Audiohobby.pl

Czy najdrożej znaczy najlepiej > przetwornik wysokotonowy.

Bruce

  • 559 / 5899
  • Ekspert
16-09-2008, 00:26
Ostatnio nurtuje mnie pytanie, czy budując kolumnę trzeba kupować najlepszą, najdroższą wysokotonówkę aby otrzymać kolumny o pięknej detalicznej górze?
Myśle, że większość DIYowców zdaje sobie sprawę, że jeśli chodzi o głośniki średnio-niskotonowe wcale najdrożej nie oznacza najlepiej. Wystarczy wspomnieć o tym jak trudne do napędzenia są (podobno ;-) głośniki średnioniskotonowe SS Revelator... Nie z każdym sprzętem zagrają, a taka skromna Vifa XT18 okazuje się często lepszym wyborem. Ale jak to jest z wysokotonówkami...
Wracając więc do meritum, jak to jest z wysokotonówkami... czy rzeczywiście taki SS9700 w praktyce jest znacznie gorszy niż SS6600, czy tylko na papierze. Jak to jest?

ps. Uprzejmie uprasza się o nie sprowadzenie tematu do dyskusji typu: czy lepszy jest aluminiowy Seas czy pierścieniowy Revelator.
________
mniam...
________
mniam...

bego

  • 3 / 5733
  • Nowy użytkownik
16-09-2008, 07:11
mialem kiedys ten glosnik. w sumie nic specjalnego. aluminiowy visaton ke25sc gra duzo lepiej.

Krysew

  • 541 / 5903
  • Ekspert
16-09-2008, 08:49
>bego

>mialem kiedys ten glosnik. w sumie nic specjalnego. aluminiowy visaton ke25sc gra duzo lepiej.

Visaton KE 25 SC ma membranę raczej ceramiczną, chyba że pisząc aluminiowy miałeś na myśli front głośnika :)

bego

  • 3 / 5733
  • Nowy użytkownik
16-09-2008, 08:58
faktycznie :) a ja zawsze uwazalem ze ma aluminiowa - zreszta tak wyglada. w kazdym razie gra lepiej niz ten ss6600.

kondrax

  • 96 / 5807
  • Użytkownik
16-09-2008, 09:35
Ja powiem tak, pierw ty sam musisz posłuchać jaki materiał na tweeter jest dla ciebie najlepszy: aluminium, szmata, jedwab, wstęga, ceramika itp? Ja w życiu słyszałem kilkanaście kolumny z tweeterami szmata, aluminium, jedwab i dla mnie najlepszym wyborem jest aluminium. Dopiero gdy wybierzesz materiał możesz szukać tego najlepszego dla ciebie takie moje zdanie. Przykładowo moja vida d25ag bardziej mi sie podobała jak tweeter ushera z konstrukcji Pana z akussa mimo że tak się wszyscy jedwabiem i usherem podniecają każdy ma inny gust.

second_edition

  • 249 / 5849
  • Aktywny użytkownik
16-09-2008, 09:39
uh... ten usher to straszne ścierwo:)
czym go można zastapić w konstrukcji z akkusa? chodzi o tandem z aurum cantus?

marko3T

  • 421 / 5903
  • Zaawansowany użytkownik
16-09-2008, 10:29
Takie porównanie , to powiedział bym daleko idące uogólnienie. Jaką mamy pewność , że aplikacja jest absolutnie najlepsza? Przecież to decyduje w duzej mierze o charakterze wysokich tonów.

__________________
insomnia.lab      ( wystawiam faktury VAT)
__________________
Tylko V2!

second_edition

  • 249 / 5849
  • Aktywny użytkownik
16-09-2008, 10:50
wiem wiem... ale słyszałem ten gwizdek w kilku aplikacjach - z jakiś powodów jego granie męczy - już nawet gwizdek z eposów, który przecież jest dosyć trywialny zdawał się grac lepiej (chociaż nieco bardziej ziarniście)

bartek_z

  • 404 / 5902
  • Zaawansowany użytkownik
16-09-2008, 10:51
No dokładnie. Poza tym dużo zależy od upodoban, znam osoby, które nie lubą wstęgowców, znam takie, które dałyby się za nie pokroić.  

Rafaell

  • 5033 / 5897
  • Ekspert
16-09-2008, 11:14
No dokładnie. Poza tym dużo zależy od upodoban, znam osoby, które nie lubą wstęgowców, znam takie, które dałyby się za nie pokroić.

Tak jakbym słyszał o modzie i gustach :) koledzy chodzi o to żeby ten przetwornik oddał wszystko co zarejestrował mikrofon. Wiadomo wyżej napisano o typach np kopułek:jedwabne, tekstylne , tworzywowe,(np rezotex) aluminiowe berylowe tytanowe, diamentowe,nietypowe i kombinowane. Ważna jest szeroka kierunkowość jednakowego poziomu głośności. Takiego przetwornika na razie nie ma :( Ale odsuwając i zaczynając skromnie swój sprzęt budować trzeba zejść na ziemię i zacząć skromnie; to znaczy że głośnik promieniuje bezpośrednio w punkt w którym słuchamy i obok niego nie musi być cudownie, bo i po co-rosną mocno koszta.

Skupmy się na muzyce bo chyba o to chodzi jakie głośniki wysokotonowe sprawiały u was realność instrumentów, nie budowania sceny, wychodzenia obrazem poza bazę stereo i takie tam. Które głośniki które gdzieś tam słyszeliście u kogoś na wysokiej klasy elektronice (niekoniecznie cenowej) zagrały tak że moglibyście napisać mistrzostwo świata. Wiem to duże słowo ale coś nam się od tego sprzętu należy a w sumie to najmniejszy teoretycznie najtańszy w kolumnie przetwornik.
 
Rafaell

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

second_edition

  • 249 / 5849
  • Aktywny użytkownik
16-09-2008, 11:36
ja tu nie pisałem o wstędze - usher kopułka gra w tandemie z midwoferem auruma. Z jakiś powodów nie gra dobrze ten wysokotonowiec. Ale w innych aplikacjach też nie grał najlepiej - dlatego do tych tańszych usherów radzę nie podchodzić. W tym przypadku niestety jakość idzie w ślad za ceną...
natomiast bardzo dobrze wspominam głośnik wysokotonowy dynaaudio - chociaż dla niektórych może być za słodko i nienaturalnie już. Ale swoje kosztuje - więc tu znowu jakby na przekór tematowi jakość idzie w ślad za ceną. Trochę trudno mi tu wierzyć w cuda - chociaż pewnie najlepsze głośniki można spieprzyć aplikacją i odwrotnie - z kiepskie głośniki mistrzowsko zaaplikować.

  • Gość
16-09-2008, 11:45
Mnie się najbardziej podoba wybieranie jakości brzmienia po materiale membrany... Musiałem przeczytać forum bo sam bym tego nie wymyślił :)))

Byli też tacy oceniający brzmienie wysokotonowego słuchając go cicho grającego bez podłączania do zestawu i zwrotnicy :)))
To trochę tak gotowanie rosołu bez włożenia kurczaka do wody w garnku :)))

Krs47

  • 1037 / 5900
  • Ekspert
16-09-2008, 11:56
 Wiem, że autorowi chodziło trochę o coś innego ale skoro dyskusja rozwija się w takim kierunku też coś od siebie dorzucę i może jednak wspomnę o rewelacyjnych Seasach Prestige. Seas 27TBFC/G (alu), 27TDFC (tekstylny) i tubowiec 27TBCD/GB-DXT (alu), wszystkie 3 są absolutnie rewelacyjne we wszelkich niezależnych testach mimo różnic w budowie i użytych materiałach membrany oraz bardzo niskiej ceny (od ok.140 zł za 27TBFC/G i 27TDFC do ok. 200 zł za tubowca 27TBCD/GB-DXT).

Wniosek z tego taki, że takie czynniki jak cena, czy materiał membrany nie determinują wyników gotowego produktu. Powiem wiecej, przy odpowiedniej aplikacji niemal dałbym sobie głowę uciąc, że nie odróżniłbym tekstylnego 27TDFC od aluminiowego 27TBFC/G, którego obecnie słucham. Mam wrażenie, że ludzie jednak zbyt dużą wagę przywiązują do stereotypów materiałowych. Kolejnym tego przykładem jest woofer ER18RNX, który ma membranę z papieru a jest ona tak sztywna, że wykresy impedancji wyglądają niemal jak w aluminiowych przetwornikach.

Scan Speak 6600 wypada w pomiarach bardzo dobrze ale dopiero powyżej 2kHz, niżej wspomniane Seasy go niszczą ;) Nie zmienia to faktu, że IMHO jest to bardzo ciekawy gwizdek o nowoczesnej konstrukcji i budowie. Tak samo Excele, wypadają dobrze ale jak je porównamy ze wspomnianą trójką z serii Prestige możemy się zacząc zastanawiac za co płacimy 3-4 razy więcej. Czy aluminiowy front i komora wytłumiająca są warte tych pieniędzy?

Rafaell

  • 5033 / 5897
  • Ekspert
16-09-2008, 11:56
>> second_edition, 2008-09-16 11:36:07
Najtańsza do zrealizowania przez siebie aplikacja to wyklejenie wokół głosnika (np na butaprenie-ślady po oderwaniu i próbach można później zmyć  ekstrakcyjna benzyną) fizeliny,filcu,korka,itp materiałow ograniczajacych interferencje od obudowy głośnika. Polecam to tanie rozwiazanie bardzo-charakterystyka moze się wyrównać jeszcze o parę decybeli czyli nie mamy ani górek ani dołków spowodowanych szkodliwym wpływem obudowy na głośniki. U mnie działa to także na średniotonowce jak i najmniej ale też na niskotonowce.

Tak że Panowie nożyczki do łapek i próbować można mieć u siebie klasę lepszy dźwięk za parę złotych,esteci mogą dla wyglądu kolumny poświęcić jedwabne krawaty ;)

Rafaell

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Krs47

  • 1037 / 5900
  • Ekspert
16-09-2008, 12:02
Rafaell jest jeszcze inny sposób na zmniejszenie interakcji gwizdka z frontem kolumny, nazywa się waveguide :) Bardzo ciekawe rozwiązanie, za jednym zamachem podnosi skutecznośc gwizdka w niższych rejestrach zmniejszając tym samym jego znieksztalcenia przy niskich podziałach, poprawia charakterystyki off axis (jeśli nie jest zbyt głęboki), zmniejsza interakcję gwizdka z przednią ścianką oraz minimalizuje wczesne odbicia w pomieszczeniu.