Audiohobby.pl

Bi-wiring , bi-amping.

Andy777

  • 180 / 5901
  • Aktywny użytkownik
06-01-2009, 12:03
>> zyzio, 2009-01-06 11:47:29
Bo czasem nieprzypadkowo w kolumnach jest niby badziewny kabel, zapodasz srebro i masz krzykliwy sopran na przykład, a po miesiącu się do niego przyzwyczajasz i nazywasz detalicznością :D Lepiej nie ruszać, odsłuchać kolumny jakie chcemy kupić i jak się podoba to brać, jak nie to nie, a nie tuningować bez przerwy.....

Twoje skojarzenie srebra z krzykliwością sopranu świadczy o braku doświadczenia w tym obszarze kabelkologii :).
Jakże się mylisz. Za długo słucham, żeby dać się samemu nabrać na zjawisko adaptacji. Moje obserwacje po zmianie okablowania zostały potwierdzone przez kilku słuchaczy. A już zupełnie nie masz racji jeśli chodzi o inne modyfikacje kolumn. Wymieniłem wszystkie kondzie w zwrotkach (elektrolity BP w paczkach za 16k !) i dopiero głośniki pokazały potencjał.
 

zyzio

  • 960 / 5805
  • Ekspert
06-01-2009, 12:10
=> Andy777
Niektóre kable srebrne są krzykliwe i to nie jest stereotyp, doskonale wiem, ze nie wszystkie. Wiem też że zmiany w brzmieniu są spowodowane różnymi czynnikami i czasami tak naprawdę nie wiemy czy to tuning pomógł czy jednak coś innego, a może po prostu dopiero sprzęt się ułożył....w końcu Cardas twierdzi, ze ich kabli najlpiej w ogóle nie ruszać, a jeśli już to delikatnie, mają leżeć spokojnie i dojrzewać niczym markowe wino :D

Conto Usuniente

  • 755 / 5588
  • Ekspert
06-01-2009, 12:11
>> Cashlack, 2009-01-01 21:01:36

>następnie podłączyć w signle-wire kawałek litego drutu - Antykable, Reson, lub z Castoramy

:))
albo Belkin, może być w sznurówce - BTW to bardzo STARY pomysł, jeszcze bardziej audiofilskie są wstążki jedwabne, bawełna "może być", ale tylko surowa, niebielona!!

pozdrawiam! :))

-------------------------------------------------
hmmm...

Dudeck

  • 5101 / 5879
  • Ekspert
06-01-2009, 12:32
Miedź beztlenowa (OFC) :
dobry bas , pełne średnie tony , możliwa różnorodność wysokich tonów przy zastosowaniu żył o różnych średnicach .

Miedź beztlenowa o wysokiej czystości (OFHC) :
lepiej kontrolowany bas , czyste średnie tony , mniejsze ograniczenia wysokich tonów wynikające z dużo większej odporności na utlenianie .

Miedź powlekana dielektrykiem (lakierem) :
minimalizuje zakłócenia pomiędzy przewodnikami ; jeżeli warstwa dielektryka jest cienka i dobrej jakości otrzymujemy bardzo dobre wysokie tony .

Miedź powlekana srebrem :
doskonale zapobiega utlenianiu się miedzi ; jeżeli warstwa srebra ma minimum 2% średnicy przewodnika, dodaje to muzyce energii i precyzji w zakresie wysokich tonów a niektórzy twierdzą że takie kable brzmią zbyt ostro w wysokich tonach .

Miedź grubo powlekana srebrem :
przy pokryciu miedzi powyżej 10% średnicy przewodu srebrem uzyskujemy bardzo stabilne parametry techniczne przewodu i doskonale zrównoważony dźwięk .

Miedź powlekana cyną :
cyna zapobiega utlenianiu się miedzi , co prowadzi do stabilnej pracy w długim okresie czasu ; według producentów cyna poprawia bas i wygładza wysokie tony .

Czyste srebro (4N) :
bardzo szybka propagacja sygnału , chociaż wysokie tony mogą zdominować pozostałe zakresy ; dość nieśmiały bas , ogólnie - doskonała precyzja .

Włókno węglowe (przewodzące) :
wynalazek pana Van den Hula ; posiada dużą oporność właściwą. ; niektóre nawet 25-30 Ohm/m ; jest neutralny i szczegółowy .

Hmm.

Krzysiek

  • 19 / 5627
  • Nowy użytkownik
06-01-2009, 19:13
>> Dudeck
>> Czy , mimo wszystko , odcinki kabla w kolumnach nie są jednak zbyt krótkie by dało się po ich wymianie na inny typ odczuć różnicę ?


Poszukalem na spokojnie w domu kabli na jakich robilem te przerobki, bo to bylo dawno i juz nie pamietalem.
Oryginalne kable w kolumnach to byly Kimber 4 PR.
Zostaly wymienione na Van den Hull CS-12 HF kazdy glosnik po dwa przewody dlugosci okolo 40 cm.

Ze wzmacniacza do kolumn na glosnik srednio-niskotonowy poszedl SounProject Specjal 4, a do glosnika wysokotonowego Van den Hull CS-18.


Moim zdaniem dlugosc przwodow nie miala wiekszego znaczenia.
Znacznie wieksze a wlasciwie diametralne znaczenie mialy rozne opornosci tych kabli.

CS-18 jest polecany przez producenta wlasnie na glosniki wysokotonowe, a CS-12 na ogolne rozwiazania polaczen glosnikow w kolumnach, ale i we wzmacniaczach.

VdH CS-12 HF ma opornosc 0.58 Ohm/100m.
VdH CS-18 az 3.06 Ohm/100m.

Sound Project Specjal 4 to wysokiej czystosci srebro i jego zadaniem bylo przekazanie maksymalnej ilosci informacji dla dolu i sredniego pasma.

Przy tym zestawieniu, teraz poprawil bym polaczenie w srodku kolumn, stosujac na glosnik wysokotonowy CS-18.
Spodziewam sie ze wtedy wplyw kabla laczacego wzmacniacz z kolumna mial by mniejsze znaczenie, a rownowaga tonalna byla by poprawna juz w samej kolumnie.

Krzysiek

  • 19 / 5627
  • Nowy użytkownik
06-01-2009, 19:57
>> XYZPawel, 2008-12-30 18:09:07

>>Bi-amping - tak, najlepiej z aktywną zwrotnicą.
>>bi-wiring - nie, to marketingowa bzdura: chodzi o to, żeby więcej kabla sprzedać.

Ze stwierdzeniem o bi-wire sie i zgodze i nie.
Bo wielu majac w kolumnach zestaw wejsc do bi-wire, a wyjscie single-wire wzmacniacza laczy zaciski bi-wire kolumn w pary. I taki polaczenie moim zdaniem kompletnie nic nie daje. Ot taka sztukowka.

Co innego jak wzmacniacz i kolumny maja wyjscia i wejscia w bi-wire. Wtedy jest co polaczyc i od czego wymagac.

Inna droga to opisywane przeze mnie roznicowanie torow opornoscia i konstrukcja kabla.


Co do bi-amping to jasne jest ze lepiej jak kazdy glosnik ma swoj wlasny dedykowany wzmacniacz.
A najlepiej specjalnie do niego dobrany i tak jest w aktywnych monitorach studyjnych.


Tylko ze wedlug moich doswiadczen wszystko wazy sie na poziomie glosnosci pasm.

Wysokie - pokazuja szczegoly, mikrodetalicznosc
Srednie - ubarwiaja  i wypelnieniaja
Niskie - nadaja mase


To co w aktywnych monitorach studyjnych wydaje sie takim superefektem, czyli plaska charakterystyka w calym pasmie, przez samych realizatorow dzwieku jest oceniane jako nieznosne do sluchania muzyki w domu i czesto meczace podczas pracy nad nagraniem.

Dochodze do wniosku ze wiele standardowych kolumn audiofilskich majac niedostatki w skrajach pasma sprawia wrazenie calkiem poprawnych w odbiorze dzwieku za sprawa nie przykrywania srednicy decydujacej o generalnej prezentacji nagrania.
Jesli otrzymujemy wiecej szczegolow w gornym pasmie, to jest to odbierane jako zbyt detaliczne i natarczywe, a niskie pasmo jest czesto zle kontrolowane i nadaje nagraniu masywna papke dudniaca w pokoju.

Wydaje mi sie ze najsprawniejszym systemem w odbiorze powinna byc kolumna w bi/tri-ampingu, z mozliwoscia regulacji glosnosci skrajow pasma.
Takie rozwiazania sa w monitorach studyjnych, jednak nie ma rozy bez kolcow i trzeba uwazac na to co powoduje korekcja ustawien w danym modelu.

Procucent monitorow APS-AEON sam pisze ze mozliwosc korekcji basu powoduje ze jest on mniej kontrolowany, jednak dzwiek nie ulega jakiejs degradacji.
Zalecane jest jesli to tylko mozliwe pomijanie korekcji basu.

Reaper

  • 521 / 5911
  • Ekspert
10-02-2010, 12:16
Czy w spzęcie budżetowym, przykładowo SOny klasy ES lub QS warto stosować Bi-Wire przy użyciu kabla klasy Procab lub Klotz jeżeli kolumny są do tego przystosowane?

Czy może Bi-Wire to chwyt marketingowy i w sredniej klasy kolumnach niema to żadnego znaczenia czy bi-wire czy zworka czy kabel przeprowadzony zamiast zworek?

Pytam bo sporo kolumn wysokiej klasy za kiladziesiat tysiecy zl nie posiada terminali do bi-wire.

ogorek

  • 855 / 5251
  • Ekspert
10-02-2010, 13:29
W obecnych czasach możesz wypożyczyć kable i sprawdzić ...
Możesz zrobić test ABX z kolegą lub posłuchać przez kilka tygodni/dni a potem wrócić do poprzednich ustawien.

Najczęsciej w tym drugim przypadku widać różnicę.

Ja mam takie przyzwyczajenia:
1. Zmiana zworek na taki sam odcinek kabla głośnikowego (większość zworek to powlekany mosiądz, ciężko znależć zworki miedziane)
2. Kable dostosowane do BiWire (zgubilem link do kabli klasy ProCab-a dostosowane do biWi, tzn z amp-a wychodzimy pojedynczo a do kolumny mamy podwójne o róznych grubosciach, izolacjach
3. AudioPhysic wycofał się z BiWire (przy sporej liczbie nowych modeli) gdyż nie zawsze udaje się uzyskac lepsze rezultaty niz przy pojedynczych zaciskach
4. Nie wiem jak wy ale ja zanim bym wymienił kable w srodku kolumny spojrzałbym na terminal glosnikowy.
W wiekszosci są to zaciski mosiężne, które do zwrotnicy łączy blaszka (niewiadomego materialu, zapewne przewodząca ;) ). Co więcej zacisk jest połączony z tą blaszką poprzez zwykłą nakrętkę stalową. Więc sygnał idzie: Zacisk mosięzny -> nakrętka stalowa -> blaszka (jakas). Ja u siebie wymienilem zaciski na takie z przewodem miedzianym w srodku, od tych zaciskow (pojedynczych) przeprowadzilem kawalki przewodów (takich jak kolumnowe) do zwrotnicy. Wszystko polutowane i zabezpieczone DEOXIT-em przed utlenianiem

Nie jestem w stanie porównac kolumny sprzed i po modyfikacji w tescie ABX ale wrazenie (ktore zostalo), ze ten sam charakter, bardziej przezroczysta, lepiej kontrolowany bas z lepszym impaktem. To, ze charakter kolumn pozostal do dla mnie sygnal ze niczego nie spie****. Obawialbym sie, gdybym usłyszał zupełnie inne kolumny :)

Oryginalny terminal zostawilem sobie na pamiątkę. Nowy kupiłem za 12 pln tu:
http://www.loudspeakershop.eu/terminal-glosnikowy-t20x-biwiring-n12m-p-1942.html

Szukalem takiego (o tych wymiarach z nózkami do przykręcenia zwrotnicy ale pojedynczego). Nie znalazlem wiec mam teraz gorne aciski wymienione na nowe a dolne stare (ale nie podłączone).

Kabli w kolumnie nie będę ruszał ... jest za dużo możliwoci. Są porządnie polutowane, zabezpieczone akrylem -> to mi wystarczy. Niepokój mój budził zacisk i jego sposób połączenia ze zwrotnicą.

No i chcialem pobawić się lutownicą ...
Audionemesis VLE, Audiolab mDAC, BP, AKG701, T90, stacj: HEED Obelisk SI
Każda modyfikacja systemu podnosi jakość brzmienia o 2 klasy wyżej. Po pewnym czasie zauważam, że się pogorszyło w stosunku do poprzedniej wersji …

Reaper

  • 521 / 5911
  • Ekspert
18-02-2010, 18:33
Jezeli mam we wzmaku gniazda na glosniki A i B to wpiac Bi-Wire jedna pare kabli do A, a drugą do B? czy wszystki tylko A lub tylko do B? Ma to jakies znaczenie dla brzmienia kiedy sluchamy z AiB, a kiedy tylko z A?

Molibden

  • 1906 / 5914
  • Ekspert
18-02-2010, 21:10
Nie ma.
_________________________________
Było to na posiedzeniu Biura Politycznego. Tow. Gierek miał powiedzieć:
"Towarzyszu Szydlak przestańcie pitolić i nas oszukiwać! Chleba wczoraj po południu w Warszawie nie było. Chleb towarzysze to jest rzecz święta. Chleb musi być!"Imperialistyczny wróg kusi cię Coca-Colą!

cadam

  • 4401 / 5913
  • Ekspert
10-11-2011, 21:01
Jak najlepiej puścić sygnał do tweetera i woofera przez czterożyłowy kabel głośnikowy? Moim zdaniem sygnał HF żyłami 1-3 a LF żyłami 2-4

Gustaw

  • Gość
10-11-2011, 21:38
A nie 1 i 2 wysokie ? 2 Wydaje mi się przekrojem zbliżona do 1.

cadam

  • 4401 / 5913
  • Ekspert
10-11-2011, 21:45
Jak byś uzasadnił swoją propozycję?

przekrój jednej żyły to 1,2mm^2

Gustaw

  • Gość
10-11-2011, 21:47
Każda żyła ma identyczny przekrój ?