementowe i bezindukcyjne. Jacek wspomniał, że induktancja rezystorów ma znikomy wpływ i muszę przyznać mu rację. Najważniejsza jest stabilność temperaturowa i podanie bardzo dokładnej wartości rezystancji referencyjnej. Reszta ma malutkie znaczenie. Proponuję też jak najkrótsze, solidne (ale bez przesady) kable połączeniowe.
Obecnie czekam na E-MU 0404USB oraz zastanawiam się nad mikrofonem pomiarowym Behringer ECM8000 vs. Diy na WM-61A.
Pytanie do Jacka
Nie wiem czy się ze mną zgodzisz. Dla kazdego mikrofonu gotowego czy diy należy zmierzyć jego charakterystykę i indywidualnie dla każdego stworzyć plik kalibracyjny. W necie można łatwo znaleźć informacje o rozrzutach parametrów ECM8000 czy WM-61A, więc dostępne pliki kalibracyjne były robione albo dla konkretnego mikrofonu lub wyliczenia średniej na podstawie pomiaru kilku/kilkunastu z nich. Zastosowanie takiego "gotowego" pliku kalibracyjnego może przynieść więcej szkód nisz korzyści.
Kolejną sprawą jest oczywiście zapewnienie jak najlepszej separacji S/N między mikrofonem/przedwzmacniaczem i kartą. Tutaj wg mnie koniecznie XLR i sygnał zbalansowany (dlatego też E-MU 0404 z wjeściem XLR, ale nie wiem czy będę korzystał z wbudowanego przedwzmacniacza czy dam na 0dB i podłącze zewnętrzny przedwzmacniacz np na INA lub SSM).
RockON!!!
-
Odnośnie powyższego. Karty i mikrofonu będę używał także do pomiarów akustyki pomieszczenia i zabawy z filtrami FIR i IIR (zwrotnice aktywne - projekt na caly przyszly rok.)
Po bojach z ARTA i STEPS oraz E-MU 0404USB będę mógł powiedzieć o zaletach i wadach systemu pomiarowego opartego na taj karcie.
Bardzo ciekawe dokumenty (niestetu auf deutch:( ) o sprzęcie pomiarowym do ARTA oraz fizycznych aspektach wykonania wiarygodnych pomiarów:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNotes/ARTA-HB-D2.2.pdf
http://www.ctc-dr-weber.de/speaker/ARTA/ARTA-HB-D2.1-Hardware%20Dodi.pdf
Załączam jeszcze kilka ciekawych linków dla tych, którzy zastanawiają się nad Behringer ECM8000 lub Panasonic WM-61A. Linki dobrane pod kątem zasilania phantom i transmisji sygnału z mikrofonu sygnałem zbalansowanym XLR:
http://www.directap.com/Microphones.htm
http://recordingengineering.suite101.com/article.cfm/how_to_use_an_electret_capsule_with_p48_power
http://sound.westhost.com/project96.htm
http://sound.westhost.com/project93.htm
http://www.johncon.com/john/wm61a/
Warto wykonać modyfikację Linkwitza ( przecięcie ścieżki w WM-61A).
Sprzęt za 1000000$ zagra źle w nieadoptowanym akustycznie pomieszczeniu.
RockON!!!
-
Wszystkie karty E-MU USB mają przełączniki odsprzęgające masę na wejściach. Mam nadzieję, że problem pętli masy nie wystąpi:/ Obecnie rozmawiam z ludźmi z Politechniki, czy nie mają w laboratoriach sprzętu do pomiaru charakterystyk mikrofonów. Wiem, że nie jest to łatwe do wykonania a tym bardziej w warunkach amatorskich. Chciałbym jednak zbudować system choć trochę miarodajny, do zabawy, nauki, hobby..., a przede wszystkim taki, który nie rozleci się po miesiącu użytkowania:) Dzięki za info. Pozdrawiam
RockON!!!
-
Mam pytania
1. Czy do artowego jiga trzeba kupić takie rezystory jakie są w spisie? Bo potem są obliczenia, wg których rezy dobiera się wg wzmocnienia preampu itp.
2. Czy preamp Wallina (taki jak do SW) wystarczy (póki nie korzystam z mikrofonu z zasilaniem fantomowym)?
3. Czy widzicie jakąś przewagę między artą, SW a clio (może się ktoś bawił) jeśli chodzi o dokładność pomiaru, czy różnią się one głównie innym interfejsem?
-
3. Czy widzicie jakąś przewagę między artą, SW a clio (może się ktoś bawił) jeśli chodzi o dokładność pomiaru, czy różnią się one głównie innym interfejsem?
Jeden forumowicz porównywał wyniki pomiaru SW z Clio o były identyczne.
-
w CLIO możesz mierzyć skuteczność zestawu ......
CLIO bym raczej nie porównywał do SW czy ARTY ;p
-
bawolek nie doceniasz Arty - ego programu używają również profesjonaliści.
-
pomiar skuteczności to nie jest konieczna rzecz. Po za tym albo mi się wydaję albo arte można jakoś skalibrować że też można mierzyć skuteczność.
-
no to jestem po pierwszych probach pomiarowych
pomiary limpem wychodzą wiarygodnie
tylko jak chciałem zmierzyć rezystor wzorcowy typu RN-1 o wartości 1k 0,01%
to mi jakoś zaniża wartość a ten rezystor ma 1k (sprawdzone)
-
przed każdym pomiarem kalibrację robię
może źle to robię - przełączam na calibrate i wciskam guzik i mam różnicę między kanałami 0.15dB
poziomy na zielono. jak podłącze loopback to mamm 0.01dB
dziwne że mniejsze wartości pokazuje dokładnie choć sa pewne rozbieżności pomiędzy kolejnymi pomiarami
tego samego opornika pomierzyłem kilkanaście rezystorów 1k i mniej więcej podobne wskazania mam zawsze około 80~ 100 poniżej wartości może arta nie mierzy takich dużych wartości
mam jiga z manuala na trochę innych R np zamiast 910r mam 818r rezystor pomiarowy 24r złożony
z 5x120R 1% w zakładce wklepałem tą wartość
zamontowałem to wszystko w obudowie od ATX zasilacza razem z trafem i wzmakiem na LM3876 na pcb z AVT
tylko wywaliłem resztę z tej płytki bo mam osobny preampdo mica
narazie próby robię na zintegrowanej karcie majego della i viscie
-
pomiary głośników wychodzą chyba ok
GDN16/40/4
i mojej dechy
-
zrobiłem też kilka pomiarów za pomocą arty
mic ECM preamp na INA217
mierzyłem dechy z fotki powyżej owal isophona i dwa wysoko tonowe połączone w przeciw fazie jeden na przód
drugi gra do tyłu...
połączone za pomocą Cros capa 2,7Uf w fazie do owala
tu jusz nie wygląda to tak dobrze
znaczy nabożnym życzeniem pozostaje aby to tak grało jak wygląda na obrazku
-
o dzięki za rozwianie wątpliwości
sprawdzałem wartości kilka kilkadziesiąt i kilkaset omów z mostkiem RLC
i wartości cewek i oporów się zgadza doś precyzyjnie
-
zbudowałem ten preamp
http://www.monterdiy.vel.pl/?p=57
jaki zakres wzmocnienia będzie odpowiedni do ecm behingera
jakie wzmocnienie ustawiacie w swoich pre, czy tą wartość podaje sie w zakładce calibrate
co mam wpisać w okienku pressure?
-
http://allegro.pl/item915956831_bruel_kjaer_2603_preamp_mikrofonowy_lampowy.html
tak sie dziś natknołem....
koleś ma jeszcze generator do kompletu
-
Nie nie zamierzam tego kupować
Ale trzeba przyznać że desing firma ma ponad czasowy
moje pudełka wyglądają przy tym jak wyciągnięte z pod kół tramwaju
-
z pewnością bardziej funkcjonalna...
jednak te poprzednie fotki mają w sobie to coś
żeby nie było oto mój pre w alu obudowie po końcówce mocy jakieś KF morskiej
ech kiedyś to robili sprzęt solidniej...
wszystkie pady na tej pcb co mi posłużyła za chasis)
są nitowane mosiężnymi rurkowymi nitami i wnich dopiero wlutowane elementy
prace nadal trwają więc proszę nie bijcie
-
>> jzagaja, 2010-02-16 22:04:36
Bardzo ladnie - widzisz na firmowa aplikacje SSM2019 z pseudo Phantomem musialbys wybecelowac 400-600zl.
spokojnie zmieściłem się w 1/10 tej kwoty wliczając czteropak
ale na +60dB szumi - będę wymieniał jeszcze rezystory od wzmocnienia na lepsze
i jak podepnę mic\'a to mi phantom spada do 25V
chyba wywalę ten powielacz napięcia i zespawam liniowy stabilizator
szczególnie że znalazłem trafko z odpowiednim napięciem
-
sds12, gdzie kupiłeś wszystkie części? Da radę kupić wszystko w jednym miejscu?
-
to i na mnie pora dzisiaj złozyłem sobie "ARTO-wego" Jiga na PCB według projektu:
http://www.mini-cooper-clubman.de/html/messung.html
z tym że mój rezystorek to nie 27 a 24Ohm 10W,1% bezindukcyjny
trochę teraz wertowałem stronki w poszukiwaniu przedwzmaka do mikrofonu i wybór padł na:
http://www.monterdiy.vel.pl/?p=57
a jako mikrofonu chcę na razie użyć WMIA 61A stosując tą przeróbke:
http://www.directap.com/images/ECMMicPhantomPowered6.jpg
ze strony http://www.directap.com/Microphones.htm
tak by WMIA chodził na XLR ...
ten przedwzmacniacz wybrałem bo w przyszłości chcę użyć ECM8000, i wtedy będzie jak znalazł ;p
czemu to piszę ....ano chcę by doświadczeni i obeznani albo utwierdzili mnie w moich wyborach przedwzmacniacza, mikrofonu ijego modyfikacji.... albo podsuneli co zmienić, lub wybrać cos innego ...
na razie ze względu na cenę mikrofonu nie planuję czegoś innego niz WMIA (tymbardziej ze to będzie raczej zabawa niż jakieś inne wyzsze cele .... ;p ) a jak się spodoba to tak jak pisałem zamierzam zakupić ECM8000 ;p
-
>> konrad, 2010-02-16 23:32:18
no niestety tak w jednym sklepie to nie da rady chyba przynajmniej nie w tym pobliskim
PCB kupiłem w AVT można sobie wyprasować jak ktoś ma cierpliwość nawet na uniwersalce to prosty układ
nawet miałem początkowo taki plan ale i tak musiałem kilka rzeczy u nich zamówić wiec lenistwo wygrało
kostkę mam z alegro od typa pod nickiem "Efekt02" super szybko doszła
ktoś niedawno na AS w Różne kostki do wzięcia tanio oferował SMS2017
reszta to garść metalowych oporów kondensatorów gniazda i przełącznik obrotowy ze sklepu rtv
Kosztorys
pcb 7,5zł
INA217 16zł
C 10zł
R 4gr/szt
S1 6zł
resztę miałem w zasobach bądź pochodzi z demontarzu
-
>> bawolek, 2010-02-16 23:54:50
to identyczny układ jak ten z AVT
a stronka bardzo ciekawa warto tam głębiej pokopać
-
Oczywiście że dobrze, to wręcz obowiązek!
-
ale chodzi wam panowie o połączenie pinu 1 w gnieździe XLR preampa z oczkiem lutowniczym na masie
bo to chyba podstawowa zasada żeby tam (i tylko tam łączyć masę z obudową)
czy raczej o jakieś ingerencje w sam mikrofon
co tak właściwie zmienia tzw. Linkwitz mod
wszędzie o tym piszą ale jakoś nie znalazłem innego wytłumaczenia
(może źle szukałem a mój ang. też wiele do życzenia pozostawia)
niż to że pewien starszy pan z za oceanu tak sobie wymyślił
jacku jeśli znajdziesz czas i chęci kiedyś to mogę zaoferować swojego ECM-8000
do przemierzenia przed i po owej modyfikacji na razie zostaje tak jak go beh stworzył
-
ciekawe czego używają przy Defektoskopii ultradźwiękowej
przypadkiem znam jednego specjalistę w tej dziedzinie
tylko nie wiem kiedy będę miał okazję z nim spotkać i pogadać
a kalibrację mojego mica tak dla zasady bym chciał zrobić kiedyś
ludzie piszą że ma płaska charakterystykę inni że kapsułka kapsułce nie równa
nawet z tej samej chińskiej taśmy produkcyjnej
-
chodzi o coś takiego?
http://www.sklep.elstat.pl/pdf/14287.pdf
jakby co to mogę go dość szybko wykonać
gdzieś w czeluściach mojej pracowni walają się te kostki
znajdę też jakieś stare germanowe tranzystory więc ewentualnych rozwiązań
może być więcej
mam się tym zająć?
-
zrobiłem dziś pomiar kopułki tonsila GDWK 10/80
przy +60dB +45dB na wykresie ten czerwony
na tej podstawie sądzę że pre działa prawidłowo
martwi mnie jednak ten zjazd powyżej 10kHz
czyżby to moje karta się nie wyrabiała?
dla porównania wklejam również pomiar fabryczny a wątpię aby w tonsilu kolorowali wykresy
-
ups uciołem podczas kadrowania skalę na wykresie tonsila
więc dopiszę wykres jest na poziomie 90dB te grubsze linie są co 10dB a cienkie co 2dB
-
no proszę od razu jakoś tak bardziej realnie
głosnik zamontowany w obudowie od mietka
niskośredniotonowy też mam przez cewkę mierzyć?
-
Nie bardzo rozumiem dlaczego mierzycie przez kondensatory/cewki? Zawsze myslałem że mierząc głośniki np. do zaprojektowania zwrotnicy mierzy się je bez żadnych elementów???
-
W Tonsilu mogą nie kolorować wykresów ale po wsadzeniu głośnika w obudowę, szczególnie wysokotonowego i szczególnie po środku szerokości przedniej ścianki wystąpią znaczne zafalowania charakterystyki na skutek dyfrakcji.
Polecam darmowy program Edge do wstepnych symulacji efektów dyfrakcyjnych i optymalizacji rozmieszczenia przetworników.
-
Zapomniałem dodać, że w Tonsliu mogą nie kolorować wykresów ALE mierzą w odgrodzie. Dodatkowo trzeba wziąć poprawkę na powtarzalność (lub jej brak) parametrów przetworników w obrębie różnych, lub nawet tej samej partii produkcyjnej. Za czasów Protonsilu ponoć parowali glośniki za 10pln ;)
-
dzięki za wskazówki
kopułka była mierzona w obudowie od mietka czyli na środku ścianki 15cm do górnego rantu od osi też 7,5
krawędzie załamane na 45\'
mikrofon był na wprost wycelowany ale dopiero zauważyłem że odległość ok 40cm
się uczę przecież dopiero
a to miał być ćwiczebny pomiar bo akurat mam pomiar od tego głośnika bo sobie tak zażyczyliśmy
przy grupowym zamówieniu
pomiar był robiony kilka lat temu
a nikt niestety nie umiał powiedzieć wtedy czy to nowy głośnik czy wygrzewany
o ile oczywiście wysokotonowe tego wymagają
-
a ja jusz chyba znalazłem przyczynę moich dziwnych pomiarów
zrobiłem jak jacek radził
przegwizdałem kartę na krutki loopbacku
najpier ustawiłem poziom generatora na -20dB żeby wskaźniki były na zielonym
i mi wyszły dwie równiutkie równoległe linie
no na max powiękrzeniu miały trochę zafalowań przy koncu ale się mieściło + /- 0.5dB
następnie podłączyłem znów loop tylko z zbudowany z kabli jakie mam do boxa
razem coś koło 3m i oto co mi wyszło....
niech mi teraz ktoś powie że kable nie grają
tylko czemu są takie różnice?
-
ech znowu mni ezaczyna brak edycji własnych postów denerwować
czerwony to prawy a niebieski lewy
-
ehh widzę że uparty to ty jesteś jacku :)
może to nie najlepszy pomysł ale może warto wypróbować nadajnik z pilota ultradźwiękowego
skąd go tylko zdobyć takiego pilota to z 10lat temu ostatnio trzymałem w łapkach od jakiegoś
grundiga
-
No brawo Jacku brawo!
teraz tylko pozostało raz na zawsze pokonać mit głoszący
że poszczególne egzemplarze tego mica mają duże różnice w paśmie przenoszenia
Ja tam nie wierzę żeby były jakieś dramatyczne odchyłki ale sprawdzić nie zaszkodzi.
-
Witam,
Panowie, mam prośbę, czy ktoś życzliwy jest może w posiadaniu pliku kalibracyjnego do ECM800?
Przeszukałem google i cisza, linki nie działają.
Zbudowałem system pomiarowy na w/w mikrofonie + EMU0404 i pomiary idą rewelacyjnie, ale przydało bu się jeszcze je nieco uwiarygodnić.
W poniedziałek muszę popytać na polibudzie, czy można u nich skalibrować mikrofon, ale to nic pewnego, jak znam maniery panujące tamże ;-).
Z góry dziękuję za odzew i pomoc.
-
W jaki sposób należy zamocować mikrofon WM?
Czy ARTA jest darmowa? Umożliwia tworzenie plików importu do SW?
-
Bufor na impedancję i wzmacniacz są konieczne przy podłączaniu WM czy tylko dla niektórych rodzajów kart?
Rurka do mikrofonu spełnia tylko funkcje mocowania czy musi mieć ponadto jakieś szczególne właściwości –np. grubość lub rodzaj materiału? Mogę np. przylutować ja w obsadzie mikrofonu jakiegoś media-tech do komputera?
Jak ustawiać mikrofon do pomiaru - potrzebna jest długa szyja czy można użyć statywu fotograficznego mocując rurkę z mikrofonem klipsem?
-
Na początek do eksperymentów można wykorzystać mikrofon do Skype.
-
Jeżeli chcesz walczyć o grubość rurki to weź mosiężną a nie aluminiową, mają cieńsze ścianki.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Prawdziwa głupota za każdym razem pokona sztuczną inteligencję.
-
Rozumiem że nie ma znaczenia rodzaj materiału. Nie bedzie przeszkadzało że rurka przewodzi prąd?
Długosc kabla może być dowolna? Mam przedłużacz do wtyku jack do mikrofony od skype.
Gdzieś w Internecie widziałem pliki kalibracyjne do mikrofonu Panasonic WM61 specjalnie do Speaker Workshop. Bez nich tez sobie można poradzić?
-
Ja wykonuję pomiary na WM61a bez pliku kalibracyjnego. Plik kalibracyjny do SpeakerWorkshop można użyć w Arta zmieniając jego rozszerzenie.
-
jzagaja, 2010-05-30 09:21:24
Plik kalibracyjny do powyzszego egzemplarza ECM8000:
Dzięki serdeczne za link.
-
Podłączyłem wyjście karty do wejść i wykonałem pomiar jedno i dwukanałowy, efekty na obrazkach.
-
Mierzę impedancję w limpie i wykresy wychodzą mi dziwne ... Mają niezłe góry i doliny tak do ok. kilkuset Hz (nie mówiąc już o dużym piku na 50hz- przydźwięk sieciowy od wzmacniacza jak się domyślam), jak mierzę rezystor to oprócz gór, na końcu pasma faza idzie do góry, a wartości rlc też wychodzą np rezystor 3Ohm to kondensator z jakąś kosmiczną wartościa itp. Jak podkręcę gałkę w wzmacniaczu to góry się wygładzają, ale to bez sensu bo mogę przez to upalić wysokotonówkę.
Na koniec jeszcze lepszy cyrk przepiąłem wzmacniacz na "stampampa" (klasa d od chumiego) i po kalibracji rez 3omy ma wartość 12omów! ;/
Macie jakiś pomysł jak cokolwiek zmierzyć z takimi cudami?
Dodam że klika miesięcy temu mierzyłem to było lepiej, nie idealnie ale chociaż wartości elementów dobre pokazywał, nie wiem co się stało od tego czasu.
(na screenie jest jak już dam całkiem głośno)
-
.
-
ARTA 1.7 will be published on next sunday (probably).
New features in ARTA (extract):
- Mlssa export now without normalization to 1.
- New Mlssa import types (impulse and transient response)
New menu in Imp window:
- Record -> Signal Time Record opens recording dialog with added generator
- Generator in transient recorder generates sine burst and pulse signals
- Generator has new multitone signal for measuring TIM (DIM)
- Periodic square and triangle signals added to ARTA generators
- Copy bitmap string can be saved between opening of dialog
- FR and spectrum graphs with tick marks and more dense grid
- Downsampling (menu Edit->Downsample in Imp window) analysis of CSD in low frequency range.
- Better ISO3382 compatibility in estimation of reverberation time and noise reduction
- Implementation of ASIO INTERFACE to soundcards.
- more simple callibration procedure
- Added overlay plotting in Step response, Dft and IR Envelope windows
- Impedance curve as overlay in FR plot (Imp and FR in one plot)
- Thick line option enabled in all windows.
New in Steps:
- Muting of transients after sine cut-off (at cost of 50% larger measurement time)
- impedance curve overlay in FR magnitude plot
- ASIO interface.
New in LIMP:
- ASIO interface.
-
Co daje ASIO?
-
W skrócie i wielkim uproszeszczeniu ASIO omija całe windowsowe badziewie i ARTA bezpośrednio komunikuje się z kartą dźwiękową. Jeżeli coś nie pasuje to wywala błąd.
Od strony praktycznej:
1) mam E-mu 1616m i słucham muzyki z foobar 2000 przez sterowniki ARTA. Jeżeli częstotliwość próbkowania nagrania nie zgadza się z częstotliwością próbkowania karty dźwiękowej to wywala mi błąd.
2) robiłem pomiary darmowym RMAA, a on nie ma ASIO. Wcześniej tego nie zauważyłem i E-MU miałem ustawione na fs=44,1kHz, a RMAA na 48kHz. Sterowniki Windows bez mojej wiedzy robiły konwersję. Na wynikach pomiarów pojawił mi się sygnał 60Hz o dość dużej amplitudzie. Co ja się z kablami nakombinowałem... W końcu puściłem to po samej cyfrze i dalej miałem ten sygnał 60Hz. Koniec końców ustawiłem RMAA na 44,1kHz i wyniki zaczęły pokrywać się z rzeczywistością. Z ASIO nie miałbym tego problemu, gdyż wymusiłoby na E-MU 48kHz i byłoby ok lub wywaliłoby błąd, a nie dokonywałoby potajemnie marnej konwersji.
Pozdrawiam
-
Już jest http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
-
>> jzagaja, 2010-12-14 11:43:35
Licencja ASIO kosztuje a cena ARTY sie nie zmienila!
Raczej cena się zmieniła, bo teraz za 79 euro nie można używać programu komercyjnie.
1) Personal license enables the single user personal use of the ARTA Software. The price for the personal license is 79 euros.
2) Commercial licence enables the institutional and multi-user use of the ARTA Software. The price for commercial license is 149 euros.
-
Uruchamiając generator w arta, po dwóch sekundach włącza się zabezpieczenie we wzmacniaczu. Wzmacniacz się wyłącza, żeby po chwili się włączyć. Tak samo jest z generatorem w truerta. Karta to maudio transit. W czym jest problem?
-
Wymienilem kabel i jest dobrze. Dzieki jacku.
Zastanawiam sie czy przypadkiem przez ten uszkodzony kabelek nie uszkodzilem jakis czas temu MA kt88, bo on chyba takiego zabezpieczemia jak b2 nie posiada.
-
J jak Jacek no offense :)
-
Może ktoś wie gdzie można wysłać ecm8000 do kalibracji?
-
Witam serdecznie.
Pierwszy post po tak długim pobycie na forum, no ale kiedyś trzeba zacząć.
Zaczynam przygodę z budową monitorów i wybrałem Rata jako program do pomiarów i z racji tego, ze jestem całkowicie zielony w tym temacie chciałbym poruszyć parę kwestii.
Na początek opiszę jak dokonuję pomiarów aby wykluczyć ewentualne błędy. Używam mikrofonu Panosonic MW-61A, który podłączony jest do Jiga przeznaczonego do pomiarów w SW, a dokładnie wykorzystuje z niego preamp Wallin\'a, sygnał podaję na wejście liniowe Prodigy HD2. Sygnał wyjściowy z HD2 podaje na wzmacniacz do którego podłączony jest mierzony monitor. I w tym miejscu parę informacji, a raczej chęć wyjaśnienia wątpliwości. Na początku prób pomiarowych otrzymywałem dziwny przebieg przed samym impulsem. Okazało się, że gdy mam ustawione Sequence lenght na 32k i Sampling rate na 48kHz (ustawienia domyślne) otrzymuje taki właśnie przebieg przed impulsem. Po paru próbach okazało się, że przy ustawieniu 64k i 96kHz problem znika. Mam parę kart muzycznych i sprawdzałem też na E-MU0404 PCI oraz na Realtek z płyty głównej i dokładnie mam ten sam objaw. Arta jest dosyć wybredna odnośnie współpracy z kartami muzycznymi. Próby konfiguracji dwóch kart, gdzie jedna jest źródłem sygnału, a druga ma go pomierzyć kończyły się brakiem początkowego impulsu z karty. Skończyło się na jednej Prodigi HD2 i sterownikach ASIO4all. Impuls wygląda teraz tak jak na screenie ale nie jestem z niego zadowolony. Mam odbicie z bliskiej odległości, a fizycznie nie ma się od czego odbić. Może źle umiejscawiam kolumnę? Prosiłbym o wskazówki. Gdzie i jak usytuować kolumnę aby pomiar był najbardziej wiarygodny.
-
Chciałem sprawdzić czy wszystko się prawidłowo wyświetli.
Dalsze wątpliwości.
Czy do pomiarów potrzebnych do dopracowania samej zwrotnicy muszę dokonać kalibracji?
W Audio Devices Setup, a dokładnie I/O Amplifier Interface wartości w okienkach maja wpływ na wielkość sygnału, czułość mikrofonu. jeżeli nie robię kalibracji, a dotychczas nie robiłem, jakie wartości są poprawne, prawidłowe?
-
Witam ..
Czy ktoś może mi powiedzieć czemu mam odwrotną polaryację " piku " z mikrofonu ?
To jest pomiar Vify Xt25 w malutkiej obudowie za pomocą e-mu 0204 zestawu do pomiaru avt2782 i mikrofonu WM61A(pod taką nazwą go kupiłem) ..
-
Naciśnij "Inv" i będzie OK
-
:) tak to najprostsze rozwiązanie .... ale mnie interesuje czemu tak się dzieje.
Sprawdziłem połączenia napięcie do mikrofonu jest dobrze spolaryzowane (czyli jakieś 4.5 V z minusem na obudowie) a pik z mikrofonu idzie w dół . Co ciekawe niby to WM61A a nie widać charakterystycznej "górki" typowej dla tej wkładki.
-
Odwróć polaryzację na głośniku i też będzie ok
-
Nie chodzi mi o efekt wizualny ... bo mierząc głośniki w tej samej polaryzacji praktycznie nie muszę nic odwracać a pomiary nadają sie do obróbki w LspCad. Chcę wiedzieć czy możliwa jest tego typu "awaria" mikrofonu.
Nie mam w danej chwili drugiego mikrofonu żeby porównac pomiary ale reszta toru wydaje się ok . Przepuszczając sygnał przez wzmacniacz mikrofonowy faza nie zmienia się ...
-
Panowie, smieszna sprawa. Dawno nie uzywalem Arty i nie pamietam jak laczylo sie dwa pomiary np. odpowiedz portu i glosnika. Probuje przez Power average with overlays z zakladki Edit ale to laczenie nie bierze pod uwage fazy.
Jakies male wskazowki?
-
Dzieki Jacku!
Tylko kurde, zeby cokolwiek zapisac ( i pozniej zaladowac) trzeba miec chyba pelna wersje...
-
Może załaduj oba pomiary do LspCAD i eksportuj ich sumę.
-
Mam na "zapasie" Holmimpulse, w ktorym sume robi sie bez problemu. Dzieki za pomoc.
-
Zrobiłem przystawkę dla LIMP do pomiaru impedancji z rezystora 100 ohm podłączaną bezpośrednio do karty dźwiękowej. Po kalibracji gdy zewrę końce przewodów przystawki to wychodzi opór 0,05 ohm w całym pasmie więc jest OK. Tak samo dobre wychodzą pomiary rezystorów w całym pasmie akustycznym z wahaniem +/- 0,05 ohm. Problem pojawia się gdy mierzę same cewki (powietrzne), wtedy rezystancja dla małych częstotliwości jest taka jak wskazuje omomierz, a dla częstotliwości powyżej kilku kiloherców rezystancja wychodzi kilka razy większa niż dla małych częstotliwości. Na pewno nie jest to efekt naskórkowości, bo mierzone cewki są nawinięte drutem 0,5mm. Indukcyjność jest mierzona poprawnie i jest praktycznie stała dla wszystkich częstotliwości.
Ma ktoś pomysł na wyjaśnienie przyczyny nieprawidłowych wyników pomiaru?
-
Jak wygenerować w Arta plik wav z sygnałem pomiarowym do zmierzenia pasma przenoszenia?
-
Szum wygenerowałem w Audacity. Mam taki problem do rozwiązania:
Ze strony http://www.aedio.co.jp/download/index_e.html można ściągnąć wtyczkę crossovera foo_dsp_channeldividerF2B.dll do Foobar2000. Chciałbym w Arta pomierzyć działanie filtrów foobar\'owej wtyczki.
-
Niestety Arta nie widzi sygnału z foobara, ale ten program z tym sobie poradził http://www.techmind.org/audio/#specanaly
-
ARTA 1.7.1
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm
-
Czy ktos z szanownych kolegow mierzyl parametry TS glosnikow owalnych? W Limp podaje sie srednice glosnikow okraglych, ale jak postepowac z glosnikami owalnymi, czy tam elipsami?
-
Musisz podać w Limp średnicę okrągłej membrany, która ma taką samą powierzchnię jak owalna membrana.
-
Dzieki cadam. Tak przypuszalem, ze wystarczy okreslic powierzchnie i bedzie ok, ale musialem sie upewnic :)
-
>> jzagaja, 2009-11-06 20:35:24
>Oto co Knowles pisze o wkladkach WM61:
>"Note that the Panasonic WM-61 is a low-cost ECM (we no longer produce these types of microphone). Our FG series is a premium microphone offering higher sensitivity and lower noise than traditional ECMs, as well as robust construction, high mechanical shock resistance and exceptionally low vibration sensitivity."<<
Robiłeś pomiary mikrofonów Knowles?
-
Aby wątek nie wygasł postanowiłem go trochę odświerzyć...
Ostatnio walczę trochę z modułem impedacji i wydaje mi się że program zawyża mi wartość piku o jakieś 20Hz, czy ktoś moż wie co może być przyczyną?
Pytanie drugie, czy ktoś z kolegów używa wzmacniacza do pomiarów i porównywał wyniki do pomiarów za pomocą wyjścia słuchawkowego karty?
-
No właśnie tak można zrobić, jednak chyba nie jest to zbyt solidne podejście. Napisałem wczoraj do Ivo z arty zobaczę co odpowie. Generalnie interesuje mnie również wpływ podłączenia wzmacniacza (przez co większych napięć) na punkt rezonansu i czy jest sens go stosować. Krajewski w swojej książce (wiem ma ona już swoje lat) pisze również że,należy stosować możliwie niskie napięcie najlepiej <1W.
-
Witam:
Czy możecie mi powiedziec coś na teamt tego pomiaru?
Wykres w przeciwfazie jest powyżej fazowego. Korelacja wygląda na zachowaną.
Jednak kiedy rozpinam gałęzie filtra to pomiary niskotonowego i wysokotonowego wypadaja na innych poziomach. skopana faza? Wina wzmacniacza, czy cos mi sie po prostu rozpina w zwrotnicy?
Pomiary maja tendencję pływania. Kilkanaście wykonanych pod rząd a jednak wyniki sa nieco inne przy takim wygladzeniu. Ktoś miał tak wczesniej?
-
"Jednak kiedy rozpinam gałęzie filtra to pomiary niskotonowego i wysokotonowego wypadaja na innych poziomach."
Co znaczy "rozpinam gałęzie filtra"?
-
odpinam wysokotonowy żeby zmierzyć niskotonowy. Potem przypinam wysokotonowy i odpinam niskotonowy. Przebiegi na wykresie powinny mieć taki sam poziom jak wykres wspólny - oczywiście poza zakresem wspólnej pracy obu galęzi filtra.
Niestety pomiary "pływają". Mniej lub bardziej ale w szerokim zakresie szestotliwości.
Na tych zamieszczonych powyżej nie widac tego efektu tak bardzo, mozliwe że przyczyną jest zwrotnica "na pająka". Wartosci sa składane z kilku mniejszych więc brak styku spowoduje zmianę ale nie od razu rozłaczenie.
Czy może dzieje sie coś ze wzmacniaczem?
ale tak ogólnie, co sądzicie o dopasowaniu?
-
Powinieneś odłączyć całą gałąź wysokotonową lub niskotonową. Jeśli odłączasz sam głośnik od zwrotnicy to powinieneś zastąpić go rezystorem o oporze jak impedancja głośnika.
-
czyli mam go odłączac od strony zacisków wejściowych, a nie od strony głosnika, żeby te wszystkie wartości r l c nie "wisiały" na jednym głosniku. Ok. dzieki za rozjaśnienie.
-
Na wykresie widać skutki odłączenia głośnika od filtra drugiego rzędu. Przy częstotliwości 850Hz jest zwarcie.
-
Czy przy zmianie polaryzacji, również zamieniać ja na zaciskach wejścowych czy moge zamienić kable miejscami na zacisku głosnika? To juz chyba nie powinno miec znaczenia?
-
Wystarczy zmienić przy głośniku.
-
No przecież wzmacniacz i kabel mają niezerową impedancję,więc jakby to mogło być,że odpięcie sekcji wysokotonowej nie wpływałoby na niskotonową i vice versa??? To jest właśnie wpływ kabli i wzmacniacza na charakterystykę zespołu głośnikowego poprzez zmianę nachylenia zboczy filtracji.Też mi Amerykę odkryłeś, a niech Cie!!!
-
Jeśli od filtra np. drugiego rzędy odłączy się obciążenie (głośnik) to mamy wtedy szeregowy obwód rezonansowy który dla częstotliwości rezonansowej ma zerową impedancję jeśli elementy L C są idealne.
-
Niczego nie odkrywam tylko pokazałem w symulacji jakie są skutki odłączenia głośnika od zwrotnicy.
-
Macie jakiś patent na pomiar Limp'em żeby przy pomiarze dużych wartości impedancji zminimalizować wpływ oporu wejścia liniowego?
-
Nowa wersja http://www.artalabs.hr/news.htm
Dodano między innymi opcje automatyzujące pomiar charakterystyki kierunkowej