Audiohobby.pl

Op-ampowa zonglerka

majkel

  • 7476 / 5905
  • Ekspert
21-10-2009, 15:55
W moim torze testowym też było sprzężenie DC i bez dodatkowych DC serw. Na temat dlaczego technologia dyskretna nie zawsze jest cudem można napisać niezły elaborat. Pokrótce - długie ścieżki sygnałowe, szczególnie w sprzężeniach zwrotnych, multum przejść metal-półprzewodnik i vice versa, brak pełnego sprzężenia termicznego i większa podatność na zbieranie zakłóceń elektromagnetycznych. Wracając do OPA627 - skąd wiesz z jakim THD pracował w Twoim torze? PSRR i impedancję zasilania w całym paśmie zmierzyłeś? Poza tym wejścia JFET mają brzydką zależność impedancji wejściowej od częstotliwości, dlatego tam gdzie nie trzeba wejść JFET, daje się op-ampy bipolarne. Na bufor wyjściowy wraz z filtrem (za I/V) z PCM1794 Texas zaleca LT1028. Ciekawe, że byliby tacy głupi polecać coś od konkurencji, samemu mając w ofercie takie znakomitości jak OPA227, OPA228 albo OPA211? Do tego rewelacyjne OPA627, OPA827 i co tam kto jeszcze wypatrzy w ich ofercie.

janko

  • 186 / 5512
  • Aktywny użytkownik
21-10-2009, 16:08
>>majkel
widać ze Ty sie znasz..
tylko jaki problem widzisz w "przejściu metal-półprzewodnik", bo pierwsze słysze?

smakismaki

  • 60 / 5347
  • Użytkownik
21-10-2009, 17:23
Nie mierzyłem zasilania bo by nie było co, niską impedancję zasilania poprawiały kondy 6szt. 4700 mikro na gałąź ( tak duży aby także w zakresie niskich częstotliwości kondensator miał niską impedancję) + sporo bypasów m.in. MKP. Ostatni zasilacz jaki mierzyłem darlington + odszumione źródło napiecia zasilane przez diodę stałoprądową miał zakłócenia  <140dB i miał tylko 470 mikro na wyjściu dlatego uważam że i tak zasilacz był przegięciem ale co mi tam nie muszę oszczędzać :-) . LT1028 wyróżnia się wyjątkowo małymi szumami, szumi nie więcej niż rezystor 50 Ohm - może to było priorytetem aby pokazać zalety przetwornika ?

smakismaki

  • 60 / 5347
  • Użytkownik
21-10-2009, 17:24
15tys mikro na gałąź, sorki pomyłka

majkel

  • 7476 / 5905
  • Ekspert
21-10-2009, 17:33
>> janko, 2009-10-21 16:08:14
>>majkel
widać ze Ty sie znasz..
tylko jaki problem widzisz w "przejściu metal-półprzewodnik", bo pierwsze słysze?

Może to nie jest aż taki problem, ale jak się wydłuża ścieżka sygnału to widać gołym okiem. Architektury dyskretne są fajne, gdzie nie ma sprzężeń zwrotnych, szczególnie globalnych, bo czas obiegu takiej pętli źle wpływa na TIM, IMD i slew rate.

Co do zasilania - standardowy elektrolit jest fajny dla 100Hz, ale niefajny dla 10kHz. Ważniejsze jest dobre odsprzęganie innymi kondensatorami niż wyścig zbrojeń w kwestii mikrofaradów. Pewnych rzeczy nie da się zmierzyć, ja tylko zwróciłem ponownie uwagę na fakt, iż nie wiemy jak daleko zasilanie w naszym układzie odbiega od standardu laboratoryjnego, więc dane katalogowe mogą przestać być prawdziwe. Poza tym - THD op-ampa jest fajne przy 3Vrms i 1kHz, ale przy 20kHz albo 10mV to się nagle robi o rząd lub rzędy wielkości gorzej.

smakismaki

  • 60 / 5347
  • Użytkownik
21-10-2009, 18:27
No tak optimum zniekształceń jest na większych napieciach kilku V, dlatego podniosłem w CD poziom 0dB to u mnie 12Vpp a przy okazji mocniejszy sygnał jest bardzie odporny na zakłócenia na kablach.

fallow

  • 6457 / 5876
  • Ekspert
22-10-2009, 13:52
A ja bede mogl przetestowac teraz jeszcze LM4562, LME49860, OP275, OPA2604 oraz TL072.

Jako, ze w mojej wersji Lampucery - Maxi uzywane sa dwa podwojne op-ampy, jeden do desymetryzacji drugi wzmacnia sygnal, jaka waszym zdaniem parka bedzie dzialac najlepiej ze soba razem w tej wersji lampucery:
NE5532, LM4562, LM6172, LME49860, TLE214, TL072, OP275, OPA2604.

Albo inaczej, jakimi cechami powinien odznaczac sie op-amp do desymetryzacji :D :) ? I na co zwrocic uwage w postawionym przy nim op-ampie wzmacniajacym - wzgledem tego desymetryzujacego.

majkel

  • 7476 / 5905
  • Ekspert
22-10-2009, 14:21
fallow, a nie dostałeś czasem kartki ze schematem wraz z DACem? Ja dostałem z moim. Zeskanuj go i wrzuć link do wątku, bo przyda się go widzieć w większej rozdzielczości. Bez tego to jest gadanie w ciemno który op-amp sprawdzi się najlepiej.

fallow

  • 6457 / 5876
  • Ekspert
22-10-2009, 15:03
OK :)

Obrazki DACa i PDF w jednym -> http://img94.imageshack.us/gal.php?g=71283413.jpg
Link do schematu -> http://ul.to/32k6jd

majkel

  • 7476 / 5905
  • Ekspert
22-10-2009, 19:08
Na U15 dałbym LME49725, a na U14 AD8022, a jak nie zagra (bo to się zdarza) to AD8599 albo LME49860, LM4562, LME49720. Moja Lampucera ma wyjście od razu z takiego stopnia jak ten na U15, bo ten drugi to praktycznie bufor, tylko projektant wymyślił, że z DACa pociągnie sygnał wraz z DC, nie przez kondensatory, a skasuje DC dopiero w buforze. Na upartego dałoby się tak DACa przerobić, żeby brać sygnał za pierwszym stopniem, ale to sobie trzzeba porównać z tym, co wychodzi za buforem.

fallow

  • 6457 / 5876
  • Ekspert
25-10-2009, 15:49
Danke - postaram sie wyprobowac.

Z tego co mam najbardziej obecnie podobaja mi sie takie polaczenia (kolejnosc przypadkowa):

U15=LME49860; U14=OPA2604
U15=LM6172; U14=OPA2604
U15=LME49860; U14=LME49860
U15=LM6172; U14=LME49860
U15=OPA2604; U15=LME49860

OPA2604 jest w moim odczuciu znacznie znacznie lepszy niz OPA2134. Ma wyraznie wiecej masy i wypelnienia, bas nie jest tak plytki i prezentacja jest znacznie bardziej "zdecydowana". Negatywnie zaskoczyl mnie LM4562 - w tej chwili niechetnie go slucham, jakis taki strasznie syntetyczny i malo spojny oraz lekko szorstki. Przypuszczam za to, ze swietnie sprawdzilby sie z K701 lub czyms grajacym podobnie. LME49860 spodobal mi sie najbardziej z kostek Nationala. Jest wyraznie lepszy od LM4562. Przede wszystkim ma wyraznie lepiej rysowana i rozciagnieta gore i nie tak syntetyczna srednice. 2 x OPA2604 powoduja, ze srednica jest juz ciut za blisko niz optymalna dla mnie odleglosc. Najbardziej przypada mi do gustu teraz kombinacja gdy na U14 jest OPA2604 a na U15: LME49860 lub LM6172. Wcale nie tak zle gra tez TL072. Takie juz miesite granie, jak to mowia "muzykalnosc starej daty". Byc moze np. OPA2604/LME49860/LM6172 i TL072/NE5532 byloby ciekawe - jeszcze sprobuje :)

W kazdym razie, zabawa jest hehe.

majkel

  • 7476 / 5905
  • Ekspert
26-10-2009, 12:41
@fallow, w ramach przemyśleń powiem Ci, że ścieżka sygnałowa w moim technicsie SL-PS840 wygląda tak:

I/V w trybie symetrycznym na OPA2604 -> desymetryzacja i filtracja na AD8599 -> bufor Class AA na AD8022. OPA2604 świetnie się uzupełnia brzmieniowo z AD8599, bo jeden gra lekko aksamitnie i soczyście, a drugi cyzeluje i ma precyzyjną fakturę. AD8022 natomiast można uznać za taki podwójny odpowiednik AD797, bo jest mocno transparentny, tyle że jest trudny w aplikacji i w niektórych układach zamiast zagrać będzie się tylko grzał i generował szum. Poza tym nie trawi zasilania powyżej +-13V.

Gdybym dzisiaj miał robić wymianę op-ampów w tym CD, poważnie bym rozważał LME49725 i LME49860 w miejsce AD8599 lub AD8022. Niestety nie mogę bezpośrednio porównać, bo AD8022 w Lampucerze się wzbudza, a AD8599 potrafią padać jak muchy od wtykania ich w układ pod napięciem, więc ich zapas mi się skończył. Żadnemu innemu znanemu mi op ampowi to nie szkodzi, poza AD823.

Aha, na U15 warto spróbować OPA2228. Zawsze miałem wrażenie, że to układ w tę samą mańkę co OPA2604 tylko nieco lepszy. Inna sprawa, że wymagania układowe powodują, iż nie wszędzie zagra. W Lampucerze daje radę. Warto dołożyć do OPA2228P zamiast OPA2228PA. Dźwięk PA jest lekko podkolorowany i przyciemniony, choć komuś może to być do czegoś potrzebne. ;)

fallow

  • 6457 / 5876
  • Ekspert
26-10-2009, 15:57
Zamowilem wlasnie dzisiaj OPA228PA w Farnellu. Licze na to, ze bedzie ciekawie gral z LM6172/LME49860/OPA2604/TLE2142.

Ma jeszcze do mnie przyjsc OP275.

fallow

  • 6457 / 5876
  • Ekspert
26-10-2009, 15:58
Na stanie mieli PA, P byl dostepny tylko z Newark dodatkowo transport za doplata 25 EURO. To za to podziekowalem :)

majkel

  • 7476 / 5905
  • Ekspert
27-10-2009, 10:00
No to czekam na wrażenia. Zapewne kupiłeś sobie dwie sztuki, więc możliwych kombinacji znowu Ci trochę przybędzie. Poprosiłbym też o słówko komentarza na temat osiąganego poziomu jakościowego względem E-MU 1212m, czy to postęp czy krok w bok? Tudzież, jakich op-ampów użyć, aby uzyskać dźwięk zbliżony do E-MU?