LancasterZahaczyłeś o ciekawy temat, temat poziomu sygnału wyjściowego i ustawianie głośności.. Nasze uszy to tutaj "prawdziwi dowcipnisie.." :)
~
Poziomy napięć wyjściowych w urządzeniach od różnych producentów nie są do siebie zbliżone. Znamionowa czułość wejść wzmacniaczy -> tutaj też są różnice. Głośniki mają różne poziomy czułości - w dodatku mierzone są w odległości 1m od głośnika. Nie zawsze przecież porównujemy różnice w sprzętach siedząc dokładnie w tym samym miejscu.
Płyty CD nie są nagrywane z takim samym poziomem sygnału. Widać tutaj przewagę "dobijania" do 0dB czy nawet podcinanie wierzchołków
http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio) <- dobry przykład na zdjęciu. Kompresja w nagraniach, głównie remastery - brak mi słów. Nawet na remasterze "Signals"
~
Budując DAC na TDA1543 z wyjściem prądowym i konwersją prąd -> napięcie na rezystorze, dla uniknięcia wyższego poziomu zniekształceń musimy dobrać wartość tego rezystora. Przy zasilaniu TDA1543 napięciem 5V i pożądanym napięciu wyjściowym (szczyt około 2V), wartość rezystora będzie mieć 2V/2.3mA = 0,869k. Prawie wszyscy i tak wstawiają 1k. Tolerancja elementów tolerancją... jest oznaczana jako " + i - " czyli wartość rezystora 1k od jednego producenta będzie mieć np. 0,98k innego producenta może mieć już 1020 Ohm lub więcej...Teraz warto pomyśleć dlaczego po wstawieniu elementów od innego producenta np. "słyszymy różnicę" - no bo przecież to i to ma 1k... obydwa są metalizowane, mają tą samą tolerancję...
Część osób o tym fakcie zapomina..~
Aby poziom siły głosu (!) był taki sam po każdej próbie przełączania źródeł czy nawet zmiany wartości rezystorów lub jeszcze lepiej -> zmiany elementów na elementy innego producenta, trzeba by zmierzyć przynajmniej moc wychodząca ze wzmacniacza na kolumny (te same kolumny !). Samo ustawianie głośności na słuch to za mało. Prawie nigdy nie ustalimy takiego samego poziomu głośności, prawie nigdy nie usiądziemy w tym samym miejscu.
Żeby móc oceniać różnice w brzmieniu klocków audio przynajmniej należy zadbać o powyższe. Przynajmniej w minimalnym stopniu.
Dopiero wtedy możemy rozmawiać o różnicach brzmień klocków audio.
W przeciwnym wypadku ocena będzie hmmm.. mało trafna.
Nie wszystkie osoby mają tak samo czuły słuch. Moje uszy wyłapują zmiany w głośności rzędu 0,5 dB (regulacja na DSP, nie na potencjometrze) a i tak gdybym nie wiedział o zmianie - pewnie bym jej nie zauważył. Cóż...Różnice istnieją, to nie voodoo.Różnice w brzmieniu sprzętu wyłapywane przez kolegów po zmianie kabli - t o p r a w d a. Nie jest to też jakieś voodoo.Różnice w kablach i s t n i e j ą , ale kable n i e g r a j ą - wnoszą one zmiany do dźwięku, często z m i e n i a j ą c w a r u n k i p r a c y np. wzmacniacza, czy stopnia wyjściowego, wejściowego.
Czasem efekt końcowy jest na plus, czasem na minus. Nie dla wszystkich (!)Efekt "wygładzenia" czy "wyostrzenia" dźwięku po zmianie kabla t o p r a w d a, choć nie zawsze wystąpi na tyle silny by móc cokolwiek usłyszeć.Wszystkiemu winny są wręcz p o e t y c k i e opisy brzmienia klocków czy kabli audio. Zupełnie p o m i j a się lub nawet n i e j e s t się ś w i a d o m y m istnienia prawdziwej przyczyny zmian w brzmieniu.
~To co napisałem powyżej jest prawdą, nie jest to prowokacja z mojej strony, wręcz wykazałem, że te wszystkie zmiany opisywane przez kolegów w brzmieniu klocków i kabli istnieją.Te wszystkie poetyckie i barwne opisy brzmienia sprzętu powodują tylko kłótnie. Gdzie jest muzyka? Gdzie jest szukanie barwy i brzmienia sprzętu które nas zadowoli ?? Nie ma - są barwne opisy zakończone kłótniami. Lancaster -
sam jestem ciekaw jak zabrzmi twoje 8 łączonych równolegle TDA. A coś w tym jest, zwłaszcza jeżeli patrzy się od strony ciekawych i trochę odmiennych własności tego przetwornika. Choćby możliwość bezproblemowego stosowania konwersji na rezystorze.Z mojej strony dodam, że warto zadbać o chłodzenie takiej "kanapki" :) - szczególnie, gdybyś Lancaster zasilał to wszystko wyższym napięciem niż domyślne 5V.
Termo przewodząca pasta silikonowa + kształtki z blaszek alu itp. dużo tutaj poprawią. Czasem niektóre przetworniki mogą grzać się bardziej od innych (zwłaszcza gdy użyjesz kości z innej serii), w efekcie ich stabilność przetwarzania maleje. Zwłaszcza przy takiej "kanapce" :) Analogowe scalaki nie są już tak bardzo wrażliwe na delikatne zawyżanie napięcia zasilającego.Lancaster - jeżeli chciałbyś spróbować ciekawego i trochę odmiennego :) stopnia lampowego na wyjściu, który doprawi TDA1543 p a r z y s t y m i przyprawami :) napisz.
Wyślę Ci opis co i jak.Swoją drogą w lampach wszystko zostało już wymyślone, pozostaje tylko zabawa w łączenie już istniejących rozwiązań, czy obliczanie wartości elementów odpowiedzialnych za warunki pracy lampy.Lancaster, jeżeli Ciebie, czy innych zaciekawiły moje krótkie opisy przyczyn powstawania różnic w brzmieniu dźwięku podczas np. przełączania kabli czy elementów - chętnie bardzo dokładnie i z opisami przedstawię powstawanie całego tego zjawiska. Nie jest to jakiś bardzo rozległy temat.Wielu kolegom ułatwi to bardzo dobieranie brzmienia swojego sprzętu - choćby przez zmianę okablowania.
Szukanie brzmienia sprzętu nie musi odbywać się "w ciemno" poprzez wielokrotne a często nie trafione próby.Pozdrawiam serdecznie,Gabriel:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Któryś z aniołów trącił mnie skrzydłem, chyba nawet za mocno..