Audiohobby.pl

Audio => Audio z PC => Wątek zaczęty przez: Cypis w 05-09-2011, 08:05

Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Cypis w 05-09-2011, 08:05
Cześć

Grywam w sieciowe FPSy. Choć grywam to delikatne określenie bo statystycznie godzina dziennie nadaje się do leczenia. Jednak ja nie o tym.

Kto grywa ten wie jak ważne jest, w takiej grze, PRECYZYJNE POZYCJONOWANIE źródeł dźwięku. Jakość dźwięku stoi na bardzo dalekim planie i nie będziemy się tu tym zajmować. Wątek będzie wybitnie nieaudiofilski. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest zestaw głośników 5.1 ale ma to swoje dwie poważne wady. Pierwsza to taka, że do rozgrywek i gry zespołowej, do komunikacji używa się mikrofonu aktywowanego głosem. Dźwięki dobywające się z głośników aktywują nadawanie i współgracze słyszą siebie z pewnym opóźnieniem. Przy wielu takich graczach w "eterze" panuje potworny hałas uniemożliwiający jakąkolwiek sensowną komunikację. Druga wada to taka, że rozgrywki są bardzo emocjonujące i "ojej", "do diaska", "cholera" zazwyczaj nie padają. Dobrze by było by współdomownicy nie zmienili zdania o moich kolegach (o mnie zmienili jak tylko zacząłem grać i z nieukrywanym zdumieniem podziwiają moją rynsztokową eurydycję). Dlatego gram na słuchawkach podłączonych bezpośrednio do Creative X-Fi.

Większość (wszystkie?) kart dźwiękowych mają opcję wirtualizacji dźwięku przestrzennego na słuchawkach. W grze ustawia się 5.1 a drivery kodują to (różnymi technikami) do stereo. Efekt działania w grach jest oczywiście lepszy niż czyste stereo ale daleki od ideału.

Po tym długim wstępnie chciałbym zapytać właściwie o jedną sprawę. Jak poprawić pozycjonowanie dźwięku?

Widzę kilka pól do takiego działania ale brakuje mi wiedzy/informacji.

1. Alternatywne kodery surround.

Czy istnieją, czy da się, zainstalować jakiś driver, który będzie miał większe możliwości konfiguracji niż standardowy koder 5.1->stereo z X-fi. Standardowy ma tylko opcję "włącz/wyłącz" plus ew, "głębokość surrounda", który tak naprawdę w grach nie działa. Brakuje mi np. podstawowej opcji jaką jest regulacja głośności poszczególnych wirtualnych kanałów.

2. Inne karty dźwiękowe

Może inne karty dźwiękowe nadają się lepiej do celu o którym piszę? Jakie?

3. Sygnatura dźwięku.

Jakie części pasma odpowiadają za pozycjonowanie źródeł? Zawsze wydawało mi się, że to góra pasma rozchodzi się kierunkowo i ona odpowiada za prawidłowe pozycjonowanie. Tak było przynajmniej w zwykłym stereo. Jednak gracze zgodnym chórem twierdzą, że w grach i 5.1 ma być silny (sic!) BAS by słychać było dobrze przeciwnika i kierunki z którego nadchodzi (kroki). Jakie są wasze doświadczenia w tym względzie?

4. Słuchawki stereo

Uwzględniając odpowiedzi na powyższe trzy pytania (a szczególnie 3.) jakie słuchawki do tego nadadzą się najlepiej? Zamknięte, otwarte, z jaką sygnaturą?

i pytanie dodatkowe

5. Słuchawki 5.1

Produkowane są słuchawki dla graczy z wieloma przetwornikami w padzie grającymi rzeczywiste 5.1. Macie jakieś doświadczenia w tym względzie? Jakie słuchawki robią to najlepiej?

Na koniec zastrzegam, że "wujek Google" nie udzielił mi odpowiedzi na te pytania. Na forach tematami tymi zajmują się po pierwsze gracze (nie audiofile) i po drugie o średniej wieku rzędu -nastu lat (nie chcę przez to napisać, że to niepoważni ludzie ale raczej brakuje im wiedzy i dociekliwości oraz pieniędzy na bardziej, nazwijmy to, bezkompromisowe rozwiązania). Sponsorowane artykuły również, z definicji, nie niosą wiarygodnych informacji.

Z moich skromnych doświadczeń ze słuchawkami w grach, jak do tej pory najlepiej pozycjonowały Creative Aurvana Live! które mają charkę ułożoną w głębokie "U". Jednak CAL!e odpadają, bo nie da się w nich wytrzymać wielogodzinnych rozgrywek. Dorównują im taniutkie Philipsy SHP2500, jednak te znów słabo tłumią dźwięki z zewnątrz i grają ciut cicho jak na brak tłumienia hałasu z zewnątrz.

Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Gustaw w 05-09-2011, 09:29
U mnie słuchawki podłączone są do amplitunera 5.1, który dekoduje wielokanałowy DTS. W Philips-ach 5401 da się wysiedzieć stosunkowo długo. Z pozycjonowaniem źródeł nie ma problemu. Dobrze słychać czy ktoś akurat z tyłu podbiega z nożem. :-)
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Cypis w 05-09-2011, 09:44
>> Gustaw, 2011-09-05 09:29:48
>> U mnie słuchawki podłączone są do amplitunera 5.1,

Popraw mnie czy dobrze zrozumiałem. Z konsoli (jak dobrze pamiętam) podłączasz kabelkiem dźwięk do dekodera, który robi z niego dźwięk 5.1.  Do dekodera (wzmacniacza) wpinasz słuchawki. Jak zatem dźwięk 5.1 kodowany jest na stereo? Słuchasz tylko "frontów"? Jak możesz mieć dobre pozycjonowanie?

Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Gustaw w 05-09-2011, 09:52
>> Cypis, 2011-09-05 09:44:27
Popraw mnie czy dobrze zrozumiałem. Z konsoli (jak dobrze pamiętam) podłączasz kabelkiem dźwięk do dekodera, który robi z niego dźwięk 5.1.

Nie do końca. Amplituner jest 5.1 ale za konwersję 5.1 do stereo odpowiedzialna jest konsola i ustawienia w opcjach gry i definiowanie słuchawek jako wyjścia dźwięku. Jednym słowem amplituner dostaje zoptymalizowanego DTS-a pod słuchawki.
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Sim1 w 05-09-2011, 10:05
>> Cypis, 2011-09-05 09:44:27
>Popraw mnie czy dobrze zrozumiałem. Z konsoli (jak dobrze pamiętam) podłączasz kabelkiem dźwięk do dekodera, >który robi z niego dźwięk 5.1. Do dekodera (wzmacniacza) wpinasz słuchawki. Jak zatem dźwięk 5.1 kodowany jest >na stereo? Słuchasz tylko "frontów"? Jak możesz mieć dobre pozycjonowanie?

To wszystko zależy właśnie od owego kodowania. W końcu uszu mamy tylko dwoje a nie 5.1 ;)... tak przynajmniej jest u mnie.
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Gustaw w 05-09-2011, 10:26
Małe wyjaśnienie. W pierwszym poście użyłem słowa "wielokanałowy" co mogło wprowadzić w błąd.
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Cypis w 05-09-2011, 11:14
>> Gustaw, 2011-09-05 09:52:10
>> ale za konwersję 5.1 do stereo odpowiedzialna jest konsola

Hmmm.... To mi coś zasugerowało. Dzięki!

Do tej pory moje ustawienia były zrobione tak: BFBC2 - 5.1, sterownik Creative X-Fi konwersja 5.1 do stereo. A być może samo BFBC2 robi konwersje 5.1 do stereo w końcu jest tam osobna opcja generowania dźwięku - słuchawki. Musze to sprawdzić.

Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Gustaw w 05-09-2011, 11:52
>> Cypis, 2011-09-05 11:14:12

25 października BFBC3 !
Zastanawiam się czy kupić do tego Orfeusze czy STAX Omega ;)
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Cypis w 05-09-2011, 13:04
>> Gustaw, 2011-09-05 11:52:33
>> 25 października BFBC3 !

Wiem, wiem. Jednak do tego czasu chcę zakończyć sprawę doboru słuchawek. Bo jak się nie uda to pozostaje jeszcze upgrade/downgrade do... PS3 ;) Tam ponoć działają byle jakie słuchawki podpięte DTSem do dekodera 5.1 ;)

Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: zibra w 05-09-2011, 14:39
co wam da ten mega surround jak was rozdupcze na beyerach:P
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Cypis w 05-09-2011, 14:57
>> zibra, 2011-09-05 14:39:36
>> co wam da ten mega surround jak was rozdupcze na beyerach:P

Przynajmniej satysfakcję co najmniej 1k PLN w kieszeni. :-P

Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: zibra w 05-09-2011, 16:22
Twoje beyery tez powinny byc calkiem calkiem do takich celow:P a te wspomagacze w grach..bawilem sie w te rzeczy na xonarze stx i docelowo zostawialem ustawienie "czyste"
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: mac_1 w 05-09-2011, 17:03
Polecę ustrojstwo które kiedyś miał mój brat - Philips SBC-HD1502.

Jest to stacja bazowa od wysokiego modelu słuchawek bezprzewodowych philipsa ale posiada także dwa gniazda jack, ma wejście cyfrowe, dekoduje DTS itp. oraz wspomaga Dolby Headphone, w środku siedzi DAC Wolfsona i całkiem mocny moduł wzmacniacza słuchawkowego na JRC4556A który dawał sobie nawet jakoś rade z K601.
Rewelacyjnie oglądało się na tym filmy z dźwiękiem przestrzennym i D.Headphone, z muzyką było już gorzej.
Swego czasu takie zabawki chodziły na all poniżej 100zł, do filmów to świetny zakup i myślę ze z grami także powinno być bardzo fajnie.
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: Cypis w 05-09-2011, 17:31
Heh.. Miałem ci ja taką wersję ale sprzedawaną ze słuchawkami Philipsa HP1000. Słuchawki sprzedałem a "bazówka" długo mi służyła dopóki nie wyzionęła ducha. Niestety nigdy nie miałem okazji - brak źródła - podpiąć do tego dźwięk zakodowany cyfrowo. Jedyne co wykorzystywałem to był Dolby Headphone do "wyciągnięcia" sceny muzycznej z głowy.

Miało to jednak jedną wadę. Szumiało toto jak diabli. :/

Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: reactor w 06-09-2011, 12:19
Panie kup Pan cuś takiego i będzie spokój ;P

http://www.amazon.com/beyerdynamic-Headzone-Home-Head-Tracking/dp/B001BAJ09A
Tytuł: Surround na słuchawki w grach
Wiadomość wysłana przez: zibra w 03-10-2011, 21:39
skoro nadchodzi czas jesienno zimowy to informuje, ze mozna pobrac BF3 beta i grac do 10 pazdziernika. mozna sprawdzic sluchawki:P