Audiohobby.pl
Audio => DIY => Wzmacniacze => Wątek zaczęty przez: krzysmxx w 08-04-2014, 19:39
-
Szanowni Koledzy, ten sam temat wrzuciłem na inne forum, ale coś temat słabo się rozwinął
Mam hybrydę Haiku Bright 2:
http://www.haiku-audio.pl/audiyo/bright-opis
wersja z lampą 6N2P EW, 45W (300 W trafo).
Podoba mi się zamysł wzmaka z lampką na wejściu, z minimum części, dzięki czemu mogą byc dobrej jakości i wąsko stolerowane.
Generalnie barwa dźwięku mi się podoba, jednak odczuwam pewien niedosyt związany z ilością góry: obiektywnie spadek wmocnienia @20 kHz jest poniżej -1 dB (głośniki Epos Elan 30, 4 ohm), ale jest ta góra jakoś słabo słyszalna (porównywałem też z MF A3).
Na dole też trochę dynamiki by nie zaszkodziło (bas jest gorzej kontrolowany niz w MF).
Jeśli ktoś miałby jakieś pomysły, będę wdzięczny.
Załączam schemat, lutownicy się nie boję :)
Pozdrawiam,
Krzysiek
-
A próbowałeś Kolego zmienić lampę na inną bo ta 6N2P w moim wzmacniaczu to strasznie obcina górę
-
Nie może być kondensatorów elektrolitycznych.To warunek konieczny.
-
@spalon a jaką polecasz ? ECC83 ? ale którą
@almagra - a jak już te kondy są ? Jak mi się wydaje przeprojektowanie tego wzmaka na zasilanie symetryczne nie jest rozrywką trywialną (a może się mylę) ?
A poza tym w symetrycznym zasilaczu prąd "audio" i tak musi przepłynąć przez elektrolity obu gałęzi zasilacza, czyż nie ?
Ale oczywiście jestem otwarty na dyskusję i każdy pomysł :)
-
@Krzysiek
Brak kontroli basu może właśnie wynikać z zastosowania lampy jako układu wejściowego.
Lampy w domenie przetwarzania i kontrolowania basu są niestety ale ułomne.
Zastosowanie tranzystorów wyjściowych T2 i T4 też jest raczej bardziej uwarunkowane przez producenta "taniością" urządzenia niż wyciągnięciem wszystkiego co możliwe z tej konstrukcji.
IRFP140/IRFP9140 to raczej tranzystory "przemysłowe" niż typowe do audio, w ich miejsce zastosowałbym Toshiby 2SJ200/2SK1529.
Oczywiście najlepsze by były na wyjściu tego wzmacniacza tranzystory Hitachi (2sj162/2sk1058) ale prawdopodobnie jesteś ograniczony z ich wymianą konstrukcją PCB - Hitachi mają inne wyprowadzenia elektrod niż IRy i Toshiby.
Dlaczego tak twierdzę ? - bo jednym z najważniejszych parametrów wymienianych tu tranzystorów mocy jest ich pojemność miedzy złączowa i to ona determinuje brzmienie wysokich.
Można nieco "podciągnąć" te wysokie, aby były lepiej artykułowane, poprzez wymianę rezystorów bramkowych z wartości 220R do 100R.
-
Nie miałem do czynienia z Twoim wzmacniaczem , jedynie z tym typem lamp i tak jak wspominałem w moim wzmacniaczu lampa 6N2P bardzo mocno obcina górne pasmo , trudno mi doradzać Tobie jaką lampę włożyć ale jeśli mógł byś pożyczyć od kogoś na przetestowanie wiedział byś czy może to być wina lampy .
Maż możliwość pożyczenia jakiś innych lamp ?
Pomyśl na razie tak by się nie wykosztować nie potrzebnie .
W Kolegi wzmacniaczu hybrydowym najlepiej sprawdziły się 6922 Electro-Harmonix , ktoś polecał też 6N23P .
Gdzie kolego mieszkasz ? Osobiście mam w zbiorach 2 x Tesle E88CC , 2 x 6N1P-EW
-
Dzięki Mirek, choć wątpię żeby te oporniki bramkowe miały wpływ, jeśli opór wejściowy każdego mosfeta to poziom setki Mohm ...
A jak się Panowie zapatrujecie na skasowanie bootstrapa (tzn. usunięcie tylko tego elektrolita 4u7) ?
-
"choć wątpię żeby te oporniki bramkowe miały wpływ, jeśli opór wejściowy każdego mosfeta to poziom setki Mohm ..."
Jeszcze raz napiszę o tak ważnej pojemności między elektrodowej mosfetów, to właśnie ona ma min. wpływ na wysokie.
Takich układów jak ten przerabiałem już kilka z racji ich konstruowania.
Z tym że moje pracowały w odmiennym układzie wyjściowym - źródłami wyjściowymi do masy - Vampiria, Pat-mos.
Dlatego wiem co piszę zarówno o typie tranzystorów jak i wartościach rezystorów bramkowych ;-)
-
dzięki spalon za dobre chęci, ale:
wszystkie lampy które polecasz pracują znamionowo z większym prądem anody (ok 10 - 15 mA), mając jednoczesnie wzmocnienie napieciowe ok. 30.
Natomiast 6n2p pracuje z prądem 1 mA, ale wzmocnienie (bez USZ) ma 100, co pozwala na pętlę USZ na całym układzie.
BTW 6N1P w tym układzie pracowała, jakkolwiek elementy bierne były inne (bo wolałem niższy opór wyjściowy wtórnika sterujacego mosfetami) ->
paradoksalnie górę odbierałem jako jeszcze słabszą , a po zmianie na 6N2P zrobiła się wyraźniejsza
Dlatego pomyślałem o ECC83 bo jest b. zbliżona do 6N2P, tylko niewielka różnica w wyprowadzeniach (PCB to chyba nawet uwzględnia), kwestia tylko
od którego producenta warto ...
-
Dzięki Mirku, wpływu poj. wejściowej mosfetów jestem świadom, modyfikacja jest niewielka więc podejrzewam niewielkiego
jej wpływu, ale wpisuję na "szortlistę" możliwych modyfikacji
Nadal mnie interesują wasze opinie w sprawie bootstrapa ...
-
Bootstrap to takie turbo-doładowanie, bez tego układu muzyka może brzmieć bardziej sennie, mniej "nerwowo" i bardziej naturalnie - co by to nie miało znaczyć.
Wszystko zależy od osobistych preferencji słuchającego, repertuaru i reszty systemu.
-
Bootstrap jest przykładem dodatniego sprzężenia zwrotnego.Będzie pracować korzystnie pod jednym warunkiem,że nie będzie rozbieżności fazowej sygnałów.Jak takowa występuje to robi się kaszana.Następuje dodawanie jabłek,do gruszek.Podobnie kaszani też ujemne sprzężenie zwrotne.Te zniekształcenia nazywają się TIM.
-
Zgadzam się z Mirek19.
Mosfety trzeba przeładowywac dużym prądem.
Lampa ECC83 z bardzo mikrym prądem, spore rezystory bramkowe, dużę pojemności IRF-ów mogą powodowac "słodkie" granie góry, pomimo szerokiego pasma przenoszenia.
Na początek pokombinowałbym z lampą wejściową.
\'
-
Tzn. wsadziłbym mocniejszą i dopasował prądy.
-
np. 6n6p.
Lampa o tyle ciekawa, że nie wnosi nic od siebie ;-)
-
Osobiście na początek spróbowałbym podkręcic ruską 6n2p na wyższe prądy ( z 1 mA do ok. 5-7 mA)
Katalogowo wytrzymują do 10 mA.
Próbowałem i więcej- nie rozlatywały się.
Ale w przypadku tej lampy nie ma szans na zmianę parametrów wtórnika ( impedancja) na wyjściu układu.
Jest bardzo wysoka.
-
Przyjrzałem się dokładniej schematowi:
wzmacniacz objęty jest globalną pętlą sprzężenia.
Można pętlę usunąc. Ale przy 6n2p będzie słychac "brud" i wzmocnienie napięciowe będzie za duże.
W ramach eksperymentu, na chwilę, warto jednak ostrożnie spróbowac jak gra bez pętli.
-
Równolegle z C5 powinno się dać od 100nF do 1uF MKP.
Samo 4700uF na wyjściu tego wzmaka to trochę za "ubogo", aby posłuchać wysokich.
-
Dzięki Panowie, zwróćcie uwagę że obie lampy w każdym kanale to po prostu podwójna trioda (ta sama) - tak że wymian tylko jednej
za bardzo w grę nie wchodzi.
Pomysł z wyższym prądem Ia - chyba niezły, choć już poprzednio miałem wyższy (10 mA, na 6N1P) i nie byłem zadowolony.
BTW - chyba zwiększenie Ia w II stopniu (wtórniku) powinno zmniejszyć impedancję wyjściową stopnia, nie ?
A czy 1 uF bocznik dla C5 to nie za mało (obc. 4 omy) ?
-
Po dodatkowych przemyśleniach:
6N6P - za mały gain (20)
z podkręcaniem prądu wtórnika muszę uważać, bo obok lampki są elektrolity -> żeby ich nie usmażyć :)
-
Doświadczenia wykazują,że pojemność wyjściowa 100mikro w PIO wystarcza nawet dla niskoomowych słuchawek.Do wysokoomowych wystarczy 30.Bas puszczony przez mniejszą pojemność jest lepszy subiektywnie niż przez o rząd wielkości wyższą na elektrolitach.Po wacek wam te elektrolity?Nie umiecie się obyć bez tej padliny?
-
dzięki almagra - ale ja zapytałem o modyfikację istniejącej konstrukcji, a nie budowę nowego wzmaka.
Powiem wprost - nie bardzo bym wiedział jak przerobić taki układ (lampy + trany, 2 zasilacze) na zasilanie symetryczne.
A propos - jeszcze jedna idea: czy warto próbować przesunąć punkt pracy końcówki w kier. kl. A ? Autor twierdzi że Iq może być
300 - 500 mA: nie mierzyłem ale z tego co wiem obecnie jest blisko tej dolnej granicy.
Radiatory (dla prądu 0.5 A) wychodzą mi po ok. 5 deg/W, więc te co są, starczą bez problemu (na moje oko mają po 3 deg/W :) )
-
Przepraszam nie zwróciłem uwagi na lampę o którą pytałeś a kierowałem się linkiem do strony ze wzmacniaczem . Wszystko zależy od aplikacji w jakiej lampa pracuje bo u mnie ta 6N2P tak jak wspominałem bardzo wyraźnie obcina górę .
Pozdrawiam
Radek